Akun vaihto

Koeajot, tyyppiviat, kulutukset, rengasasiat jne...
Vastaa Viestiin
meze1
Viestit: 626
Liittynyt: 21.8.2006 0:08
Paikkakunta: Kempele/koti

Akun vaihto

Viesti Kirjoittaja meze1 »

Mitenkäköhän tuo on noissa cdi koneissa ja missä on ajotietokonetta...
Kun missään aikaisemmassa mersussa ei noita isompia kysymyksiä ole ollut akun osalta... Eli on vain ottanut vanhan pois ja liipassu uuden paikalleen ja taas mennään.... (paitsi tuohon w210 en ole muuten vaihtanut akkua...)

Niin onko tuossa mitään ihmeellisyyksiä? Ja mersuhan on W163 270cdi ja vm.2000. Kun perjantaina pitäisi vaihtaa tuo alkuperäinen akku pois.. (ihmeen pitkään kestänytkin...)

Ovet laitan ainakin kiinni ja avaimen pois virtalukosta, mutta onko muita asioita mitä pitäisi ottaa huomioon?
220cdi 4matic W214
Jaguar XF 2.2D
EX-MB180 cgi W204
EX-MB 270cdi S211
EX-MB 200 komp. C209
EX-Toyota Yaris
EX-Volvo S60
EX-MB 200 cdi W211
EX-MB 270cdi W163
EX-MB 290TD W210
EX-BMW E34 520B
EX-MB 190 W201
EX-MB 230E W124
EX-Nissan Bluebird 2.0i
Avatar
Cee220
Viestit: 473
Liittynyt: 02.12.2010 17:44
Paikkakunta: Kellokoski

Viesti Kirjoittaja Cee220 »

Edelleenkään mistään mitään tiedä,mutta syöttäsin ulkopuolista virtaa vaihdon ajaksi,eipähän mee radiotkaan sekas,eikös näistä jotain kauhu juttuja ollu :roll:
3*chevy van
mersut:
w124 300e aut.-86 EX
w202 220d aut.-96 EX
w202 250td aut.-97 EX
w124 300e aut-85 `amg´ pojan kanssa EX
s210 320cdi aut EX
W203 200cdi aut-02,ex by los termitos
w202 180 aut-94 ex
BMW e39 530 tdsa-98 ex
S210 320cdi aut.01
meze1
Viestit: 626
Liittynyt: 21.8.2006 0:08
Paikkakunta: Kempele/koti

Viesti Kirjoittaja meze1 »

Cee220 kirjoitti:Edelleenkään mistään mitään tiedä,mutta syöttäsin ulkopuolista virtaa vaihdon ajaksi,eipähän mee radiotkaan sekas,eikös näistä jotain kauhu juttuja ollu :roll:
Radiona on blaukkarin navigator, joten siitä ei pitäisi vaaraa olla, mutta juurikin noiden lasinnostimien kanssa (rajat), sitten jokin mukavuusboksi saattaa kärähtää (400€) tai muuta vastaavaa... siksipä tätä kysäsin... :D
220cdi 4matic W214
Jaguar XF 2.2D
EX-MB180 cgi W204
EX-MB 270cdi S211
EX-MB 200 komp. C209
EX-Toyota Yaris
EX-Volvo S60
EX-MB 200 cdi W211
EX-MB 270cdi W163
EX-MB 290TD W210
EX-BMW E34 520B
EX-MB 190 W201
EX-MB 230E W124
EX-Nissan Bluebird 2.0i
Avatar
LiQQe
Viestit: 1649
Liittynyt: 19.10.2010 18:15
Paikkakunta: Pitsikylä

Viesti Kirjoittaja LiQQe »

Eipä ne boksit varmaan kärähtele. Lähinnä saattaa tulla vikakoodia esim. airbagin osalta. Ja lasinnostimet saa opetettua uudellen helposti pitämällä nappia pohjassa muutaman sekunnin. :idea:
® Mesen V8 Klubi
Avatar
sonikki
aktiivimeseläinen
Viestit: 3219
Liittynyt: 09.9.2007 10:19
Paikkakunta: Katko

Viesti Kirjoittaja sonikki »

