Vuosi väyrysellä
Vuosi väyrysellä
No niin, vuosi on taitettu matkaa väyrysellä Ostaessa oli jo mielessä että voisi tekaista "vuosi väyrysellä" topicin kun sen aika olisi, vähän Papin vuosi volvolla topiccia matkien. Ja näin se vain vuosi vierähti taas hetkessä. Väykkyhän on -97 mallia, 290 koneella ja tomaatilla. Kori on tuollainen vähän ruumisautoa muistuttava farkku.
Taival väyväyn kanssahan alkoi suorastaan loistavasti. Autoliikkeestä kotiin ja hieman testiajelua ja vikatilassahan se vaihdelaatikko heti oli Noin 150km ehti ajamaan. No liikkeestä hakivat auton pois ja tilalle , olikohan -02, mallinen Astra. Onneksi se viihtyi pihassa vain pari päivää kun saivat väykyn "korjattua", aika mitään sanomaton laite se ooppeli,ei minun makuun. Oikeastihan tuo korjaus sisälsi vain vikakoodien nollauksen ja toivoivat että toimii. No eihän se toiminut kuin kaksi päivää ja taas vikatilaan, vain pakki ja kakkonen toimii. No tällä kertaa taas hakivat pihasta auton pois ja tilalle...Alfa 2,5 litrasella V6:sella Siinähän sitten pari viikkoa menikin rattoisasti, italialainen kyllä lämmitti jokaisen mielen joka sillä ajeli. Kiva auto kun ei itse tarvitse omistaa. Toimihan se kokoajan kohtuullisesti, mitä nyt pientä vikaa olikin, tehostin vuoti öljyä ja pakoputki alkoi vuotamaan. No väykky tuli sitten takaisin ja nähtävästi vikana oli ollut pyörintänopeusanturi.. Sen jälkeen laatikon kanssa ei olekaan ollut ongelmia.
Kevään ja kesän aikana tuli sitten vähän tutkittua autoa ja korjattua kaikkea pientä mikä edelliseltä omistajalta oli jäänyt rempalleen. Sisäilmansuodatin, kallistuksenvakaajan koiranluut, taakse yksi tukivarsi ja xenon polttimot, paikallaan oli hieman eri sävyiset. Sisälle muutamat polttimot, rattiakselin kumi ja...olikohan vielä jotain.
Kesällä tuli myös ensimmäinen (siis tuon laatikon rempan jälkeen) vikakin, hehku pimeä. No hommahan oli helppo, 14,50e meni uuteen hehkuun. Alkutalvesta väykystä sitten hyytyi akku, vanhan Hankookin tilalle Bosch, 150€ kiitos Etuparkit paloivat molemmat , 10e/pari. Jossain välissä autoon vaihtui öljyt+suodatin, polttoaineen suodatin ja jäähdytinnesteet. Talvella sitten startti alkoi pitämään kylmäkäynnistyksissä pientä sivuääntä. Sen tarkistaminen sitten jäi ja jäi...kunnes väykky meinasi jäädä grillin pihaan Eipä startannutkaan enää.No vasaralla kopautus startin kylkeen ja taas mentiin. Enpä sitten jaksanut alkaa remppaamaan siinä välissä vanhaa vaan tilasin uuden Boshin tilalle. 265€ taitaa tulla sille hintaa... Vaithui tuossa muutama päivä sitten.
Mitähän muuta sitä on tullut siihen tuhlattua...Aki Peeltä sivulasi ja tavaratilan Rollo. Pyyhkijän sulka tuli ostettua jossain välissä. Niin ja soitin vaihtui MP3 soittimeen. Kesävanteetkin päivittyivät 16"->19".
