Sprintshift, hydraulipumpun paine? Analysointiohje...
Sprintshift, hydraulipumpun paine? Analysointiohje...
Normaali ongelma, vaihteet takkuaa. Heittää vapaalle, ei saa vaihdetta päälle tai vaihde jää jumiin.
Muutaman sammutuksen jälkeen vaihteet yleensä jälleen toimi,, edellyttäen että vaihde oli vapaalla. Vaihde päällä autohan ei enää lähde käyntiin, jos ei kolauta hydraulipumppua virrat päällä niin että vaihde siirtyy vapaalle.
Ensimmäinen neuvo, vaihda rele. Vaihdoin releen (20€), ei auttanut. Seuraava neuvo, vaihda hydraulipumppu..
No joo,, en ihan intuition perusteella halua vaihtaa 500€ osaa 2000€ autoon, analysoimatta sitä ja olematta varma asiasta.
No niin, miten tuon selvittää kotikonstein. Hirvee googlaaminen miten sprintshift toimii… Hyvänä apuna löytyi The Shiftmatic Gearbox 0B81 –koulutusopas (SSP_372.pdf).
Opiskelun seurauksena kuorin ja juotin haarajohtimen istuimen alta hydraulipumpulle menevään johtimeen (4mm2 sini/pun.) ja kytkin 12V ledin sen ja rungon (ruskea) väliin. Tämä ledi ilmaisee pumpulle menevän jännitteen, eli pumpun pitäisi pyöriä kun ledi palaa.
Kuorin ja juotin haarajohtimen ohjausyksikölle (A0255459832) tulevaan pinkkiin johtimeen. Tämä ilmaisee runkoa (ruskea) vasten hydraulipaineen voltteina (2,5 … 3,3V).
Niinpä kävi sitten useasti,,, ledi paloi (pumpun pitäisi käydä), mutta paine ei noussutkaan, vaan laski edelleen. Diagnoosi, moottori ei toimi,, ilmeisesti hiilissä vika.
Työkavereiden yllyttämänä irrotin moottorin ja kuinka ollakaan hiilet olivat kuluneet loppuun. Löysin autotarvikeliikkeestä suunnilleen samanlaiset, vaihdoin ne ja kokosin moottorin. Saa nähdä kauanko toimii
Nyt pumppu pelaa, anturin jännitteen laskiessa 2,4…2,6V tasolle led syttyy. Pumppu toimii, paine nousee anturin jännitteen 3,1…3,3V tasolle,,, led sammuu.
Nyt vain herää kysymys, minkä merkkinen ja tyyppinen tuo paineanturi on? Mikä on sen mittausalue (bar)? Mikä jännite vastaa 39 bar (start) ja 55 bar (stop), eli millä paineanturin antamalla jännitealueella hydraulipumpun tulisi toimia?
Toinen kysymys, tulisiko paineen pysyä vakaana silloin kun vaihde on vapaalla ja auto käy tyhjäkäyntiä. Omassani se laskee pikkuhiljaa ja pumppu käynnistyy noin 1…2 minuutin välein.
Youtube video:
https://youtu.be/zX1-ln0wDz4
PS. Nii,, jos joku haluaa rakennella samanlaisen rasian, niin tuo mittari on Welleman PMLCDL (n. 12€). Skaalattavissa 200mV...20V...200V...500V. Rasialle riittää yksi miinus (runko), eli 3x1,0 mm2 kalustejohto käy hyvin.
http://www.vellemanusa.com/downloads/1/pmlcdla4v02.pdf
Muutaman sammutuksen jälkeen vaihteet yleensä jälleen toimi,, edellyttäen että vaihde oli vapaalla. Vaihde päällä autohan ei enää lähde käyntiin, jos ei kolauta hydraulipumppua virrat päällä niin että vaihde siirtyy vapaalle.
Ensimmäinen neuvo, vaihda rele. Vaihdoin releen (20€), ei auttanut. Seuraava neuvo, vaihda hydraulipumppu..
No joo,, en ihan intuition perusteella halua vaihtaa 500€ osaa 2000€ autoon, analysoimatta sitä ja olematta varma asiasta.
No niin, miten tuon selvittää kotikonstein. Hirvee googlaaminen miten sprintshift toimii… Hyvänä apuna löytyi The Shiftmatic Gearbox 0B81 –koulutusopas (SSP_372.pdf).
Opiskelun seurauksena kuorin ja juotin haarajohtimen istuimen alta hydraulipumpulle menevään johtimeen (4mm2 sini/pun.) ja kytkin 12V ledin sen ja rungon (ruskea) väliin. Tämä ledi ilmaisee pumpulle menevän jännitteen, eli pumpun pitäisi pyöriä kun ledi palaa.
