Suzuki SJ 410 ajossa - jopa katsastuksessa.

Koeajot, tyyppiviat, kulutukset, rengasasiat jne...
Vastaa Viestiin
HVM

Viesti Kirjoittaja HVM »

Kaapo kirjoitti:
HVM kirjoitti: Mitenkähän rotaksi menisi susukin keulalle? :roll: Saataisiin tuplaten lisää voimaa, ja polttoaineen kulutuskin laskisi alle puoleen. :D Idea on forumilaisten vapaassa käytössä. :roll:
Täältä löytyisi italialaisvalmeisteinen Demm-moottori Dell'Orto-kaasuttimella. Kone on alunperion ollut kiinni Helkama Minissä, mutta lopputulos on kyllä sama kuin Rotaxiakin käyttämällä :shock:
Jepujep! Minäkin olin pitkään sitä mieltä että Sachsi on ainoa oikea pata Helkama miniin, mutta ensimmäinen metallihohto-oranssi Demmillä evästetty versio näytti minulle valon. 8) En minä Sachsiakaan moiti, melkeimpä ainoa häiritsevä piirre moottorissa on kakkosen päältä hyppiminen. :? Tästähän se tulee se sanonta "Jui-jui-Jupiter", kun kakkonen hyppii päälle ja pois kun noustaan tiukempaa nikaraa. :shock:

Demmi tarjoaa mukavaa vaihtelua juuri tälle mainitsemallesi kaasari-osastolle, se ainainen Bingin poraaminen syö tiukkanahkaisimmankin mopo-kojootin ajan oloon kunnalliskotikuntoon. :(

Forza Tel-lortto! :director:
HVM

Viesti Kirjoittaja HVM »

Hmm...? Minkä ihmeen takia keskustelu kääntyy aina jossain vaiheessa huussin puolelle tai mopoihin? :shock: Tässä tapauksessa aasinsilta mopoihin on selkeästi olemassa, ja optio tottakai kuitataan, mutta tämä ilmiö vaivaa forumia universaalistikin. :ope: Olemmeko kenties neroja? :lol:

Mukavaahan tämä on, en minä sillä. 8) :D
Avatar
TeroK
maalaaspöllö
Viestit: 1495
Liittynyt: 04.10.2005 11:08
Paikkakunta: Kurikka

Viesti Kirjoittaja TeroK »

HVM kirjoitti:Hmm...? Minkä ihmeen takia keskustelu kääntyy aina jossain vaiheessa huussin puolelle tai mopoihin? :shock: Tässä tapauksessa aasinsilta mopoihin on selkeästi olemassa, ja optio tottakai kuitataan, mutta tämä ilmiö vaivaa forumia universaalistikin. :ope: Olemmeko kenties neroja? :lol:

Mukavaahan tämä on, en minä sillä. 8) :D
Keskustellaan siitä mistä parhaiten tiedetään jotain 8) :lol: :lol:
Uskotko jo vai valehtelenko lisää?
Avatar
Kaapo
<b>R.I.P.</b> <br>mese honorary member
Viestit: 5070
Liittynyt: 29.9.2005 11:11
Paikkakunta: Tärviö

Viesti Kirjoittaja Kaapo »

HVM kirjoitti:Hmm...? Minkä ihmeen takia keskustelu kääntyy aina jossain vaiheessa huussin puolelle tai mopoihin? :shock: Olemmeko kenties neroja? :lol:
Vastaus on yksinkertainen. Se on geneettinen perintö, joka jyllää. Siinä kun linnunpoika oppii lentämään vaistollaan tai karhu kauhomaan lohen Tenosta, siinä forumin jullit näkevät Tunarin tai Solikan nojallaan puuseen seinää vasten, vaikka puhuttaisiin naisista :shock: .
Ilmiö on siis sisikuntaan rakennettu elementti, tavallaan universaalia neroutta. Mopo ja huussi on ensimmäinen rekisteröimämme visio, kun vedämmen ensi henkäyksemme turvallisen kohdun jälkeen, ja viimeinen näky, kun olevaisen rajan ylitämme.
Tämä isiemme ja isoisiemme perintö on aina läsnä ajatuksissamme, ja siirtyy taas omille lapsillemme, kunhan he forumeille ehtivät :x
W140 S 300 TD * V126 300 SEL * W460 230 GEA * Royal Enfield 1954
HVM

