Sprinter 313CDI ei taho lähteä pakkasella käymään

mkm
Viestit: 37
Liittynyt: 28.9.2013 17:53

Sprinter 313CDI ei taho lähteä pakkasella käymään

Viesti Kirjoittaja mkm »

Synkästi ( :D ) alkaa uuden MB harrastajan alamäki, otsikon mukainen '04:nen sprinteri vastustaa kovastikkin käyntiinlähtemistä näillä alle nollan keleillä, plussalla kun pysyy niin ei ongelmia.

Hehkut mitattu, antaa samaa 1,2-1,4ohm vastusta hehkun releen liittimestä mitattuna mitä uudetkin (paketissa penkillä, ajattelin että käyntiinlähtövika niistä kiinni mutta jätin vaihtamatta kun tuli mitattua ensin ehjiksi?), hehkunvalo tillitti kojelaudassa jo auton ostaessa.
Käytin releboksin auki, yksi lanka oli sulanut poikki, ehjäsin 25A sulakkeen langalla jonka tinasin paikalleen.

Valo käy sammuksissa kuten tähänkin asti (ja itseasiassa kerran jäi syttymättä kun tuossa apuvirralla sahasin hetki sitten käyntiin, mutta vain kerran), ja syttyy uudestaan jos tuon saa käyntiin. Tänä aamuna jäi pihaan aamulla ja piti emännän Touranilla mennä töihin (joo pitkän linjan vw-harrastaja, tila ja ka-rekisteröinti sai vaihtamaan autoa isoon sprintteriin eikä T5:een, T4 toimitti pakun virkaa viimeksi, T5 olisi ollut luonnollinen jatkumo, T3,T4 jne :wink: )

Joten, mitä neuvoksi?
Mittauksen perusteella voisi kuvitella hehkujen olevan ehyt, boksista ei vissiin muuta yleensä hajoa kuin tosiaan se 'sulake' osa sieltä?
Polttoainesuodatin + huolto tehty myyjän toimesta ennen ostoa.

Eberiä jos käyttää 20min tai enemmän lähtee ainakin näillä pikkupakkasilla käymään, mutta tuokin käy niin tuulella että välillä lähtee, välillä ei. Pitäisi varmaan sekin huoltaa ja olisihan se ihan kiva että käyntiinlähtö olisi 'varma' (lohkista ei ole).
Avatar
laineracing
Rasvanäppi
Viestit: 3104
Liittynyt: 12.11.2007 16:26
Paikkakunta: hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja laineracing »

Suuttimien ohivuoto, railisäätimen vuoto ym p-a laitteiden vuodot.
mkm
Viestit: 37
Liittynyt: 28.9.2013 17:53

Viesti Kirjoittaja mkm »

laineracing kirjoitti:Suuttimien ohivuoto, railisäätimen vuoto ym p-a laitteiden vuodot.
Jos pa-puolen vika (saa ilmaa tms) niin luulisi vaikuttavan myös lämpöisellä kelillä?

Konehuoneessa ei haise dieseli, eikä näkyviä vuotoja ole.
Noista vuotavista suuttimista on tullut luettuakin melko monella palstalla.. pitäisi käyttää venttiilikoppaa pois joutessaan.
Avatar
CDI203
Mesen Bill Gibbons
Viestit: 4257
Liittynyt: 04.6.2008 19:51
Paikkakunta: Tarpeen mukaan(enimmän osan aikaa etelä suomessa) kuusen alla N60° E24°

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

mkm kirjoitti:
laineracing kirjoitti:Suuttimien ohivuoto, railisäätimen vuoto ym p-a laitteiden vuodot.
Jos pa-puolen vika (saa ilmaa tms) niin luulisi vaikuttavan myös lämpöisellä kelillä?

Konehuoneessa ei haise dieseli, eikä näkyviä vuotoja ole.
Noista vuotavista suuttimista on tullut luettuakin melko monella palstalla.. pitäisi käyttää venttiilikoppaa pois joutessaan.
Siis täh miksi pitää venttili koppa avata
Tarkista vaan siitä päältä näkyykö vuotoja
Ja samalla tarkistelee suutimien paluu puolen vuodot
Kuvatut Oireet sopii suoraan paluupuolen vuotoon
(Vuotoa on muunkinlaista kuin ulos vuotavaa ;) )
Yhteydet YV:lä
Ja +3581810EBB4 ;)
EI TEKSTIVIESTEJÄ
SeuraavaKoodailu, Vianhaku, Ohjelmointi kierros

Joskus. enimäkseen Eläkeellä
mkm
Viestit: 37
Liittynyt: 28.9.2013 17:53

Viesti Kirjoittaja mkm »

CDI203 kirjoitti:
mkm kirjoitti:
laineracing kirjoitti:Suuttimien ohivuoto, railisäätimen vuoto ym p-a laitteiden vuodot.
Jos pa-puolen vika (saa ilmaa tms) niin luulisi vaikuttavan myös lämpöisellä kelillä?

