Kuinka paljon mahtuu vikaa pieneen vitoseen...

IlkkaMoilanen
Viestit: 93
Liittynyt: 20.10.2010 18:20
Paikkakunta: Ooolusta

Kuinka paljon mahtuu vikaa pieneen vitoseen...

Viesti Kirjoittaja IlkkaMoilanen »

Miettikääpä, ammatti ajossa oleva auto joka rekisteröity 07/2011. Ajettu tällä hetkellä 240 tkm. Kyseessähän siis Vito 116 CDI OM651 moottorilla. Takuuseen vaihdettu osia enemmän oikeesti ku lääkäri isosta sairaalasta määrää. mm.

-Kardaani 73 tkm
-Etuiskarit ~95 tkm
-Takatukivarsi (kokonaisuudessaan) ~100 tkm
-Ilmastoinnin kompura ~120 tkm
-ABS-pumppu ~130 tkm
-MOOTTORI 145 tkm (tehdas uusi)
-Automaattivaihteistoon sisuskalut 147 tkm
-Kardaani toistamiseen 147 tkm
-Kaikki alustan osat eteen ~200 tkm (no. nämä kuitenki kulutustavaraa)
-Webasto levälleen 210 tkm
-Perän poskistefat vuotaa -> levälleen 220 tkm
-Takavalot ~220 tkm
-Uudesta koneesta TURBO 95 tkm ajettuna eli 240 tkm kohdalla.
-+erinäinen määrä lamdaa ja imuilmanlämpöö, ahtopaine, antureita.

Minä oon erityisen tarkka auton kunnosta, nyttenkin pientä siritystä havaittavissa -> heti korjaamolle ennen ku oli siivet koneessa. No nyt odotellaan huomiseen, että saadaan uus turbo tänne pohjolan korkeuksille.

Ja se mielenkiintoisin asia. Autoa on huollettu 15tkm välein vaikka suositus on 30tkm. Onko mesen laatu todellakin tätä luokkaa. Puhutaan kuitenkin autosta jonka pitäisi olla tiellä joka päivä. Tässä tapauksessa pajalla 21 kuukaudesta on mennyt 3 kuukautta 14,2%. Vittu ihan oikeesti. :evil:

Siellä kytee mukava pommi kaikille rakennusliikkeille ja muille muuten vain vähän ajaville pari vuotta takuun umpeutumisen jälkeen.
Mb R 320 CDi 2007
Mb Sprinter 319 Carsport -14
Mb Sprinter 216 Carsport -14
Mb Sprinter 316 A3 A -11
Avatar
Pega
Viestit: 3649
Liittynyt: 30.5.2006 21:47
Paikkakunta: Rajis

Viesti Kirjoittaja Pega »

No olisko vähän maanantaipäivän auto tosin pari asiakasta on alkaneet pitää tuota vanhaa kuppasta etuveto vitoo pirun hyvänä tän uuden myötä, tosin kumpasellakin nelikot kun ei pelkällä takapotkulla kaivurimiehet kuulemma mitään tee
Avatar
Easy Rider
hupimestari
Viestit: 8062
Liittynyt: 05.7.2007 19:15
Paikkakunta: Kökkelin kinkamalla

Viesti Kirjoittaja Easy Rider »

Takavetosen kardaani olis jo kettinkiä jos sinne laitettas ykskin nivel vielä lisää. :lol: Onko ikkunat pelannu?
Vetonivel on takavetosessa tarpeeton.
tapio89
ohjelmoija
Viestit: 1672
Liittynyt: 12.9.2006 22:35
Paikkakunta: Yyleäporg

Viesti Kirjoittaja tapio89 »

2006 Vito 115cdi 320tkm ajettu. Uudesta samassa talossa.

-Toka ristikko vaihdettu kahdesti, ekan kerran meni 160tkm, toinen 250tkm
-Etuiskarit 300tkm
-Puhallin ja vastus 300tkm
-Jarrulevyt ja palat 310tkm
-Vas. alapallo ja kallistuksen vakaajan kumit 320tkm
-Suuttimien pohjalevyt 320tkm (yksi vuoti)

Tuntuu olevan yksilöitä. Tällä on vielä ajettu huonoja teitä suth paljon.

Ja juu, pari päivää sitten päksähti vänkärin lasinnostin.

