Yleistä Varion moottori/pumppu tutkailua/vatulointia

Vastaa Viestiin
Mik@_75
Viestit: 6
Liittynyt: 13.11.2010 6:43
Paikkakunta: Lohja

Yleistä Varion moottori/pumppu tutkailua/vatulointia

Viesti Kirjoittaja Mik@_75 »

Tervehdys, ensimmäinen, tai ensimmäisiä viestejä tälle foorumille. Aiemmin oli väyrynen om 606 moottorilla, siinä oli omat päänsärkynsä, jotka aiheutti riittävästi "allergisia" oireita, joten vaihdoin parin vuoden pään seinään hakkaamisen jälkeen autoa. Sitten iski pikkuinen kaipuu tähtikeulaan, joten uutta hakemaan.

Tälläkertaa pikku kaappi, eli 612 vario, siis 5pyttynen 2.9td

No, ei tämän toisenkaan tähdellisen kanssa ole ihan hirveen hienosti lähtenyt menemään, mutta vielä en ole uskoa menettänyt.
Ostomatkalla, varttia ennenkun oltiin myyjän pihalla, myyjä soitti, että oleks mä tulossa tänään? Vastasin, että kyllä, kuten eilen sovittiin, olen vartin päästä pihalla. Myyjä siihen, että oisit ensin soittanu, tää on rikki.
No, pihalle vaan ja tarkastelemaan tähdellistä, muuten oli kuten piti ja odotin, ainoostaan semmonen ominaisuus, ettei ahtanut ja kiersi huimat 2200rpm, eli vikatilaa pukkasi. Ohitettiin kokeeksi hukkaportin säätö, alko ahtoja ja menohaluja ja kierroksia olemaan, joten todennäköinen vika se ns. munuainen, eli kauppa kiinni, otetaan kotiin.

Kotimatka, siis 1h15min ois pitäny olla, niin meni maltilliset 4h15min, kun joka bussipysäkille letkut uuteen järjestykseen, vuoroin hukkis ohitettu, vuoroin käytössä, se kun keksi, ettei saakkaan säädettyä ahtopainetta, niin osasi edc valos sytyttää ja vikatilaa siis päälle, kunnes puolivälissä keksin ottaa ahtopaine anturin irti, sen verran "fiksu" ecu, ettei se tienny koko turbosta mitään senjälkeen, ei tietenkään ahtanu, ja sitämyöten voima kateissa, mutta heps, alkoi kiertämään, joten sillä pystyi jo ns nilkuttamaan kotiin.

Paikalliselle tähtitieteen laitokselle het ensimmäisenä arki aamuna, ja huoltoon kyselemään, että mikä on, kun tekee tämmöst, ja kun teen näin, niin tommost. Vastasivat, että hukkaportin säädin, eli ns munuainen 99% varmuudella, mutta laitetaan piuhoihin, niin selviää.

Käytettiin piuhoissa, niin oli juuri se, eli tiskiltä uusi, ja paikalleen, ja samalla vikamuisti tyhjäksi.

Sitten nautiskelemaan, ai että kun hymyilytti, mersu vetää, ja ahtaa, hieno ajaa.
Niinno, päivän sitä riemua kesti, kun alko ihmetyttämään, että välillä tuntuu menevän 1500rpm ja vetää sillee traktorimaisen sitkeesti, mutta välillä tuntus olevan vääntö ja voima täysin hukassa, että jos pääsi alle 2000rpm, nii piti pienempää tuupata pesään, ja sit taas kesken ajamisen saatto muuttua toiseen ääripäähän, eli sitkeä puurtaja.
Eikun takas tähtitieteen laitokselle ja narut kiinne, ni sit ei enää hymyilyttänyt.
"tässä o pumppuvika, ja he ei pysty/osaa/ei saa osia, pitää vaihtaa uus ruiskupumppu, hintaa 5500€+työt, tai tehdaskunnostettu 3700€+työt."

Joo, kiitos, mutta ei kiitos.
Soittoa eri pumppupajoille, jotkut pystyy tekemään, jotkut ei, mutta kukaan ei pystynyt suoraltakädeltä sanomaan muutakun, että hirveen montaa osaa ei kannata laittaa, kun alkaa uusi pumppu tulemaan halvemmaksi.

