Akku-keskustelua
- dieselpower
- Viestit: 59
- Liittynyt: 28.3.2006 16:24
- Paikkakunta: Kivialho city
No jos testissä Boschin akuista 1 oli hyvä, 1 oli keskinkertainen ja 1 erittäin kehno, niin enpähän minä ainakaan ala arpomaan Boschilaisten kanssa Aivan tarpeeksi olen kärsinyt tuon akkukoneen kanssa. Kuinka huonoja lie ovatkaan sitten työkoneissa, jos ei edes akkukoneessa kestädieselpower kirjoitti:Se on melkein sama minkä akun henkilöautoon tunkee kaikki kestää samanlailla. Työkoneet kertoo sen mikä akku kestää Bosch akut ollu 2 traktorin nokalla jo 6 vuotta, niin ei voi olla huonoja. 3 vuodessakin on menny akkuja vaihtoon.
Edit: ja niinkuin aiemmin toisessa kodinkoneita käsittelevässä topicissa jo sanoinkin, Boschin akut muutamien vuosien takaa kestää paljon pitempään kuin nämä uudet Veljellä on 10 vuotta vanhassa akkukoneessa paremmat akut kuin mulla takuuseen saadut vuoden vanhat akut pari vuotta vanhassa koneessa
Ostin mersuun exide X-tremen 100Ah akun. Pitäisi olla hyvä. Hinta ainakin oli huikaiseva. Lupaukset ovat kuitenkin kovat: webastokäytössäkin takuu 2 vuotta (normaali exidelle ei myönnetä takuuta webaston kanssa), kylmäkäynnistysvirta 800A. . Aika näyttää. Nykyinen Hankook on kyllä osoittanyt viimeisen vuoden aikana sopimattomuutensa. Tuo halpa-akku tuli auton mukana ja kunnollisiin akkuihin tottuneelle se on ollut vielä nimeäänkin pahempi pettymys. Nyt se siirtyy arvoiseensa kulkuneuvoon, sillä lopussahan se ei ole.
Tuollainen on siis exiden X-treme
http://www.exide.fi/uusi_sivu_11.htm
Tuollainen on siis exiden X-treme
http://www.exide.fi/uusi_sivu_11.htm
MB E 300D -93
MB E 320cdi -99
MB E 320cdi -99
Pitääköhän minunki tulla tähän akku keskusteluun mukaan.Elikkä mulla on ollu omassa mersussa vartan blue dynamic jo kolme vuotta (ostettu 8\03) ja hyvin se ainakin tähän asti on pelannut.Toisaalta eihän autokaan mikään yletön virtasyöppö ole (w123 300d ilman mitään mausteita) jolloin akkukin pääsee helpommalla.Yhden kerran viimetalvena tyhjeni akku niin ettei autoa saanut ominvoimin käyntiin.Olosuhteet olivat seuraavat:-15 astetta pakkasta laitoin auton käyntiin ilman lämmitystä pariksi minuutiksi vain kuunnellakseni vitosen nakutusta kylmänä no eihän se seuraavana päivänä enään lähtenyt kun pakkanen oli kiristynyt -20 asteeseen ja edelleen oltiin ilman lämmitystä, ei vaan pyörinyt moottori tarpeeksi pitkään että käyntiin lähtö olisi ollut mahdollinen.Omaa syytä siis oli akun tyhjeneminen tässä tapauksessa.
W123 300TD farkkupaku
W123 300 turbodiesel sedan
W123 300 turbodiesel sedan
Re: TM testasi
Ostin sitten sen AGM:n. Tosin ei se mikään akkumerkki ole, vaan uudenlainen (?) rakenne akussa:veppe kirjoitti: Ja Boschin akuissa oli ongelmia, kun yksi oli oikein hyvä, toinen todella surkea, ja tämän tilalle maahantuojalta saatu keskinkertainen. Eli todella suurta laadunvaihtelua Boschin akuissa Taitaa olla samaa ongelmaa, mitä Boschin akkuporakoneiden akkujen kanssa - täyttä p*skaa Itsellä on mennyt luottamus Boschin akkuihin oman akkukoneen akkujen kanssa pelatessa.. Taitaakin olla parempi ostaa se AGM:n akku, tai sitten jos Bannerilta tai Exideltä löytyisi sopiva 100 Ah akku..
