Suzuki SJ 410 ajossa - jopa katsastuksessa.
Re: Suzuki SJ 410 ajossa - jopa katsastuksessa.
Susuki on maastotunut pihan parkkiin niin, että nyt vasta muistin tämänkin vaativan vuosittaista määräaikaiskatsastusta jos aikoo laillisesti ajella
Leima on kai mennyt vanhaksi pari päivää sitten, joten voisihan tuon pitkästä aikaa käynnistellä ja jossain vaiheessa loppukesää / alkusyksyä katsastaa. Varsinaista käyttötarvetta ei luultavasti syksyllä ole, mutta ajamattomuus ei tee hyvää, pariksi viikoksi pitäisi ottaa liikenteeseen joka vuosi...'
No, katsotaan
Leima on kai mennyt vanhaksi pari päivää sitten, joten voisihan tuon pitkästä aikaa käynnistellä ja jossain vaiheessa loppukesää / alkusyksyä katsastaa. Varsinaista käyttötarvetta ei luultavasti syksyllä ole, mutta ajamattomuus ei tee hyvää, pariksi viikoksi pitäisi ottaa liikenteeseen joka vuosi...'
No, katsotaan
wiimax.fi
Re: Suzuki SJ 410 ajossa - jopa katsastuksessa.
Kotipuolessa jollakulla on moinen päivittäisenä kulkineena. On laittanut isommat renkaat alle ja niilläkin lie käyttöä, koska joskus auto on melko rapainen.
t.
Risto
t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
Re: Suzuki SJ 410 ajossa - jopa katsastuksessa.
Tänään mersua katsastaessa sattui samaan aikaan konttorille jonkun SJ410, oli samaa väriä kuin minun purkki aikoinaan.
Kävin jututtamassa omistajaa, pitkään oli hänelläkin susuki ollut. Jarruissa näytti olevan hieman sanomista takana, ja heikommalla puolella aika lailla laakerissa (?) välystä.
Käynti oli karkeaa ja kuulemma nokka-akselissa vikaa, eikä ole ensimmäinen kerta. Varoittelin käyttämästä liian jäykkää öljyä, kuten Meissenkeri minua aikoinaan täällä samasta asiasta.
Kahlailin pitkästä aikaa koko tämän viestiketjun läpi, ja totta vie minulla muuten on jossain varastossa tähän kromivanteetkin, tämän vanhan kuvan mukaiset Pitäneekö ostaa kesä (kitka) renkaat ja laittaa noille, eikös tuo blingbling sovi hyvin mattavihreän yhteyteen ?
Kävin jututtamassa omistajaa, pitkään oli hänelläkin susuki ollut. Jarruissa näytti olevan hieman sanomista takana, ja heikommalla puolella aika lailla laakerissa (?) välystä.
Käynti oli karkeaa ja kuulemma nokka-akselissa vikaa, eikä ole ensimmäinen kerta. Varoittelin käyttämästä liian jäykkää öljyä, kuten Meissenkeri minua aikoinaan täällä samasta asiasta.
Kahlailin pitkästä aikaa koko tämän viestiketjun läpi, ja totta vie minulla muuten on jossain varastossa tähän kromivanteetkin, tämän vanhan kuvan mukaiset Pitäneekö ostaa kesä (kitka) renkaat ja laittaa noille, eikös tuo blingbling sovi hyvin mattavihreän yhteyteen ?
wiimax.fi
Re: Suzuki SJ 410 ajossa - jopa katsastuksessa.
Hiukan lukemista: https://www.nettiauto.com/artikkeli/suz ... aNycGzNHFE
Ajokokemuksena Jimny LCV ei ole pitkälle kuskille sieltä kaikkein optimaalisimmasta päästä.
Re: Suzuki SJ 410 ajossa - jopa katsastuksessa.
Suikkeli on tainnut olla meillä 20 vuotta.
Yritin aamulla lähteä 250TD:llä kauppaan mutta siinä oli eilen siivoilun jäljiltä ovet ja takaluukku koko päivän auki, eikä nyt enää tarpeeksi virtaa akussa, vaikkei sisävalot olleetkaan päällä.
Siitäpä sisuunnuin ja kokeilin rivistä seuraavaa autoa käyntiin laitettuani mersun akun lataukseen, Suzukissahan olikin akussa virtaa niin että helposti lähti.
Ajattelin sitten että no käytetään leimalla, kun aikaa on, ellei mitään ihmeellistä ilmene.
Valoja kokeillessa selvisi että kaukovalot ei toimi, eikä rekisterivalot eikä oikean puoleinen sivuvilkku.
