Longlife-öljynvaihtovälit, turvallista vai ei ?

Täällä voit keskustella ja esittää kysymyksiä muistakin merkeistä kuin Mercedes-Benzistä.
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29122
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Longlife-öljynvaihtovälit, turvallista vai ei ?

Viesti Kirjoittaja dealer »

Nykyään autonvalmistajat kilpailevat kenen tuotteita tarvitsee käyttää vähiten huollossa - onhan mukavaa ostaa ja omistaa auto jota ei tarvitse ensimmäisen 100000 kilometrin matkalla käyttää öljynvaihdossa kuin kerran-pari.

Vaan mikä on totuus ? Kannattaako noudattaa piiiiitkiä öljynvaihtovälejä ?

Itse otan aiheeseen kantaa parilla valokuvalla, kuvahan kertoo enemmän kuin tuhat sanaa. :D

Tästä. Ja tästä. :shock:
Avatar
Harju
Viestit: 5514
Liittynyt: 27.2.2006 11:21

Viesti Kirjoittaja Harju »

:shock:

enstä katoin että cdi väyk...

mutta siellähän oli kestovaseliini voitelu yläpäässä :lol:

ei en usko yli 15tkm öljynvaihto väleihin olokoot vaikka minkälaiset allways öljyt :pappa: omiin vekottimiin olen vaihtanut ölijyt 10tkm välein
tänään viimeks mersuun :!: mielessä oli 10-30 öljyt 5tkm välein 8) mutta pajalla ei ollut kuin synteettisiä öljyjä :shock: nyt on koneessa 5-40 valvolinet ja uusi KNECHT merkkinen suodatin koko homma hintaan 60€ siis vaihdettuna :wink: kömminkö tuohon hintaan pohjolan tallissa räntäsateessa auton alle lotraamaan jäteöljyjen kans EN :!: vanhat öljyt lahjoitin pajalle en halunnut niitä kotiin :lol:

korjaamo aikoina yks hiace kuski halus aina vanhat öljyt mukaan :shock: koska se oli kuulemma hyvää lisäys öljyä :shock: riitti kuulemma just yhden vaihto välin :lol:
Avatar
Stasi
Viestit: 244
Liittynyt: 16.4.2006 11:42
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Stasi »

Kyllä vois kuvien perusteella vaihtaa nimeksi 4EVER-öljyt, näytti olevan sen verta tahmeeta että lähtee varmaankin vaan Hiltillä pois, tai polttamalla... :nocando:
Sama jätkä, eri verkkarit...
Avatar
stanger
Tolokun mies
Viestit: 2068
Liittynyt: 30.9.2005 16:20
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja stanger »

:eec: oho... kyllä meikäläisen pumppu huutas hoosiannaa jos oman auton venakopan alta paljastus tuommonen näky...
kaikkia sitä....
BMW E31 V12
Avatar
peehoo7
Viestit: 326
Liittynyt: 15.10.2005 1:39
Paikkakunta: KEMPELE

Viesti Kirjoittaja peehoo7 »

Kyllä se longlife vaihtovälit onnistuu hyvin sillä ensimmäisellä omistajalla joka ajelee takuukilometrit pois. Yli 150000 ajetuissa ei ennää ole oikeen järkeä, koska joissakin merkeissä kone rupeaa syömään vaihtovälin loppupuolella sitä kallista öljyä niin paljon että kustannus on suunnillen sama kuin 15000 vaihtoväleillä ja kone kuvien mukaisessa kunnossa. Miten lienee sitten sen öljyjen kuntoa tarkkailevan anturin toiminta joissakin merkeissä, en oikein jaksa uskoa semmoiseen pitemmän päälle ettei vaihdeta ennenkuin valo syttyy.
Se toimii jos liikkuu tai pörisee.
Avatar
Ruoja
Listeria-spesialisti
Viestit: 2752
Liittynyt: 28.7.2006 7:56
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja Ruoja »

Mulla oli työsuhde Golfissa eka öljynvaihto 35 000 km:n kohdalla. Kysyin auton luovutushetkellä etteikö tarvitse vaihtaa ensimmäisen 1000 kilometrin jälkeen kuten nuorempana tein koneramonttien jälkeen...

