Wiken Volvo V70 2.4 -99

Täällä voit keskustella ja esittää kysymyksiä muistakin merkeistä kuin Mercedes-Benzistä.
Avatar
Wikke
Becker-spesialisti
Viestit: 1589
Liittynyt: 30.9.2005 11:35

Re: Wiken Volvo V70 2.4 -99

Viesti Kirjoittaja Wikke »

Volvoon tuli vaihdettua uudet umpiot. Nyt näkee! Ei ole tarvetta asentaa lisävaloja, kaukovalot ovat yllättävänkin tehokkaat. Tutkin samalla lampunpesimiä kun umpiot olivat irti. No niissähän oli sähköpistokkeet irti! :shock: Laitoin pistokkeet kiinni ja testasin, kuskin puoli toimi mutta vänkärin moottori surisi taukoamatta. :x Otin sen irti ja avasin kopan (tietysti muutama muovikynsi paukahti samalla rikki). Pikkuisen piti hioa reikää jossa iso hammaspyörä pyörii, se nylonpyörä ilmeisesti turpoaa ja jumittaa. Putsasin osat vielä Powercleanilla ja voitelin kunnolla uudelleen.

En oikein saanut käsitystä miten tuon pitäisi toimia, laitoin kaikki hammaspyörät samoihin paikkoihin mutta ei oikein auennut tuon mekaniikka. Pyörii muutaman kerran ja poksahtelee ja sitten on taas hammaspyörät miten sattuu. Taisi tulla romu tuosta. Pitäisi löytää jostain ehjä tilalle.

Nyt oli parina aamuna -16 pakkasta ja lämmintä alkaa puhaltelemaan vajaan kilometrin ajon jälkeen kun on ollut pari tiimaa roikassa. N. 7km kohdilla saa ottaa hanskat ja pipon pois ja 10km jälkeen on konekin normaalilämmöissä. Lämpötilalla ei tunnu olevan suurta vaikutusta kulutukseen, siinä 8.1 se on pyörinyt tässä +5 ... -16 asteiden välillä. Ajotietokoneen keskikulutus täsmää todelliseen tarkalleen. Penkinlämmitin on tehokas, se on pakko kytkeä pois jossain välissä vaikka onkin termostaattiohjattu. Käy vähän turhan lämpimän tuntoiseksi.

Ai niin, koirakalteriin vaihdoin Skandixilta tilatut pumput. Nyt pysyy ylhäällä eikä kolise takapenkkejä vasten alhalla ollessaan.
® Mesen Porkkana-klubi
Avatar
Wikke
Becker-spesialisti
Viestit: 1589
Liittynyt: 30.9.2005 11:35

Re: Wiken Volvo V70 2.4 -99

Viesti Kirjoittaja Wikke »

Volvo toimii hienosti. Ainoa "ropleema" on edelleen että ei tahdo puhaltaa tarpeeksi tuulilasille kun kääntää hantaakit täysin ylösasentoon. Tämä on olliut nyt tarpeellinen kun on satanut alijäähtynyttä vettä parina päivänä. Puhallusta karkaa ainakin kojelaudan sivusuuttimiin. Sulana lasi kuitenkin pysyy sen verran että näkee mutta ei puhalla yhtä tehokkaasti kuin W124/W126 -Mersuissa.

270tkm huolto tulis justiisa, hain Puuilosta Valvolinen 5W40 Maxlife-öljyä ja paikallisesta autotarvikeliikkeestä Boschin suodattimen. Hintaa öljynvaihdolle tullee about 49€. Ohjaustehostimen öljyt ajattelin vaihtaa myös ja polttoainesuodattimen, kun noiden vaihdosta ei ollut mainintoja huoltokirjassa.

Kaukovaloilla näkee, ei ole tarvetta lisävaloille.
® Mesen Porkkana-klubi
Avatar
Wikke
Becker-spesialisti
Viestit: 1589
Liittynyt: 30.9.2005 11:35

Re: Wiken Volvo V70 2.4 -99

Viesti Kirjoittaja Wikke »

No niin, 270tkm tuli mittariin. Just tulin tallista, vaihdoin öljyt+suodattimen ja lisäksi polttoainesuodattimen. Vähän aikaa meni miettiessä miten ne pikalukot aukeaa, mutta 17mm avain liittimessä olevan olakkeen päälle ja veto poispäin suodattimesta - irtosi nätisti. Otin polttoainepumpun sulakkeet (Main fuses -rasiassa nro 3 ja 4) irti ja starttasin enimmät paineet pois linjoista. Loput hoitui suodattimen tuloputkessa olevasta venttiilistä, on kuin autonrenkaassa. On se ruotsalainen jotaki miettiny tässäkin. Ens vaihdossa ei varmaan 5 min kauempaa mene. Ei ollut suodattimen kiinnityspannan 13mm pulttikaan ruosteessa vaan aukesi nätisti.

