Vito 110 turbodiesel moottorin vaihto?

Vastaa Viestiin
Rydman
Viestit: 20
Liittynyt: 03.8.2007 8:07

Vito 110 turbodiesel moottorin vaihto?

Viesti Kirjoittaja Rydman »

Minulla on Vito 110 turbodiesel -97, automaatti vaihteinen ilmastoitu pikkubussi, joka on pelleiltä ja sisustukselta ja tekniikalta joka suhteessa todella hienossa kunnossa, mutta nyt joku "dieselin ruiskutuspaineen ennakonsäädin" tms. meni rikki ja sen osat lensivät nokkaketjun väliin katkaisten se silmän räpäyksessä - mitään varoitusta tai sivuääniä ei ollut ennen eikä jälkeen. Kone vain sammui ja auto hyytyi alle 30 vauhdissa.

Auto hinattiin Veholle, jossa sanottiin, ettei konetta kannata avata, se on varmasti niin rikki että kone pitäisi vaihtaa. Veholla moottorinvaihdon sanottiin olevan töineen noin 12 000 euroa eli melkein auton arvo. Tällainen tavallinen virkamies ei koneita osaa korjata eikä vaihtaa.

Mikä neuvoksi, saisiko pääkaupunkiseudulla jostain autoon edullisemmin vaihtomoottorin ja asennuksen vai haluaisikohan joku remonttitaitoinen ostaa halvalla tällaista tapausta? Harmittaa kun auto on muuten erinomaisessa kunnossa.
Avatar
Harju
Viestit: 5514
Liittynyt: 27.2.2006 11:21

Viesti Kirjoittaja Harju »

Täällä näyttäisi olevan käytetyllä koneella hintaa semmoset 2000-2500 ei vaan 110 koneella ei vaan näyttäisi olevan.
Avatar
vito500tkm
Viestit: 276
Liittynyt: 10.12.2006 21:40
Paikkakunta: Helsingin maalaiskunta

Viesti Kirjoittaja vito500tkm »

vai haluaisikohan joku remonttitaitoinen ostaa halvalla tällaista tapausta?
Riippuu hinnasta :whistle:
Rydman
Viestit: 20
Liittynyt: 03.8.2007 8:07

Viesti Kirjoittaja Rydman »

vito500tkm kirjoitti:
vai haluaisikohan joku remonttitaitoinen ostaa halvalla tällaista tapausta?
Riippuu hinnasta :whistle:
No syvällisen harkinnan :roll: ja asiantuntemuksen :lol: varmuudella sanotaan 5000.
Samik
Viestit: 3
Liittynyt: 23.1.2008 9:29

Viesti Kirjoittaja Samik »

No niin, nythän kävi sitten itselleken että Vitosta poiki kone. Yksilö 110TD, 1998, manuaalivaihteinen, ml 360 tkm. Korjaaja soitteli, että on mennyt kiertokankea, laakereita, kansi, venttiileitä yms. Toisinsanottuna kannattanee etsiä vaihtokone jostain tilalle??

Joten jos kellään tietoa mistä löytyisi järkevä moottori, tietoa otetaan mielellään vastaan. :roll:

Tosiaan Vehon 12000 euron konetta siihen en tule laittamaan.
Avatar
vito500tkm
Viestit: 276
Liittynyt: 10.12.2006 21:40
Paikkakunta: Helsingin maalaiskunta

Viesti Kirjoittaja vito500tkm »

Katsoitko varaosahaku.fi :?:

http://www.varaosahaku.fi/?index=defaul ... r=1&page=1

Tuolta kannattaa puhelimella kysellä. Niillä on paljon pakuja purettuna
http://www.auto-lehtinen.fi/
02-7217700
Make_O
Viestit: 21
Liittynyt: 03.1.2008 21:49
Paikkakunta: Siuntio

Viesti Kirjoittaja Make_O »

Itellä kans vissiin V230:stä pannu paskana, en oo jaksanu vielä avata mutta kait se on pakko tirkistaa koneeseen mitä se on syöny..
Mieleen tuli että jos ostais jonkin tommosen romun (AVK) ja luottais siihen että kone on ehjä...tai sitten kävis Saksassa vito ostoksilla ja tois samalla takahutlarillisen bisseä ja brenkkua.. :roll: ,siitä sitten kone veks ja loput autoa sais varmaan hävitettyä osina.

http://www.autovahinkokeskus.fi/sivut/d ... p?id=89048#
Avatar
vito500tkm
Viestit: 276
Liittynyt: 10.12.2006 21:40
Paikkakunta: Helsingin maalaiskunta

Viesti Kirjoittaja vito500tkm »

:shock: , kansipahvit maistuu, mutta onko nyt alkanut ketjut napsumaan poikki vai mikä näitä koneita on alkanut vaivaamaan?



