Nastat vaiko kitkat?

Koeajot, tyyppiviat, kulutukset, rengasasiat jne...
Vastaa Viestiin

Nastat vai kitkat?

Nastat, tiet on aina peilijäässä
88
39%
Kitkat, hiljaiset kuin huopatossut
60
27%
Nastat, vanha tapa
55
25%
Kitkat, ei täälläpäin jäätä ole koskaan ollutkaan
9
4%
Saksankitkat, sattui olemaan tuodessa alla
6
3%
Uusiorenkaat, tykkään tärinästä ja metelistä
5
2%
 
Ääniä yhteensä: 223

Avatar
Harju
Viestit: 5514
Liittynyt: 27.2.2006 11:21

Viesti Kirjoittaja Harju »

Ari66 kirjoitti: W124:llä
Tuntuu aika vikurilta tai miten sen sanoisi.... äkkinäiseltä
ymmärinsinkö oikein :?:

124 vikuri/äkkinäinen :lol: koitappa saman ikäluokan 300 sarjan bemaria/201 mbeetä
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29068
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Totean vain, että kohta on miljoona kitkoilla takana ja lisää kerääntyy koko ajan
Ja olosuhteet tosiaan ovat kaikenlaisia niin tyhjänä, kuin välillä iso asuntovaunu perässä.
Ehkä tämä kitka/nastakeskustelu onkin enemmän ajotaitokeskustelua
Tosin... nyt kun ensimmäistä kertaa on enemmälti kokemusta W124:llä ajamisesta, niin se lienee auto johon ehkä ei kitka sopisi
Tuntuu aika vikurilta tai miten sen sanoisi.... äkkinäiseltä esim. väykkyyn verrattuna, johon taas kitkat istuvat kuin nenä päähän.
Mutta niin istui golffeihin, saabeihin, kuin 740 -volvoonkin.
Otan osaa, miljoona kilometriä menty pelkän ajotaidon varassa saamatta kokea miten paljon paremmat nastarenkaat olisivat liukkailla keleillä. 8)

Itse kuulun vähemmistöön joka ei kuvittele olevansa keskivertoa parempi kuljettaja, joudun talvikelillä turvautumaan nastarenkaisiin - joista löytyy paras mahdollinen pito vaikeissa olosuhteissa. :roll:
Avatar
kilander
Kaakon Elvis
Viestit: 4354
Liittynyt: 30.9.2005 16:41
Paikkakunta: Itäraja.

Viesti Kirjoittaja kilander »

Ari66 kirjoitti:
v6sa kirjoitti:Tuota noin...näyttää flame hiipuvan. Jos puhaltaisi taas edes vähän... 8)
Hyvä idea 8)

Minun mielipiteenihän tietää useimmat, joten se siitä.

Totean vain, että kohta on miljoona kitkoilla takana ja lisää kolareita kerääntyy koko ajan :wink:


Ehkä tämä kitka/nastakeskustelu onkin enemmän ajotaitokeskustelua :D

8)


.
Näinhän se taitaa olla :D
Luu on kovvoo ja koppi vuotaa
-----Näin on,jos siltä näyttää-----
AM
Mr.Tuning
Viestit: 5932
Liittynyt: 01.10.2005 19:17
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja AM »

Ari66 kirjoitti:


Ehkä tämä kitka/nastakeskustelu onkin enemmän ajotaitokeskustelua


Tosin... nyt kun ensimmäistä kertaa on enemmälti kokemusta W124:llä ajamisesta, niin se lienee auto johon ehkä ei kitka sopisi :?
Tuntuu aika vikurilta tai miten sen sanoisi....
:shock: 8) :shock: Jos 124 tuntuu vikurilta niin sitten on kyllä jotain pielessä.Sehän on rauhallisuuden perikuva,sätkän ehtii vääntämään ennenkuin luisuun lähdön jälkeen tarttee korjailla mihinkään suuntaan...

