Mikan harharetket, Paluu mersuihin... Taas. Maticci ja Rinuli

Täällä voit keskustella ja esittää kysymyksiä muistakin merkeistä kuin Mercedes-Benzistä.
Vastaa Viestiin
Avatar
Mika.T
Mersutohtori
Viestit: 7081
Liittynyt: 02.10.2005 0:39

Re: Mikan harharetket, Back to the fut..MERCEDES! +Rintteri

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Pappi kirjoitti: 06.5.2021 17:05 Joko seuraava mietinnässä?


Piti ihan vartavasten tarkistaa nettiauton tarjonta :happy:


https://www.nettiauto.com/mercedes-benz ... r/12096061

Siinä olis aihio.
Ainoa vaan että manuaalitoosalla, mutta muuten olis kyllä miehleinen, Väliseinä vaan huushelevettiin ja asuintiloja tilalle. Eikä olis kaukana.
Parikymppiä vaan liikaa hintaa. :happy:

EDIT: Vaihtuhan se sivu jo.
Avatar
Pappi
<b>Moderaattori</b>
Viestit: 10554
Liittynyt: 30.9.2005 17:14

Re: Mikan harharetket, Back to the fut..MERCEDES! +Rintteri

Viesti Kirjoittaja Pappi »

Tämä jantteri laittoi omaansa vinssin. https://youtu.be/g9zfQiPkWFE

Yhden sumulasin irroituksessa olen ollut kaverina isosta autosta. Oma hommansa irroittaa liimaukset ja laittaa uusi paikalleen. Menikö monta tuntia liimojen kuivumisessa.
Skodillac: Kuva Origami: Kuva
Avatar
Mika.T
Mersutohtori
Viestit: 7081
Liittynyt: 02.10.2005 0:39

Re: Mikan harharetket, Back to the fut..MERCEDES! +Rintteri

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

No mutta ettei tulis aika pitkäksi...

Kuva


:idiot: :idiot: :idiot: :idiot: :idiot:
Avatar
Mika.T
Mersutohtori
Viestit: 7081
Liittynyt: 02.10.2005 0:39

Re: Mikan harharetket, Back to the fut..MERCEDES! +Rintteri

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Vasaralla laturin kylkeen ja heräs henkiin ---> hiilet loppu.

Eipä ne laakeritkaan virheettömältä kuullostanut kun talvella vaihdoin hihnan ja kaikki rullat. Eli taidan laittaa koko paskan uusiksi.
Avatar
Mika.T
Mersutohtori
Viestit: 7081
Liittynyt: 02.10.2005 0:39

Re: Mikan harharetket, Back to the fut..MERCEDES! +Rintteri

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Uus laturi tuli ruuvattua paikalleen, jospa se taas muutaman satatonnia kestäis.
Alakuperänen hella.

Naapurin staarilla tuli räplättyä valikoita tuon rengaskoon muutoksen takia, lähinnä siksi että matkamittari jätättää aivan helvetisti, 150km matkalla matkamittari jää hitusen yli 20km jälkeen... (gps vs. mittarilukema)
Moottorin ecun valikoista löyty rengaskoko-valikko mutta sen räpläämisellä ei ollu vaikutusta nopeusmittarin näyttämään. (Vaikuttaa varmaan nopeusrajottimeen)
Sitten pengoin mittariston valikoita, suoraan ei sopivaa valikkoa löytyny mutta kun meni kehitystietoihin niin sieltäpä hetken saksankielen tavaamisen jälkeen löyty kohta josta pääsi valittemaan useita eri rengaskokoja.

Ja tadaa :rock: Mittari näyttää oikein ja matkamittarikin pysyy mukana :D

Ai niin, Raidetangot tuli myös vaihdettua. En tiä oliko vanhoissakaan juuri välystä mutta kun renkaasta otti kiinni ja väänteli niin kyllä vanhoilla jotain väljää tuntu mitä ei nyt uusilla tunnu.
Ja kyllä siitä semmonen kumma muljuaminen katosi, kulkee oikein kivasti kun pariin kertaan mitoin ja säätelin aurauksen.
Avatar
JuMu S
Punaniska
Viestit: 3625
Liittynyt: 28.1.2006 23:50
Paikkakunta: Pyykkögrad

Re: Mikan harharetket, Back to the fut..MERCEDES! +Rintteri

Viesti Kirjoittaja JuMu S »

