Saabismiko sairautta? Varo tartuntaa!!!

Täällä voit keskustella ja esittää kysymyksiä muistakin merkeistä kuin Mercedes-Benzistä.
Vastaa Viestiin
Avatar
Ari66
Mesen Invaryhmä®
Viestit: 13054
Liittynyt: 29.9.2005 11:11
Paikkakunta: Hki-Utsjoki-Barentsinmeri
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ari66 »

Tekis mieli joskus päästä ajamaan 9-5 Aeroa, sillä itsellänikin on pari Saabia aikoinaan ollut.
Niistä jä hyvä maku, vaikka jälkimmäisen (900i) kulutusongelmaa ei saatu koskaan ratkaistua.

* Adria Twin 600 SF *

http://www.mbclub.fi
Avatar
Laaksonen
aktiivimeseläinen
Viestit: 9026
Liittynyt: 17.7.2007 23:39
Paikkakunta: Hollola

Viesti Kirjoittaja Laaksonen »

Fordeja sai alkuun vain mustana, Saabeja armeijanvihreänä:
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=8VfOgpLdAtw[/youtube]
Kuva
Avatar
C-Klasse
Viestit: 918
Liittynyt: 27.1.2007 20:54
Paikkakunta: Lapua

Viesti Kirjoittaja C-Klasse »

Käytiin isäukon kans hakemas harrasteautoksi ja nuorimman pojan vähäiseen ajoon Saab 9-5 3.0t Griffin kaikilla varusteilla millä saa. Vuosimalli 2001 ja ajettu 114 tkm.

On se komiaa ku kutonen murahtaa 8) Tuuletetut penkit tuntuu hyviltä ja auto muutenkin on oikea matka-autojen kunkku. Ajamani ekat 100 km tuntuivat hienoilta. Isällä on aikanaan ollut tällainen 2.0t ku ne oli vielä uusia.

Ei se mikään urheiluauto ole, mutta kyllä 200 heppaa ja 310 Nm liikuttaa tuota vaivattomasti. Kattoluukusta ei oikein voi vielä nauttia. Parkkitutkassa mersumaisesti anturi rikki :lol: Pitänee joskus lainata itsellekin ja käydä cruisailemassa. Saabin omistaminen jäänee takaraivoon vaivaamaan ja pulpahtaa pintaan sitte joskus? :)
Ex S204 220 CDI A Avantgarde
Vito W639 109 CDI
Maikki
Mestarikiillottaja
Viestit: 169
Liittynyt: 20.10.2010 11:16

Viesti Kirjoittaja Maikki »

Uusimman hankinnan kulutuksia: Kotimatkalla Turku-Oulu keskinopeus 90km/h, renkaat vajaapaineiset (reilu 2bar renkaissa...vesi/räntäsade ja myrskytuuli ei innostanut mittailemaan :oops: ) 7.7l/100km.

Oulu-Pyhä-Oulu suksiboksi katolla ja 4 hengen kamat matkassa keskinopeus 84km/h ja 8.3l/100km

Pikkusen vähemmällä menee kuin edellinen. 205/55-16 "alikokoinen" rengastus tietysti vaikuttaa vähäsen vs. 205/50-17
Avatar
C-Klasse
Viestit: 918
Liittynyt: 27.1.2007 20:54
Paikkakunta: Lapua

Viesti Kirjoittaja C-Klasse »

3,0t Griffinin Lappeenranta-Lapua -kulutus 8,3l/100 km. Onko se paljon vai vähän, ei ainakaan liikaa tuollaiselle automaattivaihteiselle. Kaupunkiajossa aine voikin sitte maistua :D
Ex S204 220 CDI A Avantgarde
Vito W639 109 CDI
Avatar
C-Klasse
Viestit: 918
Liittynyt: 27.1.2007 20:54
Paikkakunta: Lapua

Viesti Kirjoittaja C-Klasse »

Eilen käytiin perheen voimin ajelulla Griffinillä ja voin todeta että taidanpa ottaa tämän joskus vähä pidemmälle matkalle sitten lainaan. Edessä on varmaan koiranluu huono, muuten hiljainen alustaltaan.

