Gaz 69, Zil 157, Uaz ym. itämaasturit
- Easy Rider
- hupimestari
- Viestit: 8062
- Liittynyt: 05.7.2007 19:15
- Paikkakunta: Kökkelin kinkamalla
Lockerin räikkien toimintaa:
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=CkA8y6WbO-g&feature=plcp[/youtube]
Keskirattaat ottaa liian lyhyeltä pätkältä ristitappiin, antautu piru voiman alla. 33x12,5r15 mutikat ja alennusvälitys lisää rasitusta entisestään. Jospa tässä joutas uudet sorvimaan jossain välissä leviämmällä kosketuksella, ehkä paksuntaa tappiakin. Oisko iskarinvarsi sopivaa värkkiä?
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=CkA8y6WbO-g&feature=plcp[/youtube]
Keskirattaat ottaa liian lyhyeltä pätkältä ristitappiin, antautu piru voiman alla. 33x12,5r15 mutikat ja alennusvälitys lisää rasitusta entisestään. Jospa tässä joutas uudet sorvimaan jossain välissä leviämmällä kosketuksella, ehkä paksuntaa tappiakin. Oisko iskarinvarsi sopivaa värkkiä?
Vetonivel on takavetosessa tarpeeton.
Meilläpä oli Uralroikka Ry:n vuotuinen roikkarallye männä viikonloppuna.
Vaikeuksien kautta voittoon
Perjantai aamuna aloin katteleen Vaunu-Uralia sillä silmällä, josko tuo olisi siinä kunnossa että uskaltaa lähteä omilta kyliltä pois...
Siinä on tuntunu outoa ravistusta kovempaa vauhtia ajaissa ja ny aattelin kattoa mikä siellä kiukuttelee.
Hyvin lähti soimaan ja ajelin lämpimäksi Siitä sitten syleskelemään pyttyihin josko toinen kävisi kuumempana kuin toinen no vasemman puoleinen ei ihan niin terävästi sihahtanut kuin toinen niin taitaa mennä vähän niinkuin toinen eellä joka sitten aiheuttaa tärinää kuormittaessa enempi.
Siitä sitten kaasareita säätelemään josko olisivat vaan epäbalanssissa. Hämmästys oli suuri kun ei käynyt laisinkaan pelkällä vasemmalla pytyllä, molemmat kun oli pelissä mukana niin vasemman puolen säädöt kyllä vaikuttivat tyhjäkäyntiin. Omillaan ei sitten edes yrittänyt käydä
Venttiilikoppa auki ja välyksiä kattelemaan imupuolella noin millin välys. Kokeilimpa sitten ohivuotomittarilla - mallia omavalmiste - mitenkäs tuolla on tiiviyttä paineen kun löi pyttyyn niin imuventtiili pomppasi oikeille välyksille ja jäi silti vuotamaan niin että suhina kävi
Ilmeisesti seeti irti.
No nyt sitten oli kaksi vaihtoehtoa: ruveta kansiremonttiin, tahi sitten kattoa soolopyörää josko siittä olisi lähtijäksi helpommin. ( Se vetäs ittensä oikosulkuun kotikadun päähän viime reissulta palatessa ja on ollu siitä lähin nöyrtymässä tuolla nurkan takana.) Syypäästä oli vahva epäilys, joka osoittautui oikeaksi. Laturin tuuletusropelin pultti oli pyörinyt auki ja aiheuttanut oikarin laturin sisään. Vaunupyörästä laturi sooloon ja katso: Soitto soi :hali:
Suunnitelma B käyttöön: Rouva ja likka autoon ja pojan kanssa soololla etelää kohden :applause:
Ilta oli kerenny jo pitkälle joten mentiin aika lentämällä että keretään päivännäöllä perille (lähtö tapahtui klo 21:30)
Mahdollisesti näistä kovista kierroksista johtuen laturi lopetti lataamisen Mäntsälän kohilla (myöhemmin kuulin että näistä uudemmista irtoaa käämien suojaksi valettu massa irti ajan kanssa jumittaen ja rikkoen laturin) johtuen myöhäisestä ajankohdsta ja kiireestä, päätin ajaa perille kerrasta ja korjata paikanpäällä.
Virhe.
Kehä III:lla alkoi kuulumaan helvetillinen pauke moottorista
Vetäsin seuraavalle bussipysäkille ja tutkailin tilannetta laturista kasassa pitävät pultit kaikki löysällä, yksi pyörinyt kokonaan auki ja laturi heiluu paukkeen tahtiin. Johtopäätös: laturista laakerit paskana ja se pitää äänen.