2003 ostettiin uutena etuvetovito ja se lähti ihan pariin otteeseen hinurillakin korjaamolle. Huima parannus oli tuossa takavetoisessa.
Tähdellisen parantola
jolle
Viestit: 2478
Liittynyt: 15.11.2010 17:07
Paikkakunta: Mynämäki

Viesti Kirjoittaja jolle »

Missäs kohtaa viton valmistuis siirtyi saksasta espanjaan ja sitten espanjasta kiinaan? :lol:
Avatar
Terho P
Viestit: 4918
Liittynyt: 21.12.2005 20:19

Viesti Kirjoittaja Terho P »

Topikin aloitus vitossa on kyllä tarkoin tuumittu tuo kardaanin kestävyys kun noin tarkoilla kilometreillä hajosi toinenkin :shock:
Aavistuksen enempi jäsenien ja ihmisten asialla
-Suomen mercedes autoilijat ry-
[miitit]001111111111011111111011111[/miitit]
onre
<b>Ylläpitäjä</b>
Viestit: 1858
Liittynyt: 25.4.2007 23:41
Paikkakunta: Pirkanmaa

Viesti Kirjoittaja onre »

jolle kirjoitti:Missäs kohtaa viton valmistuis siirtyi saksasta espanjaan ja sitten espanjasta kiinaan? :lol:
Onko niitä tehty joskus Saksassa?
Avatar
Easy Rider
hupimestari
Viestit: 8062
Liittynyt: 05.7.2007 19:15
Paikkakunta: Kökkelin kinkamalla

Viesti Kirjoittaja Easy Rider »

Aika tuttuja vikoja alkaa olla takatuuppa Vitoista lueteltuna... :D


Tänään tutkailin päällisin puolin alle tonnin ajettua Citan 109 cdi:tä (Rellu Kangoo). Ei ne voi olla lujia nekään. Konehuoneesta sais makneetilla hakea rautaa ja korsteenissakin oli joku herätyskellon osista ja muovista kasattu "kaasuläppäkotelo", aivan avoimena keskellä pohjaa kivi- ja suolasateessa. Ei näe kyllä montaa kevättä sekään osa, jos ei yhtä Viton kardaania saada pysymään läjässä.

Niin juu, korjaamon nosturillahan se tuokin nökötti ku kattelin. Vetokuokan asennus oli menossa eikä valotökkeliin tullu tikunaa mistään. Alkuperäisjohtosarjakin oli kytketty sinne mihin kuuluu ja ohjeen mukasesti asennettuna pohjapeltiin taltalla vasaroitavaan reikään jne..
Vetonivel on takavetosessa tarpeeton.
IlkkaMoilanen
Viestit: 93
Liittynyt: 20.10.2010 18:20
Paikkakunta: Ooolusta

Viesti Kirjoittaja IlkkaMoilanen »

Joo, eka kardaani vaihdettiin ku oli eka ristikko jumissa. Toinen meni ku kone löi ittensä satasen vauhdista jumiin. Kolmesti on tosiasn tultu lavetilla veholle. Invataksissa tämä on ollu ja tarkoitus ois vielä olla 2v/250tkm. Saapa nähdä loppuuko lompsasta rahat ennen sitä.

Alkaa tuntuman volkkarin nokka-akseli viat pieniltä tämän rinnalla.
Mb R 320 CDi 2007
Mb Sprinter 319 Carsport -14
Mb Sprinter 216 Carsport -14
Mb Sprinter 316 A3 A -11
pt
Viestit: 792
Liittynyt: 25.10.2005 15:23
Paikkakunta: Kouvola

Re: Kuinka paljon mahtuu vikaa pieneen vitoseen...

Viesti Kirjoittaja pt »

IlkkaMoilanen kirjoitti:
-Kardaani 73 tkm
-Etuiskarit ~95 tkm
-Takatukivarsi (kokonaisuudessaan) ~100 tkm
-Ilmastoinnin kompura ~120 tkm
-ABS-pumppu ~130 tkm
-MOOTTORI 145 tkm (tehdas uusi)
-Automaattivaihteistoon sisuskalut 147 tkm
-Kardaani toistamiseen 147 tkm
-Kaikki alustan osat eteen ~200 tkm (no. nämä kuitenki kulutustavaraa)
-Webasto levälleen 210 tkm
-Perän poskistefat vuotaa -> levälleen 220 tkm
-Takavalot ~220 tkm
-Uudesta koneesta TURBO 95 tkm ajettuna eli 240 tkm kohdalla.
-+erinäinen määrä lamdaa ja imuilmanlämpöö, ahtopaine, antureita.
Näistäkö ei saa kardaanin ristikkoja enää vaihdettua tai rasvattua? Ja jos kardaani hajoaa jonkun muun pettämisen myötä, niin ei nyt ihan mikään kilometreihin liitettävä ominaisuus.

