Moottorilämmitin pimeänä

Koeajot, tyyppiviat, kulutukset, rengasasiat jne...
Vastaa Viestiin
Avatar
J.T.S
Peräkylän pimentäjä
Viestit: 3429
Liittynyt: 30.9.2005 12:37
Paikkakunta: Syrjäkylä

Moottorilämmitin pimeänä

Viesti Kirjoittaja J.T.S »

Olen tässä pitkin syksyä ihmetellyt, miksei traktori tunnu lämpiävän sähkölämmittimellä yhtään. Mulla on siis ollut tuo lämmitin kellokytkimen takana. Olen kuitenkin ajatellut aina, että lämmitysaika on ollut lyhyt/lämmitin sammunut puolisen tuntia ennen käynnistystä. Hyvästä kylmäkäynnistyvyydestään tunnettu foordson on kuitenkin aina saatu hereille puolenminuutin hehkutuksella(joskus pariin kertaan) ja pakkosyötön kytkemisellä.
Nyt pikkasen kovempien pakkasten tultua lisäsin kelloon lämmitysaikaa rutkasti, aamulla vaivauduin kokkeilemaan kädellä lämmitintä ja letkuja :arrow: KYLMIÄ.. :shock: Jaa, tästä pystyy vetämään semmosen johtopäätöksen, että lämmitin on pimijänä. :idea:
Ensteeks tuli suunnattua katse vähän hataran näköseen lämmittimen pistokkeeeseen traktorissa, suihkautin sinne reteesti WD:tä. Isompaa kipinöintiä ei kuitenkaan tästä seurannut, joten ei muuta kun kansi auki. No tuon kannen alla, jossa sähkökytkennät ovat, näky ei ollut mitenkään lupaava. Tuollaista valkeaa "nokea" ja kaikki liitännät hapettuneita. :roll:
Heiluttelin liittimiä vähäsen, suihkautin WD:tä tuonnekkin ja totesin että virtaa tulee noille abikoille asti.. (Unohdin töpselin seinään, kun menin sorkkimaan tuota. Eipähän kulunut yleismittari...)
Onkohan tuosta menneet vastukset, vai pystyykö tuossa olemaan jokin muukin ongelma. :?: Viime-talvena tuo vielä porisi iloisesti.
BMW 318d -09
Roisto
Herrasmies
Viestit: 5209
Liittynyt: 03.10.2005 16:12
Paikkakunta: Uuleopori

Re: Moottorilämmitin pimeänä

Viesti Kirjoittaja Roisto »

Terve,

Näin äkkiseltään tulee mieleen...

Ainakin niissä pullon mallisissa on sisällä semmoinen juotos, joka antaa periksi, kun lämmitin käy liian kuumana tms. tai virtaa menee liikaa läpi. Kun liitos sulaa, esijännitetty jousi irrottaa kytkennän. Isämiehen Dextan lämmittimestä joutuu tuon juotoksen turaamaan takaisin yleensä noin kerran vuodessa.

EDIT: Juujaa. Olihan siellä kuva sisuskaluistakin. Eipä tuosta toisaalta saanut selville, onko siellä mitään "sulaketta". Joko mittasit ne vastukset?

t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
Avatar
CDTA
Viestit: 1617
Liittynyt: 02.11.2006 1:27
Paikkakunta: Susiraja

Viesti Kirjoittaja CDTA »

Eikös noissa se "sulake" ole siinä kannessa oleva punanen nappi.
Kuva
Avatar
J.T.S
Peräkylän pimentäjä
Viestit: 3429
Liittynyt: 30.9.2005 12:37
Paikkakunta: Syrjäkylä

Viesti Kirjoittaja J.T.S »

CDTA kirjoitti:Eikös noissa se "sulake" ole siinä kannessa oleva punanen nappi.
Juu on, siitä napista lähtee sitten semmoinen "tikku" joka painaa tässä kuvassa huonosti näkyvää lattasulakkeen näköistä muovinpalaa. Tuo muovinpala on kytköksissä "kahteen pyöreään muoviputkeen, joiden reunoihin on johdettu sähköt". Eli olisivatko nuo vastusten päät..? :roll:
Ilmeisesti noiden kahden "putkisysteemin" kuuluisi ponnahtaa muutama-milli ylöspäin, ylikuormitustilanteessa. Mutta nyt ne eivät ole lauenneet. :roll:
Helpointa olisi irrottaa koko lämmitin ja räjäyttää se atomeiksi/korvata uudella. Mutta tuo on kiinitetty niin mukavasti, että pohjapanssaria pitää raottaa etupäästä vähäsen, jotta kaksi m6-kuusiokoloa saa irti. Tuo panssarin irrotus ja ennenkaikkea takaisin laitto on semmonen mc-hammer-operraatio, että taidan nyt kuulostella päivän pari voiko tuota ehkä korjata vai hommaanko suoraan uuden. :roll:
Ei näy Defan maahantuojan sivuillakaan olevan mitään varaosakuvastoa/räjäytyskuvia tuosta lämmittimestä. Samannäköisiä lämmittiä näyttää olevan kyllä myynnissä. :shock:
Tämä lämmitin on siis vuodelta -87, vajaa 5000:tta tuntia ajetussa traktorissa.
BMW 318d -09
Avatar
Lerssinen
Puimanajo-Keijo
Viestit: 2421
Liittynyt: 12.3.2007 17:58
Paikkakunta: Oulainen

Viesti Kirjoittaja Lerssinen »

Letkulämmitin :?:

