Mikan harharetket, Paluu mersuihin... Taas. Eemeli ja Hyyymeri.
Re: Mikan harharetket, Paluu mersuihin... Taas. Eemeli ja Hyyymeri.
Meni kai akku takuuseen, eikö niillä kaikilla ole minimissään 2 vuotta takuuaika ? Meillä kottero (204) on useimmiten roikassa = ylläpitolaturissa, eipähän webaston käyttö ainakaan tyhjennä akkua. En tiedä lyhentääkö vai pidentääkö "jatkuva" lataaminen akun käyttöikää.
wiimax.fi
Re: Mikan harharetket, Paluu mersuihin... Taas. Eemeli ja Hyyymeri.
En ole tehny akku asialle mitään. Tai noh, sen verran että jos auto seisoo useamman päivän koskematta niin pidän roikassa pari tuntia ennen lähtöä.
Ei ole tuolla hommalla vikavaloja poltellut.
Ei ole tuolla hommalla vikavaloja poltellut.
Re: Mikan harharetket, Paluu mersuihin... Taas. Eemeli ja Hyyymeri.
Käväsin hyyymerillä tuolla kolarin kairassa vajaa neljä vuorokautta serkkupojan möksä työmaalla, syksyllä tehtiin pohjia ja nyt napattiin käsipelissä hirsikehikko pystyyn ja ristikot päälle.



Aika kiva tuo hymerin akusto tuollasissa hommissa, auto koko ajan lämpimänä ja sähköt päällä ladaten akkutyökaluja, valoja, kahvinkeitin oli aika ahkerasti käytössä, kuten mikrokin, jne. 65% meni akkujen varauksesta tuona aikana.


Extra kuva mökki koerasta. Pohjanpystykorva, Alli.

On kyllä mainio koira, ja uskomattoman tottelevainen, eikä karkaa pihapiiristä mihinkään vaikka on aina vapaana.
No tuolta kotia päin ajellessa pysähdyttiin pellossa syömään, siitäpä ei hymeri halunnukkaan enää startata... Itteasiassa vähän möksältä lähtiessä vioin mielessä että kylläpä starttas laiskasti.
Jännite mittari kun näytti virrat päällä ihan ok lukemia 12.9V, niin jotenki mielessä kävi kurkata heti startin persiiseen johtoihin ja sieltähän se vika löytyki, akulta startille tulevan päävirtajohdon kaapelikenkä sulanut, no ei onneksi ihan ollu vituiksi menny mutta sen verran oli suhahtanu ettei saanu enää kontaktia.
Liekkö hapettunu ja kontakti heikentyny kun aika vihreältä näytti kuparit sen mitä eriste oli pieneltä matkalta kärähtänyt pois.
No ei onneksi muuta kuin johdon kiinnitymutteria löysälle ja kaapelikengän jämät paremmin mutterin alle, kiristys ja avaimesta kääntö. Kylläpä starttas ilosesti
Mikä tuuri että startin persiiseen pääsee käsiksi yläkautta konehuoneesta...
Pitää jossaki välissä uusia tuo startin kaapelointi ja vaihtaa samalla laturilta tuleva päävirtapiuha myös järeämmäksi hupiakkujen lataustehon noston takia. Nyt hupiakkuja lataillaan apaut 25A virralla ja oli aikomuksena vähintään tuplata tuo sinne 50Ampeerin tasolle.
Tuohan taitaa olla alunperin niin että siellä menee vain yks johto akulta startin solenoidin kautta laturille ja siinä on puoleen väliin johtoa rutastu kaapelikenkä startin solenoidin kohdalle. Ja nyt tuo startin "välikenkä" on sulanut.
EDIT: Itteasiassa jo kesällä Norjan turneella ihmettelin kun latausjännite ei noussu yli 12.8V moneen päivään vaikka ajoa tuli satoja kilometrejä päivässä, on muuten oireillu jo sillon.
Nyt syksyllä latausjännite on pyöriny siinä 13.9-14.1V



Aika kiva tuo hymerin akusto tuollasissa hommissa, auto koko ajan lämpimänä ja sähköt päällä ladaten akkutyökaluja, valoja, kahvinkeitin oli aika ahkerasti käytössä, kuten mikrokin, jne. 65% meni akkujen varauksesta tuona aikana.