Viesti Kirjoittaja HVM »

Kiitokset Terolle ja Kaapolle selventävistä, etten jopa sanoisi tyhjentävistä vastauksista. Kyllä, Mopon sarvista minä täältä meinasin lähteä, saa nähdä mitä tahtia taantuminen etenee. :shock: Oman arvioni mukaan mopoikään on tällä hetkellä aikaa noin 7-8 vuotta, järjenjuoksuni vastannee kokolailla 8-vuotiaan sielunelämää. :roll:
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29054
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Niva on kelpo pikkumaasturi, mutta sen polttoaineenkulutus on sitä luokkaa ettei yhtään enemmän ajeleva ole oikein tyytyväinen.
Itselläni Niva menisi oikein hyvin, 2000-3000 km vuodessa ei konkurssiin vie polttoainekuluissa.

Jos joku esittää että Niva menee alle 10 litralla sekalaisessa ajossa, niin Suzuki menee sitten viidellä litralla.
Ja takavetolada kolmella.
oulaistenliikenne.fi
Avatar
Mariini
Herrasmies
Viestit: 1018
Liittynyt: 02.10.2005 17:17
Paikkakunta: Länsirannikko

Viesti Kirjoittaja Mariini »

Hieman ohi, mutta aina välistä tulee pölhö olo kun näistä kulutuksista puhutaan, tuli ainakin M-foorumilla kun räknäiltiin commonrailereitten kulutuksia. Jotenkin "aavisti", että sai pölhön leiman kun sanoi, että on saanut poljettua kakssataakympin karvan alle viiteen litraan. "Ajotietokone näyttää omiaan ja mitä kaikkea..." Onnesta joku, joka ajattelee tartuttavansa minuun autokuumeen, lähetti lukemiseksi "Tähdelliset" lehden. Siinä silmään osui uusilla W211:lla (V6) cdi koneilla ajetut kulutuslukemat, joilla valloitetaan ameriikkaa. Lunttaamatta lehdestä muistaisin, että luku oli tuhannella maililla 4.75l / 100km.

Ratin ja penkin välissä on suurimmat viat yleensä jos kalusto ei prakaa, mutta "Largen" kohdalla kulutus tippuu ihmeellisen alas kun kaasariksi laitetaan länsivalmiste ja "egr" tai sen kuvatus tulpataan. Voinhan minä könytä hakemaan tuolta tallista sen ajopäiväkirjankin, (jos kiinnostaa) isännyys käyttää sitä hyvin samalla tapaa kuin "jakopää" suitsaansa :arrow: hirvi, kettu ja jänisjahtien kulkine. Joten referenssi menee teillä kahdella hyvin lähelle.
Avatar
Pappi
<b>Moderaattori</b>
Viestit: 10554
Liittynyt: 30.9.2005 17:14

Viesti Kirjoittaja Pappi »

On se vaan nätti ku possu pienenä... Tiäkkö tiileri, että ku eräs lada mies näkee nämä kuvat niin... No, loppu olkoon arvailua.
Itse en tuolla sinun suskalla ole ajanut, mutta kyydissä olen ollut. Auto on juurikin noin siisti kuin se kuvissa näkyy.
Äänet tuossa moottorissa on melko terhakkaat. :shock: Se voima, se voima :wink: Tuossa kun olisi alennusvaihteet tai huomattavasti hitaampi ykkönen niin olishan se peto. Vaikka peto se nytkin on menemään maastossa. Kaverilla oli vastaava susuki ja se ajeli sillä halot metästä... :P

Symppis. :)
Skodillac: Kuva Origami: Kuva
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29054
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Tänä syksynä laitoin autoon lisälämmittimen.
Parinkympin pakkasella on kokeiltu, vänkäri anoi armoa viiden kilometrin ajon jälkeen. 8)
Lämmittimestä on sekin hyöty että auton oman lämmittimen puhalluksen voi suunnata lasille, lisälämmitin huolehtii jalkatilojen lämmöstä.