"AGM-akku on kehittynyt lyijyakku, jossa neste on imeytetty lasikuitukankaaseen. Neste pääsee tarvittaessa laajentumaan lasikuitukankaassa ja näin ollen akut kestävät myös jäätymistä. AGM-akut kestävät tärinää ja iskuja huomattavasti paremmin kuin tavalliset lyijyhappoakut, koska lasikuitukangas pitää paksut lyijykennot tukevasti paikalla."
Ja kun oli vähän pakkorako, niin piti ostaa Bosch No, tuossa on onneksi 2 vuoden takuu Hinta oli kyllä aika huikea, 180 € tingittynä. Muistaakseni ne KL:ssä lupasivat 165 euron hintaan, mutta en ehtinyt ennen sulkemisaikaa ja oli pakko hakea akku, kun Mese makasi kotipihassa melkein tiellä akku tyhjänä
Noniin. Wanha topic mutta otsikko on hyvä
Volkkariin ostettiin n. vuosi sitten (13kk) uusi Huoltovapaa akku. Innolla sillä ajelimmekin sen 30tkm ja kuinka ollakaan nyt on akku sökö. Takuutahan ei ollut ja otin sitten muovikannen auki ja kurkkasin korkkien alle, ja tyhjää oli sekä lyijyt näkyvissä. vaan kaadoin uudet hapot sisään ja taas pelaa!
Onko kyseessä kusetus? Fyysisestihän tuo on täysin normaali akku, onko niissä sisuskissa jotakin eroa?
Volkkariin ostettiin n. vuosi sitten (13kk) uusi Huoltovapaa akku. Innolla sillä ajelimmekin sen 30tkm ja kuinka ollakaan nyt on akku sökö. Takuutahan ei ollut ja otin sitten muovikannen auki ja kurkkasin korkkien alle, ja tyhjää oli sekä lyijyt näkyvissä. vaan kaadoin uudet hapot sisään ja taas pelaa!
Onko kyseessä kusetus? Fyysisestihän tuo on täysin normaali akku, onko niissä sisuskissa jotakin eroa?
I started out with nothing. And I've still got most of it left!
S124 E220TCDI Aut.
C124 300CE-24 Aut.
W140 S350TD Aut.
A6 2.5TDI Quattro Man.
S124 E220TCDI Aut.
C124 300CE-24 Aut.
W140 S350TD Aut.
A6 2.5TDI Quattro Man.
sopisiko tämän otsikon alle kysymys, että kun huolimattomuuttani asuntoauton iso Ah akku kait jäätynyt, kun menin c-tekkiä tyrkyttämään ja eipä syttynyt siihen akun varaustilaa kertovaan kohtaan mitään, ei edes sitä huutomerkkiä varoituksena, jos ja kun se on jäässä, niin onko se sen uudehkon akun tarinan loppu, entä sergey, mitenkäs noita voi uudelleen hapottaa, niin tämäkin on huoltovapaa, hyviä vinkkejä otetaan vastaan, no juu c-tekki olisi pitänyt olla siellä koko ajan
Jos akku on kerran jäätynyt vaikkakin vain yhdestä kennosta, se on entinen. ja jos yks kenno on jäätynyt, siinä on ollut vika kun on purkanu... hyvässä varauksessa olevat kennot ei jäädy
Akkujen uudelleen hapotuksessa ei ole muuta hyötyä kuin siirtää hetken aikaa akun vaihtoa. joku sen hapon on aina pilannu jos se tarvii uusia. Akun hapot kestää akun iän
Akkujen uudelleen hapotuksessa ei ole muuta hyötyä kuin siirtää hetken aikaa akun vaihtoa. joku sen hapon on aina pilannu jos se tarvii uusia. Akun hapot kestää akun iän
Tyhmyys on ehtymätön luonnon vara.
Sillä se voittaa aina määrällään.
Sillä se voittaa aina määrällään.
Sähkötekniikan luennoilta ei muistissa ole kovin montaa asiaa. Tämä kuitenkin on jäänyt mieleen: "Huoltovapaita akkuja ei ole kuin älyvapailla käyttäjillä".Sergey kirjoitti:Volkkariin ostettiin n. vuosi sitten (13kk) uusi Huoltovapaa akku. Innolla sillä ajelimmekin sen 30tkm ja kuinka ollakaan nyt on akku sökö.