Avasin konepellin ja hain ruuvimeisselin ja laitoin vilkun taas päälle alkaakseni korjata, no kas se toimi nyt sitten -> antaa olla
Rekkarivaloista toinen on ikiajoiksi ruostunut paikoilleen ja toinen roikkunut vuosia johdon varassa, eikä siitä enää saanut polttimoa irti. Puolen sekunnin mietinnän jälkeen totesin että no ei se tuosta leima jää kiinni -> antaa olla
Kaukovaloista katselin ensin akunnavasta lähtevien johtoliitosten kunnon ja puhdistelin ne, ei vaikutusta. Sitten kurkkasin sulakkeet kojelaudan alta, ehjiltä näytti molemmat valojen sulakerasiassa. Taas testaamaan, ja valoja vaihtaessa tai kaukovalovilkkua käyttäessä rele naksahtaa mutta lamput ei syty. Siispä seuraamaan releen päävirtajohtoa, no se menee em. sulakerasian oikeanpuoleiseen sulakkeeseen. Se irti ja kas, tällä kertaa ei olekaan palanut lanka vaan sulakkeen sisäosa
Uusi sulake -> valot toimii. Pyyhkijät toimii, jarrutkin suunnilleen pihalla kokeillessa, äänimerkki ei, no ei se siitä jää leima kiinni -> antaa olla
Auto tuntuu käyvän hyvin eikä moottori lämpene liikaa tms. eli kaikki on kuten aina ennenkin.
Siispä soitto konttorille ja ajolupa katsastukseen
Moottori ei enempäänsä lämpene joo, mutta kuski lämpenee. Oli nimittäin lämmityslaitteen säädöt (konepellin alla nykyään) talviasennossa.
No, naama punoittaen 6 kilometriä konttorin pihaan.
Autosta noustuani ulkona penkillä istuva herrasmies tuumaa että
"Otit sitte varman päälle"
"Häh?"
"Niiiiiiiiiin ku nuo talavirenkaat"
"Joo ne on ollu kohta kakskytä vuotta siinä alla"
"Jaa sekö ei leimalla haittaa"
"Eeee"
Sisälle, pikku maksu, kahvia ja takaisin pihalle odottelemaan. Kauhisteltiin em. vanhemman herrasmiehen kanssa sodat ja bensan hinnat ja kaikki. Hän oli katsastamassa -95 Opel Astraa, kuulemma pihan perällä 10 eurolla ostettu varaosa-auto josta saa sitten osia jos tarvetta.
Ei ollut, katsastaja toi nimittän pikapuoliin tuoretta rekisteriotetta tuumaillen että ooppelissa ei muuta vikaa kuin takasumuvalo ei toimi.
Kohtapa sitten monta kertaa minun autoja katsastanut Harri tuli konttorista Suzukin avaimet kädessä ja totesi että "Aletaanpa kahtoon"
Siinäpä sitä olikin, nimittäin jarrudynamometrin lähtiessä pyörimään uuUUIUIUIUIUIUIUIUKKKKKKK takapyörät mukaan
Nopea siirto pois rullilta ja yhdessä ihmettelyä ja kyllä, pikkukeppi ei mennyt (ainakaan katsastajan kokeilemana) takavedon asentoon.
Itse muuten unohdin sitten koko asian. Pitääpä kokeilla.
No, otin edestä napalukot auki. Harri oli kuitenkin sitä mieltä että joo, ei nyt kokeilla tämän enempää rullilla jarruja. Kylläpä nuo toissakesäisen kenkien vaihdon ja herkistelyn jälkeen vielä tuntuivat toimivankin hyvin. Seisontajarruahan näissä ei tarvitse ikinä korjata, kun se on kardaanissa. Pitää ja varmasti kun vielä perän välitys välissä ennen pyöriä moninkertaistamassa tehon.
Pakokaasut oli OK, turhan rikkaalla toki jos ajatellaan normi lukemia, mutta tuolla ei pakkasella pääse mihinkään ellei säätö ole näin.
Alustan nivelet sun muuta nyt ei ole miksikään menneet pihalla seisoessa. Ruostereikääkään ei vielä ole moitittavissa määrin.
Siispä tuoreen rekisteriotteen ja vuoden ajoajan kanssa kotia kohti.
Yritin aamulla lähteä 250TD:llä kauppaan mutta siinä oli eilen siivoilun jäljiltä ovet ja takaluukku koko päivän auki, eikä nyt enää tarpeeksi virtaa akussa, vaikkei sisävalot olleetkaan päällä.
Siitäpä sisuunnuin ja kokeilin rivistä seuraavaa autoa käyntiin laitettuani mersun akun lataukseen, Suzukissahan olikin akussa virtaa niin että helposti lähti.
Ajattelin sitten että no käytetään leimalla, kun aikaa on, ellei mitään ihmeellistä ilmene.
Valoja kokeillessa selvisi että kaukovalot ei toimi, eikä rekisterivalot eikä oikean puoleinen sivuvilkku.
