Tesla Model S
Tesla Model S
Lienee tullut aika tunnustaa tosiasiat: olen kyllästynyt nykyisiin autoihin.
Uusia, toinen toistaan hienompia malleja tulee tehtaiden suunnitteluosastoilta ja liukuhihnalta, mutta oikein mikään ei saa innostumaan. Retroilijoille vastaan, että vielä vähemmän saavat vanhatkaan autot vipinää aikaiseksi.
Olen vastustanut kiusausta vastata unelma-auto-topikkeihin, joissa tiedustellaan, mikä metalli-muovi-yhdistelmä saisi sinut kerrasta onnelliseksi, että "ei mikään".
Olen kyllästynyt polttomoottoreiden ominaisuuksiin. Negatiivisia luettelematta, ainoa positiivinen käyttöominaisuus on käyttövoiman helppo saatavuus (asemaverkosto) ja nopea lataaminen (tankkaus). Käyttösäde on nipin-napin siedettävä. Parempaa vastinetta ei kuluttajamarkkinoilla kunnolla ole, joten toistaiseksi näillä mennään, valitettavasti.
Sähkömoottori vastaa parhaiten käyttöominaisuuksia, joita autossa tarvittaisiin: tehokas ja vääntävä moottori, ei juuri tehohäviöitä, voi sijoittaa suoraan pyörännapaan jolloin nelivedon ja sen ohjaamisen toteuttaminen on miltei yksinkertaista. Rakenteen ja koko auton käsitteen voi suunnitella uusista lähtökohdista. Ainoa vaan, että sähkön varastointitekniikka on edelleen lapsenkengissään. Puhdasveristä sähköautoa en kovin helposti ottaisi riesakseni meidän pakkasiin, tekniikoita voisi koeponnistaa vaikka Kaliforniassa ensin pari vuosikymmentä.
Jo pidemmän aikaa olen miettinyt, mistä kenkä puristaa ja listannut ominaisuuksia, jotka ideaaliauton (huom. eri asia kuin unelma-auto) pitäisi sisältää. Kirjataan niistä osa tähän esimerkiksi.
- Tilaa reilusti, 6-7 paikkaa
- Käyttösäde vaikkapa viisituhatta kilometriä
- Pieni tai olematon kulutus
- Käytännössä huoltovapaa. Huoltoväli esim. viisikymmentätuhatta kilometriä.
- Turvallinen
- Hiljainen (esim. rengasmelu ja tuulensuhinat)
- Riittävä suorituskyky
- jne. mahdottomia vaatimuksia
Listan lopuksi totean aina, ettei sellaista ole olemassa. Ongelmallista on se, ettei sellaista ole näköpiirissäkään.
Ei täytä tämäkään kriteerejä, mutta seitsemänpaikkaisena lähestyy jo:
http://www.teslamotors.com/models/specs
Jos tuohon lisäisi vielä pienen diesel-generaattorin lämmön ja sähkön tuottoa varten, niin jo alkaisi mielenkiinto herätä.
PS. Elon Musk (PayPal, SpaceX ja Tesla) on kiinnostava henkilö.
Uusia, toinen toistaan hienompia malleja tulee tehtaiden suunnitteluosastoilta ja liukuhihnalta, mutta oikein mikään ei saa innostumaan. Retroilijoille vastaan, että vielä vähemmän saavat vanhatkaan autot vipinää aikaiseksi.
Olen vastustanut kiusausta vastata unelma-auto-topikkeihin, joissa tiedustellaan, mikä metalli-muovi-yhdistelmä saisi sinut kerrasta onnelliseksi, että "ei mikään".
Olen kyllästynyt polttomoottoreiden ominaisuuksiin. Negatiivisia luettelematta, ainoa positiivinen käyttöominaisuus on käyttövoiman helppo saatavuus (asemaverkosto) ja nopea lataaminen (tankkaus). Käyttösäde on nipin-napin siedettävä. Parempaa vastinetta ei kuluttajamarkkinoilla kunnolla ole, joten toistaiseksi näillä mennään, valitettavasti.
Sähkömoottori vastaa parhaiten käyttöominaisuuksia, joita autossa tarvittaisiin: tehokas ja vääntävä moottori, ei juuri tehohäviöitä, voi sijoittaa suoraan pyörännapaan jolloin nelivedon ja sen ohjaamisen toteuttaminen on miltei yksinkertaista. Rakenteen ja koko auton käsitteen voi suunnitella uusista lähtökohdista. Ainoa vaan, että sähkön varastointitekniikka on edelleen lapsenkengissään. Puhdasveristä sähköautoa en kovin helposti ottaisi riesakseni meidän pakkasiin, tekniikoita voisi koeponnistaa vaikka Kaliforniassa ensin pari vuosikymmentä.
Jo pidemmän aikaa olen miettinyt, mistä kenkä puristaa ja listannut ominaisuuksia, jotka ideaaliauton (huom. eri asia kuin unelma-auto) pitäisi sisältää. Kirjataan niistä osa tähän esimerkiksi.