Saab-juttuja kun lukee niin monien mielestä pitäis ostaa pienellä 2,3t -koneella kun se vie vähemmän ja on Saabin oma ja saa viritettyä. Sen verran tuosta koneesta kyl löytyy paukkua ettei sitä tarvi virittää ja mikä idea siinä on, että pitää olla 300 hp etuvetoisessa?

Toki 99% kirjoittaa kolmilitraisesta ymmärryksensä mukaan ilman kokemusta :) S204 tuntuu pieneltä ja ketterältä kaupunkiautolta 9-5:n jälkeen. Tosiasias Saab kääntyy yllättävän ketterästi pienessä tilassa ympäri.
Ex S204 220 CDI A Avantgarde
Vito W639 109 CDI
Avatar
nix0n
aktiivimeseläinen
Viestit: 1286
Liittynyt: 08.3.2013 13:44
Paikkakunta: Kymi

Viesti Kirjoittaja nix0n »

Mitä, eihän tuo 300hp ole vielä mitään ja pitää olla 2.3T tai Aero :wink: Itse tiedän +500hp vehkeitä, mutta ne onkin tehty mailin vetoja varten, mutta ajellaan myös ihan arkiajoja :D
-S204 350cdi 4matic -11
-W124 300D tomaatti -91 (projekti)
-EX S211 320cdi -07, VW Golf gtd farkku -16, S204 350cdi amg -10, W124 300E Sportline -91, W203 230Kompressor Avantgarde Sport -05, BMW E61 530dA -05, Saab 9-5 Aero -02
et
aktiivimeseläinen
Viestit: 1641
Liittynyt: 02.12.2010 19:40

Viesti Kirjoittaja et »

Nyt kun lähdit kertomaan vetovehkeistä niin muistan kun Lappeenrannas noin 5v sitten voitti ruma 900.
Jakainen veto yli 300km/h ja paras 330km/h etuvedolla, niin oliko siinä vakio lohko, alakerta ja laatikko?
Avatar
nix0n
aktiivimeseläinen
Viestit: 1286
Liittynyt: 08.3.2013 13:44
Paikkakunta: Kymi

Viesti Kirjoittaja nix0n »

Muistan myös itse tuon ng900. Ruma kun rullatuoli, mutta liikkui mukavasti. Sen auton taustoja en tiedä, niin en osaa kommentoida tekniikasta. Olikohan garaget.orgissa auton tietoja. Nähtävästi puhe taisi olla tästäSaabista?
-S204 350cdi 4matic -11
-W124 300D tomaatti -91 (projekti)
-EX S211 320cdi -07, VW Golf gtd farkku -16, S204 350cdi amg -10, W124 300E Sportline -91, W203 230Kompressor Avantgarde Sport -05, BMW E61 530dA -05, Saab 9-5 Aero -02
Avatar
C-Klasse
Viestit: 918
Liittynyt: 27.1.2007 20:54
Paikkakunta: Lapua

Viesti Kirjoittaja C-Klasse »

Ei mikään 2,3 -pohjainen viriturbo tunnu samalta ku se kone on liian pieni iskutilavuudeltaan ja väärä perusrakenne. Fiilis jää vajaaksi vaikkahan on 600 hp :). Mä oon nyt päässy ekaa kertaa elämäs ajamaan bensakutosella niin mikään pienempi ei vaan tunnu hienolta enää!
Ex S204 220 CDI A Avantgarde
Vito W639 109 CDI
et
aktiivimeseläinen
Viestit: 1641
Liittynyt: 02.12.2010 19:40

Viesti Kirjoittaja et »

nix0n kirjoitti:Nähtävästi puhe taisi olla tästäSaabista?
Melko varmaan. Ei oikein ruotsi taivu mutta Tampereen suunnalta tuo 900 muistaakseni oli.
Vigge :Sitter original saab låda i bilen men kortare femmans drev från opel vectra för 5.5 år sedan
C-Klasse kirjoitti:Ei mikään 2,3 -pohjainen viriturbo tunnu samalta ku se kone on liian pieni iskutilavuudeltaan ja väärä perusrakenne.
Oliko tuo Griffinin kone Opelin V6 vapari mihin Saappi laittanu "toiseen lohkoon" ahtimen ja Trionic moottoriohjauksen?
Avatar
XUX63
<b>Ylläpitäjä</b>
Viestit: 9732
Liittynyt: 30.9.2005 10:55
Paikkakunta: 90560

Viesti Kirjoittaja XUX63 »

Ihan jees lukemat: 0-300km/h 27s

Kamppailee jo vanahan viririisselimerssun kanssa :lol:
Pirkka-Tesla eli Opel Ampera -12 sähkölelu.
MB 313 CDI Kasten -00.
Lavetti - yhteishuoltajuus :)
W126 300SD -84 talviunilla.
EQE Työautona.

