Moottorilämmitin pimeänä
Moottorilämmitin pimeänä
Olen tässä pitkin syksyä ihmetellyt, miksei traktori tunnu lämpiävän sähkölämmittimellä yhtään. Mulla on siis ollut tuo lämmitin kellokytkimen takana. Olen kuitenkin ajatellut aina, että lämmitysaika on ollut lyhyt/lämmitin sammunut puolisen tuntia ennen käynnistystä. Hyvästä kylmäkäynnistyvyydestään tunnettu foordson on kuitenkin aina saatu hereille puolenminuutin hehkutuksella(joskus pariin kertaan) ja pakkosyötön kytkemisellä.
Nyt pikkasen kovempien pakkasten tultua lisäsin kelloon lämmitysaikaa rutkasti, aamulla vaivauduin kokkeilemaan kädellä lämmitintä ja letkuja KYLMIÄ.. Jaa, tästä pystyy vetämään semmosen johtopäätöksen, että lämmitin on pimijänä.
Ensteeks tuli suunnattua katse vähän hataran näköseen lämmittimen pistokkeeeseen traktorissa, suihkautin sinne reteesti WD:tä. Isompaa kipinöintiä ei kuitenkaan tästä seurannut, joten ei muuta kun kansi auki. No tuon kannen alla, jossa sähkökytkennät ovat, näky ei ollut mitenkään lupaava. Tuollaista valkeaa "nokea" ja kaikki liitännät hapettuneita.
Heiluttelin liittimiä vähäsen, suihkautin WD:tä tuonnekkin ja totesin että virtaa tulee noille abikoille asti.. (Unohdin töpselin seinään, kun menin sorkkimaan tuota. Eipähän kulunut yleismittari...)
Onkohan tuosta menneet vastukset, vai pystyykö tuossa olemaan jokin muukin ongelma. Viime-talvena tuo vielä porisi iloisesti.
Nyt pikkasen kovempien pakkasten tultua lisäsin kelloon lämmitysaikaa rutkasti, aamulla vaivauduin kokkeilemaan kädellä lämmitintä ja letkuja KYLMIÄ.. Jaa, tästä pystyy vetämään semmosen johtopäätöksen, että lämmitin on pimijänä.
Ensteeks tuli suunnattua katse vähän hataran näköseen lämmittimen pistokkeeeseen traktorissa, suihkautin sinne reteesti WD:tä. Isompaa kipinöintiä ei kuitenkaan tästä seurannut, joten ei muuta kun kansi auki. No tuon kannen alla, jossa sähkökytkennät ovat, näky ei ollut mitenkään lupaava. Tuollaista valkeaa "nokea" ja kaikki liitännät hapettuneita.
Heiluttelin liittimiä vähäsen, suihkautin WD:tä tuonnekkin ja totesin että virtaa tulee noille abikoille asti.. (Unohdin töpselin seinään, kun menin sorkkimaan tuota. Eipähän kulunut yleismittari...)
Onkohan tuosta menneet vastukset, vai pystyykö tuossa olemaan jokin muukin ongelma. Viime-talvena tuo vielä porisi iloisesti.
BMW 318d -09
Re: Moottorilämmitin pimeänä
Terve,
Näin äkkiseltään tulee mieleen...
Ainakin niissä pullon mallisissa on sisällä semmoinen juotos, joka antaa periksi, kun lämmitin käy liian kuumana tms. tai virtaa menee liikaa läpi. Kun liitos sulaa, esijännitetty jousi irrottaa kytkennän. Isämiehen Dextan lämmittimestä joutuu tuon juotoksen turaamaan takaisin yleensä noin kerran vuodessa.
EDIT: Juujaa. Olihan siellä kuva sisuskaluistakin. Eipä tuosta toisaalta saanut selville, onko siellä mitään "sulaketta". Joko mittasit ne vastukset?
t.
Risto
Näin äkkiseltään tulee mieleen...
Ainakin niissä pullon mallisissa on sisällä semmoinen juotos, joka antaa periksi, kun lämmitin käy liian kuumana tms. tai virtaa menee liikaa läpi. Kun liitos sulaa, esijännitetty jousi irrottaa kytkennän. Isämiehen Dextan lämmittimestä joutuu tuon juotoksen turaamaan takaisin yleensä noin kerran vuodessa.
EDIT: Juujaa. Olihan siellä kuva sisuskaluistakin. Eipä tuosta toisaalta saanut selville, onko siellä mitään "sulaketta". Joko mittasit ne vastukset?
t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
Juu on, siitä napista lähtee sitten semmoinen "tikku" joka painaa tässä kuvassa huonosti näkyvää lattasulakkeen näköistä muovinpalaa. Tuo muovinpala on kytköksissä "kahteen pyöreään muoviputkeen, joiden reunoihin on johdettu sähköt". Eli olisivatko nuo vastusten päät..?CDTA kirjoitti:Eikös noissa se "sulake" ole siinä kannessa oleva punanen nappi.
Ilmeisesti noiden kahden "putkisysteemin" kuuluisi ponnahtaa muutama-milli ylöspäin, ylikuormitustilanteessa. Mutta nyt ne eivät ole lauenneet.