Webastolla on varmasti käyttötunteja tullut huolella, mikähän noilla se laskennallinen ikä olikaan. Ja kyllä, onhan noitakin ollut, mitkä puksuttaa vuosikausia ilman mitään. Ja sama webasto se on muissakin autoissa..

Hieman tietämättömyyttä muutama tarkennus vielä, eli tehdas uusi moottori piti sisällään myös uuden turbon?

Yleensä nuo koneet on tullut ilman apulaitteita, mutta siis kun en tiedä, niin vain tarkentavana kysymyksenä.

Menikö nuo vaihdelaatikon sisuskalut vaihtoon myös seurauksena tuosta moottoririkosta?


Etuveto Viton miinus on se, että ne on oikeasti kaikki kohta niin mätiä, ettei niistä ole ajoon enää.

Ainakin omassa on se pinnoita tehtaalta vedetty pohjaan ja äkkiä vilkaistuna näyttää hyvältä, kunnes alkaa enemmän raapia/repiä, niin totuus alkaa paljastua. Muutama kuvakin voinee asiasta olla.
W124 500E
W903 316cdi
IlkkaMoilanen
Viestit: 93
Liittynyt: 20.10.2010 18:20
Paikkakunta: Ooolusta

Viesti Kirjoittaja IlkkaMoilanen »

Veholta ei saa ristikkoa. Pelkästään uuden kartaanin. Automaattilootaan meni sisuskaluja, koska oli koneen jumiutumisen myötä pettänyt turbiini, vaihteiston öljypumppu ja pari neulalaakeria oli hävinny ja akselissa naarmuja ja ja....

Kysyin juuri tänään, mitä tuo uusi kone on sisältänyt viime syksynä. Uusi turbo on tullut. Startti (joka tässä paloi kun yritettiin käynnistää jumissa olevaa konetta) ilmastoinnin kompura ja jotain tukia ja suojapeltejä otetaan vanhasta.
Mb R 320 CDi 2007
Mb Sprinter 319 Carsport -14
Mb Sprinter 216 Carsport -14
Mb Sprinter 316 A3 A -11
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29122
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

-MOOTTORI 145 tkm (tehdas uusi)
Vähiten ajettu Vito josta olen todennut moottorin olevan rikki oli muistaakseni 300 km ajettu.
IlkkaMoilanen
Viestit: 93
Liittynyt: 20.10.2010 18:20
Paikkakunta: Ooolusta

Viesti Kirjoittaja IlkkaMoilanen »

Tänään laitettiin uus turpo eikä vedättäessä / moottorin ahtaessa aiheutuva sirittävä vinkuna poistunut :shock: mitä vittua ihmettelivät jo vehollakin.... Ilmenee vain lämpimällä koneella.
Mb R 320 CDi 2007
Mb Sprinter 319 Carsport -14
Mb Sprinter 216 Carsport -14
Mb Sprinter 316 A3 A -11
Avatar
Easy Rider
hupimestari
Viestit: 8062
Liittynyt: 05.7.2007 19:15
Paikkakunta: Kökkelin kinkamalla

Viesti Kirjoittaja Easy Rider »

Vehosta ei saa kuin koko kardaanin, oliko se yllätys. Mutta kukaan ei kiellä vaihtamasta pilaantuneen tilalle parempilaatuista niveltä. Kannattaa laitattaa kaikki neljäkö niitä nyt siellä oli. Murhe poistuu pitemmäksi aikaa.
Vetonivel on takavetosessa tarpeeton.
IlkkaMoilanen
Viestit: 93
Liittynyt: 20.10.2010 18:20
Paikkakunta: Ooolusta

Viesti Kirjoittaja IlkkaMoilanen »

Omakustanteisesti käytettiin vanhemman viton kardaani oulussa raskoneella/pajakulmassa, laitetiin kaikki 4 niveltä ja tasapainotus sekä maalaus tais olla jonku 400 ersaa.
Mb R 320 CDi 2007
Mb Sprinter 319 Carsport -14
Mb Sprinter 216 Carsport -14
Mb Sprinter 316 A3 A -11
Avatar
Mika.T
Mersutohtori
Viestit: 7125
Liittynyt: 02.10.2005 0:39