Konehuoneessa ei haise dieseli, eikä näkyviä vuotoja ole.
Noista vuotavista suuttimista on tullut luettuakin melko monella palstalla.. pitäisi käyttää venttiilikoppaa pois joutessaan.
Siis täh miksi pitää venttili koppa avata
Tarkista vaan siitä päältä näkyykö vuotoja
Ja samalla tarkistelee suutimien paluu puolen vuodot
Kuvatut Oireet sopii suoraan paluupuolen vuotoon
(Vuotoa on muunkinlaista kuin ulos vuotavaa ;) )
Eip näy päälle päin minkään laisia vuotoja.
Mutta pitää huomenna katsella uudestaan, jos tuo aurinko täällä susirajalla nousee lainkaan ;)
Avatar
CDI203
Mesen Bill Gibbons
Viestit: 4257
Liittynyt: 04.6.2008 19:51
Paikkakunta: Tarpeen mukaan(enimmän osan aikaa etelä suomessa) kuusen alla N60° E24°

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

mkm kirjoitti:
CDI203 kirjoitti:
mkm kirjoitti: Jos pa-puolen vika (saa ilmaa tms) niin luulisi vaikuttavan myös lämpöisellä kelillä?

Konehuoneessa ei haise dieseli, eikä näkyviä vuotoja ole.
Noista vuotavista suuttimista on tullut luettuakin melko monella palstalla.. pitäisi käyttää venttiilikoppaa pois joutessaan.
Siis täh miksi pitää venttili koppa avata
Tarkista vaan siitä päältä näkyykö vuotoja
Ja samalla tarkistelee suutimien paluu puolen vuodot
Kuvatut Oireet sopii suoraan paluupuolen vuotoon
(Vuotoa on muunkinlaista kuin ulos vuotavaa ;) )
Eip näy päälle päin minkään laisia vuotoja.
Mutta pitää huomenna katsella uudestaan, jos tuo aurinko täällä susirajalla nousee lainkaan ;)
Jos vuotoja ulos ei näy niin sitten paluupuolen vuodon tarkistu
Yhteydet YV:lä
Ja +3581810EBB4 ;)
EI TEKSTIVIESTEJÄ
SeuraavaKoodailu, Vianhaku, Ohjelmointi kierros

Joskus. enimäkseen Eläkeellä
mkm
Viestit: 37
Liittynyt: 28.9.2013 17:53

Viesti Kirjoittaja mkm »

Nyt näkyy vuotoja :D mahtoi olla jo hyvällä mallilla pahenemaan päin..

Korkeapainepumpulta lähtevät putket, jotkat kiertävät pumpun alta, vuotavat jostain tuolta pumpun alta.
Oulun Veholta löytyi vain toinen putki, toinen menee näköjään TSI-hommiksi, mutta firman pajalta löytyy irto putkea ja prässi, katsotaan mitä sitä saa aikaan..

Vissiinni ko. putket päässeet hinkkaamaan hihnapyörään/moniurahihnaan, menevät omasta mielestä vähän pöljästä paikasta. Onhan näissä se semmeriputki päällä mutta kuitenkin.

edit: niinjoo, hehkunvalokin alkoi elämään normaalisti, kun vaihtoi releen uuteen (tarvikkeeseen, joka on kuusmukiselle tarkoitettu, mutta eipä nuo liikanastat mitään haitanne) jotta jotain positiivista sentään.
mkm
Viestit: 37
Liittynyt: 28.9.2013 17:53

Viesti Kirjoittaja mkm »

Jos laitaa painekiskolta palaavan ja matalapainepumpulta tulevan letkun ristiin, auto ei käy, jos kävisi, olisi ikiliikkuja :rollin:
Putket olivat ehjät, eli lienee vikana tämä;
http://forums.mercedesclub.org.uk/showt ... p?t=105316 tai sitten noiden paluuputkien o-renkaat olivat kohta joka valskasi, kasasin uusilla läjään tosin uusin kyllä putketkin siis.

Kastelee (tai ainakin kasteli) remmiä samanlailla, pumpun alaosa oli kostea/märkä.
Nyt lähti avainta näyttämällä käyntiin, kunhan ensin käänsi letkut oikeisiin paikkoihin, tosin mittari näyttää +7,5c lämmintä.
Tutkitaan tilannetta pakkasella, jos alkaa tihuttaan niin vaihdetaan sitten tiivisteita, keskiviikkona pitäisi tulla tiivistesatsi hintaan 21e.

Kyseessä oli siis kokoajan paluupuolen putket, kuten jotkut viisaammat sanoivatkin :oops:

Suodatin pitää vielä vaihtaa koska tulopuolella näkyy ilmakuplaa.
mkm
Viestit: 37
Liittynyt: 28.9.2013 17:53

Viesti Kirjoittaja mkm »

Hymy hyytyy koeajolla, vai mitensemeni..