Viton turbokoneita on ajottain todella vaikea löytää. Ja siksi hintakin on yleensä suolainen. Lisäksi hajottamoiden koneista ei voi olla aina 100% varma että onko ne yleensä ehjä. Konetta ostaessa kannattaa kone tarkastaa huolella ennen kuin ostaa, ettei tule turhaa työtä. Viton kone kun on hieman hankala vaihtaa.
Avatar
erkka
Viestit: 164
Liittynyt: 23.10.2006 23:39
Paikkakunta: Gakaani

Viesti Kirjoittaja erkka »

Onko siinä 5-pyttyinen 2.9l kone, sama mikä 290:ssä väykyssä?
Avatar
vito500tkm
Viestit: 276
Liittynyt: 10.12.2006 21:40
Paikkakunta: Helsingin maalaiskunta

Viesti Kirjoittaja vito500tkm »

erkka kirjoitti:Onko siinä 5-pyttyinen 2.9l kone, sama mikä 290:ssä väykyssä?
Vitot on nelipyttysiä.
Samik
Viestit: 3
Liittynyt: 23.1.2008 9:29

Viesti Kirjoittaja Samik »

Jep, ei oikein tahdo samanmoista konetta helposti löytyä. Sikäli mitä olen tässä parin päivän aikana katsellut. Mietin että kävisikö 108:n kone tuohon 110:iin??

Itsekin kyllä jo tulin siihen tulokseen että taitaa Saksasta tulla ehjä Vito varaosa-autoksi. Saa melkein samaan hintaan kuin avk:lta romun. Ellei sitten jostain löydy oikeasti järkihintaista konetta...
Avatar
vito500tkm
Viestit: 276
Liittynyt: 10.12.2006 21:40
Paikkakunta: Helsingin maalaiskunta

Viesti Kirjoittaja vito500tkm »

Samik kirjoitti:Jep, ei oikein tahdo samanmoista konetta helposti löytyä. Sikäli mitä olen tässä parin päivän aikana katsellut. Mietin että kävisikö 108:n kone tuohon 110:iin??

Itsekin kyllä jo tulin siihen tulokseen että taitaa Saksasta tulla ehjä Vito varaosa-autoksi. Saa melkein samaan hintaan kuin avk:lta romun. Ellei sitten jostain löydy oikeasti järkihintaista konetta...
Käypihän se, turbo vaan jää pois :cry: . Ja jos oikeen laiskan haluaa niin laita sinne 200D kone. Sitä en sitten tiiä että jaksaako vito enää lähteä liikkeelle ollenkaan :lol:

Aika hyvä tuuri täytyy olla jos alle 2500e saat turbokoneen jostain.
Yleensä viton koneet kustantaa +3000e ja vanha vaihdossa.
Avatar
Jiitek
aktiivimeseläinen
Viestit: 2352
Liittynyt: 18.12.2005 11:10
Paikkakunta: Oulunseutu

Viesti Kirjoittaja Jiitek »

2.0D + turbo maltillisilla paineilla ja syötöillä. ?? Tähän kait se tulee menemään jatkossa kun autot vielä vähän vanhenee, tai sitte paaliin. :lol:
Avatar
vito500tkm
Viestit: 276
Liittynyt: 10.12.2006 21:40
Paikkakunta: Helsingin maalaiskunta

Viesti Kirjoittaja vito500tkm »

Ei taida joku 600tkm ajettu 200D kone kovin kauaa kestää turbotettuna.
Ainakaan vitossa. Maantieajossa ilmanvastus kasvaa sen verran isoksi että konetta joutuu "vedättämään", koneessa lämpörasitus kasvaa. Ehkä kunnostettu 200D voisi kestää turbokäyttöä jonkin aikaa, tai sitten ei :roll:

Pitemmänpäälle paras ratkaisu on kunnostaa viton oma kone.
Joko hajottamolta hommattu, tai jos sen vanhan koneen saa vielä ehjättyä. Ei halpa ratkaisu, mutta sitten on ainakin kone kunnossa ja on se halvempi kun vehon kone.
Avatar
Jiitek
aktiivimeseläinen
Viestit: 2352
Liittynyt: 18.12.2005 11:10
Paikkakunta: Oulunseutu

Viesti Kirjoittaja Jiitek »

vito500tkm kirjoitti:Ei taida joku 600tkm ajettu 200D kone kovin kauaa kestää turbotettuna.
Ainakaan vitossa. Maantieajossa ilmanvastus kasvaa sen verran isoksi että konetta joutuu "vedättämään", koneessa lämpörasitus kasvaa. Ehkä kunnostettu 200D voisi kestää turbokäyttöä jonkin aikaa, tai sitten ei :roll:

Pitemmänpäälle paras ratkaisu on kunnostaa viton oma kone.
Joko hajottamolta hommattu, tai jos sen vanhan koneen saa vielä ehjättyä. Ei halpa ratkaisu, mutta sitten on ainakin kone kunnossa ja on se halvempi kun vehon kone.
Joo, no pidemmän päälle vaan kun auton hinta lähenee nollaa niin ei niihin koneisiin kellään riitä mielenkiintoa sijoittaa tuhansia euroja kun auton arvokaan ei ole niin paljoa. Purkaamoilta ei Viton koneita taida montaa löytyä. 124:n w201:n koneista tuntuu taas oleva ylitarjontaa. :lol:

Onpa kumma :D
Avatar
nokileka
Kannentiiviste-spesialisti
Viestit: 600
Liittynyt: 03.2.2006 0:27
Paikkakunta: Haparanda

Viesti Kirjoittaja nokileka »

Miksei sitä voisi kokeilla? Vitossa on öljynjäähdytin ja 200D:ssä ei. Ostaa sitten oikean pannun kun 200D kilahtaa (Mitä kyllä epäilen suuresti 100hv tehoilla).
Datsuni on mun ratsuni.
Avatar
Jiitek
aktiivimeseläinen
Viestit: 2352
Liittynyt: 18.12.2005 11:10
Paikkakunta: Oulunseutu

Viesti Kirjoittaja Jiitek »

Ostetaan MB Vito 108 tai 110, vain piilevällä moottorivauriolla oleva yksilö eli kaikki yli 50000km ajetut käy. H. max 1000€ :lol: :lol:
Avatar
vito500tkm
Viestit: 276
Liittynyt: 10.12.2006 21:40
Paikkakunta: Helsingin maalaiskunta

Viesti Kirjoittaja vito500tkm »

No, löytykö vitoon moottoria?
Avatar
Mika.T
Mersutohtori
Viestit: 7122
Liittynyt: 02.10.2005 0:39

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

nokileka kirjoitti:Miksei sitä voisi kokeilla? Vitossa on öljynjäähdytin ja 200D:ssä ei. Ostaa sitten oikean pannun kun 200D kilahtaa (Mitä kyllä epäilen suuresti 100hv tehoilla).
No miksipä ei. Varmasti toimii ihan hyvin. Laittaa vaikka varuiksi öljylle ihan "oikean" jäähdyttimen. Maksimikierroksia nostaa vain johonkin 6000 paikkeille niin varmaan jaksaa 200d:kin turbon kanssa kiskoa.
Avatar
vito500tkm
Viestit: 276
Liittynyt: 10.12.2006 21:40
Paikkakunta: Helsingin maalaiskunta

Viesti Kirjoittaja vito500tkm »

Minen kyllä laittais normi 600tkm ajettua 200D konetta vitoon. Ainakaan ennen kun on uudet laakerit ja pahvi paikallaan. Ja öljynjäähdytin. Sitten voisi kelvata. Öljypumpun ja öljypohjan joutuu ainakin vaihtamaan, koska 200D koneen pohja ja pumppu ei käy. Samallahan sitten rakentaa koneeseen ne viton öljyruiskut syöttöpumpun ja ja ja ... Sama oikeastaan laittaa kaikki turbo hilut sitten kerralla. Viton koneen vaihdossa menee noin 8-10 tuntia, että ihan huvikseen koneita ei kannata alkaa kokeilemaan, että mikä toimii ja mikä ei.

Se on kyllä totta että 200D koneita saa halvalla, melkeimpä ilmaiseksi.
Minulla on varalla kaksi 200D konetta vitoon jos rupeaa viton kone hajoamaan. Oikeastaan toisesta 200D koneesta on jo puolet osista viton koneessa kiinni, kansi ym. Mutta sellaisenaan en 200D konetta vitoon laittaisi eikä se ihan suoraan siihen kävisikään.
Avatar
Mika.T
Mersutohtori
Viestit: 7122
Liittynyt: 02.10.2005 0:39

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

vito500tkm kirjoitti:Minen kyllä laittais normi 600tkm ajettua 200D konetta vitoon.

No on kai noita vähempikin ajettuja :shock:
Samik
Viestit: 3
Liittynyt: 23.1.2008 9:29

Viesti Kirjoittaja Samik »

vito500tkm kirjoitti:No, löytykö vitoon moottoria?
Eipä ole moottoria löytynyt. Siellä se korjaamon pihalla nököttää.. Ellei se olisi koriltaan priima kunnossa eikä siinä olisi ilmastointia niin voisin tarjota vaikka tulitikkua alle :D No joo....

Kaveri lähtee kahden viikon päästä saksaan ja on ollu puhe että tuo tullessaan sieltä järkihintaisen/sopivilla kilometreillä olevan Viton josta saan moottorin. Ellei sitten kotomaasta siihen mennessä jotain löydy...

Eli näillänäkymin ois kohtapuoleen tarjolla Vito ilman moottoria :wink:
Avatar
Jiitek
aktiivimeseläinen
Viestit: 2352
Liittynyt: 18.12.2005 11:10
Paikkakunta: Oulunseutu

Viesti Kirjoittaja Jiitek »

Jos síeltä Saksanmaalta ilmaantuu jokin edullinen metallivärillä oleva paku niin voisi kiinnostaakin.

Toisaalta onko siinä nyt sitten mitään järkeä tuoda kokonaista autoa josta otetaan moottori pois, että taas toinen pääsee laittamaan toista moottoria tilalle. :roll:
Make_O
Viestit: 21
Liittynyt: 03.1.2008 21:49
Paikkakunta: Siuntio

Viesti Kirjoittaja Make_O »

Mä voin ostaa edulliset ehjät ovet.. eli siis kaikki luukut..
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Maasturit, Tavara-autot ja Pikkubussit”