Kuva
Avatar
C-Klasse
Viestit: 918
Liittynyt: 27.1.2007 20:54
Paikkakunta: Lapua

Viesti Kirjoittaja C-Klasse »

Oliko tuo Griffinin kone Opelin V6 vapari mihin Saappi laittanu "toiseen lohkoon" ahtimen ja Trionic moottoriohjauksen?
Kyllä se on tällainen GM-moottori. Ollut ainakin Omegassa ja sitten jossain Saturn -nimisessä jenkkiautossa. Moottorista haluttiin tehdä turboviiveetön käyttämällä pientä ahtopainetta ja ahtimen tarkoituksena olis lähinnä vääntöominaisuuksien parantaminen.

Ajossa moottori tuntuukin vapaastihengittävältä ku vertaa 2,0t -malliin. Kutonen reagoi heti eikä tunnu nuhaiselta alakierroksilla. Saabissa se juttu onkin monien mielestä nelisylinterinen joka alkaa repiä ihan hulluna kun se "pääsee alueelle" :)

Yhden tutun isällä oli aikanaan uutena ostettu OG 900 Turbo 16 ja siinä oli juuri se vanhan liiton potku ohituksissa 8)
Ex S204 220 CDI A Avantgarde
Vito W639 109 CDI
Avatar
nix0n
aktiivimeseläinen
Viestit: 1286
Liittynyt: 08.3.2013 13:44
Paikkakunta: Kymi

Viesti Kirjoittaja nix0n »

Nelonen on muutenkin kivempi kun vaan yks sytkäkassu, kun se porsii kumminkin :lol:
-S204 350cdi 4matic -11
-W124 300D tomaatti -91 (projekti)
-EX S211 320cdi -07, VW Golf gtd farkku -16, S204 350cdi amg -10, W124 300E Sportline -91, W203 230Kompressor Avantgarde Sport -05, BMW E61 530dA -05, Saab 9-5 Aero -02
et
aktiivimeseläinen
Viestit: 1641
Liittynyt: 02.12.2010 19:40

Viesti Kirjoittaja et »

nix0n kirjoitti:Nelonen on muutenkin kivempi kun vaan yks sytkäkassu, kun se porsii kumminkin :lol:
Kuulemma tuolla V6 voi nilkuttaa kotia asti kun yks kerrallaan porsii :shock: :shock: :shock: .
Avatar
nix0n
aktiivimeseläinen
Viestit: 1286
Liittynyt: 08.3.2013 13:44
Paikkakunta: Kymi

Viesti Kirjoittaja nix0n »

Siihen en ota kantaa, koska V6 en ole omistanut, mutta niitä saa aina uusia kaksin kappalein :D Herrasmies autohan tuo V6 on.
-S204 350cdi 4matic -11
-W124 300D tomaatti -91 (projekti)
-EX S211 320cdi -07, VW Golf gtd farkku -16, S204 350cdi amg -10, W124 300E Sportline -91, W203 230Kompressor Avantgarde Sport -05, BMW E61 530dA -05, Saab 9-5 Aero -02
Avatar
C-Klasse
Viestit: 918
Liittynyt: 27.1.2007 20:54
Paikkakunta: Lapua

Viesti Kirjoittaja C-Klasse »

9-5:ssa V6 on herrasmiesmalli ja Aero sitten urheiluversio. Tosin myöhemmin 9-3 SS -mallissa Aero oli 2.8 V6 -koneella. Aikanaan 2000-luvun alkupäässä äijällä oli vaihtoehtoina 9-5 ja BMW e39. En tiedä, olisko e39:sta jääny samanlainen jälkimaku että pitää hommata vielä harrasteautoksi. Ei se ainakaan oo läheskään yhtä harvinainen :idea:
Ex S204 220 CDI A Avantgarde
Vito W639 109 CDI
Maikki
Mestarikiillottaja
Viestit: 169
Liittynyt: 20.10.2010 11:16