- Tilaa reilusti, 6-7 paikkaa
- Käyttösäde vaikkapa viisituhatta kilometriä
- Pieni tai olematon kulutus
- Käytännössä huoltovapaa. Huoltoväli esim. viisikymmentätuhatta kilometriä.
- Turvallinen
- Hiljainen (esim. rengasmelu ja tuulensuhinat)
- Riittävä suorituskyky
- jne. mahdottomia vaatimuksia
Listan lopuksi totean aina, ettei sellaista ole olemassa. Ongelmallista on se, ettei sellaista ole näköpiirissäkään.
Ei täytä tämäkään kriteerejä, mutta seitsemänpaikkaisena lähestyy jo:
http://www.teslamotors.com/models/specs
Jos tuohon lisäisi vielä pienen diesel-generaattorin lämmön ja sähkön tuottoa varten, niin jo alkaisi mielenkiinto herätä.
PS. Elon Musk (PayPal, SpaceX ja Tesla) on kiinnostava henkilö.
-
- Luupiä
- Viestit: 2269
- Liittynyt: 14.11.2010 10:24
nii in, uutta tulee tehtaan takaportilta kuin nokian kännykkämallia...
itse myös odottelen sähköautoa ja tuo uudenkaupungin tuote hieman kiinnostaisi...2 paikkaa ja ripeä liikkuminen...kohtuullinen käyttösäde jne.
mutta suomessahan osataan, pistetään sen verran veroa ja käyttömaksua että se suurikin into katoaa...
http://www.fiskerautomotive.com/
itse myös odottelen sähköautoa ja tuo uudenkaupungin tuote hieman kiinnostaisi...2 paikkaa ja ripeä liikkuminen...kohtuullinen käyttösäde jne.
mutta suomessahan osataan, pistetään sen verran veroa ja käyttömaksua että se suurikin into katoaa...
http://www.fiskerautomotive.com/
Sähköautojen yleistymistähän haittaa myös tarvittavan sähkönjakeluinfrastruktuurin puute monissa maissa. Pohjoisemmassahan on tietysti lämpötolpat, joista ladata autoa. Tiedä sitten miten sähkönkulutus lisääntyisi valtakunnan tasolla. Joudutaanko pykäämään vielä pari Olkiluotoa lisää sähköautoja varten.
Mitenhän tuon varageneraattorin saisi parhaiten toteutettua. Lämmityshän hoituisi tavallisella webastolla tai vastaavalla. Tuo apugeneraattori olisi sitten vain hätätapauksia varten. Polttoainetta ei tarvittaisi kuin sen verran, että saadaan akkuja ladattua vaikkapa muutaman kymmenen kilometrin ajoa varten.
Mitenhän tuon varageneraattorin saisi parhaiten toteutettua. Lämmityshän hoituisi tavallisella webastolla tai vastaavalla. Tuo apugeneraattori olisi sitten vain hätätapauksia varten. Polttoainetta ei tarvittaisi kuin sen verran, että saadaan akkuja ladattua vaikkapa muutaman kymmenen kilometrin ajoa varten.
S204, AZT250
Tesla vs. penarin perhemalli:
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=vvHTN0Yi1t4
[/youtube]
Muita ajokokemuksia:
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=agP9NVD9KjU[/youtube]
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=vvHTN0Yi1t4
[/youtube]
Muita ajokokemuksia:
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=agP9NVD9KjU[/youtube]
-
- Luupiä
- Viestit: 2269
- Liittynyt: 14.11.2010 10:24
Tesla E alkaa vaikuttamaan muultakin kuin märältä unelta Tästähän on ollut juttua jo suomalaisessakin lehdistössä mutta kauheesti ei ole mediaa saanut liikenteeseen. Vaikka Norja on öljymaa, siellä oikeasti tuetaan sähköautoja. Siellä Tesla on ollut joinakin kuukausina myyntilistan kärjessä. Ruotsissa tuetaan samoten. Meillä niille lyödään "nollapäästöistä" huolimatta varmuuden vuoksi 5% vero.
Jos Elon pääsee hinnoittelussa tavoittelemaansa 35t$ hintaan niin sehän olis tämän päivän kurssilla veroineen alle 27t€ auto ja käyttökulut tänä päivänä nolla jos ei kotona lataile. Kotona ladattuna hintaa tulis n.2€/100km eli omilla ajoilla säästöä tulis noin 3500€/vuosi. Takuu jos on sama ku S-mallissa niin 4v + akustolle 8v.
Suomalaista artikkelia:
http://www.tekniikkatalous.fi/autot/tes ... en/a996165
Kaikenlisäksi vaihdekeppi, vakkari ja ikkunan napit ois tutut. Monitoimiviikseä tuossa ei taida kuitenkaan olla
Onkohan seuraava takavetoinen ajokki Tesla
Jos Elon pääsee hinnoittelussa tavoittelemaansa 35t$ hintaan niin sehän olis tämän päivän kurssilla veroineen alle 27t€ auto ja käyttökulut tänä päivänä nolla jos ei kotona lataile. Kotona ladattuna hintaa tulis n.2€/100km eli omilla ajoilla säästöä tulis noin 3500€/vuosi. Takuu jos on sama ku S-mallissa niin 4v + akustolle 8v.