Ja hyvin 124:seen sopii kitkatkin, joku 200tkm ehkä ajellu niillä talvisin.Nyt on molemmissa nastat,jostain syystä.

Mitään fanaattisuutta ei täältä saa irti puoleen tai toiseen :lol: Molemmilla on hyvät puolensa,mitään niin ratkaisevia eroja ei ole etteikö molemmilla pärjäisi.Tärkeintä on se että ratin takana tajuaa millaiset renkaat on alla ja sovittaa ajon sen mukaan.Huonoilla/kuluneilla renkailla tahtoo tilannenopeudet laskea reippaasti ja ajosta tulla paljon rauhallisempaa ja ennakoivampaa.Hyvät renkaat alla tahtoo tulla taipumusta sitten ajaa sen mukaisesti.... :roll:
Avatar
Ari66
Mesen Invaryhmä®
Viestit: 13054
Liittynyt: 29.9.2005 11:11
Paikkakunta: Hki-Utsjoki-Barentsinmeri
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ari66 »

Unohdin muuten mainita (korjaus siis ilmeisiin väärinkäsityksiin), kitkoilla siis on kohta miljoona takana.
Kaikkineen rapiat pari milliä.[/b]

* Adria Twin 600 SF *

http://www.mbclub.fi
Avatar
Sami R
<b>Moderaattori</b>
Viestit: 2751
Liittynyt: 20.12.2005 17:10
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Sami R »

Itellä alla pinnatut, jo kolmatta talvea.
Nastathan on aika tasasesti lähteneet menemään. Ajo-ominaisuudet ovat kuitenkin tasapainoiset kaikilla muilla pinnoilla, paitsi peilijäällä +0:an tienoilla. Uudet nastarenkaat/kitkat listalla seuraavaksi. Pitäsköhän hommata matalammalla profiililla kitkat? Hmm.
W124 E320 TE
VW 1200
Honda CBR 1000 F
Avatar
jusamb
Väyrys-Fani
Viestit: 3861
Liittynyt: 30.9.2005 12:52
Paikkakunta: Näillä main

Viesti Kirjoittaja jusamb »

Ari66 kirjoitti:Kaikkineen rapiat pari milliä.[/b]
Pari milliä ei riitä. :ope: Talvirenkaissa pitää olla vähintään kolme milliä. Ja suositus on että vähintään kuusi milliä. :roll: :D :D :D
Huoleton on Volvollinen mies ja aivan huoleton väykytön.
W210, "auto" jossa kromi on maalia ja vaihdelaatikko muovia.
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29068
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

jusamb kirjoitti:Pari milliä ei riitä.
Ari tarkoitti kesärenkaita. :pappa:
Avatar
Harju
Viestit: 5514
Liittynyt: 27.2.2006 11:21

Viesti Kirjoittaja Harju »

dealer kirjoitti:
jusamb kirjoitti:Pari milliä ei riitä.
Ari tarkoitti kesärenkaita. :pappa:
ja vielä takana :shock: kyllä taakse kuuluu aina paremmat renkaat :ope:
AM
Mr.Tuning
Viestit: 5932
Liittynyt: 01.10.2005 19:17
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja AM »

Harju kirjoitti: ja vielä takana :shock: kyllä taakse kuuluu aina paremmat renkaat :ope:
:lol: :lol: Ja tämäkin väittely vielä 8) Jos nyt pakko laittaa huonommat johonkin päähän ja ajatellaan pelkkää ajettavuutta niin ehdottomasti huonommat taakse.Siis näissä isoissa takavetoisissa,pikkukinnereissä ja etuvetoisissa voi mennä toisinkin päin :roll:
Avatar
jusamb
Väyrys-Fani
Viestit: 3861
Liittynyt: 30.9.2005 12:52
Paikkakunta: Näillä main

