VW Passat - 98 1.9 TDI
VW Passat - 98 1.9 TDI
Kenelläkään muulla kokemuksia vastaavasta autosta ?
Tyyppivikoja tiedossa jne ?
Tarkoitus oli lähteä katsomaan ja ostelemaan mutta olis kiva tietysti ensin tietää että onko jollaki kokemuksia ko. autosta että tulleeko mittää isoja ylläreitä vastaan sitte myöhempään, sillä oli ajettu semmoset 245 tkm.
Kiitos ja kumarrus
Tyyppivikoja tiedossa jne ?
Tarkoitus oli lähteä katsomaan ja ostelemaan mutta olis kiva tietysti ensin tietää että onko jollaki kokemuksia ko. autosta että tulleeko mittää isoja ylläreitä vastaan sitte myöhempään, sillä oli ajettu semmoset 245 tkm.
Kiitos ja kumarrus
en kauheesti osaa auttaa.. ajelin tollasella joskus muutamia reissuja kun se oli uusi. (tuttavan auto.. ajoin lähemmäs tonnin sillä kylläkin)
ja se on auto joka pelästytti mut perinjuurin sadekelillä rekkaa ohittaessani.
se liukastuksenesto kytkeytyi päälle kun vähän kovalla jalalla vaihdoin vaihdetta isommaksi rekan kyljellä ohittaessani. siis renkaat olivat jo suorassa.. vastaantulijan kaistalla ..taisi olla vettä urissa joiden takia luistonesto kytki tehot pois!
kesken sen ohituksen!
siinä sitten olin jumissa rekan kyljellä kun auto ei kiihtynytkään enää koska tietokoneaivot päättivät että renkaat suttasivat tyhjää 100kmh vauhdissa.. oli pakko tehdä paniikki jarrutus ja heittää auto rekan taakse turvaan ennenkuin vastaan tulija teurastaisi meiät. (kaasupolkimen tallominen ei auttanut siinä yhtään.. ei antanut tehoja. )
ohitus oli turvallinen silloin kun aloitin sen.. tilaa ja aikaa oli ruhtinaallisesti.. mutta siinä puolivälissä akselin kohdalla siitä tulikin hengenvaarallinen ohitus, kun kiihtyvyys loppui tietokoneen päättäessä että ajan liian vaarallisesti ja etten saa enää ajaa niinkuin itse haluan.. 5 sekuntia ns. paikallaan tuntuu ikuisuudelta kun auto ei reagoi kaasuun.
siitä sitten kun pääsin takaisin turvaan ajoin rekan takana kilometrin pari vielä kunnes tuli bussipysäkki.. sitten vaihtui kuski. itte en enää sillä halunnut ajaa sadekelillä.
se oli niitä ihan ensimmäisiä uusi korisia passatteja..
kuulemma myöhemmissä oli erilailla ohjattu luistonesto.. ja tuotakin taidettiin jossain myöhemmin tapahtuneessa huollossa hieman säätää koska omistaja itse sanoi ettei hän enää myöhemmin törmännyt siihen ongelmaan.. kokeili pari kertaa minun jälkeen ja totesi sen tosiaan tekevän niin. mutta vuoden päästä eli seuraavana syksynä auto ei enää tehnyt niin. (siksi hän luuli että sitä säädettiin huolloissa uudelleen)
hän ajeli sillä yli 200tkm heti parin vuoden sisällä silti.. käyttövarma peli oli silloin.. joka päivä liikkeelle kelistä riippumatta. hyvä peli oli pitkälle matkalle ajella tukeva ajotuntuma.. pieni kulutus ja kiihtyvyys riitti ohituksiin. oli sillä työmatka autona.. pelkästään toimistolle yli 120km suuntaansa.. ja sieltä vielä jatkui matka ympäri suomea.
turbo siitä kuulemma hajosi jonkin verran 200tkm jälkeen.. on kuulemma monesta mennyt.. ja etupäästä joku alustasta joka katsastuksessa oli kulunut (pirusti kilometrejä ja pahojakin pikkuteitä hän ajeli niin voi olla että rasitus oli normaalia isompi) ja sen turbon vaihdon/korjauksen jälkeen hän vaihtoikin uudempaan.