Avasin konepellin ja hain ruuvimeisselin ja laitoin vilkun taas päälle alkaakseni korjata, no kas se toimi nyt sitten -> antaa olla
Rekkarivaloista toinen on ikiajoiksi ruostunut paikoilleen ja toinen roikkunut vuosia johdon varassa, eikä siitä enää saanut polttimoa irti. Puolen sekunnin mietinnän jälkeen totesin että no ei se tuosta leima jää kiinni -> antaa olla
Kaukovaloista katselin ensin akunnavasta lähtevien johtoliitosten kunnon ja puhdistelin ne, ei vaikutusta. Sitten kurkkasin sulakkeet kojelaudan alta, ehjiltä näytti molemmat valojen sulakerasiassa. Taas testaamaan, ja valoja vaihtaessa tai kaukovalovilkkua käyttäessä rele naksahtaa mutta lamput ei syty. Siispä seuraamaan releen päävirtajohtoa, no se menee em. sulakerasian oikeanpuoleiseen sulakkeeseen. Se irti ja kas, tällä kertaa ei olekaan palanut lanka vaan sulakkeen sisäosa
Uusi sulake -> valot toimii. Pyyhkijät toimii, jarrutkin suunnilleen pihalla kokeillessa, äänimerkki ei, no ei se siitä jää leima kiinni -> antaa olla
Auto tuntuu käyvän hyvin eikä moottori lämpene liikaa tms. eli kaikki on kuten aina ennenkin.
Siispä soitto konttorille ja ajolupa katsastukseen
Moottori ei enempäänsä lämpene joo, mutta kuski lämpenee. Oli nimittäin lämmityslaitteen säädöt (konepellin alla nykyään) talviasennossa.
No, naama punoittaen 6 kilometriä konttorin pihaan.
Autosta noustuani ulkona penkillä istuva herrasmies tuumaa että
"Otit sitte varman päälle"
"Häh?"
"Niiiiiiiiiin ku nuo talavirenkaat"
"Joo ne on ollu kohta kakskytä vuotta siinä alla"
"Jaa sekö ei leimalla haittaa"
"Eeee"
Sisälle, pikku maksu, kahvia ja takaisin pihalle odottelemaan. Kauhisteltiin em. vanhemman herrasmiehen kanssa sodat ja bensan hinnat ja kaikki. Hän oli katsastamassa -95 Opel Astraa, kuulemma pihan perällä 10 eurolla ostettu varaosa-auto josta saa sitten osia jos tarvetta.
Ei ollut, katsastaja toi nimittän pikapuoliin tuoretta rekisteriotetta tuumaillen että ooppelissa ei muuta vikaa kuin takasumuvalo ei toimi.
Kohtapa sitten monta kertaa minun autoja katsastanut Harri tuli konttorista Suzukin avaimet kädessä ja totesi että "Aletaanpa kahtoon"
Siinäpä sitä olikin, nimittäin jarrudynamometrin lähtiessä pyörimään uuUUIUIUIUIUIUIUIUKKKKKKK takapyörät mukaan
Nopea siirto pois rullilta ja yhdessä ihmettelyä ja kyllä, pikkukeppi ei mennyt (ainakaan katsastajan kokeilemana) takavedon asentoon.
Itse muuten unohdin sitten koko asian. Pitääpä kokeilla.
No, otin edestä napalukot auki. Harri oli kuitenkin sitä mieltä että joo, ei nyt kokeilla tämän enempää rullilla jarruja. Kylläpä nuo toissakesäisen kenkien vaihdon ja herkistelyn jälkeen vielä tuntuivat toimivankin hyvin. Seisontajarruahan näissä ei tarvitse ikinä korjata, kun se on kardaanissa. Pitää ja varmasti kun vielä perän välitys välissä ennen pyöriä moninkertaistamassa tehon.
Pakokaasut oli OK, turhan rikkaalla toki jos ajatellaan normi lukemia, mutta tuolla ei pakkasella pääse mihinkään ellei säätö ole näin.
Alustan nivelet sun muuta nyt ei ole miksikään menneet pihalla seisoessa. Ruostereikääkään ei vielä ole moitittavissa määrin.
Siispä tuoreen rekisteriotteen ja vuoden ajoajan kanssa kotia kohti.
- Liitteet
-
- IMG_20220810_102201.jpg (57.92 KiB) Katsottu 8108 kertaa
-
- IMG_20220810_093139.jpg (51.02 KiB) Katsottu 8108 kertaa
wiimax.fi
Re: Suzuki SJ 410 ajossa - jopa katsastuksessa.
Kyllä tuo takavedolle kääntäminen kepistä toimii kuten ennenkin, mutta siinä kohtaa on jäykempi pykälä työntää keppiä niin katsuri ei vaan tohtinut runnoa takavetoa päälle.
Jos pitkästä aikaa pitäisi syksyllä liikennekäytössäkin, että saisi SJ hieman liikuntaa. Samalla vaihtuisi bensat tankissa, nyt tuorein tavara siellä jo kahden vuoden takaa.