4km matkalla sammui kolme kertaa kun EDC-valo oli syttynyt palamaan.
Hetken ajon jälkeen siis syttyy ensin hehkun valo, hetken päästä EDC (tällöin häviää tehot), sen jälkeen mittaristo on kuin joulukuusi ja auto sammuu.
Firmalla lukasin Autocomilla vikakoodit;
P0703 Jarrusignaali
P0600, Can yhteys suljettu
P1630 Moottorin ajonesto pätevä
P1481 Hehkutulppa
P1482 Hehkutuksen antoaste
P1187 polttoaineen yhdysputken paineenvalvonta

Nollasin, kävi tyhjäkäyntiä n. 10min, lähdin ajamaan kotio päin, 3km jälkeen sama homma, EDC valo -> joulukuusishow-> sammuminen. Tosin teki vain kerran tällä kertaa.
Lähtee käyntiin aina heti kun kääntää avaimesta sammumisen jälkeen.

edit: laturi ainakin lataa ok (kävi ensimmäisenä mielessä virtaongelmat), mitään piuhoja ei tullut edellisessä rempassa irroitettua?

P1187:n syy voinee olla mahdolliset ilmajäämät systeemissä korkeapainepuolella, hehkut on mitattu ja ne oli ehjät vastuksen perusteella (pihtiamppeerimittaria ei ole), relekkin on ihan pränikkä (alta 10 starttia alla) ja tuo P0600 ja tuo P0703 voinee olla jotenkin yhteydessä toisiinsa?
Mutta tuo ajonesto ihmetyttää...

Ja tosiaan, hoitaako automatiikka sen että kone sammuu jos tuo railipaine on liian alhainen (ilmakuplia polttoaineen seassa)?
Avatar
xr
ohjelmoija
Viestit: 1832
Liittynyt: 04.12.2005 5:01
Paikkakunta: Eteläpohjanmaa

Viesti Kirjoittaja xr »

"Ja tosiaan, hoitaako automatiikka sen että kone sammuu jos tuo railipaine on liian alhainen (ilmakuplia polttoaineen seassa)?"

kyllä vain
Avatar
laineracing
Rasvanäppi
Viestit: 3104
Liittynyt: 12.11.2007 16:26
Paikkakunta: hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja laineracing »

Liikaa vuotavat suuttimetkin tekee alhaista raili painetta.
jolle
Viestit: 2478
Liittynyt: 15.11.2010 17:07
Paikkakunta: Mynämäki

Viesti Kirjoittaja jolle »

tarkista polttoainesuodattimelta lähtevät letkut. Joskus on se muoviosa ruuvin vierestä halki ja vetää ilmoja sieltä

Onkos vikakoodien mukaan railpaine liian alhainen vai korkea?
mkm
Viestit: 37
Liittynyt: 28.9.2013 17:53

Viesti Kirjoittaja mkm »

Selvä, pystyykö sprintterissä testaamaan (täälläkin ja naapurifoorumilla) olleen suuttimenvuototestin tyylisesti suuttimia? Imusarjan puolikas kun pitää kuitenkin purkaa + paljon muuta. Vai pitääkö vain suorittaa purku + kasaus ja välissä pistää letkut suuttimiin kiinni.
Vai olikos se paha ohivuoto nähtävissä helposti jotenkin muuten? Mäskiä suuttimien lähistöllä epämääräinen määrä?
Dieseli EI haise konehuoneessa ainakaan nyt putkiremontin jäljiltä, eikä sitä hihnallekkaan ole pumpun alapuolelta tippassut.

Epäilen että tuon railipaineongelman aiheuttaa nyt se että yksi letku piti kasata vanhoista osista ja kun nuo lukitukset olivat 'hieman hapraat' niin railikiskon päinen liitin ei pidä vaikka uudella o-renkaalla kasasinkin.

Alunperin ongelmahan oli juuri se että korkeapainepumpun alapuolelta vuosi dieseliä, ajattelin johtuvan putkista koska menevät niin pöljästä paikkaa ja eivät todellakaan olleet kunnolla kiinni -> mahdollisuus hinkata hihnapyörään/hihnaan.
Nyt dieseliä ei ole vuotanut, tosin kelitkin olleet pitkälti plussan puolella.

No olimitenoli, loppuviikosta saa puuttuvan paluupuolen putken ja voi nakella tuon kätöstyksen pois ja saa varmasti toimivilla lukituksilla olevan.
Samassa syssyssä tulee korkeapainepumpun korjaussarjakin.

Tänään sytytti kerran EDC -valon ajossa, sammui uudelleen startissa. N.1h myöhemmin käynnistyksessä syttyi, ja jäi palamaan. Tehoja ei ole mutta pysyy käynnissä ja ajokuntoisena.
Autocomilla kurkkasin tiedot, railipainetta herjaa taas.
Vikakoodien nollauksen jälkeen pari km ajoa ja ei sytytä valoa.

Pahoittelut suuresta määrästä kysymyksiä, nämä MB:n railivehkeet ovat hieman uutta kauraa (vaikka paljon on tullutkin luettua tältäkin foorumilta joka muuten on tosi hyvä!) kun VW-leiristä (ilmavehkeistä ja vanhemman kansan TDI-koneista) hyppäsi tälle puolen.

edit: railipaine siis liian alhainen. Ja tosiaan uusi suodatin + tuo päällymulikka pitää hakea Veholta samalla sen korkeapainepumppu->railikisko välisen paluuletkun kanssa.


