DigiKaappi eli 318cdi -08

Supa
Viestit: 744
Liittynyt: 18.4.2007 21:33
Paikkakunta: Kiviranta
Viesti:

DigiKaappi eli 318cdi -08

Viesti Kirjoittaja Supa »

Juu, just kun sain sen 211-farkun mieleiseksi nii pitihän se vaihtaa pois. Töissä selasin taas chattiautosta pakuja, sitte aloin miettiin josko kuitenki ihan rintteri eikä volkkaria tai sitikkaa.
Ja sit aattelin että pitäs olla kuiten 906, enkä oikeen halunnu siihen OM651:ta kun eihän nuista ikinä tiiä millasella käytöllä ovat olleet. Joten pistin ainoiksi hakuehoiksi "318" ja myyjänä autoliike.

Suht lähellä oli pari kiinnostavaa yksilöä joista toista lähin sit kattomaan. Koeajolleki pääsin ja kiinnostus vaan kasvo sen jälkeen, ja farkkuki näytti kelpaavan vaihossa joten siirryttiin hintaneuvotteluihin, yksimielisyys löyty reilun tunnin keskustelun jälkeen :)

Tarkotuksenahan mulla oli kyllä ostaa 2+3 tai 2+4 kuorma-auto, tai no ehkä retkeilyautoki ois käyny. Vaan jostain ihme syystä mulla on nyt yheksälle rekisteröity henkilöauto, jossa on turvavyöt neljälletoista :lol:
Veron määrä lie ihan kiitettävä, en oo uskaltanu ees kattoa. Vieläkö näitä saa muutoskatastettua, kuormuriksi liian työläs varmaan sen väliseinän takia mutta jos retkeilymalliksi?

Noh, kuvia ei tänään oo, kun autoki on vielä liikkeessä. Huomena aattelin hakea kotiin. Tuon listauksen ny kuitenki kaivoin nähtäville:

Model 318 KA 4X2 3665
Engine 642992 40 731920
Transmission 722683 7 498478
Order Number 7 8 529 00640
Order Location FINLAND
Paint 1 PAINT COLOR ARCTIC WHITE MB 9147 (9147)
Release Date 2008-06-27
Delivery Date 2008-06-30

Code Description
280K AIR-COOLED ALTERNATOR, 180A
423 5-SPEED AUTOMATIC TRANSMISSION
529L FINLAND
581 AUTOMATIC CLIMATE CONTROL
926 EXHAUST GAS CLEANING WITH EURO 4 TECHNOLOGY
9147 PAINT COLOR ARCTIC WHITE MB 9147
AR2 AXLE RATIO I = 3.923
BB3 ELECTRONIC STABILITY PROGRAM (ESP)
C42 STABILIZER,REAR AXLE UNDER THE FRAME
C45 H.D. FRONT AXLE STABILIZER
C47 H.D. SHOCK ABSORBERS
C906 CHASSIS 906
CF2 CHASSIS FOR APPLICATION A
CL1 STEERING WHEEL ADJUSTABLE IN INCLINATION & HEIGHT
D93 ELIMINATION OF PARTITION PANEL
E28 ADDITIONAL BATTERY FOR RETROFITTED CONSUMER
E36 CUT-OFF RELAY FOR ADDITIONAL BATTERY
E43 13-POLE TRAILER PLUG SOCKET
ED8 ELECTRICAL SYST. PREINST., PARAM. SPECIAL MODULE
EE8 12V BATTERY 100 AH
EK1 TERMINAL STRIP FOR ELECTRICAL CONNECTION
EL8 TWO-WAY LOUDSPEAKER FRONT
ER0 RADIO PREINSTALLATION
ES0 JUMP START CONTACT
F49 WINDSHIIELD HEATED
F61 INSIDE REARVIEW MIRROR
F68 HEATED AND ELECTRICALLY ADJUSTABLE OUTSIDE MIRROR
FF5 STOWAGE BOX/TRAY ABOVE WINDSHIELD
FF8 SINGLE-SIZE SLOT AT FRONT UNDER ROOF LINER
FKA PANEL VAN
G40 AUTOMATIC TRANSMISSION
H04 HEAT INSULATION DRIVER CAB
H11 ADDITIONAL HOT AIR HEATER
H12 HOT WATER ADDITIONAL HEATER
H16 SEAT HEATER FOR DRIVER
HH9 SEMI-AUTOMATICALLY CONTROLLED TEMPMATIC A/C
IL2 EXPORT CODE
IR4 WHEELBASE 3665 MM (BM - VISUAL CODE)
IT4 3.5 METRIC TONS
J10 SPEEDOMETER KM/H
J65 OUTSIDE TEMPERATURE INDICATOR
K63 EXHAUST AT SIDE DOWNSTREAM OF REAR AXLE
K99 FUEL SYSTEM SHIELDING, FIXED TO FRAME
KD6 EXHAUST MONITORING FOR NITROGEN OXIDE (NOX)
KL1 FUEL-LEVEL SENSOR FOR AUXILIARY HEATER
L LEFT-HAND STEERING
L04 AUTOMATIC DIM-DIP LIGHT
LB5 CENTER HIGH-MOUNTED BRAKE LAMP
M49 ALTERNATOR 14 V / 180 A
M94 VEHICLE WITHOUT SPEED LIMITATION EU
MC4 ENGINE OM 642 DE 30 LA 135 KW (184 HP) 3800 RPM
MS1 TEMPOMAT (CRUISE CONTROL)
MS9 ENGINE VERSION EURO IV
P47 MUDFLAP FRONT
Q67 REAR TOWING LUG
R65 SPARE WHEEL CARRIER UNDER FRAME END
R87 SPARE WHEEL
RF1 TIRE MANUFACTURER CONTINENTAL (10)
RH2 TYRES 235/65 R16 C
RM7 SUMMER TIRES
RS3 6.5 J X 16 STEEL WHEELS
RX3 KRONPRINZ WHEEL BRAND
S22 DRIVER'S SEAT ARMREST
S23 CO-DRIVER'S SEAT DOUBLE OCCUPANCY
S78 GRAB HANDLE FOR INNER SEAT WITH TWO-SEATER
S87 DRIVER SEAT FRAME, LOW
SA5 AIRBAG DRIVER SIDE
SB3 DRIVER SEAT SUSPENSION SEAT
T16 SLIDING DOOR RIGHT
T55 ELEC. ACTUATION FOR SLIDING DOOR, RIGHT
V43 WOOD FLOOR
VG2 BLACK BRASAO FABRIC
WM4 STEUERCODE WERK
X47 PLATES / PRINTED MATERIALS FINNISH
XZ0 MODEL GENERATION 0
Y43 HYDRAULIC JACK
Z41 APPROVAL AS TRUCK
ZM0 PANEL VAN