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

IlkkaMoilanen kirjoitti:Tänään laitettiin uus turpo eikä vedättäessä / moottorin ahtaessa aiheutuva sirittävä vinkuna poistunut :shock: mitä vittua ihmettelivät jo vehollakin.... Ilmenee vain lämpimällä koneella.
Imusarjan tiiviste? Joku ahtoputkiston liitos vuotaa, välijäähy halki tms..
Veholla taas helvetin hienoa toimintaa. Lätkitään vaan uutta osaa niin kauan että ääni poistuu. :D
Avatar
laineracing
Rasvanäppi
Viestit: 3104
Liittynyt: 12.11.2007 16:26
Paikkakunta: hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja laineracing »

Mika.T kirjoitti:
IlkkaMoilanen kirjoitti:Tänään laitettiin uus turpo eikä vedättäessä / moottorin ahtaessa aiheutuva sirittävä vinkuna poistunut :shock: mitä vittua ihmettelivät jo vehollakin.... Ilmenee vain lämpimällä koneella.
Imusarjan tiiviste? Joku ahtoputkiston liitos vuotaa, välijäähy halki tms..
Veholla taas helvetin hienoa toimintaa. Lätkitään vaan uutta osaa niin kauan että ääni poistuu. :D
Pakosarja/tiiviwte vuotaa
tapio89
ohjelmoija
Viestit: 1672
Liittynyt: 12.9.2006 22:35
Paikkakunta: Yyleäporg

Viesti Kirjoittaja tapio89 »

Tulee heti tuttu sirinä mieleen mikä tulee vuotavasta pakosarjan tiivisteestä. Lähtee vähän semmoinen skriiiiiiiiiiiiks ääni kun lähtee vedättämään.
Tähdellisen parantola
Avatar
laineracing
Rasvanäppi
Viestit: 3104
Liittynyt: 12.11.2007 16:26
Paikkakunta: hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja laineracing »

tapio89 kirjoitti:Tulee heti tuttu sirinä mieleen mikä tulee vuotavasta pakosarjan tiivisteestä. Lähtee vähän semmoinen skriiiiiiiiiiiiks ääni kun lähtee vedättämään.
Sama tuli ittellä mieleen, , huomenna ja perjantaina vaihdetaan taas pariin autoon katkenneiden pakosarjan pulttien tilalle uusia ni loppuu kirskuminen.
Avatar
Vensku_
aktiivimeseläinen
Viestit: 2255
Liittynyt: 02.8.2007 12:58
Paikkakunta: Inksa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Vensku_ »

IlkkaMoilanen kirjoitti:Veholta ei saa ristikkoa. Pelkästään uuden kartaanin.
Mutta AD:ltä, Fixukselta saa varmasti, eiköhän sinnekin käy joku yleiskokoinen. :wink:
Ja maksaa noin 20e kappale.
Sprinter W902 208D '96 om601
Sprinter W903 310D '97 om602
Muita häkkyröitä:
BMW 530d Touring '99, Mazda 323 1,5 '89,
Mitsut: Galant 2,4GDI A '00, Galant 2,0 Stw '98, Galant 2,0 A GLS '97, Lancer GLXi 1,5 '91
IlkkaMoilanen
Viestit: 93
Liittynyt: 20.10.2010 18:20
Paikkakunta: Ooolusta

Viesti Kirjoittaja IlkkaMoilanen »

Ei tuu pakosarjalta eikä sen tietämiltä. Eilen oltiin vielä ilta remontissa (valohoidossa). Huomenna jatketaan tutkimuksia.

Kun kone TÄYSIN lämmin ääni tulee kuuluviin kun vähäkään pidemmälle vedättää samalla vaihteella. Ei vikakoodeja, ei tehon alenemista, ei pakokaasun hajuaa.....

Itellä on vaan alkanu tuleen mieleen, että tuleeko kuitenki laatikosta???
Mb R 320 CDi 2007
Mb Sprinter 319 Carsport -14
Mb Sprinter 216 Carsport -14
Mb Sprinter 316 A3 A -11
Avatar
laineracing
Rasvanäppi
Viestit: 3104
Liittynyt: 12.11.2007 16:26
Paikkakunta: hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja laineracing »

Vensku_ kirjoitti:
IlkkaMoilanen kirjoitti:Veholta ei saa ristikkoa. Pelkästään uuden kartaanin.
Mutta AD:ltä, Fixukselta saa varmasti, eiköhän sinnekin käy joku yleiskokoinen. :wink:
Ja maksaa noin 20e kappale.
Ja kuntoon saa lähettämällä johonkin hyvään kardaani korjaus firmaan. Esim ko-met. Ja antaa niitten valita nivelet mitä laittavat ym.
IlkkaMoilanen
Viestit: 93
Liittynyt: 20.10.2010 18:20
Paikkakunta: Ooolusta

Viesti Kirjoittaja IlkkaMoilanen »

VAIHTEISTOHAN SIELTÄ SAATANA PAUKAHTI :shout: :shout: :shout: Onneksi nyt meni 3 kk ennen takuun umpeutumista.