Eli siis:
Edellisen omistajan jälkien korjaaminen: ~170€
Rikki menneisiin osiin: + 439,50€
Huoltoihin: + 120€
= tarpeeksi
Rengaskuluja,vakuutuksia, käyttömaksuja sun muita en jaksa alkaa laskemaan. Nehän ainakin suurinpiirtein samankokoisissa autoissa samanlaiset. Ja säästää omiakin hermoja kun ei näe paljonko peltilehmiin oikeasti menee rahaa Ylimääräisiinkin meni muutama satanen, no yli 500€ taisi mennä, mutta lasketaan ne vaikka harrastamisen puolelle
No polttoainekulut on tarkkaan selvillä. Jokainen tankkaus on tankkaus.comissa. Keskikulutus vuoden aikana oli 8,04L/100km. Hieman reilumpi kuin odotin, mutta enpä tiedä onko sittenkään hirmu paha. Pätkäajoahan tällä pääasiassa ajetaan, matkaajoa melko vähän, ehkä 10% ? Vertailun vuoksi 300TE:n kulutus vastaavassa ajossa vuoden aikana oli n.12,5L/100km. Yksi tankillinen väykyllä tuli melkein kokonaan matka-ajoa, kulutus sillä tankilla 6,21L/100km.
Pakkohan se on sanoa että tyytyväinen olen ollut. Kertaakaan(siis ekan laatikko vian jälkeen ) ei ole vian takia tarvinnut jättää ajoja ajamatta tai jäädä välille. Tai no akun kuolemisen takia jouduttiin herättämään auto apuvirralla. Kulutkin on mielestäni pysyneet kohtuullisena. Voisin jopa ostaa samanlaisen jos nyt pitäisi valita uudelleen
Pitkä juttu ja sekavastikin kirjoitettu, mutta jospa siitä jotain selvää saa Nyt menen koputtamaan puuta ulos kun tuli melkein kehuttuakin toimivuutta Jospa ensi vuosikin päästäisiin edes noin vähällä rempalla.
E: Niin ja kilometrejähän vuoden aikana tuli n.30tkm. Nyt sitten pitäisikin vaihdella taas öljyjä, moottoriin laatikkoon perään, suodattimien vaihtoa jne.
Taival väyväyn kanssahan alkoi suorastaan loistavasti. Autoliikkeestä kotiin ja hieman testiajelua ja vikatilassahan se vaihdelaatikko heti oli Noin 150km ehti ajamaan. No liikkeestä hakivat auton pois ja tilalle , olikohan -02, mallinen Astra. Onneksi se viihtyi pihassa vain pari päivää kun saivat väykyn "korjattua", aika mitään sanomaton laite se ooppeli,ei minun makuun. Oikeastihan tuo korjaus sisälsi vain vikakoodien nollauksen ja toivoivat että toimii. No eihän se toiminut kuin kaksi päivää ja taas vikatilaan, vain pakki ja kakkonen toimii. No tällä kertaa taas hakivat pihasta auton pois ja tilalle...Alfa 2,5 litrasella V6:sella Siinähän sitten pari viikkoa menikin rattoisasti, italialainen kyllä lämmitti jokaisen mielen joka sillä ajeli. Kiva auto kun ei itse tarvitse omistaa. Toimihan se kokoajan kohtuullisesti, mitä nyt pientä vikaa olikin, tehostin vuoti öljyä ja pakoputki alkoi vuotamaan. No väykky tuli sitten takaisin ja nähtävästi vikana oli ollut pyörintänopeusanturi.. Sen jälkeen laatikon kanssa ei olekaan ollut ongelmia.
Kevään ja kesän aikana tuli sitten vähän tutkittua autoa ja korjattua kaikkea pientä mikä edelliseltä omistajalta oli jäänyt rempalleen. Sisäilmansuodatin, kallistuksenvakaajan koiranluut, taakse yksi tukivarsi ja xenon polttimot, paikallaan oli hieman eri sävyiset. Sisälle muutamat polttimot, rattiakselin kumi ja...olikohan vielä jotain.