^Pariin kertaan on tullut satalankkuun apusimpukkaa vaihdettua samanlaisella sairaskertomuksella. Nuljuaa ja muljuaa, ei tahdo kulkea urissa tai oikein loivissa kurveissa "suoraan" tai niinkuin kuuluisi. Missään ei väljää paitsi ehkä renkaasta satunnaisesti kokeilemalla joskus tuntuu pieni plotka ja joskus ei. :arrow: Apusimpukka vaihtoon ja taas menee kuin Mersu. 8)
=====================
- ex-Viesti-Lada owners club Finland -
® Mesen Porkkana-klubi
Avatar
Mika.T
Mersutohtori
Viestit: 7081
Liittynyt: 02.10.2005 0:39

Re: Mikan harharetket, Back to the fut..MERCEDES! +Rintteri

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Kuva

Pikkuhiljaa valmiimmaksi.
Vielä häätyy hakea lisää tuota puutavaraa että saa ikkunoiden yläreunat tehtyä loppuun, samalla tyylillä oli ajatus tehä myös takaovet.
Liukuoveen teen myös samanlaisen ikkunalistan jos vaan mahtuu aukeamaan tuon puulistan kanssa.
Lattiamattoakin täytyy lähteä ostattelemaan niin sais nuo vanhat pierut nakattua roskiin.

Invertterin ruuvailin takatilan puolelle akun päälle, siihen saa lyhyet johtovedot hupiakulta, mutta laskin sulakerasioiden tarpeen jotenkin väärin joten yks rasiakin pitää invertterille vielä hommata, sulake olikin jo ennestään.
Aurinkopanelin säädin ei kestäny imurointia :shock: Vissiin staattinen sähkö teki tekovitut ja säädin suhautti toimintasavut pihalle... noooh. Uutta tilalle, johan auto toimikin viikon. :happy:
Meinasin investoida victronin smartsolar säätimen niin saa bluutuutilla faktaa tiskiin tuohon android soittimen näytölle.

Jääkaappikin ollu pari vuorokautta päällä eikä hupiakun jännite ole tippunut kuin 12.3Volttiin :shock: Aika maltillinen kulutus tuossa kaapissa.
Avatar
Mika.T
Mersutohtori
Viestit: 7081
Liittynyt: 02.10.2005 0:39

Re: Mikan harharetket, Back to the fut..MERCEDES! +Rintteri

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

No nyt!
Alko löpön kulutus tippumaan lähelle järkeviä lukemia.
Renkaat toki vaihtunu ja mittarin näyttämä oikastu testerillä oikeaksi (en tiedä paljonko matkamittari heitti vanhoilla renkailla ja mittariston asetuksilla, mutta nopeus näytti oikein kuten nytkin)
Mutta pesin ilmamäärämittarin bräkleen kylvyssä ja suihkussa, ruskeaa paskaa irtos ja auto kulkee nyt jotenkin paljon keveämmin eikä kaasua tarvi survoa niin paljoa että pitää ylämäessäkin vauhdin :shock:
Laatikkokin alko toimiin erilailla joten sen adaptaatiot täytynee nollata kun menee nyt hiljasessa vauhdissa välillä vähän turhankin pienillä kierroksilla.

Kuva

Toivoa soppii että tämä pysyis...
Viimeksi muokannut Mika.T, 23.5.2021 13:46. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
bercedes menz
aktiivimeseläinen
Viestit: 1673
Liittynyt: 22.6.2012 8:29

Re: Mikan harharetket, Back to the fut..MERCEDES! +Rintteri

Viesti Kirjoittaja bercedes menz »

On kyllä hyvä topikki. Tiheämpää päivitystä ja lisää kuvia, kiitos. :pappa: :D
Lexus RX 450h Luxury -21

Exät
- Lexus ES 300h Luxury -20 (Kohti 200tkm rajapyykkiä yritettiin, mutta se epäonnistui)
- Mercedes E 350e -17
- VW Touareg 3,0 Tdi V6 4M -14
- Phaeton 3,0 Tdi V6 4M -11
- W212 250cdi aut. Avantgarde -11
- yms
Avatar
Mika.T
Mersutohtori
Viestit: 7081
Liittynyt: 02.10.2005 0:39

Re: Mikan harharetket, Back to the fut..MERCEDES! +Rintteri

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

bercedes menz kirjoitti: 22.5.2021 14:24 On kyllä hyvä topikki. Tiheämpää päivitystä ja lisää kuvia, kiitos. :pappa: :D
Kiitos!
Välillä iskee vähän "päivitysmasennus" eikä aina jaksa kirjotella kuulumisia.

Perjantaina vesisade kuurojen välissä kytkeskelin invertterin, uuden panelisäätimen ja jääkaapin johdotukset paikalleen.