Tällä olettamalla ja matkaakaan kun ei ollut jälellä kuin 15km, niin päätin ajaa perille.
Virhe.
Lauantaina vaihtelin sitten varaosakauppiaalta ostamani laturin paikalleen ja eikös mitä, lataamaanhan se rupesi heti. Vaan pauke ei muuttunut mihinkään
Siinävaiheessa alkoi jo hieman vituttamaan.
Seuraava diagnoosi oli joko nokan tai kampuran hammaspyörän kiila väljä, jonka olisi väljistänyt jumittavan laturin aiheuttama kuorma.
Kauhia rapula ja keli oli "hieman" oikukas: vuoroin paistoi, tuuli myrskyn lailla ja satoi niin en millään saanut itseäni yllytettyä jakopään aukomiseen
Päätin että tuo mihin tuo, jos ei perille asti niin mopo mettään ja ootellaan sitten huoltoauton kyytiä ja haetaan mopo kärryn kanssa kuhan innostaa.
Virhe.
Pääsin juurikin sen 15km takas kehälle, suunnilleen samoille paikoille missä pauke alkoi, kun kone vaan lopetti käymisen täydestä laukasta. Sinänsä hassusti kun ei pitänyt mitään isompaa pamausta tahi nykässy tuntuvasti, että olisi männät ja venttiilit ruvennu lähempää tuttavuutta tekemään
Ilmeisesti täystuhoa ei tapahtunut, mikä lie vehkeen sammuttanut
Paikka vaan oli todella huono: kehäIII, missä kohalla syvä ja jyrkkä penkkainen oja jonka yli oli turha kuvitellakkaan vievänsä mopoa näkösuojaan, toisaalta kävelytie suoraan ojan toisella puolella jota pitkin termiitit pääsisivät helposti tuhotöihin :frustrated:
Kaikki pk-seudun kaverit, joiden numero oli puhelimessa, tietenkin mailla mökkeilemässä, autossa taas millä oltiin liikkeellä ei tietenkään koukkua ollut, niin ei voinut edes kärryä käydä hakemassa lainaan, sellaisen olisi yheltä kaverilta saanut pihasta hakea.
Eipä siinä sitten muuta kun ensin Heinolaan, pikainen ruokailu, peräkärryn tyhjennys polttopuukuormasta ja takaisin Espooseen
Rupesi toisen kotimatkan aikana jo aikaslailla luppasemaan, kun ei noissa Ralleissa kerkiä juuri nukkumaan
No iltayheksältä sitä oltiin jo onnellisesti kotosalla :hali:
Ihan hyvin, kun vasta puoliltapäivin lähettiin ja matkaakin oli sen 170km
Vaikeuksien kautta voittoon
Perjantai aamuna aloin katteleen Vaunu-Uralia sillä silmällä, josko tuo olisi siinä kunnossa että uskaltaa lähteä omilta kyliltä pois...
Siinä on tuntunu outoa ravistusta kovempaa vauhtia ajaissa ja ny aattelin kattoa mikä siellä kiukuttelee.
Hyvin lähti soimaan ja ajelin lämpimäksi Siitä sitten syleskelemään pyttyihin josko toinen kävisi kuumempana kuin toinen no vasemman puoleinen ei ihan niin terävästi sihahtanut kuin toinen niin taitaa mennä vähän niinkuin toinen eellä joka sitten aiheuttaa tärinää kuormittaessa enempi.
Siitä sitten kaasareita säätelemään josko olisivat vaan epäbalanssissa. Hämmästys oli suuri kun ei käynyt laisinkaan pelkällä vasemmalla pytyllä, molemmat kun oli pelissä mukana niin vasemman puolen säädöt kyllä vaikuttivat tyhjäkäyntiin. Omillaan ei sitten edes yrittänyt käydä
Venttiilikoppa auki ja välyksiä kattelemaan imupuolella noin millin välys. Kokeilimpa sitten ohivuotomittarilla - mallia omavalmiste - mitenkäs tuolla on tiiviyttä paineen kun löi pyttyyn niin imuventtiili pomppasi oikeille välyksille ja jäi silti vuotamaan niin että suhina kävi
Ilmeisesti seeti irti.
