Bilteman valonvahvistin

Koeajot, tyyppiviat, kulutukset, rengasasiat jne...
Vastaa Viestiin
Avatar
Wikke
Becker-spesialisti
Viestit: 1591
Liittynyt: 30.9.2005 11:35

Bilteman valonvahvistin

Viesti Kirjoittaja Wikke »

Onkos porukalla kokemusta tuosta Bilteman valonvahvistinsarjasta? Ajattelin kokeilla tuota kun tuli taas huomattua ettei mersun valoilla tee hevon h****iä :x Tuo olisi näppärä asentaa eikä tarttis johtoja alkaa katkomaan.
® Mesen Porkkana-klubi
HVM

Viesti Kirjoittaja HVM »

"Daimlerilla" taitaa olla oikein kuvareportaasi aiheesta, mutta missä? :(
Avatar
ahonen v
Viestit: 1900
Liittynyt: 30.9.2005 11:56
Paikkakunta: Jämpsä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ahonen v »

Minusta tuntuu, että mersussa on vaan niin huonot valot, että ei siinä vahvistimet auta. Eikös noilla sarjoilla vaan yritetä poistaa jännitehäviöt?
Mulla ainakin tulee lampunkannoille 14 volttia, eli ei ole paljon häviöitä.
---------------------------------------------------------
- Audi A4 1.8T quattro avant -04
- ex. C 250 TDT -97 Powered by Turbotec & KKK
- mazda rx-7 -82
- lada 1600 "iS" -77
- ex. W124 260E -89
Rässi66
Viestit: 4750
Liittynyt: 30.9.2005 1:04
Paikkakunta: Wempääwä

Viesti Kirjoittaja Rässi66 »

ahonen v kirjoitti:Minusta tuntuu, että mersussa on vaan niin huonot valot, että ei siinä vahvistimet auta. Eikös noilla sarjoilla vaan yritetä poistaa jännitehäviöt?
Mulla ainakin tulee lampunkannoille 14 volttia, eli ei ole paljon häviöitä.
Niinniin, mutta jääkö amppeerit lämmittämään johtoja?
Pro HVM
Avatar
santtu
Viestit: 172
Liittynyt: 01.10.2005 9:14
Paikkakunta: helsinki

Viesti Kirjoittaja santtu »

jossain lehdessä tuota joskus testattiin ja kyllä sillä sai huomattavaa parannusta aikaiseksi,jollain tunnetummalla merkillä oli samanlainen sarja mikä oli vielä parempi
-blöö-
dodge dart -67-
Avatar
veppe
Mekka-master
Viestit: 1715
Liittynyt: 02.10.2005 14:42
Paikkakunta: Tikkakoski

Viesti Kirjoittaja veppe »

Rässi66 kirjoitti:
ahonen v kirjoitti:Minusta tuntuu, että mersussa on vaan niin huonot valot, että ei siinä vahvistimet auta. Eikös noilla sarjoilla vaan yritetä poistaa jännitehäviöt?
Mulla ainakin tulee lampunkannoille 14 volttia, eli ei ole paljon häviöitä.
Niinniin, mutta jääkö amppeerit lämmittämään johtoja?
Kyllä minusta jos ampeerit jää lämmittämään johtoja, niin silloin myös jännite tippuu valoilla.. Olettaen, että Ahonen mittasi jännitteen kuormitettuna, eikä ilman valoa ;)
Daimler
Laksatiivi-spesialisti
Viestit: 3246
Liittynyt: 19.9.2005 20:21

Viesti Kirjoittaja Daimler »

Hinta/laatusuhde 10.Asennus on plug&play eli käy nopsaan.Ainoa ongelma tulee W124:n umpion takana olevan ison muovilevyn reijittämisessä..saattaa huurtua umpiot.Ehkä kuvat selvittävät asiaa:

Kuva

Kuva
Rässi66
Viestit: 4750
Liittynyt: 30.9.2005 1:04
Paikkakunta: Wempääwä

Viesti Kirjoittaja Rässi66 »

Daimler kirjoitti:Ainoa ongelma tulee W124:n umpion takana olevan ison muovilevyn reijittämisessä..saattaa huurtua umpiot.
Reme...dry..dermel...Dremelillä reikä ja kuumaliimaa/sikatötkää?
Pro HVM
Avatar
Wikke
Becker-spesialisti
Viestit: 1591
Liittynyt: 30.9.2005 11:35

Viesti Kirjoittaja Wikke »

:D :D :D Eli taidanpa suksia kohti piilteemaa!
® Mesen Porkkana-klubi
dieselflosse
Herrasmies
Viestit: 523
Liittynyt: 22.11.2005 12:15
Paikkakunta: Nurmijärvi

Valoindikaattori

Viesti Kirjoittaja dieselflosse »

Terve!