Kuva

Kuva

Takalasissa on tarra jonka tekstistä äänestettiin joskus tällä foorumilla.

Kuva

Radiota ja kaiuttimia varten tein kattokonsolin.

Kuva

Autoa on lisä-äänieristetty jokapuolelta, mm. konetilasta.

Kuva

Kesällä alla on kromivanteet ja valkosivurenkaat.

Kuva

Auton ajo-ominaisuudet ovat kelvolliset kunhan iskarit on kunnossa, renkaat sopivan kokoiset ja niissä tarpeeksi painetta.
Vakuutusmaksut ovat todella edulliset, liikennevakuutuksen vuosimaksu nollabonuksilla jotain 250 euroa kun esim. paku-pätkä-GD:ssä melkein 600...

Kuva
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29054
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Tuossa kun olisi alennusvaihteet
Hidas ykkönen on hidas, mutta kivenlohkareiden seassa hirveä vetäessä se saisi olla vielä hitaampi. :idea: :D

Nelisylinterisen litraisen moottorin ominaisuudet ovat hyvät, ajossa tuntuu että paras vääntö on tarjolla 2000-3000 välillä.
Kone on erilainen kuin moni näin pieni vanha bensakone, tätä ei tarvitse huudattaa.
Tottakai lisäteho / vääntö kelpaisi, mutten sitä omassa ajossani ole osannut varsinaisesti kaivata. :D

Sulakerasia näissä on onneton; lasisulakkeet.
Kaikki valot ovat saman sulakkeen takana, viime talvena oli pari herkkää hetkeä sulakkeen kuumetessa ja kontaktin kadotessa 80-90 vauhdissa.
Toisaalta omaa saamattomuutta ... varaosaliikkeestä löytyi sulakerasia viidelle pistosulakkeelle eikä asennus vaatinut mitään muokkausta; johdot ovat lattaliittimillä kiinni ja sopivat suoraan paikalleen.
Sähköongelmat loppuivat siihen.
Avatar
Jiitek
aktiivimeseläinen
Viestit: 2352
Liittynyt: 18.12.2005 11:10
Paikkakunta: Oulunseutu

Viesti Kirjoittaja Jiitek »

Jos tulee äkkipyssäys, käykö se ison miehen ohta kattokonsolin reunaan, että tulee ottaan tasainen kohta? :shock: :shock:
Avatar
J.T.S
Peräkylän pimentäjä
Viestit: 3429
Liittynyt: 30.9.2005 12:37
Paikkakunta: Syrjäkylä

Viesti Kirjoittaja J.T.S »

Mitenkä tuohon kovakattoseen muuten mahtuu isompi-mies ratin taakse? :roll:
Onkohan tuossa jotain tyypillisiä ongelmakohtia, jotka kannattaa huomioida jos tuommoista laitetta katselee. :roll:
BMW 318d -09
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29054
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Mitenkä tuohon kovakattoseen muuten mahtuu isompi-mies ratin taakse?
Minä siirsin kuskin penkin kiinnitystä kolmisen senttiä taaksepäin, nyt mahtuu parimetrinen kuski ihan hyvin.
Taakse ei muutenkaan mahdu kuin kaksi aikuista, pari koiraa, 4 asetta ja reppua + heittokuutio halkoja, sama siirtää penkkiä. 8)
Korkeutta on riittävästi, se ei ole ongelma.

