Kysymyksiä Mazdan kaasarista

Täällä voit keskustella ja esittää kysymyksiä muistakin merkeistä kuin Mercedes-Benzistä.
Vastaa Viestiin
Avatar
jari_w123
Mersutohtori
Viestit: 1919
Liittynyt: 11.2.2006 0:35
Paikkakunta: kokkola

Kysymyksiä Mazdan kaasarista

Viesti Kirjoittaja jari_w123 »

Oisko jollain hyviä vihjeitä 626:sen 2litrasen kaasari mazdan säätämisessä?Varmin tapahan olis vaihtaa tilalle vanha 5syl 300d kone niin loppuu ne käyntihäiriöt kun on rautaiset tulpanjohdot ja kaikki, mutta en viihti siihen kyllä alkaa.Jos joku on tuommosta säätäny niin vinkkejä kehiin.
Avatar
Sivonen
Viestit: 4939
Liittynyt: 20.9.2005 20:48
Paikkakunta: Jämsänkoski City
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sivonen »

Tyypillinen japski kaasari:

Siellä on paljon letkuja eikös joo? Kaikki vuotaa jostain.
Sitten siellä on jokunen hapero kalvo kaasarin sisällä.
Koho vuotaa.
Suuttimet tukossa.
Läpän akseli on väljä.
Ryyppy jumittaa.
Koppakuoriainen neulaventtiilin välissä.


Eli siis heitä letkuhelevettikaasari viutsin kettuun ja ruuvaa Weber tilalle. :wink:
® Mesen linttaklubi
-Jokaisella kukalla on juuret

Kuva
Avatar
jari_w123
Mersutohtori
Viestit: 1919
Liittynyt: 11.2.2006 0:35
Paikkakunta: kokkola

Viesti Kirjoittaja jari_w123 »

Kyllä tuo on just tyypillinen letkuhelvetti kaasari niinkuin sanoit mutta kun tuo on mazda niin ajattelin kokeilla ensin säätää ja sitte kiroilla ja vasta sitte vaihtaa tuo kaasari,Mutta koho on ehjä letkut näyttäs ehjiltä arvot on kohillaan mutta ryyppy ei toimi kunnolla ja kylmäkäynti on perseestä.Aattelin laittaa korjaus satsin mutta kun ei saa enää mistään.
Avatar
Sivonen
Viestit: 4939
Liittynyt: 20.9.2005 20:48
Paikkakunta: Jämsänkoski City
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sivonen »

Jaa, tulikin mieleen... Entisellä työkaverilla on 626 kaasarikoneella ja manuaaliryypyllä. Tarvii ryyppyä jos ei ole kunnolla lämmin, muuten käy huonosti.

Onkos sinulla automaatti- vai manuaaliryyppy? Pienellä vaijerivirityksellähän sen automaatin saa muutettua manuaalitoimiseksi jos ei puhdistamalla ala tottelemaan.

Kaasaria on vähän huono ostaa purkaamoltakaan, ne kun muutamia vuosia seisoo hyllyssä kuivana niin hapertuu kalvot hajalle. :?
® Mesen linttaklubi
-Jokaisella kukalla on juuret

Kuva
Avatar
jari_w123
Mersutohtori
Viestit: 1919
Liittynyt: 11.2.2006 0:35
Paikkakunta: kokkola

Viesti Kirjoittaja jari_w123 »

kyllä tuo on automaatti ryypyllä.Mulla on itelläkin 1,5 vuotta jouten ollut kaasari irrallisena ja pilalle on menny.Jos tuo mazda olis mun ajo auto niin värkkäisin siihen heti manuaali ryypyn tai tuplat vaakaimut mutta kun on muijan auto niillehän ei tunnetusti käy mikään tuommonen mekaaninen hypistely.Auto on muuten vm90 unohdin mainita siitä aikaisemmin.
Avatar
stanger
Tolokun mies
Viestit: 2068
Liittynyt: 30.9.2005 16:20
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja stanger »

