Käyntihäiriö. KURUT JA EI-KURUT HUOMIO !

Koeajot, tyyppiviat, kulutukset, rengasasiat jne...
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29122
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Käyntihäiriö. KURUT JA EI-KURUT HUOMIO !

Viesti Kirjoittaja dealer »

Mersu 3,0 24V diesel.
Oireet on tämmöset:

- Esimerkkiaamuna 10 astetta pakkasta.
- Ei lokilämppärin käyttöä.
- Hehkutus ja kääntö :arrow: lähtee tosi hyvin, per heti.
- Käy tasaisesti muutaman sekunnin, senverran että ehtii ihailla miten hyvin lähti.
- Tyhjäkäynti alkaa soutaa, rumRUMrumRUMrumRUMrunRUM. Kuuluu ja tuntuu erittäin selvästi mutta ei näy kierroslukumittarissa.
- Tätä kestää muutaman minuutin.
- Jos lähdetään ajamaan kaikki toimii OK, oire vain tyhjäkäynnillä.
- Paikallaan pieni kierrosten nosto tasoittaa käynnin :arrow: takaisin tyhjäkäynnille :arrow: soutu jatkuu.

Jos keli on plussan puolella ongelmaa ei kuulemma ole.

Mikähän tuossa mahtaa olla ? :roll: :?
Viimeksi muokannut dealer, 19.2.2008 17:16. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
Ruoja
Listeria-spesialisti
Viestit: 2752
Liittynyt: 28.7.2006 7:56
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja Ruoja »

En ole guru, mutta veikkaan suodattimen jäätymistä :arrow: vettä suodattimessa.
® Mesen linttaklubi
® Mesen Porkkana-klubi
114.073 & 124.126 & 203.216
xr kirjoitti:no onhan se nyt tullu todistettua että 124 kestää kauemmin kuin topik :D
Avatar
jovihava
Vanha Jäärä <br> Pimppaaja
Viestit: 7412
Liittynyt: 31.3.2007 23:22
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja jovihava »

Ruoja kirjoitti:En ole guru, mutta veikkaan suodattimen jäätymistä :arrow: vettä suodattimessa.
Ja minä se vasta en olekaan, mutta hiukka vastaavilla oireilla vaihdoin PA-suotimen kun en älykkäämpääkään tekoa keksinyt. En tiijä hävisikö vika, mutta eipä ole sen jälkeen teheny. :?
® Mesen linttaklubi
-Kuluttaa muttei kulje
Avatar
Lucky-Dog
<b>Ylläpitäjä</b>
Viestit: 7715
Liittynyt: 19.9.2005 21:05
Paikkakunta: Alabama / Seinäjoki

Viesti Kirjoittaja Lucky-Dog »

Kaasun palautus jousi löystynyt :shock:
They call me....Lucky-DoOOOG every place where i go....
http://www.mbkoskinen.fi
Avatar
pp d
Dieselspesialisti
Viestit: 2340
Liittynyt: 25.11.2005 16:10
Paikkakunta: Ylivieska
Viesti:

Viesti Kirjoittaja pp d »

Miekhään mikhään guru, mutta milläs pumpula; mekkaaninen vai sähö :?:
Jos mekkaaninen, nii ensimmäisenä tulis miehleen lämpötilantunnistinanturi vaimikäseoli :arrow: tyhjäkäynnin korotus ei pelitä :roll:
No Merc at the moment
h5
Viestit: 4074
Liittynyt: 01.10.2005 18:30

Viesti Kirjoittaja h5 »

jovihava kirjoitti:
Ruoja kirjoitti:En ole guru, mutta veikkaan suodattimen jäätymistä :arrow: vettä suodattimessa.
Ja minä se vasta en olekaan, mutta hiukka vastaavilla oireilla vaihdoin PA-suotimen kun en älykkäämpääkään tekoa keksinyt. En tiijä hävisikö vika, mutta eipä ole sen jälkeen teheny. :?
Ei-guru ilmoittautuu luulojensa kera:

Imeksii ilmaa ja suodattimen vaihto vähentää vastusta, ainakin hetkeksi.
Pakkasellahan nuo ennen pumppua olevat ilmavuodot oireilee helpoimmin. O-renkaat, tiivisteet ja liittimet kutistuu alhaisessa lämmössä.
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29122
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Kaasun palautus jousi löystynyt
Oho, tuommonenko ois oikeasti mahollista ? :shock:
mutta milläs pumpula; mekkaaninen vai sähö

Eikö lie mekaaninen kun auto on mallia -94 ?
Jos mekkaaninen, nii ensimmäisenä tulis miehleen lämpötilantunnistinanturi vaimikäseoli tyhjäkäynnin korotus ei pelitä

Missähän kohtaa se anturi on tuossa koneessa ?
Sama kävi mielessä, jos se tyhjäkäynninkorotus oikkuilee ... tietysti vika vois olla siinä mokkulassakin pumpun päässä, vai onko siinä semmonen mokkula ? :shock:
Imeksii ilmaa ja suodattimen vaihto vähentää vastusta, ainakin hetkeksi.
Pakkasellahan nuo ennen pumppua olevat ilmavuodot oireilee helpoimmin. O-renkaat, tiivisteet ja liittimet kutistuu alhaisessa lämmössä.
Tuntuisi vaan että käynti selkiäisi nopeammin ja viimeistään kaasuttamalla, mutta ei. :?

Missä se Roistokin nyt on :shout: sehän tietää kaiken näistä erilaisista Mersun sähkö-mikälie-järjestelmistä. 8)

Edit: annoin otsikossa ei-guruillekin tilaa. :idea:
Roisto
Herrasmies
Viestit: 5209
Liittynyt: 03.10.2005 16:12
Paikkakunta: Uuleopori

Viesti Kirjoittaja Roisto »

dealer kirjoitti:Missä se Roistokin nyt on :shout: sehän tietää kaiken näistä erilaisista Mersun sähkö-mikälie-järjestelmistä. 8)
Emminä näistä diisseleistä tiedä oikeastaan mitään.

Onkohan siinä alipaineella toimiva kylmätyhjäkäynnin säätö vai se sähköinen (erilaiset mokkulat, ensimmäiseen tulee alipaineletku)? Ei kait ne voi mennä pakkasella jumiin tai tahmeaksi.

t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
Avatar
kondivo
Herrasmies
Viestit: 2689
Liittynyt: 19.12.2006 14:18

Viesti Kirjoittaja kondivo »

Ei-kuru ilmoittautuu olettamuksineen.

-imuilman lämpötilatunnistin vaihtoon.
-vois vaihtaa myös kaasuvaijerin, ne kun tahtoo alkaa takertelemaan ikääntyessään.

Jos kuskina on korsto, jonka kengän koko on luokkaa siro 47, sellaisen ronttosen omistajan syytä olla erityisen huolellinen oikean jalan sijoittelussa kaasu ja jarrupolkimien tuntumassa! Etenkin silloin, kun tomaatti on D-asennossa ja piettelet jarrulla autoa esim. liikennevaloissa. Tuolloin ainakin oma 47 kaikesta hienosäädöstä ja tarkkaavaisuudesta huolimatta tahtoo levätä molempien polkimien päällä, moottorin alkaessa humpailemaan.
Avatar
XUX63
<b>Ylläpitäjä</b>
Viestit: 9732
Liittynyt: 30.9.2005 10:55
Paikkakunta: 90560

Viesti Kirjoittaja XUX63 »

Tyhyjäkäynnintassauspiirille ääni täältäki :!: Kaapeli irti ja kattoo paheneeko vaiko eikö :roll: 7mm elementeillä ja ensimmäisillä pumpuilla ei voi pitää kaapelia paikoillaan lainkaan :wink:
Pirkka-Tesla eli Opel Ampera -12 sähkölelu.
MB 313 CDI Kasten -00.
Lavetti - yhteishuoltajuus :)
W126 300SD -84 talviunilla.
EQE Työautona.