Myyjä nauroi ja vastasi vain että huoltoilmaisin ilmoittaa öljynvaihdon ajankohdan. Onneksi ei ollut oma auto, turha stressata. Golfiin piti lisätä öljyä aina 10 000 välein ainakin ensimmäiset 100 000 mitä minä sillä ajoin...
® Mesen linttaklubi
® Mesen Porkkana-klubi
114.073 & 124.126 & 203.216
xr kirjoitti:no onhan se nyt tullu todistettua että 124 kestää kauemmin kuin topik :D
Avatar
Ville S.
VAG asiantuntija
Viestit: 544
Liittynyt: 01.10.2005 11:54
Paikkakunta: Ylivieska

Viesti Kirjoittaja Ville S. »

Kerroppas tiileri tapauksesta tarkemmin, onko 20VT?
E290 Turbodiesel Avantgarde
Audi A4 2,8 quattro tiptronic
Avatar
Lucky-Dog
<b>Ylläpitäjä</b>
Viestit: 7715
Liittynyt: 19.9.2005 21:05
Paikkakunta: Alabama / Seinäjoki

Viesti Kirjoittaja Lucky-Dog »

Yhtäkkiä sanosin notta ei oo ollunna Longlaiffit sisällä vaan normi ölpät.
They call me....Lucky-DoOOOG every place where i go....
http://www.mbkoskinen.fi
audimies
Mopomiesten kuningas
Viestit: 3068
Liittynyt: 17.11.2006 18:42
Paikkakunta: 300km turusta, hesasta ja oulusta
Viesti:

Viesti Kirjoittaja audimies »

Se on normaalia ,että 30tkm aikana ne öljyt on jo vaihdettu?
Ainakin V.A.G tuotteet kuluttaa sen .
big jopo
Avatar
peehoo7
Viestit: 326
Liittynyt: 15.10.2005 1:39
Paikkakunta: KEMPELE

Viesti Kirjoittaja peehoo7 »

audimies kirjoitti:Se on normaalia ,että 30tkm aikana ne öljyt on jo vaihdettu?
Ainakin V.A.G tuotteet kuluttaa sen .
Mutta kun ei olekkaan vaihdettu :!: . Kaikki palamisjätteet ja kulumis pas**t on siellä koneessä edelleen. Sitten vielä joku patu köröttelee sitä 30tkm kolme vuotta, no ajon vähyys hapattaa kyllä korin ennen konetta.
Se toimii jos liikkuu tai pörisee.
Avatar
Jarno.V
Opel - spesialisti
Viestit: 1021
Liittynyt: 30.9.2005 18:12
Paikkakunta: Oulun seutu tällä kertaa

Viesti Kirjoittaja Jarno.V »

Yksi puolituttu pääsi -01 90hv tdi golffilla 47tkm ekoilla öljyillä. Tosin pari litraa sai lisätä. Olisi mielenkiintoista tietää mitä nuissa on oikeasti eroa normaaleihin öljyihin, siis muutakin kuin etiketti ja hintalappu.
Avatar
Meissenkeri
Viestit: 3837
Liittynyt: 15.8.2006 2:10
Paikkakunta: pohjolan pääkaupunki

Re: Longlife-öljynvaihtovälit, turvallista vai ei ?

Viesti Kirjoittaja Meissenkeri »

dealer kirjoitti:Nykyään autonvalmistajat kilpailevat kenen tuotteita tarvitsee käyttää vähiten huollossa - onhan mukavaa ostaa ja omistaa auto jota ei tarvitse ensimmäisen 100000 kilometrin matkalla käyttää öljynvaihdossa kuin kerran-pari.