Kuva



Viime yön nukuin eka kertaa autossa ja kivasti sai nukuttua. Vedin sivuikkunoihin mustan huovan niin sai auton takaosan pimeäksi kun möksän piha on niin altis aamu auringolle että piti jotaki laittaa ikkunoihin että saa aamulla nukuttua. Yöllä oli kolmen aikaan ulkolämpötila nollassa ja lämmitin olikin melkein kokoyön ~1/4osa teholla päällä eikä autossa tosiaan kylmä tullu.
Ja tosiaan hommasin uudeksi panelisäätimeksi victronin smartsolar 100/20 48:n niin saa taas hupiakkuunkin poforia kun jää parkkiin, 48V version siksi että siinä on oma kuormalähtö johon saa jääkaapin kiinni, ei tyhjene akku vaikka panelin lataus jäisi vajaaksi.
Televisionkin kötöstin etukattoon kuten oli vanhassakin rynsterissä, illalla sitten pitikin vähän kummelia kattella netistä :happy:

Tänään kävin kattelemassa kemijoen tulvia tuolla Kemijärven suunnilla, aika vaisua oli vaikka ennusteet vähän muuta lupaili.
Yks kiva puska löyty kesäreissuille, on kyllä vähän turhan lähellä kotia mutta "hyvä tietää"
No tuli sitä mutkin ajeltua lähes 450km joten suunta on oikea päiväreissuille. :mrgreen: Mukava välillä hiljaksiin ajella kaikki kylätiet läpi eikä vaan paahtaa pääteitä miljoonaa eestaas.

Kuva
Avatar
Pappi
<b>Moderaattori</b>
Viestit: 10554
Liittynyt: 30.9.2005 17:14

Re: Mikan harharetket, Back to the fut..MERCEDES! +Rintteri

Viesti Kirjoittaja Pappi »

Yöttömän yön kuvia oottaessa. 💪.

Tässä yksi projekti. Ei ole uskallettu hintaa laittaa näkösälle. https://www.is.fi/autot/art-2000007896268.html

Nettikoneen puolella alkaa olla tarjontaa aihioista. Nytkin yksi renault master🤠

Päivitä sitä mukaa kun hyvältä tuntuu. Luen tätä erittäin kiinnostuneena.
Skodillac: Kuva Origami: Kuva
Avatar
Mika.T
Mersutohtori
Viestit: 7081
Liittynyt: 02.10.2005 0:39

Re: Mikan harharetket, Back to the fut..MERCEDES! +Rintteri

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Aikani tuskailin invertterin ison johdollisen kaukosäätimen sijottelun kans, ja kun sille ei asiallista ja siistiä asennuspaikkaa löytyny niin purin mokoman laatikon ja laitoin on/off napin ja merkkiledin tuohon oikeaan reunaan samaan "kytkinpaneeliin" muidenkin härpäkkeitten kans. Itte ohjainlaatikon piirilevy on tuolla panelin takana ja tinailin johdot napille ja merkkiledille.

Kuva
Avatar
Mika.T
Mersutohtori
Viestit: 7081
Liittynyt: 02.10.2005 0:39

Re: Mikan harharetket, Back to the fut..MERCEDES! +Rintteri

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

No kävin vielä ostamassa äänieristematot lattiaankin ja käytin tänään lattiavanerit ylhäällä ja leivoin lattiaankin äänieristeet vanerien alle.

Samoten ostin lattiamattoa, ihan perus terassimattoa joka ajaa asiansa tässä täysin.
Kuvia ei tullu otettua kun heti töitten jälkeen aloin tuota tuusaamaan, no siinä se ilta meniki. Vielä jäi muutamasta kohdin tuo lattiamatto muotoilematta mutta häätyy jatkaa huomenna.

Lattiavaneritkin ruuvailin kiinni ronskisti vaan poraruuveilla lattiapeltiin kiinni, heittivätpä rämisemästä nekin kun alunperin ne on kiinni vain sidontakoukuilla ja keskiosat vanereista pärryyttää kuopissa peltilattiaa vasten.
Alla täytyy käyä nuo ruuvit suojaamassa ruosteelta.

Eilisiltana kokeilin vähän miten tuo 2.5kW invertteri jaksaa, Laitoin kuormaa ensin 1500W jolla se toimi hienosti, parin minuutin jälkeen ei lämpöä ei mitään.
Lisäsin kuormaa 800W eli yhteiskuorma oli nyt 2300W, reilun minuutin jakso ja sitten pasahti 200 Ampeerinen pääsulake :happy:
Invertteri ei edes lämmennyt tuossa vaiheessa. Hyvä esimerkki että kuinka helvetisti tuollanen iso invertteri ottaa virtaa sisään kun sitä kuormitetaan kunnolla, esim sähköhellalla tms.
Hain tänään samalla kaupunkikeikalla pari 250 Ampeerista sulaketta, toinen paikalleen ja toinen varalle.
250 Ampeerinen sulake kestää 12Voltilla 3000Watin kuorman.
Avatar
Pappi
<b>Moderaattori</b>
Viestit: 10554
Liittynyt: 30.9.2005 17:14

Re: Mikan harharetket, Back to the fut..MERCEDES! +Rintteri

Viesti Kirjoittaja Pappi »

Kyllä ois oma sänky ollunna poikaa. 3 yötä vieraissa lakanoissa. Monta kertaa kävi taas ajatuksissa retkeilyauto.