Jos suuttimissa vikaa, taidan tilata uudet nahkahousulta, ihan järkevissä hinnoissa siellä. Saavat sitten pajalla vaihtaa ne.
Kaikki on kunnossa jos Sprinteri pelaa viimeistään tammikuussa, silloin perheeseen tulee lisäystä ja talliaika vähenee huomattavasti...siksi minä tämän vähän vaihdoinkin vanhaan VW T4:een jotta ropaaminen vähenisi :lol:

edit2:
Niinjoo, nyt on lähtenyt ihan avainta näyttämällä käyntiin, eikös suutinvian pitäisi tehdä epätavallisen pitkäksi starttauksen?
Avatar
CDI203
Mesen Bill Gibbons
Viestit: 4257
Liittynyt: 04.6.2008 19:51
Paikkakunta: Tarpeen mukaan(enimmän osan aikaa etelä suomessa) kuusen alla N60° E24°

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

mkm kirjoitti:Selvä, pystyykö sprintterissä testaamaan (täälläkin ja naapurifoorumilla) olleen suuttimenvuototestin tyylisesti suuttimia? Imusarjan puolikas kun pitää kuitenkin purkaa + paljon muuta. Vai pitääkö vain suorittaa purku + kasaus ja välissä pistää letkut suuttimiin kiinni.
Vai olikos se paha ohivuoto nähtävissä helposti jotenkin muuten? Mäskiä suuttimien lähistöllä epämääräinen määrä?
Dieseli EI haise konehuoneessa ainakaan nyt putkiremontin jäljiltä, eikä sitä hihnallekkaan ole pumpun alapuolelta tippassut.

Epäilen että tuon railipaineongelman aiheuttaa nyt se että yksi letku piti kasata vanhoista osista ja kun nuo lukitukset olivat 'hieman hapraat' niin railikiskon päinen liitin ei pidä vaikka uudella o-renkaalla kasasinkin.

Alunperin ongelmahan oli juuri se että korkeapainepumpun alapuolelta vuosi dieseliä, ajattelin johtuvan putkista koska menevät niin pöljästä paikkaa ja eivät todellakaan olleet kunnolla kiinni -> mahdollisuus hinkata hihnapyörään/hihnaan.
Nyt dieseliä ei ole vuotanut, tosin kelitkin olleet pitkälti plussan puolella.

No olimitenoli, loppuviikosta saa puuttuvan paluupuolen putken ja voi nakella tuon kätöstyksen pois ja saa varmasti toimivilla lukituksilla olevan.
Samassa syssyssä tulee korkeapainepumpun korjaussarjakin.

Tänään sytytti kerran EDC -valon ajossa, sammui uudelleen startissa. N.1h myöhemmin käynnistyksessä syttyi, ja jäi palamaan. Tehoja ei ole mutta pysyy käynnissä ja ajokuntoisena.
Autocomilla kurkkasin tiedot, railipainetta herjaa taas.
Vikakoodien nollauksen jälkeen pari km ajoa ja ei sytytä valoa.

Pahoittelut suuresta määrästä kysymyksiä, nämä MB:n railivehkeet ovat hieman uutta kauraa (vaikka paljon on tullutkin luettua tältäkin foorumilta joka muuten on tosi hyvä!) kun VW-leiristä (ilmavehkeistä ja vanhemman kansan TDI-koneista) hyppäsi tälle puolen.

edit: railipaine siis liian alhainen. Ja tosiaan uusi suodatin + tuo päällymulikka pitää hakea Veholta samalla sen korkeapainepumppu->railikisko välisen paluuletkun kanssa.


Jos suuttimissa vikaa, taidan tilata uudet nahkahousulta, ihan järkevissä hinnoissa siellä. Saavat sitten pajalla vaihtaa ne.
Kaikki on kunnossa jos Sprinteri pelaa viimeistään tammikuussa, silloin perheeseen tulee lisäystä ja talliaika vähenee huomattavasti...siksi minä tämän vähän vaihdoinkin vanhaan VW T4:een jotta ropaaminen vähenisi :lol:

edit2:
Niinjoo, nyt on lähtenyt ihan avainta näyttämällä käyntiin, eikös suutinvian pitäisi tehdä epätavallisen pitkäksi starttauksen?
viewtopic.php?t=23680
Tuolla kuva testin teosta

jos suutimein juuressa on neekrin pesä(on eri asia kuin paluupuolen vuoto) niin sinne on vaihdetava uudet kuperat tiiviste kupariprikat

Nytkö lähtee joka tilanteesaa hyvin käyntiin ?
Yhteydet YV:lä
Ja +3581810EBB4 ;)
EI TEKSTIVIESTEJÄ
SeuraavaKoodailu, Vianhaku, Ohjelmointi kierros

Joskus. enimäkseen Eläkeellä
mkm
Viestit: 37
Liittynyt: 28.9.2013 17:53

Viesti Kirjoittaja mkm »

CDI203 kirjoitti:
viewtopic.php?t=23680
Tuolla kuva testin teosta

jos suutimein juuressa on neekrin pesä(on eri asia kuin paluupuolen vuoto) niin sinne on vaihdetava uudet kuperat tiiviste kupariprikat

Nytkö lähtee joka tilanteesaa hyvin käyntiin ?
Jep, nyt lähtee käyntiin kuumana ja kylmänä (sitähän ei vielä tiedä miten pakkasilla sitten). Hehkun valo käy sammulleen ja syttyy tosin uudestaan, syy? Pitäisi pihtiamppeerimittaria lainata jostain jotta näkisi paljonkon todellisuudessa imaisee virtaa, vissiin sekin mahdollista että polttaa valoa vaikka hehkut toimisivatkin? Tai siis luulisi toimivan jos uusi rele, uusi virtapiuhan pää (vanha oli tosi pahaksi jo hapettunut) ja hehkujen vastukset ok ja tasaiset jos vertaa uuden vastukseen.