Kuva
Avatar
jari_w123
Mersutohtori
Viestit: 1919
Liittynyt: 11.2.2006 0:35
Paikkakunta: kokkola

Viesti Kirjoittaja jari_w123 »

Laittakaa siihen autoon mekaaninen pyöritettävä tyhjäkäynninsäädin jolla vika korjaantuu :lol: 8) .Jos sähköisen säätimen haluaa kuntoon kannattaa varmaan alkaa etsimään hapettuneita liitoksia niistä käyntiin vaikuttavista sähkökamppeista.Onko autossa jälkihehku ja jos on niin alkaako käyntihäiriöt heti kun hehkun toiminta on lakannut vai kauanko W124:sen jälkihehku hehkuttaa?
W123 300TD farkkupaku
W123 300 turbodiesel sedan
Avatar
jusamb
Väyrys-Fani
Viestit: 3861
Liittynyt: 30.9.2005 12:52
Paikkakunta: Näillä main

Viesti Kirjoittaja jusamb »

Onko joku väyryläinen kaapannut dealerin tunnukset vai mistä on kyse? Onko tämä joku leikkimielinen arvauskisa vai mitä? Älkää horjuttako uskoani ettei dealer muka tiedä ongelmaa ja ratkaisua siihen. :roll: :wink:
Huoleton on Volvollinen mies ja aivan huoleton väykytön.
W210, "auto" jossa kromi on maalia ja vaihdelaatikko muovia.
Avatar
Mika.T
Mersutohtori
Viestit: 7125
Liittynyt: 02.10.2005 0:39

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Pumpun säätimeen mie kääntysin... :D Jos nyt ymmärsin että mitä se tekee.

Pumpusta sivuluukku auki ja kylmänä käyntiin... jos säädintanko liikkuu eestaas käynnin seilauksen mukana.....
Boss
Luupiä
Viestit: 6283
Liittynyt: 14.10.2005 8:58

Viesti Kirjoittaja Boss »

jusamb kirjoitti:Onko joku väyryläinen kaapannut dealerin tunnukset vai mistä on kyse? Onko tämä joku leikkimielinen arvauskisa vai mitä? Älkää horjuttako uskoani ettei dealer muka tiedä ongelmaa ja ratkaisua siihen. :roll: :wink:
Tähän voisin arvata että ei kukaan pysty mainitusta oireesta satavarmaa diagnoosia heittää ihan näillä perustein, mahdollisten aiheuttajien lukumääräksi kun jää alta 40.000 mahdollisuutta niin tuskin tiilerilläkään lasipallotesteriä sentään on, vai onko :shock:
(ei minulla mitään alkoholiongelmaa ole, ongelmia alkoholin kanssa on vaan absolutisteilla)
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29122
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

En tiiä en :( tosin en ole vielä yrittänyt vikaa etsiäkään.
Ei ole ennen moista tullut eteen...
Pumpusta sivuluukku auki ja kylmänä käyntiin... jos säädintanko liikkuu eestaas käynnin seilauksen mukana.....
Aivan. :idea:
Avatar
pp d
Dieselspesialisti
Viestit: 2340
Liittynyt: 25.11.2005 16:10
Paikkakunta: Ylivieska
Viesti:

Viesti Kirjoittaja pp d »

dealer kirjoitti: Missähän kohtaa se anturi on tuossa koneessa ?
Sama kävi mielessä, jos se tyhjäkäynninkorotus oikkuilee ... tietysti vika vois olla siinä mokkulassakin pumpun päässä, vai onko siinä semmonen mokkula ? :shock:


Imusarjan alla kannen sivussa, tarkempaa en tohi ulkohuus.. eiku muistista sanoa :oops:
Siinä mokkulassa harvemmin taitaa vikkaa olla.
No Merc at the moment
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29122
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Elikkäs se ei ole siinä ylävesiletkun lähdössä vaan kannen puolivälin paikkeilla ?
Avatar
pekkavee
Viestit: 55
Liittynyt: 13.10.2005 9:51

Viesti Kirjoittaja pekkavee »

Tuommoisten vanhempien dieseleiden ongelmien kanssa ammattimieskin on ihan neuvoton... Pitää Tiilerinkin pian siirtyä CDI kauteen, niissä ei ole mystisiä ongelmia lainkaan, vain joitain yleisesti tunnettuja ominaisuuksia, niiden kanssa aina pärjää. :D
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29122
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

pekkavee, osittain ihan tottakin ... sen aikakauden autot joissa on jo sähköä seassa vähän jokapaikassa muttei testeriä voi käyttää eikä esim. Autodatalta löydy virtapiirikaavioita ovat omalla laillaan hankalia korjata.

