Mersun uusi 4-sylinterinen CDI, jopa 204hv ja 500Nm

Koeajot, tyyppiviat, kulutukset, rengasasiat jne...
Avatar
Melitos
Viestit: 2652
Liittynyt: 19.9.2005 19:53
Paikkakunta: Vaasa

Mersun uusi 4-sylinterinen CDI, jopa 204hv ja 500Nm

Viesti Kirjoittaja Melitos »

Mersu on esitellyt seuraavan sukupolven CDI-moottorinsa speksejä.

2,15 litraa
136-204hv
330-500Nm

Moottorinohjausyksikön ohjelmoijilla on ollut todella hauskaa kun ovat saaneet 200CDI-malliin huipputehoksi 136hv välille 3000-4600rpm. Ei tarvinne miettiä onko tehoja rajoitettu softalla. :D

Tehokkaimmassa mallissa kaksivaiheinen ahtojärjestelmä.

2000 bar commonrail pietsosuuttimilla

Sitten niitä ehkä vähemmän mukavia ominaisuuksia:
Nokkaketjunvaihtajien riemastukseksi jakopää on siirretty koneen keulalta takapäähän.

"electrically controllable water and oil pump which can be activated in accordance with requirements"

Eli sähköiset öljy- ja vesipumput? Mukavaa kun koneesta katoaa öljynpaineet jos joku liitin vähän hapettuu... :x :x :x

Lisätietoa lontoon murteella:
http://www.worldcarfans.com/9080410.007 ... sel-engine

EDIT: Ja onhan tuo juttu suomeksikin: http://fi.worldcarfans.com/9080411.002/ ... lmoottorit


Tehokkaimman version (250CDI) käppyrät:
Kuva

Jakopää :x :
Kuva
Viimeksi muokannut Melitos, 14.4.2008 18:26. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
I drive an Opel. What's your excuse?
Avatar
Jiitek
aktiivimeseläinen
Viestit: 2352
Liittynyt: 18.12.2005 11:10
Paikkakunta: Oulunseutu

Viesti Kirjoittaja Jiitek »

Saapas nähdä milloin nokkiakin aletaan pyörittää sähköllä tai jätetään akselit pois kokonaan. Tekniikan edellytyksethän tuohon olisi jo olemassa.
Avatar
J.T.S
Peräkylän pimentäjä
Viestit: 3429
Liittynyt: 30.9.2005 12:37
Paikkakunta: Syrjäkylä

Viesti Kirjoittaja J.T.S »

Ei paha. :shock:
Tuo on mukava, kun nuo mallimerkinnät ovat alkaneet palata noihin -00 ja -50:ntä päätteisiin. Niinku esmes tuo 250cdi. Kolmesatanen sais tehhä vielä comepäkin. :lol:
BMW 318d -09
nyffikaakoo
Viestit: 159
Liittynyt: 19.1.2008 20:05
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja nyffikaakoo »

Tuossakin ois ollu rattaita sevverran että ketjusta ois voinu luopua kokonaan...

Se sähköinen venttiilinohjaus sais kyllä tulla sarjavalmisteisiin, noi alkaa vaikuttaa todella vanhentuneilta systeemeiltä. Kuuluvat mobilismisarjaan. Tietty samaten oon ootellu kaksipolttoainejärjestelmien tuloa, kun niillä kuulemma saa esim. dieseleitten puristussuhteenkin korotettua puolella... :D
Avatar
Hamis
Viestit: 402
Liittynyt: 02.8.2007 9:01
Paikkakunta: Raahe

Viesti Kirjoittaja Hamis »

Niin nuita moottoreitako saa ikeastaki?
Kuva

:ei_tajuu:
Avatar
jari_w123
Mersutohtori
Viestit: 1919
Liittynyt: 11.2.2006 0:35
Paikkakunta: kokkola

Viesti Kirjoittaja jari_w123 »