EDIT: Tuola facen puolella herra jovihava nimesi tän digikaapiksi joten oletan uskaltavani käyttää myös tällä palstalla autosta ko. nimeä 8)
Viimeksi muokannut Supa, 07.6.2020 11:34. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
http://www.mptiihonen.fi

--
Mersuja ei oo, Mondeolla mennään.
ex. W639 115cdi 4x4 -08 / W906 318cdi -08 / S211 220cdi -06 / W639 115cdi -05 / S211 280cdi -06 / W203 220cdi -01 / W124 250DT -93 / W124 200 -86
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29055
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Nyt on luksusta 8) mukava seurata Sprinterin matkaa tässä !
Avatar
Pappi
<b>Moderaattori</b>
Viestit: 10554
Liittynyt: 30.9.2005 17:14

Viesti Kirjoittaja Pappi »

Jos ois kortissa kirjaimia niin linja-autona? Tuota monesti ihmetelly kun monessa ilmoituksessa lukee ”helppo muutoskatsastaa kevytkuorma-autoksi”.

Veroista. Tässä on yksi rintterin pikkubussi. Kokonaisvero 1200€ vuosi.
https://www.nettiauto.com/mercedes-benz ... r/10546593

Talven olen ajellut 906 sarjan autoilla. Kunnossa ollessaan ok kapistus. Huoltoa ja huolenpitoa sekä kovaa ajoa. Ihmeen vähälläkin saa kulkemaan.

Tuolta sitten etsimään mielenkiintoisia varusteita. https://www.vapaa-aika.com/category/107 ... nter--vito


Kuvia ootellessa.

😎
Skodillac: Kuva Origami: Kuva
Supa
Viestit: 744
Liittynyt: 18.4.2007 21:33
Paikkakunta: Kiviranta
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Supa »

Pappi kirjoitti:Jos ois kortissa kirjaimia niin linja-autona? Tuota monesti ihmetelly kun monessa ilmoituksessa lukee ”helppo muutoskatsastaa kevytkuorma-autoksi”.

Veroista. Tässä on yksi rintterin pikkubussi. Kokonaisvero 1200€ vuosi.
https://www.nettiauto.com/mercedes-benz ... r/10546593

Talven olen ajellut 906 sarjan autoilla. Kunnossa ollessaan ok kapistus. Huoltoa ja huolenpitoa sekä kovaa ajoa. Ihmeen vähälläkin saa kulkemaan.

Tuolta sitten etsimään mielenkiintoisia varusteita. https://www.vapaa-aika.com/category/107 ... nter--vito


Kuvia ootellessa.

😎
Itse asiassa tuo linkkaamasi oli kans mun listalla vähän varasijoilla. :D

Ja tosiaan, se D-kirjain on ainut mikä multa puuttuu, kun ei oo koskaan aatellu tarttevansa. Äkkiähän senki saa toki jos tahtoo.
Mutta pitää käyä tässä katsastuskonttorilla vähän juttelemassa näistä muutosvaatimuksista, tuossa kun ei ilmeisesti tuu niitä verovapauspykäliä haitolle kun henkilöauto jo on, eli sisäkorkeus ym. ei haittaa :roll:

Ja tässähän oli pariki vikaa toki jo tiiossa. Hehkun merkkivalo jää palamaan sekä satunnaisesti sytyttää luistoneston valot. Kauppakirjaan merkitty että hoidetaan.
Samaten narinaa paikallaan rattia kääntäessä, alapallo lie kyseessä ja myyjän piikkiin sekin.
Sähköovi yrittää aueta napista muttei liiku, naksahtaa vain. Sen tutkiminen jää mun hommaksi, mutta käyttäähän sitä käsinki. Sentään se vetää ittensä kunnolla kiinni sulkiessa.

Ja niitä kuvia nyt pahimpaan nälkään muutama, kun auto on saatu pihaan:
Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Eli tämähän on siis Tamlansin Prostyle-bussi, eikä mulla oo vielä mitään hajua mitä tuosta käyttöpaneelista tehään. Pitänee vaan alkaa paineleen nappeja ja kattoon mitä tapahtuu tai ei tapahu. Saiskohan heiltä käyttöohjeita tilattua? :D
Pikku käpisteltävää on ympäri autoa, tietähän tämä on nähny ihan kohtuuella. Toinen moottoriki jo menossa. Mutta yleisilme on asiallinen ja hintaansa nähen suht siisti, mikään ei kuitenkaan roiku tai repsota.

Pitää ny kattoa vaihtuuko tähänki mun tyylin mukasesti isonäyttönen android-soitin, radio kyllä kuuluu tolla Alpinellaki melko mukavasti. Peruutuskameran kyllä laitan kun siihen oon jo kerenny tottua :lol:
Muuta varustelua tulee varmaan olemaan päiväajovalot ja ehkä ajovalopäivitys paremman värisiksi, tässä on halogeenit kuten varmaan umpioista näkeeki.
Sit tietysti työhommien vaatimat vilkut ja työvalot ulkopuolelle sekä kaiken maailman härveleiden telineet sisäpuolelle.
http://www.mptiihonen.fi

--
Mersuja ei oo, Mondeolla mennään.
ex. W639 115cdi 4x4 -08 / W906 318cdi -08 / S211 220cdi -06 / W639 115cdi -05 / S211 280cdi -06 / W203 220cdi -01 / W124 250DT -93 / W124 200 -86
Avatar
Pappi
<b>Moderaattori</b>
Viestit: 10554
Liittynyt: 30.9.2005 17:14

Viesti Kirjoittaja Pappi »

Matkustamossa vesikiertoinen lämmitys? Jos on niin laitappa kuva lämpöpatterista. Suomessa ne osataan tehdä mutta muualla värkätyt on olleet semmosia ”muodon vuoksi”. Kyllä ne lämpenee mutta lämpö ei kierrä autossa.