Ihmeen vähällä sain menemään tuon työajokin. 1000km viikonloppu ja laskettu kulutus 9.9. Alimmillaan oli 9.1 mutta savon mäet nostivat kulutusta. Tämän reissun ajoin 516:lla. Eikä ees väsyttäny olla ratin takana. Pari taukoa ja eilinen ajoaika noin 6.5h.
Skodillac: Kuva Origami: Kuva
Avatar
Mika.T
Mersutohtori
Viestit: 7081
Liittynyt: 02.10.2005 0:39

Re: Mikan harharetket, Back to the fut..MERCEDES! +Rintteri

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Tällanen "oma soppi" on kyllä kiva monessakin paikkaa, ainakin itelle kun tykkään nukkua vapaalla pitkään kun usein muu reissuporukka nousee ennen sianpierua ylös kolistelemaan.

Pari viikonloppua menikin tässä majoittuen.
Muutama parannus on tullut mieleen, viimeistään sitten seuraavaan projektiin.

Kuva

Kuva

Kuva



Sisustakin alkaa pikkuhiljaa muodostua lopulliseen malliinsa, toki siellä on sipistelyä vielä monessakin suunnassa, liukuovihan on vielä täysin koskemattomana odottelemassa inspiraatiota, ja takapenkkien taakse pitää rakentaa laatikostotkin jonne pitäs saaha istutettua ne matkailuauton keittovehkeetkin...

Takaikkunoihin tein mustasta huovasta tuollaset alaslaskettavat köyhän miehen rullaverhot jotka saa sitten nahkaremmeillä sidottua ylös. Materiaalivalinta oli myös köyhän miehen mieleen kun tuota huopaa oli ylimääräsenä "jonkinverran"
Lämmön eristyksen suhteen valinta osu hyvin, ei tule auringon paahde eikä valo yhtään huovan läpi.
Sama tulee myös noihin etummaisiin isoihin ikkunoihin.

Kuva

Kuva



Desotollaki oon vähän ajellu ja koittanu saaha ohjaustehostin jumitusta liikkeelle, ei ole irronnu vaikka sinne on juotettu irrotusöljyä ja ajeltu ja taas kokeiltu lyyä öljynpainetta perään ja taas irrotuslitkua...
Yks simpukka ois nyt tiiossa mutta vielä ei ole kauppa-aktia siitä syntyny. Melko hakusessa meinaa olla kun tuota mallia ei vissiin ole käytetty kuin -57:ssa :roll:

Kuva
Avatar
Pappi
<b>Moderaattori</b>
Viestit: 10554
Liittynyt: 30.9.2005 17:14

Re: Mikan harharetket, Back to the fut..MERCEDES! +Rintteri

Viesti Kirjoittaja Pappi »

Matkustamon takakuvaa kun katsoo niin saisiko sen minikeittiön tuohon kuskin penkin taakse? Upottaa pöytätasoon ja kansi päälle. Käyttää jos on tarvetta mutta pöytä jää myös muuhun käyttöön.

http://www.mlcaravan.fi/kauppa/product_ ... php?p=2823
Purkuvaunusta kun löytäisi?
Torissa: https://www.tori.fi/vi/83986725.htm

Monessa vaunussa käytössä tuollainen systeemi. Vähäinen tila hyötykäyttöön.

Jossakin kuvassa oli ”koulupöytä” muokattu sopivaksi.

Venepuolelta katselee dieselillä toimivan hellan. ”Kaasuton auto”.
Skodillac: Kuva Origami: Kuva
Avatar
Mika.T
Mersutohtori
Viestit: 7081
Liittynyt: 02.10.2005 0:39

Re: Mikan harharetket, Back to the fut..MERCEDES! +Rintteri

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Oli ajatus tosiaan tehdä "kaasuton" kun tuo iso invertterikin on tuolla autossa.
Induktioliesi tai ihan vaan mikro.