Viesti Kirjoittaja jusamb »

dealer kirjoitti:
jusamb kirjoitti:Pari milliä ei riitä.
Ari tarkoitti kesärenkaita. :pappa:
Kesärenkaillekin suositellaan vähintään neljää milliä :roll: :D :D
Huoleton on Volvollinen mies ja aivan huoleton väykytön.
W210, "auto" jossa kromi on maalia ja vaihdelaatikko muovia.
Avatar
Harju
Viestit: 5514
Liittynyt: 27.2.2006 11:21

Viesti Kirjoittaja Harju »

AM kirjoitti:
Harju kirjoitti: ja vielä takana :shock: kyllä taakse kuuluu aina paremmat renkaat :ope:
:lol: :lol: Ja tämäkin väittely vielä 8) Jos nyt pakko laittaa huonommat johonkin päähän ja ajatellaan pelkkää ajettavuutta niin ehdottomasti huonommat taakse.Siis näissä isoissa takavetoisissa,pikkukinnereissä ja etuvetoisissa voi mennä toisinkin päin :roll:
kyllä tämänkin väittely vielä !

paremmat renkaat AINA taakse oli sitten veto missä päässä tahansa taikka molemmin päin :!: eikä auton paino/koko vaikuta mitenkään :amis_selittaa:
Avatar
Meissenkeri
Viestit: 3837
Liittynyt: 15.8.2006 2:10
Paikkakunta: pohjolan pääkaupunki

Viesti Kirjoittaja Meissenkeri »

AM kirjoitti:
Harju kirjoitti: ja vielä takana :shock: kyllä taakse kuuluu aina paremmat renkaat :ope:
:lol: :lol: Ja tämäkin väittely vielä 8) Jos nyt pakko laittaa huonommat johonkin päähän ja ajatellaan pelkkää ajettavuutta niin ehdottomasti huonommat taakse.Siis näissä isoissa takavetoisissa,pikkukinnereissä ja etuvetoisissa voi mennä toisinkin päin :roll:
Olet kyllä väärässä. Ajoharjoitteluradalla kävimme viimeviikolla Ladaa ja omia autoja ajamassa ja kyllä siellä tuli selväksi että huonot takarenkaat on varsinainen pommi isossa takavetoisessa autossa. Auto pyörähti väistökokeessa niin nopeasti että kuski ei kerennyt tehdä mitään. Joten olen sitä mieltä kuten ajoharjoitteluradan omistajakin että aina paremmat renkaat taakse.
AM
Mr.Tuning
Viestit: 5932
Liittynyt: 01.10.2005 19:17
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja AM »

Meissenkeri kirjoitti:
Olet kyllä väärässä.
Enkä ole,tai ainakaan en sitä ihan helpolla tunnusta :lol: 8)

Olen vain sitä mieltä kokemuksen kautta että jos jumpikumpi pää mersussa luistaa niin ennemmin perä.Etupäässä kun sijaitsee ne ohjaavat renkaat ja niitten suuntaan aina mennään.Jos niiltä pito häviää mennään sitten suoraan sinne minne keula näyttää, ei mitään tehtävissä...Jos perä irtoaa niin silti eturenkaat ohjaavat ja mennään siihen suuntaan mihin ne näyttää.Jotenkin tuntuu omituiselle että ei ehtisi mitään tekemään :roll:

Kun ei kerran kitka/nasta väittelystä tullut mitään niin kai tästä nyt vähän vääntöä saadaan aikaiseksi :oops: 8)

Niin ja kyllä itsekin laitan paremmat renkaat vetävälle akselille,en tosin siksi että olisi parempi ajaa vaan siksi että kuluvat tasaisemmin...
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29068
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Aina paremmat renkaat taakse vetotavasta riippumatta.
Avatar
Sami R
<b>Moderaattori</b>
Viestit: 2751
Liittynyt: 20.12.2005 17:10
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Sami R »