Käyttöpanelista kuvaa? Neuvotaan jos osataan. Valoja ja tuuletusta niistä yleensä ohjataan.

🤫
Skodillac: Kuva Origami: Kuva
Avatar
Mika.T
Mersutohtori
Viestit: 7081
Liittynyt: 02.10.2005 0:39

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Oliko tämä tuossa keminmaassa myynnissä?

Kattelin itekki tuota mutta tuo matala malli ei niin sytyttänyt että olisin lähteny tarkemmin tutkimaan.
Supa
Viestit: 744
Liittynyt: 18.4.2007 21:33
Paikkakunta: Kiviranta
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Supa »

Laitoinpa akkulaturin päähän tämän, koska eilen koeajolle lähtiessä oli virranpuutetta ja apuakulla käynnistettiin, tänään toki lähti omin voimin molemmilla kerroilla mutta ei lie haitanne ladata täyteen.
Totta se lataa molemmat akut tuosta ilmanputsarin kyljessä olevasta nastasta?

Yks uus vika löydetty myös, auto ei tiedä jos kuskin ovi on auki. Lukossa lie mikrokytkin tässäkin, kun ovenpielistä ei mitään löydy? Ja varmaanki pitäs oikeaoppisesti vaihtaa koko lukkolaite?

Pappi kirjoitti:Matkustamossa vesikiertoinen lämmitys? Jos on niin laitappa kuva lämpöpatterista. Suomessa ne osataan tehdä mutta muualla värkätyt on olleet semmosia ”muodon vuoksi”. Kyllä ne lämpenee mutta lämpö ei kierrä autossa.
Olettaisin että ilmalämmitys, koska autosta löytyy tämännäköistä paneelia ja suutinta:
Kuva

Kuva
Pappi kirjoitti:Käyttöpanelista kuvaa? Neuvotaan jos osataan. Valoja ja tuuletusta niistä yleensä ohjataan.
Tässäpä, olkaatten hyvä: :)
Kuva

Mika.T kirjoitti:Oliko tämä tuossa keminmaassa myynnissä?

Kattelin itekki tuota mutta tuo matala malli ei niin sytyttänyt että olisin lähteny tarkemmin tutkimaan.
Juu, sieltähän tämä löyty. Tämähän ei tosiaan tarjoa edes mun mittaselle seisomakorkeutta sisätiloissa mutta menettelee.
Tallin nosto-ovi kyllä jää siltiki matalaksi (ja kapeaksikin), pitäs mitata nuo takanurkan tötteröt että oisko tällä ees toivoa kauppakeskuksen parkkihalliin... :lol:
http://www.mptiihonen.fi

--
Mersuja ei oo, Mondeolla mennään.
ex. W639 115cdi 4x4 -08 / W906 318cdi -08 / S211 220cdi -06 / W639 115cdi -05 / S211 280cdi -06 / W203 220cdi -01 / W124 250DT -93 / W124 200 -86
Supa
Viestit: 744
Liittynyt: 18.4.2007 21:33
Paikkakunta: Kiviranta
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Supa »

Ehkäpä toistaseksi huvittavin yllätys löyty kun nostelin talvirenkaita perästä varastoon, niiden takana makoili tämmöinen:
Kuva

Eli uus, avaamattomassa pussissa oleva hiukkaspönttö.
Piti sitte selvitellä auton historiaa parin puhelun avulla ja selvis että paikallaan oleva oli menny tukkoon ja tyhjennetty mutta jostai syystä aiempi omistaja oli kuitenki hankkinu uuden.
Noh, katotaas mitä tuon kans tehään. Myös jotku uudet kumit, ilmeisesti kallistuksenvakaajaan, löyty autosta.

Tuota parkkipaikkakääntelyssä kuuluvaa narinaa aloin miettimään, että onko se pakosta alapallo, vai voisko kuulua jostain muualtaki?
Piha ei kestä tunkata tätä ylös joten en oo vielä päässy tutkimaan :lol:

Oma hommansa lie myös selvitellä mitkä laitteet saa virran käynnistysakulta ja mitkä lisäakulta.
Mulla ois kyllä Viton ajoilta jemmassa vielä yks tommonen iso akku joka näkyy pitävän virtansa kohtuuella, senhän varmaan vois viritellä vielä systeemiin kaveriksi.

Ja nuo lisälämmittimet... Aletaanko tässä vaiheessa jo vedonlyöntiin toimiiko kumpikaan? :lol:

EDIT: Virheitä korjailtu :D
http://www.mptiihonen.fi

--
Mersuja ei oo, Mondeolla mennään.
ex. W639 115cdi 4x4 -08 / W906 318cdi -08 / S211 220cdi -06 / W639 115cdi -05 / S211 280cdi -06 / W203 220cdi -01 / W124 250DT -93 / W124 200 -86
Avatar
Pappi
<b>Moderaattori</b>
Viestit: 10554
Liittynyt: 30.9.2005 17:14

Viesti Kirjoittaja Pappi »

Mitä olen nyt talven ajan tämän tyyppisillä ajellut niin koritehtaasta riippumatta matkustamon ja ohjaamon toiminnot ovat omien akkujen takana.

Meillä on uusimmissa päävirtakatkaisin, jolla saadaan matkustamo pimeeksi tarvittaessa. Nuo alarivin kaksi nappia näyttää samantyyppisiltä, mutta en sano varmaksi.

