Akku-keskustelua
W202 sanoi tänään että ei suostu lähtemään käyntiin enään nykyisellä akulla. Starttia jaksoi pyörittää vaivaisesti pari kertaa. Hirveästi ei tunnu ottavan latausta vastaan 20km työmatkalla vaan akun varaus on hiipunut selkeästi tässä pikku hiljaa. Varmaankin tuo kontissa oleminen pitää akkua sen verran kylmänä ettei se oikein -20 pakkasilla tuolla matkalla lataa juuri ollenkaan. Kannattaako suosiolla käydä hakemassa uusi akku vai pitäisikö vielä latailla tuo nykyinen ctekillä ja katsoa elpyykö se ollenkaan? Viikonloppuna myös pidempi 250km reissu tiedossa, joten tuon matkan aikana luulisi akun ainakin latautuvan kunnolla.
-
- Reikäklubin presidentti<br>MersupeRkaaja
- Viestit: 6067
- Liittynyt: 07.3.2007 17:55
Re: Akku-keskustelua
nonnii, tämä kyseinen akkuhan on edelleen ässässä kiinni ja toimii erittäin hyvinHVM kirjoitti:En yrityksistä huolimatta löytänyt topikkia jossa haukumme toistemme akkuja, joten avaan nyt sellaisen.
Ostin eilen uuden akun ässään. Merkki on "Banner", koska muuta ei ollut paikallisella huijarilla tarjolla. Onko joku muu mennyt samaan vipuun, vai eikö "Exide" olekkaan enää tänä päivänä elinehto mersua käyntiin sahatessa?
Akku on perinteinen 88Ah, käynnistysvirtaa se antaa huhujen mukaan 640A.
Entinen akku oli Saksassa asennettu Bosch, kapasiteetti sama, mutta käynnistysvirtaa rupiset 400A.
Tekeekö Bannerilla tuon taivaallista?
Hintaa 79,90, eli tarvitaanko tälläkin kertaa tervaa ja höyheniä?
että en sanos mitenkään huonoksi kyseistä akkumerkkiä
ostin kyllä toissakesänä hätäpäissäni uuden 100A akun valamiiksi mutta taitaa mennä se akku valamiiksi ennen kun tarttee sitä
- Easy Rider
- hupimestari
- Viestit: 8062
- Liittynyt: 05.7.2007 19:15
- Paikkakunta: Kökkelin kinkamalla
Täällä Biilhelveden sataämpäritiimanen on kohta kahen vuojen sissään mätä. Koskapa ehkä:
Kesällä kyykkäs dynamo, enkä kehannu ruveta ennenpäin vaihtelemaan. Pukkailin ovensuusta Rintteriä käyntiin. Liekö patteri siitä lattuun puutteesta vetäny kärsäänsä.
Jotapaitsi: Nyt ei taho pakkasilla olla eloa, tokkopa tuo tyhjä jäätynyt paristo mitään latinkia haluaa viijen kilometrin työmatkalla nielläkään.
Onneks on latarattori lämpeessä, saa siitä lykätä apukipunaa. Tallinaapuri tyrkkäs vielä järeät valuleukaset pitkät kaapelit kouraan, jotta pie hyvinäs. Töissä onneks saa lattailla tarvitessa
Eebershärveliä ei tohi käyttää ensnäkkää, heti on mehut tiessään.
Kaipa tuo komero olis taas akkuakin vajaa, muttei millään ny kärsis semmosiin joutaviin kallista rahhaa sylikäsin syytää.
Semminni kun koneski alkaa olla laijassaan.
Kesällä kyykkäs dynamo, enkä kehannu ruveta ennenpäin vaihtelemaan. Pukkailin ovensuusta Rintteriä käyntiin. Liekö patteri siitä lattuun puutteesta vetäny kärsäänsä.
Jotapaitsi: Nyt ei taho pakkasilla olla eloa, tokkopa tuo tyhjä jäätynyt paristo mitään latinkia haluaa viijen kilometrin työmatkalla nielläkään.
Onneks on latarattori lämpeessä, saa siitä lykätä apukipunaa. Tallinaapuri tyrkkäs vielä järeät valuleukaset pitkät kaapelit kouraan, jotta pie hyvinäs. Töissä onneks saa lattailla tarvitessa
Eebershärveliä ei tohi käyttää ensnäkkää, heti on mehut tiessään.
Kaipa tuo komero olis taas akkuakin vajaa, muttei millään ny kärsis semmosiin joutaviin kallista rahhaa sylikäsin syytää.
Semminni kun koneski alkaa olla laijassaan.
Vetonivel on takavetosessa tarpeeton.