Tosin, täällä pohjoisemmassakin on ollut nyt leutoa ja plussalla kokoajan, katsotaan mitä pakkasella tapahtuu.
EDC:täkään ei ole nyt iltapäivästä -> illalla sytyttänyt, olisikohan vain järjestelmässä ollut sitten ilmaa vielä.

Pitää myös seurata sitä alkaako tuo pumppu tippasemaan taas pakkasella, mutta sittenhän tiivistesatsi on jo hyllyssä odottelemassa ja se toinen pa-putkikin, vaihtaa samalla sitten.
mkm
Viestit: 37
Liittynyt: 28.9.2013 17:53

Viesti Kirjoittaja mkm »

Ja alkoihan se vuotamaan, mutta nyt näyttäisi vuoto olevan toisella puolella pumppua, eli se mistä varsinainen korkeapaineputki railikiskolle.

Tiivistesarjaa pyörittelin kanssa käsissä, olihan siellä miljoona nippeliä, myyjäkin meinas että 'jätä korjaamatta, toimii paremmin' :lol:

Ilmeisesti vuodon kuriin saamiseksi ei kuitenkaan koko keksintöä tarvi purkaa, vaan nimenomaan sieltä painepuolelta löytyy ne pari vuotavaa o-rengasta (mitä tuli kuukeloitua aiheesta).
Nyt ei kuitenkaan vielä ole ylitsepääsemättömiä ongelmia, lähtee käymään nollakeleillä käymään ilman lämmitystä, mutta katsotaan mitä pakkaset tuovat tullessaan ja selviääkö silloin vielä webaston huudattamisella.

PA-paluuputki railikiskolta korkeapainepumpulle on vieläkin vaihtamatta ja patentti on paikallaan (ei näyttäisi kyllä vuotavankaan), tankin täyteen iskemisen jälkeen ei ole kertaakaan antanut EDC-herjaa :?:
Mutta putki vaihtuu joko a) pumpun irroituksen yhteydessä b) hehkujen vaihdon yhteydessä (lienee joku niistä menevän oikosulkuun lämmettyään kun hehkun valo palaa taas kerran ja vissiinni se poltti tuon uuden releenkin, ensi kerralla kun ottaa imusarjan irti niin sama vaihtaa hehkut, ja rele)
Avatar
CDI203
Mesen Bill Gibbons
Viestit: 4257
Liittynyt: 04.6.2008 19:51
Paikkakunta: Tarpeen mukaan(enimmän osan aikaa etelä suomessa) kuusen alla N60° E24°

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

Usein sen releen saa korjattua
(Laittaanut sittä juttua josku jonnekin)
Yhteydet YV:lä
Ja +3581810EBB4 ;)
EI TEKSTIVIESTEJÄ
SeuraavaKoodailu, Vianhaku, Ohjelmointi kierros

Joskus. enimäkseen Eläkeellä
mkm
Viestit: 37
Liittynyt: 28.9.2013 17:53

Viesti Kirjoittaja mkm »

CDI203 kirjoitti:Usein sen releen saa korjattua
(Laittaanut sittä juttua josku jonnekin)
Saako tuon uudemman mallisen matalankin releen korjattua?
mkm
Viestit: 37
Liittynyt: 28.9.2013 17:53

Viesti Kirjoittaja mkm »

Nyt kyllä menee taas niin henkimaailman hommiin että oksat pois, hehkun valo on toiminut ns. normaalisti nyt pari päivää. Ja lähtenyt käymäänkin ihan ok näillä pikkupakkasilla.
Uuden releen laiton jälkeen nollasin koodit ja herjasi tosiaan relettä + yhtä hehkua kovastikkin, ja jatkoi sitä eiliseen asti. Kunnes päätti lopettaa hehkun valon sytyttämisen startin jälkeen :roll:

Nyt pitää vissiin elää uskossa että toimii... kunnes tuo kp-pumpun vuoto alkaa ahdistamaan niin paljon että pitää ruveta o-rengas -savotalle.
Eihän tuo kyllä haittaisi vaikka toimisikin, voisi siirtää rakentelutarmot verhoilu/eritys/askarteluhommiin jotta tuosta jatkohytästä saisi oikiasti fiksun.
jolle
Viestit: 2478
Liittynyt: 15.11.2010 17:07
Paikkakunta: Mynämäki

Viesti Kirjoittaja jolle »

Kyseessä 413cdi sprintteri jossa on myöskin ollut käyntiinlähtövaivaa.