Viesti Kirjoittaja Maikki »

C-Klasse kirjoitti:
Oliko tuo Griffinin kone Opelin V6 vapari mihin Saappi laittanu "toiseen lohkoon" ahtimen ja Trionic moottoriohjauksen?
Kyllä se on tällainen GM-moottori. Ollut ainakin Omegassa ja sitten jossain Saturn -nimisessä jenkkiautossa. Moottorista haluttiin tehdä turboviiveetön käyttämällä pientä ahtopainetta ja ahtimen tarkoituksena olis lähinnä vääntöominaisuuksien parantaminen.

Ajossa moottori tuntuukin vapaastihengittävältä ku vertaa 2,0t -malliin. Kutonen reagoi heti eikä tunnu nuhaiselta alakierroksilla. Saabissa se juttu onkin monien mielestä nelisylinterinen joka alkaa repiä ihan hulluna kun se "pääsee alueelle" :)

Yhden tutun isällä oli aikanaan uutena ostettu OG 900 Turbo 16 ja siinä oli juuri se vanhan liiton potku ohituksissa 8)
Tuo ny on aika hilpeetä p...apuhetta väittää että pikku-t:ssä olisi turbopotkua :rollin: jos maksimipaineet on 0.4 ja softalla vielä tarkoituksellisesti tapettu yläpäästä koko kone kun aerossakaan ei ole turbopotkua ellet tarkoita sitä että 1800 kiekan kohdilta lähtee vetämään ihan mukavasti mutta sivistyneesti.

3.0:n vaparitunnehan tarkoittaa ettei ole voimaa eikä vääntöä :leidi: ja tosiaan noissa vanhoissa oli melkoinen turbopotku.

Omaan aeroon ei tule kuin biopowersofta ja 4bar bensapaineensäädin niin saa bensalla ja viinalla +270hv/420nm...seuraavat 30hv maksaa liikaa hyötyyn nähden.
Avatar
C-Klasse
Viestit: 918
Liittynyt: 27.1.2007 20:54
Paikkakunta: Lapua

Viesti Kirjoittaja C-Klasse »

Maikki kirjoitti:
C-Klasse kirjoitti:
Oliko tuo Griffinin kone Opelin V6 vapari mihin Saappi laittanu "toiseen lohkoon" ahtimen ja Trionic moottoriohjauksen?
Kyllä se on tällainen GM-moottori. Ollut ainakin Omegassa ja sitten jossain Saturn -nimisessä jenkkiautossa. Moottorista haluttiin tehdä turboviiveetön käyttämällä pientä ahtopainetta ja ahtimen tarkoituksena olis lähinnä vääntöominaisuuksien parantaminen.

Ajossa moottori tuntuukin vapaastihengittävältä ku vertaa 2,0t -malliin. Kutonen reagoi heti eikä tunnu nuhaiselta alakierroksilla. Saabissa se juttu onkin monien mielestä nelisylinterinen joka alkaa repiä ihan hulluna kun se "pääsee alueelle" :)

Yhden tutun isällä oli aikanaan uutena ostettu OG 900 Turbo 16 ja siinä oli juuri se vanhan liiton potku ohituksissa 8)


Tuo ny on aika hilpeetä p...apuhetta väittää että pikku-t:ssä olisi turbopotkua :rollin: jos maksimipaineet on 0.4 ja softalla vielä tarkoituksellisesti tapettu yläpäästä koko kone kun aerossakaan ei ole turbopotkua ellet tarkoita sitä että 1800 kiekan kohdilta lähtee vetämään ihan mukavasti mutta sivistyneesti.

3.0:n vaparitunnehan tarkoittaa ettei ole voimaa eikä vääntöä :leidi: ja tosiaan noissa vanhoissa oli melkoinen turbopotku.

Omaan aeroon ei tule kuin biopowersofta ja 4bar bensapaineensäädin niin saa bensalla ja viinalla +270hv/420nm...seuraavat 30hv maksaa liikaa hyötyyn nähden.
Niin, jos sä jostain luit että pikku-t:ssä olis turbopotkua niin et ainakaan mun teksteistä. Neljä vuotta ajelin 2,0t:llä niin mä kyllä tiedän sen metkut tasan tarkkaan.