Tommonen euroglope 100Ah hyyty pakkasten tultua. Ei jää lintta käymään ilman lämpimän lisäakun jännitettä.
Siis kyllä se jaksaa startata mutta mylly sammuu 2 sekunnin jälestä. Vaihtelevasti jaksaa startata 5-20 kertaa muttei pysy käynnissä.
Ainoa millä tilanne parani oli että laittoi lisäakun startin ajaksi. Lucas huutelee jotain ettei se kommunikoi kunnolla tjsp kun vikakoodeja kurkisteli.
Mutta huonoin akku toi euroglobe mitä oon ikinä ostanu. Oisko toi 3 talvea kestäny. Muut akut on kestäneet 5-7 vuotta keskimäärin.
Siis kyllä se jaksaa startata mutta mylly sammuu 2 sekunnin jälestä. Vaihtelevasti jaksaa startata 5-20 kertaa muttei pysy käynnissä.
Ainoa millä tilanne parani oli että laittoi lisäakun startin ajaksi. Lucas huutelee jotain ettei se kommunikoi kunnolla tjsp kun vikakoodeja kurkisteli.
Mutta huonoin akku toi euroglobe mitä oon ikinä ostanu. Oisko toi 3 talvea kestäny. Muut akut on kestäneet 5-7 vuotta keskimäärin.
Herrasmies ei kahta vaihda - Toinen on Mersu ja toinen on vaihde.
- Easy Rider
- hupimestari
- Viestit: 8062
- Liittynyt: 05.7.2007 19:15
- Paikkakunta: Kökkelin kinkamalla
Minua lähinnä v*tuttaa kun mittarilla oon romuakkukasoista poiminut "yksilöitä" ja menny niillä vuosisotalla etteenpäin. Ootapas kun varsin asiakses rahalla ostat uuven niin. Ois taas vuosiksi räjähtävää virtaa, vaikka jakkaa muillekin. P*skan liekki, kehveli on ollu koko patteri. Sama per*ele tuntuu riivaavan Äpäräsiittiönkin akkuja.
Vetonivel on takavetosessa tarpeeton.
En kuitenkaan käynyt tänään vielä akkukaupoilla. Tuuppasin vartaan ctekin kiinni pariksi tunniksi ja startti pyöräytti koneen komiasti käyntiin. Käväsin samalla jonkinlaisen lenkin ajamassa. Aamulla laturi vielä pariksi tunniksi latailemaan ja katsotaan sitten viikonlopun reissun jälkeen miltä akku vaikuttaa.
Itse olen pärjännyt viimeisen 5 vuotta toisen hylkäämillä akuilla mistä on saanut vielä uudenveroisia korkit avaamalla ja lisäämällä tarvittaviin kennoihin nestettä.Easy Rider kirjoitti:Minua lähinnä v*tuttaa kun mittarilla oon romuakkukasoista poiminut "yksilöitä" ja menny niillä vuosisotalla etteenpäin. Ootapas kun varsin asiakses rahalla ostat uuven niin. Ois taas vuosiksi räjähtävää virtaa, vaikka jakkaa muillekin. P*skan liekki, kehveli on ollu koko patteri. Sama per*ele tuntuu riivaavan Äpäräsiittiönkin akkuja.
Ennen vanhaanhan säännöllinen nesteiden tarkistus ja lisäys kuului normaalitoimenpiteisiin, nykyään akut ovat samanlaisia mutta huoltovapaita eli suomeksi niistä on päälisen korkit muurattu umpeen.
Boschin akun olen viimeksi ostanut uuden, kesti farkkulintassa 3 vuotta ja meni kerralla oikkariin.
Ns. halvemmat akut tuntuvat olevan sen verran vanhempaa suunnittelua / valmistusta että niistä on vielä korkit jätetty näkyviin, sellaisia olen kaikille suositellut. ( ehkä vähän oma lehmä ojassa)
Kun rintteristä tuo kaverin vanha hankookki pettää niin kokeilen siihen uuden keltaisen optiman, niistä on maastureiden kanssa hyviä kokemuksia
- Easy Rider
- hupimestari
- Viestit: 8062
- Liittynyt: 05.7.2007 19:15
- Paikkakunta: Kökkelin kinkamalla
Easy Rider kirjoitti:Minua lähinnä v*tuttaa kun mittarilla oon romuakkukasoista poiminut "yksilöitä" ja menny niillä vuosisotalla etteenpäin. Ootapas kun varsin asiakses rahalla ostat uuven niin. Ois taas vuosiksi räjähtävää virtaa, vaikka jakkaa muillekin. P*skan liekki, kehveli on ollu koko patteri. Sama per*ele tuntuu riivaavan Äpäräsiittiönkin akkuja.
