212D sprintteri tuli taloon
212D sprintteri tuli taloon
Juu moro vaan kaikille. Sen verran aikaa kun täällä viimeksi kirjotellut että tunnuksetkin oli haettava uudestaan.
Tosiaan 212D, -98 2,9 koneella tuli hankittua tänään hetkellisessä mielenhäiriössä. Kaikki aiemmat mersut on olleet 123 korisia ja nyt sitten tuollainen - ihan kuin olisi ufo laskeutunut pihalle.
Auto on vanha ambulanssi ja rullannut melkein 400tkm. Tässä nyt järkytyksestä toipuessa keräilen ymmärrystä ja tietoja, eli että mitä tuosta pitäisi ensimmäiseksi huoltaa / tarkistaa?
Ja jos jollain on muuta mielenkiintoista tietoa niin aina sellainenkin kelpaa.
Tosiaan 212D, -98 2,9 koneella tuli hankittua tänään hetkellisessä mielenhäiriössä. Kaikki aiemmat mersut on olleet 123 korisia ja nyt sitten tuollainen - ihan kuin olisi ufo laskeutunut pihalle.
Auto on vanha ambulanssi ja rullannut melkein 400tkm. Tässä nyt järkytyksestä toipuessa keräilen ymmärrystä ja tietoja, eli että mitä tuosta pitäisi ensimmäiseksi huoltaa / tarkistaa?
Ja jos jollain on muuta mielenkiintoista tietoa niin aina sellainenkin kelpaa.
- Arto N
- Betonileipuri <br> Miele-mies
- Viestit: 3204
- Liittynyt: 14.10.2005 8:25
- Paikkakunta: Kangasala
Neljä kovaa koota eli ketju, kansi, korroosio ja kytkin alkaa olemaan noilla nurkilla paitsi korroosio tuppaa vaivaamaan koko ajan eikä noista muista tarvi ketjua lukuunottamatta välittää ennenkuin alkaa oireilemaan. Anna mennä vaan, vaihtele öljyjä ja suodattimia ja korjaile tarvittaessa
® Mesen linttaklubi
- klonksvaagen
- Viestit: 212
- Liittynyt: 27.12.2011 21:28
- Paikkakunta: Punaraja
Noilla kilsoilla myös vesipumppu (todennäköisesti vaihdettu 200-300k välissä), laturi (etenkin sen vapaakytkin), hehkut (myös todennäköisesti vaihdettu) ja moniurahihnan kiristin/muut hässäkät voivat ruveta olemaan perssiillään.Arto N kirjoitti:Neljä kovaa koota eli ketju, kansi, korroosio ja kytkin
Jos jäähdytysvettä ei tarvitse lisätä, niin tuskin kannessa on mitään. Jos tarttee lisäillä, niin kansipahvi vuotaa viitospytyn takaa (ei näy koneen päältä katsottaessa), mutta ei ole yleensä tappava vika, jos vaan muistaa lisäillä vettä. Ite taisin ajaa reilusti yli 100tkm vähän vettä lisäillen ennen kuin tuli riittävästi muutakin remonttia samalla vauhdilla tehtäväksi.
Lisäks ohjaustehostimen säiliö halkeaa huonolla tuurilla jossain välissä ja kusee nesteet pihalle. Ei myöskään ole paha homma vaihtaa eikä kovin kallis. Kärrystä tulee vaan vähän raskas ruuvata.
Tietysti perusjuttua eli mittariston valot, sisäpuhaltimen moottori (sprinterissä erittäin helppo vaihtaa), jarrulevyt (motonetin on ihan jees jne. antautuvat ellei niitä ole jo vaihdettu.
Hyvä auto, riittävän yksinkertaista tekniikkaa.
- Arto N
- Betonileipuri <br> Miele-mies
- Viestit: 3204
- Liittynyt: 14.10.2005 8:25
- Paikkakunta: Kangasala
Itse olen kantta, ohjaustehostimen säiliötä ja hehkuja lukuunottamatta ( no hehkurelettä vähän herättelin ) käynyt tuon frak:n listan läpi, lisäksi startti ja jotain "pisteosia" tarvittaessa. Meillä muuten saattoi olla alkuperäinen vesipumppu koska pumpussa oli -98 leima. Autolla ajettu 730tkm.
Niin on ja ikääntyessään näköjään alkaa vähän sieltä täältä prakaamaan mutta niiden kanssa kyllä pärjää kun laittaa kerralla kuntoon.frak kirjoitti:...
Hyvä auto, riittävän yksinkertaista tekniikkaa.
® Mesen linttaklubi
Jo ostaessa tiedossa olleet jarrupulmien korjaaminen on nyt lähtenyt liikkeelle, eli levyt ja palat vaihtoon, takaa myös satulat. Takajarrusatulat oli ihmeen syöpyneet ja todennäköisesti syy takalevyjen synkkään kuntoon.