Jos pitkästä aikaa pitäisi syksyllä liikennekäytössäkin, että saisi SJ hieman liikuntaa. Samalla vaihtuisi bensat tankissa, nyt tuorein tavara siellä jo kahden vuoden takaa.
wiimax.fi
Re: Suzuki SJ 410 ajossa - jopa katsastuksessa.
Yöllä satoi ensilumen, kovin vähän kylläkin.
Otin Suzukin tänään liikennekäyttöön. Viikolla pidin akkua latauksessa vuorokauden verran - ei sillä, olisi virtaa varmaan ollut lataamattakin - ja tarkistin moottoriöljyn ja jäähdytinnesteen määrän.
Kovin oli kulmikkaan oloista menoa, tällaiseksikin, ensimmäiset kilometrit. Ehkä 17 vuotta sitten lahjoituksena käytettyinä saadut pinnoitetut nastarenkaat jo muotoutuvat jotenkin muutaman kuukauden aikana kun auto seisoo paikallaan ?
Kävin tankkaamassa ja ajelin muutaman kymmenen kilometriä vanhoja metsäteitä joilla tuli tällä hirvijahdissa ja muutenkin metsällä liikuttua aikoinaan. Hauskaa oli pyöritellä, ja autokin vetristyi niin ettei 4 kilometrin asvalttitie-loppupätkällä enää ylimääräisiä värinöitä tuntunut.
Punainen merkkivalo, tosin tekstillä BRAKE, syttyili suuremmissa kallistuksissa. Pitänee lisätä jarrunestettä, en ehkä lisännyt jokunen vuosi sitten kun jarrusylintereitä auoin ja herkistelin.
Se on muuten niin, että pari katsastusta vielä ja sitten seuraavalla saakin leiman kahdeksi vuodeksi.
Otin Suzukin tänään liikennekäyttöön. Viikolla pidin akkua latauksessa vuorokauden verran - ei sillä, olisi virtaa varmaan ollut lataamattakin - ja tarkistin moottoriöljyn ja jäähdytinnesteen määrän.
Kovin oli kulmikkaan oloista menoa, tällaiseksikin, ensimmäiset kilometrit. Ehkä 17 vuotta sitten lahjoituksena käytettyinä saadut pinnoitetut nastarenkaat jo muotoutuvat jotenkin muutaman kuukauden aikana kun auto seisoo paikallaan ?
Kävin tankkaamassa ja ajelin muutaman kymmenen kilometriä vanhoja metsäteitä joilla tuli tällä hirvijahdissa ja muutenkin metsällä liikuttua aikoinaan. Hauskaa oli pyöritellä, ja autokin vetristyi niin ettei 4 kilometrin asvalttitie-loppupätkällä enää ylimääräisiä värinöitä tuntunut.
Punainen merkkivalo, tosin tekstillä BRAKE, syttyili suuremmissa kallistuksissa. Pitänee lisätä jarrunestettä, en ehkä lisännyt jokunen vuosi sitten kun jarrusylintereitä auoin ja herkistelin.
Se on muuten niin, että pari katsastusta vielä ja sitten seuraavalla saakin leiman kahdeksi vuodeksi.
wiimax.fi
Re: Suzuki SJ 410 ajossa - jopa katsastuksessa.
Tarkkana saa olla etteivät vie susukia rintamalle. Tuollaisella autolla olisi varmasti kysyntää.
Re: Suzuki SJ 410 ajossa - jopa katsastuksessa.
Niin tuosta "pari katsastusta vielä", no sitä nyt ei tiedä tuleeko joka vuosi leimattua kun ei juuri tule ajettuakaan.
Ajoaikaa on elokuulle, ja kesällä pitänee taas vaihtaa moottoriöljyt vaikkei niitä kilometrejä monta vuodessa tulekaan.
Suzuki talvehtii nyt pojan tallissa. Eipähän ole ollut pihalla kasvattamassa lumikakkua päälleen.
Sitten v. 2025 alusta saa sen kahden vuoden leiman ellei lait ja säädökset muutu, se pitää toki sitten hakea. Jospa ei tarvitsisi isompia remontteja tehdä, kuten ei tähänkään asti.
Ajoittain käy mielessä tekniikan vaihtaminenkin, mutta se Toyotan 4K vai mikä olikaan moottori ei juuri houkuta. Se kai sopisi suoraan tämän vaihteistoon ?
Nykysäädösten mukaan tehopainosuhteella laskien moottorissa saisi olla potkua jotain 65kW. Mikähän lie olisi tuollainen vajaa 90hv moottori joka olisi pieni ja kevyt, helppo asentaa kaikkineen toiseen koriin ja hirveästi kierroksia ottava ?
Ihan teoreettisia pohdiskeluja sikäli että ei ole aikomustakaan toteuttaa, ei ainakaan ellei suitsan oma moottori hajoa.
Ajoaikaa on elokuulle, ja kesällä pitänee taas vaihtaa moottoriöljyt vaikkei niitä kilometrejä monta vuodessa tulekaan.
Suzuki talvehtii nyt pojan tallissa. Eipähän ole ollut pihalla kasvattamassa lumikakkua päälleen.
