313CDI Sprinter, automaattilaatikon kesto ja muut miinat?

Vastaa Viestiin
frak
Viestit: 231
Liittynyt: 28.10.2010 16:15

313CDI Sprinter, automaattilaatikon kesto ja muut miinat?

Viesti Kirjoittaja frak »

Moi!

313 CDI 2005 pitkä automaatti olis tyrkyllä.

Mittarissa on 350t ja se on vanha pitkä paripyöräinen ambulanssi.

Mitä 313CDI-pannuissa hajoaa ja onko olemassa jotain konsteja selvittää laatikon kuntoa 'koeajolla'? Ilmeisesti tuossa on perinteinen laatikko (ainakin vaihteenvalitsin näyttää siltä) eikä Sprintshift.

Onko noissa jotain muita miinoja, joihin kannattaa varautua? Muu tekniikka varmaan hyvin lähelle vastaavaa kuin esim. 312D eli laturi, vesipumppu, moniurahihnan kiristimet jne. varmaan on joko jo vaihdettu tai kypsiä?

Toi auto sijaitsee sen verran kaukana, ettei sinne olisi oikein varaa lähteä useampaan otteeseen eli pitäisi saada sen verran vinkkiä, ettei aivan pommia ostaisi eikä jäisi pännimään, jos siinä ilmenee jotain letaalia.

Ittelläni on Suomessa reilun 10v. ja 300tkm kokemuksia -96 312D eli ei tässä ihan Sprinter-ummikkoja olla, mutta tuosta CDI-koneesta eikä automaatista ei mitään tietoa. Bonuksena tossa 313:ssa on ratti väärällä puolella eikä ole yhtään kylmäkäynnistystä eikä suolattua tietä takana.
Sampo N.
Virallinen Oikolukija
Viestit: 6252
Liittynyt: 05.10.2005 8:35
Paikkakunta: Vantaa, melkein Kerava.

Viesti Kirjoittaja Sampo N. »

CDI-koneista kiinnostuneen kannattaa ainakin tähän ketjuun perehtyä. Tiedä sitten olisko noin tuoreesta jo suurimmat murheet korjattu, voipi olla. :nocando:

viewtopic.php?t=380&highlight=cdikoneiden
frak
Viestit: 231
Liittynyt: 28.10.2010 16:15

Viesti Kirjoittaja frak »

Sampo N. kirjoitti:CDI-koneista kiinnostuneen kannattaa ainakin tähän ketjuun perehtyä. Tiedä sitten olisko noin tuoreesta jo suurimmat murheet korjattu, voipi olla. :nocando:

viewtopic.php?t=380&highlight=cdikoneiden
Joo, on noita CDI-kauhujuttuja lueskeltu, mutta olisi hauska tietää kuinka hyvin noi pätevät 2005 Sprinterin 313D (tai 316D, koska itseasiassa voi hyvin olla, että toi myyjä on kämmännyt, sillä litratilavuus on 2.7 eikä 2.2) pannuihin.

Lisäksi tuon ajan Sprintereiden automaattilaatikkokokemukset olisivat erittäin kiinnostavia. Millä tavalla ne ilmoittelevat hajoamisista ja kuinka pitkää kestoa niiltä voi odottaa? Ja kun jotain hajoaa, niin onko se vielä korjattavissa 'tonnilla' vai tuleeko maksamaan isosti.

Jos tollasen hankkii, niin ilmeisesti EGR pitää poistaa heti käytöstä (onko yhtä helppoa kuin 312D:ssä?) ja suuttimien vuodot pitää tutkia.