Huomasin tossa kun liukkaat kelit alkoivat, ettei luistavilla takarenkailla ole helppoa ajaa. Pyörähti melko helposti kun raja tuli vastaan. Paremmat olen pyrkinyt laittamaan aina taakse. Kun perä lähtee, ei pitävillä eturenkailla ole mitään tekoa. :?
W124 E320 TE
VW 1200
Honda CBR 1000 F
Avatar
Mariini
Herrasmies
Viestit: 1018
Liittynyt: 02.10.2005 17:17
Paikkakunta: Länsirannikko

Viesti Kirjoittaja Mariini »

Puskemalla kolari jotakin päin ei ole lähellekään niin vaarallinen kuin kylki edellä tolppaan tai vastaantulijaan, keulassa on mittaa imeä törmäysenergiaa pois, etubagit on paremmat kuin pienemmät sivubagit ja turvavyö toimii parhaiten pitkittäissuuntaisessa mällissä saati sivutörmäyksessä, sensijaan ovesta omaan tai apukuskin kylkeen on kauhean lyhyt matka pellin painua kasaan.
Avatar
Harju
Viestit: 5514
Liittynyt: 27.2.2006 11:21

Viesti Kirjoittaja Harju »

hyvä tapa testata tätä parempien renkaiden sijoittelua on:

radio-ohjattava auto etu/taka/neliveto ei väliä teippiä takarenkaiden päälle :!: jotta saadaan vähän liukkautta takapyörille :wink: koittakaapas :wink: mitä eikö oikeen ajo luonnistu 8)
Avatar
Jarno.V
Opel - spesialisti
Viestit: 1021
Liittynyt: 30.9.2005 18:12
Paikkakunta: Oulun seutu tällä kertaa

Viesti Kirjoittaja Jarno.V »

Joka vuosi talvirenkaat kun vaihtaa edestä taakse niin ei kerkeä niin suurta kulumiseroa tulla ja kaikki kuluu tasaisesti. Autosta riippumatta.
Tietty jos ajaa 60tkm talvessa niin eri asia.
Jos ei kulje niin kromaa se.
Avatar
veppe
Mekka-master
Viestit: 1715
Liittynyt: 02.10.2005 14:42
Paikkakunta: Tikkakoski

Viesti Kirjoittaja veppe »

Jarno.V kirjoitti:Joka vuosi talvirenkaat kun vaihtaa edestä taakse niin ei kerkeä niin suurta kulumiseroa tulla ja kaikki kuluu tasaisesti. Autosta riippumatta.
Tietty jos ajaa 60tkm talvessa niin eri asia.
Mulla on siitä kummasti kulunut, että nyt laitoin taakse jo toiselle talvelle samat renkaat. Sen sijaan eturenkaat ovat paljon pahemmin kuluneet, ennenkaikkea nastat kuluneet piikeiksi ja osa katkennut. Kyseessä HKPL2. Ja reilusti annan kenkää talvella, mutta ilmeisesti rajut jarrutukset kuitenkin kuluttavat pahemmin kuin reilu sutiminen vaikka ABSit onkin :D
AM
Mr.Tuning
Viestit: 5932
Liittynyt: 01.10.2005 19:17
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja AM »

Harju kirjoitti:hyvä tapa testata tätä parempien renkaiden sijoittelua on:

radio-ohjattava auto etu/taka/neliveto ei väliä teippiä takarenkaiden päälle :!: jotta saadaan vähän liukkautta takapyörille :wink: koittakaapas :wink: mitä eikö oikeen ajo luonnistu 8)
No joo,mikseipä näin jos mersussa olisi sama teho/painosuhde.Eli mersuun noin 2500 heppaa ja on/off kaasu niin tulos on sitten ihan vertailukelpoinen 8) Jotenkin en vaan osaa kuvitella tilannetta miten mersu salamannopeasti heittää ympäri ettei ehdi mitään tekemään..mutta näinhän moni on jo sanonut...

