Akku-keskustelua

Koeajot, tyyppiviat, kulutukset, rengasasiat jne...
Avatar
veppe
Mekka-master
Viestit: 1715
Liittynyt: 02.10.2005 14:42
Paikkakunta: Tikkakoski

Viesti Kirjoittaja veppe »

Sergey kirjoitti:mitäs tommoset snaiderit maksaa sitten jos exide on kallis :shock: oli tänään menoa puttkitavaraliikkeesee ni kysyin sitten piruuttani päivän Exide-hinnat väyryseen E220CDI ja Golf Mk3 TDI AFN110hv:

100Ah Premium EA1000 ("Paras") 105€
95Ah Excell EB950 ("Parempi") 93€
90Ah Classic EC900 ("Hyvä") 84€

75Ah Premium EA722 ("Paras") 96€
71Ah Excell EB712 ("Parempi") 85€
65Ah Classic EC652 ("Hyvä") 77€

Ainaki tääl meilläpäin Exide on selkeesti halvin akkumerkki. Miten lie muualla. Btw suluissa on nimitys millä niistä puhutaan Exiden 2011 luettelossa.
Huhhuijaa. Täällä paikallisessa varaosaputkassa oli Exidet "tarjouksessa" oikein lehdessä mainoastaen, 100Ah 139 €. Siis ei AGM akku. AGM akut lie kalliimpia, ja niitä tässä nyt lähinnä harkitsenkin, että ostaako halvimman Snaijderin vai kalleimman Exiden :roll: Snaijderin kun saisi samaan rahaan laittaa kertaalleen uusiksi, Exiden elinaikana...

En tiedä tuosta Snaijderista uskaltaako edes laittaa, mutta siinä ainoastaan mainittiin tuo koodaustarve. Tieten jos se olis kiinni tuosta kapasiteetista, niin helpoin olis ottaa samalla kapasiteetilla oleva akku.
Avatar
Vensku_
aktiivimeseläinen
Viestit: 2255
Liittynyt: 02.8.2007 12:58
Paikkakunta: Inksa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Vensku_ »

aadolf kirjoitti:aihetta sivuten...
jos on 24V järjestelmä 2 x 12v akut, niin onko ne akut oltava ah määrältään samankokoiset? eli käykö vaikka 100ah+60ah?

ja näähän on Toyotan HJ61 sessä :lol:
No muuta haittaa tuossa ei oikeastaan ole, kuin startatessa pienempi yllättäen kyykkää ensin, ja sitte taas latautuessa isompi jää tavallaan vajaaksi/pienmpi ylilataantuu. Tavallaan sitten taas ei, jännitehän sen latautumisen määrää, paljonko se akku sitä virtaa ottaa vastaan... :roll:

Himovaha, eiku mikä seon, hovijaawa, varmasti jos saisi kaksi tuollaista akkua, ja olis tuollainen järjestelmä, käyttäisi niitä. Mikäpäs sitä estää käyttämästä. :wink: Tärkein, eli jännite, kuitenkin tulee oikein.

Mika T.,
mitenkäs nuo sarjassaan voi latautua epätasaisesti? Ei mielestäni mitenkään, silloin erot on jo akussa, jos toinen ei lataudu yhtä täysi kuin toinen. Eikä siihen toisinpäin vaihto auta.
Niin tarkoitat tuolla virityksellä sitä, ettei saisi ottaa esim soittimelle vaan toisesta akusta jännitettä ilman jännitteenalenninta?
Näinhän sitä sanotaan, mutta aina kerta kiellonpäälle. :lol:
Muutahan se ei tee, kuin kuormittaa parkissa ollessa sitä toista akkua. Ei tietenkään mitään isoa kannatta ottaa vaan toisesta akusta, toisaalta taas jos jotain suurta pitää kytkeä 12v ja järjetelmä on 24v, niin iso jännitteenalennin maksaa omaisuuksia. :roll:
Sprinter W902 208D '96 om601
Sprinter W903 310D '97 om602
Muita häkkyröitä:
BMW 530d Touring '99, Mazda 323 1,5 '89,
Mitsut: Galant 2,4GDI A '00, Galant 2,0 Stw '98, Galant 2,0 A GLS '97, Lancer GLXi 1,5 '91
aadolf
Viestit: 585
Liittynyt: 28.11.2010 12:13