Ja noi "ei oo voimaa eikä vääntöä" -jutut on just on aika väsyneitä. Ilman mitään softaa yms. löytyy se 200/310 Nm hyvin reagoivaa reserviä. Ei oo sitä nuhaista kohtaa ollenkaan, mistä tykkään. Ja se V6 on hieno ääneltään. En ala moittia nelipyttyisiä, koska kyllä niilläkin nyt ajaa. Nelipyttyinen pieni moottori ei vaan oikein sovellu herraskaiseen autoon niinku Griffin esim.
Ex S204 220 CDI A Avantgarde
Vito W639 109 CDI
Avatar
Easy Rider
hupimestari
Viestit: 8062
Liittynyt: 05.7.2007 19:15
Paikkakunta: Kökkelin kinkamalla

Viesti Kirjoittaja Easy Rider »

Maikki kirjoitti:
Pikkusen vähemmällä menee kuin edellinen. 205/55-16 "alikokoinen" rengastus tietysti vaikuttaa vähäsen vs. 205/50-17
Vierintäkehät: 1928mm vs. 1946mm. (STRO:n mukaan) Matalampi profiili nostaneisi kulutusta sen mitä suurempi kehä ehkä laskisi.
Vetonivel on takavetosessa tarpeeton.
Avatar
C-Klasse
Viestit: 918
Liittynyt: 27.1.2007 20:54
Paikkakunta: Lapua

Viesti Kirjoittaja C-Klasse »

et kirjoitti:
Oliko tuo Griffinin kone Opelin V6 vapari mihin Saappi laittanu "toiseen lohkoon" ahtimen ja Trionic moottoriohjauksen?
Se turbo saa käyttövoimansa toisesta puolikkaasta, mutta ahtopainetta annetaan koko moottorille. Termi "asymmetrinen" hämäs ainakin mua ennenkuin selvitin asiaa. http://www.serioussaab.co.uk/guide_pages/9600_p1.html kohdat 1.4 ja 1.5 erityisesti.
Ex S204 220 CDI A Avantgarde
Vito W639 109 CDI
et
aktiivimeseläinen
Viestit: 1641
Liittynyt: 02.12.2010 19:40

Viesti Kirjoittaja et »

Hyvä tarkennus :D .
et
aktiivimeseläinen
Viestit: 1641
Liittynyt: 02.12.2010 19:40

Viesti Kirjoittaja et »

Maikki kirjoitti:Uusimman hankinnan
Mikäs se ennen konkurssia ysivitonen on?
Oliko siinä jokin GM kone ettei kiinnosta... ainakin erikoisen näköine auto... piru kun en muista mallimerkintää...
Maikki
Mestarikiillottaja
Viestit: 169
Liittynyt: 20.10.2010 11:16

Viesti Kirjoittaja Maikki »

et: ng9-5 on sitten varmaankin 90% opel :niinpaniin:

Itseasiassa ng9-5 farkku houkuttaisi kovasti mutta sitä ei taida saada kilpiin kuin muuttoautona ja ng:n jos mällää niin korinosien löytyminen voi olla huonolla tuurilla pidempiaikainen projekti.

Se vähä mitä olen ajanut ng9-5:lla niin oikein kiva auto
Avatar
C-Klasse
Viestit: 918
Liittynyt: 27.1.2007 20:54
Paikkakunta: Lapua

Viesti Kirjoittaja C-Klasse »

Semmoista vipan mallin 9-5:sta ei siis saatu Suomeen ennen loppua? Sellaista ei sitten ihan joka poika hommaakaan :) I