Paikka tosiaan vähän auki mihin tuon "keittiön" teen.
Takapenkkien taakse tulee joka tapauksessa säilytystilaa, joko laatikostot tai osin avoimet hyllyt.
bercedes menz
aktiivimeseläinen
Viestit: 1673
Liittynyt: 22.6.2012 8:29

Re: Mikan harharetket, Back to the fut..MERCEDES! +Rintteri

Viesti Kirjoittaja bercedes menz »

Lexus RX 450h Luxury -21

Exät
- Lexus ES 300h Luxury -20 (Kohti 200tkm rajapyykkiä yritettiin, mutta se epäonnistui)
- Mercedes E 350e -17
- VW Touareg 3,0 Tdi V6 4M -14
- Phaeton 3,0 Tdi V6 4M -11
- W212 250cdi aut. Avantgarde -11
- yms
Avatar
Mika.T
Mersutohtori
Viestit: 7081
Liittynyt: 02.10.2005 0:39

Re: Mikan harharetket, Back to the fut..MERCEDES! +Rintteri

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Siinä olis ihan siistinolonen reissupeli.
Mutta ei kiitos enää vanhakoppasta itelle. On tuo uuempi 906nen vaan niiiiin paljon parempi ergonomialtaan.

Toimintavarmuudeltaan tuo vanha on varmasti varmempi, siitä ei ole eppäilytäkään. Tuossakaan ei näyttäny olevan mitään saastevehkeitä sekoilemassa.
bercedes menz
aktiivimeseläinen
Viestit: 1673
Liittynyt: 22.6.2012 8:29

Re: Mikan harharetket, Back to the fut..MERCEDES! +Rintteri

Viesti Kirjoittaja bercedes menz »

Mika.T kirjoitti: 18.6.2021 7:24 Siinä olis ihan siistinolonen reissupeli.
Mutta ei kiitos enää vanhakoppasta itelle. On tuo uuempi 906nen vaan niiiiin paljon parempi ergonomialtaan.

Toimintavarmuudeltaan tuo vanha on varmasti varmempi, siitä ei ole eppäilytäkään. Tuossakaan ei näyttäny olevan mitään saastevehkeitä sekoilemassa.
Taitaa olla uudempi myös ruosteettomampi?
Lexus RX 450h Luxury -21

Exät
- Lexus ES 300h Luxury -20 (Kohti 200tkm rajapyykkiä yritettiin, mutta se epäonnistui)
- Mercedes E 350e -17
- VW Touareg 3,0 Tdi V6 4M -14
- Phaeton 3,0 Tdi V6 4M -11
- W212 250cdi aut. Avantgarde -11
- yms
Avatar
Mika.T
Mersutohtori
Viestit: 7081
Liittynyt: 02.10.2005 0:39

Re: Mikan harharetket, Back to the fut..MERCEDES! +Rintteri

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Eilen tuli ajeltua Desotolla pitkähkö roadtrippi (tälle autolle pitkäksi laskettava)
Semmonen 350km tuli kierreltyä. Olipa makia piiiitkästä aikaa ajella tuollanen pidempi reissu tälläkin. Edellisestä pidemmästä reissusta on varmasti yli 20 vuotta aikaa :shock: :shock: :shock:
Tervolasta lähin ja ajelin extemporee keminmaahan, sieltä tornioon ja siitä pohjoseen päin. Kukkolankoskelle, aavasaksalle ja pelloon, josta kohti rovaniemeä ja kotia, välillä toki ajelin kaikki kylätiet hissukseen läpi.
Ilma oli aivan mahtava, koko reissun aurinko paisto pilvettömältä taivaalta. 8)

Kuva

Kuva

Kuva


Tämän auton kulutus hämmästyttää aina, eikä sitä kukaan koskaan uskokaan :happy:
Kartan mukaan kilometrejä tuli 349kappaletta ja kotiin tullessa tankkasin (kuten lähtiessäkin) ja sain tankkiin menemään hitusen vajaa 36litraa!
Tekee pauttiarallaa 10.2litraa / sata kilometriä :shock: :shock: :shock:

Tässä on kuitenkin kone, lukoton automaatti ja kaikki oheislaitteet alkuperästä vuodelta -57 joten voi sanoa että todella bensapihi moottori.
Konehan tässä on 341 kuutiotuumainen "early hemi", eli 5.6litranen ~300heppanen V8 nelikurkkusella carterilla ja sen perässä kolmevaihteinen automaatti ja 2.76 perävälitys.
Avatar
Pappi
<b>Moderaattori</b>
Viestit: 10554
Liittynyt: 30.9.2005 17:14

Re: Mikan harharetket, Back to the fut..MERCEDES! +Rintteri

Viesti Kirjoittaja Pappi »

Komeita kuvia kauniista autosta.

Voin kuvitella mökkiläisten yms ilmeet kun olet tuolla kurvaillut menemään. Tehty cruisailuun ja ei tuo kulutus ole mikään mahoton. Tuskin koivuista lehti tippui kun ajelit menemään...