Rättikatto se lepattaa 80 vauhdissa ja rajusti. :rock:
Onkohan tuossa jotain tyypillisiä ongelmakohtia
Ruostetta korissa, runko ei lie paha ruostumaan - mulla ei ole ollut kummassakaan mitään vikaa rungossa.
Katso etujalkatilojen ulommat etunurkat ja takatilan reunat, matothan ovat nosteltavissa.
Samoin helmat ja ovien alalaidat.
Ruosteet on kylläkin helppo korjata, korin muodot ovat ... noo, selkeät. :happy:

Kokeile että pakki pysyy päällä eikä ihan mahdottomasti täristä ajaessa nelivedolla.
Toisaalta tärinöitä voi pitää lähinnä tinkaamisen apuna, kardaanin ristikot ovat sokilla kiinni ja hintaluokka 10 euroa kappaleelta. :D

Käsijarrurumpu on kardaanissa, vauhdissa päällevetäminen ei ole ollenkaan sopivaa.

Äkkijarrutus liukkaalla ... kokeile varoen. :idea:
Jos tulee äkkipyssäys, käykö se ison miehen ohta kattokonsolin reunaan, että tulee ottaan tasainen kohta?
Käy, heleppo loppu. :(
AM
Mr.Tuning
Viestit: 5932
Liittynyt: 01.10.2005 19:17
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja AM »

dealer kirjoitti: Taakse ei muutenkaan mahdu kuin kaksi aikuista, pari koiraa, 4 asetta ja reppua + heittokuutio halkoja, sama siirtää penkkiä. 8)
:shock: Ei sinne taakse nyt voi kaikki mennä.Tarkoitit varmaan että nuo kaksi aikuista matkustaa etupenkeillä... :roll:
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29054
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Yhteensä 4 aikuista + mainitut romut 8) ... viikko sitten viimeksi, tosin koiria ei ollut kuin yksi.
Avatar
Wike
Mr.Kalsong-Bourbon
Viestit: 722
Liittynyt: 12.12.2005 12:31
Paikkakunta: Inkoo

Viesti Kirjoittaja Wike »

Onkos viimisessä kuvassa ne velipojan lahjoittamat vanteet ja mahdollisesti renkaatkin? Vai menivätkö ne verkonpainoksi? :lol:
Turha hoppuilu ei ole muuta kuin köyhtymisen oire.

Reikä is my middle name
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29054
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Onkos viimisessä kuvassa ne velipojan lahjoittamat vanteet ja mahdollisesti renkaatkin?
On. :!: Maalasin vanteet kesällä - ei ne pahat olleet mutta maalasin kuitenkin - ja renkaathan ovat tosihyvät. :D
Veljesi ei suostunut ottamaan vastaan minkäänlaista korvausta, vei rengaspaketin matkahuoltoon ja minä sain ne rahtikulujen hinnalla.
Unohtumatonta ystävällisyyttä ventovierasta kohtaan. :D

Muistaakseni olen sinulle munkkipussin velkaa, muistutappa kun nähdään jossain. 8)
Avatar
Jarno.V
Opel - spesialisti
Viestit: 1021
Liittynyt: 30.9.2005 18:12
Paikkakunta: Oulun seutu tällä kertaa

Viesti Kirjoittaja Jarno.V »

No jotain hyvääkin, kun on OPELIN matto lattiassa. :idea: :happy:
Jos ei kulje niin kromaa se.
Avatar
JariK
Viestit: 246
Liittynyt: 22.3.2006 10:15
Paikkakunta: Kajaani

Viesti Kirjoittaja JariK »

Suikkaan saa ohvipalstalta lyhyempiä välityksiä jakolaatikkoon.

ja kokeileppas laittaa jokku 31*10,5*15 renkaat mudterrainit, jopas paranee suikan eteneminen... tai insa saharat, tarvittaessa nastoitettuna.

riippuja en paljoa jatkais, niistä tulee melkoiset kantotutkat sitten.

ennemmin jouset akselin yläpuolelle.