Ny on käyty tankkaamas Griffini ja kulutus oli 11,3l/100 km. Ei vie liikaa polttoainetta ku ottaa huomioon ettei autolla oo ajettu ollenkaan pidempää matkaa vaan pyöritty Lapualla ja Seinäjoella asioilla. Koiranluut oli edessä tosiaan huonot ja ne vaihdattamalla kyyti hiljeni. Myös apukuskin puolen sumari piti pistää kiinni. Oli yläreunasta irti kiinnikkeestä. Parkkitutka kaipais uutta anturia todennäköisesti. Jos oikein innostuu niin pitäis tilata vaihdekepin ympärille ehjä verhoilulista, koska "jalopuu" on jostain syystä lähtenyt siitä pinnasta pois.
Ex S204 220 CDI A Avantgarde
Vito W639 109 CDI
Avatar
nix0n
aktiivimeseläinen
Viestit: 1286
Liittynyt: 08.3.2013 13:44
Paikkakunta: Kymi

Viesti Kirjoittaja nix0n »

Kyllä ng femmaa saatiin Suomeen ennen konkkaa. Farkkua ei saatuu myyntiin asti, valitettavasti. Se olisi mielenkiintoinen. Saksassa on ainakin saatu muutama valmistetuista farkuista kilpiin asti. Tuollaisen ng femma aeron kyydissä on tullut oltua ja onhan se siisti laitos. Moni ei varmaan pidä tuon uuden ulkonäöstä, mutta omalla tavallaan se on erittäin nätti :)
-S204 350cdi 4matic -11
-W124 300D tomaatti -91 (projekti)
-EX S211 320cdi -07, VW Golf gtd farkku -16, S204 350cdi amg -10, W124 300E Sportline -91, W203 230Kompressor Avantgarde Sport -05, BMW E61 530dA -05, Saab 9-5 Aero -02
Maikki
Mestarikiillottaja
Viestit: 169
Liittynyt: 20.10.2010 11:16

Viesti Kirjoittaja Maikki »

Farkkuja kerettiin tehdä n. 50kpl koesarja. Hollannissa tai Saksassa ovat ilmeisesti saaneet kilpiin mutta täällä ei onnistu :evil:
Avatar
C-Klasse
Viestit: 918
Liittynyt: 27.1.2007 20:54
Paikkakunta: Lapua

Viesti Kirjoittaja C-Klasse »

Juu, nimenomaan tätä farkkua tarkoitin! Kaveri oli käyny tsekkaamas ng sedania jos vaihtais 9-3 Ss:n tilavampaan. On vaan hankala ostos ku niitä ei enää tehdä eikä niiden
hinta mitenkään halpa ole :?
Ex S204 220 CDI A Avantgarde
Vito W639 109 CDI
NonSenCe
murreanalyytikko
Viestit: 1435
Liittynyt: 13.4.2011 20:49
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja NonSenCe »

oi joi joi.. ei hyvä että tälläinen muka mua kiinnostaisi.

http://www.nettivaraosa.com/kunnostetta ... ot/2011295

eli jatkettu 99 saapas.
w124, 300td. autom. -92. -LiNTTauTuJa-
..making sense, is NOT my priority..
Avatar
C-Klasse
Viestit: 918
Liittynyt: 27.1.2007 20:54
Paikkakunta: Lapua

Viesti Kirjoittaja C-Klasse »

Tuli tehtyä semmoinen 600 km reissu Griffinillä 19 ja 8 -teitä pitkin. Onneksi oli kesärajoitukset ja vähän rekkoja liikenteessä sekä hyvät säät. Kyllä se vaan lähtee hienosti kiihtymään ohituksissa! Kaasun kanssa saa olla varovainen ku laatikko herkästi pudottaa kaks vaihdetta jos menee liikaa painamaan.

Tämä kone toimii paremmin keskialueen kierroksilla koska huippuvääntö 310 Nm on välillä 2500-4000 rpm. Yli neljän tonnin ei siis enää niin kiihdy sitten. Vähä alle satasesta ku lähtee ohitukseen niin aina nousee vauhti aika korkealle 130-150:iin ku se vaan hyökkää niin iloisesti :lol: Saa heti oikein jarrutella ku pääsee omalle kaistalle takaisin.

Ajettavuus kuorma päällä oli hieman epämääräinen ja osasyy on ainakin epätasaiset hieman alhaiset rengaspaineet ja toki se, että alla oli talvirenkaat. Tankkaamaankin jouduin, vaikka täydellä tankilla lähdin matkaan. Pieni tankki ja iso kone.
Ex S204 220 CDI A Avantgarde
Vito W639 109 CDI
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Keskustelua muista merkeistä”