Ei tällainen tapaus kuitenkaan liene vaikeimmasta päästä kunhan siihen päästään perehtymään ...
Avatar
Taktik
Viestit: 500
Liittynyt: 02.11.2006 13:31
Paikkakunta: Jämsä

Viesti Kirjoittaja Taktik »

Mulla tekee tuota samaa välillä. Auto vielä juurikin samalla tekniikalla ja saman ikäinen (-94, 300D/24V).
Olishan se mukava tietää mistä moinen johtuu kun sen ei kerran kuulu siten toimia.
Seppä
Tarinaniskijä
Viestit: 264
Liittynyt: 31.3.2007 18:45

Viesti Kirjoittaja Seppä »

Empähän oo kovin kuru miekään, mutta mittaisin kyllä tuon jäläkihehkun ajan. Mulla ainaskin 200D:ssä ehtii ajaa 200m ennenkuin lähtee hehku pois päältä.Ja vanahoissahan piti käsin pitää hehkunappia päällä minuuttitolokulla, jotta käynti tassaantu.
Avatar
Arto N
Betonileipuri <br> Miele-mies
Viestit: 3204
Liittynyt: 14.10.2005 8:25
Paikkakunta: Kangasala

Viesti Kirjoittaja Arto N »

No kuru en ole vaikka siellä olen muutaman kerran käynytkin :shock:
Itellä on tuo sama ominaisuus aina välillä kun kylmästä tarttailee.

Helppo ratkaisukin on löytynyt; laittaa auton aamulla hörsköttelemään ja menee sisälle kahvia hörppimään. Aikansa se siellä ryntäilee mutta käynti tasaantuu muutamassa minuutissa. Jos tyhjäkäynnin ryntäilu kuuluu sisälle asti niin suosittelen lisäämään talon ulkoseinän äänieristyslukua esim. 12,5 cm. paksulla betonikerroksella. Itellä tuo auttoi kummasti :lol:
® Mesen linttaklubi
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29122
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

lisäämään talon ulkoseinän äänieristyslukua esim. 12,5 cm. paksulla betonikerroksella. Itellä tuo auttoi kummasti
Kuis paksusti oot valanu petonia Mekkerin lattialle jotta pyöränlaakerin vieno ulvonta ei kuulu ? :shock: :lol:
Avatar
Arto N
Betonileipuri <br> Miele-mies
Viestit: 3204
Liittynyt: 14.10.2005 8:25
Paikkakunta: Kangasala

Viesti Kirjoittaja Arto N »

dealer kirjoitti:
lisäämään talon ulkoseinän äänieristyslukua esim. 12,5 cm. paksulla betonikerroksella. Itellä tuo auttoi kummasti
Kuis paksusti oot valanu petonia Mekkerin lattialle jotta pyöränlaakerin vieno ulvonta ei kuulu ? :shock: :lol:
Autossa käytän ekookista äänieristettä :ope:
karkkipapereita kun kymmenen sentin kerroksen asentaa jalkatiloihin niin ääntä ei juuri kuulekkaan :D
® Mesen linttaklubi
Avatar
Aki P
Mersuvelho
Viestit: 6069
Liittynyt: 06.11.2005 13:35
Paikkakunta: Überwiesca

Viesti Kirjoittaja Aki P »

dealer kirjoitti:pekkavee, osittain ihan tottakin ... sen aikakauden autot joissa on jo sähköä seassa vähän jokapaikassa muttei testeriä voi käyttää eikä esim. Autodatalta löydy virtapiirikaavioita ovat omalla laillaan hankalia korjata.