Viesti Kirjoittaja aadolf »

Vensku_ kirjoitti:
aadolf kirjoitti:aihetta sivuten...
jos on 24V järjestelmä 2 x 12v akut, niin onko ne akut oltava ah määrältään samankokoiset? eli käykö vaikka 100ah+60ah?

ja näähän on Toyotan HJ61 sessä :lol:
No muuta haittaa tuossa ei oikeastaan ole, kuin startatessa pienempi yllättäen kyykkää ensin, ja sitte taas latautuessa isompi jää tavallaan vajaaksi/pienmpi ylilataantuu. Tavallaan sitten taas ei, jännitehän sen latautumisen määrää, paljonko se akku sitä virtaa ottaa vastaan... :roll:

Himovaha, eiku mikä seon, hovijaawa, varmasti jos saisi kaksi tuollaista akkua, ja olis tuollainen järjestelmä, käyttäisi niitä. Mikäpäs sitä estää käyttämästä. :wink: Tärkein, eli jännite, kuitenkin tulee oikein.

Mika T.,
mitenkäs nuo sarjassaan voi latautua epätasaisesti? Ei mielestäni mitenkään, silloin erot on jo akussa, jos toinen ei lataudu yhtä täysi kuin toinen. Eikä siihen toisinpäin vaihto auta.
Niin tarkoitat tuolla virityksellä sitä, ettei saisi ottaa esim soittimelle vaan toisesta akusta jännitettä ilman jännitteenalenninta?
Näinhän sitä sanotaan, mutta aina kerta kiellonpäälle. :lol:
Muutahan se ei tee, kuin kuormittaa parkissa ollessa sitä toista akkua. Ei tietenkään mitään isoa kannatta ottaa vaan toisesta akusta, toisaalta taas jos jotain suurta pitää kytkeä 12v ja järjetelmä on 24v, niin iso jännitteenalennin maksaa omaisuuksia. :roll:
tätäpä juurikin pähkäilin, että miksi ei latautuisi tasasesti molemmat vaikkakin ovat eri kokoisia :lol: toki se pitkässä juoksussa pienempi akku rasittuu varmaan enempi kun purkautuu ja latautuu enempi, mää jä tiijjä :shock:
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29252
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Minulla on sellainen hämärä muistikuva että erikokoisten akkujen sarjaankytkentä tuottaa ongelmia; akut eivät lataudu tasaisesti ja toinen saattaa ylilatautua sekä käyttöikä lyhenee huomattavasti.
Sille lienee kuitenkin se ja sama, jos erikokoisia akkuja laitetaan niin eiköhän ne liene vanhoja muutenkin.

Tuo oli minulle(kin) uutta rinnankytkennästä:
http://www.reuk.co.uk/Interconnecting-B ... y-Bank.htm
Avatar
veppe
Mekka-master
Viestit: 1715
Liittynyt: 02.10.2005 14:42
Paikkakunta: Tikkakoski

Viesti Kirjoittaja veppe »

-jorkki- kirjoitti:
veppe kirjoitti:
Ari66 kirjoitti:Laita se snaideri vaan.
Exidessä ei tunnu olevan muuta hyvää muihin verrattuna, kuin hinta :x
Motonetin Snajderin manuaalissa sanoo, notta pitäis käyttää diagnoositesterillä akun vaihdon jälkeen :roll: Jos tuon vaihtaa toinen vara-akku rinnalla, eli pidetään systeemi jännitteellisenä, niin se systeemi mitään huomaa? Vai voiko Mersun tietsikka kuitenkin havaita, että akun kaapeli käytettiin irti? Ja nimenomaan Snajredia vaihtaessa, Boschin akun papereissa ei tuollaista mainita :roll:

Pohdiskelenko mää nyt ihan tyhmiä tässä? Ei tässä nyt ehtis mistään *:n omistavaa pajaa etsiä, kun pitäis akku saada vaihdettua ennen perjantaita...
Mersusta en tiedä, mutta ainakin Bemarille pitää kertoa monenko ampeeritunnin akku on paikoillaan. Hallintajärjestelmä tarvii sitä tietoa latauksen säätelyyn.
Nonih, nyt pitäis sitten tietää, käyttääkö diagnostiikalla vaiko ei. Autossa on paikallaan Vartan 95 Ah akku, mutta saatavilla olevat vaihtoehdot (on muuten akut vähiin käyneet tällä viikolla!) ovat joko 92 Ah Exide AGM, tai 100 Ah Exide normaali. Boschia ei lasketa mukaan :lol:

Tietysti tuo 95 Ah Shnaijderi olis kapasiteetiltaan just passeli, vaikka väittikin, että tarvii koodata uusiksi. TIetysti vois johtua siitä, että normaalisti näissä lienee pienempi akku, tässä ainakin on lisävarustelistalla high capacity battery. Eli Ah perusteellahan tuo Schnaideri menis just silleensä, kun taas muut akut joutuis koodaamaan
:?:
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29252
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Mielestäni 211:lle ei tarvitse kertoa testerillä akun kokoa kuten bemareille.
Avatar
Vensku_
aktiivimeseläinen
Viestit: 2255
Liittynyt: 02.8.2007 12:58
Paikkakunta: Inksa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Vensku_ »

dealer kirjoitti:Tuo oli minulle(kin) uutta rinnankytkennästä:
http://www.reuk.co.uk/Interconnecting-B ... y-Bank.htm
No jopas jotain. :shock:

Sinänsä loogiselta tuntuu, mut epätodelliselta, noinkin suuret erot, olettaen et kaapelit on riittäviä jne. :tuumaus:
Sprinter W902 208D '96 om601
Sprinter W903 310D '97 om602
Muita häkkyröitä:
BMW 530d Touring '99, Mazda 323 1,5 '89,
Mitsut: Galant 2,4GDI A '00, Galant 2,0 Stw '98, Galant 2,0 A GLS '97, Lancer GLXi 1,5 '91
Avatar
veppe
Mekka-master
Viestit: 1715
Liittynyt: 02.10.2005 14:42
Paikkakunta: Tikkakoski

Viesti Kirjoittaja veppe »

dealer kirjoitti:Mielestäni 211:lle ei tarvitse kertoa testerillä akun kokoa kuten bemareille.
Thanks, näin se Varaosakeskuksessakin sanoi (tosin mainitsematta, että Bemari tarvii), mutta eihän ne joka merkin erikoisuuksia voi tietää :roll: Eli laitetaan vain sitten se isoin mahdollinen, niin riittää Weballe virtaa 8)

Akkuneliössä muuten taas sanoi, että ei-AGM akku ei kestäis Mersussa kahta viikkoa. Että oli kuulemma joku asiakascasekin ollut, missä oli akku mennyt hetkessä piloille. Myyntipuheitako :shock: Siellähän ne tietysti myis sen Exide AGM akun, jonka kapasiteetti on muuten vain 92 Ah, hintaa 299€, asennus sis. hintaan (ja varmistin, että jännitteellisenä pitävät systeemin akun vaihdon ajan).
Avatar
Meissenkeri
Viestit: 3837
Liittynyt: 15.8.2006 2:10
Paikkakunta: pohjolan pääkaupunki

Viesti Kirjoittaja Meissenkeri »

Huono on akun sijainti 211:ssä. Paikka vararengaskaukalossa on niin kylmä että akku ei pakkasilla koskaan lämpenene sillä lailla että ottaisi täyden latauksen vastaan. Katselin tuossa kovimpien pakkasten aikaan, että vielä 4 tunnin ajonkaan jälkeen ei ollut jäähileet sulaneet akun kyljestä. Ohjaamon lämpöä ei käytännössä mene ollenkaan tuonne akulle, vaan lämpötila on jatkuvasti sama kuin ulkolämpötila.