Onko tuon ikäisissä Sprintereissäkin putket täynnä tukkoisia katalysaattoreita? Toi on kuitenkin ollut viranomaispeli ja tässä maassa on muutenkin noi diesel-katalysaattoriasiat vähän myöhässä. Tuleeko mitään ongelmia, jos niille antaa vaan rautakankea ja antaa koneen hengittää vapaammin.
Avatar
CDI203
Mesen Bill Gibbons
Viestit: 4257
Liittynyt: 04.6.2008 19:51
Paikkakunta: Tarpeen mukaan(enimmän osan aikaa etelä suomessa) kuusen alla N60° E24°

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

Jos on 2.7=316 (ja jos cdi niin ei 316D"semmosta ei taida ollakaan)
rauta kanke voi antaa hyvin kateille ym tukoille
laatikon kestoon vaikkutta sen huolto...
(ihan samoin kuin henkilöauto puolella"pitkäälti sammaa tekniikaa")

laatikoa voi testata kokeilemalla kaikki vaihtamiset läpi,
lisäksi kannatta koitta pari kertaa reipaamin kiihdyttä(ei mitään repimistä mutta kuitenkin normia reippaamin"40-50kmh kaasu pohjaan Dpäällä")
Yhteydet YV:lä
Ja +3581810EBB4 ;)
EI TEKSTIVIESTEJÄ
SeuraavaKoodailu, Vianhaku, Ohjelmointi kierros

Joskus. enimäkseen Eläkeellä
frak
Viestit: 231
Liittynyt: 28.10.2010 16:15

Viesti Kirjoittaja frak »

Nyt noita 313CDI olis taas muutama muukin tarjolla.

Noista useampi on tyyliin:
"ENGINE NEEDS RINGS AND POSSIBLY 1 OR 2 INJECTORS. HAS LOW COMPRESSION."

Ja mittarissa vain jotain 300tkm.

Onko vastaavia ongelmia Suomessakin?

Kuinka iso remppa tollanen on hinnallisesti?
Täälläpäin arvioidaan noin 4000€.
Avatar
CDI203
Mesen Bill Gibbons
Viestit: 4257
Liittynyt: 04.6.2008 19:51
Paikkakunta: Tarpeen mukaan(enimmän osan aikaa etelä suomessa) kuusen alla N60° E24°

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

frak kirjoitti:Nyt noita 313CDI olis taas muutama muukin tarjolla.

Noista useampi on tyyliin:
"ENGINE NEEDS RINGS AND POSSIBLY 1 OR 2 INJECTORS. HAS LOW COMPRESSION."

Ja mittarissa vain jotain 300tkm.

Onko vastaavia ongelmia Suomessakin?

Kuinka iso remppa tollanen on hinnallisesti?
Täälläpäin arvioidaan noin 4000€.
Tohon+1000€ niin alkaa saaman täysiin koneistettua konetta 24kk/150tkm
takuula
Yhteydet YV:lä
Ja +3581810EBB4 ;)
EI TEKSTIVIESTEJÄ
SeuraavaKoodailu, Vianhaku, Ohjelmointi kierros

Joskus. enimäkseen Eläkeellä
frak
Viestit: 231
Liittynyt: 28.10.2010 16:15

Viesti Kirjoittaja frak »

CDI203 kirjoitti: Tohon+1000€ niin alkaa saaman täysiin koneistettua konetta 24kk/150tkm
takuula
Tässähän rupeaa jo heti miettimään, josko tilais noita muutaman tänne :-) , jos jollekin kaverille jää konttiin tilaa sen verran että ne mahtuisvat mukaan.

Mutta se nyt jäi hämäämään, että mikä noita pannuja täällä oikein rikkoo, vaikka noille ei tule varmasti koskaan yhtään kylmäkäynnistystä.

Ajaako jengi ne täällä vaan puhki lämä tiskissä täysi lasti päällä (ei nopeudenrajoittimia) eivätkä vaihda koskaan öljyjä vai rikkoontuvatko ne lämmöstä (keskilämpö jotain 30 astetta)?
Avatar
CDI203
Mesen Bill Gibbons
Viestit: 4257
Liittynyt: 04.6.2008 19:51
Paikkakunta: Tarpeen mukaan(enimmän osan aikaa etelä suomessa) kuusen alla N60° E24°

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

frak kirjoitti:
CDI203 kirjoitti: Tohon+1000€ niin alkaa saaman täysiin koneistettua konetta 24kk/150tkm
takuula
Tässähän rupeaa jo heti miettimään, josko tilais noita muutaman tänne :-) , jos jollekin kaverille jää konttiin tilaa sen verran että ne mahtuisvat mukaan.