Bemarinkin uusissa 4syl diesel moottoreissa on jakopää vauhtipyörän takana,mikähän idea tuossa sitten on?
W123 300TD farkkupaku
W123 300 turbodiesel sedan
Avatar
Melitos
Viestit: 2652
Liittynyt: 19.9.2005 19:53
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja Melitos »

jari_w123 kirjoitti:Bemarinkin uusissa 4syl diesel moottoreissa on jakopää vauhtipyörän takana,mikähän idea tuossa sitten on?
Tuossa artikkelissa mersu perusteli muutosta jalankulkijaturvallisuudella. Eli konepellin alla on paremmin tyhjää jolloin pelti antaa periksi kuskin kaahatessa suojatiellä jalankulkijan päälle. Näin jalankulkijaparka vaurioituu vähemmän.
I drive an Opel. What's your excuse?
Avatar
Meissenkeri
Viestit: 3837
Liittynyt: 15.8.2006 2:10
Paikkakunta: pohjolan pääkaupunki

Viesti Kirjoittaja Meissenkeri »

Tosiaanki. Kun on jo tuommoinen hammasratashässäkkä raennettu niin eikö sen vedon olisi voinut rakentaa hammasrattailla loppuun asti :?:
Avatar
Jiitek
aktiivimeseläinen
Viestit: 2352
Liittynyt: 18.12.2005 11:10
Paikkakunta: Oulunseutu

Viesti Kirjoittaja Jiitek »

Melitos kirjoitti:
jari_w123 kirjoitti:Bemarinkin uusissa 4syl diesel moottoreissa on jakopää vauhtipyörän takana,mikähän idea tuossa sitten on?
Tuossa artikkelissa mersu perusteli muutosta jalankulkijaturvallisuudella. Eli konepellin alla on paremmin tyhjää jolloin pelti antaa periksi kuskin kaahatessa suojatiellä jalankulkijan päälle. Näin jalankulkijaparka vaurioituu vähemmän.
Alkaa näkymään viistokeulamersuja, tai jos se tila todellakin jätetään tyhjäksi. :D Subaru onkin näköjään näissä asioissa valovuoden edellä muita.
Avatar
Jarno.V
Opel - spesialisti
Viestit: 1021
Liittynyt: 30.9.2005 18:12
Paikkakunta: Oulun seutu tällä kertaa

Viesti Kirjoittaja Jarno.V »

Volvon uudessa 3.2 kuutoskoneessa on just samanlainen jakopää, tilan takia tuollainen, tuo vitja kun on tavallaan jo laatikon päällä.
Oisko mersulle tulossa siis tuosta pitempiä, eli suorat 5 ja 6 koneet :?:
Jos ei kulje niin kromaa se.
Avatar
J.T.S
Peräkylän pimentäjä
Viestit: 3429
Liittynyt: 30.9.2005 12:37
Paikkakunta: Syrjäkylä

Viesti Kirjoittaja J.T.S »

Lieneekö huoltotoimien "helppouteen" ( :? :lol: ) vaikutusta tuolla uudella ketjun paikalla..? :roll: (Tai eihän se varmasti suunnitelluilla ajomäärillä mitään huoltoa... :roll: )
BMW 318d -09
Avatar
Melitos
Viestit: 2652
Liittynyt: 19.9.2005 19:53
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja Melitos »

Jaa niin tuo artikkeli on suomenkielisenäkin:
http://fi.worldcarfans.com/9080411.002/ ... lmoottorit
Jarno.V kirjoitti:Volvon uudessa 3.2 kuutoskoneessa on just samanlainen jakopää, tilan takia tuollainen, tuo vitja kun on tavallaan jo laatikon päällä.
Oisko mersulle tulossa siis tuosta pitempiä, eli suorat 5 ja 6 koneet :?:
Tuskin. Eihän nuo täysalumiiniset V6 dieselit ole montaakaan vuotta olleet tuotannossa.
I drive an Opel. What's your excuse?
Avatar
tähtikuljettaja
Mersuvelho
Viestit: 1914
Liittynyt: 05.11.2006 19:30
Paikkakunta: Lounais-Suomi

Viesti Kirjoittaja tähtikuljettaja »

Siis kai ketjun poistaminen kokonaan on aika vaikeata kun ajattelee kansipahvin tuomia välyksiä, tai pitäisi saada kaksi ratasta rinnan siihen kansisauman kohdalle???