Sitten v. 2025 alusta saa sen kahden vuoden leiman ellei lait ja säädökset muutu, se pitää toki sitten hakea. Jospa ei tarvitsisi isompia remontteja tehdä, kuten ei tähänkään asti.
Ajoittain käy mielessä tekniikan vaihtaminenkin, mutta se Toyotan 4K vai mikä olikaan moottori ei juuri houkuta. Se kai sopisi suoraan tämän vaihteistoon ?
Nykysäädösten mukaan tehopainosuhteella laskien moottorissa saisi olla potkua jotain 65kW. Mikähän lie olisi tuollainen vajaa 90hv moottori joka olisi pieni ja kevyt, helppo asentaa kaikkineen toiseen koriin ja hirveästi kierroksia ottava ?
Ihan teoreettisia pohdiskeluja sikäli että ei ole aikomustakaan toteuttaa, ei ainakaan ellei suitsan oma moottori hajoa.
wiimax.fi
Re: Suzuki SJ 410 ajossa - jopa katsastuksessa.
Tojon 2E eli 1.3 12venttiilinen. Teho jää kyllä alle tuon rajan mutta kevyt ja kiertääääää...
Joskus junnuna tuli tuomosellaki ajeltua ja kierti niin että 8000rpm jengapuntarista loppu asteikko kesken kun ykkösellä/kakkosella veti sen minkä jakso kiihtyä
Toki etuveto koppaan tehty ettei ehkä aivan sovittelematta mene suskaan kun esim iso virranjakaja olisi kannen takapäässä.
Joskus junnuna tuli tuomosellaki ajeltua ja kierti niin että 8000rpm jengapuntarista loppu asteikko kesken kun ykkösellä/kakkosella veti sen minkä jakso kiihtyä
Toki etuveto koppaan tehty ettei ehkä aivan sovittelematta mene suskaan kun esim iso virranjakaja olisi kannen takapäässä.
Re: Suzuki SJ 410 ajossa - jopa katsastuksessa.
Traficomilla näemmä näkyy katsastusten kilometrit vuodesta 2014 alkaen eli puolet minun omistusajasta.
Yhdeksään vuoteen on tullut ajettua 1475 km.
Leimakin loppuisi 10.8.
Katsotaan tuleeko tänä vuonna katsastettua. Ajaa pitää kyllä jonkinlainen pätkä ettei laite puudu talliin...
Yhdeksään vuoteen on tullut ajettua 1475 km.
Leimakin loppuisi 10.8.
Katsotaan tuleeko tänä vuonna katsastettua. Ajaa pitää kyllä jonkinlainen pätkä ettei laite puudu talliin...
wiimax.fi
Re: Suzuki SJ 410 ajossa - jopa katsastuksessa.
Tulee katsastettua nimittäin soitin tänään konttorille että kohta nastat rapisee taas, ja ajoin Suzukin pojan tallista parikymmentä kilometriä Plus Katsastuksen toimipisteeseen kotikaupunkiin.
Tuttu leimasetä otti avaimet ja ajoi auton halliin, kun sain kahvikupin tyhjennettyä menin perässä ja auto olikin jo ajettu nosturille.
Kuulemmat jarrut oli "aivan hyvät", kuten ne useimmiten on olleetkin.
Kaukovalot ei toimineet, vuosi sitten olin niin aikaansaapa että olin kokeillut valoja jo ennen leimalle vientiä ja havainnut tuhoutuneen sulakkeen jonka vian korjaaminen palautti kaukovalot toimimaan.
No, tästä tuli ankara suullinen moite, kuten myös ainakin neljättä vuotta johdon nokassa roikkuneesta rekisterikilpivalosta
Ajattelin, että kaukovalot korjaan, ettei tule syksyllä hupsiksia jos pimeässä ajelee
BTW, leimaa 12.8.2024 saakka. Edellisen katsastuksen jälkeen oli ajettu 129 kilometriä, josta muistutin katsastusmiestä että säilytystalliin vienti ja nouto tekee tuosta 1/3.
Tuttu leimasetä otti avaimet ja ajoi auton halliin, kun sain kahvikupin tyhjennettyä menin perässä ja auto olikin jo ajettu nosturille.
Kuulemmat jarrut oli "aivan hyvät", kuten ne useimmiten on olleetkin.
Kaukovalot ei toimineet, vuosi sitten olin niin aikaansaapa että olin kokeillut valoja jo ennen leimalle vientiä ja havainnut tuhoutuneen sulakkeen jonka vian korjaaminen palautti kaukovalot toimimaan.
No, tästä tuli ankara suullinen moite, kuten myös ainakin neljättä vuotta johdon nokassa roikkuneesta rekisterikilpivalosta
Ajattelin, että kaukovalot korjaan, ettei tule syksyllä hupsiksia jos pimeässä ajelee
BTW, leimaa 12.8.2024 saakka. Edellisen katsastuksen jälkeen oli ajettu 129 kilometriä, josta muistutin katsastusmiestä että säilytystalliin vienti ja nouto tekee tuosta 1/3.
wiimax.fi
Re: Suzuki SJ 410 ajossa - jopa katsastuksessa.