Mutta se nyt jäi hämäämään, että mikä noita pannuja täällä oikein rikkoo, vaikka noille ei tule varmasti koskaan yhtään kylmäkäynnistystä.

Ajaako jengi ne täällä vaan puhki lämä tiskissä täysi lasti päällä (ei nopeudenrajoittimia) eivätkä vaihda koskaan öljyjä vai rikkoontuvatko ne lämmöstä (keskilämpö jotain 30 astetta)?
Usein noista menee 1 pytty tai 3(varsinkin sellasista missä on rajoitin) suutimia ym kuluu normaalisti(nehän ei kauheen kalliita ole)

Tosiaan
~5000€ ja vanha koneistu kelpoinnen(ei kampia kyljestä läpi, lohkoa/ kantta halki tms) kone vaihdossa, rahtikaan ole kovin kallista

E:Riippuu tietosti vähän että minne tänne
Yhteydet YV:lä
Ja +3581810EBB4 ;)
EI TEKSTIVIESTEJÄ
SeuraavaKoodailu, Vianhaku, Ohjelmointi kierros

Joskus. enimäkseen Eläkeellä
Avatar
Beagle
Viestit: 31
Liittynyt: 12.6.2011 21:57
Paikkakunta: Iisalmi

Viesti Kirjoittaja Beagle »

Laitetaan tänne, kun ei viitti uuttakaan topikkia tehdä, eli mikä on moniurahihnan vaihtoväli? Autollani tulee pian ensimmäiset 100tkm täyteen ja tuskin vielä vaihdettu hihnaa. Onko vaihtoväli 100tkm? Mitä kaikkea samalla kannattaa uusia?
Avatar
Vensku_
aktiivimeseläinen
Viestit: 2255
Liittynyt: 02.8.2007 12:58
Paikkakunta: Inksa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Vensku_ »

Jos on 313 cdi varmuudella, niin on sprintshift, kun sitä "oikeaa" automaattia ei oo saanu kuin x16cdi koneen perään. :wink:

Sprintshifteissähän hajoaa vaan se hydraulipumppu vai mikä se nyt on, kuitenkin pumppu joka kehittää paineen vaihteiston siirtämistä varten. Se vaihtoon ja taas kuulema laatikko pelaa. :pappa:
Sprinter W902 208D '96 om601
Sprinter W903 310D '97 om602
Muita häkkyröitä:
BMW 530d Touring '99, Mazda 323 1,5 '89,
Mitsut: Galant 2,4GDI A '00, Galant 2,0 Stw '98, Galant 2,0 A GLS '97, Lancer GLXi 1,5 '91
Avatar
CDI203
Mesen Bill Gibbons
Viestit: 4257
Liittynyt: 04.6.2008 19:51
Paikkakunta: Tarpeen mukaan(enimmän osan aikaa etelä suomessa) kuusen alla N60° E24°

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

Vensku_ kirjoitti:Jos on 313 cdi varmuudella, niin on sprintshift, kun sitä "oikeaa" automaattia ei oo saanu kuin x16cdi koneen perään. :wink:

Sprintshifteissähän hajoaa vaan se hydraulipumppu vai mikä se nyt on, kuitenkin pumppu joka kehittää paineen vaihteiston siirtämistä varten. Se vaihtoon ja taas kuulema laatikko pelaa. :pappa:
Ja tämän voi pitkäälti vältää vaihtamalla sen systeemin releen 50tkm välein
myös kun vaihtelee siine laatikon hydraulipumppuun pentosiineja aika ajoin, samalla notkistaa niitä venttilejä ja mootoreita
Yhteydet YV:lä
Ja +3581810EBB4 ;)
EI TEKSTIVIESTEJÄ
SeuraavaKoodailu, Vianhaku, Ohjelmointi kierros

Joskus. enimäkseen Eläkeellä
et
aktiivimeseläinen
Viestit: 1641
Liittynyt: 02.12.2010 19:40

Viesti Kirjoittaja et »

Haynes käskee tarkistaa moniurahihnan kunnon vuosittain kun kysees 2.2 litran CDI tai 2.9l.