:huh: mulla meinaa kanssa omassa matstassa "narttuilla" tuo automaattiryyppy-->ei meinaa lähteä aina pois päältä (sitten lähtee kun antaa heti TUNTEELLA hanikkaa). Minä rakennan ainakin manuska ryypyn jos vain rupeaa yhtään enempää teetättämään tuo ryypyn kanssa :x
Auttaakohan korjaus-sarja mitää.. :? ja mitä lie maksaa?
BMW E31 V12
Avatar
jari_w123
Mersutohtori
Viestit: 1919
Liittynyt: 11.2.2006 0:35
Paikkakunta: kokkola

Viesti Kirjoittaja jari_w123 »

Kokkolan kaasutin expertiltä ei saa tuota korjaus satsia, viime elokuussa tilasin ja ei oo vieläkään tullu.Kyllä mä yhen satsin sieltä jo hain mutta väärä oli huomasin tietysti vasta sitte ku kaasari oli levällään.
Avatar
stanger
Tolokun mies
Viestit: 2068
Liittynyt: 30.9.2005 16:20
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja stanger »

:eek: no niin.... :evil:
Menin sitten uhoamaan sen kaasarin kanssa,niin heti hajosi startti :roll:
Ei etes napsu ku kääntää avaimesta--->varmaan solennoidi p*skana ,kun rengasraudalla hakkaa starttia niin pyörähtää :idiot:
Pyörittää perhanan huonosti\vaikeasti (akussa on virtaa), eli varmaan on puslatkin selevänä.. :evil: VOI PER.....
tanan matstat...ei mersun ollessa tarvinnu leikkiä starttien kanssa...
BMW E31 V12
Avatar
Jarno.V
Opel - spesialisti
Viestit: 1021
Liittynyt: 30.9.2005 18:12
Paikkakunta: Oulun seutu tällä kertaa

Viesti Kirjoittaja Jarno.V »

stanger kirjoitti::eek: no niin.... :evil:
Menin sitten uhoamaan sen kaasarin kanssa,niin heti hajosi startti :roll:
Ei etes napsu ku kääntää avaimesta--->varmaan solennoidi p*skana ,kun rengasraudalla hakkaa starttia niin pyörähtää :idiot:
Pyörittää perhanan huonosti\vaikeasti (akussa on virtaa), eli varmaan on puslatkin selevänä.. :evil: VOI PER.....
tanan matstat...ei mersun ollessa tarvinnu leikkiä starttien kanssa...
Hiilet loppu..
Avatar
peehoo7
Viestit: 326
Liittynyt: 15.10.2005 1:39
Paikkakunta: KEMPELE

Viesti Kirjoittaja peehoo7 »

Ei siellä startissa tarvi olla muuta vikkaa kun hiilet loppu. Solenoidin vetokäämikin maatuu hiilien läpi. Jos hiilet loppu niin vain kipinöi kollektorin lamelleilla ja urinan kanssa yrittää vaikeasti pyöriä. Hakkaamalla saa yleensä sen verran yhteyttä, että solenoidi vetää päälle.


Noniin värkkäilin sen aikaa että kerkesivät toiset jo eelle.
Se toimii jos liikkuu tai pörisee.
Avatar
jari_w123
Mersutohtori
Viestit: 1919
Liittynyt: 11.2.2006 0:35
Paikkakunta: kokkola

Viesti Kirjoittaja jari_w123 »