Kuva


Ulkolämpötila noin 0 paikkeilla ja kylmäkäynnistys ja tyhjäkäyntiä vajaa minuutti ja tulos tälläinen. Suuttimien korjausarvot 0 ja 0,7 välillä kaikki.

Aika moisen määrän ohivuotoa ruiskutusjärjestelmä vielä pystyy hallitsemaan, auto kuitenkin toimii ihan normaalisti pitkää kylmäkäynnistystä lukuunottamatta :lol:
Avatar
CDI203
Mesen Bill Gibbons
Viestit: 4257
Liittynyt: 04.6.2008 19:51
Paikkakunta: Tarpeen mukaan(enimmän osan aikaa etelä suomessa) kuusen alla N60° E24°

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

mkm kirjoitti:Nyt kyllä menee taas niin henkimaailman hommiin että oksat pois, hehkun valo on toiminut ns. normaalisti nyt pari päivää. Ja lähtenyt käymäänkin ihan ok näillä pikkupakkasilla.
Uuden releen laiton jälkeen nollasin koodit ja herjasi tosiaan relettä + yhtä hehkua kovastikkin, ja jatkoi sitä eiliseen asti. Kunnes päätti lopettaa hehkun valon sytyttämisen startin jälkeen :roll:

Nyt pitää vissiin elää uskossa että toimii... kunnes tuo kp-pumpun vuoto alkaa ahdistamaan niin paljon että pitää ruveta o-rengas -savotalle.
Eihän tuo kyllä haittaisi vaikka toimisikin, voisi siirtää rakentelutarmot verhoilu/eritys/askarteluhommiin jotta tuosta jatkohytästä saisi oikiasti fiksun.
Jos herjaa vielä releen ja hekujen vihdon jälkeen, niin johdot
Yhteydet YV:lä
Ja +3581810EBB4 ;)
EI TEKSTIVIESTEJÄ
SeuraavaKoodailu, Vianhaku, Ohjelmointi kierros

Joskus. enimäkseen Eläkeellä
Avatar
CDI203
Mesen Bill Gibbons
Viestit: 4257
Liittynyt: 04.6.2008 19:51
Paikkakunta: Tarpeen mukaan(enimmän osan aikaa etelä suomessa) kuusen alla N60° E24°

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

jolle kirjoitti:Kyseessä 413cdi sprintteri jossa on myöskin ollut käyntiinlähtövaivaa.


Kuva


Ulkolämpötila noin 0 paikkeilla ja kylmäkäynnistys ja tyhjäkäyntiä vajaa minuutti ja tulos tälläinen. Suuttimien korjausarvot 0 ja 0,7 välillä kaikki.

Aika moisen määrän ohivuotoa ruiskutusjärjestelmä vielä pystyy hallitsemaan, auto kuitenkin toimii ihan normaalisti pitkää kylmäkäynnistystä lukuunottamatta :lol:
Niin "korjaus" arvolla ja paluupulen vuodolla ei kovinkaan paljon ole tekmistä keskenään,
Yhteydet YV:lä
Ja +3581810EBB4 ;)
EI TEKSTIVIESTEJÄ
SeuraavaKoodailu, Vianhaku, Ohjelmointi kierros

Joskus. enimäkseen Eläkeellä
jolle
Viestit: 2478
Liittynyt: 15.11.2010 17:07
Paikkakunta: Mynämäki

Viesti Kirjoittaja jolle »

CDI203 kirjoitti:
Niin "korjaus" arvolla ja paluupulen vuodolla ei kovinkaan paljon ole tekmistä keskenään,
Olen aina luullut että suutin jossa on reippaasti ohivuotoa niin myös nakuttaa ja muutenkin ruiskii miten sattuu. :o En teidä että onko noita suuttimia jossain kohtaa vaihdettu, autolla ajettu kuitenkin vasta 513 tkm :lol:
Avatar
CDI203
Mesen Bill Gibbons
Viestit: 4257
Liittynyt: 04.6.2008 19:51
Paikkakunta: Tarpeen mukaan(enimmän osan aikaa etelä suomessa) kuusen alla N60° E24°

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

jolle kirjoitti:
CDI203 kirjoitti:
Niin "korjaus" arvolla ja paluupulen vuodolla ei kovinkaan paljon ole tekmistä keskenään,
Olen aina luullut että suutin jossa on reippaasti ohivuotoa niin myös nakuttaa ja muutenkin ruiskii miten sattuu. :o En teidä että onko noita suuttimia jossain kohtaa vaihdettu, autolla ajettu kuitenkin vasta 513 tkm :lol:
Esim tiedossa jokunen auto missä paluu vuotoa(kaikssa suutimissa)
sen verran että
Ilman lämmitystä lämpöjen ollessa 0 tai alle sen
Ei käymään mutta 2-3min webastoa ja heti siististi käyntiin
Ja oireen ilmaantumisen jälkeen niillä ajettu pari talvea
Ei kolinoita tms muutakan muita oireita(paitsi ajoitain sammuilivat kiihdytyksissä mikä poistui vakio ohjelmasta syöttöä vähentämällä)