Motonetistä tuli toisenmerkkiseen ostettua moniurahihnoja mitkä piti heittää kuukauden kuluttua pois ja laittaa takaisin vanha alkuperäinen -80 luvun lopulta.
Avatar
JeremyH
Viestit: 90
Liittynyt: 20.10.2010 23:44
Paikkakunta: Porvoo

Viesti Kirjoittaja JeremyH »

Beagle kirjoitti:Laitetaan tänne, kun ei viitti uuttakaan topikkia tehdä, eli mikä on moniurahihnan vaihtoväli? Autollani tulee pian ensimmäiset 100tkm täyteen ja tuskin vielä vaihdettu hihnaa. Onko vaihtoväli 100tkm? Mitä kaikkea samalla kannattaa uusia?
Autodata sanoo että 313cdi:stä pitää 90tkm välein tarkistaa moniurahihnan kunto.
Vaihtaa se pitää sitten kun se katkeaa. :wink:
Taitaa se hihnan kiristin pettää ennen kuin hihna. :roll:
et
aktiivimeseläinen
Viestit: 1641
Liittynyt: 02.12.2010 19:40

Viesti Kirjoittaja et »

Vensku_ kirjoitti:Jos on 313 cdi varmuudella, niin on sprintshift, kun sitä "oikeaa" automaattia ei oo saanu kuin x16cdi koneen perään. :wink:
Voisitko kertoa noista eroista lisää tai laittaa linkkiä, eli lähinnä tästä "oikeasta" automaatista ja missä vuosimalleissa x16cdi :o
Avatar
JeremyH
Viestit: 90
Liittynyt: 20.10.2010 23:44
Paikkakunta: Porvoo

Viesti Kirjoittaja JeremyH »

et kirjoitti:
Vensku_ kirjoitti:Jos on 313 cdi varmuudella, niin on sprintshift, kun sitä "oikeaa" automaattia ei oo saanu kuin x16cdi koneen perään. :wink:
Voisitko kertoa noista eroista lisää tai laittaa linkkiä, eli lähinnä tästä "oikeasta" automaatista ja missä vuosimalleissa x16cdi :o
Joku varmaan korjaa jos menee pieleen, mutta aika varma olen. :roll:

903 korimallin sprintteriin on saanut halutessaan 5-vaihteisen "oikean automaatin" Eli muistakin mersun malleista tutun 722.6 lootan kaikkine sähkövikoineen. (722.681 tarkemmin)
Amerikan mantereelle vietiin vain x16cdi mallia 722.6 lootalla, siitä en tiedä onko sitä saanut muihin moottori vaihtoehtoihin euroopassa, toivottavasti ei.
Olisikohan ollut 2001 vuosimallista lähtien.

Sprintsift ei ole automaatti, vaan 6-vaihteinen puoliautomaatti.
Normaali manuaali laatikko varustettuna hydrauliikka järjestelmällä joka tekee puolestasi vaihdekepin liikuttelun ja kytkimen painelemisen.
Mikäli itse haluat, voit myös käskeä tätä järjestelmää tökkimällä + ja - asentoihin vaihdekeppiä. Kytkin poljinta ei ole. (myös tuossa 722.6:ssä on + ja - vaihtoehdot)
Niin kuin tuolla aiemminkin jo kerrotaan, sprintsiftin saa kestämään kun vaihtaa 50tkm välein sprintsiftin releen. (helppo vaihtaa, sijaitsee kuskin penkin alla olevassa sulake-boxissa ja maksaa noin 25€)
Joskus on myös hyvä vaihtaa järjestelmän nesteet. (Pentosin CHF 11S)
Jos edellä mainittuja ei tee ollenkaan, niin 300€ maksava pumppu menee rikki
et
aktiivimeseläinen
Viestit: 1641
Liittynyt: 02.12.2010 19:40

Viesti Kirjoittaja et »

No nyt tuli tyhjentä vastaus. Kiitos paljon !