Yhdessä myynti-ilmoituksessa näin toteutuksen, jossa kummankin akun virtanäyttö oli kuskin penkin alla olevan sulakerasian kannessa. Oven aukaisun yhteydessä näkee jännitteet.

Lisälämmittimet on varmaan peräkkäin kuskin alla. Ilmalämmitys näyttää matkustamossa olevan äkkiseltään katsottuna. Kerää sitten todella hyvin kuraa ja rapaa... Kevättalvella kun yhdestä työkalusta pimeni lämmitin niin sain ohjeen kopistella pakoputken sorasta puhtaaksi. Sen toimenpiteen jälkeen webasto heräsi taas henkiin.

Käyttöpanelin napeista sen verran että tuo "mökki / puhallin" on kattotuuletukselle? Valojakin näyttää olevan ohjauksessa, mutta muutama symboli on minullekin outoja. Netistä yritin katsella, mutta ei kyllä sattunut silmiini linkkiä josta olisi ollut apua.

Kyllä tuosta hyvän etätyöpisteen saa... Katolle panelia, matkustamoon jääkaappia yms. Kyllä kelpaa.

Koritehdasta voinee konsultoida tarvittaessa? Tai käy taksikopilla kahtomassa onko jollain samanlainen tienaamassa. :D
Skodillac: Kuva Origami: Kuva
Supa
Viestit: 744
Liittynyt: 18.4.2007 21:33
Paikkakunta: Kiviranta
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Supa »

Juu, pitänee painella nuita nappuloita tuossa kun ehtii taas auton kimppuun, nyt on vähän haasteellinen säätila kun tuulee nii että hiukset lähtee ja vettä tulee vaakatasossa :lol:
Ja tosiaan voishan tonne Tamlansille pistää vaikka sähköpostia aiheesta, josko oisivat ystävällisiä ja jotain kertoisivat :)
Kattotuuletus autossa tosiaan taitaa olla, ritilät löytyy ja ulkopuolella takapäässä on pari tötteröä jotka varmaan liittyy asiaan.

Tommonen kohtuukokonen 12V kylmä/lämpölaukku mulla oliki jo Viton kontissa, se saapi nyt ensihätään toimittaa jääkaapin virkaa tässä. Niitä paneeleja pitää vähän tutkiskella kyllä, ei välttämättä pöllömpi ajatus jos löytää järkevät systeemit sopivaan hintaan.
2kW invertteri mulla on jemmassa ollu oottelemassa asennuspaikkaa, eiköhän se tästä autosta löydy jostain etupenkin jalustan liepeiltä :)

Pitää tuumailla josko ton pöytälevyn vois vaihtaa sen verran isompaan että läppäri mahtuis sujuvasti siihen. Kaasujousi on sen verran jämäkkä että varmaan kannattelee jostain liimapuulevystä muotoillun tekeleen ihan hyvin.
Samaten lattian kumimattoja pitää raotella ja katella miten penkkien kiinnityskiskot menee, jos onnistuis vaihtaa vähän järjestystä sillä mielin että tuon takarivin poistuessa tuliski vain 1 jakkara selkä menosuuntaan ja seuraavaan riviin sitten 3 niskatukea.
Sitte vois harkita etupenkin kaventamista :)
http://www.mptiihonen.fi

--
Mersuja ei oo, Mondeolla mennään.
ex. W639 115cdi 4x4 -08 / W906 318cdi -08 / S211 220cdi -06 / W639 115cdi -05 / S211 280cdi -06 / W203 220cdi -01 / W124 250DT -93 / W124 200 -86
Avatar
Pappi
<b>Moderaattori</b>
Viestit: 10554
Liittynyt: 30.9.2005 17:14

Viesti Kirjoittaja Pappi »

Tuolla valmis lomake. https://www.tamlans.fi/yhteystiedot/

Katolle kannattaa kurkata. Monen kastuneen auton ongelma on tuo katolla oleva möykky. Sitten huomioidaan kun autossa haisee mummola ja silmiä kirvelee.
Skodillac: Kuva Origami: Kuva
Supa
Viestit: 744
Liittynyt: 18.4.2007 21:33
Paikkakunta: Kiviranta
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Supa »

Jahas, kauanhan sitä saiki ajella ilman ongelmia.
Pari kertaa tänään reippaammassa kiihytyksessä pukannu vikatilaan, ei enää kiihy eikä kulje mutta virta-avaimella kuittaantuu aina.

Iltapäivästä oli sen verran aikaa että käytiin Starille juttelemassa ja autohan herjaa liian suuresta ahtopaineesta.
Samaten voidaan olettaa että joku ohjelma tähän on laitettu, dpf:n arvot näyttää tasasta nollaa eli tyhjennyksen yhteyessä se lie koodattu poies. Kovasti mulle ny väitettiin että nämä asiat liittyy toisiinsa eikä vika poistu jos ei laita uutta pönttöä ja vakiosoftaa.
Noh, en vielä lähteny jututtaan myyjää, kun aattelin vähän perehtyä aiheeseen. Näitä dpf:n poistojahan on tehty käsittääkseni aika runsaasti eikä varmaankaan kaikki autot oo koko aikaa vikatilassa.
Eli oisko kuitenki jokin muu vika, tai sitten oisko se softa tehty nii päin persettä että aiheuttaa ton vikakoodin?

Muutenhan sieltä sitte löyty kaikenlaista pikkuhäiriötä joiden seurauksena hain Motonetista sen ainoan hyllyssä olleen jarruvalokatkasijan. Maksaa sen verran vähän että kokeilen tuota korttia myös ennenku meen valittaan, oonkohan mä ny vähän huono asiakas :D
Myös liukuovesta irtosi koodeja, ekana tutkinnan alle siis väliinjäämissuojakytkin vai mikäseoli, siinä on näköjään jatkuva vika. Tuo lienee joku kapistus mikä nuuskii oven liikkumisvastusta koska ei tuossa valokennojakaan näy?
http://www.mptiihonen.fi

--
Mersuja ei oo, Mondeolla mennään.
ex. W639 115cdi 4x4 -08 / W906 318cdi -08 / S211 220cdi -06 / W639 115cdi -05 / S211 280cdi -06 / W203 220cdi -01 / W124 250DT -93 / W124 200 -86
Avatar
Mika.T
Mersutohtori
Viestit: 7081
Liittynyt: 02.10.2005 0:39

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Ääni päin persausta tehdylle ohjelmalle.
Kyllähän tuo toimii kunnon ohjelmalla ilman turhia pönttöjäkin.

