Raskas kalusto

Koeajot, tyyppiviat, kulutukset, rengasasiat jne...
Vastaa Viestiin
Avatar
Laaksonen
aktiivimeseläinen
Viestit: 9026
Liittynyt: 17.7.2007 23:39
Paikkakunta: Hollola

Viesti Kirjoittaja Laaksonen »

Laaksonen kirjoitti:Tässä se vihdoin pitäisi olla; uusi Actros ilman peitteitä:
Kuva 8)
Tässä vihdoin video tulevasta Actroksesta:
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=XXqu6ZHqrNk[/youtube] :jerkit:
Kuva
Avatar
Laaksonen
aktiivimeseläinen
Viestit: 9026
Liittynyt: 17.7.2007 23:39
Paikkakunta: Hollola

Viesti Kirjoittaja Laaksonen »

Uuden Actroksen teho- & vääntökäyrät:
Kuva
Kuva
Kimmo Koo
Viestit: 3518
Liittynyt: 02.12.2007 20:31
Paikkakunta: Koskella TL
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Kimmo Koo »

Jokohan nuo käyrät pitäis paikkaansa käytännössä :?: :shock:
Tyhmyys on ehtymätön luonnon vara.
Sillä se voittaa aina määrällään.
Avatar
Laaksonen
aktiivimeseläinen
Viestit: 9026
Liittynyt: 17.7.2007 23:39
Paikkakunta: Hollola

Viesti Kirjoittaja Laaksonen »

Actroksen hyttivaihtoehdot:
Kuva
lisää täällä. :wink:
Kuva
Avatar
Laaksonen
aktiivimeseläinen
Viestit: 9026
Liittynyt: 17.7.2007 23:39
Paikkakunta: Hollola

Viesti Kirjoittaja Laaksonen »

Agco Sisu Power (ent. Valmet diesel) kehittämässä 16,8 l V12-moottoria:
Kuva
http://www.sisua.net/forum/viewtopic.ph ... 6&start=30
Kuva
Avatar
Sergey
VanneSpecialisti
Viestit: 7836
Liittynyt: 18.11.2006 16:27
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Sergey »

on se aika komian näköstä kun Sirkuksen karavaani tulee. Koko laivalasti oli täys noita. Jonku 30-40 yhdistelmää ja yhtä monta asuntovaunua, mallia ISO. Taino kai ne meni jo rekka kategoriaan. Asuntovaunuissa oli liki poikkeuksetta veturina mersu ja tommonen 2-3m pitkä kontti. Sitten eläinkuljettajina isot skaaniat ja volvot.

KuvaKuva
I started out with nothing. And I've still got most of it left!
S124 E220TCDI Aut.
C124 300CE-24 Aut.
W140 S350TD Aut.
A6 2.5TDI Quattro Man.
Avatar
Laaksonen
aktiivimeseläinen
Viestit: 9026
Liittynyt: 17.7.2007 23:39
Paikkakunta: Hollola

Viesti Kirjoittaja Laaksonen »

Tässä ehkä Suomen hienoin kiertuerekka:
Kuva
Kuva
Kimmo Koo
Viestit: 3518
Liittynyt: 02.12.2007 20:31
Paikkakunta: Koskella TL
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Kimmo Koo »

Tuotahan se Tomppa ååkas jokunen vuosi takaperin.
Tuolla kun liikkuu niin ei tarvii viikonloppuisin juur kotona oleskella. Tomppa kävi tuolla Euroopassakin jollain messuilla.
Tyhmyys on ehtymätön luonnon vara.
Sillä se voittaa aina määrällään.
Avatar
Laaksonen
aktiivimeseläinen
Viestit: 9026
Liittynyt: 17.7.2007 23:39
Paikkakunta: Hollola

Viesti Kirjoittaja Laaksonen »

Tulevan Actroksen moottorivaihtoehdot:
Kuva
saks.k. Wikipedia-artikkelista
V-moottorit ovat siis jäneet historiaan ja tulevaisuudessa on varmasti odotettavissa jopa 600-700hv:n huipputehoja. :roll:
Kuva
Avatar
Leemu
aktiivimeseläinen
Viestit: 2269
Liittynyt: 13.9.2006 18:02
Paikkakunta: Jokioinen

Viesti Kirjoittaja Leemu »

..
Viimeksi muokannut Leemu, 18.5.2021 16:10. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
JP74
Viestit: 721
Liittynyt: 08.11.2005 7:16
Paikkakunta: Jyväskylän MLK

Viesti Kirjoittaja JP74 »

