Manuaalivaihteiston laakerit ääntää

Vaihteistot, kardaani, perä, vetoakseli.
Vastaa Viestiin
Avatar
Uusi Avantgardisti
Viestit: 14
Liittynyt: 08.9.2007 16:05
Paikkakunta: Kainuu

Manuaalivaihteiston laakerit ääntää

Viesti Kirjoittaja Uusi Avantgardisti »

Vaimon A190 alkoi antamaan "rallattavaa" sivuääntä vedättäessä. Autolla ajettu kohta 150 tkm, suurin osa lyhyttä pätkäajoa. Laatikko oli hieman kostean näköinen eli öljyvuotoa on ollut. Vaihdoimme nyt laatikkoon öljyt, mutta paskat taitaa olla jo housussa laatikon suhteen. Olemme paikallistaneet äänen puolitieteellisesti vaihdelaatikon takapään laakereihin autoa nosturilla paikallaan kuunneltaessa.

Onko muilla mennyt ko. laakereita (2 kpl kuulalaakereita 0079815325) tai muita osia laatikosta?

Onnistuuko takapään laakerit vaihtaa laatikon ollessa paikallaan?


E320T CDI Avantgarde -03
A190 Avantgarde -00
Dormie
Viestit: 25
Liittynyt: 07.1.2008 21:57
Paikkakunta: Nurtsi

Viesti Kirjoittaja Dormie »

MInulla on kaksi rallattavaa A:ta 170 ja 190. 170 rallattaa vaihteen ollessa 4 tai 5. 190 rallattaa 4 sella. Mun päätelmä on, että siirtovaijerit aiheuttaisivat sen äänen.
Avatar
Uusi Avantgardisti
Viestit: 14
Liittynyt: 08.9.2007 16:05
Paikkakunta: Kainuu

Viesti Kirjoittaja Uusi Avantgardisti »

Rallattavan (kahisevan resonanssi) sivuäänen saa kuulumaan lähes kaikilla vaihteilla vedättäessä. Ääni loppuu kun painaa kytkimen pohjaan tai vedätyksestä tahi tasakaasulta löysätessä moottorijarrutukselle. Vaimon mielestä 1. vaihde ja pakki kytkeytyvät nyt huonommin päälle, satunnaisena käyttäjänä itse en ole eroa juuri huomannut. Nyt kyseessä ei ole sellainen "sähköautomainen" vinkuna, vaan enemmänkin samanlainen kuin joskus aikanaan volkkarissa reistailleen mittarivaijerin rahina. A190 jaksaa vääntää ja sillä tuleekin ajettua turhan isolla vaihteella, jolloin laatikon voitelu voi käydä ohueksi.

Onko nuita siirtäjäongelmia ollut yleisesti ja millainen homma on poistaa vaiva? Dormie on ilmeisesti päättänyt hyväksyä sen rallatuksen ominaisuudeksi. Sama kävi kyllä itselläkin mielessä, mutta vaimo jaksaa aina muistuttaa...

E320T CDI Avantgarde -03
A190 Avantgarde -00
Dormie
Viestit: 25
Liittynyt: 07.1.2008 21:57
Paikkakunta: Nurtsi

Viesti Kirjoittaja Dormie »

190 ääni on varmasti vaijerista, koska se on satunnainen ja kova esiintyessään. Kädellä tuntee, kun keppi tärisee. 170 ääni vastaa avantgardistin kuvausta. Mun ajatukseni vaijereista johtuu osin siitä, että purin keskikonsolin ja kasauksen jälkeen tuo ääni tuli.

Jos se on laakeriääni, miksi se loppuu kuin veitsellä leikaten kun kytkintä painaa. Pyöriihän se laatikko vielä silloinkin...
Avatar
veppe
Mekka-master
Viestit: 1715
Liittynyt: 02.10.2005 14:42
Paikkakunta: Tikkakoski

Viesti Kirjoittaja veppe »

Dormie kirjoitti: Jos se on laakeriääni, miksi se loppuu kuin veitsellä leikaten kun kytkintä painaa. Pyöriihän se laatikko vielä silloinkin...
Mulla on Corvetessa aivan samanlainen kahiseva resonanssiaani ja pelko on p*rseessa, etta onko laatikossa joku laakerointi tiensa paassa. Kuuluu vain ykkosella, ja vain moottorijarrutuksella! Eli pieni ero tuohon kysyjan aaneen. Toisaalta, jos hammastuksissa on vikaa, niin silloin voisi selittaa, etta kuuluu joko vedattaessa tai moottorijarrutuksessa :arrow: hampaat "nojaavat" rasituksessa ja siita aani. Samalla tavoinhan se taitaa Mersun peratkin ulvoa, jos on hammasvikaa :roll: Eli paaasiassa vedattaessa...
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W168 voimansiirto”