Vaan mikä on totuus ? Kannattaako noudattaa piiiiitkiä öljynvaihtovälejä ?

Itse otan aiheeseen kantaa parilla valokuvalla, kuvahan kertoo enemmän kuin tuhat sanaa. :D

Tästä. Ja tästä. :shock:
Ihan mielenkiintoista mutta kyllä nyt juttusi kaipaisi varmennuksen että onko käytetty "long life"-öljyjä ja jos on niin mitä.

Itse olen tuommoista töhnää löytänyt omasta moottoristani -90-luvun alkupuolella kun persaukisena ei ollut varaa kunnon öljyihin ja sitten oli mineraaliöljyt palaneet sentin tuhkakerrokseksi venttiilikoneistoon ja nokka-akseli leikkasi kiinni pakkasaamuna (-30 ja jotakin).

Noiden sähläysten jälkeen olen käyttiksissäni käyttänyt Mobilin synteettisiä 10 tkm:n vaihtovälein eikä ole ollut moottoreissa mekaanisia ongelmia mutta nyt olen taas huolestunut kun pitäisi luottaa noihin 200CDI:lle ilmoitettuihin pitkiin huoltoväleihin.
Avatar
PK
Autoencyklopedia
Viestit: 1481
Liittynyt: 01.10.2005 20:18

Viesti Kirjoittaja PK »

Paljonko tuolla koneella on ajettu?
Uula
Viestit: 276
Liittynyt: 31.10.2005 16:18

Viesti Kirjoittaja Uula »

Ei pari propagandakuvaa vakuuta, vedet ja öljyt sekaisin? Vaihtoväli pysyy 23 000 km:ssä.
Avatar
Mariini
Herrasmies
Viestit: 1019
Liittynyt: 02.10.2005 17:17
Paikkakunta: Länsirannikko

Viesti Kirjoittaja Mariini »

Sama, koneet ei ole ainakaan Mobilin öljyillä levinneet, ihan sama onko cdi tai esikammio kun on annettuja välejä noudatettu. Common railit on jauhaneet ajotietokoneen mukaan huoltoihin asti, nous problemos.

Edit:Millä oljyillä ajettu, onko tullut jälkituontina maahan?
Viimeksi muokannut Mariini, 18.11.2006 20:39. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
romu
Orkkis-entusiasti
Viestit: 1172
Liittynyt: 01.10.2005 0:42
Paikkakunta: OULAINEN

Viesti Kirjoittaja romu »

Sanoisin: Tämän pitäisi olla selvää tekstiä.(kuvaa) :?
Avatar
jari_w123
Mersutohtori
Viestit: 1919
Liittynyt: 11.2.2006 0:35
Paikkakunta: kokkola

Viesti Kirjoittaja jari_w123 »

Pahastippa on päässyt bemarin m52 kone pikeentymään.Meillä oli korjaamolla melkein yhtä pahan näköinen tuonti bemarin kone.Jakopään ylimääräisten äänien takia koppa otettiin pois ja näky oli karmea.
W123 300TD farkkupaku
W123 300 turbodiesel sedan
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29122
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Ihan mielenkiintoista mutta kyllä nyt juttusi kaipaisi varmennuksen että onko käytetty "long life"-öljyjä ja jos on niin mitä.
Ei mitään tietoa. :lol:
Pitää katsoa huoltokirjasta tulevalla viikolla jos muistaa.
Ei pari propagandakuvaa vakuuta, vedet ja öljyt sekaisin? Vaihtoväli pysyy 23 000 km:ssä
Ei ole vedet ja öljyt sekaisin. Eikä öljynpaineita. :(
Öljyillä saa itsekukin minun puolestani ajaa vaikka 50000 kilometriä jos tuntuu siltä että kannattaa. 8)
Minä en kampanjoi minkään puolesta tai vastaan tässä topikissa.
mb300sd
OBD-spesialisti
Viestit: 150
Liittynyt: 20.12.2005 11:26
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja mb300sd »

