Austin Gipsy

Täällä voit keskustella ja esittää kysymyksiä muistakin merkeistä kuin Mercedes-Benzistä.
Vastaa Viestiin
Avatar
JP74
Viestit: 721
Liittynyt: 08.11.2005 7:16
Paikkakunta: Jyväskylän MLK

Austin Gipsy

Viesti Kirjoittaja JP74 »

Hiukan hankalampi kysymys raadille. Mistä löytää Austin Gipsy- merkkiseen maasturiin tiivistesarjan ja moottorin korjaukseen tarvittavat osat :?: Vuosimallihan on 64 ja kone 2.2 BMC-diesel.

Tämmöinen vehje on seissyt ladossa reilut kaksikymmentä vuotta ja olisi tarkoitus pikku hiljaa laittaa liikenteeseen takaisin. Suurin vika on täysin horo kone, ei lähde ilman pilottia millään käyntiin ja savuaa yhden hiilivoimalan edestä mustaa ja sinistä.

Onko kellään ylipäätään mitään havaintoa ko. laitteesta, ei ole mikään kovin yleinen peli ollutkaan. Nettisivuilla www.austingipsy.net on muuten kuva juuri kyseisestä autosta kohdassa Unknown Gipsys, MCX-274 rekkarilla. Miten lie joutunut kuva kanadalaisille nettisivuille, on kahdeksankymmentä luvun alusta. Auto on edelleen täysin samassa kunnossa, kuin kuvissa, kiitos katoksessa vietetyn seisontaajan.
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29112
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Sympaattisen näköinen vehje, tuollaiset ovat ilmanmuuta kunnostamisen arvoisia ajopelejä.
Tiedätkö missä muissa autoissa tuota moottoria on käytetty ?
Voisiko ajatella vaihtaa moottorin johonkin nykyaikaisempaan, vai onko tarkoitus museokatsastaa auto ?

Klik.
wiimax.fi
Avatar
Jarno.V
Opel - spesialisti
Viestit: 1021
Liittynyt: 30.9.2005 18:12
Paikkakunta: Oulun seutu tällä kertaa

Viesti Kirjoittaja Jarno.V »

Eikö tuota konetta lie aikanaan ollut muissakin enklannin peleissä, mm. range rover, lontoon taksit ja veneissä paljonkin.
Ainakin rangeissa kone ei juuri ylistyshuutoja kerännyt.. mutta jos museorekkariin meinaat niin sitten ei voi valita. Englannista varmasti saa tuohonkin osia, jos jostain.
Avatar
JP74
Viestit: 721
Liittynyt: 08.11.2005 7:16
Paikkakunta: Jyväskylän MLK

Viesti Kirjoittaja JP74 »

Ei tuota oikein museorekisteriin asti ole tarkoitus laittaa, mutta lähes alkuperäiskuntoon kuitenkin. Koneen vaihtoon ei siis ruveta. Mersun kone löytyisi kyllä jemmasta.
Mikko K
Mersutohtori
Viestit: 1495
Liittynyt: 30.9.2005 12:32
Paikkakunta: Outokumpu

Viesti Kirjoittaja Mikko K »

Commerissa oli aikanaan sellainen moottori eikä se huono ollut. Isällä oli sellaisia kaksi ajossa joskus 60 luvun alku puolella. Eipä taida Commereitakaan olla joka nurkissa. Mites Leylandin Sherpassa eikös siinä ollut myös semmoinen moottori? Niitä luulis joku kpl vielä löytyvän. Serkku ajeli vielä 90 luvun lopussa sellasella Serpalla voi olla vielä pihan perällä :lol:
Datsun Bluebird
Mb Vito
Avatar
JP74
Viestit: 721
Liittynyt: 08.11.2005 7:16
Paikkakunta: Jyväskylän MLK

Viesti Kirjoittaja JP74 »

Mikko K kirjoitti:Commerissa oli aikanaan sellainen moottori eikä se huono ollut. Isällä oli sellaisia kaksi ajossa joskus 60 luvun alku puolella. Eipä taida Commereitakaan olla joka nurkissa. Mites Leylandin Sherpassa eikös siinä ollut myös semmoinen moottori? Niitä luulis joku kpl vielä löytyvän. Serkku ajeli vielä 90 luvun lopussa sellasella Serpalla voi olla vielä pihan perällä :lol:
Sherpassa on BMC:n 1.8 kone. On kuulemma eri sarjaa, kuin tuo 2.2. Tätä 2.2 käytettiin ainakin Lontoon Taksissa ja veneissä 50-60 luvuilla, kuten ylempänä kerrottiinkin. Englannista löytyisi ainakin veneliikkeestä osia.
Avatar
JP74
Viestit: 721
Liittynyt: 08.11.2005 7:16
Paikkakunta: Jyväskylän MLK