Mutta toki voihan siellä olla jotain aivan oikeaakin vikaa.
Supa
Viestit: 744
Liittynyt: 18.4.2007 21:33
Paikkakunta: Kiviranta
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Supa »

Mika.T kirjoitti:Ääni päin persausta tehdylle ohjelmalle.
Kyllähän tuo toimii kunnon ohjelmalla ilman turhia pönttöjäkin.

Mutta toki voihan siellä olla jotain aivan oikeaakin vikaa.
Juu, pitää ny käydä johtosarjat ja pistokkeet ym. läpi, autohan on seissy pihalla hyvän aikaa käyttämättä nii ihan hapettumiaki voi olla. Ja toki tarkistaa ne anturit.
Ostin nyt historiatiedot joten tiiän kellä tuo on aiemmin ollu, pitää kattoa löytyiskö puhelinnumeroa nii vois yrittää kysellä kuka on tehny ja mitä, ja sitäkautta myös purkaa ongelmaa.
Eihän tuo ny niin maatakaatava vika ole kun se ei oo koko aikaa päällä, kävin tuossa ajelemassa taas ja näyttäs että kun ei kiihytyksessä päästä kierroksia kovin paljoa/pitkäksi aikaa yli kolmen tonnin nii paketti pysyy kasassa.

Tässähän tosiaan tuntuu olevan ihan kohtuuella vetoja lähes kolmen tonnin möhköksi joten ohjelmalla lie yritetty tehä muutaki ku pelkkä dpf:n poisto. Harmi jos vaan on jossaki mokattu.

Jarruvalokatkasijan vaihoin, uuessa oli tappi pari-kolme milliä vanhaa pitempi. Liekö kulunu?
Enää sen jälkeen en jaksanu lähteä testilenkille mutta pihassa kun poljeskelin jarrua nii ei siinä ainakaa ilmenny enää mitää häiriöitä. Saas nähä sit aamulla.

Etuparkit vaihoin, kun toinen oli pimeenä nii laitoin molempiin sit oranssit. Puuttuukohan tuosta joku osa kun ne kannat on syvällä pikkusessa reiässä jonne on melko toivotonta saaha survottua kahta sormea nii että sais käännettyä ne kannatki paikalleen? :D
Ja sit vielä jos joku kertois, montako takavaloa näissä kuuluu palaa normaalisti, 2 vai 4? Ei näkyny yhtään verrokkia liikenteessä :)
http://www.mptiihonen.fi

--
Mersuja ei oo, Mondeolla mennään.
ex. W639 115cdi 4x4 -08 / W906 318cdi -08 / S211 220cdi -06 / W639 115cdi -05 / S211 280cdi -06 / W203 220cdi -01 / W124 250DT -93 / W124 200 -86
Avatar
Leemu
aktiivimeseläinen
Viestit: 2269
Liittynyt: 13.9.2006 18:02
Paikkakunta: Jokioinen

Viesti Kirjoittaja Leemu »

D1-kortti irtoaa alle tonnilla jos on C-kortissa ammattipätevyys voimassa.
Linja-autonahan tuo olisi parasta kun ei tarvitsisi veroja maksaa lainkaan ja satasta sais ajaa.
Kunhan istumapaikkoja on 1+9, niin loppuvarustus voi olla mitä vaan mieleen tulee, eikä kukaan puutu asiaan.
Avatar
Pappi
<b>Moderaattori</b>
Viestit: 10554
Liittynyt: 30.9.2005 17:14

Viesti Kirjoittaja Pappi »

Tänään oli komia juna paikallisen marketin pihassa. Piiiiitkä rintteri linja-auto ja piiitkä kiimaliiteri koukussa. Ei ihan pienimpään koloon taivu enää tuommonen yhdistelmä🤫
Skodillac: Kuva Origami: Kuva
Supa
Viestit: 744
Liittynyt: 18.4.2007 21:33
Paikkakunta: Kiviranta
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Supa »

Leemu kirjoitti:D1-kortti irtoaa alle tonnilla jos on C-kortissa ammattipätevyys voimassa.
Linja-autonahan tuo olisi parasta kun ei tarvitsisi veroja maksaa lainkaan ja satasta sais ajaa.
Kunhan istumapaikkoja on 1+9, niin loppuvarustus voi olla mitä vaan mieleen tulee, eikä kukaan puutu asiaan.
Juu kattelin jo parin autokoulun hinnastoja ja about samoihin tuloksiin pääsin.
Harmi vaan että päästin tuon pätevyyden vanhaksi mutta olisko 3 päivän istumisella seki taas uusittavissa.

Eli pitääkö mun sit taikoa jostain 1 istumapaikka lisää kun tuo on nyt 1+8? Vai meniskö kikkailla kun siinä on kuitenkin vyöt 1+13 :D
http://www.mptiihonen.fi

--
Mersuja ei oo, Mondeolla mennään.
ex. W639 115cdi 4x4 -08 / W906 318cdi -08 / S211 220cdi -06 / W639 115cdi -05 / S211 280cdi -06 / W203 220cdi -01 / W124 250DT -93 / W124 200 -86
Supa
Viestit: 744
Liittynyt: 18.4.2007 21:33
Paikkakunta: Kiviranta
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Supa »

Pappi kirjoitti:Tänään oli komia juna paikallisen marketin pihassa. Piiiiitkä rintteri linja-auto ja piiitkä kiimaliiteri koukussa. Ei ihan pienimpään koloon taivu enää tuommonen yhdistelmä🤫
Naapurilla on tommonen kohtuuiso uuskoppanen Transit ja sit melkein kymppimetrinen vaunu siihen jatkeeksi.
Ihan kiitettävän hauskannäköstä touhua kun se sitä talonsa taakse peruuttaa :D
http://www.mptiihonen.fi