Extra kuva mökki koerasta. Pohjanpystykorva, Alli.

On kyllä mainio koira, ja uskomattoman tottelevainen, eikä karkaa pihapiiristä mihinkään vaikka on aina vapaana.
No tuolta kotia päin ajellessa pysähdyttiin pellossa syömään, siitäpä ei hymeri halunnukkaan enää startata... Itteasiassa vähän möksältä lähtiessä vioin mielessä että kylläpä starttas laiskasti.
Jännite mittari kun näytti virrat päällä ihan ok lukemia 12.9V, niin jotenki mielessä kävi kurkata heti startin persiiseen johtoihin ja sieltähän se vika löytyki, akulta startille tulevan päävirtajohdon kaapelikenkä sulanut, no ei onneksi ihan ollu vituiksi menny mutta sen verran oli suhahtanu ettei saanu enää kontaktia.
Liekkö hapettunu ja kontakti heikentyny kun aika vihreältä näytti kuparit sen mitä eriste oli pieneltä matkalta kärähtänyt pois.
No ei onneksi muuta kuin johdon kiinnitymutteria löysälle ja kaapelikengän jämät paremmin mutterin alle, kiristys ja avaimesta kääntö. Kylläpä starttas ilosesti
Mikä tuuri että startin persiiseen pääsee käsiksi yläkautta konehuoneesta...
Pitää jossaki välissä uusia tuo startin kaapelointi ja vaihtaa samalla laturilta tuleva päävirtapiuha myös järeämmäksi hupiakkujen lataustehon noston takia. Nyt hupiakkuja lataillaan apaut 25A virralla ja oli aikomuksena vähintään tuplata tuo sinne 50Ampeerin tasolle.
Tuohan taitaa olla alunperin niin että siellä menee vain yks johto akulta startin solenoidin kautta laturille ja siinä on puoleen väliin johtoa rutastu kaapelikenkä startin solenoidin kohdalle. Ja nyt tuo startin "välikenkä" on sulanut.
EDIT: Itteasiassa jo kesällä Norjan turneella ihmettelin kun latausjännite ei noussu yli 12.8V moneen päivään vaikka ajoa tuli satoja kilometrejä päivässä, on muuten oireillu jo sillon.
Nyt syksyllä latausjännite on pyöriny siinä 13.9-14.1V
Re: Mikan harharetket, Paluu mersuihin... Taas. Eemeli ja Hyyymeri.
Käväsin tässä lomilla joutessani motonetissa mutkan, sieltä tarttu heräte ostoksena matkaan hyyyymeriin H7 ledit pitkiin valoihin.
https://www.motonet.fi/tuote/philips-ul ... t=43-00272
Kylläpä parani onnettomat halogeenipitkät paljon noilla, nyt tuolla jo näkee vähän kauemmas mitä lyhyet valot näyttää
Kesällä laitoin samat lyhyisiin valoihin vähän valokatkasijan kestoa ajatellen kun näissä vanhoissa rinttereissä ei ole valoreleitä ollenkaan.
Tässä on lyhyissä hellan projektorit joten kuvio on todella tarkka, pitkissä vastaavat hellan peili umpiot.
Pitkään miettiny että kötöstän jonku lisävalopaneelin tuohon keulaan mutta ei noita pimeän ajan ajoja niin paljoa tule, enkä toisekseen halua rei'ittää noita keulan osia millään lailla. Ledit hoiti homman tällä kertaa.
Eipä tullu kyllä kuvaa otettua kun kävin säätelemässä noita, pitkät oli kyllä suunnattukkin ihan päin sitä itteänsä.
https://www.motonet.fi/tuote/philips-ul ... t=43-00272
Kylläpä parani onnettomat halogeenipitkät paljon noilla, nyt tuolla jo näkee vähän kauemmas mitä lyhyet valot näyttää
