MB 307 aut. -82, puhaltimen moottori lakkasi toimimasta

Luukut, ovet, keskuslukitus, valot.
Vastaa Viestiin
kardaani
tolokun taksari
Viestit: 1476
Liittynyt: 06.6.2006 22:17
Paikkakunta: helsinki

MB 307 aut. -82, puhaltimen moottori lakkasi toimimasta

Viesti Kirjoittaja kardaani »

Hei, meillä on otsikon mukainen matkailuauto. Viime viikolla huomasin, että puhallin ei toimi. Itse asiassa puhallin lopetti toimintansa joviime kesänä, mutta asia oli päässyt unohtumaan kun auto oli talviseisonnassa. Yllättää on kuinka hyvin ilmaa tulee sisään ilman puhallintakin-siis tietysti vain kun ollaan liikkeessä. Matkanopeuksissa ilmaa puskee niin hyvin, että puhaltimen luulee toimivan. Tietysti salaisuutena on pakettiauton ilmatuloreijät, jotka ovat kohden ilmavirtaa toisin kuin henkilöautoissa. No joka tapauksessa puhallin laitetaan kuntoon. Katkaisin tarkastetaan toki ensin. Mitä kautta puhaltimen moottoriin pääsee käsiksi kyseisessä mallissa?
Avatar
Sivonen
Viestit: 4939
Liittynyt: 20.9.2005 20:48
Paikkakunta: Jämsänkoski City
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sivonen »

No nyt tulee vähän yksinkertainen kysymys, mutta olethan tarkistanut sulakkeen... :roll:
® Mesen linttaklubi
-Jokaisella kukalla on juuret

Kuva
kardaani
tolokun taksari
Viestit: 1476
Liittynyt: 06.6.2006 22:17
Paikkakunta: helsinki

Viesti Kirjoittaja kardaani »

Juu, sulake on tarkistettu ja se muistaakseni vaikutti myös muihin mittariston mittareihin. Mitä kautta puhallin otetaan esille?
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29114
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Kojelauta irti.
Helppo homma, sisältä saa purkaa koko laitoksen.
wiimax.fi
kardaani
tolokun taksari
Viestit: 1476
Liittynyt: 06.6.2006 22:17
Paikkakunta: helsinki

Viesti Kirjoittaja kardaani »

Nyt tuli tuo homma tehtyä. Uusi moottori motonetista 26,50 e. Ja kojelautaa purkamaan. Akun miinusnapa irti. Ensin kojelaudan takapelti irti. Ratti irti-se ei ollutkaan kovin helppoa ennenkuin tein oman ulosvetäjän. Ratin ympärystän muovisuojus pois. Tyhjäkäynnin säädin ja starttisyteemi irti kojelaudasta. Radio irti, hätävilkun katkaisin ja puhaltinen katkaisin irti kojelaudasta. Lämmönsäätimien irroitus kojelaudasta(halkeaa keskeltä kahdeksi eri osaksi). Moottorin äänieristyskotelo irroitetaan. Nopeusmittarin(siis ainoastaan nopeusmittarin ) johdin,lamppu ja nopeusvaijeri irti. Kojelauta irti neljällä ruuvilla. Kojelautaa saa nyt siirrettyä sen verran, että lämmityslaitesysteemiin pääsee käsiksi. Siinä on muutama ruuvi, jolla saa lämmön siirtoputket sivuilta irti. Sen jälkeen itse lämmityslaitteen irroitus muutamalla ruuvilla sivuilta ja alta. Siinä on pari nippusidettäkin sivuilla kiinni. Sitten lämmityslaite nostetaan paikaltaa hieman ylös ja tässä vaiheessa lämmityslaitteen voi halkaista kahteen osaan. Takimmainen sisältää moottorin. Lämmityslaitteeseen johtavia vesiletkuja ei tarvitse missään vaiheessa irroittaa. Johtimet irti moottorista ja lämmityslaitteen takaosa moottoreineen käteen. Moottori on kiinni kahdella metallisella kiinnikkeellä. Moottori irti ja tuurnalla siipi pois moottorin akselilta. Uusi moottori paikalleen painaen ja metalliholkilla ja vasaralla avittaen samalle syvyydelle kuin vanha. Koko komeus kootaan päinvastaisessa järjestyksessä.
Projekti on melko vaativa kun joutuu aika paljon miettimään mitä irroittaa ekalla kertaa. Ja ahtaita paikkojakin on joitakin. Toisella kertaa tämä jo onnistuisi joutuisasti. Kannattanee koittaa uuden moottorin toiminta kun ei ole vielä kaikkea kasannut takaisin.
Lämmityslaite sisälsi paljon hakoja, lehtiä yms. Suosittelenkin laittamaan ilmanottoaukkojen eteen tiheää verkkoa niin pysyy lämmityslaite tehokkaampana ja toimintavarmempana pitempään. Vanhan moottorin pääakseli ei pyörinyt enää kovin hyvin-moottori oli kenties tästä syystä lämminnyt ja sulanut hiilien kannakkeiden kohdilta.
Kaikenkaikkiaan hieno projekti ja palkitseva kun homma onnistui ja uusi moottori pyörii iloisesti.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Kori”