Ikkunoiden opetus, mahdolliset penkkien muistit ja ratin veivaa kertaalleen ääripäästä toiseen ääripäähän nii häviää ESP ym. valot. Jotkut pelottelee että hajoaa sitä ja tätä ku irrottaa akun mutta ei sieltä mitään hajoa jos on kaikki muuten kondiksessa. Kaveri yritti kerran jopa laittaa akkua väärin päin -01 väykkyyn ja paskat housussa ajateltii että mitäköhän siinä sitte meni mutta ei käynny mitää muuta ku mankan sulake paukahti mihin oli siis vedetty heräte suoraa akulta :D
S212 E350 CDi -10
R230 SL500 -03
W639 116 CDi -11
meze1
Viestit: 626
Liittynyt: 21.8.2006 0:08
Paikkakunta: Kempele/koti

Viesti Kirjoittaja meze1 »

Joo... Itsekki olen sitä mieltä, ettei noista mitään akun irrottamisella rikki saa.. mutta sitten kun alkaa lukemaan täältä näitä juttuja, ni johan oli puoli mersua hajalla ku akun irrotti.... :roll:

Joten lähdin vain varmistelemaan ja annan mennä ihan normaaliin tapaan huomenna akun vaihdon... jos jotakin nyt hajoo, ni sille ei sitten voi mitään... elämä on... :sex:
220cdi 4matic W214
Jaguar XF 2.2D
EX-MB180 cgi W204
EX-MB 270cdi S211
EX-MB 200 komp. C209
EX-Toyota Yaris
EX-Volvo S60
EX-MB 200 cdi W211
EX-MB 270cdi W163
EX-MB 290TD W210
EX-BMW E34 520B
EX-MB 190 W201
EX-MB 230E W124
EX-Nissan Bluebird 2.0i
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29110
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Jotkut pelottelee että hajoaa sitä ja tätä ku irrottaa akun mutta ei sieltä mitään hajoa jos on kaikki muuten kondiksessa.
ettei noista mitään akun irrottamisella rikki saa..
Niin, riippuu ihan siitä mistä mersusta ja miten akunkenkää irrottelee :wink:
meze1
Viestit: 626
Liittynyt: 21.8.2006 0:08
Paikkakunta: Kempele/koti

Viesti Kirjoittaja meze1 »

dealer kirjoitti:
Jotkut pelottelee että hajoaa sitä ja tätä ku irrottaa akun mutta ei sieltä mitään hajoa jos on kaikki muuten kondiksessa.
ettei noista mitään akun irrottamisella rikki saa..
Niin, riippuu ihan siitä mistä mersusta ja miten akunkenkää irrottelee :wink:
No tämähän oli siis W163 270cdi ja vm.2000. :D
220cdi 4matic W214
Jaguar XF 2.2D
EX-MB180 cgi W204
EX-MB 270cdi S211
EX-MB 200 komp. C209
EX-Toyota Yaris
EX-Volvo S60
EX-MB 200 cdi W211
EX-MB 270cdi W163
EX-MB 290TD W210
EX-BMW E34 520B
EX-MB 190 W201
EX-MB 230E W124
EX-Nissan Bluebird 2.0i
Avatar
Ari66
Mesen Invaryhmä®
Viestit: 13054
Liittynyt: 29.9.2005 11:11
Paikkakunta: Hki-Utsjoki-Barentsinmeri
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ari66 »

Kyyllä mie oon omaani akkuja vaihdellut ilman ongelmia.
Sen kun vaan kääntelee renkaat laidasta laitaan, opettaa ikkunat ja syöttää radion koodin.
Mutta tämä onkin jo tällainen wanha raato, vissiin kohta sanotaan että "niitä viimeisiä kunnon mersuja" :lol:

Vuosi-pari sitten tuli hommattua Ctekin laturi ja ruuvattua se pikaliitinpiuha akunkenkiin kiinni.
Akku kun on penkin alla, niin helpompi latailla pikaliittimen avulla.
Sillä ajattelin ensi kerralla syötellä sähköä, kun akun vaihto tulee taas eteen.
Tuleepa kokeiltua sitten se "helpompikin tapa".