:wink:

jos tulee muuta kysyttävää, niin kysy(kää) privalla.
612 Vario

WWW.KMAP.FI
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29054
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Susuki on ollut seisontavakuutuksessa hirvijahdin päättymisestä asti.
Soittelin eilen vakuutusyhtiöön että tänään lähdetään liikenteeseen.

Ajelin aamusella räntäsateessa työpaikalleni.

Aluksi testasin jarrut; kas, oikein hyvältä näyttää. :D
Laittelin susukin nosturille ja nostin ylös, pakoputken takaosan äänenvaimennin on pörissyt viime syksyn ja eräänä jahtiaamuna pörinä yltyi varsin huomattavaksi käyntihäiriön seurauksena; silloin käynnistin auton pihalta kovasta vesisateesta ja ajelin kokoontumispaikalle 2 kilometrin päähän, sieltä lähtiessä susuki ei yrittänytkään käynnistyä kunnes lopulta sahauksen tuloksena sytytysjärjestelmä sai aikaan yhden (1) kipinän joka räjäytti :shock: takapöntön lopullisesti ja lähes kaatoi auton vieressä seisoneen Erkin selälleen. :lol:
Silloin riitti virranjakajan kannen kuivaaminen korjaamaan ongelman.

No, irrotin putken takaosan, hitsasin vaimentimen kuntoon ja vaihdoin takaputken noin puolta isompaan. :D
Pohjassa näyttää olevan pari pikku reikää ... jos kesällä sitten... :whistle:

Laitan putken paikalleen ja lasken auton alas.
Pakokaasutestissä arvot ovat hyvät, CO kolmen tuntumassa ja HC alle 400.
Suzuki lienee kuullut autoverouudistuksesta, se tuntuu olevan hyvinkin nöyrällä tuulella. :roll:

Irrottelen katolta telineen jossa työvalot, apukaukovalot ja vararengas ovat kiinni.

Sitten katsastamaan :arrow:

42 euroa. :evil:

Pääsen heti "sisään", ensin testataan iskarit.
Edessä 60/92 :shock: Hyvin alkaa. :evil:
Ilmeeni on sellainen että katsastusmies testaa etuiskarit toisen kerran :lol: ; 60/92 :evil: .
Selevä, onhan niillä ajettu jo monta tuhatta kilometriä. :evil:
Kaipa Boge ei kestä maastoajoa. :evil:
Takaiskarit 91/91.

Jarrut ovat erittäin tasaiset, ihme kyllä kolmen kuukauden seisonnan jälkeen.
Tällä kertaa jarruvalotkin toimivat - no, en ole niitä korjannutkaan. :lol:
Susuki ajetaan nosturille kieli keskellä suuta, kummankin puolen pyörät ovat puoliksi ajosillan päällä. :huh:

Alustan tarkastuksessa ainut poikkipuoliseksi käsitettävä kommentti on
"Ethän sinä tieten tällä koukulla vejä mittää ?"

Eeee-hen toki :happy: hups, alalaidasta on ruostunut tuki pois. :shock:

Nivelet ovat kunnossa, niitä ei näköjään maastossa ryskyttäminen helposti väljistä.

Leima paperiin ja hyvää matkaa :arrow:

Käväisen kiinnittämässä telineen romppeineen takaisin katolle.

Kotimatkalla päätän käydä ostamassa isin omalle susukille palkinnoksi uuden ratinsuojuksen. :liebe: Olihan se tänään niin kiltisti. :pusuposkelle:
Piipahdan hakemassa sellaisen pika-asennettavan Kärkkäisen tuninkihyllystä.