Periaatteena nyt vain väitän sitä että yliohjaava auto on helpompi hallita kuin aliohjaava.Tämähän nyt vain on minun mielipiteeni...Mutta oikeasti,kumpi on esim. kesken mutkan hankalampi hallita: auto joka lähtee puskemaan,vai auto joka lähtee luisuun?

No hirveitä kulumiserojahan ei renkaisiin tosiaan tule kun niitä eri akseleiden välillä vaihtelee.Jos ei paljon tule kilometrejä niin riittää hyvin kun joka talveksi vaihtaa eri päähän renkaat.
Avatar
Harju
Viestit: 5514
Liittynyt: 27.2.2006 11:21

Viesti Kirjoittaja Harju »

AM
esim mutkaisella tiellä 80km/h lähtee perä yllättäen alta mutkassa, niin kyl siinä todennäköisesti on kapiinissa käjet vähän aikaa kuin tynnyrin pesiällä :shock: entäs motarillla ohitettaessa :shock: ajourista noustessa takarenkaat jää raiteisiin ja keula menee palteen yli :eec:

ajaa sillä radio-ohjattavalla tasaista vauhtia sehän onnistuu mersullakin :wink: ja sitten käännös :wink: ai se pyörähti :idea:
Hemingway
Mr. Alipaine
Viestit: 384
Liittynyt: 08.10.2005 13:46

Viesti Kirjoittaja Hemingway »

AM kirjoitti:Periaatteena nyt vain väitän sitä että yliohjaava auto on helpompi hallita kuin aliohjaava.
Lievästi aliohjaava on kaikkein loogisin, rauhallisin ja turvallisin, herrasmiesmäisin. Korostan kuitenkin sanaa lievästi. Talvella auto ei saa olla äkkinäinen vikuroiva ori.

Hurja mies, yliohjaava auto ja takana huonot renkaat. Taidat olla taas yksi niitä kuskien kuskia, jotka aina ennättää oikaista luisun ennenkuin se edes alkaa.

Täytyy muistaa, että tarkoituksellinen luisuttelu on täysin eri asia, kuin se,että äkillisesti täytyy väistää hirveä, lasta, vastaantulevaa autoa tms , ja sen seurauksena auto lähtee luisuun. Silloin ehkä kaipaa niitä parempia taakse.

+80km/h kulkeva auto kyllä kääntyy, sen mitä korkeimmissaan tuossa vauhdissa pystyykään kääntämään, oli siellä edessä huonot tai ei. Risteyspuskemiset hämää monesti, tulee mieli että aina tämä puskee. Risteyksissä vauhdit ovat minimaaliset.

En ole hyvä kuski. Puutteita löytyy. Siksi ajan nastarenkailla, ja takana on paremmat renkaat. Gurut on sitten erikseen, renkailla kuin renkailla painetaan, ylväästi ja lujaa. Niin kauan ainakin, kunnes jotakin sattuu.

Ärsyttää sellaiset kirjoitukset, joista heijastaa oman ajotaidon pelastava vaikutus tilanteessa kuin tilanteessa. Sellaista ajotaitoa ei oikeasti ole. Ajoharjoitteluradalle ammatilaisten seuraan kuuntelemaan ja oppimaan, ja ennenkaikkea kokemaan.
124.023
AM
Mr.Tuning
Viestit: 5932
Liittynyt: 01.10.2005 19:17
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja AM »

Hemingway kirjoitti:
AM kirjoitti: Hurja mies, yliohjaava auto ja takana huonot renkaat. Taidat olla taas yksi niitä kuskien kuskia, jotka aina ennättää oikaista luisun ennenkuin se edes alkaa.

renkailla kuin renkailla painetaan, ylväästi ja lujaa. Niin kauan ainakin, kunnes jotakin sattuu.