Mulla on nyt yks 175 Ah harkko hämmästelyssä, jotta saisiko siitä ZiL:iin käyntiinkammennuspatterin. Vuokraukko pisti Valumönttiin uuven.Itse olen pärjännyt viimeisen 5 vuotta toisen hylkäämillä akuilla mistä on saanut vielä uudenveroisia korkit avaamalla ja lisäämällä tarvittaviin kennoihin nestettä
Ennen vanhaanhan säännöllinen nesteiden tarkistus ja lisäys kuului normaalitoimenpiteisiin, nykyään akut ovat samanlaisia mutta huoltovapaita eli suomeksi niistä on päälisen korkit muurattu umpeen.
Puolitoista litraa lorottelin vihkivettä kennoihin, mutta luulenpas ettei pikkunen C-tek ymmärrä nuan isoa patteria. Häätynee viijä kustannuspaikalle lattuisiin ja syväperäsempiin testerianalyyseihin.
Vetonivel on takavetosessa tarpeeton.
- dneproshin
- Viestit: 378
- Liittynyt: 20.10.2013 23:32
- Paikkakunta: Joutseno
Minulla väykyssä (220 CDI, webastolla) 2v vanha Exide antautui melko yhtäkkisesti. Nyt on saman kokoluokan (n. 100 Ah) Bosch ollut paikoillaan reilut pari vuotta. Autohan ei ole ollut koko aikaa ajossakaan ja tuota bossilaista on latailtu ahkerasti, vielä ei ainakaan ole mitään väsymisen merkkejä osoittanut. Tämä nyt on varsin suppea otanta, suosittelen joka tapauksessa jonkinlaista ylläpitolaturia, esim. Ctekin mallistosta. Bentonia en voi suositella, ainakin minulle sattuneessa mallissa piuhat olivat itsestään kompostoituvaa mallia...
Edit: Tarkempaa mallia en muista, akku on ns. tavallinen (ei agm) ja maksoi n. 150e.
Edit: Tarkempaa mallia en muista, akku on ns. tavallinen (ei agm) ja maksoi n. 150e.
MB W163 ML 270 CDI -05
MB W124 200D -89
Volvo 744 GL B200K+M47 -86
Nissan Micra K11 1.3 GX -98
https://www.instagram.com/ccrepairchannel/
https://www.youtube.com/channel/UC8Nz8b ... OjpPikiHrA
MB W124 200D -89
Volvo 744 GL B200K+M47 -86
Nissan Micra K11 1.3 GX -98
https://www.instagram.com/ccrepairchannel/
https://www.youtube.com/channel/UC8Nz8b ... OjpPikiHrA
iso 100ah silver bosch on mullakin nyt ollut.. 100ah shczhznajaiderin akku tyhjeni niin perusteellisesti (autossa olleen yllättävän ison virtavuodon takia) että en luottanut siihen enää.
(jos akku näyttää 4v niin vaikka se motonetissa oltaisiin saatu ladattua parin kolmen päivän aikana takaisin toimimaan yli 12v akkuna niin en vain halua työautossani pitää sellaista akkua enää.)
exiden ja vartan akkuja meni jossain vaiheessa tosiaan useampi aika tarkkaan parin vuoden käytön jälkeen täysin sudeksi ilman varoitusta (eri autoissa). osassa jopa voltit pysyi mutta amppeeritunnit katosivat oudosti, 12.5v näyttänyt akku ei enää startannut 1.6litran 80uvun bensakonetta. joten niitä akkuja en halua enää ostaa.
(jos akku näyttää 4v niin vaikka se motonetissa oltaisiin saatu ladattua parin kolmen päivän aikana takaisin toimimaan yli 12v akkuna niin en vain halua työautossani pitää sellaista akkua enää.)
exiden ja vartan akkuja meni jossain vaiheessa tosiaan useampi aika tarkkaan parin vuoden käytön jälkeen täysin sudeksi ilman varoitusta (eri autoissa). osassa jopa voltit pysyi mutta amppeeritunnit katosivat oudosti, 12.5v näyttänyt akku ei enää startannut 1.6litran 80uvun bensakonetta. joten niitä akkuja en halua enää ostaa.
w124, 300td. autom. -92. -LiNTTauTuJa-
..making sense, is NOT my priority..
..making sense, is NOT my priority..
Bosch ja Varta eivät ole takuutapauksia aiheuttaneet.
Ainut josta tiedän että on ollut useita p*skoja on Sznajder, en suosittele kenellekään. Jonkin verran myytiin ja ainakin yli puolet jouduttiin takuuseen vaihtamaan.