Tänään oli pakkasta enää -1 aste ja akku oli ajon jälkeen edelleen jäähileessä. Tänään kun oli aikaa, niin otin vararenkaan pois paikaltaan ja laitoin sisätilalämmittimen kaukaloon pöhisemään akkulaturin kaveriksi. Nyt on 8 tuntia laturi puskenut virtaa akulle, ja vielä näyttää menevän. Akku on 2 kuukautta vanha Varta AGM. Käyntiin on kovillakin pakkasilla lähtenyt, mutta pari kertaa herjasi matalaa jännitettä hehkutuksen jälkeen, kun ei työmaalla ollut roikan nokassa.

Pitää selvitellä, että saisiko tuolle akulle laitettua erillisen lämmittimen. Ilman erillistä lämmitystä ei akulle ole pitkää ikää luvassa ainakaan 211:ssä.

Kuva
650000tuttavuus
Viestit: 2152
Liittynyt: 20.1.2007 17:37

Viesti Kirjoittaja 650000tuttavuus »

Ässässäkin on siellä sivupellin kupeessa peräkontissa, kontin pohjan alapuolella. Eikös sieltä tule niin pitkä matkakin jo startille jne, että helvetinmoiset häviöt kylmissä kaapeleissa pakkasilla.

Onkos hehkuissa toivomisen varaa, vai miksi lähtee joutuimmin käyntiin, kun hehkuttaa pari kertaa peräjälkeen ennen starttia.
subskribo: dieselit W123 -83, W124 -87, W140 -96, W201 -90, W211 -07, W211 -05
Avatar
jusamb
Väyrys-Fani
Viestit: 3861
Liittynyt: 30.9.2005 12:52
Paikkakunta: Näillä main

Viesti Kirjoittaja jusamb »

Meissenkeri kirjoitti:Huono on akun sijainti 211:ssä. Paikka vararengaskaukalossa on niin kylmä että akku ei pakkasilla koskaan lämpenene sillä lailla että ottaisi täyden latauksen vastaan. Katselin tuossa kovimpien pakkasten aikaan, että vielä 4 tunnin ajonkaan jälkeen ei ollut jäähileet sulaneet akun kyljestä.
Joo, surkeaa on suunnitteluosaaminen tänä päivänä. Tai ehkä meitä köyhiä vain ketuttaa, kun ei voida ostaa uutta autoa joka kolmas vuosi ja joudutaan miettimään akun elinpäiviä.
Tästä Arctic Battery Heater. Itse tehtyjen juttujen kanssa kannattaa muistaa, että kuuma tappaa akun nopeammin kuin kylmä.
Huoleton on Volvollinen mies ja aivan huoleton väykytön.
W210, "auto" jossa kromi on maalia ja vaihdelaatikko muovia.
Avatar
Pega
Viestit: 3649
Liittynyt: 30.5.2006 21:47
Paikkakunta: Rajis

Viesti Kirjoittaja Pega »

Mitäs olette mieltä ku olen täss jahkaillu laittaa solumuovia akun ympärille eristeeks tossa C:ssä kontin pohjallahan siinäkin akku on? Sinne näyttäs mahtuvan joku 6mm levy oleen ympärillä ja alle sit jotain muuta eristeeks
Avatar
jusamb
Väyrys-Fani
Viestit: 3861
Liittynyt: 30.9.2005 12:52
Paikkakunta: Näillä main

Viesti Kirjoittaja jusamb »

Pega kirjoitti:Mitäs olette mieltä ku olen täss jahkaillu laittaa solumuovia akun ympärille eristeeks tossa C:ssä kontin pohjallahan siinäkin akku on? Sinne näyttäs mahtuvan joku 6mm levy oleen ympärillä ja alle sit jotain muuta eristeeks
Lyijyakku ei juurikaan lämpene ladattaessa, joten jos akulle ei tule ulkopuolista lämpöä, niin eristämisestä ei ole mitään iloa. Ehkä vain haittaa, kun ulkolämpötilan lämmetessä akku pysyy edelleen jäässä...
Huoleton on Volvollinen mies ja aivan huoleton väykytön.
W210, "auto" jossa kromi on maalia ja vaihdelaatikko muovia.
Avatar
Vensku_
aktiivimeseläinen
Viestit: 2255
Liittynyt: 02.8.2007 12:58
Paikkakunta: Inksa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Vensku_ »