Lienee melkoinen keräilyharvinaisuus jossain vaiheessa v8+fuller yhdistelmällä varustettu PolarSisu. Tuskin ehtivät montaa tehdä, kun v8 tuotanto loppuu. Ja aika harvakseltaan noita muutenkaan myydään.
Avatar
Laaksonen
aktiivimeseläinen
Viestit: 9026
Liittynyt: 17.7.2007 23:39
Paikkakunta: Hollola

Viesti Kirjoittaja Laaksonen »

Leemu kirjoitti:
Laaksonen kirjoitti: V-moottorit ovat siis jäneet historiaan
Katos vaan.. Sisuun kai on kuitenkin tyrkyllä V8 konetta :roll:
No johonkin ne täytyy saada menemään jos ei itselle enää kelpaa..
Sisussa kokeiltu ennenkin (Cumminsin) V8:a
Sisu Auto kirjoitti:1966: Cummins-dieselmoottoreiden käyttö Sisu-autoissa ja ratatyövaunuissa alkaa, aluksi V8-versioina.
http://www.sisuauto.com/sisu-auton-historia-0
Viimeksi muokannut Laaksonen, 06.7.2013 16:13. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Kuva
Avatar
Laaksonen
aktiivimeseläinen
Viestit: 9026
Liittynyt: 17.7.2007 23:39
Paikkakunta: Hollola

Viesti Kirjoittaja Laaksonen »

Super-Sisut:
Kuva
K50 SS
moottori: Rolls Royce R6 12.17 l
teho: 300hv

Kuva
SRH 450 CKS
moottori: Cummins R6 18,9 l
teho: 600hv
Kuva
Avatar
Easy Rider
hupimestari
Viestit: 8062
Liittynyt: 05.7.2007 19:15
Paikkakunta: Kökkelin kinkamalla

Viesti Kirjoittaja Easy Rider »

K50 olis aika mörkö, jos olis isot pulleat rupulirenkaat alla. 8)
Vetonivel on takavetosessa tarpeeton.
Avatar
Väsynyt Mies
Tolokun mies
Viestit: 1359
Liittynyt: 22.5.2007 21:55
Paikkakunta: Kotka

Viesti Kirjoittaja Väsynyt Mies »

Easy Rider kirjoitti:K50 olis aika mörkö, jos olis isot pulleat rupulirenkaat alla. 8)
Eikös nuo K50.set valmistettu vartavasten jollekkin kaivosyhtiölle louheen ajoon. Nuissa kärryissä oli muistaakseni sivukipit, josta se luohe kipattiin suoraan kuljettimelle.
Välillä vähän vastoinkäymisiä ja sitten taas pettymyksiä.

Nyk.
X204.984
S203.246
Ex.
S202.078
S210.261
Avatar
Laaksonen
aktiivimeseläinen
Viestit: 9026
Liittynyt: 17.7.2007 23:39
Paikkakunta: Hollola

Viesti Kirjoittaja Laaksonen »

Väsynyt Mies kirjoitti:
Easy Rider kirjoitti:K50 olis aika mörkö, jos olis isot pulleat rupulirenkaat alla. 8)
Eikös nuo K50.set valmistettu vartavasten jollekkin kaivosyhtiölle louheen ajoon. Nuissa kärryissä oli muistaakseni sivukipit, josta se luohe kipattiin suoraan kuljettimelle.
Ainakin tuo SRH 450 oli tuollainen:
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=BFT-E5Kj6BQ[/youtube]
Kuva
Avatar
JP74
Viestit: 721
Liittynyt: 08.11.2005 7:16
Paikkakunta: Jyväskylän MLK

Viesti Kirjoittaja JP74 »

Millä logiikalla muuten poliisi kirjoittaa sakkoja noista jarru yms. vioista tienpäällä? Jos perävaunusta on jostain pyörästä tehot pois, ei sitä pysty huomaamaan ratin takana mitenkään. Sakot tulee kuitenkin herkästi.