itsekin kyllä kerkesin miettiä juuri tuon ikäisen tdi passatin ostoa kun tarjottiin viimevuonna mutta päätin että en vain itse osaa luottaa siihen luistonestoon siinä. ihmeellistä miten yksi tilanne voi pilata koko auton omassa mielessä. (vaikka ajelin sillä ennen ja jälkeen usein vielä.. silti takaraivossa aina kolkuttaa se "pysähtyneisyyden aika")
ja se on auto joka pelästytti mut perinjuurin sadekelillä rekkaa ohittaessani.
se liukastuksenesto kytkeytyi päälle kun vähän kovalla jalalla vaihdoin vaihdetta isommaksi rekan kyljellä ohittaessani. siis renkaat olivat jo suorassa.. vastaantulijan kaistalla ..taisi olla vettä urissa joiden takia luistonesto kytki tehot pois!
kesken sen ohituksen!
siinä sitten olin jumissa rekan kyljellä kun auto ei kiihtynytkään enää koska tietokoneaivot päättivät että renkaat suttasivat tyhjää 100kmh vauhdissa.. oli pakko tehdä paniikki jarrutus ja heittää auto rekan taakse turvaan ennenkuin vastaan tulija teurastaisi meiät. (kaasupolkimen tallominen ei auttanut siinä yhtään.. ei antanut tehoja. )
ohitus oli turvallinen silloin kun aloitin sen.. tilaa ja aikaa oli ruhtinaallisesti.. mutta siinä puolivälissä akselin kohdalla siitä tulikin hengenvaarallinen ohitus, kun kiihtyvyys loppui tietokoneen päättäessä että ajan liian vaarallisesti ja etten saa enää ajaa niinkuin itse haluan.. 5 sekuntia ns. paikallaan tuntuu ikuisuudelta kun auto ei reagoi kaasuun.
siitä sitten kun pääsin takaisin turvaan ajoin rekan takana kilometrin pari vielä kunnes tuli bussipysäkki.. sitten vaihtui kuski. itte en enää sillä halunnut ajaa sadekelillä.
se oli niitä ihan ensimmäisiä uusi korisia passatteja..
kuulemma myöhemmissä oli erilailla ohjattu luistonesto.. ja tuotakin taidettiin jossain myöhemmin tapahtuneessa huollossa hieman säätää koska omistaja itse sanoi ettei hän enää myöhemmin törmännyt siihen ongelmaan.. kokeili pari kertaa minun jälkeen ja totesi sen tosiaan tekevän niin. mutta vuoden päästä eli seuraavana syksynä auto ei enää tehnyt niin. (siksi hän luuli että sitä säädettiin huolloissa uudelleen)
hän ajeli sillä yli 200tkm heti parin vuoden sisällä silti.. käyttövarma peli oli silloin.. joka päivä liikkeelle kelistä riippumatta. hyvä peli oli pitkälle matkalle ajella tukeva ajotuntuma.. pieni kulutus ja kiihtyvyys riitti ohituksiin. oli sillä työmatka autona.. pelkästään toimistolle yli 120km suuntaansa.. ja sieltä vielä jatkui matka ympäri suomea.
turbo siitä kuulemma hajosi jonkin verran 200tkm jälkeen.. on kuulemma monesta mennyt.. ja etupäästä joku alustasta joka katsastuksessa oli kulunut (pirusti kilometrejä ja pahojakin pikkuteitä hän ajeli niin voi olla että rasitus oli normaalia isompi) ja sen turbon vaihdon/korjauksen jälkeen hän vaihtoikin uudempaan.
itsekin kyllä kerkesin miettiä juuri tuon ikäisen tdi passatin ostoa kun tarjottiin viimevuonna mutta päätin että en vain itse osaa luottaa siihen luistonestoon siinä. ihmeellistä miten yksi tilanne voi pilata koko auton omassa mielessä. (vaikka ajelin sillä ennen ja jälkeen usein vielä.. silti takaraivossa aina kolkuttaa se "pysähtyneisyyden aika")
w124, 300td. autom. -92. -LiNTTauTuJa-
..making sense, is NOT my priority..
..making sense, is NOT my priority..