Suutimien vaihdon jälkeen tarkisteltiin palotilat, männät
Niissä ei huonosta ruikimisesta havaintoja(mitä kyllä tulee jos sitä on)
Yhteydet YV:lä
Ja +3581810EBB4 ;)
EI TEKSTIVIESTEJÄ
SeuraavaKoodailu, Vianhaku, Ohjelmointi kierros

Joskus. enimäkseen Eläkeellä
jolle
Viestit: 2478
Liittynyt: 15.11.2010 17:07
Paikkakunta: Mynämäki

Viesti Kirjoittaja jolle »

Tässä sprinterissa on samaa vikaa että 0 kelillä vielä lähtee sahaamalla mutta pakkasilla vaatii hetken webastoa niin lähtee kun palmun alta.

Tuossa mun omassa farkussani on kanssa sama juttu että ihan turha yrittää käymään kunnon pakkasilla ilman webastoa, siinä tosin suuttimet ääntääkin jo jonkin verran.

Mitkäs on sellaisia oireita auton käynnissä että kannattaa alkaa huolestua mäntien hyvinvoinnin puolesta? Epätasainen käynti? Tärinät?
jolle
Viestit: 2478
Liittynyt: 15.11.2010 17:07
Paikkakunta: Mynämäki

Viesti Kirjoittaja jolle »

Huomenna laitan tilaukseen kaikki 4 suutinta numerolla A 611 070 16 87, vanhat olivat tuolla samalla numerolla minkä Epc:kin antaa.

Miten, tuleeko tuolta robitec:lta vielä tuon 99 euron päälle pantti vai onko tuossa kaikki mitä suuttimet tulevat maksataan / kappale? Kun nettisivuista en oikein saa selvää :lol:
SprinterW903
Viestit: 59
Liittynyt: 15.10.2012 20:56
Paikkakunta: Rovaniemi

Viesti Kirjoittaja SprinterW903 »

Monia käynnistys ongelma mesejä tutkineena tullut sellanen käytäntö itselleni että katson starilla rail paineetta ja ohjelman pyyntiä siinä hetkessä kun starttaa......jos rail paine ei saa uta pyyntiä niin ei tule myöskään käynnistymis lupaa.....tuohon helppo testi tosiaan se muutama minuutti wepastoa....no tuossa maanantaina kun yhtä taasen tutkailin 30 pakkasessa ja kas kas.....webasto ei halunnutkaan lähteä tulille.....seuraavaksi kuumailmapuhallinta termostaatin koppaan heti siihen vedenlämpöanturin tuntumaan.... samalla starista seurta railpaineen pyyntiä ja vedenlämpötilaa.....vedenlämpö -30 niin rail paineen pyynti yli 650 baaria mutta kun vesi nollan nurkilla niin paineen pyynti tipahti kahden sadan nurkille ja käynnistys lupa tuli ja auto käynnisty....

Eli kylmässä ei noussut paine niin suureksi että käynnistys lupa olisi tullut....no ohivuoto oli niin paljon että kaks suutinta kusi läpi kokoajan....uudet suuttimet ja rail paine nousee samantien pyydettyyn ja käynnistyslupa tulee samantien kun starttaa.
mkm
Viestit: 37
Liittynyt: 28.9.2013 17:53

Viesti Kirjoittaja mkm »

Hyvin on pärjätty, tosin jos yli -10c pakkasta niin käytän suosiolla eeberiä sen 15-30min, sulaapahan lasitkin samalla. Lohkolämmitin odottaa asennusta sitä hetkeä varten kun eeberi ei haluakkaan lähteä käymään (ettei tarvitse tehdä niitä kuumailmapuhallin temppuja kp-pumpulle, antaa apuvirtaa jne aamukiireessä töihin lähtiessä :) ).

Uusi akku (Bosch S5, 100Ah) on auttanut myös elämää kummasti, tuolla -10c lähentelevässä kelissä saa hetken pyörittää mutta lähtee kuitenkin käymään, hehkut vissiinkin toimii, ainakin valon palamisaika/hehkutusaika pitenee pakkasen kovuuden mukaan, startin jälkeen valo syttyy hetkeksi uudestaan mutta sammuu kyllä. Autocomi herjaa ykkösen hehkua (joo, en ole vieläkään 'kerennyt' vaihtamaan niitä hehkuja).

Suurin ongelma taisi alunperin olla täysin p*ska akku joka ei jaksanut 15-20min eberin käytön jälkeen pyörittää konetta käynnistymiseen asti, saati sitten kylmää konetta ilman lämmitystä.
Starttivirran anto taisi olla aikasta olematon, jännitteet piti ok mutta eipä tuota saanut enään irtolaturillakaan ladattua täyteen, ainakaan laturin mielestä se ei ikinä täyttynyt.

Mutta pitää tuota lohkolämmitin vielä pyöräyttää paikalleen, varmuuden vuoksi. Varsinkin kun ei mikään kallis kapistus ole.