--
Mersuja ei oo, Mondeolla mennään.
ex. W639 115cdi 4x4 -08 / W906 318cdi -08 / S211 220cdi -06 / W639 115cdi -05 / S211 280cdi -06 / W203 220cdi -01 / W124 250DT -93 / W124 200 -86
Avatar
Leemu
aktiivimeseläinen
Viestit: 2269
Liittynyt: 13.9.2006 18:02
Paikkakunta: Jokioinen

Viesti Kirjoittaja Leemu »

Direktiivipäivät kun käy niin saa tosiaan voimaan takaisin.
Kannattanee konsultoida katsastushenkilöä, voi päästä melko vähilläkin muutoksilla.
Nythän tuli vielä helpotusta D-kortille kun saa olla luvan kanssa kolme ulkopuolista kyydissä ilman ammattipätevyyttä.
Aiemmin ajelu oli rajattu saman perheen jäsenille.
Supa
Viestit: 744
Liittynyt: 18.4.2007 21:33
Paikkakunta: Kiviranta
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Supa »

Pitääpä tosiaan kävästä konttorilla juttelemassa kun töiltä vaan ajoissa ehtii.
Nyt sain sentään selvitettyä millä konttorilla tääläpäin on ennenki onnistunu muutokset suht sivistyneesti :)

Tänään ei oo temppuillu vakkari, vaihekeppi eikä luistoneston merkkivalot. Jarrua on kyllä poljettu ja huonollaki tiellä röykytetty.
Varovaisen optimistisesti uskallan jo melkein ajatella että se katkasijan vaihto ois vaikuttanu :D
Vikatilaakaan ei tullu tänään mutta en kyllä rajummin kiihytelly ees, pihinä kaverina pitää yrittää säästää polttoainetta ;)

Katkasijapaneeleista puuttuu pari peitelevyä ja pari on rei'itetty rumasti.
Nappasin yhen irti osanumeron kattomista varten ja huomasin että ebayssa on tasan yks myyjä jolla niitä ois tarjolla, ilmotus italiaksi eikä mainittu toimituskuluja Suomeen. Hintaaki pari euroa per kipale.
Purkuautoistahan nuita löytäis vaan ei jaksa alkaa selaamaan joka paikasta ilmotuksia läpi.

Noh , mullahan on 3D-tulostin joten mittaushommiin ja piirtelemään mallia, eka koevedos tulostuu parhaillaan.
Kuva
Teen suorapintasen nii on helppo sitte asentaa maholliset lisävarustekytkimet :)
http://www.mptiihonen.fi

--
Mersuja ei oo, Mondeolla mennään.
ex. W639 115cdi 4x4 -08 / W906 318cdi -08 / S211 220cdi -06 / W639 115cdi -05 / S211 280cdi -06 / W203 220cdi -01 / W124 250DT -93 / W124 200 -86
Avatar
Magge--
Viestit: 644
Liittynyt: 01.11.2010 0:01
Paikkakunta: Ranua

Viesti Kirjoittaja Magge-- »

Supa kirjoitti: Etuparkit vaihoin, kun toinen oli pimeenä nii laitoin molempiin sit oranssit. Puuttuukohan tuosta joku osa kun ne kannat on syvällä pikkusessa reiässä jonne on melko toivotonta saaha survottua kahta sormea nii että sais käännettyä ne kannatki paikalleen? :D
Ja sit vielä jos joku kertois, montako takavaloa näissä kuuluu palaa normaalisti, 2 vai 4? Ei näkyny yhtään verrokkia liikenteessä :)
Parkkien kannoissa kuuluisi olla semmoset viikset millä ne käännetään paikalleen.

Mielestäni vanhemmassa palaa kaksi takavaloa ja faceliftissä neljä.
S212 E350 CDI 4matic -11
W906 318 CDI -08
W903 313 CDI -01
GrandCherokee 2.7crd -02
Supa
Viestit: 744
Liittynyt: 18.4.2007 21:33
Paikkakunta: Kiviranta
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Supa »

Magge-- kirjoitti:Parkkien kannoissa kuuluisi olla semmoset viikset millä ne käännetään paikalleen.

Mielestäni vanhemmassa palaa kaksi takavaloa ja faceliftissä neljä.
Kiitos, nii arvelinki että jotain sieltä umpioista puuttuu :D

Ja pitää kai niitä neljä saaha palamaan tuossaki, katotaanpa vaihanko suosiolla lamput kokonaan kun nuo on vähän kärsineen näkösetki jo... :)
http://www.mptiihonen.fi

--
Mersuja ei oo, Mondeolla mennään.
ex. W639 115cdi 4x4 -08 / W906 318cdi -08 / S211 220cdi -06 / W639 115cdi -05 / S211 280cdi -06 / W203 220cdi -01 / W124 250DT -93 / W124 200 -86
Supa
Viestit: 744
Liittynyt: 18.4.2007 21:33
Paikkakunta: Kiviranta
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Supa »

Mika.T kirjoitti:Ääni päin persausta tehdylle ohjelmalle.
Kyllähän tuo toimii kunnon ohjelmalla ilman turhia pönttöjäkin.