Kun pika-asennan :evil: kyseistä 33 cm ratille tarkoitettua %¤&/¤#%/=?!! suojusta :evil: susukin 39 cm rattiin, vierelle ajaa lähes uusi Fiesta josta nousee vanhempi herrasmies selvästi naureskellen susukille.
Mies huomaa minut ja kävelee auton vierelle; avaan ikkunan ja mies kommentoi:
"Mainio tarra sulla takalasissa, mistä nuita saa ?"
Vastaan että se on pitkä juttu, eräällä nettifoorumilla .... 8)
Keskustelemme hetken niitänäitä.

Lähden ajelemaan kotia kohti miettien onko ratti aamulla 8 mallinen, suojus nimittäin on sanotaanko kohtuutiukalla. :mrgreen:

Kotimatkalla susuki hyrisee tyytyväisyyttään ja ilmeisesti hymyileekin; ainakin vastaantulijat hymyilevät sille. :D
HVM

Viesti Kirjoittaja HVM »

Onnea tuoreelle leimalle. Liikuttava ja huvittava tarina. :lol:
Avatar
kilander
Kaakon Elvis
Viestit: 4352
Liittynyt: 30.9.2005 16:41
Paikkakunta: Itäraja.

Viesti Kirjoittaja kilander »

Johtuneeko Tiilerin raameista,ei uskalla katsastusteknikko hylätä :?:

Vieppäs ilman hartioita esim.mersu em.vioilla leimalle :idea: .
Luu on kovvoo ja koppi vuotaa
-----Näin on,jos siltä näyttää-----
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29054
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Syksy tulee ja maasturintarve lisääntyy metsästyskauden alkaessa.
Pientä ruostekorjaustahan teinkin pari kuukautta sitten.

Siitä asti susuki on ollut ajamatta ja kesän aikana akku on kuollut, virta ei piisaa eikä pysy akussa - siispä päästetään Vartavainaja 55 ansaittuun lepoon.
Tilalle nostin kasikymppisen muutama kuukausi käytössä olleen akun ... onneksi tilaa riittää isollekin patterille. :D
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29054
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Otin täksi päiväksi vapaapäivän ja ilmoittelin että saavun kuitenkin aamusta työpaikalle pienehköllä maastoautolla jonka ajattelin katsastaa tänään.

Ajelin susukilla varttiavaillekahdeksaksi Ylivieskaan, oli muuten sulat tiet ja melkoinen vesisade.
Eikä lunta ole näkyvissä maastossakaan enää.

Asiaan. Näköjään näiden omien romujen kanssa ei voi tehdä minkäänlaisia liikkeitä katsastuskonttorilla, tulee ongelmia het niin että silmiä kirvelee. :evil:

Joutunee taas raapustamaan reissusta tarinaa jahka ehtii, kohta tulee vieraita niin saattaa jäädä huomiseenkin, katotaan nyt. :?

(Osallistukaapa te ootellessa Mesekisaan, vielä sopisi tarinoita postiloovaan. :D )
Avatar
stanger
Tolokun mies
Viestit: 2068
Liittynyt: 30.9.2005 16:20
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja stanger »

8) Laatu tarinaa odotettavissa.
BMW E31 V12
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29054
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Minähän kurvasin susukin sisään korjaamolle vähän ennen kaheksaa.
Iso possintesteri ajokin viereen, kommentti työkaverille että
"pittää ottaa oopeeteetesti ku vikavalot pallaa 8) "
ja sitte testeristä pakokaasumittaus päälle.
Arvot ovat OK, tosin CO on liian korkealla eli viiden paikkeilla.
No, ilmaruuvi on kaasarin päällä pystyssä niinku pässiä ohtaan :arrow: puoli kierrosta kiinnipäin :arrow: CO tipahtaa kolmen seutuville.
Selevä, kuitti, auto sammuksiin ja testeri pois.