Samaa ihmettelivät alkukesästä kun kävin rintterillä sukuloimassa. "Ei voi mennä tuommonen möykky alle kympin sataselle"... :twisted:

Kyllä taas omalla reissulla mietti vaikka mitä vaihtoehtoja kun autoilua pohdin. Mökille meni "7 kuution kuomukärry" täynnä tavaraa ennen minua. Tänä kesänä oli kyllä ihan remonttiakin tehtävä, joten kuormassa oli katkaisusahaa yms. :roll:
Skodillac: Kuva Origami: Kuva
Avatar
Mika.T
Mersutohtori
Viestit: 7081
Liittynyt: 02.10.2005 0:39

Re: Mikan harharetket, Back to the fut..MERCEDES! +Rintteri

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Eilispäivänä tempasin simpukan irti, äkkiseltään aika homma. :shock:

Kuva

Kuva


Vesi päässyt tuonne rattiakselin sisään...
Ja sitä samaa vesipaskaa oli koko kuularuuvin tila täynnä :idiot: :idiot:
Tätä se teettää kun 30vuotta on lasinpyyhkimen akselin läpivienti tippassu vesisateella sisälle.

Kuva

Kuva


Sieltä se tuli pois.

Kuva

Kuva


Ja osiksi.

Kuva

Kuva

Tässä ohjauksen hoitava kuularuuvi.
Aika jännä tapaus tämäkin.

Kuva


Siinä näkyy tehostimen säätöruuvi.

Kuva


Ja tässä itte pääpiru, eli tehostimen venttiilipaketti.

Kuva


Ja purettuna.
Tuo pitkän varren nokassa oleva venttiilikara on se joka ohjaa tehostinta. Meni meeelko pitkään että hokasin miten tämä voi toimia kun näyttää että koko värkki on yks kiinteä osa eikä tuota pikkukaraa mikään liikuta
Aikansa kun pähki niin kyllä muuten liikuttaa :lol: :lol: :lol:

Kuva

Tässä on nyt käynyt niin että tuo vetinen öljysotku on jäätynyt ja painanut tuon säätöruuvin kupin lommolle ja tehostimen säätö on menny metsään.
Kyse kun on ~millin liikettä tekevästä karasta nini sen ei tarvi paljoa olla nollakohdasta sivussa niin ei toimi.

Kuva

Tuossa kuvassa se painuminen näkyy.
Säätöruuvin alla on "kuppi" jonka yläpinta on selvästi loimulla sisään päin.
Kupin alla on vastaavasti seuraava metalliholkki jonka sisällä on kuminen holkki joka antaa hieman ohjausliikkeen mukaan periksi ja se on se osa joka antaa tuolle ohjauskaralle liikkeen joka taas päästää öljynpaineen tehostimen männälle.
Viimeksi muokannut Mika.T, 01.7.2021 23:02. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
bercedes menz
aktiivimeseläinen
Viestit: 1673
Liittynyt: 22.6.2012 8:29

Re: Mikan harharetket, Back to the fut..MERCEDES! +Rintteri

Viesti Kirjoittaja bercedes menz »

Ihaillen näitä aina lukee ja katsoo, kun joku ymmärtää näistä jotain (miten toimii ja mikä on pielessä, ite näen vain kasan metallia). Saitko jostain varaosan vai miten tämä ratkesi?

Ja olipas muuten hienoja kuvia aikaisemmassa postauksessa...

"Vasten auringon siltaa-a-a-a-a-a
Säteet myöhäiseen iltaa-a-a-a-a-a-n"
:rock:
Lexus RX 450h Luxury -21

Exät
- Lexus ES 300h Luxury -20 (Kohti 200tkm rajapyykkiä yritettiin, mutta se epäonnistui)
- Mercedes E 350e -17
- VW Touareg 3,0 Tdi V6 4M -14
- Phaeton 3,0 Tdi V6 4M -11
- W212 250cdi aut. Avantgarde -11
- yms
Avatar
Mika.T
Mersutohtori
Viestit: 7081
Liittynyt: 02.10.2005 0:39

Re: Mikan harharetket, Back to the fut..MERCEDES! +Rintteri

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Uskomatonta mutta totta, se alko toimimaan :shock: :D :shock: :D

Noh. Ompahan katottu mitä se tuomonenki värkki on syöny :happy:
Ja samalla on sisuskalut pesty, erityisesti se kuularuuvi joka oli ruosteista vesipaskaa täynnä. Kasatessa sai sitten säädettyä kaikki välyksetkin pois niin tulipa tarkka ohjattava versus mitä on ollut ennen. :D
Onneksi sisuskalut ei ollu yhtään ruosteessa vaikka vesiruostekuraa tuli melkein puolilitraa tuosta kuularuuvin öljytilasta :shock:

Tuo säätöruuvin vastamutteri oli myös irti juotoksesta ja pyöri säätöruuvin mukana, eli tätä ei olis saanu millään säädettyä muuten kuin näin purkamalla. Vedin tuohon säätökupin ja mutterin saumaan pari heppiä niin johan alko säätö onnistua.
Säätöruuvin asento on aivan s#¤%nan tarkka :shock: Ihan millin hitusia kun säätöruuvia käänsi niin pikkuhiljaa lähti itekseen renkaat kääntymään.