Hankin levyt frak:n vinkin mukaisesti motonet:stä. Satulat tulee KL:stä.
Takasatuloita odottaessa (2vk) tutkin takarungon ja alustan tilaa ja menee heti korroosio hommiksi, alkavaa ruostetta paikkapaikoin, sama korjailla nyt kun aikaa kerran on. Edellinen omistaja tehnyt paikkauksia aika tökeröin virityksin eli korjataan jo kertaalleen korjattua.
Takaiskarit oli myös ihan valmiit ja menee vaihtoo. Onkohan KL:n HD Sacshit liian kovat 212D pätkään? Vaunua kun tulee vedettyä jonkin verran niin oon w123:ssa käyttänyt 126:n takaiskareita jotka pitäisi oll hieman jäykemmät.
Kytkin, kone, laatikko, perä kaikki tuntuu olevan hyvässä iskussa. Ketjun vaihdosta ei ollut mitään merkintää missään joten pitää vaihtaa se varmuuden vuoksi.
Mitä öljyä olette manuaalilaatikossa käyttäneet?
Hankin levyt frak:n vinkin mukaisesti motonet:stä. Satulat tulee KL:stä.
Takasatuloita odottaessa (2vk) tutkin takarungon ja alustan tilaa ja menee heti korroosio hommiksi, alkavaa ruostetta paikkapaikoin, sama korjailla nyt kun aikaa kerran on. Edellinen omistaja tehnyt paikkauksia aika tökeröin virityksin eli korjataan jo kertaalleen korjattua.
Takaiskarit oli myös ihan valmiit ja menee vaihtoo. Onkohan KL:n HD Sacshit liian kovat 212D pätkään? Vaunua kun tulee vedettyä jonkin verran niin oon w123:ssa käyttänyt 126:n takaiskareita jotka pitäisi oll hieman jäykemmät.
Kytkin, kone, laatikko, perä kaikki tuntuu olevan hyvässä iskussa. Ketjun vaihdosta ei ollut mitään merkintää missään joten pitää vaihtaa se varmuuden vuoksi.
Mitä öljyä olette manuaalilaatikossa käyttäneet?
HD:t on just hyvät, löysillä iskareilla auto kallistelee ja heiluu sivuttain aivan liikaa ja esim. kuoppainen hiekkatie hitaassa vauhdissa on silloin helvettiä.tttreg kirjoitti: Takaiskarit oli myös ihan valmiit ja menee vaihtoo. Onkohan KL:n HD Sacshit liian kovat 212D pätkään? Vaunua kun tulee vedettyä jonkin verran niin oon w123:ssa käyttänyt 126:n takaiskareita jotka pitäisi oll hieman jäykemmät.
Mitä öljyä olette manuaalilaatikossa käyttäneet?
Jotkut ovat käyttäneet ATF:ää Sprinterin manuaalilaatikossa, mutta mersulta löytyy oikeatkin vaatimusluokat (joita ei nyt valitettavasti ole käsillä).
Kai tsekkasit, että jarruletkut on kunnossa, perinteinen hylkäyspaikka leimatessa.
Jos siinä on sama laatikko kun 312d niin:tttreg kirjoitti: Mitä öljyä olette manuaalilaatikossa käyttäneet?
http://www.motonet.fi/phpBB/viewtopic.p ... 5014382f15
Juu, ehdottomasti tuota "oikeaa" öljyä sprintterin laatikkoon, niin toimii synkatkin kunnolla jne.
Meillä taitaa olla jotain Nesteen öljyä, kun paikallisella Nesteellä vaihdettu viimeeksi. On ne kyl toimineet, talvella/edes kylmillä öljyillä, vois vähä paremminkin synkat tietysti toimia...
Jarruletkut kannattaa katsoa tosiaan satulan ja korin päästä, siitä "mutkan" sisäreunasta. sieltä se kumi halkeaa.
Ja satulat (ne missä palat siis on kiinni), kannattaa tosiaan puhdistaa hyvin, no taakse sulle tulee uudet, vai tuleeko sylinterit vaan? Kumminkin ruosteet kunnolla pois ja tekee vaikka vähän "väljäksi" sen palan ja satulan välisen kohdan, että palat liikkuu kunnolla satulassa. Meillä oli satula niin ruostunu, että sisemmän puolen palat oli jumiutunu edessä, jarruteltiin siis vaan levyn ulkoreunalla... Sitte ku kunnolla niitä poleskelin, kun meinasin viedä drive in katsastukseen, niin alko vatkaamaan, kun lähti palat liikkeelle. Seuraavan aamuna tuli kiire levyjen ja palojen vaihto, kun oli puolilta päivin katsastus.
Pitäis taas putsata takaata satulat ja kattoo että palat pääsee hyvin liikkumaan. Tuntuu että vähä tahmaa taas.