Alan irrotella kattotelinettä, kohta huomaan että Reijo katselee ympärilleen Passatin hytistä ovella - äkkiä kysymään että "tarvikkonää nosturia?"
No kytkinremontti pitäs tehä - ootappa segönd, ajetaan susuki ulos :arrow: passatti nosturille :arrow: susuki sisälle :arrow: jatka kattotelineen irrotusta.
Ensin varapyörä pois katolta, sitten valojen johtopistokkeet, sitte telineen kiinnitysruuvit ja kaveri avuksi nostamaan.
Varapyörän laitan peräkonttiin, liekä pakollinen katsastusvaruste - takaovea avatessani kontista tipahtaa muutama halko ja punainen lippalakki. :|

Heti perrään katotaan valot, jarrupoljinta painaessani kaveri ei heti sano mitään ja säpsähtää kun karjaisen "EIKÖPALA ?"
Pallaapallaa, joo. :shock:
Hyvä, kerkesin jo säikähtää että taasko sama virus iskee jarruvaloihin juuri katastuspäivänä. :lol:

Korjaamon ovi auki ja konttoria kohti. :arrow:
Avatar
Pappi
<b>Moderaattori</b>
Viestit: 10554
Liittynyt: 30.9.2005 17:14

Viesti Kirjoittaja Pappi »

Ennen konttoria auto joutuu sitten liikkuvan poliisin tehopartion syyniin :?
Se onkin toinen tarina...

:firing: :pope: :D
Skodillac: Kuva Origami: Kuva
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29054
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Katastuskonttorin pihasa ei ole yhtään autua, kello on nuin 8.40.
Eikä oo hallissakkaa ristin sielua, no samapa tuo - kävelen hallin läpi konttorin konttoriin. 8)
Tavan kuviot paitti että en jännitykseltäni hoksaa ottaa kahavia ja piparkakkuja; rekisteriote tutkittavaksi, pakokaasutesti on tehty joo, 44 eurua. :evil:
Saan paperit kouraan ja lähen ulospäin, samasta avvauksesta näyttää lähtevän kauniimpaa sukupuolta ejustava katastushenkilö joten ojennan avvaimet ja otteen lisukkeineen hänelle.

Ulos, hallin läpi susukin luokse ja käyn ite tarkistamasa että neliveto on pois päältä.

Huomautan että ajolavanostimen ajosillat saattaapi olla liian leviällä pikku susukille jollon katastushenkilö totiaa että otetaan tämä tuonne montun puolelle eli toiseen halliin.
Sehän vain passaa susukille, raskaankaluston puoli. :lol:

Sisällä hallisa normaalit turvavyörrepimiset ja valojenkokkeilut sekä avunpyyntö konepellin avvaamiseksi, tai siis avvauskahavan löytämiseksi.
No tuosahan seun omalla alakuperäsellä paikallaan hanskalokerossa romuläjän takana. 8)
Konepeltiä avatesani kerron että käsijarru vaikuttaa täsä kartaaniin niinku varmasti tiiätki, ei passaa kovin repiä tuosa rullilla ettei mee perä hajalle. :idea:

Akku on kiini ja semmoset kaikki kunnosa, sitte testataan jarrut ja iskarit.
Katastushenkilö yrittää ajjaa susukia rullille ja susuki pallaa 5 kertaa takaisin, ajajan kasvot alakaa vähä punottaa.
Tarkastelen pakokaasutesteriä enkä oo huomaavinnaan ajoharijoituksia.

Ensin testataan etujarrut, oikein hyvät näkkyypi olevan.
Seuraavaksi ajetaan eturenkaat iskaritesterin levyille jollon lyhyehköstä akselivälistä johtuen takarenkaat on samanaikasesti tynamometrin rullilla. Siitä se rytinä alakaa. :happy:
Minua naurattaa enempi ku tarpeeksi ja sanon testaajalle että kylläpä käy kätevästi, yhtaikaa molemmat testit. :lol:
Hauskaa näyttäs olevan kuskillakin.
Takajarrut on hyvät, etuiskarit ei. :(
tiileri vuosi sitte kirjoitti:ensin testataan iskarit.
Edessä 60/92
Sama juttu taas, eikö aika parannakkaa haavoja ? :evil:
No, takaiskarit ovat OK.