Minäkin uskon että vikatila siinä on paukahtanut yli-ahtamisesta. Erittäin tyypillistä vanhemmiten näissä kun hukkaportin säätöventtiilin toiminta heikkenee ajan myötä. Vikatilan raja-arvot kun eivät juuri yliahtamista salli.
Btw, AHU-moottorikoodilla(66kW-90hp) hukkaportillinen ahdin, AFN(81kW-110hp) vnt-ahtimella.
Alusta on hyvä, mikäli se on kunnossa. Madallettaessa ei juuri camberit muutu, toisinkuin näissä missä on se ns. kunnon alusta. En juuri jättäisi autoa ostamatta tuon takia...
Vikojahan näissä koneissa ei ole, ainoastaan ominaisuuksia:
Lohkon "etupuoli" öljyyntyy muovisen huohotinputken rikkoonnuttua ajan myötä, kovettunut venttiilikopan tiiviste vuotaa 1- tai 4-sylinterin kulmasta koneen asennon takia, suuttimien paluuputket vuotaa vanhemmiten.
Öljynvaihtovälistä riippuen, joskus 350tkm jälkeen kannattaa apuakselin laakerointia syynäillä. Myöskin öljypumppu yms. kuluvat osat kannattaa 300tkm jälkeen tarkistaa mikäli öljynvaihtoväli on ollut reilusti yli 10tkm.
Perus-sitkeä kone. Ajaa monet riisikipot paaliin. Itsekin olen tuollaisia koneita nyt n. 70tkm reilulla 2bar ylipaineella kiusannut ja eivät ne heikkouttaan ole hajonneet vaikka lenkkaria ovat saaneet.
Btw, AHU-moottorikoodilla(66kW-90hp) hukkaportillinen ahdin, AFN(81kW-110hp) vnt-ahtimella.
Alusta on hyvä, mikäli se on kunnossa. Madallettaessa ei juuri camberit muutu, toisinkuin näissä missä on se ns. kunnon alusta. En juuri jättäisi autoa ostamatta tuon takia...
Vikojahan näissä koneissa ei ole, ainoastaan ominaisuuksia:
Lohkon "etupuoli" öljyyntyy muovisen huohotinputken rikkoonnuttua ajan myötä, kovettunut venttiilikopan tiiviste vuotaa 1- tai 4-sylinterin kulmasta koneen asennon takia, suuttimien paluuputket vuotaa vanhemmiten.
Öljynvaihtovälistä riippuen, joskus 350tkm jälkeen kannattaa apuakselin laakerointia syynäillä. Myöskin öljypumppu yms. kuluvat osat kannattaa 300tkm jälkeen tarkistaa mikäli öljynvaihtoväli on ollut reilusti yli 10tkm.
Perus-sitkeä kone. Ajaa monet riisikipot paaliin. Itsekin olen tuollaisia koneita nyt n. 70tkm reilulla 2bar ylipaineella kiusannut ja eivät ne heikkouttaan ole hajonneet vaikka lenkkaria ovat saaneet.
Itsellä juuri samanlaisesta ja samanikäisestä pelistä muutama kuukausi ja 20 tkm kokemusta. Kokemukset pääasiassa positiivisia. Pieniruokainen ja vakaa ajettava.
Tarkista keskuslukituksen toiminta, tyyppivika näissä. Johtoja tai mikrokytkimiä voi olla rikki --> lukot saattavat aueta itsestään, itsellä pari kertaa myös lasit auenneet itsestään.
Tankinluukun toiminta kannattaa myös tarkistaa. Itsellä se ei toimi.
Googlettamalla "3b passat ja keskuslukitus" aiheesta löytyy runsaasti tietoa.
"Akkukaukalo" voi olla täynnä vettä, jos poistoputket tukossa. Sieltä vesi pääsee kabiiniin ja maton alla olevalle boksille ja johdoille
Moniurahihnan kiristin on näissä heikkoa tekoa alunperin. Omassa se oli ostettaessa viallinen. Rikkinäinen kiristin kuljettaa hihnaa vinossa --> hihnan katkeaminen ja huonolla tuurilla jakohihnan väliin..
Tarkista keskuslukituksen toiminta, tyyppivika näissä. Johtoja tai mikrokytkimiä voi olla rikki --> lukot saattavat aueta itsestään, itsellä pari kertaa myös lasit auenneet itsestään.