No nyt sitten oli kaksi vaihtoehtoa: ruveta kansiremonttiin, tahi sitten kattoa soolopyörää josko siittä olisi lähtijäksi helpommin. ( Se vetäs ittensä oikosulkuun kotikadun päähän viime reissulta palatessa ja on ollu siitä lähin nöyrtymässä tuolla nurkan takana.) Syypäästä oli vahva epäilys, joka osoittautui oikeaksi. Laturin tuuletusropelin pultti oli pyörinyt auki ja aiheuttanut oikarin laturin sisään. Vaunupyörästä laturi sooloon ja katso: Soitto soi :hali:
Suunnitelma B käyttöön: Rouva ja likka autoon ja pojan kanssa soololla etelää kohden :applause:
Ilta oli kerenny jo pitkälle joten mentiin aika lentämällä että keretään päivännäöllä perille (lähtö tapahtui klo 21:30)
Mahdollisesti näistä kovista kierroksista johtuen laturi lopetti lataamisen Mäntsälän kohilla (myöhemmin kuulin että näistä uudemmista irtoaa käämien suojaksi valettu massa irti ajan kanssa jumittaen ja rikkoen laturin) johtuen myöhäisestä ajankohdsta ja kiireestä, päätin ajaa perille kerrasta ja korjata paikanpäällä.
Virhe.
Kehä III:lla alkoi kuulumaan helvetillinen pauke moottorista
Vetäsin seuraavalle bussipysäkille ja tutkailin tilannetta laturista kasassa pitävät pultit kaikki löysällä, yksi pyörinyt kokonaan auki ja laturi heiluu paukkeen tahtiin. Johtopäätös: laturista laakerit paskana ja se pitää äänen.
Tällä olettamalla ja matkaakaan kun ei ollut jälellä kuin 15km, niin päätin ajaa perille.
Virhe.
Lauantaina vaihtelin sitten varaosakauppiaalta ostamani laturin paikalleen ja eikös mitä, lataamaanhan se rupesi heti. Vaan pauke ei muuttunut mihinkään
Siinävaiheessa alkoi jo hieman vituttamaan.
Seuraava diagnoosi oli joko nokan tai kampuran hammaspyörän kiila väljä, jonka olisi väljistänyt jumittavan laturin aiheuttama kuorma.
Kauhia rapula ja keli oli "hieman" oikukas: vuoroin paistoi, tuuli myrskyn lailla ja satoi niin en millään saanut itseäni yllytettyä jakopään aukomiseen
Päätin että tuo mihin tuo, jos ei perille asti niin mopo mettään ja ootellaan sitten huoltoauton kyytiä ja haetaan mopo kärryn kanssa kuhan innostaa.
Virhe.
Pääsin juurikin sen 15km takas kehälle, suunnilleen samoille paikoille missä pauke alkoi, kun kone vaan lopetti käymisen täydestä laukasta. Sinänsä hassusti kun ei pitänyt mitään isompaa pamausta tahi nykässy tuntuvasti, että olisi männät ja venttiilit ruvennu lähempää tuttavuutta tekemään
Ilmeisesti täystuhoa ei tapahtunut, mikä lie vehkeen sammuttanut
Paikka vaan oli todella huono: kehäIII, missä kohalla syvä ja jyrkkä penkkainen oja jonka yli oli turha kuvitellakkaan vievänsä mopoa näkösuojaan, toisaalta kävelytie suoraan ojan toisella puolella jota pitkin termiitit pääsisivät helposti tuhotöihin :frustrated:
Kaikki pk-seudun kaverit, joiden numero oli puhelimessa, tietenkin mailla mökkeilemässä, autossa taas millä oltiin liikkeellä ei tietenkään koukkua ollut, niin ei voinut edes kärryä käydä hakemassa lainaan, sellaisen olisi yheltä kaverilta saanut pihasta hakea.
Eipä siinä sitten muuta kun ensin Heinolaan, pikainen ruokailu, peräkärryn tyhjennys polttopuukuormasta ja takaisin Espooseen
Rupesi toisen kotimatkan aikana jo aikaslailla luppasemaan, kun ei noissa Ralleissa kerkiä juuri nukkumaan
No iltayheksältä sitä oltiin jo onnellisesti kotosalla :hali:
Ihan hyvin, kun vasta puoliltapäivin lähettiin ja matkaakin oli sen 170km
...rikkinäisestä käyttökelvotonta...
Pieni on kenties kaunista, mutta isossa on aina enemmän: W126 250DT, V123 240D Lang
® Mesen linttaklubi - Perille vie ja tyylillä.
MCoBFo300TEDBWIoPHC ®
Pieni on kenties kaunista, mutta isossa on aina enemmän: W126 250DT, V123 240D Lang
® Mesen linttaklubi - Perille vie ja tyylillä.