Mutta onhan ketju sentään pujoteltu niin ettei sitä tarvitse katkaista huoltotöissä. Hölmömpi olisi laittanut remmin kiertämään alakerrasta niin että vaihtaessa pitäisi katkaista kone :)

Siis puhuiko joku oikeasti sähkökäyttöisistä venttiileistä sarjavalmisteisessa autossa, vaiko sähköisesti ohjatusta ajoituksesta? Tossa nyt säätöjäkään ei pahemmin tarvita kun ilmaa pumpataan "tarpeeksi".

Ja eikös se sähköinen öljypumppu ollut vain mäntien jäähdytykseen tarvittavalle öljylle, ei muulle voitelulle.
nyffikaakoo
Viestit: 159
Liittynyt: 19.1.2008 20:05
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja nyffikaakoo »

Siis kai ketjun poistaminen kokonaan on aika vaikeata kun ajattelee kansipahvin tuomia välyksiä, tai pitäisi saada kaksi ratasta rinnan siihen kansisauman kohdalle???
Enpäs tiedä ongelmista - on niitä kummiskin tehty, "kuningasakselilla" ainakin (autoissa joku Bentley?) ja kukaties muinakin ratkaisuina... Ois se ainakin erikoinen... Prätkissä vissiin ainakin Hondalla ja Ducatilla on jotain kokemusta:

Kuva

Kai tuossa aiemmin myös haikailtiin täysin sähköistä venttiilikoneistoa ettei pelkästään ajoitusta...
Avatar
markusm
Häjy
Viestit: 2747
Liittynyt: 09.10.2005 1:43
Paikkakunta: pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja markusm »

nyffikaakoo kirjoitti:Tuossakin ois ollu rattaita sevverran että ketjusta ois voinu luopua kokonaan...

Se sähköinen venttiilinohjaus sais kyllä tulla sarjavalmisteisiin, noi alkaa vaikuttaa todella vanhentuneilta systeemeiltä. Kuuluvat mobilismisarjaan. Tietty samaten oon ootellu kaksipolttoainejärjestelmien tuloa, kun niillä kuulemma saa esim. dieseleitten puristussuhteenkin korotettua puolella... :D
tuota tuota, eikös siitä ollut jotain puheita sellaiset 4 vuotta sitten volvon kehityspuolella. muistaakseni silloinsellaista jostainjulkaisusta luin.

kuinkas muuten saabin muuttuvapuristuksisten koneiden kehitys on menny, niistäkin oli puhetta joitain vuosia sitten, luin niistä viimmeksi vuosi sitten jonkunjutun että olivat testaus vaiheessa. :?:

ei ole tullut seurattua niin tarkasti että olisi jäänyt enenpää mieleen :?
- Voi sitä elettyä elämää- Ja juhlittua yötöntä yötä-
Avatar
Jiitek
aktiivimeseläinen
Viestit: 2352
Liittynyt: 18.12.2005 11:10
Paikkakunta: Oulunseutu

Viesti Kirjoittaja Jiitek »

tähtikuljettaja kirjoitti:Siis kai ketjun poistaminen kokonaan on aika vaikeata kun ajattelee kansipahvin tuomia välyksiä, tai pitäisi saada kaksi ratasta rinnan siihen kansisauman kohdalle???

Mutta onhan ketju sentään pujoteltu niin ettei sitä tarvitse katkaista huoltotöissä. Hölmömpi olisi laittanut remmin kiertämään alakerrasta niin että vaihtaessa pitäisi katkaista kone :)

Siis puhuiko joku oikeasti sähkökäyttöisistä venttiileistä sarjavalmisteisessa autossa, vaiko sähköisesti ohjatusta ajoituksesta? Tossa nyt säätöjäkään ei pahemmin tarvita kun ilmaa pumpataan "tarpeeksi".