Kuorin ja juotin haarajohtimen ohjausyksikölle (A0255459832) tulevaan pinkkiin johtimeen. Tämä ilmaisee runkoa (ruskea) vasten hydraulipaineen voltteina (2,5 … 3,3V).
Niinpä kävi sitten useasti,,, ledi paloi (pumpun pitäisi käydä), mutta paine ei noussutkaan, vaan laski edelleen. Diagnoosi, moottori ei toimi,, ilmeisesti hiilissä vika.
Työkavereiden yllyttämänä irrotin moottorin ja kuinka ollakaan hiilet olivat kuluneet loppuun. Löysin autotarvikeliikkeestä suunnilleen samanlaiset, vaihdoin ne ja kokosin moottorin. Saa nähdä kauanko toimii
Nyt pumppu pelaa, anturin jännitteen laskiessa 2,4…2,6V tasolle led syttyy. Pumppu toimii, paine nousee anturin jännitteen 3,1…3,3V tasolle,,, led sammuu.
Nyt vain herää kysymys, minkä merkkinen ja tyyppinen tuo paineanturi on? Mikä on sen mittausalue (bar)? Mikä jännite vastaa 39 bar (start) ja 55 bar (stop), eli millä paineanturin antamalla jännitealueella hydraulipumpun tulisi toimia?
Toinen kysymys, tulisiko paineen pysyä vakaana silloin kun vaihde on vapaalla ja auto käy tyhjäkäyntiä. Omassani se laskee pikkuhiljaa ja pumppu käynnistyy noin 1…2 minuutin välein.
Youtube video:
https://youtu.be/zX1-ln0wDz4
PS. Nii,, jos joku haluaa rakennella samanlaisen rasian, niin tuo mittari on Welleman PMLCDL (n. 12€). Skaalattavissa 200mV...20V...200V...500V. Rasialle riittää yksi miinus (runko), eli 3x1,0 mm2 kalustejohto käy hyvin.
http://www.vellemanusa.com/downloads/1/pmlcdla4v02.pdf
Viimeksi muokannut Acceri, 12.4.2016 21:09. Yhteensä muokattu 7 kertaa.
Re: Sprintshift, hydraulipumpun paine? Analysointiohje...
Tämä kysymys minuakin askarruttanut koska oma käyttäytyy samoin. Mulla käynnistyy pumppu joskun tiuhempaankin ~30sek. mutta yleensä sama 1-2 min.Acceri kirjoitti: Toinen kysymys, tulisiko paineen pysyä vakaana silloin kun vaihde on vapaalla ja auto käy tyhjäkäyntiä. Omassani se laskee pikkuhiljaa ja pumppu käynnistyy noin 1…2 minuutin välein.
-04 903 316cdi automaatti
-01 903 316cdi sprintshit
-95 903 312d
2x -87 124 tdt 4matic 2+3 paku
-93 escort rs cosworth
-73 escort 1600gt mexico
-01 903 316cdi sprintshit
-95 903 312d
2x -87 124 tdt 4matic 2+3 paku
-93 escort rs cosworth
-73 escort 1600gt mexico
Nii-i, mielenkiintoista olis kuulla muidenkin mittailuja..
Tuosta jännitemittauksesta voi ilmeisesti analysoida muutenkin hydrauliikan kuntoa. Eniten epäilyttää kykintä ohjaava hydrauliikka (Clutch actuator valve N255), se saattaa vuotaa läpi kun kytkin on irtiasennossa,,, en tiedä mutta epäilisin näin.
Ajossa, vedon ollessa päällä (mikä tahansa vaihde) tuo paine (volttimittaus) pysyy melko vakaana, laskee ainoastaan vaihdon tapahtuessa. Myöskin moottorin ollessa sammutettuna paine pysyy melko kauan, eli laskee huomattavasti hitaammin kuin käydessä.
Lisäys 11.4.2016
Tuli mieleen tuossa aamulla töihin ajellessa…
Hydrauliikka näytti pitävän hyvin paineensa kun ulkolämpötila oli nollan paikkeilla. Viskositeetti oli ilmeisesti korkeampi…
Pitäisköhän nuo hydrauliöljyt sittenkin vaihtaa vaikka niiden pitäisi olla ”elinikäiset”,, ainakin ohjeiden mukaan. Suomessahan me ylitetään autojen elinikä eurooppaan verrattun,,, annetaan vanhoille, elinkaarensa päässä oleville saksalaisille Sprinttereille uusi elämä…
Tuosta jännitemittauksesta voi ilmeisesti analysoida muutenkin hydrauliikan kuntoa. Eniten epäilyttää kykintä ohjaava hydrauliikka (Clutch actuator valve N255), se saattaa vuotaa läpi kun kytkin on irtiasennossa,,, en tiedä mutta epäilisin näin.