MCoBFo300TEDBWIoPHC ®
Noni, arvasin että joku unehtu
No, eisemitään. Muistin myös, juurikin samalla hetkellä kun mopo ilmesty näköpiiriin kehän laidalla pois hakiessa, että olisihan mulla ollut osakaskon lisänä hinauspalvelu
No, eisemitään. Muistin myös, juurikin samalla hetkellä kun mopo ilmesty näköpiiriin kehän laidalla pois hakiessa, että olisihan mulla ollut osakaskon lisänä hinauspalvelu
...rikkinäisestä käyttökelvotonta...
Pieni on kenties kaunista, mutta isossa on aina enemmän: W126 250DT, V123 240D Lang
® Mesen linttaklubi - Perille vie ja tyylillä.
MCoBFo300TEDBWIoPHC ®
Pieni on kenties kaunista, mutta isossa on aina enemmän: W126 250DT, V123 240D Lang
® Mesen linttaklubi - Perille vie ja tyylillä.
MCoBFo300TEDBWIoPHC ®
- Easy Rider
- hupimestari
- Viestit: 8062
- Liittynyt: 05.7.2007 19:15
- Paikkakunta: Kökkelin kinkamalla
Tuli mökillä tehtyä toiseen ZIL:iin perusvenäläinen venttiiliremontti. Ilman kunnon työkaluja ja varaosia, keskellä korpea, keskellä yötä öljylyhdyn valossa, tihkusateessa ja kovassa humalassa. Neloskattilassa ei ollu valakijjaa, eikä sen koommin likistyksiä. Venttiili palanut. Kesti tuo ainakin 450km etelään ajoa ja tännään lissää.
Avo GAZ puolestaan posautti kylillä lattasulakkeen, eikä suostunut enää käynnistymään. Uutta kansinahkaa ei ollunna heti saapuvilla, niin piti oikoa parkkipaikalla vanhasta liekkirengaspellit. Läks tulille, mutta alko vuotamaan toisesta sylinteristä himpun verran kansipultin kautta. - Ei vaikuta sen mopon ohjaukseen.
Avo GAZ puolestaan posautti kylillä lattasulakkeen, eikä suostunut enää käynnistymään. Uutta kansinahkaa ei ollunna heti saapuvilla, niin piti oikoa parkkipaikalla vanhasta liekkirengaspellit. Läks tulille, mutta alko vuotamaan toisesta sylinteristä himpun verran kansipultin kautta. - Ei vaikuta sen mopon ohjaukseen.
Vetonivel on takavetosessa tarpeeton.
- Meissenkeri
- Viestit: 3837
- Liittynyt: 15.8.2006 2:10
- Paikkakunta: pohjolan pääkaupunki
En keksi tälle jutulle parempaakaan paikkaa, niin laitan tähän. Kyseessä kuitenkin ZIL, joten jollakin lailla otsikkoon sopiva aihe.
Eilen tuli televisiosta erittäin hyvä dokumentti Zilin limusiinivalmistuksesta aivan viimevuosina. Kaikki ei mene aivan kuin stromsöössä. Dokumentti näkyy Yle Areenalla kuukauden päivät. Kannattaa käydä katsomassa --> http://areena.yle.fi/tv/2199185
Eilen tuli televisiosta erittäin hyvä dokumentti Zilin limusiinivalmistuksesta aivan viimevuosina. Kaikki ei mene aivan kuin stromsöössä. Dokumentti näkyy Yle Areenalla kuukauden päivät. Kannattaa käydä katsomassa --> http://areena.yle.fi/tv/2199185
- Easy Rider
- hupimestari
- Viestit: 8062
- Liittynyt: 05.7.2007 19:15
- Paikkakunta: Kökkelin kinkamalla
- Easy Rider
- hupimestari
- Viestit: 8062
- Liittynyt: 05.7.2007 19:15
- Paikkakunta: Kökkelin kinkamalla
- Easy Rider
- hupimestari
- Viestit: 8062
- Liittynyt: 05.7.2007 19:15
- Paikkakunta: Kökkelin kinkamalla
Taitaa olla juurikin 131:n simpukka jne, pittää suunnitella.
Tänään kokeilin Ural 375:sta, n. kilometrin maastouralla. Tylsä peli ajaa, vaikka kivaa onkin. Kakkosella eteenpäin ja kytkimeen ei tarvitse koskea koko matkalla, vaikka uralla puoli metriä mutaa ja hevosen päästä ylöspäin kokoisia kiviä. Koko reitti kynnetty telakoneilla ihan p*.