Ärsyttää sellaiset kirjoitukset, joista heijastaa oman ajotaidon pelastava vaikutus tilanteessa kuin tilanteessa.Ajoharjoitteluradalle ammatilaisten seuraan kuuntelemaan ja oppimaan, ja ennenkaikkea kokemaan.
Joo-o.....Suomi 24 voisi olla taas oikea osoite joillekin kirjoittelijoille?Jos ei enää muuta keksitä niin pitää mennä henkilökohtaisuuksiin...Ihan miten vain.Itse en siihen jaksa alkaa,kuin ehkä joskus huumorilla höystettynä.

Ihan vain siksi olen erimieltä että olen eri mieltä ja sen kerron.En siis tarkoita missään nimessä että olisi turvallista kun takana on kesärenkaat talvella,vaan sitä että jonkin verran yliohjaava auto on mielestäni helpompi hallita isossakin vauhdissa kuin aliohjaava.
Avatar
Mariini
Herrasmies
Viestit: 1018
Liittynyt: 02.10.2005 17:17
Paikkakunta: Länsirannikko

Viesti Kirjoittaja Mariini »

Mikäs aliohjautuvuudessa niin pelottaa, autohan menee rauhallisesti eteenpäin kunnes nopeus laskee ja etupää saa taas pitoa, jos vastaohjaus menee yli tai jää vaillinaiseksi maantienopeuksissa niin tuloksena on lisää heittoja ja vastaheittoja. Varmasti osaavallekin haastavaa, mutta sille, joka ei ole tottunut moisiin "leikkeihin" niin pulssi nousee.

Uudella autolla asia on helppo, pusku lakkaa vain kääntämällä rauhallisesti jos väkisin meinaa mennä jotakin päin, ESP nappaa jarrulla lisää kääntömomenttia, samoin sivuheitto lakkaa kun vain pitää etupyörät suunnitellulla ajolinjalla eikä edes koitakaan alkaa itse oikomaan kun telematiikka on puuttunut ajolinjoihin. --->

Saattaa olla 'vanhalle rattimiehelle/naiselle' vaikea paikka olematta tekemästä mitään vastaohjauksia nykyaikaisissa autoissa, mutta se pitää vaan ajatella niin, että se auto ei ole ihminen, eikä sillä ole (vielä) silmiä, joten se ei osaa nähdä kokonaiskuvaa, se ymmärtää vain juuri senhetkisen tilanteen ja ainoina keinoina (mutta hyvinä) sillä on puuttua moottorin voimaan ja jarruihin kehittäen kääntömomenttia. Kun ei ala hosumaan vaan pitää renkaat ajolinjan mukaisena, auto ymmärtää että olisi tarkoitus mennä suoraan, mutta auto on joutumassa ei haluttuun sivuttaisliikkeeseen ja kehittää jarrulla oikaisevaa voimaa. Jos tässä vaiheessa itse pyrkii vastaohjaamaan rajusti... No, miettikääpä itse auton näkökulmasta, eli minne pyörät osoittaa, joten mikä onkaan jälleen auton haluttu suunta? Aivan, pitää ymmärtää se mitä kone "näkee" tilanteessa ja miten se pyrkii korjaamaan sitä, ettei itse mene sotkemaan tilannetta lisää. Ajonvakautuksen kanssa se ajaminen onkin huomattavasti erilaisempaa kuin jos vastaohjaukset pitäisi tehdä itse.

Auto tosin oppii vielä tällä vuosikymmenellä tietyn, pienen kääntökulman vastaohjauksen, kuten tiedämme, oikea-aikainen vastaohjaushan ei tarvitse suurta liikettä, kun tämä tulee niin alkuvaiheessa, ettei osa kuljettajista edes tajua alkavaa luistoa, tilanne on selvitetty ilman tarvetta rajumpiin toimiin
Hemingway
Mr. Alipaine
Viestit: 384
Liittynyt: 08.10.2005 13:46

Viesti Kirjoittaja Hemingway »