Ei tällainen tapaus kuitenkaan liene vaikeimmasta päästä kunhan siihen päästään perehtymään ...
Nämä sähköelertofoonismekaaniset on kaikista hankalimpia kun ei ole juuri minkäänlaista diagnostiikkaa ja sama oire voi olla mekaaninen tai sähköinen. Varsinkin nuo -90luvun alun ruiskuvehkeet :x

Onneksi ne kohta menee/ ovat jo menneet paaliin :lol:
Avatar
Jarno.V
Opel - spesialisti
Viestit: 1021
Liittynyt: 30.9.2005 18:12
Paikkakunta: Oulun seutu tällä kertaa

Viesti Kirjoittaja Jarno.V »

Aki P kirjoitti:. Varsinkin nuo -90luvun alun ruiskuvehkeet :x
:
Mallia KE-jetronic?

Ainakin tuon ikäiset opelin, bmw:n jne. motronicit on niin simppeleitä ja loogisia kuin vain ruisku olla voi. :idea:
Jos ei kulje niin kromaa se.
Avatar
Aki P
Mersuvelho
Viestit: 6069
Liittynyt: 06.11.2005 13:35
Paikkakunta: Überwiesca

Viesti Kirjoittaja Aki P »

Jarno.V kirjoitti:
Aki P kirjoitti:. Varsinkin nuo -90luvun alun ruiskuvehkeet :x
:
Mallia KE-jetronic?

Ainakin tuon ikäiset opelin, bmw:n jne. motronicit on niin simppeleitä ja loogisia kuin vain ruisku olla voi. :idea:
Pelkästä hajusta tulee ja piä kipiäksi :x :wink:
Avatar
Jiitek
aktiivimeseläinen
Viestit: 2352
Liittynyt: 18.12.2005 11:10
Paikkakunta: Oulunseutu

Viesti Kirjoittaja Jiitek »

Olisko siellä kuitenkin ilmavaivaa vai joko asia selvis?

edit: Tai no enpä arvaa mitään... eipä sen vaivan kierrosten noston jälkeen pitäis palata. :roll:
kryptonite
aktiivimeseläinen
Viestit: 1311
Liittynyt: 20.1.2007 19:15
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kryptonite »

En tiedä kun aivan eri tekniikka kyseessä kuin minulla, mutta kerron kuitenkin.

Itselläni tuo dieseli teki muutaman kerran vähän vastaavanlaisesti, eli tyhjäkäynti tippui erittäin alas, hyvä että pysyi käynnissä. Koko auto rupesi värisemään. Lisäksi minulla putosi tuo kierroslukumittari pois pelistä.
Kierroksilla auto toimi normaalisti aivan kuin sinulla.

Vika oli ylijännitesuojareleessä.

Tosin minulla rupesi auto toimimaan normaalisti jos sammutin sen ja käynistin uudestaan..

Tosin tämä on täysin hakuammuntaa :roll:
220.128 Black devil
Avatar
Esko R
Oulaisten ornitologi
Viestit: 725
Liittynyt: 02.10.2005 22:04
Paikkakunta: Oulainen

Viesti Kirjoittaja Esko R »

Meikäläisellä oli tuossa ex-menopelissä juuri samanlainen juttu, kylmänä alkoi tiilerin kuvailemalla tavalla rynkyttään kylmänä, jonkin aikaa tyhjäkäynnillä.
Kun koneellee antoi kierroksia "rynkytys" saattoi loppua.

Ajelin autolla 100 tkm. enkä välittänyt sittemmin koko asiasta, ei haitannut matkan tekoa.

Pasi teki temput pumpulle, oire ei ainakaan vähentynyt sillä konstilla, alkoi vaan kummallisesti työntämään mustaa savua hormista .:shock:

Konehan oli se laiskanpullea 300D -24V.
S212 350 CDI

EXÄT:
C219 320 CDI
S211 270 CDI
S203 200 CDI
S210 300 TDT
W124 300 D 24V
S124 250 D
W210 220 D
W124 200 D
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleinen tekniikkakeskustelu”