Ja eikös se sähköinen öljypumppu ollut vain mäntien jäähdytykseen tarvittavalle öljylle, ei muulle voitelulle.

Niin, ne ei sähköjohdot olis muutaman satikan asennonmuutoksista moksiskaan, taikka mistäpä sitä tietää. Tuntuu noita johtosarjavikoja olevan liikkeellä ja muissakin kuin mersuissa. :roll:

Mäntämoottori on aataminaikuinen laite ja vaikka sen ympärille ympätään kuinka paljon uutta tekniikkaa tahansa se ei siitä mihinkään muutu. Se kun vain sattuu olemaan halpa valmistaa, käyttää energialähteenään niin halpaa ja energiasisällöltään hyvää hiilivetynestettä ja mitä muuta, eipä kovin paljoa muuta.
kardaani
tolokun taksari
Viestit: 1476
Liittynyt: 06.6.2006 22:17
Paikkakunta: helsinki

Viesti Kirjoittaja kardaani »

jari_w123 kirjoitti:Bemarinkin uusissa 4syl diesel moottoreissa on jakopää vauhtipyörän takana,mikähän idea tuossa sitten on?
Sitä en tiedä miksi, mutta kuten olen monessa yhteydessä toistanut-BMW on moottoritekniikan suunnannäyttäjä-mersu tulee tällä hetkellä BMW:n kehityksen mukana. Ne ominaisuudet mitä on BMW:ssä tulevat MB:lle pienellä viiveellä-kaksoisahdossa BMW sai odottaa MB:tä perässä yllättävän monta vuotta.
Hyvä, että joku keksii uutta ja ei jähmetytä paikalleen.
Avatar
jari_w123
Mersutohtori
Viestit: 1919
Liittynyt: 11.2.2006 0:35
Paikkakunta: kokkola

Viesti Kirjoittaja jari_w123 »

Niin onhan se hyvä että keksitään uutta mutta olisi se jakopää silti saanut jäädä oikeaan paikkaansa moottorin etupäähän kun sitä kuitenkin joutuu jossain vaiheessa aukoa :? .
W123 300TD farkkupaku
W123 300 turbodiesel sedan
Avatar
jusamb
Väyrys-Fani
Viestit: 3861
Liittynyt: 30.9.2005 12:52
Paikkakunta: Näillä main

Viesti Kirjoittaja jusamb »

jari_w123 kirjoitti:Niin onhan se hyvä että keksitään uutta mutta olisi se jakopää silti saanut jäädä oikeaan paikkaansa moottorin etupäähän kun sitä kuitenkin joutuu jossain vaiheessa aukoa :? .
Jospa ne sakut ovatkin nyt tehneet ihan virallisestikin kertakäyttömersun (max 4 vuotta / 200.000 km) jossa ei jakopäitä availla. :roll: :wink:
Huoleton on Volvollinen mies ja aivan huoleton väykytön.
W210, "auto" jossa kromi on maalia ja vaihdelaatikko muovia.
Avatar
jari_w123
Mersutohtori
Viestit: 1919
Liittynyt: 11.2.2006 0:35
Paikkakunta: kokkola

Viesti Kirjoittaja jari_w123 »

jusamb kirjoitti:
jari_w123 kirjoitti:Niin onhan se hyvä että keksitään uutta mutta olisi se jakopää silti saanut jäädä oikeaan paikkaansa moottorin etupäähän kun sitä kuitenkin joutuu jossain vaiheessa aukoa :? .
Jospa ne sakut ovatkin nyt tehneet ihan virallisestikin kertakäyttömersun (max 4 vuotta / 200.000 km) jossa ei jakopäitä availla. :roll: :wink:
Aivan :lol: ,vaihetaan vaan konetta sitte ku jakopäätä tarvis avata.Kertakäyttö on tämänpäivän avainsana :ope: ja asiakas maksaa.
W123 300TD farkkupaku
W123 300 turbodiesel sedan
Avatar
Malm
W123-Spesialisti<br>Räikkäpää
Viestit: 1657
Liittynyt: 23.10.2005 18:00
Paikkakunta: Limika/Oulu