Meillä taitaa olla jotain Nesteen öljyä, kun paikallisella Nesteellä vaihdettu viimeeksi. On ne kyl toimineet, talvella/edes kylmillä öljyillä, vois vähä paremminkin synkat tietysti toimia...
Jarruletkut kannattaa katsoa tosiaan satulan ja korin päästä, siitä "mutkan" sisäreunasta. sieltä se kumi halkeaa.
Ja satulat (ne missä palat siis on kiinni), kannattaa tosiaan puhdistaa hyvin, no taakse sulle tulee uudet, vai tuleeko sylinterit vaan? Kumminkin ruosteet kunnolla pois ja tekee vaikka vähän "väljäksi" sen palan ja satulan välisen kohdan, että palat liikkuu kunnolla satulassa. Meillä oli satula niin ruostunu, että sisemmän puolen palat oli jumiutunu edessä, jarruteltiin siis vaan levyn ulkoreunalla... Sitte ku kunnolla niitä poleskelin, kun meinasin viedä drive in katsastukseen, niin alko vatkaamaan, kun lähti palat liikkeelle. Seuraavan aamuna tuli kiire levyjen ja palojen vaihto, kun oli puolilta päivin katsastus.
Pitäis taas putsata takaata satulat ja kattoo että palat pääsee hyvin liikkumaan. Tuntuu että vähä tahmaa taas.
Sprinter W902 208D '96 om601
Sprinter W903 310D '97 om602
Muita häkkyröitä:
BMW 530d Touring '99, Mazda 323 1,5 '89,
Mitsut: Galant 2,4GDI A '00, Galant 2,0 Stw '98, Galant 2,0 A GLS '97, Lancer GLXi 1,5 '91
Sprinter W903 310D '97 om602
Muita häkkyröitä:
BMW 530d Touring '99, Mazda 323 1,5 '89,
Mitsut: Galant 2,4GDI A '00, Galant 2,0 Stw '98, Galant 2,0 A GLS '97, Lancer GLXi 1,5 '91
Kävin koko Rovaniemen Motonet:n öljyvalikoiman läpi ja viimeisestä hyllystä löytyi tuolla et:n mainitseman linkin takana speksattua "MB 235.10" luokituksella olevaa öljyä. Motonet:n tuotekoodi öljylle 59-0048, valmistaja Febi/bilstein, hinta 10,80€/let kirjoitti: Jos siinä on sama laatikko kun 312d niin:
http://www.motonet.fi/phpBB/viewtopic.p ... 5014382f15
Katsoin noi tarkemmin vasta tänään ja vaihtoon menee nekin...frak kirjoitti: Kai tsekkasit, että jarruletkut on kunnossa, perinteinen hylkäyspaikka leimatessa.
Tulee kokonaan uudet satulat, oli niin syöpyneet ettei niistä saanut enää viilaamalla/putsaamalla toimivia, saa nähdä saako edes runkohyvitystä. Harmi ettei satulatyypin vaihto Bochilaisiin onnistunut, vaatisi kiinnikkeidenkin vaihdon...Vensku_ kirjoitti: no taakse sulle tulee uudet, vai tuleeko sylinterit vaan?
Osaako joku muuten sanoa taka-akselin tasauspyörästön lukon toimintaperiaatteesta jotain? Miten tuon ohjaus on toteutettu? KL:ssa arvelivat että olisi alipaineohjattu, mutta tuossa taka-akselin keskelle, ilmeisesti juurikin lukon ohjausyksikölle menevää ja katkennutta putkea tutkiessa voisin veikatata että ohjaukseen käytetään jarrunestettä tjms?
Kyllä se vähän siltä näyttäisi, että taka-akselilla olisi tasauspyörästön lukko jota ohjataan kojelaudassa olevalla namiskalla. Tänään sain lisää tukee sille että toi toimisi jollain hydrauliikalla, ei siis olisi alipaineohjattu, mutta tarkempi toimintatapa on vielä pimennossa.et kirjoitti:Onko sulla siinä oikein lukko?
Mersun ja VW:n yhteistyö pakettiautopuolella (Crafter - Sprinter) saattaa loppua:
http://www.benzinsider.com/2013/01/volk ... or-of-man/
http://www.benzinsider.com/2013/01/volk ... or-of-man/
- Easy Rider
- hupimestari
- Viestit: 8062
- Liittynyt: 05.7.2007 19:15
- Paikkakunta: Kökkelin kinkamalla
Luulottelisin kuulleeni olettamuksen aavistuksesta että Sprinterin lukkoakselin toiminta olisi suoraan yhteneväinen Geländewagenin lukon kanssa. Lukon ohjauksesta ei ole näin vahvaa kokemuspohjaa. Vaan kannattaa tutustua maasturipuolen topikseihin vaikkapa Offipalstalla. Saattaa olla samat systeemit.
Vetonivel on takavetosessa tarpeeton.