Viesti Kirjoittaja JP74 »

Tämä projekti on nytkähtänyt vähän eteenpäin. Isäukko nujusi vanhan ajokkinsa kotia mailta ja saatiin pitkästä aikaa jopa käymään jollain lailla. Savu on valtavaa ja ilman starttipilottia ei syty, vaikka hehkutkin toimivat. Siirtopumpuksi piti hakea Bilteman sähköpumppu, kun alkuperäinen oli hyytynyt.

Ohivuotomittaus paljasti sinänsä mielenkiintoisen seikan, että kone on tiukka!Ohivuodot olivat luokkaa 20 prosenttia per sylinteri. Tällä hetkellä on epäilys, että kanget on mutkalla tai pumpun ajoitus totaalisen pielessä.

Kuva
Kuva

Auto on tarkoitus saada rekisteriin ja ensi kesäksi ajoon, kuulemma...Ei kuitenkaan museokuntoon, mutta käyttökuntoon.

Englannista on jo saapunut yläpään tiivistesarja, muitakin osia löytyy tarvittaessa mm. Hollannista. Hinnat vaan aika suolaisia. Jouset pitää lähettää taottavaksi, nyt makaa pohjaanlyöntikumien varassa. Ruostetta ei ole kovinkaan paljoa, kiitos kohtuu kuivan säilytyspaikan. Jarrut ja kytkin on myös jumissa, mutta ainakin jarrut on samat, kuin LandRoverissa.
Avatar
Pega
Viestit: 3649
Liittynyt: 30.5.2006 21:47
Paikkakunta: Rajis

Viesti Kirjoittaja Pega »

Jämsässä on sit semmonen varaosaliike mistä kans voi löytyä osia mitä ihmeellisimpiin autoihin, viis kulmassa sieväsen liike :wink:
touhottaja
Reikäklubin presidentti<br>MersupeRkaaja
Viestit: 6067
Liittynyt: 07.3.2007 17:55

Viesti Kirjoittaja touhottaja »

Pega kirjoitti:Jämsässä on sit semmonen varaosaliike mistä kans voi löytyä osia mitä ihmeellisimpiin autoihin, viis kulmassa sieväsen liike :wink:
juu sieltä löytyy, muttei kannata tinkiä hinnasta :wink: ne on muutenki kohillaan :D
tollanen austin rojekti olis kyllä upee homma talaveks, laittas oikein osiin ja alakas alusta ja kohta kerrallaan :lol:
Avatar
Taktik
Viestit: 500
Liittynyt: 02.11.2006 13:31
Paikkakunta: Jämsä

Viesti Kirjoittaja Taktik »

touhottaja kirjoitti:
Pega kirjoitti:Jämsässä on sit semmonen varaosaliike mistä kans voi löytyä osia mitä ihmeellisimpiin autoihin, viis kulmassa sieväsen liike :wink:
juu sieltä löytyy, muttei kannata tinkiä hinnasta :wink: ne on muutenki kohillaan :D
tollanen austin rojekti olis kyllä upee homma talaveks, laittas oikein osiin ja alakas alusta ja kohta kerrallaan :lol:
Simolla on kyllä vaikka mitä osaa jos vaikka mihin autoon. Ja on aukikin seitsemänä päivänä viikossa, jos vaikka tarve pääsee yllättämään sunnuntaina.
Avatar
Aki P
Mersuvelho
Viestit: 6069
Liittynyt: 06.11.2005 13:35
Paikkakunta: Überwiesca

Viesti Kirjoittaja Aki P »

Tuommonen varaosaraato näky olevan jossain enklannissa?
http://www.car-transplants.co.uk/breaki ... anual/2160
Avatar
Fenton
Jyllisti
Viestit: 3029
Liittynyt: 23.3.2008 21:35
Paikkakunta: Nastola

Viesti Kirjoittaja Fenton »

JP74 kirjoitti:
Ohivuotomittaus paljasti sinänsä mielenkiintoisen seikan, että kone on tiukka!Ohivuodot olivat luokkaa 20 prosenttia per sylinteri. Tällä hetkellä on epäilys, että kanget on mutkalla tai pumpun ajoitus totaalisen pielessä.
Mitähän luokkaa mahtaa puristukset olla?
Ville