Tankinluukun toiminta kannattaa myös tarkistaa. Itsellä se ei toimi.
Googlettamalla "3b passat ja keskuslukitus" aiheesta löytyy runsaasti tietoa.
"Akkukaukalo" voi olla täynnä vettä, jos poistoputket tukossa. Sieltä vesi pääsee kabiiniin ja maton alla olevalle boksille ja johdoille
Moniurahihnan kiristin on näissä heikkoa tekoa alunperin. Omassa se oli ostettaessa viallinen. Rikkinäinen kiristin kuljettaa hihnaa vinossa --> hihnan katkeaminen ja huonolla tuurilla jakohihnan väliin..
Kohta veivannut sellaisen 100tkm tuolla kolmen vuoden aikana ( -97 3B AFN koneella). On halpa käyttöruoska. Nyt kilsoja mittarissa noin 410tkm tosin joku joskus tuonut saksasta joten varmaan ainakin satku ruuvattu pois. Tehtyä:
Turbon vaihdoin reilu vuosi sitten professional motorista hommattuun korjattuun. Laitoin samalla ahtopainemittarin. Ahtaa nyt about 1.5bar ja nelosella tai vitosella ahdot menee yli ja vikatilaan. Pitäisi varmaan jaksaa avata jurpo ja putsata jos on siivet taas tukossa.
Tuulilasinpyyhkimet jumiutui. Mekanismi altis jumiutumaan. Purkaminen putsaus ja rasvaus -> taas toimii.
Imusarja otettu irti ja poltettu 3-5mm karstaa pois. Samalla egr tukkoon. Vielä pitäisi laittaa öljynkeräin huohotusletkuun kun lykkää jonkinverran öljyä imupuolelle.
Kansi olisi varmaan hyvä avata ja kunnostaa. Joku jossain väitti että 400tkm jälkeen altis venttiilivaurioille jos ei kunnosta. Onko muuten tietoa kun duunikaveri väitti ettei näitä volkkarin kiisselikansia saisi oikoa? Olisi volkkari kieltänyt kun palotilojen koko muuttuu ja se sitten aiheuttaisi jotain ongelmia?
Kaksoismassavauhtipyörä on toinen tyypillinen ongelmapaikka. Voipi olla että oma on menossa. Tutkaillaan.
Jäähdytinnestettä häviää toisesta lämppärinkennolle menevän letkun liitoksesta joten se pitäisi vaihtaa.
Kylmänä kun käynnistää ja antaa käydä tyhjäkäyntiä niin alkaa vähän ajan kuluttua savuttaa reilusti. Loppuu kun lähtee liikkeelle ja antaa vähän kenkää. Jos lähtee heti käynnistyksen jälkeen liikkeelle niin en ole huomannut että savuttaisi. Öljyä ei tarvitse lisäillä 10tkm öljynvaihtovälein. Tutkaillaan.
Mikrokytkimet tökkii. Sisävalot toimii miten sattuu jos toimii. Keskuslukitus toimii ainakin vielä. Kerran tosin jäi toinen takaovi lukkoon ja joutui sisäkautta purkamaan koko paskan että sai auki ja vaihdettua.
Kattoluukun vedenpoistoputket tukossa joten a-pilarit ovat sateella märkiä ja kasvavat kanttarelleja.
Ainiin ja hanttarin vetonivelen kumi ollut pitempään olematon joten kilisee ja kolisee parkkipaikalla kääntäessä. Pitää jaksaa vaihtaa ennen leimaa.
Kaikenkaikkiaan todella halpoja kilsoja kun kulutuskin on siinä 4.7l/100km vaikka annan aika reilusti kenkää. Ostin romun 2000eur ja aion ajaa sillä niin kauan kun jaksan korjata. Silleenkin mukava ajella kun en jaksa ressaa ruoskan ulkonäöstä enkä siisteydestä. Pesin viimeksi parivuotta sitten ja pahimmat lommot oikaistu kakkosnelosella ja päälle ruikittu mattamustaa paukkupullosta. Ei haittaa pätkääkään vaikka joku kolhii tai naarmuttaa. Ehdotonta lintta ainesta siis! Plussana lasketaan lievästi kuoleentuneet takajouset ja ryhdikkäät etujouset
Turbon vaihdoin reilu vuosi sitten professional motorista hommattuun korjattuun. Laitoin samalla ahtopainemittarin. Ahtaa nyt about 1.5bar ja nelosella tai vitosella ahdot menee yli ja vikatilaan. Pitäisi varmaan jaksaa avata jurpo ja putsata jos on siivet taas tukossa.