Huoleton on Volvollinen mies ja aivan huoleton väykytön.
W210, "auto" jossa kromi on maalia ja vaihdelaatikko muovia.
W210, "auto" jossa kromi on maalia ja vaihdelaatikko muovia.
kimmo, sillon kun sain sinulta volvon pari isoa akkua kun ne oli kuolleet, niin kaadoin vanhat jämät ulos niistä ja uudet sisään ja sitten latasin puikkohitsauskoneella niitä sellaisina 10sek sykäyksinä vähäse ja sitten loput bilteman ylläpitolaturilla niin niissä on eloa edellleen. Hyvin lähti Helmikki eilen käyntiin vaikka ollu käynnissä viimeksi syyskuussa.
mitä tähän volkkarin akkuun tulee niin se ei ollut ihan loppu, vaan ei jaksanut hehkun jälkeen pyöritellä kunnolla... vouuvvouu
mitä tähän volkkarin akkuun tulee niin se ei ollut ihan loppu, vaan ei jaksanut hehkun jälkeen pyöritellä kunnolla... vouuvvouu
I started out with nothing. And I've still got most of it left!
S124 E220TCDI Aut.
C124 300CE-24 Aut.
W140 S350TD Aut.
A6 2.5TDI Quattro Man.
S124 E220TCDI Aut.
C124 300CE-24 Aut.
W140 S350TD Aut.
A6 2.5TDI Quattro Man.
No hyvä. Mutta mä sanoinkin että sillä siirtää akkujen vaihtoa Joskus aikoinaan kun midas oli hidas ja hän tiesi sen vanhaan aikaan akkuja käänneltiin kun sakkakerros ylsi kennolevyihin ja aiheuttivat puutosta varaukseen. Silloin kun vaihtoi happonesteet se saattoi palvella vielä kauankin. Kun nykyään akku loppuu vuoden käytön jälkeen, on syy muualla kun sakkakerroksessa pohjalla. Silloin ei haponvaihto kauaa auta.
Tyhmyys on ehtymätön luonnon vara.
Sillä se voittaa aina määrällään.
Sillä se voittaa aina määrällään.
Juu tää on nyrkkisääntö. Samaa gategoriaa kuin "longlife" öljyt ja suodattimet.jusamb kirjoitti:Sähkötekniikan luennoilta ei muistissa ole kovin montaa asiaa. Tämä kuitenkin on jäänyt mieleen: "Huoltovapaita akkuja ei ole kuin älyvapailla käyttäjillä".Sergey kirjoitti:Volkkariin ostettiin n. vuosi sitten (13kk) uusi Huoltovapaa akku. Innolla sillä ajelimmekin sen 30tkm ja kuinka ollakaan nyt on akku sökö.
Tyhmyys on ehtymätön luonnon vara.
Sillä se voittaa aina määrällään.
Sillä se voittaa aina määrällään.
tämä minun huoltovapaan akun jäätyminen on täysin min un oma moka, koska en ole asuntoautosta Volvo B6F laittanut päävirtakatkaisinta asentoon off ja siellä joku juttu hieman kuluttelee akkua, piirturi esim, harmittaa lompsaa kun on 1-2v vanha iso akku muistaakseni 215Ah ja ei niitä joka vuosi viitsisi ostaa ,
sopisiko tämän otsikon alle kysymys, että kun huolimattomuuttani asuntoauton iso Ah akku kait jäätynyt, kun menin c-tekkiä tyrkyttämään ja eipä syttynyt siihen akun varaustilaa kertovaan kohtaan mitään, ei edes sitä huutomerkkiä varoituksena, jos ja kun se on jäässä, niin onko se sen uudehkon akun tarinan loppu, entä sergey, mitenkäs noita voi uudelleen hapottaa, niin tämäkin on huoltovapaa, hyviä vinkkejä otetaan vastaan, no juu c-tekki olisi pitänyt olla siellä koko ajan
Nykyään on hyviäkin akkuja, mutta kun kaikki autot nykyään eivät pysty niitä kunnolla lataamaan, niin sekin koituu muka "akkujen" viaksi. Ei Volvo V70:kään kestänyt akku kuin 1,5 vuotta taksiajoa kerrallaan, mutta eipä sovi yleistää, kun ei ole laajempaa kokemusta. Joka tapauksessa kova on virrankulutus uusissa autoissa-mutta on latureissakin mittaa, mutta sekään ei tunnu riittävän.