Kesällä tuli myös ensimmäinen (siis tuon laatikon rempan jälkeen) vikakin, hehku pimeä. No hommahan oli helppo, 14,50e meni uuteen hehkuun. Alkutalvesta väykystä sitten hyytyi akku, vanhan Hankookin tilalle Bosch, 150€ kiitos Etuparkit paloivat molemmat , 10e/pari. Jossain välissä autoon vaihtui öljyt+suodatin, polttoaineen suodatin ja jäähdytinnesteet. Talvella sitten startti alkoi pitämään kylmäkäynnistyksissä pientä sivuääntä. Sen tarkistaminen sitten jäi ja jäi...kunnes väykky meinasi jäädä grillin pihaan Eipä startannutkaan enää.No vasaralla kopautus startin kylkeen ja taas mentiin. Enpä sitten jaksanut alkaa remppaamaan siinä välissä vanhaa vaan tilasin uuden Boshin tilalle. 265€ taitaa tulla sille hintaa... Vaithui tuossa muutama päivä sitten.
Mitähän muuta sitä on tullut siihen tuhlattua...Aki Peeltä sivulasi ja tavaratilan Rollo. Pyyhkijän sulka tuli ostettua jossain välissä. Niin ja soitin vaihtui MP3 soittimeen. Kesävanteetkin päivittyivät 16"->19".
Eli siis:
Edellisen omistajan jälkien korjaaminen: ~170€
Rikki menneisiin osiin: + 439,50€
Huoltoihin: + 120€
= tarpeeksi
Rengaskuluja,vakuutuksia, käyttömaksuja sun muita en jaksa alkaa laskemaan. Nehän ainakin suurinpiirtein samankokoisissa autoissa samanlaiset. Ja säästää omiakin hermoja kun ei näe paljonko peltilehmiin oikeasti menee rahaa Ylimääräisiinkin meni muutama satanen, no yli 500€ taisi mennä, mutta lasketaan ne vaikka harrastamisen puolelle
No polttoainekulut on tarkkaan selvillä. Jokainen tankkaus on tankkaus.comissa. Keskikulutus vuoden aikana oli 8,04L/100km. Hieman reilumpi kuin odotin, mutta enpä tiedä onko sittenkään hirmu paha. Pätkäajoahan tällä pääasiassa ajetaan, matkaajoa melko vähän, ehkä 10% ? Vertailun vuoksi 300TE:n kulutus vastaavassa ajossa vuoden aikana oli n.12,5L/100km. Yksi tankillinen väykyllä tuli melkein kokonaan matka-ajoa, kulutus sillä tankilla 6,21L/100km.
Pakkohan se on sanoa että tyytyväinen olen ollut. Kertaakaan(siis ekan laatikko vian jälkeen ) ei ole vian takia tarvinnut jättää ajoja ajamatta tai jäädä välille. Tai no akun kuolemisen takia jouduttiin herättämään auto apuvirralla. Kulutkin on mielestäni pysyneet kohtuullisena. Voisin jopa ostaa samanlaisen jos nyt pitäisi valita uudelleen
Pitkä juttu ja sekavastikin kirjoitettu, mutta jospa siitä jotain selvää saa Nyt menen koputtamaan puuta ulos kun tuli melkein kehuttuakin toimivuutta Jospa ensi vuosikin päästäisiin edes noin vähällä rempalla.
E: Niin ja kilometrejähän vuoden aikana tuli n.30tkm. Nyt sitten pitäisikin vaihdella taas öljyjä, moottoriin laatikkoon perään, suodattimien vaihtoa jne.
jassoo.
Saapas nähdä miten itsellä..
Väykyn olen omistanut nyt about 3kk:tta ja mitähän siihen olis mennyt
rahaa?