Saatiin myös dokumentoitua moottoriajoneuvolle ihan kunnioitettava kulutuslukema, 11km tätä kivikkoista hyöltöä ja 40l löpöä = öbaut 364l/100km. Ja vain Pimppivaunu ykkösellä. (BMP-1, 16l v6, 300hv, 1000Nm) Vissiin raskaahkoa maastoa ja kaasujalkaa..
Tänään kokeilin Ural 375:sta, n. kilometrin maastouralla. Tylsä peli ajaa, vaikka kivaa onkin. Kakkosella eteenpäin ja kytkimeen ei tarvitse koskea koko matkalla, vaikka uralla puoli metriä mutaa ja hevosen päästä ylöspäin kokoisia kiviä. Koko reitti kynnetty telakoneilla ihan p*.
Saatiin myös dokumentoitua moottoriajoneuvolle ihan kunnioitettava kulutuslukema, 11km tätä kivikkoista hyöltöä ja 40l löpöä = öbaut 364l/100km. Ja vain Pimppivaunu ykkösellä. (BMP-1, 16l v6, 300hv, 1000Nm) Vissiin raskaahkoa maastoa ja kaasujalkaa..
Vetonivel on takavetosessa tarpeeton.
- Easy Rider
- hupimestari
- Viestit: 8062
- Liittynyt: 05.7.2007 19:15
- Paikkakunta: Kökkelin kinkamalla
- Easy Rider
- hupimestari
- Viestit: 8062
- Liittynyt: 05.7.2007 19:15
- Paikkakunta: Kökkelin kinkamalla
- Easy Rider
- hupimestari
- Viestit: 8062
- Liittynyt: 05.7.2007 19:15
- Paikkakunta: Kökkelin kinkamalla
Kumijumppaa korven keskellä
Alkoi eturenkaat olemaan sileät, hampaille kuluneet sekä ympäriinsä pököt ja halkeilleet. Pari ajamatonta rengasta oli kertynyt nurkkiin 15v. aikana, tosin uudemmalla kuviolla. Eikun rengastöihin! Kuvassa ensimmäinen jo vaihdettu. Huomaa tukevat pukit akselin alla, työturvallisuus ennen muuta.
Ilmat pihalle ja kehämutterit irti.
Moskan ja sorkkaraudan kanssa pieksentää tunti per puoli. Lujassa ovat oltuaan vuodesta -72 vanteella. Lopulla mielikuvitusta käyttöön ja kiiloja liiteristä.
Irti lopulla läksivät.
Renkaan sisältä löytyy vannenauha, ei suinkaan kuminen vaan teräsplootua. Tämä pitää renkaan varmasti vanteella, vaikka sen laskee tyhjiin kojelaudasta. Nauhassa linkkusaranasysteemi, jotta saa ulos renkaasta.
Sisukummi ulos, vaatii enemmän kuin nipun näppejä ja hetken aikaa tyhjentyäkseen riittämiin.
Vanha sisukummi ja vannenauha "uudessa" renkaassa. (-85 ja -86)
Nippuun samaa rataa takaperin ja ajoa vaille. Aika lujasti sai kiskoa uudella renkaalla kehäpultteja kiinni, vannenauhan kiristyessä väliin.
Värski väri tuli sudittua niskaan pari kesää sitten. Muutama litra itsesävytettyä peltikattovihreää, euron per litra.
Ilmat pihalle ja kehämutterit irti.
Moskan ja sorkkaraudan kanssa pieksentää tunti per puoli. Lujassa ovat oltuaan vuodesta -72 vanteella. Lopulla mielikuvitusta käyttöön ja kiiloja liiteristä.
Irti lopulla läksivät.
Renkaan sisältä löytyy vannenauha, ei suinkaan kuminen vaan teräsplootua. Tämä pitää renkaan varmasti vanteella, vaikka sen laskee tyhjiin kojelaudasta. Nauhassa linkkusaranasysteemi, jotta saa ulos renkaasta.
Sisukummi ulos, vaatii enemmän kuin nipun näppejä ja hetken aikaa tyhjentyäkseen riittämiin.
Vanha sisukummi ja vannenauha "uudessa" renkaassa. (-85 ja -86)
Nippuun samaa rataa takaperin ja ajoa vaille. Aika lujasti sai kiskoa uudella renkaalla kehäpultteja kiinni, vannenauhan kiristyessä väliin.
Värski väri tuli sudittua niskaan pari kesää sitten. Muutama litra itsesävytettyä peltikattovihreää, euron per litra.
Vetonivel on takavetosessa tarpeeton.