Suomalaista artikkelia:
http://www.tekniikkatalous.fi/autot/tes ... en/a996165
Kaikenlisäksi vaihdekeppi, vakkari ja ikkunan napit ois tutut. Monitoimiviikseä tuossa ei taida kuitenkaan olla
Onkohan seuraava takavetoinen ajokki Tesla
EU vesittää koko sähköautohomman ja kieltää niiden lataamisen kotona.
Mulla tulee tämmöisinä aurinkoisina päivinä niin paljon sähköä paneeleista, että sitä pitää poltella pois vanhoissa jarruvastuksissa, kun poreammekin on jo 60 asteista vettä täynnä. Itse ajattelen niin, että poltan bensaa autossa ja viherrän asumisessa.
Kun sähköautot joskus elämäni ehtoona hieman yleistyvät, voin sellaisen hankkia ja ladata sitä omalla aurinkovoimalalla, salaa kyttääjiltä.
Mulla on kyllä yksi auto hankittuna jo vuosia sitten sähköistystä varten ja yksi sähkömoottori on jo perässä kiinni sekä akusto, mutta pihakulkine siitä taitaa vaan tulla. Jos sen ottaisin tieliikenteeseen, niin siitä pitäisi varmaan maksaa miljoonan autovero, koska työaikaa on mennyt niin paljon. Eikös sen Patterin Matin rakentaman auton kanssa käynyt niin.
Mulla tulee tämmöisinä aurinkoisina päivinä niin paljon sähköä paneeleista, että sitä pitää poltella pois vanhoissa jarruvastuksissa, kun poreammekin on jo 60 asteista vettä täynnä. Itse ajattelen niin, että poltan bensaa autossa ja viherrän asumisessa.
Kun sähköautot joskus elämäni ehtoona hieman yleistyvät, voin sellaisen hankkia ja ladata sitä omalla aurinkovoimalalla, salaa kyttääjiltä.
Mulla on kyllä yksi auto hankittuna jo vuosia sitten sähköistystä varten ja yksi sähkömoottori on jo perässä kiinni sekä akusto, mutta pihakulkine siitä taitaa vaan tulla. Jos sen ottaisin tieliikenteeseen, niin siitä pitäisi varmaan maksaa miljoonan autovero, koska työaikaa on mennyt niin paljon. Eikös sen Patterin Matin rakentaman auton kanssa käynyt niin.
® Mesen V8 Klubi
® Mesen Coupeklubi
® Mesen 10-kerho
® Mesen Coupeklubi
® Mesen 10-kerho
Meniskö se harrasteautona, niihinhän piti tulla jotain helpotuksia?
Kyllä noita tesloja näkee jo liikenteessä, menevät kovaa ohi Teslasta voi saada Suomessakin jonkun veroedun jos sen ottaa liisarina yritykselle.. Kävin ajelemassa sellaisen huvikseni, mersusta oli kopioitu monta asiaa, mutta en muista oliko siinä monitoimiviiksi.. Voimaa on..
Kyllä noita tesloja näkee jo liikenteessä, menevät kovaa ohi Teslasta voi saada Suomessakin jonkun veroedun jos sen ottaa liisarina yritykselle.. Kävin ajelemassa sellaisen huvikseni, mersusta oli kopioitu monta asiaa, mutta en muista oliko siinä monitoimiviiksi.. Voimaa on..
Kaverilla on sähkäauto tallilla odottamassa mutta valtio taistelee kaikin mahdolllisin keinoin ettei sitä vaan liikenteeseen saisi ja että sitä saisi verotettua kaikin mahdollisin keinoin.ram kirjoitti:Mulla on kyllä yksi auto hankittuna jo vuosia sitten sähköistystä varten ja yksi sähkömoottori on jo perässä kiinni sekä akusto, mutta pihakulkine siitä taitaa vaan tulla. Jos sen ottaisin tieliikenteeseen, niin siitä pitäisi varmaan maksaa miljoonan autovero, koska työaikaa on mennyt niin paljon. Eikös sen Patterin Matin rakentaman auton kanssa käynyt niin.
Suomihan lupaa kaikkea mutta käytäntö on ihan muutaKone kirjoitti:Meniskö se harrasteautona, niihinhän piti tulla jotain helpotuksia?
Kyllä noita tesloja näkee jo liikenteessä, menevät kovaa ohi Teslasta voi saada Suomessakin jonkun veroedun jos sen ottaa liisarina yritykselle.. Kävin ajelemassa sellaisen huvikseni, mersusta oli kopioitu monta asiaa, mutta en muista oliko siinä monitoimiviiksi.. Voimaa on..
Mielenkiintoinen doku. B-merssussa on muuten Teslan tekniikka. Alkaa ratas saamaan kyytiä kun häkkää tehot irti
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=zMQjcukphpA[/youtube]
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=zMQjcukphpA[/youtube]