Kukkaan ei tiiä missä susukisa on runkonumero joten seuraavaksi ajetaan susuki montulle tutkittavaksi.

Katastushenkilö ajaa niin että
"nnnniiiiiaaaaaaauuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuukkksssss" vaan, pikkusen meinaa olla kapia raijeväli montullekki. :lol:

Auton alle mennään ja heilutellaa eturenkaita paineilimalaattojen päälä, ensimmäisellä liikautuksella rengas tipahtaa laatalta ohitte.
Nivelten kokkeiluksi se tuntuu piisaavan.

Katastushenkilö näyttää lampulla valua; tuosta mennee vesi helemakotelon sissään.
No niinpä tekkee. :shock:
Tuosa toisella puolella on kans reiän alaku, vesi mennee tuosta koteloon.
Tottavie. :shock: pittääpä enskesänä paikata, onneksi on rungollinen pirssi nii ei oo nii vakavaa. :?

Sitte nostetaan keula perää koholle, katastushenkilö kokkeilee iskarin yläpäätä ja sannoo että tätä se vika on, mutteri löysällä, sentakia sei iskaritestisä näytä oikeita lukemia vaikka onki meleko uuet iskarit.
Minoon hämmästyny, ite en oo hoksannu moista ollenkaa että vois tuommosesta johtua ... ja tottavie, löysällä on. :idea:
Itehän minen oo nuita vaihtanu vaan edellinen omistaja, nii. :roll:

No, kakki on sevverta kunnosa että katastus "mennee läpi", ennää on jälillä vain paperisota. :idea: :arrow:
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29054
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Kyselen katsurin selän takkaa huuellen että onkonäisä uusisa otteisa ollu ongelmia ?
Ei kuulemma. :D
Semmosta onko ollu että vaikkapa perävaunupainot ois muuttunu uuesa otteesa ?
Ei, ei oo ollu semmosta. :D
-------------------
No nii, täsäpä ois tämä uus ote ja tuosa on vanaha ote, tämä ois selevä. :D

Katotaas ... :shock: :evil: :shock: ... ehheeiii, ei ei oo alakuunkaa selvä, katoppas tuosta nuita suurimpia sallittuja perävaununpainoja. :shout:
Entisesä otteesa on jarrullisen paino 1740 kg ja jarruton 750, uuesa otteesa on jarrullisen paino 750 kg ja jarruton 350 kg. :evil:
Hevoskopin kokonaispaino on 1300 kg ja aattelin sitä etelleenki siirrellä susukilla maantielläki tarvittaisa pikku matkoja. :evil:

Aika joutuin löytyy useampia konttorin henkilökunnasta ihmettelemään otteiden eroja, lopen minulle annetaan vanha ote vanhalla kunnon leimalla kouraan ja uus ote oikeilla tiioilla kuulemma tullee postisa peräsä. :?

Aika näyttää, veikkaan että ei onnistu ihan ensimmäisellä yrityksellä. :evil:

Kohta loppuu tämä rahan syytäminen katastuskonttoreille josei vastapalaveluksen mukana lakkaa tulemasta joka kerta unettomia öitä. :evil:
Avatar
Meissenkeri
Viestit: 3837
Liittynyt: 15.8.2006 2:10
Paikkakunta: pohjolan pääkaupunki

Viesti Kirjoittaja Meissenkeri »

Uusi ote on minullakin. Puuttuu merkintä jarruttoman perävaunun painosta (ei merkitystä minulle), jarrullisen perävaunun paino on pysynyt samana. Lisäksi puuttuu maininta vähäpäästöisyydestä (tätä vielä hämmästellään), samoten on hävinneet tiedot keskikulutuksesta (liekö mitään väliä).
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleinen tekniikkakeskustelu”