Jossain jenkki foorumilla olikin että sai vain automaattina. Taitaa olla oma 312d paljon varmempi peli kun Cdi ja ainakin halvempi korjata.
Töissä ajellu 313cdi 4sylinteristä niin ei oikein miellytä tehojen suhteen.
Avatar
CDI203
Mesen Bill Gibbons
Viestit: 4257
Liittynyt: 04.6.2008 19:51
Paikkakunta: Tarpeen mukaan(enimmän osan aikaa etelä suomessa) kuusen alla N60° E24°

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

et kirjoitti:No nyt tuli tyhjentä vastaus. Kiitos paljon !

Jossain jenkki foorumilla olikin että sai vain automaattina. Taitaa olla oma 312d paljon varmempi peli kun Cdi ja ainakin halvempi korjata.
Töissä ajellu 313cdi 4sylinteristä niin ei oikein miellytä tehojen suhteen.
Ja 312 mallisa oli tehoja ?

722.6 Automattiti on ihan toimivia jos on huollettu
Yhteydet YV:lä
Ja +3581810EBB4 ;)
EI TEKSTIVIESTEJÄ
SeuraavaKoodailu, Vianhaku, Ohjelmointi kierros

Joskus. enimäkseen Eläkeellä
et
aktiivimeseläinen
Viestit: 1641
Liittynyt: 02.12.2010 19:40

Viesti Kirjoittaja et »

:D :D :D
No omas rotiskos on kuorma-auton perä eli sillä ei yli 140 mennä kun hinaamalla, mutta satasen vauhdista kun polkasee niin karmea musta savu tulee ja se onkin ainut tilanne kun sille menohalut maittaa. Jokin boksi siellä jarrutehostajan päällä makaa. Ainakin 313 cdi näyttää olevan satasen ohituksis aika onneton mutta pienemmillä nopeuksilla kuin henkilöauto ja sen vuoksi kiinnostaakin tuo Cdi malli.

Ostin Agon kautta Haynesin korjausoppaan Sprintteriin ettei tarvinnu perustaa PayPal tiliä ja kun vertaa Cdi tekniikkaa omaan om602 niin helpolta ja yksinkertaiselta näytää oma kärry.

Kaverilla oli Saapis joku Sensonic missä hydrauliikka tai jarruneste hoiti kytkimen tehtävän elektroniikan avulla ja oli ilman kytkintä mutta muuten ihan normaali laatikko. Jos toi Sprintshift on samanlainen rakennelma niin sittenhän tuo vois olla ihan toimiva peli.

Onko tuos Sprintshiftis silti kaksoismassavauhtipyörä?

Oliko tuos x16 mallis Vnt ahdin ilman hukkaporttia?
Count
Viestit: 295
Liittynyt: 24.10.2007 12:46
Paikkakunta: Vihti

Viesti Kirjoittaja Count »

et kirjoitti: Onko tuos Sprintshiftis silti kaksoismassavauhtipyörä?
On kaksoismassa. VNT-ahtimen kanssa ei taideta hukkaporttia käyttää koskaan kun se on melkolailla tarpeeton.
--
Skoda Octavia G.TEC DSG -18
Skoda Octavia 2.0TDI DSG 4x4 -13
VW Caddy 1.8i Automaatti -90
Smart Roadster Coupe -04
Avatar
CDI203
Mesen Bill Gibbons
Viestit: 4257
Liittynyt: 04.6.2008 19:51
Paikkakunta: Tarpeen mukaan(enimmän osan aikaa etelä suomessa) kuusen alla N60° E24°

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

Count kirjoitti:VNT-ahtimen kanssa ei taideta hukkaporttia käyttää koskaan kun se on melkolailla tarpeeton.
Jos on vnt niin ei ole hukkaportia(siis vakio vekotimessa)
Vnt hoitelee sen paineen säätelyn muuttamalla siipien asentoa