Cartechnicia myös myyty jonkin verran eikä niistä vielä yhtään takuutapausta, alle satasen akku (95Ah).
Ainut josta tiedän että on ollut useita p*skoja on Sznajder, en suosittele kenellekään. Jonkin verran myytiin ja ainakin yli puolet jouduttiin takuuseen vaihtamaan.
Cartechnicia myös myyty jonkin verran eikä niistä vielä yhtään takuutapausta, alle satasen akku (95Ah).
wiimax.fi
- Easy Rider
- hupimestari
- Viestit: 8062
- Liittynyt: 05.7.2007 19:15
- Paikkakunta: Kökkelin kinkamalla
Mie ostin kesällä 100 Ah Hankuukin kahella kympillä, ilman takuutodistusta. Saapas näkee mitä kenkä tekee... Tämän vuojen mallia ja täysiä tenkuja näytti testeri.
Oliko ollu väärin napaisuus vai miksi palautettu liikkeeseen ilman hyvitysvaateita.. Pakko oli hinnan tähen ottaa ja vielähän tuo on pelannu, puolitoista kuukautta ajellu menemään.
Oliko ollu väärin napaisuus vai miksi palautettu liikkeeseen ilman hyvitysvaateita.. Pakko oli hinnan tähen ottaa ja vielähän tuo on pelannu, puolitoista kuukautta ajellu menemään.
Vetonivel on takavetosessa tarpeeton.
- Easy Rider
- hupimestari
- Viestit: 8062
- Liittynyt: 05.7.2007 19:15
- Paikkakunta: Kökkelin kinkamalla
On sitä tuotakin talvisin tönitty, kun Eepershärveli imee mehut patterista. Nöyrän olosesti lähteny tyrkkimällä ainaan.et kirjoitti:Joo, jos se on printteris niin eihän siinä tarvi kun laturin että pysyy käynnis.Easy Rider kirjoitti:Pakko oli hinnan tähen ottaa ja vielähän tuo on pelannu, puolitoista kuukautta ajellu menemään.
Pitkä-korkea ainakin helppo työntää käyntiin kun on manuaaali
Tuo ostamani akku lienee kuitenkin "ihka uus", toivotaan jotta talaven yli elää ja saa kaminaakin kyöttää..
Vetonivel on takavetosessa tarpeeton.
- Easy Rider
- hupimestari
- Viestit: 8062
- Liittynyt: 05.7.2007 19:15
- Paikkakunta: Kökkelin kinkamalla
Toisessa Zilissä meillä on Tjumenin akkusavotan tuote ollut kiinni todistetusti viitisen vuotta, kuka tietänee patterin esihistoriasta, kun auton edellinen omistajakin on jo kotvan ollut maakuunteluasemalla.
Käyttö hyvinkin satunnaista ja lataus 18A:n Moskovan dynamon harteilla. Ainaan on Tumanskilla nöyrästi hörähtäny ja ottanu ravia tai laukkaa. Ihime akku.
Toisen vehkeen kanssa on saanut käyttää salamarautaa tämän tästä. Akkuja on ollut monta, uusiakin. Lattuu on sääjössään, se kolometoloppanen reles.
Liekö nuo vieraskorreita vehkeitä akkuin suhteen, mene ja tiedä?
Käyttö hyvinkin satunnaista ja lataus 18A:n Moskovan dynamon harteilla. Ainaan on Tumanskilla nöyrästi hörähtäny ja ottanu ravia tai laukkaa. Ihime akku.
Toisen vehkeen kanssa on saanut käyttää salamarautaa tämän tästä. Akkuja on ollut monta, uusiakin. Lattuu on sääjössään, se kolometoloppanen reles.
Liekö nuo vieraskorreita vehkeitä akkuin suhteen, mene ja tiedä?
Vetonivel on takavetosessa tarpeeton.
- Easy Rider
- hupimestari
- Viestit: 8062
- Liittynyt: 05.7.2007 19:15
- Paikkakunta: Kökkelin kinkamalla
Kysynnän ja tarjonnan laki. Tarjonta tekisi kilpailulla halavempia akkuja, mutta lyijyn kysyntä tekee niistä kalliita. Onpa ne tosin päivä päivältä teknillisempiä, kun autotkin vaatii jatkuvasti aina vain teknillisempiä akkuja.Andy kirjoitti:Mikä ihme noissa akuissa tekee sen, että ovat niin **run kalliita...
Mää ja myö romuakkuja, aina kaljaraha lähtöö.
Vetonivel on takavetosessa tarpeeton.
- Easy Rider
- hupimestari
- Viestit: 8062
- Liittynyt: 05.7.2007 19:15
- Paikkakunta: Kökkelin kinkamalla