Sepä suitsa oli lähes kuukauden päivät liikenteessä, jona aikana kävin sillä kerran teerijahdissa. Taisin pari kertaa myös muuten vaan ajella, ettei nyt tyhjän panttina sentään ollut. Vero siltä ajalta 16 euroa 47 senttiä ja vakuutusyhtiöllekin joutunee jonkun euron pulittamaan, tai kai sieltä on lasku jo tullut ja maksettu ja seuraavaksi rahaliikenne toiseen suuntaan palautuksen muodossa.
wiimax.fi
Re: Suzuki SJ 410 ajossa - jopa katsastuksessa.
SJ on seisoskellut pihan reunassa kolmisen kuukautta, tänään alkoi olla pakko siirtää lumitöiden edestä pois.
Niinpä tuo lähti käyntiin tuosta vaan, akkuakaan ei tarvinnut latailla vaikka rajut pakkaset olleet sen jälkeen kun viimeksi ajettu tuolla.
Kävi jopa mielessä, että ottaisiko tuon hetkeksi käyttöön näin talvella. No ei vielä tullut otettua.
Se olisi vielä yksi yksivuotinen leima edessä, jos aikoo tämän vuoden puolella katsastaa. Sitten harvenee leimavälit.
Niinpä tuo lähti käyntiin tuosta vaan, akkuakaan ei tarvinnut latailla vaikka rajut pakkaset olleet sen jälkeen kun viimeksi ajettu tuolla.
Kävi jopa mielessä, että ottaisiko tuon hetkeksi käyttöön näin talvella. No ei vielä tullut otettua.
Se olisi vielä yksi yksivuotinen leima edessä, jos aikoo tämän vuoden puolella katsastaa. Sitten harvenee leimavälit.
wiimax.fi
Re: Suzuki SJ 410 ajossa - jopa katsastuksessa.
Tässä tulee vanha SJ läpi elämän
Mä hoidin monen hirvijahdin roolin tärkeän
Jo silloin opin temput joita siellä tarvitaan
Mä pääsin metsän tavoille jo aikanaan
Mä oon nelikymppinen, oon nelikymppinen
Takana on luja putki jahtivuosien
Olen nelikymppinen, nelikymppinen
En oo enää sinipeltinen, oon maastonvärinen
Mä todellakin tiedän mitä on se raskas työ
Ja muistan miten luistatti niin kytkintäkin tuo
Ei käyntiin ole saanut mua vieras yksikään
Nääs käsiryyppy vaikee on, se tiedetään
Mä oon nelikymppinen, oon nelikymppinen
Takana on luja putki jahtivuosien
Olen nelikymppinen, nelikymppinen
En oo enää sinipeltinen, oon maastonvärinen
Ja maastossa mä vedän niin kuin auton tuleekin
Ja vetareiden kanssa joskus paukkuu perätkin
Pois risut tieltä väistyköön kun meikä tulee nyt
On moottorini tuleen melkein syttynyt
Mä oon nelikymppinen, oon nelikymppinen
Takana on luja putki jahtivuosien
Olen nelikymppinen, nelikymppinen
En oo enää sinipeltinen, oon maastonvärinen
Mä oon nelikymppinen, oon nelikymppinen
Takana on luja putki jahtivuosien
Olen nelikymppinen, nelikymppinen
En oo enää sinipeltinen, oon maastonvärinen
Mä hoidin monen hirvijahdin roolin tärkeän
Jo silloin opin temput joita siellä tarvitaan
Mä pääsin metsän tavoille jo aikanaan
Mä oon nelikymppinen, oon nelikymppinen
Takana on luja putki jahtivuosien
Olen nelikymppinen, nelikymppinen
En oo enää sinipeltinen, oon maastonvärinen
Mä todellakin tiedän mitä on se raskas työ
Ja muistan miten luistatti niin kytkintäkin tuo
Ei käyntiin ole saanut mua vieras yksikään
Nääs käsiryyppy vaikee on, se tiedetään
Mä oon nelikymppinen, oon nelikymppinen
Takana on luja putki jahtivuosien
Olen nelikymppinen, nelikymppinen
En oo enää sinipeltinen, oon maastonvärinen
Ja maastossa mä vedän niin kuin auton tuleekin
Ja vetareiden kanssa joskus paukkuu perätkin
Pois risut tieltä väistyköön kun meikä tulee nyt
On moottorini tuleen melkein syttynyt
Mä oon nelikymppinen, oon nelikymppinen
Takana on luja putki jahtivuosien
Olen nelikymppinen, nelikymppinen
En oo enää sinipeltinen, oon maastonvärinen
Mä oon nelikymppinen, oon nelikymppinen
Takana on luja putki jahtivuosien
Olen nelikymppinen, nelikymppinen
En oo enää sinipeltinen, oon maastonvärinen
wiimax.fi
Re: Suzuki SJ 410 ajossa - jopa katsastuksessa.