Jos vien jarruvikaisen tai muuten viallisen kuorma-auton tai perävaunun ajamalla katsastukseen, niin eipä sieltä sakkoja tule. Jos tulisi, alkaisi kortilliset asentajat yms. käymään jossain vaiheessa vähiin :roll:
Avatar
Cee220
Viestit: 473
Liittynyt: 02.12.2010 17:44
Paikkakunta: Kellokoski

Viesti Kirjoittaja Cee220 »

saahan ne sakot henkilöautollakin tienpäällä,jos sattuu dyno eteen.
kaluston oltava liikennekelpoista,varmasti löytyy tieliikennelaista :contract:
tosin ajan itekin rekkaa,ja kyllä se älyttömältä väliin tuntuu
3*chevy van
mersut:
w124 300e aut.-86 EX
w202 220d aut.-96 EX
w202 250td aut.-97 EX
w124 300e aut-85 `amg´ pojan kanssa EX
s210 320cdi aut EX
W203 200cdi aut-02,ex by los termitos
w202 180 aut-94 ex
BMW e39 530 tdsa-98 ex
S210 320cdi aut.01
Avatar
Meissenkeri
Viestit: 3837
Liittynyt: 15.8.2006 2:10
Paikkakunta: pohjolan pääkaupunki

Viesti Kirjoittaja Meissenkeri »

Jarrut pitää olla kunnossa, vai onko täysin tuntematon asia :?: Auton- tai peräkärryn valmistajan huolto-ohjeen mukaisesti jarrut huolletaan ja testataan. Niistä on dokumentit hansikaslokerossa. Tienpäällä kysyttäessä dokumentit esitetään ja sakkoja ei tule. Silloin auton omistaja on valmistajan ohjeen mukaisesti tehnyt kaiken mitä voi, ja oikein.

Ei nämä jarruasiat tosiaan ole niin monimutkaisia että niitä ei Suomessa voitaisi hoitaa kunnolla.
Avatar
pupetti
saranapuolen kulkija
Viestit: 4238
Liittynyt: 20.2.2008 11:13
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja pupetti »

Meneppä meissenkeri kertomaan tuo suurten kuljetusyritysten kuljetuksista vastaavalle tai hänen esimiehelleen..ja kato tarkkaan niitte naaman ilmeet ja kuuntele kommentit..ni sitte ymmärrät minkä takia aina välillä sattuu sellanen kärri istä ouuttuu jostaki rummusta ne hillihtimet..tai ylipäätään jarrut.

Ei millään pahalla mutta näin se vaan tuppaa olemaan suuremissa yrityksissä...ja varmaan kohta jo pienemmissäkin..ku aina jostaki on pakko säästää jollei ole varallisuutta.
® Mesen linttaklubi matkailuautojaos teiden etanat.
Ehkä on reikiä, ehkä ei, savuttaa se kuitenki.
Todellisuus on absolutistien luomaa harhaa.

Onnistunut ohitus kätkeytyy savuverhoon.
Avatar
Pega
Viestit: 3649
Liittynyt: 30.5.2006 21:47
Paikkakunta: Rajis

Viesti Kirjoittaja Pega »

pupetti kirjoitti:Meneppä meissenkeri kertomaan tuo suurten kuljetusyritysten kuljetuksista vastaavalle tai hänen esimiehelleen..ja kato tarkkaan niitte naaman ilmeet ja kuuntele kommentit..ni sitte ymmärrät minkä takia aina välillä sattuu sellanen kärri istä ouuttuu jostaki rummusta ne hillihtimet..tai ylipäätään jarrut.

Ei millään pahalla mutta näin se vaan tuppaa olemaan suuremissa yrityksissä...ja varmaan kohta jo pienemmissäkin..ku aina jostaki on pakko säästää jollei ole varallisuutta.
Onneks meidän asiakskunnassa porukalla on ollu selkeetä noi jarruhommat, ei ajeta jos ei oo varaa pitää konneita kunnossa, senkin olen nähnyt kun entinen kuljetuyrittäjä juoksi kuskin kanssa pitkin mettää katkuun melkosen äkästä ukkoa ku puoli jarrunen kärri silpo miehen pojan auton aika happeen vaikkakin poitsu selvis tuurilla hengissä, eipä saaneet edes poliisilta säälipisteitä tuumasivat vaan ett luulis ammatilaisen ymmärtävän sentäs jotain ja ymmärtihän ne lopettivan kumpainenkin alalla sen jälkeen
Avatar
Väsynyt Mies
Tolokun mies
Viestit: 1359
Liittynyt: 22.5.2007 21:55
Paikkakunta: Kotka

Viesti Kirjoittaja Väsynyt Mies »

Eikä se nyt ole mitenkään epätavallista sekään, että kärriin tehdään jarruajo virallisella korjaamolla ja viedään katsastukseen, jossa katsuri toteaa, että kärrin jarruissa on liikaa heittoa. Varsinkin perinteisillä rumpujarruilla varustetuissa vetoautoissa ja perävaunuissa jarrujen mittaaminen ei ole aivan yksiselitteinen asia. Tiedän sellaisiakin tapauksia jossa puoliperävaunuun on laitettu jarrut täysin uusiksi kaikille akseleille ja säädetty jarrudynossa ennen katsastusta ja silti eivät ole menneet läpi. Voitte varmaan kuvitella, kuinka totuudenmukaisia mittaukset on loskan keskellä tienposkessa, kun katsastusasemillakaan kiinteillä laitteilla ei saada todenperäisiä mittaustuloksia. :roll:
Välillä vähän vastoinkäymisiä ja sitten taas pettymyksiä.

