W902 210D -99 ASR poiskytkentä

Vastaa Viestiin
toyryla
Viestit: 10
Liittynyt: 20.2.2024 10:47

W902 210D -99 ASR poiskytkentä

Viesti Kirjoittaja toyryla »

Olen ostamassa vm. 1999 210D Sprinteriä (W902), ja valmistenumeron kautta haetuissa varustetiedoissa lukee "BB0 - BRAKING SYSTEM WITH ABS/ASR OR ABS/ETS" Kojelaudassa ei näy ASR-kytkintä. Onko tästä autosta mahdollista saada jollain lisäkytkennällä ja katkaisijalla ASR pois päältä, niin että se pysyy pois riippumatta ajonopeudesta? Ja mieluiten niin, että ABS pysyy käytössä. Merkkivaloja saa kyllä palaa.

Toinen harmi tuossa autossa on matkustajan airbag. Tai siis että siinä ei ole hansikaslokeroa. Kun kyseessä on ymmärtääkseni valinnainen varuste, niin sen voisi säädösten mukaan poistaa. Mutta miten saadaan turvatyynyjä ohjaava tietokone olemaan herjaamatta, että matkustajan airbag ei ole linjoilla? Saako sen ohjelmallisesti järkiinsä vai pitääkö temppuilla huijausvastusten kanssa?
Sprinter99
Viestit: 140
Liittynyt: 12.11.2018 12:22

Re: W902 210D -99 ASR poiskytkentä

Viesti Kirjoittaja Sprinter99 »

Onko kyseessä CDI mersu? Mikä esim moottorin om-numero?
Avatar
CDI203
Mesen Bill Gibbons
Viestit: 4281
Liittynyt: 04.6.2008 19:51
Paikkakunta: Tarpeen mukaan(enimmän osan aikaa etelä suomessa) kuusen alla N60° E24°

Re: W902 210D -99 ASR poiskytkentä

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

Sprinter99 kirjoitti: 20.2.2024 22:50 Onko kyseessä CDI mersu? Mikä esim moottorin om-numero?
Ainakaan otsikon tiedosta päätellen ei
Yhteydet YV:lä
Ja +3581810EBB4 ;)
EI TEKSTIVIESTEJÄ
SeuraavaKoodailu, Vianhaku, Ohjelmointi kierros

Joskus. enimäkseen Eläkeellä
Sprinter99
Viestit: 140
Liittynyt: 12.11.2018 12:22

Re: W902 210D -99 ASR poiskytkentä

Viesti Kirjoittaja Sprinter99 »

CDI203 kirjoitti: 21.2.2024 10:36
Sprinter99 kirjoitti: 20.2.2024 22:50 Onko kyseessä CDI mersu? Mikä esim moottorin om-numero?
Ainakaan otsikon tiedosta päätellen ei
Joo, vielä jos sais sen moottorin tyyppimerkinnän, niin ...
toyryla
Viestit: 10
Liittynyt: 20.2.2024 10:47

Re: W902 210D -99 ASR poiskytkentä

Viesti Kirjoittaja toyryla »

602.980, joka tunnetaan myös nimellä OM 602 DE 29 LA
Sprinter99
Viestit: 140
Liittynyt: 12.11.2018 12:22

Re: W902 210D -99 ASR poiskytkentä

Viesti Kirjoittaja Sprinter99 »

Sama teksti on normi Abs 312d Sprintteris. Ei museo Sprinttereis mitään ASR kytkimiä ole, eikä yleensä apparin airbägejä, vaan siinä on hanskalokero.
toyryla
Viestit: 10
Liittynyt: 20.2.2024 10:47

Re: W902 210D -99 ASR poiskytkentä

Viesti Kirjoittaja toyryla »

Tässä nyt kuitenkin on matkustajan airbag. Valitettavasti.

Onko sinulla 312d:ssä sitten vetoluistonesto ilman poiskytkentämahdollisuutta, vai saako sutia vapautuneesti?

Mihin muuten tarvitsit sitä moottorin koodia?
Sprinter99
Viestit: 140
Liittynyt: 12.11.2018 12:22

Re: W902 210D -99 ASR poiskytkentä

Viesti Kirjoittaja Sprinter99 »

Ei ole yhtään mitään luistonestoja, tai muita hienoksia. Täysin perinteinen takaveto, missä on kuitenkin Abs anturit joka kulmas.