Meillä ei ennään mennä jeepillä Vennään.
Avatar
JuhoL
Infected Amis
Viestit: 1056
Liittynyt: 25.10.2006 18:49
Paikkakunta: Petäjä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja JuhoL »

Pystyykö venttiilinvälykset olehen kiinni? Tai varmaan pystyy mutta oliko välyksiä?
-89 S124 300TDT 24v 4MATIC
-88 S124 300TE "U.S."
-00 S210 320CDI
Moderni pulleri:
https://www.facebook.com/pages/Green-Te ... 1504925740
Avatar
JP74
Viestit: 721
Liittynyt: 08.11.2005 7:16
Paikkakunta: Jyväskylän MLK

Viesti Kirjoittaja JP74 »

Koneestahan oli siis kansikin jo ylhäällä ja ei tuo erityisen väljältä vaikuttunat. Nyt kone on taas kasassa uudella tiivisteellä.Kanget ei ole mutkalla. Suuttimenkärjet uudet. Venttiilit säädetty. Hehkut toimii.

Puristuspaineet mitattiin koneesta hehkun reiästä adapterilla. Mittarinlukema oli 12-14 per sylinteri. Vertailun vuoksi samalla mittarilla mitattiin w123 240d:n vastaavat lukemat, jotka olivat 12 yksikköä joka pytyssä.. Tuo w123 lähtee käyntiin kuin palmun alta. Mersussa on sama jenka hehkulla, kuin Austinissa!

Tuon puristuspainemittarin lukemasta ei ole selvyyttä, onko se bareja vai mitä..?

Nyt syylliseksi epäillään uudestaan syöttöpumppua ja tai ajoitusta...Cav jakajapumppu kyseessä. Kuulemma joku vanhempi malli, jos se jollekin jotain kertoo.
Avatar
Kempakko
Mersuruhtinas
Viestit: 757
Liittynyt: 04.11.2006 16:56
Paikkakunta: Muhos

Viesti Kirjoittaja Kempakko »

Ostan tuon satasella! :twisted:

No ei kai. Tunnostaa itestä siltä, että jotta koska kun kaikki pytyt on samanlailla "puristamassa" , niin eihä se voi muuhun heilahtaa ku polttoaineen syöttöön. Eli pumppu, pumppu tai pumppu. Tetenki myös pumpun ajoitus! :wink:
Viimeksi muokannut Kempakko, 01.11.2011 13:19. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
- Juokse sinä humma kun se on sinun homma -
Avatar
pp d
Dieselspesialisti
Viestit: 2340
Liittynyt: 25.11.2005 16:10
Paikkakunta: Ylivieska
Viesti:

Viesti Kirjoittaja pp d »

JP74 kirjoitti: Kuulemma joku vanhempi malli, jos se jollekin jotain kertoo.
Eipä mithään, tuli ajatusvirhe :oops:
No Merc at the moment
Avatar
JP74
Viestit: 721
Liittynyt: 08.11.2005 7:16
Paikkakunta: Jyväskylän MLK

Viesti Kirjoittaja JP74 »

Englannista löytyi sopivasti Hepoliten 020 ylikokomännät, 140 puntaa ja rahti. Eli kone porataan, niin eipähän ainakaan siitä jää kiinni. Ilmeisesti tuo kone on niin huono perusperiaatteiltaan, että ei siedä pientäkään kulumista, kuten vaikka mersun koneet.

Samoin ukko laittoi pumpun Naumaselle Kuopioon kunnostettavaksi, niin jää sekin jossittelu pois.

Aika vaikea löytää ylikokomäntiä ko. vehkeeseen muuten. Hollannissa olisi ollut 220 euroa kipale, onneksi Englannin Ebaystä saa koko sarjan samaan hintaan.
Avatar
JP74
Viestit: 721
Liittynyt: 08.11.2005 7:16
Paikkakunta: Jyväskylän MLK

Viesti Kirjoittaja JP74 »

Tämä projekti on edistynyt siten, että kone on nyt porattu. Isäukko meinasi tänään ottaa savut, mielenkiinnolla seuraan tilannetta.

Mitään selvää vikaa koneesta ei löytynyt. Kone oli poraamaton, aavistuksen väljä toki. Positiivinen yllätys oli, että laakerit, nokka-akseli ja kaikki muukin liikkuva tavara oli hyvässä kunnossa. Myös kytkin oli uuden karhea. Erikoinen asetelma tuon ikäisessä vehkeessä , säädettävä.