Laitettua:
-kallistuksenvakaajan koiranluut
-laatikkoon ja moottoriin öljyt+suodattimet (ja peräöljy)
-xsenonit pitkiin
-mp3\usb soitin
-käsijarruhilut+ takapalat
-"tuninki" takavalot
-kromihilppeitä hyttään
Eli periaatteessa ns. pakollisiin ei ole kyllä hirveitä mennyt. Nuo soittimet yms hilavitkuttimet voi myös laskea harrastusten puolelle
Kesällä tulee muutama arvokkaampi toimenpide kun pitää käyttää väykyn
ruosteenalut maalarilla ja suorittaa massaus\kotelosuojaus.
Kesävanteetkin pitää varmaan ostaa ja ois myös varmaan meininki tummennuttaa kaikki sivulasit jossain...
Bensakulutusta en viitsi edes laskea....varmaan vie ihan tarpeeksi
(paitsi että mitä olen pidemmillä matkoilla arvellut niin tuntuu että matkakulutus olisi maltillinen).
Saapas nähdä miten itsellä..
Väykyn olen omistanut nyt about 3kk:tta ja mitähän siihen olis mennyt
rahaa?
Laitettua:
-kallistuksenvakaajan koiranluut
-laatikkoon ja moottoriin öljyt+suodattimet (ja peräöljy)
-xsenonit pitkiin
-mp3\usb soitin
-käsijarruhilut+ takapalat
-"tuninki" takavalot
-kromihilppeitä hyttään
Eli periaatteessa ns. pakollisiin ei ole kyllä hirveitä mennyt. Nuo soittimet yms hilavitkuttimet voi myös laskea harrastusten puolelle
Kesällä tulee muutama arvokkaampi toimenpide kun pitää käyttää väykyn
ruosteenalut maalarilla ja suorittaa massaus\kotelosuojaus.
Kesävanteetkin pitää varmaan ostaa ja ois myös varmaan meininki tummennuttaa kaikki sivulasit jossain...
Bensakulutusta en viitsi edes laskea....varmaan vie ihan tarpeeksi
(paitsi että mitä olen pidemmillä matkoilla arvellut niin tuntuu että matkakulutus olisi maltillinen).
BMW E31 V12
Minäkin olen ajanut nyt yli vuoden (tarkemmin sanottuna 14kk) nykyisellä Väykyllä. Noin 50tkm on tullut ajettua ja seuraavat toimenpiteet on (ainakin) tullut tehtyä/teetettyä:
Jarrulevyjä 4 kpl
jarrupaloja 8 kpl
etuvakaajan koiranluita 2 kpl
1 termostaatti
2 hehkutulppaa
suuttimien tiivisteet ja tietenkin ympäristön koneistus
akku
mittaristo (lämpötila & kello olivat pimeitä)
ilmamassamittari
xenonpolttimot
sisävalojen polttimoita
renkaita ja vanteita tietenkin...
öljyjä ja suodattimia tarpeeksi...
EN ole laskenut, paljonko on mennyt... mutta olen tyytyväinen autooni!!! S210 320cdi Avantgarde 2000 aj nyt noin 190tkm
Jarrulevyjä 4 kpl
jarrupaloja 8 kpl
etuvakaajan koiranluita 2 kpl
1 termostaatti
2 hehkutulppaa
suuttimien tiivisteet ja tietenkin ympäristön koneistus
akku
mittaristo (lämpötila & kello olivat pimeitä)
ilmamassamittari
xenonpolttimot
sisävalojen polttimoita
renkaita ja vanteita tietenkin...
öljyjä ja suodattimia tarpeeksi...
EN ole laskenut, paljonko on mennyt... mutta olen tyytyväinen autooni!!! S210 320cdi Avantgarde 2000 aj nyt noin 190tkm
*****************
If you make it idiotproof, someone will surely make a better idiot.
******************
S211 320cdiA 2004
C123 300CDT 1983
W116 280S 1973
If you make it idiotproof, someone will surely make a better idiot.
******************
S211 320cdiA 2004
C123 300CDT 1983
W116 280S 1973