Aikoinaan Saksanmaalla näin vastaavia tapauksia. Silloin öljyn voitelukyky oli loppunut ennenku autobahnista kilometrit.
Avatar
petska
Morkoolimies
Viestit: 604
Liittynyt: 06.10.2005 20:48
Paikkakunta: kalajoki

Viesti Kirjoittaja petska »

Onhan noita nähty kun on tikulla pitänyt kaapia paskaa lohkosta kun on joku ajellut hieman pikillä öljyn vaihto väleillä ja se paskahan on mitä synteettisestä oljystä lähtee palanutta muovia :lol: :lol: :lol:

Ei muuta kun öljyn vaihtoja vaan pidentää...menee ainakin imusiivilät tukkoon niin kuin on muutamista mennyt.....kun ei ole paskoja tyhjennetty koneesta.... :lol: :lol: :lol:
Pitäähän joka pojalla pappatunturi olla varsinkin jos on vaarana et käyttöautona oleva vanha mersu posahtaa...
Avatar
Mika.T
Mersutohtori
Viestit: 7125
Liittynyt: 02.10.2005 0:39

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

No niin ja tästä päästään taas jouhevasti noihin öljyn imuvaihtoihin... Jos öljypohjassa on tuota paskaa ties kuinka paljon niin sehän ei muuten pois tule imuvaihdolla. :lol:

Kaikki varmaan arvaa miten siinä pidemmän päälle käy.... Imusihti tukkeutuu.
Avatar
petska
Morkoolimies
Viestit: 604
Liittynyt: 06.10.2005 20:48
Paikkakunta: kalajoki

Viesti Kirjoittaja petska »

Just tuota en hokannutkaan ajatella et ei ole laskettu ropusta öljyjä pois mut siksihän sitä paskaa onkin koneeseen jäänyt jos on imuvaihtajalla vaihdettu.... :lol:
Pitäähän joka pojalla pappatunturi olla varsinkin jos on vaarana et käyttöautona oleva vanha mersu posahtaa...
Avatar
J.T.S
Peräkylän pimentäjä
Viestit: 3429
Liittynyt: 30.9.2005 12:37
Paikkakunta: Syrjäkylä

Viesti Kirjoittaja J.T.S »

Tuolla ylhäällä kuvissa näkyvällä laitteella on varmaan rikottu jokin huolto-väli ennätys. :shock: :lol:
En tiedä onko nuo mersun assyst huoltovälit pitkiä, itse olen päässyt reilun 20:ntä tuhatta aina yhdellä huollolla/öljyn vaihdolla. Mutta kai ne on tehty kestämään tuollaisia vaihtovälejä. :roll: Varsinkin jos laitteella ajetaan noin 50-60:ntä tuhatta vuoteen, samat öljyt eivät ajallisesti viivy kovin kauaa koneessa.
BMW 318d -09
Avatar
JuMu S
Punaniska
Viestit: 3630
Liittynyt: 28.1.2006 23:50
Paikkakunta: Pyykkögrad

Viesti Kirjoittaja JuMu S »

:shock:

Miltähän se koneen alakerta näyttääkään? :lol:

Tämä vaan vahvistaa sitä vankkumatonta teoriaa, että noiden ultrahyperlonglifehuolto-ohjelmien ykkösmissiona on varmistaa se, että näitä nykyautoja ei enää reilun kymmenen vuoden päästä uusien vielä ihmeellisempien autojen myyntiä hidastamassa teillämme liiku. :evil:

Eli säästä sinäkin muutaman öljynvaihdon hinta vuodessa. Seuraava omistaja maksaa säästösi isojen korkojen kera. :idea: :lol:
=====================
- ex-Viesti-Lada owners club Finland -
® Mesen Porkkana-klubi
Avatar
Melitos
Viestit: 2652
Liittynyt: 19.9.2005 19:53
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja Melitos »