Mutta toki voihan siellä olla jotain aivan oikeaakin vikaa.
No nyt on konsultoitu paria pitkänlinjan huoltospesialistia ja sanoivat että vaihappa eropainetunnistin. Kuulemma aiheuttaa tälläista, ja paria muutaki mielenkiintosta juttua mitä on viikon ajelun aikana tullu vastaan.
Ja tähän konsultaatioon johtanu soitteluketju sai alkunsa siitä kun tossa yks päivä töistä tullessa vekotin päätti alkaa poltteleen hiukkaspönttöä tyhjäksi.
Sain sit selville ettei tähän oo ainakaan sen pöntön tyhjentäneen kaverin omistusaikana mitää softamuutoksia tehty, ja just siks se uus pönttöki oli kyydissä kun oli aatellu laittaa paikalleen mutta päättiki vaihtaa autoa :D

Noh, sitä tunnistinta on kahella eri osanumerolla. Veikkaan ensimmäistä mutta varma voin olla vasta kun joku tietokantoihin pääsevä kertoo mikä tähän autoon on uutena laitettu, tai sitte pitää kattoa siitä paikallaan olevasta.
Tarkalleen en tiä missä se ees on, muutaku että pitää seurata dpf:ltä lähteviä putkia, niiden päässä. Ei näy nokkapellin alta eli pitää vissiin alkaa viritteleen jotain ramppeja että pääsee altapäin kurkkimaan :?

Samalla vaivallahan sitä kyllä sitte tarkistaa coolerin putket ettei olis vuotoja.
http://www.mptiihonen.fi

--
Mersuja ei oo, Mondeolla mennään.
ex. W639 115cdi 4x4 -08 / W906 318cdi -08 / S211 220cdi -06 / W639 115cdi -05 / S211 280cdi -06 / W203 220cdi -01 / W124 250DT -93 / W124 200 -86
Avatar
Pappi
<b>Moderaattori</b>
Viestit: 10554
Liittynyt: 30.9.2005 17:14

Viesti Kirjoittaja Pappi »

Supa kirjoitti:vekotin päätti alkaa poltteleen hiukkaspönttöä tyhjäksi.
Kyllä muuten tunnistaa hajusta kun alkaa polttamaan pönttöä puhtaaksi. Äänestäkin kuulee kun on semmoset "voimakkaat imuäänet".

Aikansa se käryää ja sitten lopettaa.

Auton alle vie Supan tie... Sieltä se pönttö antureineen löytyy. Itseasiassa hitupönttö on äänenvaimentimen yläpuolella. Aika keljussa paikassa. :roll: jos en nyt väärin muista.

Tarkoitus oli kahtoa sulle nuo takavalot kun kävin tallilla... Liekkö sitten vuosimallin -19 autoissa jo erilaiset.
Skodillac: Kuva Origami: Kuva
Supa
Viestit: 744
Liittynyt: 18.4.2007 21:33
Paikkakunta: Kiviranta
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Supa »

Pappi kirjoitti:Kyllä muuten tunnistaa hajusta kun alkaa polttamaan pönttöä puhtaaksi. Äänestäkin kuulee kun on semmoset "voimakkaat imuäänet".

Aikansa se käryää ja sitten lopettaa.

Auton alle vie Supan tie... Sieltä se pönttö antureineen löytyy. Itseasiassa hitupönttö on äänenvaimentimen yläpuolella. Aika keljussa paikassa. :roll: jos en nyt väärin muista.

Tarkoitus oli kahtoa sulle nuo takavalot kun kävin tallilla... Liekkö sitten vuosimallin -19 autoissa jo erilaiset.
Juu, vaikkei pöntössä oo mitää poltettavaa nii käryn hoksaa. Ja ääntä ny sai ehkä jo vähän hävetä liikennevaloissa :lol:

Netin ihmeellinen maailma kertoo jotta moottorikoodin MC4+MS9 (Euro4) autossa ois anturin osanumero A6429050100, niitähän saa kympeillä jopa Boschin tekeleenä mutta sijainti vaikuttaa tosiaan hieman keljulta sorapihamekaanikon kannalta.
Pitää kattoa oisko töissä hallin takapihalla vielä parrunpätkiä jälellä nii saa tehtyä jonkumoista koroketta.

-19 on jo W907/W910, uus malli tuli -18. Tän W906:n facelift tuli -14. Tänään näky kyllä liikenteessä hyvinki paljon yksilöitä mutta kirkas auringonpaiste häiritti takavalojen havainnointia 8)
http://www.mptiihonen.fi

--
Mersuja ei oo, Mondeolla mennään.
ex. W639 115cdi 4x4 -08 / W906 318cdi -08 / S211 220cdi -06 / W639 115cdi -05 / S211 280cdi -06 / W203 220cdi -01 / W124 250DT -93 / W124 200 -86
Avatar
Mika.T
Mersutohtori
Viestit: 7081
Liittynyt: 02.10.2005 0:39

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Supa kirjoitti: vekotin päätti alkaa poltteleen hiukkaspönttöä tyhjäksi.
Sain sit selville ettei tähän oo ainakaan sen pöntön tyhjentäneen kaverin omistusaikana mitää softamuutoksia tehty.
No siinäpä se on syy vikatilasekoiluille...
Supa
Viestit: 744
Liittynyt: 18.4.2007 21:33
Paikkakunta: Kiviranta
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Supa »

Nyt on haalittu tukevaa puutavaraa parin ajorampin tarpeiksi, pääsee kurkkimaan alle kunhan sen verran viilenis kelit että jaksais alkaa sahaamaan ja ruuvaamaan :lol:

Tosihan se on että suolistettu dpf ilman ohjelmamuutosta on aika huono viritys.
Sille tullaan tekemään muutos suuntaan tai toiseen kunhan keretään, hoidellaan nämä muut ominaisuudet pois alta ensin. Tuo kun ei tosiaan varsinaisesti haittaa käyttöä :)

Nyt kun oon kerenny viikon ajella ja kahesti ladata tankin täyteen, sain laskettua sekalaisen ajon kulutukseksi 12.6 l/100km.
Maantiellä marssivauhti ei oo ylittäny (gps:n mukaan) 105 oikeestaan muuten ku parissa ohituksessa, sitte tässä tulee kaupunkikiihyttelyä ja -köröttelyä oma osansa molemmassa päässä työmatkaa.
Huviksenihan mä en aja ollenkaan jos ei satunnaisia kaupassakäynti-innostuksia lasketa :D

Plus tietysti nuo vikatilakuviot vaikuttanee osaltaan kulutukseen. Mutta jos mun normikäytössä tämmönen tilakuutio kulkee suunnilleen noilla litramäärillä nii ihan tyytyväinen olen.
Katellaas kun tankkauksia tulee enemmän että miten lukemat elää.
http://www.mptiihonen.fi

