Takapään ujellus - pyöränlaakeri vai joku jarruhässäkkä?

Jousitus, iskunvaimentimet, nivelet, tukivarret.
Vastaa Viestiin
BZZ
Viestit: 8
Liittynyt: 25.9.2012 23:08
Paikkakunta: Jyväskylä

Takapään ujellus - pyöränlaakeri vai joku jarruhässäkkä?

Viesti Kirjoittaja BZZ »

Tällainen askarruttaa, että A 190:llä kun ajelee pitempään maantietä, voi (mielestäni) takaa alkaa kuulua korkeataajuista ujellusta. Sitten jos lätkäsee jarrupoljinta, ulina lakkaa. Ja alkaa uudestaan. Välillä häipyy... Joskus olen huomannut, että peruuttaessa myöskin kuuluu sellaista laahaavaa resonanssia. Onko tarkempaa vihjettä tai kokemusta vastaavista oireista kellään MB-profeetalla?
potox
Pirunkepin löytäjä
Viestit: 988
Liittynyt: 26.10.2010 0:06

Viesti Kirjoittaja potox »

onko tietoa, milloin paloja tai levyjä vaihdettu viimeksi?

Kuulostaa siltä, että joko laakeri ihan loppu tai sitten palat finaalissa....
® Mesen linttaklubi
Avatar
hotari
Rassauspäällikkö
Viestit: 3944
Liittynyt: 13.3.2006 23:14
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja hotari »

Kartaanin tukilaakeri :roll:
W903.663 laulupiili
S210.226 digilintta
S203.216 ceemeli
® Mesen linttaklubi - Kun ruoste meidät erottaa

SUOMEN MERCEDES-AUTOILIAT SE REHELLISEMPI YHDISTYS
[miitit]0000000000001011111111111111[/miitit]
Avatar
jovihava
Vanha Jäärä <br> Pimppaaja
Viestit: 7412
Liittynyt: 31.3.2007 23:22
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja jovihava »

Hotari pisti pahan :lol:
® Mesen linttaklubi
-Kuluttaa muttei kulje
BZZ
Viestit: 8
Liittynyt: 25.9.2012 23:08
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja BZZ »

jovihava kirjoitti:Hotari pisti pahan :lol:
Joo, pakko se on olla toi tukilaakeri. On niin finaalissa, että on syönyt jo kartaanitunnelinkin mennessään ;-)
Avatar
Arto N
Betonileipuri <br> Miele-mies
Viestit: 3204
Liittynyt: 14.10.2005 8:25
Paikkakunta: Kangasala

Viesti Kirjoittaja Arto N »

BZZ kirjoitti:
jovihava kirjoitti:Hotari pisti pahan :lol:
Joo, pakko se on olla toi tukilaakeri. On niin finaalissa, että on syönyt jo kartaanitunnelinkin mennessään ;-)
Voi se olla ääntävä peräkin :lol:
® Mesen linttaklubi
Sampo N.
Virallinen Oikolukija
Viestit: 6252
Liittynyt: 05.10.2005 8:35
Paikkakunta: Vantaa, melkein Kerava.

Viesti Kirjoittaja Sampo N. »

Pojat tuossa kiusaavat, aakkoset ovat etutuuppareita. Niissä ei ole perää, kardaania saati sitten kardaanin tukilaakeria kuten varmasti tiesitkin.

Pyörän laakeri se voi olla, sen voit testata kurveissa. Mikäli ääni voimistuu auton kallistuessa ainoastaan toiselle puolelle eikä kuulu ollenkaan kallistellessa toiselle puolelle, tulee ääni todennäköisesti pyörän laakerista. Periaatteessa siellä voi myös laahata jarru, mutta ei kait siitä tuollaista ääntä pitäisi kuulua. Sitten voi olla myös jarrukilpi vähän vinossa, jolloin kihnuttaa. Tällöin äänen pitäisi kuitenkin olla jatkuvaa. Tuo mainittu palojen kuluminen aiheuttaa myös kihnuttavan äänen.
Kein siknatuur
BZZ
Viestit: 8
Liittynyt: 25.9.2012 23:08
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja BZZ »

Sampo N. kirjoitti:Pojat tuossa kiusaavat, aakkoset ovat etutuuppareita. Niissä ei ole perää, kardaania saati sitten kardaanin tukilaakeria kuten varmasti tiesitkin.