JuMu S kirjoitti:Tämä vaan vahvistaa sitä vankkumatonta teoriaa, että noiden ultrahyperlonglifehuolto-ohjelmien ykkösmissiona on varmistaa se, että näitä nykyautoja ei enää reilun kymmenen vuoden päästä uusien vielä ihmeellisempien autojen myyntiä hidastamassa teillämme liiku. :evil:
No jokatapauksessa ainakin puolet sähköhiluista kettuilee jo ihan kympillä tuolloin joten eipä se haittaa vaikka mottikin leikkaa kiinni. Eipähän tarvi kirota joka viikko CAN-väylien ja OBD-juttujen kanssa, puhumattakaan abs esp älybokseista, moottorinohjausbokseista ja laatikonohjausbokseista. :lol:
I drive an Opel. What's your excuse?
Avatar
pekkavee
Viestit: 55
Liittynyt: 13.10.2005 9:51

Viesti Kirjoittaja pekkavee »

Mielenkiintoista olisi tietää, onko pitkillä öljynvaihto väleillä ja ekan viestin kuvilla jotain tekemistä keskenään?

Jos taas ajatellaan öljynvaihtoja pelkkien ajokilometrien valossa, niin nykyiset longlife vaihtovälit on aivan liian usein ajatellen nykyöljyjen ominaisuuksien säilymistä. Jo joskus muinoin muistaakseni Express-busseissa testattiin synteettisiä öljyjä, eikä niissä 50 tkm:n ajon jälkeen ollut minkäänlaista vaihtotarvetta. Eli aivan turhaa touhua vaihdella öljyjä useammin kuin tarvis, öljy loppuu maailmasta ja hukutaan jäteöljyyn.

Siihen taas en ota kantaa, miten autoja käytetään, ajetaan liian lyhyttä matkaa tai viallisilla termostaateilla, jotta kone käy kylmänä. Tai autoa altistetaan suurille lömpötilaeroille (Suomessa onnistuu suht helposti) Silloin saattaa löytyäkin "mielenkiintoisia" löydöksiä koneen sisältä. Mutta eikös loglife-järjestelmä tavallaan huolehdi tästäkin? Jos kilometrejä tulee vähänlaisesti, niin kerran vuodessa järjestelmä ohjaa huoltoon kumminkin.
Avatar
Ville S.
VAG asiantuntija
Viestit: 544
Liittynyt: 01.10.2005 11:54
Paikkakunta: Ylivieska

Viesti Kirjoittaja Ville S. »

Uudessa Passatissa muuten vaihdetaan öljyt 30tkm:n välein ja jarrupalat 15tkm:n välein. Näin se maalima muuttuu :lol:
E290 Turbodiesel Avantgarde
Audi A4 2,8 quattro tiptronic
Avatar
enska
Mr.Tuning
Viestit: 496
Liittynyt: 30.9.2005 10:34
Paikkakunta: tsadi ja sisäkehä

Viesti Kirjoittaja enska »

Melitos kirjoitti:
JuMu S kirjoitti:Tämä vaan vahvistaa sitä vankkumatonta teoriaa, että noiden ultrahyperlonglifehuolto-ohjelmien ykkösmissiona on varmistaa se, että näitä nykyautoja ei enää reilun kymmenen vuoden päästä uusien vielä ihmeellisempien autojen myyntiä hidastamassa teillämme liiku. :evil:
No jokatapauksessa ainakin puolet sähköhiluista kettuilee jo ihan kympillä tuolloin joten eipä se haittaa vaikka mottikin leikkaa kiinni. Eipähän tarvi kirota joka viikko CAN-väylien ja OBD-juttujen kanssa, puhumattakaan abs esp älybokseista, moottorinohjausbokseista ja laatikonohjausbokseista. :lol:
...puhumattakaan siitä kun, vuonna 2016 naapurin Ilpon uunituore passatti on saanut tietokoneviruksen venäjän tullista :happy: autonavibraattorin kartat on ehtaa pjornoa ja ajotietokone haukkuu kuskia minkä kerkee...
EX member of SETÄMERSU Club
S204 220CDI "Beatrix"
exä:S202 250TDT "villekallefaarao"
exä W124 230E "nelli"
Avatar
JuMu S
Punaniska
Viestit: 3630
Liittynyt: 28.1.2006 23:50
Paikkakunta: Pyykkögrad

Viesti Kirjoittaja JuMu S »

pekkavee kirjoitti:Mielenkiintoista olisi tietää, onko pitkillä öljynvaihto väleillä ja ekan viestin kuvilla jotain tekemistä keskenään?