Mootorin koodi, koska epäilin että kysees saattaa olla jokin erikoisauto. Cdi Sprinter vs. Museo Sprinter on täysin erillaisia moottorilta ja sen sähköiltä, mutta alusta on sama, kun on W903 tai W902.

Helmojen vesireijät kannattaa heti aukoa, ja ottaa kaikki ylimääräinen pois helmoista. Siellä on isoja muovitulppia, minkä kautta pääsee rassaamaan.
toyryla
Viestit: 10
Liittynyt: 20.2.2024 10:47

Re: W902 210D -99 ASR poiskytkentä

Viesti Kirjoittaja toyryla »

Kiitos vinkistä, täytyy muutenkin nuuskia helmoja ja pyöränkaaria, kunhan auto saadaan Saksasta kotiin.

Kyseessä on palokunnan käytössä ollut 9 hengen lyhyt matala ikkunallinen pikkubussi. Hälyytysvalot ja sireenit ovat vielä mukana. Minä olen siis tosiasiallisesti toinen käyttäjä, kun välissä ollutta autoliikettä ei lasketa.

Tuo pienempiehoinen jakajapumpullinen OM602 suoraruiskutusturbodieselmoottori tehtiin ilmeisesti vain paremman päästöluokan takia, vaikkakin sillä oli pieni etu myös veroissa ja vakuutusmaksuissa. Eikä se ollut myynnissä kuin muutaman vuoden 90-luvun lopulla. Saksalaisten keskustelupalstojen perusteella ero x12-mallin moottoriin on puhtaasti ohjelmallinen, joten lastutuspotentiaalia löytyy.

Itse olisi kyllä mieluiten halunnut pitkäkeppisen bensakoneisen 214/314-mallin, mutta jos 9 hengen lyhet ja matalat ovat harvinaisia ja bensakoneet vielä sitäkin harvinaisempia, niin niiden yhdistelmä on sitten jo aivan äärettömän harvinainen. Varsinkin näin 25-30 vuotta valmisteuksen päättymisen jälkeen.
Sprinter99
Viestit: 140
Liittynyt: 12.11.2018 12:22

Re: W902 210D -99 ASR poiskytkentä

Viesti Kirjoittaja Sprinter99 »

Joo, evry tai tuhoboksi, niin lähtee savua.
Sprinter99
Viestit: 140
Liittynyt: 12.11.2018 12:22

Re: W902 210D -99 ASR poiskytkentä

Viesti Kirjoittaja Sprinter99 »

pumpun tiivisteet on noin 10€, ja ohjeet löytyy Harri S nimimerkillä mersuforumilta.
Avatar
Mika.T
Mersutohtori
Viestit: 7174
Liittynyt: 02.10.2005 0:39

Re: W902 210D -99 ASR poiskytkentä

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Evry ja OM606koneen turbo niin irtoaa noin 200hv. Kytkin vaan ei tahdo kestää, tai oikeammin kaksoismassa vauhtipyörä.
toyryla
Viestit: 10
Liittynyt: 20.2.2024 10:47

Re: W902 210D -99 ASR poiskytkentä

Viesti Kirjoittaja toyryla »

Täytyy jutella moottoriohjelmistojen optimointeja Quantumin ratkaisuin tekevän kaverin kanssa, mikä on järkevää, kun en halua pakokaasujen väristä mitään syöttöpolkimen asentoindikaattoria.
toyryla
Viestit: 10
Liittynyt: 20.2.2024 10:47

Re: W902 210D -99 ASR poiskytkentä

Viesti Kirjoittaja toyryla »

Nyt on kokeiltu autoa liukkaalla. Siinä on ABD, joka jarruttaa sutivaa pyörää, mutta ei leikkaa tehoa. Vähän siis kuitenkin tökkii vastaan. Oikea manuaalisesti kytkettävä lukkoperä olisi paljon kivempi ja parempi.
toyryla
Viestit: 10
Liittynyt: 20.2.2024 10:47

Re: W902 210D -99 ASR poiskytkentä

Viesti Kirjoittaja toyryla »

Airbagin suhteen onkin niin, että muutossäännökset ovat muuttuneet -21. Enää ei saa valinnaistakaan turvatyynyä poistaa jälkikäteen. Olisi pitänyt tehdä se ennen rekisteröintikatsastusta.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Maasturit, Tavara-autot ja Pikkubussit”