Pyörän laakeri se voi olla, sen voit testata kurveissa. Mikäli ääni voimistuu auton kallistuessa ainoastaan toiselle puolelle eikä kuulu ollenkaan kallistellessa toiselle puolelle, tulee ääni todennäköisesti pyörän laakerista. Periaatteessa siellä voi myös laahata jarru, mutta ei kait siitä tuollaista ääntä pitäisi kuulua. Sitten voi olla myös jarrukilpi vähän vinossa, jolloin kihnuttaa. Tällöin äänen pitäisi kuitenkin olla jatkuvaa. Tuo mainittu palojen kuluminen aiheuttaa myös kihnuttavan äänen.
Jep, mielestäni ei ihan aukottomasti toimi toi kaartelu toiseen suuntaan vinkumisen lopettamiseksi. Jarrupolkimen hipaisulla tai survaisulla ääni häipyy, joskus pidemmäksi aikaa, joskus hetkeksi. A-sarjassaan on tuo yksipuolinen pannukakkubokseri poikittain edessä lattian alla, mikä on tyypillisin käytäntö kardaanivetoisissa etuvetomalleissa ;-)
potox
Pirunkepin löytäjä
Viestit: 988
Liittynyt: 26.10.2010 0:06

Viesti Kirjoittaja potox »

Eikös siellä ihan periaatteessa kuitenkin jonkin sortin "etuperä" ole? :roll:
® Mesen linttaklubi
Avatar
Easy Rider
hupimestari
Viestit: 8062
Liittynyt: 05.7.2007 19:15
Paikkakunta: Kökkelin kinkamalla

Viesti Kirjoittaja Easy Rider »

Nosta keula pukille, vaihde vapaalle, ehkä jarrupaloja vois kammeta irti levystä jos hiukkaakaan laahaa ja pyöritä renkaasta vikkelästi samalla kun pidät etujousesta kevyesti kiinni. Jos toisessa jousessa tuntuu sormenpäihin enemmän värinää on sen puolen pyöränlaakeri mitä todennäköisimmin tullut eläkeikään. :idea:

Laakeria ei näissä kuulemma sopisi kiristää summassa pyssyllä, vaan momentilla ois laitettava se vetarinmutteri kiinni. Tiiä häntä.

E: Ai se oliki takapää, hyvinpä taas luin. No samankaltaset on konstit sielläkin. Meisseli-kuulosuojain stetoskoopilla voi myös kuulostella laakeriääniä. :lol:
BZZ
Viestit: 8
Liittynyt: 25.9.2012 23:08
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja BZZ »

Kiitos, hyvät vinkit!
Avatar
veppe
Mekka-master
Viestit: 1715
Liittynyt: 02.10.2005 14:42
Paikkakunta: Tikkakoski

Viesti Kirjoittaja veppe »

Vanha topicci, mutta tuli mieleen, olisko sama kuin mulla oli Volkkarissa. Takalevyt oli niin kuluneet, että siinä levyn reunassa oli pieni "reunuspykälä", joka alkuun sopivassa mutkassa aiheutti ulinaa (ilmeisesti levy nojasi jarrupalan runkoon tms), myöhemmin ulisi jatkuvasti ja suorallakin tiellä. Jarrupoljinta hipaisemalla ulina aina lakkas. Hiottiin (pahin) reunus levystä rälläkällä pois ja ulina lakkas.

Olikos sulla levyt vai rummut takana? Periaatteessa voisi olla sama ongelma, oli sitten levyt tai rummut pahasti kuluneet.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W168 alusta”