Moottoria tehdessä ei ole säästetty rautaa, mersun vastaavan kokoiset koneet näyttää leikkiauton osilta tuon "isolohkon" rinnalla. Kuvia on kännykässä, pitää laittaa esille, kunhan löydän välipiuhan.
touhottaja
Reikäklubin presidentti<br>MersupeRkaaja
Viestit: 6067
Liittynyt: 07.3.2007 17:55

Viesti Kirjoittaja touhottaja »

tarkista venttiileistä sitten venttiilien ajoitus, vaikka merkit olisikin kohillaan :wink:
Avatar
JP74
Viestit: 721
Liittynyt: 08.11.2005 7:16
Paikkakunta: Jyväskylän MLK

Viesti Kirjoittaja JP74 »

Nyt tuo käydä hörsköttää, kun näyttää avainta pitkän hehkutuksen jälkeen! Savua tulee vielä hiukan, mutta tuskin tuo ihan päästötön on ollut uutenakaan. Kone on tullut markkinoille vuonna 54, eli päästöluokat ei ole ihan Euro-normeissa.

Jakopää on kolmerivisellä ketjulla, ajoitus oli kuulemma laitettu ketjuun tehdyillä merkeillä. En siis itse ole ollut pajottamassa konetta.

Seuraavaksi tilaan Englannista uudet jarru- ja kytkinpääsylinterit kiinnijuuttuneiden tilalle.
Avatar
JP74
Viestit: 721
Liittynyt: 08.11.2005 7:16
Paikkakunta: Jyväskylän MLK

Viesti Kirjoittaja JP74 »

Kuva

Austinin mäntä. Viisi männänrengasta.

Kuva

Kuparinen kannentiiviste.

Kuva

Juuri nostettu keulalta. Osat pestiin koneistamossa pesukoneessa.

Kuva

Puhdas lohko menossa kasaan.
Viimeksi muokannut JP74, 05.12.2011 9:47. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
jovihava
Vanha Jäärä <br> Pimppaaja
Viestit: 7412
Liittynyt: 31.3.2007 23:22
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja jovihava »

Äkkiä näyttäs että tuota on yritetty suunnitella kestämään :idea:
® Mesen linttaklubi
-Kuluttaa muttei kulje
onre
<b>Ylläpitäjä</b>
Viestit: 1858
Liittynyt: 25.4.2007 23:41
Paikkakunta: Pirkanmaa

Viesti Kirjoittaja onre »

...ihan oikeastiko siinä on vaihtovirtalaturi?!
touhottaja
Reikäklubin presidentti<br>MersupeRkaaja
Viestit: 6067
Liittynyt: 07.3.2007 17:55

Viesti Kirjoittaja touhottaja »

muista kiristää tuo sylinterin kansi :!: :!:
Avatar
Castillo
Viestit: 764
Liittynyt: 01.11.2006 13:47
Paikkakunta: Tavastkyro

Viesti Kirjoittaja Castillo »

JP74 kirjoitti: Kuva
Kuva
Mullon melekeen samalainen maasturi :lol:
LR Defender 110 STW -06
LR Series 3 109" STW -79
Mercedes E220T CDI -08
Mercedes E290 tdt -97 "new" lintta
ex vw passat tdi -03
ex MB E200d -94
ex MB E300tdt -98
Avatar
JP74
Viestit: 721
Liittynyt: 08.11.2005 7:16
Paikkakunta: Jyväskylän MLK

Viesti Kirjoittaja JP74 »

onre kirjoitti:...ihan oikeastiko siinä on vaihtovirtalaturi?!
Joo, joskus vaihdettu näköjään, ei ole ollut uutena.

Kone on tosiaan erittäin järeää tekoa. Nykyisillä öljyillä saattaisi olla tosi pitkäikäinen. Toisaalta tuo pannu on alunperin tehty Lontoon taxiin, joten on niillä varmasti paljon ajettu. Samoin venemoottorina ollut joskus yleinen Englannissa.
Avatar
JP74
Viestit: 721
Liittynyt: 08.11.2005 7:16
Paikkakunta: Jyväskylän MLK

Viesti Kirjoittaja JP74 »

Haettiin kampe välillä remonttiin. Jarrunesteet karanneet jostain pihalle.

Kuva
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Keskustelua muista merkeistä”