Värkkääppä stanger vanhan w123 dieselin 2,2kw startti niin tiedettäis miten se Mazdan kone pyörii... Ei vaisinkaan työkaverilla olis tommonen startti ylimääräisenä pitäs olla ehjä.Pistä vaikka viestiä jos kiinnostaa.
Avatar
stanger
Tolokun mies
Viestit: 2068
Liittynyt: 30.9.2005 16:20
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja stanger »

jari_w123 kirjoitti:Värkkääppä stanger vanhan w123 dieselin 2,2kw startti niin tiedettäis miten se Mazdan kone pyörii... Ei vaisinkaan työkaverilla olis tommonen startti ylimääräisenä pitäs olla ehjä.Pistä vaikka viestiä jos kiinnostaa.
startista oli tosiaankin virtapuolen hiilet ihan finaalissa-->vaihdoin ne ja puhdistin startin-->taas toimii 8)
Et muuten jari sattus tietään mistään syyläriä matukkaan, kun näkyy vuotavan... :cry: :evil:
BMW E31 V12
Sjtv
Tuning-Ässä
Viestit: 391
Liittynyt: 19.9.2005 21:05

Viesti Kirjoittaja Sjtv »

Siihen saa tehokkaamman ja paremman syylärin kun ottaa GC korimallista semmosen.
Gti masta seka riisseli tatsuni.
Avatar
jari_w123
Mersutohtori
Viestit: 1919
Liittynyt: 11.2.2006 0:35
Paikkakunta: kokkola

Viesti Kirjoittaja jari_w123 »

Tulipa viikonloppuna värkättyä tuon mazdan kaasarin kans ja huomasin että ryyppyä aukipäin vetävä alipainekello on rikki, siis sellainen jonka tarkoitus on raottaa läppää heti koneen käynnistyttyä.Uusi osa maksaa kuulemma 100€ joten ei muuta ku pelle pelotonta leikkimään.Huomasin kaasarin toisella puolella melkein samanlaisen kellon jonka tarkoitus on myös vetää läppää auki kun kone käy mutta tämä kello on ohjattu sähköventtiilillä :eec: .Siitä sitten sain idean heittää rikkinäsen kellon letku roskiin ja jäljelle jääneeseen nippaan laittaa pitempi letku ja vetää se sinne ehjälle kellolle ja samalla tulpata sähköventtiilillä ohjattu letku.Kötys tuntuu muuten toimivan hyvin mutta se veti läppää liikaa auki jolloin kone alkoi nykimään ja sammuilemaan ensimmäisillä metreillä kylmänä.Tämän asian korjasin hiomalla läppää aukaisevaa vipua ohuemmaksi jolloin läpän aukeaminen rajoittuu noin kolmeen milliin aikaisemman noin 6mm sijasta.Niin autossa on ollut semmoinen ongelma että kylmä käynnistyksissä kone käy ensimmäiset 2s hyvin ja sitten alkaa röpöttämään liian pienen ilmamäärän takia ja on liikennevaloissa pakko pitää väkisin käynnissä kun ei jaksa käydä ilman kaasua.
W123 300TD farkkupaku
W123 300 turbodiesel sedan
Avatar
JaniH
Mestarikiillottaja
Viestit: 1578
Liittynyt: 01.10.2005 21:33
Paikkakunta: Eura

Viesti Kirjoittaja JaniH »

Tuo ryypyn toimimattomuushan on likimain aina nuitten automaattiryyppyjen vika, ainakin japseissa ja volkkareissa. Mulla on tasan yhdessä B11 koppasessa sanissa toiminu ryyppy lähes niinkuin kuuluukin, muissa ei lainkaan. Lisäksi 2 eri volkkarissa on ollu kehnommin toimiva automaattiryyppy, kolhvi ei suostunu aluksi käymään lainkaan kylmänä tyhjäkäyntiä mutta asia korjaantui ruuvaamalla ryyppyläppää auki niin paljon kuin sai ja passatissa toimii kyllä muuten ihan hyvin tuo ryyppy muttei tuntuisi toimivan kuin puoliryyppynä eli ei nosta kierroksia juuri lainkaan...
S210 200
Nissan Maxima
Citroën Xantia
Volvo V70


® Mesen linttaklubi
Avatar
jari_w123
Mersutohtori
Viestit: 1919
Liittynyt: 11.2.2006 0:35
Paikkakunta: kokkola

Viesti Kirjoittaja jari_w123 »