Eikö tuo härpäke jätä lamppujen simahtamisen merkkivalon palamaan?

PS. Ei 124:ssa niin huonot valot ole, kunhan vain heijastimet ja klasit ovat kunnossa. Ja polttimoiden uusimisellakin on merkittävä vaikutus. Ja sumarithan auttavat mukavasti märällä, kunhan kytkee ne sammumaan pitkien kanssa. Ja apupitkillä hoidetaan loput...
Terveisin
Tero
Rässi66
Viestit: 4750
Liittynyt: 30.9.2005 1:04
Paikkakunta: Wempääwä

Re: Valoindikaattori

Viesti Kirjoittaja Rässi66 »

dieselflosse kirjoitti:Eikö tuo härpäke jätä lamppujen simahtamisen merkkivalon palamaan?
Miksi jättäisi? Mersun org. systeemit tarjoilevat ohjeusvirtaa uusille releille ja virtapiirit on OK.
Kaiketi toimii toisin päin: ajovalonpolttimon pimeneminen ei laukaise lampun-simahdus-merkkivaloa,
koska homma menee uusien releiden kautta.
Pro HVM
Avatar
Ari66
Mesen Invaryhmä®
Viestit: 13054
Liittynyt: 29.9.2005 11:11
Paikkakunta: Hki-Utsjoki-Barentsinmeri
Viesti:

Re: Valoindikaattori

Viesti Kirjoittaja Ari66 »

Rässi66 kirjoitti:
dieselflosse kirjoitti:Eikö tuo härpäke jätä lamppujen simahtamisen merkkivalon palamaan?
Miksi jättäisi? Mersun org. systeemit tarjoilevat ohjeusvirtaa uusille releille ja virtapiirit on OK.
Ainakin Volvossa (740) se palaneen polttimon kyttäysrele jotenkin seuraa piirin resistanssia tms.
Ko. autoon on esim. saatavana erilaisia "releitäkin" tätä piiriä varten, päättelisin että jos on erilaisia lamppuja/erilainen määrä lamppuja, niin kutakin tapausta varten erilainen rele.

Eli minäkin veikkaisin, että se merkkivalo jää palamaan.

* Adria Twin 600 SF *

http://www.mbclub.fi
Avatar
Wikke
Becker-spesialisti
Viestit: 1591
Liittynyt: 30.9.2005 11:35

Viesti Kirjoittaja Wikke »

Tuo merkkivalohomma tuli eilen illalla itellekin mieleen. :? En kyllä ala merkkivaloa poistamaan paikaltaan jos jää tuijaamaan, kun kerta tuo valotunnistussysteemi (vielä) toimii. Mutta, aika halpa tuo pilteeman vehjes on, ei kai se auta kuin kokeilla :D Jos ei onnaa, niin sitten saa valojen parannus jäädä heijastimiin ja laseihin. :roll:
® Mesen Porkkana-klubi
Roisto
Herrasmies
Viestit: 5209
Liittynyt: 03.10.2005 16:12
Paikkakunta: Uuleopori

Viesti Kirjoittaja Roisto »

Termos,
Wikke kirjoitti:Tuo merkkivalohomma tuli eilen illalla itellekin mieleen. :? En kyllä ala merkkivaloa poistamaan paikaltaan jos jää tuijaamaan, kun kerta tuo valotunnistussysteemi (vielä) toimii. Mutta, aika halpa tuo pilteeman vehjes on, ei kai se auta kuin kokeilla :D Jos ei onnaa, niin sitten saa valojen parannus jäädä heijastimiin ja laseihin. :roll:
Itsellä on työn alla (lue suunnitelmissa) päivittää tuota ajovaloautomaattia. Tarkoituksena olisi siinä vaiheessa kytkeä valot releiden kautta ja pistää paksummat johdot mutta vetää virrat valoboksin läpi. Ainakin uudemman mallin boksissa (A126 542 03 32) on sen verran paksut kiskot, että sen aiheuttama resistanssi on aika pieni.

Varmaan heijastin- / lasiremonttikin pitäisi samalla tehdä. Siinä vaiheessa todennäköisesti vaihtuvat myös lasit lisäpitkäversioihin.

