G:n flektin moottori PIM, missä piilee, miten auki?

Vastaa Viestiin
Avatar
Kaapo
<b>R.I.P.</b> <br>mese honorary member
Viestit: 5070
Liittynyt: 29.9.2005 11:11
Paikkakunta: Tärviö

G:n flektin moottori PIM, missä piilee, miten auki?

Viesti Kirjoittaja Kaapo »

...kleen romu, ei kestänyt kuin 26 vuotta :evil: Elikäs Geemelin puhallin lakkasi toimimasta. Kireän pakkasjakson ollessa päällä puhallin ei käynnistynyt, vasta reippailla koneen kierroksilla se lie saanut herätteen ja alkoi puhallella. Mutta vain hetken, kunnes tuulilasin lämmityssuuttimista tuli ohkainen savukiehkura ja kitaravahvistimien tinaus-tunausajoilta tuttu "palaneen sähkön" vieno tuoksu.

En tiedä, menikö jokin oheiskomponentti, johdotus vaiko itse moottori :shock:

Missähän päin G:n roottori mahtaa sijaita ja kuinka irronnee? Auton yleisfilosofian mukaisesti homman ei pitäisi olla raketti-inssin taitoja vaativa, sveitsinlinkkarilla kai sujuu :lol: kun vaan tietäisi mistä aloittaa.

aAetaan sitten peräänkuuluttaa osia, kun ensin tietää että mitä tarvitaan.
W140 S 300 TD * V126 300 SEL * W460 230 GEA * Royal Enfield 1954
Avatar
XUX63
<b>Ylläpitäjä</b>
Viestit: 9732
Liittynyt: 30.9.2005 10:55
Paikkakunta: 90560

Viesti Kirjoittaja XUX63 »

Eikös auto oo perinteisesti rakennettu lämppärin kennon ympärille, puhallin on sitten jossain sen edessä konehuoneesta käsin koplattavissa. Ei tästä mitään apua varmaan ollut mutta kunhan nostin topikkia ylemmäksi :lol:
Pirkka-Tesla eli Opel Ampera -12 sähkölelu.
MB 313 CDI Kasten -00.
Lavetti - yhteishuoltajuus :)
W126 300SD -84 talviunilla.
EQE Työautona.

Kuva
Avatar
Kaapo
<b>R.I.P.</b> <br>mese honorary member
Viestit: 5070
Liittynyt: 29.9.2005 11:11
Paikkakunta: Tärviö

Viesti Kirjoittaja Kaapo »

Voipi muuten ollakin apua, ei heti tullut mieleen, että josko aloittaisi konehuoneen puolelta. Kurkistelin jo kojelaudan alle, eikä siellä hetimmiten näkynyt sopivaa onkaloa, jossa motti saattaisi lymytä.
Tässä kun ei ole sellaista keskikonsolia, jonka uumenista esim. 123:n vastaava väkästys löytyy.
W140 S 300 TD * V126 300 SEL * W460 230 GEA * Royal Enfield 1954
Avatar
Ruoja
Listeria-spesialisti
Viestit: 2752
Liittynyt: 28.7.2006 7:56
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja Ruoja »

Oisko tämä:

Kuva
® Mesen linttaklubi
® Mesen Porkkana-klubi
114.073 & 124.126 & 203.216
xr kirjoitti:no onhan se nyt tullu todistettua että 124 kestää kauemmin kuin topik :D
h5
Viestit: 4074
Liittynyt: 01.10.2005 18:30

Viesti Kirjoittaja h5 »

Ruoja kirjoitti:Oisko tämä:

[img]..
Näyttää ihanan kalliilta 8)

Kaapon olisi pitänyt olla tarkkkana ja kaapata se ulos tullut savu muovipussin tai johonkin kanisteriin. Kätevä mies saa sen tungettua takaisin laitteeseen ja kaikki on taas kunnossa.

Tunnettu fakta on se että sähköiset laitteet toimivat savulla, heti kun savu tulee laitteesta ulos niin lakkaa laite toimimasta. MOT :ope:
Avatar
Kaapo
<b>R.I.P.</b> <br>mese honorary member
Viestit: 5070
Liittynyt: 29.9.2005 11:11
Paikkakunta: Tärviö

Viesti Kirjoittaja Kaapo »

Savulla pelasi juu.... Tuossa kuvassa taitaa olla ilmastoitu versio kyseessä, omassa ei ole. Toivottavasti ei purkuuta puolta autoa moisen takia. Varsinkin jos kyseessä on "piuhapalo". Täytyisi varmaankin kouluttaa tuo kääpiömäyräkoira tunnistamaan palanut komponentti, sitten päästää se kojetaulun uumenin ja markkeeraamaan rikkinäinen kohta :shock: .
W140 S 300 TD * V126 300 SEL * W460 230 GEA * Royal Enfield 1954
Avatar
XUX63
<b>Ylläpitäjä</b>
Viestit: 9732
Liittynyt: 30.9.2005 10:55
Paikkakunta: 90560

Viesti Kirjoittaja XUX63 »

Kaapo kirjoitti:Täytyisi varmaankin kouluttaa tuo kääpiömäyräkoira tunnistamaan palanut komponentti, sitten päästää se kojetaulun uumenin ja markkeeraamaan rikkinäinen kohta :shock: .
Suosittelen. Siinä hauva tienais äkkiä pipanansa ja kenties isännällekin lisää mäyräkoiria iltojen iloksi :lol:
Pirkka-Tesla eli Opel Ampera -12 sähkölelu.
MB 313 CDI Kasten -00.
Lavetti - yhteishuoltajuus :)
W126 300SD -84 talviunilla.
EQE Työautona.

Kuva
Avatar
JeremyH
Viestit: 90
Liittynyt: 20.10.2010 23:44
Paikkakunta: Porvoo

Viesti Kirjoittaja JeremyH »

En tiedä osaatko saksaa, mutta kuvia varmaan osaat kattella :wink:
http://www.hehlhans.de/tipp98-10.htm
Eli joutuu purkamaan koko kojelaudan. Ottamaan koko lämmityslaitteen käteen ja purkamaan sen.
Puhaltimen esivastukset on siinä puhallin moottorin vieressä. Kiinni samassa muovilevyssä.
Jos puhallin toimii täydellä teholla, niin moottorissa ei ole mitään vikaa, mutta esivastuksissa todennäköisesti on.
Eli nuo jousen näköiset tuossa on esivastukset. (ihanan pölyisessä paikassa)
Kuva

Kuvassa siis kolminopeuksisella puhaltimella varustettu. Kaksinopeuksisessa on vain yksi esivastus. Vanhimmissa on vain kaks nopeutta, mulla ei ole hajuakaan milloin muuttui.
Vastuksia/moottoria tilatessa kannattaa myös muistaa että onko 12 vai 24 volttinen järjestelmä.
Äkkiä googlella katottuna uudet vastukset maksaa 20-50€ ja moottori 250€. Koko lämmityslaitteen saa 800€ (siis uusia orkkis osia)

Konehuoneen puolellahan on muistaakseni joku musta luukku samalla kohtaa missä puhallinkin. Pääsisiköhän sitä kautta käsiksi :roll:

Muistin ja googlen perusteella höpöttelen. En omista G:tä mutta pari olen rikkonut :oops:
Edit: katsomieni hintojen valuutta olikin dollaria eikä euroja :roll:
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Lämmitys, ilmastointi”