--
Mersuja ei oo, Mondeolla mennään.
ex. W639 115cdi 4x4 -08 / W906 318cdi -08 / S211 220cdi -06 / W639 115cdi -05 / S211 280cdi -06 / W203 220cdi -01 / W124 250DT -93 / W124 200 -86
Supa
Viestit: 744
Liittynyt: 18.4.2007 21:33
Paikkakunta: Kiviranta
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Supa »

Parruja varastettu sieltä mistä sattunu löytymään, rampit alkaa muotoutuun pikkuhiljaa.
Oivalsin kävästä tossa M-B Osan kavereilta kysymässä sitä eropainetunnistinta jotta kattosivat koneelta kumpi tähän kuuluu. Ja kappas kun hyllystä löytyki oikeita, Boschilaisia vielä, ja semmoseen hintaan ettei tarttenu alkaa ootteleen ulkomaantilausta.
Eipähän tartte kahta kertaa kömytä sinne auton alle :D

Aiemmin tossa mutisin kuskin oven lukon mikrokytkimestä, ettei auto tiiä millon ovi on auki.
Nyt tuntuu ettei se aina tiiä millon se on kiinnikään, kun satunnaisesti ei keskuslukko toimi kaukosäätimestä.
Hieman ärsyttävää on ettei toista kaukosäädintä (vielä) ole, mutta kaks tiirikkaa löytyy. Kumpikaan ei valitettavasti käänny missään lukkopesässä.
Myöskään liukuoven sisäpuolen auto/manual kytkintä ei saa käännettyä avaimella, mutta siellä lie vaan joku tanko jumissa. Kun sais käännettyä käsikäytölle nii varmaan kevenis hieman.

Ostoslistalle siis se kuskin oven lukkolaite ja jos myyjä ei nyt vieläkää löydä toista avainta nii pakko kai se on jostain ostaa.
Nyt vaan mietin niitä tiirikoita, mistäpä tiiän onko mulla vaan lukot jumissa käyttämättömyyttään vai onko ne vaihettu, vai liekö tiirikat jostai ihan muusta vehkeestä kotosin?
Virtalukko on huoltotietojen mukaan kyllä uusittu joskus.
Viimeksi muokannut Supa, 18.6.2020 17:30. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
http://www.mptiihonen.fi

--
Mersuja ei oo, Mondeolla mennään.
ex. W639 115cdi 4x4 -08 / W906 318cdi -08 / S211 220cdi -06 / W639 115cdi -05 / S211 280cdi -06 / W203 220cdi -01 / W124 250DT -93 / W124 200 -86
Avatar
Pappi
<b>Moderaattori</b>
Viestit: 10554
Liittynyt: 30.9.2005 17:14

Viesti Kirjoittaja Pappi »

Tänään kävin tallilla. Vastaavan ikäinen kuin sun oli jossain ”piilossa”. En päässyt katsomaan takavaloja. Uusimmissa on led valot takana ja edessä.
Skodillac: Kuva Origami: Kuva
Supa
Viestit: 744
Liittynyt: 18.4.2007 21:33
Paikkakunta: Kiviranta
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Supa »

Kaivelin pihavaraston takanurkasta jiirisirkkelin pöytineen ja jatkoin ramppien kasailua kunnes akkukoneesta loppu virta.
Pitäs kai raskia ostaa toinenki akku ettei aina tulis taukoa, vaan kun ovat pihille kalliita :roll:
Kuva

Nää "pukit" on nyt kyllästettyä tavaraa , tohon päälle tulee vielä yhet lankut sitomaan paketti kasaan.
Ajorampit tuosta jätetavarasta sitten, toki varmuuskertoimet huomioiden :D
Harras toive on että huomena pääsis jo auton alle tutkimaan.


S211:n kiitettävään tymäkkään äänentoistoon tottuneena työmatkamusiikin kuuntelu on tuottanu nyt pienoista pettymystä, eikä oikeen oo saanu aamun tunnelmaa nostatettua.
Kun autossa on kajarit tarkotettu lähinnä uutisten kuunteluun nii eihän sillä rokkia räiskitä.
Nuoruusvuosina tuli harrastettua kaikenlaista värkkäystä aihepiirin ympärillä, ja siitä on jääny mieleen ainaki kokemukset työläistä mittauksista, laskeskeluista, asennuksista, rakenteluista ja säätelyistä.
Nyt aattelin valita pykälää helpomman tien:
Kuva

Tässä on 12" aktiivisubbari nätissä slimline-kotelossa, mahtuu kylmälaukun kaveriksi heti etupenkkien taakse viemättä siis hyötytilaa oikeastaan miltään.
Vahvarin virtapiuhat kyllä vaikuttaa mun silmään vähän ohkasilta, ja mukana tulleet paperimateriaalitki oli vain venäjäksi mutta oululainen liike tämän mulle möi.
Todettakoon että hinta oli "kohtuullinen" :D

Kojelaudassa nököttävästä Alpinen perussoittimesta linjalähöt toki löytyy nii nätti kytkeä, kun vaan viittis nostaa lattiamattoja sen verran että pukkaa kaapelit piiloon. Virrat taidan ottaa siltä konehuoneen lisäakulta.
Samalla pitää asentaa tupakinsytytinhaarotin virtalukko-ohjatuksi nii puhelinlaturit & liikennekamerat yms ei ole koko aikaa päällä, tässä kun on vain jatkuvan virran pistokkeita tällä hetkellä. Sillepä saa ohjauksen soittimen johtosarjasta lie helpoiten...
http://www.mptiihonen.fi

--
Mersuja ei oo, Mondeolla mennään.
ex. W639 115cdi 4x4 -08 / W906 318cdi -08 / S211 220cdi -06 / W639 115cdi -05 / S211 280cdi -06 / W203 220cdi -01 / W124 250DT -93 / W124 200 -86
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Maasturit, Tavara-autot ja Pikkubussit”