Helpointa olisi irrottaa koko lämmitin ja räjäyttää se atomeiksi/korvata uudella. Mutta tuo on kiinitetty niin mukavasti, että pohjapanssaria pitää raottaa etupäästä vähäsen, jotta kaksi m6-kuusiokoloa saa irti. Tuo panssarin irrotus ja ennenkaikkea takaisin laitto on semmonen mc-hammer-operraatio, että taidan nyt kuulostella päivän pari voiko tuota ehkä korjata vai hommaanko suoraan uuden.
Ei näy Defan maahantuojan sivuillakaan olevan mitään varaosakuvastoa/räjäytyskuvia tuosta lämmittimestä. Samannäköisiä lämmittiä näyttää olevan kyllä myynnissä.
Tämä lämmitin on siis vuodelta -87, vajaa 5000:tta tuntia ajetussa traktorissa.
BMW 318d -09
voipa olla mahdollista,itellä tuossa nykyisessä kulkineessa samanlainen mutta calix merkkinen ja eikä ole käytetty kuin 3kertaa niin nyt jo pimeniJ.T.S kirjoitti: Tuli mieleen, että voisikohan jäähdyttimen vaihdolla olla mitä tekemistä tuon lämmittimen mykistymisen kanssa, jos sinne on jäänyt ilmaa.
-07 Mb ML 280CDI
-98 Mb Sprinter 312D Rimor Brig Super748 Kesäkauden ajokki
-74 MF 50B
-98 Mb Sprinter 312D Rimor Brig Super748 Kesäkauden ajokki
-74 MF 50B
halvimmillaan vajaa 200e ja siitä ylöspäin ja ei kuulemma mene takuuseen tuo mun lämppäri kun kyselin tänään sitä,voihan p...eensutiJ.T.S kirjoitti: Missähän hinnoissa nää muuten pyörii uusina?
oli muuten vihonviimeinen calixin tuote minkä ostin...täytyy odotella ens tiliä jos sitä sitten vois ostaa uuden vastaavan mutta tällä kertaa Defan mallin
-07 Mb ML 280CDI
-98 Mb Sprinter 312D Rimor Brig Super748 Kesäkauden ajokki
-74 MF 50B
-98 Mb Sprinter 312D Rimor Brig Super748 Kesäkauden ajokki
-74 MF 50B
Jaha, on se vaikeeta tämä uuden lämmittimen osto. Ainakin täältä peräkylältä. Tännään meni parituntia, kun kiersin kolme-putiikkia.
Vastuksia noihin ei kuulemma saa varaosina. Vaan se on ostettava koko mötikkä.
Pitänee aamulla tehdä soittokierros lähikaupunkien varaosaputkiin, jos ei ala löytyä niin sitten pistetään tilaukseen ja odotetaan, että "vuorovesi hoitaa lastin perille..." (Tuolta se välillä tuntuu kun tiältä käsin jotakii tillaa... )
Vastuksia noihin ei kuulemma saa varaosina. Vaan se on ostettava koko mötikkä.
Pitänee aamulla tehdä soittokierros lähikaupunkien varaosaputkiin, jos ei ala löytyä niin sitten pistetään tilaukseen ja odotetaan, että "vuorovesi hoitaa lastin perille..." (Tuolta se välillä tuntuu kun tiältä käsin jotakii tillaa... )
BMW 318d -09
Noni, mie sain eilen uuven lämmittimen ja johtosarjan viimeinniin. Lämmittimen tilaus onnistu kivuttomasti, kun vaihoin kauppaa ja kaupunkia.
Semmosta aattelin varmuuveks kysästä, että miten mie saan tuon asennettua niin, ettei sinne varmasti jää ilmaa? (Minun tuurillahan mie poltan tuon uuven vastuksen ekalla käyttökerralla... )
Aattelin vaihtaa lämmittimen "lennosta", vai pitäskö sittennii tyhjentää koko järjästelmä.
Semmosta aattelin varmuuveks kysästä, että miten mie saan tuon asennettua niin, ettei sinne varmasti jää ilmaa? (Minun tuurillahan mie poltan tuon uuven vastuksen ekalla käyttökerralla... )
Aattelin vaihtaa lämmittimen "lennosta", vai pitäskö sittennii tyhjentää koko järjästelmä.
BMW 318d -09
No nyt on lämmitin vaihettu ja se jopa toimii.
Ei ihan lennosta onnistuna tuo vaihto, pakko ol laskee kuutisenlitraa nestettä kanisterriin, sen verran paineella sitä alko pulputtammaan. Ei riittänä kädet tukkimmaan vuotokohtia.
Käytin raktoria normaaliin käyntilämpöön ennen kun kokeilin lämmitintä, toivottavasti ei jäänä ilmoo mihinkään.
Ei ihan lennosta onnistuna tuo vaihto, pakko ol laskee kuutisenlitraa nestettä kanisterriin, sen verran paineella sitä alko pulputtammaan. Ei riittänä kädet tukkimmaan vuotokohtia.
Käytin raktoria normaaliin käyntilämpöön ennen kun kokeilin lämmitintä, toivottavasti ei jäänä ilmoo mihinkään.
BMW 318d -09