Cdi koneiseen saa kulkuja lisää helposti
Yhteydet YV:lä
Ja +3581810EBB4 ;)
EI TEKSTIVIESTEJÄ
SeuraavaKoodailu, Vianhaku, Ohjelmointi kierros

Joskus. enimäkseen Eläkeellä
et
aktiivimeseläinen
Viestit: 1641
Liittynyt: 02.12.2010 19:40

Viesti Kirjoittaja et »

Count kirjoitti:
et kirjoitti: Onko tuos Sprintshiftis silti kaksoismassavauhtipyörä?
On kaksoismassa. VNT-ahtimen kanssa ei taideta hukkaporttia käyttää koskaan kun se on melkolailla tarpeeton.
Mitä eroa Cdi ja vanhemman 312d kytkimes on? Löytyi tuollainen sivu missä lukee että Cdi malleis olis mahdollisuus päästä kaksoismassavauhtipyörästä eroon.

http://www.tamgears.com/Mercedes%20Sp.htm
Count
Viestit: 295
Liittynyt: 24.10.2007 12:46
Paikkakunta: Vihti

Viesti Kirjoittaja Count »

Sitä en tiedä mitä eroa vauhtipyörässä on kun en tuollaisen wanhemman huimapyörää ole nähnyt koskaan. Mutta kiinteää vauhtista saa kyllä CDI:hin ostaa, itsekin moista harkitsin mutta kaksoismassa laitettiin kun hinta oli ~sama.
--
Skoda Octavia G.TEC DSG -18
Skoda Octavia 2.0TDI DSG 4x4 -13
VW Caddy 1.8i Automaatti -90
Smart Roadster Coupe -04
et
aktiivimeseläinen
Viestit: 1641
Liittynyt: 02.12.2010 19:40

Viesti Kirjoittaja et »

Paljonko oli mittarissa kun jouduit vaihtamaan kaksoismassavauhtipyörän ja laitoitko uuden kytkinpaketin myös?

Piru kun menin vuosi takaperin hinaamaan kaverin Ducatoa ja tietenkin talla pohjas. Kärryn vedon ja piristämisen voi unohtaa kun tuollaisen vauhtipyörän omistaa.
Count
Viestit: 295
Liittynyt: 24.10.2007 12:46
Paikkakunta: Vihti

Viesti Kirjoittaja Count »

Melko tarkkaan 500tkm oli ajettu.

Oireet oli sellaiset että ensin hyppyytti liikkeellelähtiessä niin "%¤#¤&%:sti ja lopulta sitten myös ajossa. Uusiksi meni vauhtipyörä, paineasetelma sylintereineen, kytkinlevy ja jotain oheistilpehööriä. Sprintshift pumpun öljyt, lootaöljyt ja peräöljyt vaihdettiin, laskun loppusumma oli hilkun alle 2500 euroa.
--
Skoda Octavia G.TEC DSG -18
Skoda Octavia 2.0TDI DSG 4x4 -13
VW Caddy 1.8i Automaatti -90
Smart Roadster Coupe -04
Avatar
Vensku_
aktiivimeseläinen
Viestit: 2255
Liittynyt: 02.8.2007 12:58
Paikkakunta: Inksa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Vensku_ »

Meillä hyppyyttää vaan peruutettaessa, kun auton seissyt pidemmän tovin. Liekö jotenkin "ruostuu" tuo vauhtipyörän pinta sitten??? Sitten kun kytkintä "polttaa" käsijarrua vasten, niin ei nytkytä enää... :roll:

Tuli tänää katottua noita kierroksiakin, et saa jotain viitettä perän pituudesta, 100 vauhdissa 2800 kierroksia... :x
Sprinter W902 208D '96 om601
Sprinter W903 310D '97 om602
Muita häkkyröitä:
BMW 530d Touring '99, Mazda 323 1,5 '89,
Mitsut: Galant 2,4GDI A '00, Galant 2,0 Stw '98, Galant 2,0 A GLS '97, Lancer GLXi 1,5 '91
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Maasturit, Tavara-autot ja Pikkubussit”