Vapaapäivä, ja aamulla muistin että elokuun tietämillä taitaa olla susukin katsastusajankohta. Oikein muistin, se oli viikko sitten. Ajankohdalla ei sillä lailla mitään väliä ole, kun ei sen tarvitse tuossa pihassa katsastettuna seistä, mutta syksymmällä ne muutamat reissut on tullut ajeltua laillisesti ainakin sen puolesta että auto on katsastettu.
Viime vuonna leimalla havaittu kaukovalojen toimimattomuus oli taas ongelmana, kun tarkistin valojen toimintaa. Sikäli ei yllättävää, että en ole tehnyt asialle mitään kun on ollut vain vuosi aikaa.
Yksi ohituskytkentä löytyi johtosarjasta, johto oli katkaistu ja vedetty sitten molempiin päihin jatkoa ja rele väliin. En jaksanut sen enempää ihmetellä sitä mihin päävirta releeltä on jäänyt, tai mikä lie puute, vaan otin releen välistä pois ja kas kaukovalot toimii.
Sitten tankkasin jerrykannusta, no ei mennyt kuin ehkä 5 litraa. Korkin unohdin auton katolle
Sitten soitto Plus Katsastukseen että täältä rapisteltaisiin (ne nastarenkaat) syynättäväksi liikennekäytöstä poistetulla autolla jossa on katsastusaika ummessa. Ruuhkaakaan ei kuulemma ole, joka tosin on se ja sama kun ei ole itsellä kiire.
Siispä tielle, ja noin 600 metrin ajon jälkeen kuului jostain ylimääräinen ripitirap
Huomautan tässä välissä, että auto ei ole ollenkaan keskimääräistä hiljaisempi muutenkaan, eli huolestumista aiheuttavat ylimääräiset äänet ovat melko kuuluvia.
Aivan kuin sattuman kauppaa katse kääntyi oikeanpuoleiseen sivupeiliin, ja tankin korkkihan se siellä otti loikkia asvaltista päätyäkseen tienvarren heinikkoon
Siispä pikainen jarrutus - ääääää, hieman puoltaa, mutta tiellä pysyttiin - katse tiukasti taustapeilissä merkitsenässä kohtaa josta korkki poistui tieltä. Peruutus ja pysähdys tien reunaan ja vilkku päälle.
Siinähän se korkki oli, onneksi on vasta leikattu pientareet
Takaisin autoon, ja suuri hämmästys siitä että olen laittanut vilkun päälle vasemmalle viiksestä kääntelyä, ja kas kun laittaa vilkun vasemmalle merkkivalo väittää että oikealle vilkuttaa, ja päinvastoin
Seuraavaksi havainnoin lämpömittarista, että moottori vähintäänkin keittää, viisari on ihan tapissa maksimissa
Tästä totesin, että no ei tuon ajon jälkeen ole noin kuuma ei. Avasin oven ja tarkistin, että vilkut kuitenkin vilkuttivat siihen suuntaan mihin viiksestä pyysin, vain merkkivalo höpisi omiaan.
Lähdin ajamaan ja ajattelin että kyllä minä tässä viiden kilometrin matkalla sellaisen meriselityksen keksin, että tuosta merkkivalosta selvitään mutta sitten aloin muistella että erilaisia valovikoja on ennenkin korjattu yksinkertaisella konstilla ihan tien päällä, ja iskin nyrkillä mittaristoa. Lämpömittarin viisari alkoi laskeutua ja vilkkukin totteli kokeiltaessa käskyjä.
Konttorilla olikin tuttu katsastusmies valmiina ottamaan avaimet, istahdin kahvikupposen ääreen odottelemaan ja juttelemaan vastaanottovirkailijan kanssa.
Jonkin ajan kuluttua sain tuoreen rekisteriotteen toteamuksella "Eipä siinä mittään, eipä tuolla ole juuri ajettukaan"
Vuoden 2018 jälkeen olikohan 700-800 kilometriä, kun en ole hirviporukassa ollut. Varmaan euron kilometri, kun joka vuosi katsastaa ja vakuutuksestakin joku kymppi menee.
Seuraava leima haetaan kahdeksi vuodeksi.
Kesällä muuten huomasin että toinen takarengas oli ihan tyhjä. Täytin sen eikä ole tyhjentynyt sen koommin, ainakin kuukauden ollut jo. Mikähän lie siinäkin.
Konttorilta kotiinpäin:
Viime vuonna leimalla havaittu kaukovalojen toimimattomuus oli taas ongelmana, kun tarkistin valojen toimintaa. Sikäli ei yllättävää, että en ole tehnyt asialle mitään kun on ollut vain vuosi aikaa.