Kesällä laitoin samat lyhyisiin valoihin vähän valokatkasijan kestoa ajatellen kun näissä vanhoissa rinttereissä ei ole valoreleitä ollenkaan.
Tässä on lyhyissä hellan projektorit joten kuvio on todella tarkka, pitkissä vastaavat hellan peili umpiot.
Pitkään miettiny että kötöstän jonku lisävalopaneelin tuohon keulaan mutta ei noita pimeän ajan ajoja niin paljoa tule, enkä toisekseen halua rei'ittää noita keulan osia millään lailla. Ledit hoiti homman tällä kertaa.
Eipä tullu kyllä kuvaa otettua kun kävin säätelemässä noita, pitkät oli kyllä suunnattukkin ihan päin sitä itteänsä.
Re: Mikan harharetket, Paluu mersuihin... Taas. Eemeli ja Hyyymeri.
Taas kävästiin serkkupojan möksä työmaalla 3vuorokautta touhuamassa.
Saatiin viimiset kattotuolit paikalleen ja räystäät ja raakapontti lyötyä kiinni, työmaa on nyt ns sääsuojassa.
Hyyymeri pysy kokoajan lämpimänä diiseli wallaksella, noin 12-13litraa vei kolmessa vuorokaudessa löpöä, autossa se 18-20c lämmintä, ulkona -5-20c pakkasta.
Akkujen varaus laski noin 45% prosenttiin kun latailtiin melkein kokoajan akkutyökalujen akkuja, toki ruokiakin tehtiin, ja kahvinkeitin porisi useaan kertaan päivässä. Ulkovalo (kirkas ledinauha markiisin reunassa) varmaankin 8h päivässä päällä, aikalailla sama kulutus kuin edellis reissulla.
EDIT:
Pisti silmään että olen liittynyt foorumille yli 20vuotta sitten. "Liittynyt: 01.10.2005 23:39"
Ompa tullu spämmättyä paskaa tänne yli 20 vuotta
Saatiin viimiset kattotuolit paikalleen ja räystäät ja raakapontti lyötyä kiinni, työmaa on nyt ns sääsuojassa.
Hyyymeri pysy kokoajan lämpimänä diiseli wallaksella, noin 12-13litraa vei kolmessa vuorokaudessa löpöä, autossa se 18-20c lämmintä, ulkona -5-20c pakkasta.
Akkujen varaus laski noin 45% prosenttiin kun latailtiin melkein kokoajan akkutyökalujen akkuja, toki ruokiakin tehtiin, ja kahvinkeitin porisi useaan kertaan päivässä. Ulkovalo (kirkas ledinauha markiisin reunassa) varmaankin 8h päivässä päällä, aikalailla sama kulutus kuin edellis reissulla.
EDIT:
Pisti silmään että olen liittynyt foorumille yli 20vuotta sitten. "Liittynyt: 01.10.2005 23:39"
Ompa tullu spämmättyä paskaa tänne yli 20 vuotta
Re: Mikan harharetket, Paluu mersuihin... Taas. Eemeli ja Hyyymeri.
Autokuume on krooninen sairaus... Mukavaa luettavaa kun kerrot myös talvikokemuksia Hymerin kanssa liikkumisesta.
Re: Mikan harharetket, Paluu mersuihin... Taas. Eemeli ja Hyyymeri.
Älä nyt, niitähän alkaa saada kohtuuhinnoilla. Huutokaupatkomissa myytiin taksikäytössä (ilmeisesti) ollut 27400€.
Laitoin verrokiksi uuden ja vähän ajetun niin näkee arvonalenemaa millainen se noilla on.
https://huutokaupat.com/kohde/5952509/m ... z-eqe-2022
KUT-591, vuosimalli 2022 ja ajettu 259000 ja myyty
Veho 27400€
Ajamaton EQE:
https://www.nettiauto.com/mercedes-benz/eqe/15377703
Wetterillä 78020€
10tkm ajettu 2025 EQE:
https://www.nettiauto.com/mercedes-benz/eqe/15299285
Veholla 65900€
wiimax.fi