Tuli muijaltakin oikeen positiivista palautetta kaasarin toiminnasta,ei ole kuulemma koskaan toiminut näin hyvin 8) .No katsellaan,kokeillaan ja pelätään pahinta milloin nuo mun viritykset laukeavat :shock: .
W123 300TD farkkupaku
W123 300 turbodiesel sedan
Avatar
JuMu S
Punaniska
Viestit: 3630
Liittynyt: 28.1.2006 23:50
Paikkakunta: Pyykkögrad

Viesti Kirjoittaja JuMu S »

Entisessä käyttökiesissä oli kaikkien letkuhelevatakaasuttimien kantaisä, "sähköinen" Rochester Quadrajet. :shock:

Juurikin vastaava vika oli kompensoitu "merkityksettömäksi" riittävällä nopean tyhjäkäynnin kierrosten nostolla sekä säätämällä ryyppyläpät jo valmiiksi sen verran raolleen että jaksoi käydä. :shock: Oli mukava työ saada taas tuo automatiikka toimimaan niinkuin se oli ajateltu kaikkien noiden muinaisugrilaisten perstuntumasäätöjen jälkeen :evil:

Sen lisäksi, että raottaa ryyppyläppiä, ainakin em mehumaijassa ko kalvon sekundäärinen tehtävä oli avittaa bimetallijousta tyhjäkäyntinopeuden pudottamisessa säälliselle tasolle moottorin lämmetessä.

Arvata saattaa, kuinka mukava lukkoperäinen automaattivaihteinen reilu kaksitonninen peltikeijukainen on peruuttaa kaljamaisella ahtaalla pihalla tyhjäkäyntikierrosluvun huidellessa maksimiväännön kierroksilla, kun ympäröivät parkkiruudut ovat täynnä toinen toistaan kiiltävämpiä ja kalliimpia pokemon-autoja. :eec:
=====================
- ex-Viesti-Lada owners club Finland -
® Mesen Porkkana-klubi
Avatar
Harju
Viestit: 5514
Liittynyt: 27.2.2006 11:21

Viesti Kirjoittaja Harju »

mihin sitä automaattiryyppyä tarvitaan autossa :roll:

aikanaan kun omistin toyota corollan vm-84 ajettu 440tkm ensimmäisiä etuvetosia malleja, no eihän siinä luonnollisestikkaan pelannu tuo ryyppy, vaan ei sitä tarvittukkaan :wink:
esim. kerran töistä lähteissä pakkasta oli -35 astetta oma ja pomon auto seissyt koko päivän ilman lämmitystä ulukona :shock: tokasin pomolle "älä karkaa jos sattuu ettei corolla lähe käyntiin". vaan lähtihän se enstä pumppas n.10 kertaa kaasua niin hörähti heti ja samantien kiekat n.4500rpm 8) öljyvalokin sammui 20 sekunnin päästä :lol: just kun olin lähössä pomo tuli juoksun kans "tulisikko antaa audiin virtaa se ei lähe käyntiin :shock: " lähtihän se audikin tulille kun 4 minuuttia sahas lisävirralla :lol:

ps. audi oli 2 viikkoa vanha a4 1,8 turbo quattro
Avatar
jari_w123
Mersutohtori
Viestit: 1919
Liittynyt: 11.2.2006 0:35
Paikkakunta: kokkola

Viesti Kirjoittaja jari_w123 »

Näinhän se on.Jos tuo mazda olis mun käytössä olisin vetänyt ihan tavallisen vaijerin kojelautaan ja heittänyt mäkeen kaikki automatiikat mutta muijalle se ei kelvannut.
W123 300TD farkkupaku
W123 300 turbodiesel sedan
Avatar
Tomaatti II
Kokkolan Kröönholmi
Viestit: 2439
Liittynyt: 11.7.2006 10:33
Paikkakunta: Kokkola

Viesti Kirjoittaja Tomaatti II »

Mitä jos siihen laittais tommosen toimivan ja huolettoman Axtecin?!? :lol:
Kuva
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Keskustelua muista merkeistä”