Joo tiukassa oli kyllä kansi mutta kyllä se silti lähti meisselillä. Laitoin Biltema akkuhappoa.Kone kirjoitti:Saitko muovikannet tuosta irti ilman suurempia vaurioita? Laitoitko sinne akkuvettä vai jotain happoa?
I started out with nothing. And I've still got most of it left!
S124 E220TCDI Aut.
C124 300CE-24 Aut.
W140 S350TD Aut.
A6 2.5TDI Quattro Man.
S124 E220TCDI Aut.
C124 300CE-24 Aut.
W140 S350TD Aut.
A6 2.5TDI Quattro Man.
-
- Viestit: 2152
- Liittynyt: 20.1.2007 17:37
Akunko vika vai startin ?
Möhkössä kun on sellainen tahkottava startti verrattuna 124:een, mikä pärähti pyörimään avainta ihan vain hipaisemalla. Liekö kyseessä pyöritysnopeus vai mikä.
Akkua mittasin tänään: tyhjäkäynnilläkin noin 14V, hehkuttaessa 12-13, startatessa tippuu reilusti alle 10 V.
Mittarissa oli jonkunmoinen starttausta jäljittelevä kuormitusnappi, sillä tippui voltit vain vähän.
Onko nyt startissa vikaa, kun vetää jännitteen niin kovin alas (ajettu 430 tkm). Miten toteais mahdollisen vian ?
Akku n. 4 vuotta vanha. Latannu nyt pakkasilla varulta yön seutuna pikku laturilla. Ollu nimittäin vähä epävarman tuntuista ja hidasta käyntiin lähtö pakkasesta, vaikka lämmityksessä.
Viimeksi kun edellinen akku alkoi hyytyä, hävisi niitä mukavuustoimintoja. Nyt ei sellaista ongelmaa.
Möhkössä kun on sellainen tahkottava startti verrattuna 124:een, mikä pärähti pyörimään avainta ihan vain hipaisemalla. Liekö kyseessä pyöritysnopeus vai mikä.
Akkua mittasin tänään: tyhjäkäynnilläkin noin 14V, hehkuttaessa 12-13, startatessa tippuu reilusti alle 10 V.
Mittarissa oli jonkunmoinen starttausta jäljittelevä kuormitusnappi, sillä tippui voltit vain vähän.
Onko nyt startissa vikaa, kun vetää jännitteen niin kovin alas (ajettu 430 tkm). Miten toteais mahdollisen vian ?
Akku n. 4 vuotta vanha. Latannu nyt pakkasilla varulta yön seutuna pikku laturilla. Ollu nimittäin vähä epävarman tuntuista ja hidasta käyntiin lähtö pakkasesta, vaikka lämmityksessä.
Viimeksi kun edellinen akku alkoi hyytyä, hävisi niitä mukavuustoimintoja. Nyt ei sellaista ongelmaa.
subskribo: dieselit W123 -83, W124 -87, W140 -96, W201 -90, W211 -07, W211 -05
-
- Viestit: 2152
- Liittynyt: 20.1.2007 17:37
Se kai oli just akkutesteri, millä en saanut paljoakaan voltteja tippumaan.
Kuormitettiin n 10 sek ajan. Siksi oletinkin, että Möhkö ryyppää startatessa nyt ainakin enemmän kuin se testeri. En testerin kuormitusmäärää, mutta lienee oletettu jonkun mopon startin mukaiseksi.
No tänään kyllä piti käynnistää apuvirralla, mutta se johtui sisävalojen (aika isot, edessä ja takana) päälle jäämisestä neljäksi tunniksi.
Epäilyttää siis edelleen molemmat.
n. 15 kilometrejä ajeltuani paukahti kyllä sitten jo kepeästi pyörimään omillaan, joten laturi kuulostais olevan OK
Kuormitettiin n 10 sek ajan. Siksi oletinkin, että Möhkö ryyppää startatessa nyt ainakin enemmän kuin se testeri. En testerin kuormitusmäärää, mutta lienee oletettu jonkun mopon startin mukaiseksi.
No tänään kyllä piti käynnistää apuvirralla, mutta se johtui sisävalojen (aika isot, edessä ja takana) päälle jäämisestä neljäksi tunniksi.