Huomenna jatkuu ohjaustehostimen öljyjen vaihdolla. Pentosin CHF 11 S kuuluu tähän malliin. Liqui Molyn nestettä löytyi Motonetistä.
® Mesen Porkkana-klubi
Avatar
Wikke
Becker-spesialisti
Viestit: 1589
Liittynyt: 30.9.2005 11:35

Re: Wiken Volvo V70 2.4 -99

Viesti Kirjoittaja Wikke »

Wikke kirjoitti: 13.1.2023 18:04 Huomenna jatkuu ohjaustehostimen öljyjen vaihdolla. Pentosin CHF 11 S kuuluu tähän malliin. Liqui Molyn nestettä löytyi Motonetistä.
Ohjaustehostimen öljyt sain vaihdettua. Oli kyllä helppo homma. Keula ilmaan apurungosta, moottorin etupuolella keskellä on paikka josta voi tunkata. Tehostajan säiliö imuvaihtajalla tyhjäksi ja paluuletku irti säiliön päältä. Säiliö täyteen uutta nestettä ja paluuletkun pää johonkin sopivaan kippoon. Paluuletkun paikka säiliöstä kannattaa tukkia jollain ettei valu sieltä kun säiliötä täyttelee. Sitten vain ratin punomista laidasta laitaan (ei tarvitse käynnistää autoa). Hammastanko pumppaa vanhat öljyt ulos ja uudet sisään. Pitää huolehtia että säiliössä on nestettä koko ajan ettei hörsi ilmoja. Rattia sai pyöritellä toistakymmentä kertaa ennenkuin paluuletkusta tuleva neste alkoi muuttua uuden nesteen vihreäksi. Sitten paluuletku paikalleen, nestepinta kohdilleen ja auto käyntiin, rattia taas jonkun kerran laidasta laitaan. Vielä nestepinnan tarkistus lopuksi korkissa olevalla tikulla.

Eihän tuokaan (tietenkään) ihan putkeen mennyt. :lol: Irroittelin tehostajan säiliötä paisarin kyljestä (on siinä vain sellaisilla kynsillä kiinni) että saisin paluuletkusta paremman otteen ja irti sen. Ihan vain hipaisin jäähdyttimestä paisarille tulevaa pikku letkua ja sen kiinnitysnippa murtui paisarista irti. Piti sitten tilata uusi paisari Wetteriltä, otin myös uuden korkin ja tasoanturikin piti ottaa; säiliön malli on päivittynyt ja vanha anturi ei käy.

Ihan hyvä uusia paisari jos tuo alkaa olla noin hapero letkuliitännöistä että letkut jää käteen. Tuohan olis joku kaunis päivä ratkennut ajaessa. :roll:
® Mesen Porkkana-klubi
Avatar
Wikke
Becker-spesialisti
Viestit: 1589
Liittynyt: 30.9.2005 11:35

Re: Wiken Volvo V70 2.4 -99

Viesti Kirjoittaja Wikke »

Volvo mennä porskuttaa, vaihtelin tuossa laatikkoöljyt, LiquiMoly MTF 5200 75W-80 (GL-4).

Jostain ehkä tulee paikallaan seistessä pienoinen hydrauliöljyn käry sisään silloin tällöin... Tutkailin vuotoja ja ainoa mikä vuotaa on tehostajan säiliöltä pumpulle menevä letku. Säiliön päässä letkun liitoksessa näkyi pieni öljyhelmi ja ei pumpun pääkään mitenkään puhtaalta näytä. Skandixilta otin uuden letkun, 25€, samalla parit orkkis öljynsuodattimet varastoon.
® Mesen Porkkana-klubi
Avatar
Wikke
Becker-spesialisti
Viestit: 1589
Liittynyt: 30.9.2005 11:35

Re: Wiken Volvo V70 2.4 -99

Viesti Kirjoittaja Wikke »

Enpä suosittele noita LiquiMolyn MTF 5200 API-GL4 öljyjä jotka pitäisi olla passaavat Volvon M56-askiin. Alkoi nimittäin pykälien sisäänmeno vaikeutumaan. Pari viikkoa tuota ihmettelin ja siedin ja hommasin sitten orkkis Volvon laatikkoöljyt. Sen jälkeen on pelannut taas kuin ajatus. Hyvä puoli on se, että tulipa ajettua pari tuhatta noilla vähän halvemmilla ja huuhdeltua laatikko kunnolla. :lol: Onneksi vaihto on yksinkertainen - kuskin etupyörä pois ja proput auki. Kooli tosin alle ettei tule kaikki tallin lattialle. :lol:

Muuten Volvo pelaa, ohjaustehostinkin on pysynyt kuivana vuodoista letkun vaihdon jälkeen. Ajotietokone näyttää tosiaan just saman kulutuksen mitä tankilla laskiessa. Nyt lokakuu-maaliskuu on mennyt 7,5 - 8,2 litraa sadalle. Pienin kulutus ollut helmikuussa 400 km työreissussa, maantieajoa. Nyt tietokone näyttää 7,8 kun nollaan sen joka tankkauksella. Saapa nähdä miten kesäaikaan käy, joko mennään alle 7,5 litran. Positiivinen havainto tässä on se, että kovat pakkaset eivät nosta kulutusta juurikaan verrattuna nollakeliin. Mittarissa 274tkm. 6tkm ja öljynvaihto taas. Mennee heinä-elokuulle. Ässän liikenteeseen otto wapun tienoolla hidastaa Volvon kilometrien karttumista.
® Mesen Porkkana-klubi
Avatar
Wikke
Becker-spesialisti
Viestit: 1589
Liittynyt: 30.9.2005 11:35

Re: Wiken Volvo V70 2.4 -99

Viesti Kirjoittaja Wikke »

V70 pelaa kuin unelma. Kesällä auto alkoi hieman nypyttämään ja ETS-valo syttyi. Kaasuläppäkotelo siis antautui. Tässähän oli vielä alkuperäinen kotelo paikoillaan. Hommasin vaihto-osan ATECH2 AB -nimisestä firmasta Malmöstä. Tuo firma tekee korjattuja kaasuläppäkoteloita, vaihtavat induktiiviset anturit orkkisten tilalle. Osalle tuli hintaa n. 300e ja vanha piti lähettää sinne takaisin. Korjatulla osalla on 2v takuu ja käytännössä kaasuläppäongelmia ei pitäisi tulla enää ikinä.

Tulppia vaihtaessa huomasin, että kanteen tuleva huohotinputki oli vuotanut aika lahjakkaasti öljyä sinne kaukaloon jossa tulpat ja puolat sijaitsee. Öljy oli sitten syönyt puolien johtojen muovikuoret ja ne hajosivat murusiksi. Vetaisin imusarjan irti ja vaihdoin Skandixilta tilatut huohotinpöntön ja kaikki letkut uusiksi. Samalla uusin myös jokaisen alipaineletkun kumiputken mitä konetilasta löysin.

Kuva

Kuva

Finjectorilta sai uutta öljynkestävää johtojen suojaputkea ja lämmönkestävää teippiä. Rakensin suojakuoret uusiksi puolan johtoihin. Samalla uudet puolat ja tulpat.

Kuva

Remontti onnistui hyvin. Kone ei vuoda enää öljyä mistään eikä mitään muutakaan nestettä. Käynti myös parani selvästi. Kone ei ole käynyt ihan täydellisesti kun puolat ovat uineet öljyssä. Bensankulutus tippui selvästi, nyt minun työmatka-ajolla kulutus on ollut 7,2 litrassa. Ja öljynkulutus loppui myös kuin seinään.

V70 on nyt täydellisessä kunnossa, niin hyvässä kuin 23v vanha auto voi olla. Tekniikka pelaa kuin uutena ja koppa on edelleen 99,9% ruosteeton. Tämä auto tuli nyt siihen pisteeseen, että mitään hieromista ei enää ole. Ja pitäähän sitä jotain puuhaa keksiä, niin tuli haettua tämmöinen merikontti-Volvo:

Kuva

Auto on 960 2.5 automaatti vuosimallia 1995. Kilometrejä on mittarissa vain 149tkm. Tuntui uskomattomalta, mutta huoltokirja löytyy ja nippu katsastuslappuja Ruotsin ajalta (tuotu vuonna 2017). Tekniikka pelaa hienosti ja auto kulkee kuin juna. Autossa on nahkasisusta, automaattinen ilmastointi, perslämppärit, vakkari, kattoluukku ja sähköikkunat. Kaikki varusteet vaikuttaisi myös toimivan.

Ainoa vika on, että auto on ollut ehkä vähän huolettomalla pidolla, sisusta vaatii täydellisen siivouksen. Mutta sisusta on muuten ehjä, jopa ovipahvit ovat ehjät eikä yläreunat ole kurttuuntuneet. Korissa on yksi ruostepaikka - etulokasuojissa roiskeläppä on hangannut maalipinnan puhki ja ruostetta on alkanut pukkaamaan. Nuo täytyy korjata ja laittaa roiskeläpän alle kiveniskuteippi.

Bensa kyllä kelpaa, eka tankillinen tasaista maantieajoa, kulutus 9,4. :lol: Mutta onneksi bensankulutus näkyy jossain, nimittäin auto lämpenee hetkessä. -7 asteen pakkasella (ilman roikassa oloa), 500m jälkeen puhaltaa lämmintä ja 2km kohdilla ollaan jo normi käyntilämmöissä.

V70 jää perheeseen kakkosautoksi. Sitä en aio hukata.

Kuva
® Mesen Porkkana-klubi
Avatar
Pappi
<b>Moderaattori</b>
Viestit: 10585
Liittynyt: 30.9.2005 17:14

Re: Wiken Volvo V70 2.4 -99

Viesti Kirjoittaja Pappi »

960 kori ja d5 moottori. Ois mun makunen auto🥰
Skodillac: Kuva Origami: Kuva
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Keskustelua muista merkeistä”