Nyk.
X204.984
S203.246
Ex.
S202.078
S210.261
Avatar
Väsynyt Mies
Tolokun mies
Viestit: 1359
Liittynyt: 22.5.2007 21:55
Paikkakunta: Kotka

Viesti Kirjoittaja Väsynyt Mies »

Pega kirjoitti:
pupetti kirjoitti:Meneppä meissenkeri kertomaan tuo suurten kuljetusyritysten kuljetuksista vastaavalle tai hänen esimiehelleen..ja kato tarkkaan niitte naaman ilmeet ja kuuntele kommentit..ni sitte ymmärrät minkä takia aina välillä sattuu sellanen kärri istä ouuttuu jostaki rummusta ne hillihtimet..tai ylipäätään jarrut.

Ei millään pahalla mutta näin se vaan tuppaa olemaan suuremissa yrityksissä...ja varmaan kohta jo pienemmissäkin..ku aina jostaki on pakko säästää jollei ole varallisuutta.
Onneks meidän asiakskunnassa porukalla on ollu selkeetä noi jarruhommat, ei ajeta jos ei oo varaa pitää konneita kunnossa,
Tässä kohtaa voisi kysyä, että mistä se johtuu, että ei ole varaa pitää vehkeitä kunnossa? Voisiko se johtua siitä, että kun suomalainen yrittäjä yrittää saada taksan sen verran ylös, että olisi varaa pitää romut kunnossa, niin kuljetuksenantaja ottaa tilalle jonkin latvialaisen yrityksen, joka ajaa puolet halvemmalla.
Välillä vähän vastoinkäymisiä ja sitten taas pettymyksiä.

Nyk.
X204.984
S203.246
Ex.
S202.078
S210.261
Avatar
JP74
Viestit: 721
Liittynyt: 08.11.2005 7:16
Paikkakunta: Jyväskylän MLK

Viesti Kirjoittaja JP74 »

Väsynyt Mies kirjoitti:Eikä se nyt ole mitenkään epätavallista sekään, että kärriin tehdään jarruajo virallisella korjaamolla ja viedään katsastukseen, jossa katsuri toteaa, että kärrin jarruissa on liikaa heittoa. Varsinkin perinteisillä rumpujarruilla varustetuissa vetoautoissa ja perävaunuissa jarrujen mittaaminen ei ole aivan yksiselitteinen asia. Tiedän sellaisiakin tapauksia jossa puoliperävaunuun on laitettu jarrut täysin uusiksi kaikille akseleille ja säädetty jarrudynossa ennen katsastusta ja silti eivät ole menneet läpi. Voitte varmaan kuvitella, kuinka totuudenmukaisia mittaukset on loskan keskellä tienposkessa, kun katsastusasemillakaan kiinteillä laitteilla ei saada todenperäisiä mittaustuloksia. :roll:
Juuri tätä tarkoitin, kun aloin näistä jarruhommista puhumaan. Toki jarrut pitää olla kunnossa, ei siinä mitään epäselvää ole. Semmoista kultaista perstuntumaa ei vaan ole kellään, kuka pystyy sanomaan, että vaikkapa täysperävaunun yhdellä akselilla on liikaa heittoa jarruvoimissa. Näitä on tullut äskettäin katsastetuissakin vehkeissä eteen tienpäällä. Levyjarruissa näitä ongelmia on vähemmän, mutta rumpujarruissa tuntuu välillä ihan henkimaailman asioilta saada pidot tasaiseksi.
Avatar
Pega
Viestit: 3649
Liittynyt: 30.5.2006 21:47
Paikkakunta: Rajis

Viesti Kirjoittaja Pega »