Letkuun_asennettava_vedenlämmitin

Helppo, halpa, nopea :shock:
Iveco Daily 50C -05
Nissan Qashqai -10
Mercedes-Benz 313cdi Sprinter/Adria
Plymouth Valiant V-200 -62 (Kesäajokki)
Mercedes-Benz W108 V8
-Reikä-Klubi®- (tosin reiät jo korjattu)
Avatar
J.T.S
Peräkylän pimentäjä
Viestit: 3429
Liittynyt: 30.9.2005 12:37
Paikkakunta: Syrjäkylä

Viesti Kirjoittaja J.T.S »

:idea: Tuli mieleen, että voisikohan jäähdyttimen vaihdolla olla mitä tekemistä tuon lämmittimen mykistymisen kanssa, jos sinne on jäänyt ilmaa. :roll:
BMW 318d -09
Avatar
mese300
aktiivimeseläinen
Viestit: 2442
Liittynyt: 04.10.2006 20:58
Paikkakunta: Saarijärvi

Viesti Kirjoittaja mese300 »

J.T.S kirjoitti::idea: Tuli mieleen, että voisikohan jäähdyttimen vaihdolla olla mitä tekemistä tuon lämmittimen mykistymisen kanssa, jos sinne on jäänyt ilmaa. :roll:
voipa olla mahdollista,itellä tuossa nykyisessä kulkineessa samanlainen mutta calix merkkinen ja eikä ole käytetty kuin 3kertaa niin nyt jo pimeni :evil:
-07 Mb ML 280CDI
-98 Mb Sprinter 312D Rimor Brig Super748 Kesäkauden ajokki
-74 MF 50B
Avatar
J.T.S
Peräkylän pimentäjä
Viestit: 3429
Liittynyt: 30.9.2005 12:37
Paikkakunta: Syrjäkylä

Viesti Kirjoittaja J.T.S »

mese300 kirjoitti:...eikä ole käytetty kuin 3kertaa niin nyt jo pimeni :evil:
Ei j*m*l*ste.. :shock: Missähän hinnoissa nää muuten pyörii uusina?
BMW 318d -09
Avatar
Mika.T
Mersutohtori
Viestit: 7125
Liittynyt: 02.10.2005 0:39

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Mites letkut menee.. Nimittäin jos sinne jää ilmaa/vesi ei kierrä lämmittimen sisään niin se on samantien pimeä kun sinne virrat tökkää. :shock:
Avatar
mese300
aktiivimeseläinen
Viestit: 2442
Liittynyt: 04.10.2006 20:58
Paikkakunta: Saarijärvi

Viesti Kirjoittaja mese300 »

J.T.S kirjoitti: Missähän hinnoissa nää muuten pyörii uusina?
halvimmillaan vajaa 200e ja siitä ylöspäin :evil: ja ei kuulemma mene takuuseen tuo mun lämppäri kun kyselin tänään sitä,voihan p...eensuti :ttu:
oli muuten vihonviimeinen calixin tuote minkä ostin...täytyy odotella ens tiliä jos sitä sitten vois ostaa uuden vastaavan mutta tällä kertaa Defan mallin
-07 Mb ML 280CDI
-98 Mb Sprinter 312D Rimor Brig Super748 Kesäkauden ajokki
-74 MF 50B
Avatar
J.T.S
Peräkylän pimentäjä
Viestit: 3429
Liittynyt: 30.9.2005 12:37
Paikkakunta: Syrjäkylä

Viesti Kirjoittaja J.T.S »

Jaha, on se vaikeeta tämä uuden lämmittimen osto. Ainakin täältä peräkylältä. Tännään meni parituntia, kun kiersin kolme-putiikkia. :evil:
Vastuksia noihin ei kuulemma saa varaosina. Vaan se on ostettava koko mötikkä.
Pitänee aamulla tehdä soittokierros lähikaupunkien varaosaputkiin, jos ei ala löytyä niin sitten pistetään tilaukseen ja odotetaan, että "vuorovesi hoitaa lastin perille..." (Tuolta se välillä tuntuu kun tiältä käsin jotakii tillaa... ) :lol:
BMW 318d -09
Avatar
J.T.S
Peräkylän pimentäjä
Viestit: 3429
Liittynyt: 30.9.2005 12:37
Paikkakunta: Syrjäkylä

Viesti Kirjoittaja J.T.S »

Noni, mie sain eilen uuven lämmittimen ja johtosarjan viimeinniin. Lämmittimen tilaus onnistu kivuttomasti, kun vaihoin kauppaa ja kaupunkia. :D
Semmosta aattelin varmuuveks kysästä, että miten mie saan tuon asennettua niin, ettei sinne varmasti jää ilmaa? (Minun tuurillahan mie poltan tuon uuven vastuksen ekalla käyttökerralla... :lol:)
Aattelin vaihtaa lämmittimen "lennosta", vai pitäskö sittennii tyhjentää koko järjästelmä. :roll:
BMW 318d -09
Avatar
J.T.S
Peräkylän pimentäjä
Viestit: 3429
Liittynyt: 30.9.2005 12:37
Paikkakunta: Syrjäkylä

Viesti Kirjoittaja J.T.S »

No nyt on lämmitin vaihettu ja se jopa toimii. :shock:
Ei ihan lennosta onnistuna tuo vaihto, pakko ol laskee kuutisenlitraa nestettä kanisterriin, sen verran paineella sitä alko pulputtammaan. Ei riittänä kädet tukkimmaan vuotokohtia. :lol:
Käytin raktoria normaaliin käyntilämpöön ennen kun kokeilin lämmitintä, toivottavasti ei jäänä ilmoo mihinkään. :|
BMW 318d -09
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleinen tekniikkakeskustelu”