Sprinter 312D -96

Vastaa Viestiin
Jouni_M
Viestit: 12
Liittynyt: 30.12.2006 10:09

Sprinter 312D -96

Viesti Kirjoittaja Jouni_M »

Auto on vikatilassa ja pysyy :cry: eli tehot ja huippukierrokset alennettu. Vikakoodit luettu, turbon toiminta tarkistettu, paineanturi vaihdettu, imuilman lämpöanturi vaihdettu, lämpötilatunnistin syylärissä vaihdettu, johtimet ja liitokset moottoritilassa tarkistettu, neulanliiketunnistimella varustettu suutin vaihdettu, pakokaasun kierrätys "eliminoitu"...

En tiedä, onko vika vai ominaisuus, mutta kun auto on paikoillaan tasaisella ilman käsijarrua ja et koske muuhun kuin kaasupolkimeen ja painat sen pohjaan alkaa ABD valo vilkkua. Samalla kuuluu "sipsutusta" auton alta eli korjailisiko luistonesto pitoa? jos auto liikkuu tai käsijarru on päällä, valo ei vilku eikä jarrutusta tunnu. Ajossa muuten jarrut, abs, luistonesto ym. tuntuu toimivan normaalisti. Perä on varustettu myös mekaanisella sähköllä kytkettävällä lukolla ja sekin toimii.

Vikakoodin luvussa ei ollut päällä olevia vikoja, abs osassa oli tallentuneena kolmen pyörän pyörintätunnistimet.

Ja kaikki tämä alkoi ennen joulua, kun kurakelin jälkeen pesin auton keulaa vesisuihkulla päältä auton käydessä. Voi olla , että vaiva alkoi vain sattumalta silloin.

Seuraavaksi olen menossa tarkistuttamaan syöttöpumpun toiminnan ja jos siinäkään ei ole vikaa, jääkö muuta enää kuin keskusyksikön uusiminen?

Hyvistä neuvoista kiitollisena

PS Olis ylimääräinen todennäköisesti toimiva liiketunnistimella varustettu suutin edullisesti myytävänä.
jamppa
Viestit: 322
Liittynyt: 20.10.2005 20:05
Paikkakunta: järvenpää

rintteri

Viesti Kirjoittaja jamppa »

Ja ilmaa ei sitten löydy polttoaine puolelta?
Mulla saattais löytyä siihen passeli aivolaatikko.

Jamppa
Jouni_M
Viestit: 12
Liittynyt: 30.12.2006 10:09

Sprinter 312D -96

Viesti Kirjoittaja Jouni_M »

Erityisen tarkasti ilma-asiaa ei ole tutkittu. Kone kyllä käynnistyy kylmänä ja kuumana hyvin sekä käy tasaisesti. Hyvä tietää Jamppa, että aivot vois löytyy sulta. Weholainen taitaa maksaa 2500 ekee. Siksikin olen jättänyt sen viimeiseksi, jos vika olisikaan siinä, niin kallein olisi tehty ensin. Tähän asti kallein on ollut suutin. Pumpun hintakatto on vaihtopumpun kanssa töineen 1500 ekee.
Avatar
Mika.T
Mersutohtori
Viestit: 7100
Liittynyt: 02.10.2005 0:39

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Moottorinohjausboxi löytyy akun alta. Kannattaa käyttää se liitin auki siitä.
Jouni_M
Viestit: 12
Liittynyt: 30.12.2006 10:09

Sprinter 312D -96

Viesti Kirjoittaja Jouni_M »

Minulla oli koko boxi irti, kun kävin johtoja läpi. Avasin boxin kannenkin mahdollisten kosteusvaurioiden tarkistamiseksi. :ttu: Siisti oli ja ei kun silikoonin kanssa nippuun ja takaisin.
Avatar
piku
Lievä Eskoriihelä
Viestit: 2529
Liittynyt: 09.10.2005 11:40
Paikkakunta: KUOPIO

Viesti Kirjoittaja piku »

tälläinen vika oli minulla viewtopic.php?t=8361 oisko apua
eppäilen poksin toimintaa
mersut on tarkoitettu liikkumaan www.mese.fi/seuranta
S124 220 -92(Farmula)
voolvo v70 2.5t awd
ex Cit berlingo -99 (perslinko)
ex 412d -96
ex190D 2,5 -86 (enkeli)® Mesen linttaklubi
ex190E automatik -85 (tomaatti) -Reikä-Klubi®-
Jouni_M
Viestit: 12
Liittynyt: 30.12.2006 10:09

hyytyny rintteri

Viesti Kirjoittaja Jouni_M »

Vahvat on minunkin epäilykseni. Ei se aivan mykkä ole koska testerikin sinne pääsee. Ajattelin kuitenkin, että jos pumppu on kunnossa, kustannuksia tulee ainoastaan sen tarkistuksesta. Harmittaa, jos tekee ensin kalliin investoinnin aivoboxiin ja sitten toteaa, että vika onkin pumpussa. Aika monen ammattimiehen kanssa olen tutkinut ja puhelimessa keskustellut, mutta selvyyttä ei ole vielä saatu. Maanantai aamuna alkaa pumpun tsekkaus. Sitten on sekin poisluettu.
Jouni_M
Viestit: 12
Liittynyt: 30.12.2006 10:09

Viesti Kirjoittaja Jouni_M »

Nyt on syöttöpumppu korjattu. Siellä oli rungossa ja akseleissa kulumaa, joka aiheuttaa sen, että pumppu ei pysy säädöissä. Mutta mikä kiinnostavinta, vika ei ole poistunut. Nyt mennäänkin sitten boxin kimppuun. :ää:
Avatar
piku
Lievä Eskoriihelä
Viestit: 2529
Liittynyt: 09.10.2005 11:40
Paikkakunta: KUOPIO