Yksi ohituskytkentä löytyi johtosarjasta, johto oli katkaistu ja vedetty sitten molempiin päihin jatkoa ja rele väliin. En jaksanut sen enempää ihmetellä sitä mihin päävirta releeltä on jäänyt, tai mikä lie puute, vaan otin releen välistä pois ja kas kaukovalot toimii.
Sitten tankkasin jerrykannusta, no ei mennyt kuin ehkä 5 litraa. Korkin unohdin auton katolle
Sitten soitto Plus Katsastukseen että täältä rapisteltaisiin (ne nastarenkaat) syynättäväksi liikennekäytöstä poistetulla autolla jossa on katsastusaika ummessa. Ruuhkaakaan ei kuulemma ole, joka tosin on se ja sama kun ei ole itsellä kiire.
Siispä tielle, ja noin 600 metrin ajon jälkeen kuului jostain ylimääräinen ripitirap
Huomautan tässä välissä, että auto ei ole ollenkaan keskimääräistä hiljaisempi muutenkaan, eli huolestumista aiheuttavat ylimääräiset äänet ovat melko kuuluvia.
Aivan kuin sattuman kauppaa katse kääntyi oikeanpuoleiseen sivupeiliin, ja tankin korkkihan se siellä otti loikkia asvaltista päätyäkseen tienvarren heinikkoon
Siispä pikainen jarrutus - ääääää, hieman puoltaa, mutta tiellä pysyttiin - katse tiukasti taustapeilissä merkitsenässä kohtaa josta korkki poistui tieltä. Peruutus ja pysähdys tien reunaan ja vilkku päälle.
Siinähän se korkki oli, onneksi on vasta leikattu pientareet
Takaisin autoon, ja suuri hämmästys siitä että olen laittanut vilkun päälle vasemmalle viiksestä kääntelyä, ja kas kun laittaa vilkun vasemmalle merkkivalo väittää että oikealle vilkuttaa, ja päinvastoin
Seuraavaksi havainnoin lämpömittarista, että moottori vähintäänkin keittää, viisari on ihan tapissa maksimissa
Tästä totesin, että no ei tuon ajon jälkeen ole noin kuuma ei. Avasin oven ja tarkistin, että vilkut kuitenkin vilkuttivat siihen suuntaan mihin viiksestä pyysin, vain merkkivalo höpisi omiaan.
Lähdin ajamaan ja ajattelin että kyllä minä tässä viiden kilometrin matkalla sellaisen meriselityksen keksin, että tuosta merkkivalosta selvitään mutta sitten aloin muistella että erilaisia valovikoja on ennenkin korjattu yksinkertaisella konstilla ihan tien päällä, ja iskin nyrkillä mittaristoa. Lämpömittarin viisari alkoi laskeutua ja vilkkukin totteli kokeiltaessa käskyjä.
Konttorilla olikin tuttu katsastusmies valmiina ottamaan avaimet, istahdin kahvikupposen ääreen odottelemaan ja juttelemaan vastaanottovirkailijan kanssa.
Jonkin ajan kuluttua sain tuoreen rekisteriotteen toteamuksella "Eipä siinä mittään, eipä tuolla ole juuri ajettukaan"
Vuoden 2018 jälkeen olikohan 700-800 kilometriä, kun en ole hirviporukassa ollut. Varmaan euron kilometri, kun joka vuosi katsastaa ja vakuutuksestakin joku kymppi menee.
Seuraava leima haetaan kahdeksi vuodeksi.
Kesällä muuten huomasin että toinen takarengas oli ihan tyhjä. Täytin sen eikä ole tyhjentynyt sen koommin, ainakin kuukauden ollut jo. Mikähän lie siinäkin.
Konttorilta kotiinpäin:
wiimax.fi
Re: Suzuki SJ 410 ajossa - jopa katsastuksessa.
Muutaman päivän olen ajellut susukilla tässä kun kesäloman loppuja pidän. Tietysti metsästysreissuille tulee lähdettyä tällä ja tuossa sitten samaa reittiä olen pari kertaa ajanut mitä aiemmin syksyllä ajoin muutaman kerran mersulla.
Nopeuksista km/h vertailua, kyseisellä reitillä on neljää selkeästi erilaista tietä:
............................... MB .......... SJ
Asvalttitie ................. 100 .......... 60
Hiekkatie ................... 80 .......... 60
Metsäautotie ............... 40 .......... 60
Tieura ........................ 5 .......... 59
Nopeuksista km/h vertailua, kyseisellä reitillä on neljää selkeästi erilaista tietä:
............................... MB .......... SJ
Asvalttitie ................. 100 .......... 60
Hiekkatie ................... 80 .......... 60
Metsäautotie ............... 40 .......... 60
Tieura ........................ 5 .......... 59
wiimax.fi
Re: Suzuki SJ 410 ajossa - jopa katsastuksessa.
Tunnoton alustalle. Vakionopeus ja kierrokset.