AM kirjoitti: Jotenkin en vaan osaa kuvitella tilannetta miten mersu salamannopeasti heittää ympäri ettei ehdi mitään tekemään..mutta näinhän moni on jo sanonut...
AM kirjoitti:Jos perä irtoaa niin silti eturenkaat ohjaavat ja mennään siihen suuntaan mihin ne näyttää.Jotenkin tuntuu omituiselle että ei ehtisi mitään tekemään Rolling Eyes
Halusin vain tuoda selvästi esille sen, että kirjoituksistasi kuultaa läpi, että olet keskivertoa parempi auton käsittelijä. Varmasti oletkin. Mutta asiantuntijoiden mukaan omasta mielestään taitavat ja huolettomat kuljettajat ovat rattijuoppojen jälkeen toiseksi vaarallisin kuljettajaryhmä.
AM kirjoitti:Joo-o.....Suomi 24 voisi olla taas oikea osoite joillekin kirjoittelijoille?Jos ei enää muuta keksitä niin pitää mennä henkilökohtaisuuksiin...Ihan miten vain.Itse en siihen jaksa alkaa,kuin ehkä joskus huumorilla höystettynä.
En menisi tekstejäni kuitenkaan Suomi24-tasoisiksi luokittelemaan. Henkilökohtaisuuksiin?

No, jospa tämä jo riittäisi tästä.
124.023
AM
Mr.Tuning
Viestit: 5932
Liittynyt: 01.10.2005 19:17
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja AM »

Hemingway kirjoitti: No, jospa tämä jo riittäisi tästä.
Juu,eiköhän tämä riitä tästä tällä erää 8) Ei jaksa alkaa toisten haukkumislinjalle...Asiat riitelevät,eivät ihmiset :wink:

PS: Ja tottakai olen keskivertoa parempi kuljettaja,eivätkös melkein kaikki :shock: :lol:
jkvi
Viestit: 460
Liittynyt: 05.11.2005 19:43
Paikkakunta: Suomussalmi

Viesti Kirjoittaja jkvi »

Täytyy muistaa, että tarkoituksellinen luisuttelu on täysin eri asia, kuin se,että äkillisesti täytyy väistää hirveä, lasta, vastaantulevaa autoa tms , ja sen seurauksena auto lähtee luisuun. Silloin ehkä kaipaa niitä parempia taakse.
Muutama vuosi sitten jouduin tuohon hirvi-tilanteeseen ja vaikka luulin olevani myös se "kuskien kuski" on mielipide nykyisin se "paremmat taakse" jos renkaissa on oleellinen ero.
Kävi myös niin, että tuon rysäyksen jälkeen oli korjaamon jäljiltä uudet renkaat edessä ja takana sitten ne selvästi huonommat ja silloin tuon hengenvaarallisuuden erottikin selvästi.
Avatar
Pappi
<b>Moderaattori</b>
Viestit: 10585
Liittynyt: 30.9.2005 17:14

Viesti Kirjoittaja Pappi »

Oman ongelman tässä asiassa ratkaisin seuraavasti...
Ostin volvoon antlia vannesarjan, jonka mukana tuli melkein uudet nokian hakkapeliitta Q 195/65 15" renkaat. Velipoika tuossa valitteli, että hänellä on kelvottomat talvirenkaat passatissaan. Nostelin äsken vanteet vollen konttiin ja keskiviikkona käymme rengasliikkeessä... Ajakoot velipoika nuo kitkat pois, koska se mitä minä ajattelin ei onnistu minun siviilirohkeudella.
http://www.tuulilasi.fi/valokeila/?suba ... cle=113132
Eli meinasin ensin, että ajelen noilla kitkoilla kevään ja kesän mutta...

:wink:
Skodillac: Kuva Origami: Kuva
Avatar
L.Samarialainen
Viestit: 2178
Liittynyt: 05.11.2005 17:27

Viesti Kirjoittaja L.Samarialainen »

Mitenkäs lienee arvon raati kun renkaat joutuvat Libanoniin barrikaadille, niin sytytetäänkö ne alta vai päältä? :huh:
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleinen tekniikkakeskustelu”