Viesti Kirjoittaja piku »

onko poksin pistokkeen muovit miten hapraassa kunnossa jos kosteus oikosulkee sen sisältä mulla teki semmoisia oireita ennen pesun jälkeen
tulivaan mieleen :idea:
mersut on tarkoitettu liikkumaan www.mese.fi/seuranta
S124 220 -92(Farmula)
voolvo v70 2.5t awd
ex Cit berlingo -99 (perslinko)
ex 412d -96
ex190D 2,5 -86 (enkeli)® Mesen linttaklubi
ex190E automatik -85 (tomaatti) -Reikä-Klubi®-
Jouni_M
Viestit: 12
Liittynyt: 30.12.2006 10:09

Viesti Kirjoittaja Jouni_M »

Ei niissä mitään erityistä haperuutta näy. Nyt on boxikin vaihdettu kertaalleen, mut vika jatkuu. Tehoja tuli pumppuremontista vähän takaisin, mut silti mummokin vetää potkukelkalla ylämäessä ohi ja soittaa vielä kelloakin. :nocando:
Avatar
piku
Lievä Eskoriihelä
Viestit: 2529
Liittynyt: 09.10.2005 11:40
Paikkakunta: KUOPIO

Viesti Kirjoittaja piku »

moottorihan oli om 602.980
onko se 70kw vai 90kw
haiskahtas jonniinlaiselta oikarilta :idea: :?:
kuis hehkuttaa ja jälki hehkutus
mersut on tarkoitettu liikkumaan www.mese.fi/seuranta
S124 220 -92(Farmula)
voolvo v70 2.5t awd
ex Cit berlingo -99 (perslinko)
ex 412d -96
ex190D 2,5 -86 (enkeli)® Mesen linttaklubi
ex190E automatik -85 (tomaatti) -Reikä-Klubi®-
Jouni_M
Viestit: 12
Liittynyt: 30.12.2006 10:09

Viesti Kirjoittaja Jouni_M »

90 kw. Heutus tuntuu toimivan, ei tarkemmin tutkittu. Millaista oikkaria tarkoitat?
Avatar
piku
Lievä Eskoriihelä
Viestit: 2529
Liittynyt: 09.10.2005 11:40
Paikkakunta: KUOPIO

Viesti Kirjoittaja piku »

mulla huomattiin kolari korjauksen yhteydessa hapraita johtoja jotka on akun luona ja poksille menevissä
mersut on tarkoitettu liikkumaan www.mese.fi/seuranta
S124 220 -92(Farmula)
voolvo v70 2.5t awd
ex Cit berlingo -99 (perslinko)
ex 412d -96
ex190D 2,5 -86 (enkeli)® Mesen linttaklubi
ex190E automatik -85 (tomaatti) -Reikä-Klubi®-
Jouni_M
Viestit: 12
Liittynyt: 30.12.2006 10:09

Viesti Kirjoittaja Jouni_M »

Olen purkanut ko johtosarjoja ja uusinut siihen kaksi liitintä. Eilen sain auton kunnon diagnostiikkalaitteeseen kiinni. Siitä näki jälkikäteenkin kaikki, mitä ajon aikana on tapahtunut mm ruiskutuksessa. EGR venttiilissä on vielä yksi alipaineen magneettiventtiili, jota en ole vaihtanut, mutta tilasin sen jo viime viikolla ja saan sen huomenna. Tämä EGR venttiili näkyi eilisessä diagnoosilaitteessa vikana, joten auto saattaa toimia huomenna. Kaapeleissa ei oikein voi olla vikaa, koska diagoosidata liikkuu oikein.
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29072
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Pitää muistaa että vikakoodi tallentuu muistiin myös silloin jos jonkun laitteen johtopistoke käytetään irti auton käydessä tai virran ollessa päällä.
Jouni_M
Viestit: 12
Liittynyt: 30.12.2006 10:09

Viesti Kirjoittaja Jouni_M »

Hyvä tietää.
Jouni_M
Viestit: 12
Liittynyt: 30.12.2006 10:09

Viesti Kirjoittaja Jouni_M »

Nyt tuli vaihdettua viimeinenkin "mokkula" eli EGR:n magneettiventtiili. Nyt mese pakenee taas vanhan malliin. Harmi, että vasta kolmas testeri näytti suuntaa vialle. Onpahan tekniikka paremmassa kunnossa tuleville kilometreille.
Avatar
piku
Lievä Eskoriihelä
Viestit: 2529
Liittynyt: 09.10.2005 11:40
Paikkakunta: KUOPIO

Viesti Kirjoittaja piku »

onneksi vika löyty
ja suruksilompakkoon koski
mersut on tarkoitettu liikkumaan www.mese.fi/seuranta
S124 220 -92(Farmula)
voolvo v70 2.5t awd
ex Cit berlingo -99 (perslinko)
ex 412d -96
ex190D 2,5 -86 (enkeli)® Mesen linttaklubi
ex190E automatik -85 (tomaatti) -Reikä-Klubi®-
Jouni_M
Viestit: 12
Liittynyt: 30.12.2006 10:09

Viesti Kirjoittaja Jouni_M »

Joo, kyllä se lompakolle kävi, mut aattelen sen niin että siitä oli myös hyötyä. Olis vaan saanut tietysti jakaantua kustannus pidemmälle ajalle. Lisäksi kun hankin vielä webaston lämmittimen, niin kuluja tuli lähes puolet auton arvosta. :(
mara500
Viestit: 15
Liittynyt: 21.10.2006 22:13

Viesti Kirjoittaja mara500 »

Hajuakaan kellään paljonko ehjän EGR-venttiilin kelan vastusarvo on?
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Maasturit, Tavara-autot ja Pikkubussit”