Viesti Kirjoittaja Malm »

Meinaakos ne korjaamon sedät että tuo ois ihan mahoton homma vaihtaa tuolta tuo ketju ? Eikai se ole kuin pikkasen ahtaammaassa paikassa vain :D :D :lol:
W203.016
W124.185 (250TD-PA) ® Mesen linttaklubi :kuningasajatus:
W123.130 tallissa lepäilee
Emännällä Passatti
Kuvaja
Hellan Myllyttäjä
Viestit: 473
Liittynyt: 02.8.2007 16:22
Paikkakunta: p-pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja Kuvaja »

nyffikaakoo kirjoitti: Enpäs tiedä ongelmista - on niitä kummiskin tehty, "kuningasakselilla" ainakin (autoissa joku Bentley?) ja kukaties muinakin ratkaisuina... Ois se ainakin erikoinen... Prätkissä vissiin ainakin Hondalla ja Ducatilla on jotain kokemusta:

Kuva
Tai vaikka mersu D.III moottorillaan (aiempiakin MB koneita akselilla on):

Kuva

:shock: jaa niin nyt mentiin ilmailun siipien havinaan :lol:
Sampo N.
Virallinen Oikolukija
Viestit: 6252
Liittynyt: 05.10.2005 8:35
Paikkakunta: Vantaa, melkein Kerava.

Viesti Kirjoittaja Sampo N. »

Mites sitten kun jakopäähän pitää vaihtaa jotain muuta kuin ketju. Pannu irti vaan :eec: :?:.
Avatar
jari_w123
Mersutohtori
Viestit: 1919
Liittynyt: 11.2.2006 0:35
Paikkakunta: kokkola

Viesti Kirjoittaja jari_w123 »

Malm kirjoitti:Meinaakos ne korjaamon sedät että tuo ois ihan mahoton homma vaihtaa tuolta tuo ketju ? Eikai se ole kuin pikkasen ahtaammaassa paikassa vain :D :D :lol:
Audissa vissiin joutuu koneen nostamaan keulilta jos jakopäätä pitää purkaa :?: .Tuo mahdottomuus riippuu vähän siitä että mitä pitää tehä ja miten motti on huoneeseensa sijoitettu :roll: .Täytyypä hieman tutkia asiaa kun ens kerralla tulee E90 318d bemu lämmittimen ja sisähaaroituksen asennukseen :wink: .
W123 300TD farkkupaku
W123 300 turbodiesel sedan
Avatar
Vensku_
aktiivimeseläinen
Viestit: 2255
Liittynyt: 02.8.2007 12:58
Paikkakunta: Inksa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Vensku_ »

Mutta aikas lyhyen oloinen tuo ketju kumminkin, että liekö se kuitenkaan niin paha vaihtaa kuin mitä korjaamosepät täällä pelkää? :D

Ja onhan Transukopterin 2,5TDI kone hammasratas jakopäällä, taas on joku edellä muita joissan asioissa...

Samoten vw oli laskenut nyt uusien Common rail koneiden railipainetta... Silti oli koneen ominaisuudet parantunu. Ja muut vaan nostaa sitä... :shock:

Äh, kuulostaa liian hyvältä tuo vw mun suusta! :x

BMW:n valvetronic vaan joka moottoriin, ja yhdistellään vielä siihen kaksoisahtaminen, sitte vaikka vanos (lienee turha valvetronic -moottorissa...) Mitäs kivoja vielä keksittäis? :lol:
Sprinter W902 208D '96 om601
Sprinter W903 310D '97 om602
Muita häkkyröitä:
BMW 530d Touring '99, Mazda 323 1,5 '89,
Mitsut: Galant 2,4GDI A '00, Galant 2,0 Stw '98, Galant 2,0 A GLS '97, Lancer GLXi 1,5 '91
Avatar
Lucky-Dog
<b>Ylläpitäjä</b>
Viestit: 7715
Liittynyt: 19.9.2005 21:05
Paikkakunta: Alabama / Seinäjoki