Jos taas ajatellaan öljynvaihtoja pelkkien ajokilometrien valossa, niin nykyiset longlife vaihtovälit on aivan liian usein ajatellen nykyöljyjen ominaisuuksien säilymistä. Jo joskus muinoin muistaakseni Express-busseissa testattiin synteettisiä öljyjä, eikä niissä 50 tkm:n ajon jälkeen ollut minkäänlaista vaihtotarvetta. Eli aivan turhaa touhua vaihdella öljyjä useammin kuin tarvis, öljy loppuu maailmasta ja hukutaan jäteöljyyn.

Siihen taas en ota kantaa, miten autoja käytetään, ajetaan liian lyhyttä matkaa tai viallisilla termostaateilla, jotta kone käy kylmänä. Tai autoa altistetaan suurille lömpötilaeroille (Suomessa onnistuu suht helposti) Silloin saattaa löytyäkin "mielenkiintoisia" löydöksiä koneen sisältä. Mutta eikös loglife-järjestelmä tavallaan huolehdi tästäkin? Jos kilometrejä tulee vähänlaisesti, niin kerran vuodessa järjestelmä ohjaa huoltoon kumminkin.
No jokainen tekee omalle autolleen niinkuin tykkää, sehän on selvä. :wink: Mutta se laadukaskin moottoriöljy on kuitenkin muiden kulujen rinnalla aika pieni meno, noin niinkuin rahallisesti. Siitä syystä en jaksa ymmärtää, mitä jotkut sen vaihdon laiminlyömisellä jotain luulevat säästävänsä. Ja olikohan se tutkimus julkaistu siinä Autolehti-nimisessä julkaisussa joskus 1998 tai niihin aikoihin? Pikavuorobusseillahan on tuo ajo juuri optimaalisinta mahdollista moottoriöljyn kestoa ajatellen. Moottori käy suurimman osan ajasta melko pienellä kuormituksella, kiihdytyksiä ja jarrutuksia on verrattain vähän, eikä kone pääse niiden muutaman vuorokauteen osuvan seisontatunnin aikana kovin kylmäksi jäähtymäänkään. Ja se öljynvaihtoväli raskaan kaluston puolella on jo vuosia ollut hiukan pidempi kuin täällä pikkuautojen maailmassa.

Ja se öljy ei maailmasta lopu sillä vaikka kaikki Suomen Meseläiset ajelisivat kokonaan ilman öljypohjia jotain tuoreöljyvoitelusysteemiä käyttäen. :lol:
=====================
- ex-Viesti-Lada owners club Finland -
® Mesen Porkkana-klubi
HVM

Viesti Kirjoittaja HVM »

Eikös volski kehottanut jossain vaiheessa omistajia luopumaan longlife-ohjelmasta? Näin olen ainakin parilta uudehkolla Golffilla ajelevalta kaveriltani kuullut. Olen ajellut C:llä ensimmäistä kertaa eläessäni 15tkm öljynvaihtovälejä, kympin jälkee alkaa viiltää sieluun ja sykyilyttää, ei ole minun hommaani ei. Meni varmaan kymmenen vuotta, että uskalsin ruveta ajamaan samoilla rasvoilla 10tkm - ennen kun ei ajettu kuin se 5. :shock:

Ei tule sellaista päivää, että ajaisin samoilla öljyillä 30tkm, ei kestä mielenterveys. :shock:
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Keskustelua muista merkeistä”