Tuulilasinpyyhkimet jumiutui. Mekanismi altis jumiutumaan. Purkaminen putsaus ja rasvaus -> taas toimii.
Imusarja otettu irti ja poltettu 3-5mm karstaa pois. Samalla egr tukkoon. Vielä pitäisi laittaa öljynkeräin huohotusletkuun kun lykkää jonkinverran öljyä imupuolelle.
Kansi olisi varmaan hyvä avata ja kunnostaa. Joku jossain väitti että 400tkm jälkeen altis venttiilivaurioille jos ei kunnosta. Onko muuten tietoa kun duunikaveri väitti ettei näitä volkkarin kiisselikansia saisi oikoa? Olisi volkkari kieltänyt kun palotilojen koko muuttuu ja se sitten aiheuttaisi jotain ongelmia?
Kaksoismassavauhtipyörä on toinen tyypillinen ongelmapaikka. Voipi olla että oma on menossa. Tutkaillaan.
Jäähdytinnestettä häviää toisesta lämppärinkennolle menevän letkun liitoksesta joten se pitäisi vaihtaa.
Kylmänä kun käynnistää ja antaa käydä tyhjäkäyntiä niin alkaa vähän ajan kuluttua savuttaa reilusti. Loppuu kun lähtee liikkeelle ja antaa vähän kenkää. Jos lähtee heti käynnistyksen jälkeen liikkeelle niin en ole huomannut että savuttaisi. Öljyä ei tarvitse lisäillä 10tkm öljynvaihtovälein. Tutkaillaan.
Mikrokytkimet tökkii. Sisävalot toimii miten sattuu jos toimii. Keskuslukitus toimii ainakin vielä. Kerran tosin jäi toinen takaovi lukkoon ja joutui sisäkautta purkamaan koko paskan että sai auki ja vaihdettua.
Kattoluukun vedenpoistoputket tukossa joten a-pilarit ovat sateella märkiä ja kasvavat kanttarelleja.
Ainiin ja hanttarin vetonivelen kumi ollut pitempään olematon joten kilisee ja kolisee parkkipaikalla kääntäessä. Pitää jaksaa vaihtaa ennen leimaa.
Kaikenkaikkiaan todella halpoja kilsoja kun kulutuskin on siinä 4.7l/100km vaikka annan aika reilusti kenkää. Ostin romun 2000eur ja aion ajaa sillä niin kauan kun jaksan korjata. Silleenkin mukava ajella kun en jaksa ressaa ruoskan ulkonäöstä enkä siisteydestä. Pesin viimeksi parivuotta sitten ja pahimmat lommot oikaistu kakkosnelosella ja päälle ruikittu mattamustaa paukkupullosta. Ei haittaa pätkääkään vaikka joku kolhii tai naarmuttaa. Ehdotonta lintta ainesta siis! Plussana lasketaan lievästi kuoleentuneet takajouset ja ryhdikkäät etujouset
Turha hoppuilu ei ole muuta kuin köyhtymisen oire.
Reikä is my middle name
Reikä is my middle name
Itse olen aukonut volkkarin esikammio- sekä suoraruiskudiiseleitä, ja ihmettelen tuon sinun duunikaverisi jutun alkuperää. Ei taida olla diiseli-miehiä?Wike kirjoitti:Onko muuten tietoa kun duunikaveri väitti ettei näitä volkkarin kiisselikansia saisi oikoa? Olisi volkkari kieltänyt kun palotilojen koko muuttuu ja se sitten aiheuttaisi jotain ongelmia?
TDI Männät
TDI Kansi
edit:
Googlesta vielä pikaisesti,
Esikammio kansi
Esikammiollisen männät
Viimeksi muokannut -zamppa-, 25.10.2011 15:31. Yhteensä muokattu 1 kertaa.