Epäilyttää siis edelleen molemmat.
n. 15 kilometrejä ajeltuani paukahti kyllä sitten jo kepeästi pyörimään omillaan, joten laturi kuulostais olevan OK
subskribo: dieselit W123 -83, W124 -87, W140 -96, W201 -90, W211 -07, W211 -05
Parhaimmat akut joita taloudessa on ollu on vanhat bilteman perusakut. Traktorissa on 100 ampeerin biltema palvellut varmaan 10 vuotta, on jäätynyt monta kertaa ja silti ei virta lopu.
Yhtä hyviksi olen todennut vanhat Boschin akut, nekin kestää kiehuttamista ja jäätymistä, eikä silti petä koskaan
Exidet ja hankookit tulee heitettyä suoraan mäelle kunnei ne tunnu toimivan kuin hetken aikaa ja sitten on joku oikkarissa niin tyhjää itsensä, hyvinhän niistä virtaa lähtee kylmänään mutta mun mielestä toimintavarmuus on akussa pää-asia
Tällä hetkellä ajo-autoissa on 2 bilteman akkua, 1 trane ja 1 bosch, ei huonoa sanottavaa vielä mistään niistä. Minkäs hintainen akku tuo Trane on? jos kyseessä on joku halpa-akku niin voisi olla ihan hyvä ostos, kestävyys kun vielä tulee testattua
Yhtä hyviksi olen todennut vanhat Boschin akut, nekin kestää kiehuttamista ja jäätymistä, eikä silti petä koskaan
Exidet ja hankookit tulee heitettyä suoraan mäelle kunnei ne tunnu toimivan kuin hetken aikaa ja sitten on joku oikkarissa niin tyhjää itsensä, hyvinhän niistä virtaa lähtee kylmänään mutta mun mielestä toimintavarmuus on akussa pää-asia
Tällä hetkellä ajo-autoissa on 2 bilteman akkua, 1 trane ja 1 bosch, ei huonoa sanottavaa vielä mistään niistä. Minkäs hintainen akku tuo Trane on? jos kyseessä on joku halpa-akku niin voisi olla ihan hyvä ostos, kestävyys kun vielä tulee testattua
Ei nuo testeissä oikein menesty...jolle kirjoitti:Parhaimmat akut joita taloudessa on ollu on vanhat bilteman perusakut. Traktorissa on 100 ampeerin biltema palvellut varmaan 10 vuotta, on jäätynyt monta kertaa ja silti ei virta lopu.
Kaippa näissäkin laatu heittelee laidasta laitaan.
Trane oli sitten aivan muuta...
-
- Viestit: 2152
- Liittynyt: 20.1.2007 17:37
Kyl se taitaa olla akun menoa. 100 Ah Hankook, hommattu juhannuksex 2007.
Mielestäni yli 4,5 vuotta ihan hyvä ikä nykyisille akuille. Boschilaisia pidin aikoinaan hyvinä, kun ne kesti jopa 4 vuotta. Yksi meni takuuseen, kun simahti just takuuajan loputtua.
Sitä vaan usein ihmetelty, kun ne alkuperäiset akut kesti jopa lähes 10 vuotta esim. Toyotassa.
Pakkasakkuahan ne sitten taas mainostivat aikoinaan kovana virran antajana esim. Salamaan verrattuna, muttei ne minulla ainakaan kestäneet kuin nippa nappa sen takuuajan.
Mittasin äsken Hankookin jännitteen kylmänä =12,5 V
Mielestäni yli 4,5 vuotta ihan hyvä ikä nykyisille akuille. Boschilaisia pidin aikoinaan hyvinä, kun ne kesti jopa 4 vuotta. Yksi meni takuuseen, kun simahti just takuuajan loputtua.
Sitä vaan usein ihmetelty, kun ne alkuperäiset akut kesti jopa lähes 10 vuotta esim. Toyotassa.
Pakkasakkuahan ne sitten taas mainostivat aikoinaan kovana virran antajana esim. Salamaan verrattuna, muttei ne minulla ainakaan kestäneet kuin nippa nappa sen takuuajan.
Mittasin äsken Hankookin jännitteen kylmänä =12,5 V
subskribo: dieselit W123 -83, W124 -87, W140 -96, W201 -90, W211 -07, W211 -05