No, tästä uhkaa tulla pikkasen liian pitkä tarina, mutta pakko se on näin kirjoittaa, kun en osaa lyhyemminkään, jos siis kaikki käänteet aion laittaa.

Niin, pumppupajoilta ei suoraa hintaa tieten voi saada, mut halvimmat ehkä hinnat on sillä tasolla, että voisi teettää, mutta ne kalliimmat ehkä hinnat sit taas siinä luokassa, että mieluumin sitten vaihdan tekniikan.

Sitten siihen otsikkoon liittyen, määräsäädin tuossa mun muistin mukaan oli se ongelma, ja täältä luetuista topickeista, niin kovin samanlaisia ongelmia muillakin.

Eli, löytyykö täältä semmoista henkilöä, joka tuommoisen pumpun sielunelämän tuntee niin pitkälle, että sille jotain voisi tehdä? (uskoakseni löytyy) ja onko kellään semmoisella henkilöllä halukkuutta semmoista tehdä?
Vaiko, onko tuo moottori tuhoon tuomittu? Ja jos on, niin mitä sen tilalle? Saksasta varaosiksi uitettu S210 320cdi josta laatikko, kone, ja pakettiautollinen sähköjohtoa, vaiko joku muu temppu, mikä?

Vapaata keskustelua, paljon ajatuksia kiitos, ja jos vielä sais asiantuntijoiltakin jotain rohkaisua, että en ole tehnyt hirveen kallista virhettä, vaan ostanut auton, joka nyt vain tarvitsee pikkasen määräaikais huollon pumppuun, jonka jälkeen saa vaan cruisailla täältä auringonlaskun suuntaan huolettomasti...

Kiitos. Ja anteeksi romaanin mittaisesta aloituksesta.
Mik@_75
Viestit: 6
Liittynyt: 13.11.2010 6:43
Paikkakunta: Lohja

Viesti Kirjoittaja Mik@_75 »

Ei mitään suurta ryysistä ole ollut vastausten suhteen, ei toki montaa kertaa luettukkaan.

Nää kysymykset ny lähinnä kaipailisi vastausta, että pystyiskö joku vilkaisemaan sinne pumpun uumeniin, oiskoos se paskonu ihtensä jumiin, vaiko vaatiiko se uuden pumpun?
Ja tuo toinen, oliko se nyt mahdotonta, älytöntä ainakin, että laittaisi sinne vaikka tuommoisen toisen tekniikan? Joku kunkkukone, tai 320cdi?
jolle
Viestit: 2478
Liittynyt: 15.11.2010 17:07
Paikkakunta: Mynämäki

Viesti Kirjoittaja jolle »

kalliilta kuulostaa tuo pumppu. Jos siinä on sama pumppu kun sprinterissä niin saksasta saauuden pumpun 800 euroon ( tai ainakin vielä jonkin aikaa sitten sai)

Mikäs vikakoodi sieltä tuli josta tuli diagnoosi pumpun uusimiselle.
Nämä pumput tuntuvan kestävän sen 500tkm ja sitten alkaa olla jokapuolelta niin kulunut että yksittäisten osien tai säätimien vaihtaminen ei kannata.
Mik@_75
Viestit: 6
Liittynyt: 13.11.2010 6:43
Paikkakunta: Lohja

Viesti Kirjoittaja Mik@_75 »

Niin kuulostaa niin. Sama, tai ainakin vastaava. Johonkin oli paikallisella tähtitieteen laitoksella löytynyt saksasta tuommonen pumppu juur johonkin 800€ luokkaan, mutta se ei sit taas käynyt tähän. Sama kone se silti, väyrynen, sprintteri ja tää vario.

Vikakoodia en muista kuulleeni, siitäkin jo lie 3viikkoa aikaa kun kävin piuhassa, asentaja sen osan nimen sanoi.

Jotenkin niin se meni, että semmonen osa, joka määrittelee ennakon ja/tai määrän. Määräsäädin oiskos ollu?

Oli mikä oli, sieltä ei apua saa, muutakuin uuden pumpun tilaamiseen ja vaihtamiseen.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Moottorit”