Muuten on vain tullut ajettua, huollothan tähän oli tekastu myyjäliikkeen toimesta ennen siirtymistä omistukseeni. Tai pientä hipistelyä myös, kojelaudan orkkiskaiuttimet vaihdoin Blaukkarin IC112 -versioihin (tai jotkut tommoset), soi huomattavasti puhtaammin. Samoten taakse tuli katolle laitettua lisätehoa peruutusvaloihin kahden 10W -ledtyövalon voimin.
Sisustan verhoilu jatko-ohjaamon osalta on tullut siirrettyä tuonnemmaksi, ennen leimaa tosin pitäisi saada tuon väliaikaisen penkin tilalle 4-hengen penkki rakennettua, puretut linjurinpenkit jo on (ts. siis vanerista kehikko johon pultataan noi irtonaiset istuin/selkänojat, saa vierekkäin näppärästi 'yksittäisistuimet') mutta vanerit pitäisi ostaa rungon rakentamista varten, niin ja sivulasi laittaa aluksi ainakin kuskin puollelle kun se vaaditaan, jos myöhemmin lisäisi sitten vielä liukuoveenkin kun ei ole kallis lasi+tiiviste -satsi Veholla. Niin ja tuohon Sound30:een pitäisi se AUX-sisäänmeno rakentaa ja takakaiuttimien piuhat vedellä valmiiksi tuonne jatko-osaan, ajattelin tuohon penkin jalustaan laittaa 6x9 tai jotkut 6,5" 2-tiesarjan + joku pieni aktiivisubbari ehkä.

Vaan eipä ole VW-harrastajaa kaduttanut Sprinterin osto, loistopeli kaikin puolin. Vanhahan se on joten aina jotain pientä hipistelyä on olemassa; pakoputki näytti hieman vuotavan siitä ekan haitarin kohdilta downpipen jälkeen ja moottorin/vaihteiston kumityynyt vois vaihtaa jossain välissä kun tuntuu kone heiluvan ehkä inan liian paljon, startissa huomaa varsinkin, käsijarrun se keskimekanismi jumittaa jota en ihmettele kun on niin harvinaisen pöljä rakenne suojaamattomana, toki yksinkertainen mutta nyt jumittaa jostain syystä.Niin ja korjata nuo muutama ruostepilkku pois heti kättelyssä.
Niin ja ilmastoinnissa on jotain pientä häikkää, mutta katsellaan sitä kevväämmällä.

KP-pumppu ei ole enään, jostain syystä, vuotanut ainakaan ulospäin, mutta väittäisin että mitä pidempään seisoo niin paine tippuu railikiskossa koska startti pitenee joitain sekunteja. Jos ensi kesänä entisöisi sitten tuota pa-puolta uuden pumpun muodossa ja huoltaisi / vaihdattaisi suuttimet.
Ajoauto/pitopeli tämä kyllä on ja tulee pysymään taloudessa jokusen vuoden / siihen asti kunnes on varaa siirtyä uudempaan korimalliin nelivetoisena, joten sama sitten entisöidä :)
Avatar
CDI203
Mesen Bill Gibbons
Viestit: 4257
Liittynyt: 04.6.2008 19:51
Paikkakunta: Tarpeen mukaan(enimmän osan aikaa etelä suomessa) kuusen alla N60° E24°

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

mkm kirjoitti: KP-pumppu ei ole enään, jostain syystä, vuotanut ainakaan ulospäin, mutta väittäisin että mitä pidempään seisoo niin paine tippuu railikiskossa koska startti pitenee joitain sekunteja. Jos ensi kesänä entisöisi sitten tuota pa-puolta uuden pumpun muodossa ja huoltaisi / vaihdattaisi suuttimet.
Ajoauto/pitopeli tämä kyllä on ja tulee pysymään taloudessa jokusen vuoden / siihen asti kunnes on varaa siirtyä uudempaan korimalliin nelivetoisena, joten sama sitten entisöidä :)
Paine putoa melkeen heti sammutuksen jälkeen(tai ainkin sen pitäisi)
Enneminkin sen nousu aika voi lisääntyä
Yhteydet YV:lä
Ja +3581810EBB4 ;)
EI TEKSTIVIESTEJÄ
SeuraavaKoodailu, Vianhaku, Ohjelmointi kierros

Joskus. enimäkseen Eläkeellä
mkm
Viestit: 37
Liittynyt: 28.9.2013 17:53

Viesti Kirjoittaja mkm »

CDI203 kirjoitti: Paine putoa melkeen heti sammutuksen jälkeen(tai ainkin sen pitäisi)
Enneminkin sen nousu aika voi lisääntyä

Ok, paine mahtoi olla jotain 200-250 luokkaa sammutettuna, käynnissä 600 ja paikallaan kaasun polkaisulla hetkellisesti 850.
Jos nyt oikein muistan sen mitä Autocomi näytti, mutta piirsi ihan järjellisesti käyrää eikä siinä näyttänyt kyllä kovinkaan viiveitä olevan.

Aamulla tulee yleensä käytettyä se 15-30min webastoa jotta saa lasitkin sulemmaksi ja tällöin ei mitään käyntiinlähtöongelmia tosiaan ole.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Moottorit”