Mikäs idea sitte on että sprintterin akun ympärillä on tuollainen lämpöeriste, vaikka akku onkin konehuoneessa? :?:

Kyllä jonkun lämpökanavan vois tuon omankin toukan paksiin virittää akulle menemään... Liikaa kyllä vaivaa. :?
Sprinter W902 208D '96 om601
Sprinter W903 310D '97 om602
Muita häkkyröitä:
BMW 530d Touring '99, Mazda 323 1,5 '89,
Mitsut: Galant 2,4GDI A '00, Galant 2,0 Stw '98, Galant 2,0 A GLS '97, Lancer GLXi 1,5 '91
Avatar
Meissenkeri
Viestit: 3837
Liittynyt: 15.8.2006 2:10
Paikkakunta: pohjolan pääkaupunki

Viesti Kirjoittaja Meissenkeri »

jusamb kirjoitti:
Meissenkeri kirjoitti:Huono on akun sijainti 211:ssä. Paikka vararengaskaukalossa on niin kylmä että akku ei pakkasilla koskaan lämpenene sillä lailla että ottaisi täyden latauksen vastaan. Katselin tuossa kovimpien pakkasten aikaan, että vielä 4 tunnin ajonkaan jälkeen ei ollut jäähileet sulaneet akun kyljestä.
Joo, surkeaa on suunnitteluosaaminen tänä päivänä. Tai ehkä meitä köyhiä vain ketuttaa, kun ei voida ostaa uutta autoa joka kolmas vuosi ja joudutaan miettimään akun elinpäiviä.
Tästä Arctic Battery Heater. Itse tehtyjen juttujen kanssa kannattaa muistaa, että kuuma tappaa akun nopeammin kuin kylmä.
Kyllä se suurin taloudellinen tappio tulee siitä, että kun työmies on lähdössä rahankuvat silmissään keikalle, ja laatuvaunu ei suostu käynnistymään...Onneksi näin ei ole vielä tämän vaunun kanssa käynyt, mutta pelko on lähipäivien kokemusten myötä olemassa.

Tuossa articheatin sivuilla ongelmaa kuvataan hyvin. Kylmä akku ei missän tilanteessa ota kunnon latausta vastaan. Tämän totesin itsekin jälleen tänään: Maantieajossa olleen 211:n uutta akkua sai laturi täyttää 10 tuntia, kun sille antoi lisälämmitystä sisätilalämmittimellä.

Pitää selvitellä tuommoisen articheatin hankkimista ja kustannuksia. Sen jääkylmän akun lataaminen ulkopuolisella laturillakin on melko turhaa, kun laturi ilmoittaa jo tunnin jälkeen että akku olisi täynnä. Ei ole. Minunkin "täyteen" akkuun meni tänään 10 tuntia virtaa 5 ampeerin älylaturista, kun oli hieman lisälämmitystä akun vierellä.

Kuvaajat osoittavat, miten lämmin akku ottaa virtaa vastaan juuri niin paljon kuin latauslaite on valmis sitä antamaan. Kylmä akku sen sijaan ottaa vastaan vain muutaman ampeerin ja mikäli ajomatka on lyhyt, akun on vaikea saada käynnistyksessä menetetty energia takaisin. Akun varaustila siis heikkenee.
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29252
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Onko Meissenkerillä kiinteästi asennettua laturia autossa ?
Siitä on hyötyä jos ajo on sellaista ettei akku ehdi latautua ja autoa pidetään roikassa ennen lähtöä.
Akun lämmitin olisi kyllä hyvä...

http://caravanuutiset.com/2010/02/arcti ... ter-testi/

http://www.ollikainen.fi/index.php?p=Ve ... eryhma=265
Avatar
Meissenkeri
Viestit: 3837
Liittynyt: 15.8.2006 2:10
Paikkakunta: pohjolan pääkaupunki

Viesti Kirjoittaja Meissenkeri »

Ei ole kiinteää laturia. Mielestäni se ei tuo täyttä apua, koska ainakaan W211:ssä ei sisätilalämmitin lämmitä akkua ollenkaan ja siitä johtuen pelkkä laturi jättää akun kovalla pakkasella vajaalataukseen.