Oliko Daimlerilla kokemuksia, oliko tuosta kytkennästä mitään hyötyä? Ainakin -96 TM:ssä huomattiin, että Mersun tapauksessa uusista johdoista oli varsin vähän hyötyä (ainakin umpioremppaan verrattuna).

t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
Sjtv
Tuning-Ässä
Viestit: 391
Liittynyt: 19.9.2005 21:05

Viesti Kirjoittaja Sjtv »

Janillahan se on mersussaan valot releitten ja uusien piuhojen kautta vedetty. Eivät tosin ole käsittääkseni pilteemasta, mutta pakko silti sanoa että ikinä en ole mersua ajanut missä olisi niin hyvät valot. Useimmissa pitkät vastaa sen kulkineen lähivaloja :shock:
Gti masta seka riisseli tatsuni.
HVM

Viesti Kirjoittaja HVM »

Sjtv kirjoitti:Janillahan se on mersussaan valot releitten ja uusien piuhojen kautta vedetty. Eivät tosin ole käsittääkseni pilteemasta, mutta pakko silti sanoa että ikinä en ole mersua ajanut missä olisi niin hyvät valot. Useimmissa pitkät vastaa sen kulkineen lähivaloja :shock:
Olen rakentanut saman systeemin omaan ässään, lisänä GE:n +60% :roll: -polttimot. Ero orkkisvaloihin on tosiaankin veret seisauttava. :!: Ässän polttimoille tuleva jännite oli ennen relekytkentää 12,3-12,5 V moottorin käydessä, nyt se on sen 14,2V jonka laturi puskee.

Väitän että valotehon lisäys vastaa keskinkertaisia lisävaloja. :idea:
Avatar
Wikke
Becker-spesialisti
Viestit: 1591
Liittynyt: 30.9.2005 11:35

Viesti Kirjoittaja Wikke »

HVM kirjoitti:Olen rakentanut saman systeemin omaan ässään, lisänä GE:n +60% :roll: -polttimot. Ero orkkisvaloihin on tosiaankin veret seisauttava. :!: Ässän polttimoille tuleva jännite oli ennen relekytkentää 12,3-12,5 V moottorin käydessä, nyt se on sen 14,2V jonka laturi puskee.

Väitän että valotehon lisäys vastaa keskinkertaisia lisävaloja. :idea:
Tuijaakos Ässässä merkkivalo kytkennän jälkeen? :roll:
® Mesen Porkkana-klubi
HVM

Viesti Kirjoittaja HVM »

Wikke kirjoitti:
HVM kirjoitti:Olen rakentanut saman systeemin omaan ässään, lisänä GE:n +60% :roll: -polttimot. Ero orkkisvaloihin on tosiaankin veret seisauttava. :!: Ässän polttimoille tuleva jännite oli ennen relekytkentää 12,3-12,5 V moottorin käydessä, nyt se on sen 14,2V jonka laturi puskee.

Väitän että valotehon lisäys vastaa keskinkertaisia lisävaloja. :idea:
Tuijaakos Ässässä merkkivalo kytkennän jälkeen? :roll:
Jos ottaa herätteen sulakerasialta ei tuijaa ja pitkät jäävät päälle. :twisted: Pitkien piuha irti polttimolta ja siitä heräte niin juhlavasti loistaa härövalo. :idea: :lol:

Eipä haittaa, palaa siellä se sininen pitkien merkkivalo jo muutenkin, oranssi lamppu kaverina antaa kivasti kontrastia ja harmoniaa mittaristoon. :director: :lol:

Ja eikun kytkemään. :idea:
Daimler
Laksatiivi-spesialisti
Viestit: 3246
Liittynyt: 19.9.2005 20:21

Viesti Kirjoittaja Daimler »

Roisto kirjoitti:Termos,
Oliko Daimlerilla kokemuksia, oliko tuosta kytkennästä mitään hyötyä? Ainakin -96 TM:ssä huomattiin, että Mersun tapauksessa uusista johdoista oli varsin vähän hyötyä (ainakin umpioremppaan verrattuna).
Asensin sarjan vain sen takia koska asensin 100W H4:set.Ovat toimineet loistavasti kun muistaa vaan ettei pidä pitkiä päällä auton ollessa parkissa..ainakaan tuntia pitempään. :lol: Lähivalot kirkastuivat hieman vaikka kyseessä on siis 55/100w polttimot.Ei tieliikennekäyttöön :lol:
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleinen tekniikkakeskustelu”