Ajossa, vedon ollessa päällä (mikä tahansa vaihde) tuo paine (volttimittaus) pysyy melko vakaana, laskee ainoastaan vaihdon tapahtuessa. Myöskin moottorin ollessa sammutettuna paine pysyy melko kauan, eli laskee huomattavasti hitaammin kuin käydessä.
Lisäys 11.4.2016
Tuli mieleen tuossa aamulla töihin ajellessa…
Hydrauliikka näytti pitävän hyvin paineensa kun ulkolämpötila oli nollan paikkeilla. Viskositeetti oli ilmeisesti korkeampi…
Pitäisköhän nuo hydrauliöljyt sittenkin vaihtaa vaikka niiden pitäisi olla ”elinikäiset”,, ainakin ohjeiden mukaan. Suomessahan me ylitetään autojen elinikä eurooppaan verrattun,,, annetaan vanhoille, elinkaarensa päässä oleville saksalaisille Sprinttereille uusi elämä…
Viimeksi muokannut Acceri, 11.4.2016 13:37. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
- CDI203
- Mesen Bill Gibbons
- Viestit: 4257
- Liittynyt: 04.6.2008 19:51
- Paikkakunta: Tarpeen mukaan(enimmän osan aikaa etelä suomessa) kuusen alla N60° E24°
niitä kytkimen actuatoreitaAcceri kirjoitti:Nii-i, mielenkiintoista olis kuulla muidenkin mittailuja..
Tuosta jännitemittauksesta voi ilmeisesti analysoida muutenkin hydrauliikan kuntoa. Eniten epäilyttää kykintä ohjaava hydrauliikka (Clutch actuator valve N255), se saattaa vuotaa läpi kun kytkin on irtiasennossa,,, en tiedä mutta epäilisin näin.
Ajossa, vedon ollessa päällä (mikä tahansa vaihde) tuo paine (volttimittaus) pysyy melko vakaana, laskee ainoastaan vaihdon tapahtuessa. Myöskin moottorin ollessa sammutettuna paine pysyy melko kauan, eli laskee huomattavasti hitaammin kuin käydessä.
"painelaakerieta" on mennyt
Yhteydet YV:lä
Ja +3581810EBB4
EI TEKSTIVIESTEJÄ
SeuraavaKoodailu, Vianhaku, Ohjelmointi kierros
Joskus. enimäkseen Eläkeellä
Ja +3581810EBB4
EI TEKSTIVIESTEJÄ
SeuraavaKoodailu, Vianhaku, Ohjelmointi kierros
Joskus. enimäkseen Eläkeellä
-
- Viestit: 10
- Liittynyt: 24.10.2010 21:39
Samaa "murhetta" täälläkin.CDI203 kirjoitti:niitä kytkimen actuatoreitaAcceri kirjoitti:Nii-i, mielenkiintoista olis kuulla muidenkin mittailuja..
Tuosta jännitemittauksesta voi ilmeisesti analysoida muutenkin hydrauliikan kuntoa. Eniten epäilyttää kykintä ohjaava hydrauliikka (Clutch actuator valve N255), se saattaa vuotaa läpi kun kytkin on irtiasennossa,,, en tiedä mutta epäilisin näin.
Ajossa, vedon ollessa päällä (mikä tahansa vaihde) tuo paine (volttimittaus) pysyy melko vakaana, laskee ainoastaan vaihdon tapahtuessa. Myöskin moottorin ollessa sammutettuna paine pysyy melko kauan, eli laskee huomattavasti hitaammin kuin käydessä.
"painelaakerieta" on mennyt
Mittasin sekuntikellolla niin tyhjäkäynnillä vaihde vapaalla pumppu kävi keskimäärin 24 sekunnin välein. Vaihdepäällä paikallaan n.29 sekuntia.
Ajossa kuuluu rele hakkaavan 30-60 sek välein ( en ole kellottanut). Pumpun päällä olo aika n 3 sek
Jos auto sammutetaan niin minuutin päästä käynnistettäessä pumppu huutaa yhtämittaan 10 sek ennen kuin saa vaihteen päälle ( moni kun on lainannut ei meinaa saada pykälää päällä kun eivät malta odottaa).
Eli jossain hydraulilaitteessa täytyy olla ohivirtausta, mutta missä...
Täs nyt vielä vähä vihjeeks video kuinka restauroin pumpun: https://www.youtube.com/watch?v=sf86xE_Tkrk