Tuo akunlämmitin on nyt ensijaisesti harkinnan alla. Halpa ei tuo lämmitinhankinta kylläkään ole :(
Avatar
Sergey
VanneSpecialisti
Viestit: 7836
Liittynyt: 18.11.2006 16:27
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Sergey »

dealer kirjoitti:Onko Meissenkerillä kiinteästi asennettua laturia autossa ?
Siitä on hyötyä jos ajo on sellaista ettei akku ehdi latautua ja autoa pidetään roikassa ennen lähtöä.
Akun lämmitin olisi kyllä hyvä...

http://caravanuutiset.com/2010/02/arcti ... ter-testi/

http://www.ollikainen.fi/index.php?p=Ve ... eryhma=265
Kaveri askarteli Kaappimersuunsa tällaisen hieman edullisemman version.
I started out with nothing. And I've still got most of it left!
S124 E220TCDI Aut.
C124 300CE-24 Aut.
W140 S350TD Aut.
A6 2.5TDI Quattro Man.
frak
Viestit: 231
Liittynyt: 28.10.2010 16:15

Viesti Kirjoittaja frak »

Sergey kirjoitti: Kaveri askarteli Kaappimersuunsa tällaisen hieman edullisemman version.
Tota kun laittaa ohjaamaan esim. Partcon termostaatin, vaikka ton 15'C avautuvan, niin pers^H^Hakunlämmitin voi olla kytkettynä ikuisesti tolppaan ilman että akku grillaantuu turhaan.
Kimmo Koo
Viestit: 3518
Liittynyt: 02.12.2007 20:31
Paikkakunta: Koskella TL
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Kimmo Koo »

Akun lämmitys mielessä ollut jo vuosia. Kun mielestäni jokavuotinen akkujen osto ei kiinosta kun muutenkin on kuluja tässä "harrastuksessa" Tarviis jäädä enemmän rahaa verojen maksuun :idea: :lol:

Tälle onkin pari liikettä myyjinä jossa mulla on asiakkuutta: http://www.arcticheat.fi/arcticbatteryheater.htm

Tarviikin tiedustella kun seuraavan kerran käyn..
Avatar
XUX63
<b>Ylläpitäjä</b>
Viestit: 9734
Liittynyt: 30.9.2005 10:55
Paikkakunta: 90560

Viesti Kirjoittaja XUX63 »

Tuo akunlämmitin on kyllä tosi hyvä varuste. Sen verran hyvä patentti että sai Raskoneen työnjohtajan hommat jäädä :lol: Asiaa :pappa:
Pirkka-Tesla eli Opel Ampera -12 sähkölelu.
MB 313 CDI Kasten -00.
Lavetti - yhteishuoltajuus :)
W126 300SD -84 talviunilla.
Triumph Daytona 675.
Yamaha T-Max 500.
EQE työautona.
Avatar
Sergey
VanneSpecialisti
Viestit: 7836
Liittynyt: 18.11.2006 16:27
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Sergey »

niillä Extreme loggers tukkirekkamiehillä siel ameriikas o akkulämmittimet ja niil ei o pakkasta ku sen 5-15
I started out with nothing. And I've still got most of it left!
S124 E220TCDI Aut.
C124 300CE-24 Aut.
W140 S350TD Aut.
A6 2.5TDI Quattro Man.
Avatar
Moska
Viestit: 411
Liittynyt: 03.2.2008 23:42
Paikkakunta: Oulainen

Viesti Kirjoittaja Moska »