Vielä ei oo tietoo mitä hajos, mutta sirittää nyt kokoajan ja saatanan moinen nykäisy 1->2 ja 2->3 vaihdettaessa. Huomenna yllättäen VEHO-päivä. :halm:

Soitin tänään klo 10.52 ja sanoin työnjohtoon että: "minusta tuntuu kuin laatikko alkais luistaan...." Vastaus oli: "Huomenna 12.30 passaako?" Mulle passaa kyllä. 18.00 maissa tilattiin sitte hinuri.... :roll:
Mb R 320 CDi 2007
Mb Sprinter 319 Carsport -14
Mb Sprinter 216 Carsport -14
Mb Sprinter 316 A3 A -11
Avatar
Vensku_
aktiivimeseläinen
Viestit: 2255
Liittynyt: 02.8.2007 12:58
Paikkakunta: Inksa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Vensku_ »

Noni. Kyllä on hienoa. :evil:

Kaappi sitte seuraavaksi autoksi. :lol:
Sprinter W902 208D '96 om601
Sprinter W903 310D '97 om602
Muita häkkyröitä:
BMW 530d Touring '99, Mazda 323 1,5 '89,
Mitsut: Galant 2,4GDI A '00, Galant 2,0 Stw '98, Galant 2,0 A GLS '97, Lancer GLXi 1,5 '91
tapio89
ohjelmoija
Viestit: 1672
Liittynyt: 12.9.2006 22:35
Paikkakunta: Yyleäporg

Viesti Kirjoittaja tapio89 »

Jopas nyt on kaikki vaivat pesiytyny yhteen wituun. Ja vielä uusintointakin. :lol:
Tähdellisen parantola
IlkkaMoilanen
Viestit: 93
Liittynyt: 20.10.2010 18:20
Paikkakunta: Ooolusta

Viesti Kirjoittaja IlkkaMoilanen »

Kuva

Tämmöstä tänään.... :shock: :shock: :shock:

Automaattivaihteiston öljynsuodatin 92376km ajettuna korjauksen ja öljynvaihdon jälkeen.
Mb R 320 CDi 2007
Mb Sprinter 319 Carsport -14
Mb Sprinter 216 Carsport -14
Mb Sprinter 316 A3 A -11
Avatar
laineracing
Rasvanäppi
Viestit: 3104
Liittynyt: 12.11.2007 16:26
Paikkakunta: hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja laineracing »

Missä 60tkm öljynvaihto askiin? Eivaan, ei sen silti pitäs mennä rikki vaikka 90tkm ajaiski samoilla öljyillä...
IlkkaMoilanen
Viestit: 93
Liittynyt: 20.10.2010 18:20
Paikkakunta: Ooolusta

Viesti Kirjoittaja IlkkaMoilanen »

Huolto-ohjeen mukaan kuulemma ekan kerran 60tkm ja sitte 120 tkm välein. Eli 1. 60tkm 2. 180tkm 3. 300tkm 4. 420tkm näin ainaki veholla
Mb R 320 CDi 2007
Mb Sprinter 319 Carsport -14
Mb Sprinter 216 Carsport -14
Mb Sprinter 316 A3 A -11
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29122
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

IlkkaMoilanen kirjoitti:Huolto-ohjeen mukaan kuulemma ekan kerran 60tkm ja sitte 120 tkm välein. Eli 1. 60tkm 2. 180tkm 3. 300tkm 4. 420tkm näin ainaki veholla
Niinpä, Veholla... suositeltava vaihtoväli on 60tkm.
Avatar
laineracing
Rasvanäppi
Viestit: 3104
Liittynyt: 12.11.2007 16:26
Paikkakunta: hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja laineracing »

Mun ymmärryksen mukaan jos laitetaan uusi tai uudeksi kunnostettu vaihteisto, olisi se sama 60tkm vaihtoväli kuin ihan uutenakin :lol: mutta juu, itse suosittelen sitä 60tkm huoltoväliä aina toosalle.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Maasturit, Tavara-autot ja Pikkubussit”