Viesti Kirjoittaja Lucky-Dog »

Vensku_ kirjoitti:

Ja onhan Transukopterin 2,5TDI kone hammasratas jakopäällä, taas on joku edellä muita joissan asioissa...
Aivan varmasti on edellä, ainakin laskun loppusummassa kun tehdään pikku huolto jakopäähän :happy:
They call me....Lucky-DoOOOG every place where i go....
http://www.mbkoskinen.fi
Avatar
tuc
Ekomies
Viestit: 830
Liittynyt: 30.10.2005 1:59
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja tuc »

Vaikuttaa ihan hemmetin hyvältä moottorilta.

Ainoa ongelma on se, että BMW:n tämän sukupolven 2-litrainen täyttää jo nuo speksit esim. 123d-mallissa:

Tuplaturbo 204hv ja vääntöä 400Nm (okei, väännössä jäädään jälkeen).

edit: jaa että tänä vuonna jo noita pannaan kiinnikin autoihin! Hienoa!
2005 S 500 L
1995 C 220 Elegance
nyffikaakoo
Viestit: 159
Liittynyt: 19.1.2008 20:05
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja nyffikaakoo »

Eihän toi ketju tuossa "uudessa" moottorissa hankala lie vaihtaa, kun on lyhyt ja sivussa?

Mutta mitenkä se ransukopterin pikkuhuolto eli parin rattaan vaihto on kalliimpi jonku toisen mosan ketjun vaihtoa - tai ketjun ja parin rattaan?
Avatar
Lucky-Dog
<b>Ylläpitäjä</b>
Viestit: 7715
Liittynyt: 19.9.2005 21:05
Paikkakunta: Alabama / Seinäjoki

Viesti Kirjoittaja Lucky-Dog »

Jaa-a, oisko se bout näin:
- jakopään ketjun vaihto = ventiilikoppa pois
- rattaiden vaihto = kone pois :roll:

.....ja tuo jälkimmäinen vaihtohtohan on näköjään tulossa Mersuihinkin,
toki sen ketjun saa nykästyä koneeseen päin 8)

Tuskin noita rattaita nyt tarvitsee kovin usein huoltaa jos lainkaan,
mutta helpompaa / halvempaa se on tehdä jos ne olisivat etupäässä ja rakenne olisi toteutettu vielä irroitettavalla jakopäänkotelolla.
They call me....Lucky-DoOOOG every place where i go....
http://www.mbkoskinen.fi
Avatar
Ville S.
VAG asiantuntija
Viestit: 544
Liittynyt: 01.10.2005 11:54
Paikkakunta: Ylivieska

Viesti Kirjoittaja Ville S. »

Lucky-Dog kirjoitti:
Vensku_ kirjoitti:

Ja onhan Transukopterin 2,5TDI kone hammasratas jakopäällä, taas on joku edellä muita joissan asioissa...
Aivan varmasti on edellä, ainakin laskun loppusummassa kun tehdään pikku huolto jakopäähän :happy:
Ainaskaan 500tkm:n matkalla ei oo tarvinnu. Muutenkin pitkälle kehittynyt tuo portterin kone, ei yhtään hihnaa ja kokonaan alumiinia.

Rataskäyttö on kallis valmistaa ja aiheuttaa melua pakollisten välystensä takia. Tuo takapään ketju mesessä ja audissa jne. tuskin tarvii huoltoa elinikänsä aikana. Varmasti pienimmästä päästä riesoja kys. autoissa.
E290 Turbodiesel Avantgarde
Audi A4 2,8 quattro tiptronic
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleinen tekniikkakeskustelu”