Kahvanlämmitin elementtejä vois kanssa soveltaa patterin lämmitykseen.
Avatar
jusamb
Väyrys-Fani
Viestit: 3861
Liittynyt: 30.9.2005 12:52
Paikkakunta: Näillä main

Viesti Kirjoittaja jusamb »

Vensku_ kirjoitti:Mikäs idea sitte on että sprintterin akun ympärillä on tuollainen lämpöeriste, vaikka akku onkin konehuoneessa? :?:
Se voi toimia siellä "kylmäeristeenä", ettei moottori lämmitä akkua liikaa?
Huoleton on Volvollinen mies ja aivan huoleton väykytön.
W210, "auto" jossa kromi on maalia ja vaihdelaatikko muovia.
Avatar
Meissenkeri
Viestit: 3837
Liittynyt: 15.8.2006 2:10
Paikkakunta: pohjolan pääkaupunki

Viesti Kirjoittaja Meissenkeri »

Nyt on oikea aika tarkastaa ja tarvittaessa uusia akku, akkulaturi ja akun lämmitin. Myös muu huolto, kuten polttoaineensuodatin ja nesteiden pakkasen kesto on syytä tarkastaa.

Amerikkalaiset tiedustelulähteet kertovat että Eurooppaan on tulossa kylmin talvi 30:een vuoteen. Asiaan on syytä suhtautua vakavasti jos ei halua kokea yllätyksiä pakkas-aamuina --> http://www.iltasanomat.fi/ulkomaat/art- ... 19144.html
Avatar
Kone
Viestit: 845
Liittynyt: 14.11.2010 12:17

Viesti Kirjoittaja Kone »

Yllättävän hyvin on pitäneet paikkaansa amerikkalasten pitkän ajan ennusteet. Pitäisköhän tässä mennä villahousukauppaan vai mitä :shock:
et
aktiivimeseläinen
Viestit: 1642
Liittynyt: 02.12.2010 19:40

Viesti Kirjoittaja et »

Taas on akkujen hinnat noussu. Löytyykö mistään hyviä tarjouksia?
Google ei löydä.
Avatar
Easy Rider
hupimestari
Viestit: 8062
Liittynyt: 05.7.2007 19:15
Paikkakunta: Kökkelin kinkamalla

Viesti Kirjoittaja Easy Rider »

Akkujen vaihtokin on mennyt tieteen alaksi, annetaan systeemien uinahtaa, annetaan lisäjännitettä muualta akkua vaihtaessa, syötetään järjestelmään tietoja Ah-määristä ja akkutyypistä, joutuu antamaan järjestelmäajojen , -testien, jne. aikaan lisäsähköjä, joutuu pähkäilemään maapisteiden kanssa, että akkutunnistin ei sekoa jne. Lisäksi löytyy paukkusulakkeet ynnäkaapelista, jotka räjähtää kolarin tullen tai väärin käsitellen.

Laukasumagneetto, kampikäynnistys ja karbidivalot direktiivillä pakollisiksi. :amis_selittaa:
Vetonivel on takavetosessa tarpeeton.
Avatar
Meissenkeri
Viestit: 3837
Liittynyt: 15.8.2006 2:10
Paikkakunta: pohjolan pääkaupunki

Viesti Kirjoittaja Meissenkeri »

Ei ole ollut kunnon pakkasia 2012 jälkeen ja akkukin on nykyjään konetilassa. Toki sillä mersun alkuperäisellä akulla on ajettu jo 5 vuotta ja 350 tkm, että pitäisiköhän tuo uusia vielä hyvän sään aikana?
S211 320CDI
Viestit: 719
Liittynyt: 15.1.2011 10:36
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja S211 320CDI »

et kirjoitti:Taas on akkujen hinnat noussu. Löytyykö mistään hyviä tarjouksia?
Google ei löydä.
Mene Pitäjänmäkeen GL-Energy:n sieltä Trane:n akut hyllystä ja asennus kaupanpäälle. :kuski:
S204 AMG styling
W209 240 V6
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleinen tekniikkakeskustelu”