JP74 kirjoitti:
Väsynyt Mies kirjoitti:Eikä se nyt ole mitenkään epätavallista sekään, että kärriin tehdään jarruajo virallisella korjaamolla ja viedään katsastukseen, jossa katsuri toteaa, että kärrin jarruissa on liikaa heittoa. Varsinkin perinteisillä rumpujarruilla varustetuissa vetoautoissa ja perävaunuissa jarrujen mittaaminen ei ole aivan yksiselitteinen asia. Tiedän sellaisiakin tapauksia jossa puoliperävaunuun on laitettu jarrut täysin uusiksi kaikille akseleille ja säädetty jarrudynossa ennen katsastusta ja silti eivät ole menneet läpi. Voitte varmaan kuvitella, kuinka totuudenmukaisia mittaukset on loskan keskellä tienposkessa, kun katsastusasemillakaan kiinteillä laitteilla ei saada todenperäisiä mittaustuloksia. :roll:
Juuri tätä tarkoitin, kun aloin näistä jarruhommista puhumaan. Toki jarrut pitää olla kunnossa, ei siinä mitään epäselvää ole. Semmoista kultaista perstuntumaa ei vaan ole kellään, kuka pystyy sanomaan, että vaikkapa täysperävaunun yhdellä akselilla on liikaa heittoa jarruvoimissa. Näitä on tullut äskettäin katsastetuissakin vehkeissä eteen tienpäällä. Levyjarruissa näitä ongelmia on vähemmän, mutta rumpujarruissa tuntuu välillä ihan henkimaailman asioilta saada pidot tasaiseksi.
Tästä syystä meillä ei enään kovin hanakkaasti sorvailla enään raskaan kaluston jarru rumpuja, käytännössä huomattu ett sorvattavaks tulevat rummut on nykyään siinä kunnossa ettei kannata riskeerata korjaamon mainetta niiden kanssa
Avatar
Laaksonen
aktiivimeseläinen
Viestit: 9026
Liittynyt: 17.7.2007 23:39
Paikkakunta: Hollola

Viesti Kirjoittaja Laaksonen »

Puhutaanpa vaihteeksi länsinaapurin vyöryjästä (Volvo ~ volvere = vyöryä http://browse.dict.cc/english-latin/to+roll.html);
-Hiljattain selkeni, että Titan (L495) oli 1. turbokuormuri 1954:
Kuva

Den stora VDF-motorn byttes 1953 mot den vidareutvecklade D96-motorn. Året därpå blev Titan första Volvo-lastbil att erbjudas med turbodiesel.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Volvo_Titan

Turbon valmistaja oli hieman yllättävästi nyk. lisälämmittimistä tunnettu Eberspächer.
John Stålblad ja Bertil Häggh
huomasivat, että turbovalmistaja
Eberspächer oli onnistunut kehittämään riittävän pienen turboahtimen, joka voisi sopia myös
kuorma- ja linja-autokäyttöön.

http://www.metsatrans.com/Lehdet/50v.turbolla.pdf
9602 cm³ rivi6-moottori tuotti Titanissa 185hv (136kW 715Nm).

Kuva
Viimeksi muokannut Laaksonen, 01.9.2011 22:48. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Kuva
Avatar
Laaksonen
aktiivimeseläinen
Viestit: 9026
Liittynyt: 17.7.2007 23:39
Paikkakunta: Hollola

Viesti Kirjoittaja Laaksonen »

Erikoinen Sisu-kuva:
Kuva
Kuva
Avatar
Laaksonen
aktiivimeseläinen
Viestit: 9026
Liittynyt: 17.7.2007 23:39
Paikkakunta: Hollola

Viesti Kirjoittaja Laaksonen »

Ponsse luotta Mersun moottoreihin, siksi heillä on kiertuautonakin...
Kuva
http://www.ponsse.com/suomi/media/tiedo ... ectID=1745 8)
Kuva
Avatar
Laaksonen
aktiivimeseläinen
Viestit: 9026
Liittynyt: 17.7.2007 23:39
Paikkakunta: Hollola

Viesti Kirjoittaja Laaksonen »

Uusi video Sisu Polarista:
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=KnWD4I_QPCQ[/youtube] :kuski:
Kuva
Avatar
Vensku_
aktiivimeseläinen
Viestit: 2255
Liittynyt: 02.8.2007 12:58
Paikkakunta: Inksa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Vensku_ »

Kyllä Sisu sai vaan tuosta artturin kopasta niin omannäköisensä että täytyy hattua nostaa, hieno peli! 8)

Komiat äänetkin, tais olla fullerilla tuo kasi? :?:
Sprinter W902 208D '96 om601
Sprinter W903 310D '97 om602
Muita häkkyröitä:
BMW 530d Touring '99, Mazda 323 1,5 '89,
Mitsut: Galant 2,4GDI A '00, Galant 2,0 Stw '98, Galant 2,0 A GLS '97, Lancer GLXi 1,5 '91
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleinen tekniikkakeskustelu”