Eli tästä voinee päätellä että se veden jäätyminen tosiaan on mitä todennäköisimmin painanut tuota kuppia hitusen kasaan ja säätö on sen takia mennyt päin mettiä.


Ja kävi vielä niin kivasti että tänään löyty harrastelijalta ehjä simpukka vaikka vaikuttaa että nuo on aika perkaleen harvinaisia kun tuota mallia ei ole käytetty kuin -57:ssa ja nimenomaan näissä isokorisissa mopareissa.
Ostin sen itelle jemmaan vaikka tarve meni vähän nyt ohi.

Summasummarum, koeajo tehty ja toimii :rock:
Mikko K
Mersutohtori
Viestit: 1495
Liittynyt: 30.9.2005 12:32
Paikkakunta: Outokumpu

Re: Mikan harharetket, Back to the fut..MERCEDES! +Rintteri

Viesti Kirjoittaja Mikko K »

Ammatti mies on ammattimies teki se mitä tahansa :rock:
Datsun Bluebird
Mb Vito
Avatar
Mika.T
Mersutohtori
Viestit: 7081
Liittynyt: 02.10.2005 0:39

Re: Mikan harharetket, Back to the fut..MERCEDES! +Rintteri

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Viikonloppuna kävästiin parin kaverin kans extemporee reissu Inarissa lemmenjoen kansallispuiston laitamilla, menesjoella kattomassa tuleeko sieltä tällä kertaa mitään kalaa, No ei juuri pikkutirrejä kummempaa.
Kiva puskaparkki mutta kalastuksen takia sinne ei kannata mennä. Reissun vanhin on samalla paikalla käynyt jo pikkupoikana 70-luvun lopulla ja kerto kivoja juttuja silloisista kulkemisista :D Sota-aikasta romua paikalla oli vieläkin mutta kuulemma aika paljon siivottu/kadonnu.

Mentiin Kittilän pokan kautta ja tultiin Inari/Ivalo reittiä pois, semmonen vähän yli 800km pasahti trippiin. Koko viikonlopun oli aivan älyttömän kuumat ilmat, aivan tuskaa olla tuulettomassa mettässä kun mittari napottaa yli 30c.

Kolme viikkoa pitäs vielä jaksaa töissä kulkea niin pääsis taas oikealle kesälomalle.


Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva
Avatar
JuMu S
Punaniska
Viestit: 3625
Liittynyt: 28.1.2006 23:50
Paikkakunta: Pyykkögrad

Re: Mikan harharetket, Back to the fut..MERCEDES! +Rintteri

Viesti Kirjoittaja JuMu S »

Mika.T kirjoitti: 28.6.2021 23:57 Tämän auton kulutus hämmästyttää aina, eikä sitä kukaan koskaan uskokaan :happy:
Kartan mukaan kilometrejä tuli 349kappaletta ja kotiin tullessa tankkasin (kuten lähtiessäkin) ja sain tankkiin menemään hitusen vajaa 36litraa!
Tekee pauttiarallaa 10.2litraa / sata kilometriä :shock: :shock: :shock:

Tässä on kuitenkin kone, lukoton automaatti ja kaikki oheislaitteet alkuperästä vuodelta -57 joten voi sanoa että todella bensapihi moottori.
Konehan tässä on 341 kuutiotuumainen "early hemi", eli 5.6litranen ~300heppanen V8 nelikurkkusella carterilla ja sen perässä kolmevaihteinen automaatti ja 2.76 perävälitys.
Polttoainetta kuluu kun hevosvoimille on tarvetta. Kun hepot nukkuvat pilttuussa ei kauraakaan juuri kulu.
Ilmanvastus ja vierinvastus ne perinteisesti pistävät ajelemaan läpät enemmän raollaan, kun renkaissa riittää paine ja ajonopeus pysyy tasaisena + maltillisena hörsköttää kasi käytännössä tyhjäkäynnillä koko ajan ja soppaa ei vaan saa kulumaan enempää kuin pienempimoottorisellakaan. Yleinen mielikuva ja virallinen totuus vaan on että bensaa palaa näissä vehkeissä ämpäritolkulla koko ajan. :mrgreen:

Simpukkatehostimen korjaamiselle hatunnosto ja nöyrä polvistuminen. :shock:
On niitä komponentteja joita ei moni "maailmanluokan" äijäkään itse avaa saati kunnostettuna kokoa. Mutta niin vaan meseläiseltä onnistuu, melkein rutiininomaisesti. :D
=====================
- ex-Viesti-Lada owners club Finland -
® Mesen Porkkana-klubi
Avatar
JuMu S
Punaniska
Viestit: 3625
Liittynyt: 28.1.2006 23:50
Paikkakunta: Pyykkögrad

Re: Mikan harharetket, Back to the fut..MERCEDES! +Rintteri

Viesti Kirjoittaja JuMu S »

Mika.T kirjoitti: 28.6.2021 23:57 Tämän auton kulutus hämmästyttää aina, eikä sitä kukaan koskaan uskokaan :happy:
Kartan mukaan kilometrejä tuli 349kappaletta ja kotiin tullessa tankkasin (kuten lähtiessäkin) ja sain tankkiin menemään hitusen vajaa 36litraa!
Tekee pauttiarallaa 10.2litraa / sata kilometriä :shock: :shock: :shock:

Tässä on kuitenkin kone, lukoton automaatti ja kaikki oheislaitteet alkuperästä vuodelta -57 joten voi sanoa että todella bensapihi moottori.
Konehan tässä on 341 kuutiotuumainen "early hemi", eli 5.6litranen ~300heppanen V8 nelikurkkusella carterilla ja sen perässä kolmevaihteinen automaatti ja 2.76 perävälitys.
Polttoainetta kuluu kun hevosvoimille on tarvetta. Kun hepot nukkuvat pilttuussa ei kauraakaan juuri kulu.
Ilmanvastus ja vierinvastus ne perinteisesti pistävät ajelemaan läpät enemmän raollaan, kun renkaissa riittää paine ja ajonopeus pysyy tasaisena + maltillisena hörsköttää kasi käytännössä tyhjäkäynnillä koko ajan ja soppaa ei vaan saa kulumaan enempää kuin pienempimoottorisellakaan. Yleinen mielikuva ja virallinen totuus vaan on että bensaa palaa näissä vehkeissä ämpäritolkulla koko ajan. :mrgreen:

Simpukkatehostimen korjaamiselle hatunnosto ja nöyrä polvistuminen. :shock:
On niitä komponentteja joita ei moni "maailmanluokan" äijäkään itse avaa saati kunnostettuna kokoa. Mutta niin vaan meseläiseltä onnistuu, melkein rutiininomaisesti. :D
=====================
- ex-Viesti-Lada owners club Finland -
® Mesen Porkkana-klubi
650000tuttavuus
Viestit: 2123
Liittynyt: 20.1.2007 17:37

Re: Mikan harharetket, Back to the fut..MERCEDES! +Rintteri

Viesti Kirjoittaja 650000tuttavuus »

Joteskin tutunnäköinen petäjä kuvassa
Heitinköhän kerran paikkakunta kuva-arvoituksen just tuosta :roll:

JuMu:
"Simpukkatehostimen korjaamiselle hatunnosto ja nöyrä polvistuminen.
On niitä komponentteja joita ei moni "maailmanluokan" äijäkään itse avaa saati kunnostettuna kokoa"

Minunkin pitäis löytää tollanen simpukasta kiinnostunut äijä :D Aina silloin tällöin ehdotellut joillekin vaikka talvitöiksi.
Itsekin osaan purkaa :lol: , esim. 40hp Nissan perämoottorin ihan atomeix autotallin lattialle, muttei tullut sittemmin kasattua. No tosin laakerit ym. lähes saavuttamattomissa ja dyyriitäkin. No vähän hankalahko 35 Evinruden perä tuli kyllä auottua monestikin, mutta se tupsahti sitten lopux yläpäästä.

Alkuperäinen Ässän ohjaustehostin vuoti akselilta jo reilu vuoskymmen sitten. Meinattiin vaihtaa ihan vaan paikoillaan uusi O-rengas. Eipä onnistunutkaan.
Nyt se on ollut jo vuosia tuolla penkin alla odottamassa korjaajaa, liekö kuivunut pilalle.
Rovaniemeltä tilasin toisen, mutta sekin tihkuu hiukan ja on aina äkkiseltään turhankin kevyt- ja herkkäliikkeinen pyöritellä esim. 211 eekkosen jälkeen.
subskribo: dieselit W123 -83, W124 -87, W140 -96, W201 -90, W211 -07, W211 -05
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Keskustelua muista merkeistä”