* Adria Twin 600 SF *

http://www.mbclub.fi
Avatar
Jari Nysten
Viestit: 386
Liittynyt: 27.10.2010 16:19
Paikkakunta: Valkeakoski

Viesti Kirjoittaja Jari Nysten »

Ctekkiin on saatavilla tupakinsytkä johtokin, jolla antaa sieltä kautta virtaa akkua vaihtaessa.
E500 4Matic S211 -04 RE85 (eFlexFuel)
400SE W140 -93 RE85 (eFlexFuel)
® Mesen V8 Klubi
meze1
Viestit: 626
Liittynyt: 21.8.2006 0:08
Paikkakunta: Kempele/koti

Viesti Kirjoittaja meze1 »

Akku irti ja uusi takaisin.. nou problemos... :wink:

Joten turhat kitinät ainakin pois ko. vuosimallista ja mersun mallista.... :D
220cdi 4matic W214
Jaguar XF 2.2D
EX-MB180 cgi W204
EX-MB 270cdi S211
EX-MB 200 komp. C209
EX-Toyota Yaris
EX-Volvo S60
EX-MB 200 cdi W211
EX-MB 270cdi W163
EX-MB 290TD W210
EX-BMW E34 520B
EX-MB 190 W201
EX-MB 230E W124
EX-Nissan Bluebird 2.0i
Avatar
tähtikuljettaja
Mersuvelho
Viestit: 1918
Liittynyt: 05.11.2006 19:30
Paikkakunta: Lounais-Suomi

Viesti Kirjoittaja tähtikuljettaja »

meze1 kirjoitti:Akku irti ja uusi takaisin.. nou problemos... :wink:

Joten turhat kitinät ainakin pois ko. vuosimallista ja mersun mallista.... :D
Siis yhden akunvaihdon perusteella tiedät että kyseinen malli ei ole herkkä ohjainlaitteiden vioittumiselle kun akunkenkiä irrotellaan ja kiinnitellään?

Ei 163 varmaan olekaan mutta tässäkin threadissa vähän haiskahtaa tuo omiin kokemuksiin vetoaminen (vaikka useimmat eivät mitään yleistäneetkään kunhan kertoivat oman kokemuksensa). Viittaa se dealerinkin kommentti varmaan omaan kokemukseen enimmäkseen mutta vähän eri asia jos sitä omaa kokemusta on enemmän kuin muilla foorumilaisilla yhteensä.

Tiettyjen mallien kanssa on syytä olla varovainen vaikka ei se auto oletusarvoisesti rikki saisi mennä asiallisesti hoidetusta akun vaihdosta.
meze1
Viestit: 626
Liittynyt: 21.8.2006 0:08
Paikkakunta: Kempele/koti

Viesti Kirjoittaja meze1 »

tähtikuljettaja kirjoitti:
meze1 kirjoitti:Akku irti ja uusi takaisin.. nou problemos... :wink:

Joten turhat kitinät ainakin pois ko. vuosimallista ja mersun mallista.... :D
Siis yhden akunvaihdon perusteella tiedät että kyseinen malli ei ole herkkä ohjainlaitteiden vioittumiselle kun akunkenkiä irrotellaan ja kiinnitellään?

Ei 163 varmaan olekaan mutta tässäkin threadissa vähän haiskahtaa tuo omiin kokemuksiin vetoaminen (vaikka useimmat eivät mitään yleistäneetkään kunhan kertoivat oman kokemuksensa). Viittaa se dealerinkin kommentti varmaan omaan kokemukseen enimmäkseen mutta vähän eri asia jos sitä omaa kokemusta on enemmän kuin muilla foorumilaisilla yhteensä.

Tiettyjen mallien kanssa on syytä olla varovainen vaikka ei se auto oletusarvoisesti rikki saisi mennä asiallisesti hoidetusta akun vaihdosta.
Kyse olikin, kuten mainitsin tästä mallista ja vieläpä vuosimallista... veikkaan, että joku W211 tai W164 on ihan erillaisia tuon akunKIN vaihdon kanssa.... :wink:

Mutta ainakin omalla kohdalla tuo homma meni, kuten vaikka W123:ssa.. vanha akku irti ja uusi paikoilleen.... 8)
220cdi 4matic W214
Jaguar XF 2.2D
EX-MB180 cgi W204
EX-MB 270cdi S211
EX-MB 200 komp. C209
EX-Toyota Yaris
EX-Volvo S60
EX-MB 200 cdi W211
EX-MB 270cdi W163
EX-MB 290TD W210
EX-BMW E34 520B
EX-MB 190 W201
EX-MB 230E W124
EX-Nissan Bluebird 2.0i
Avatar
Ari66
Mesen Invaryhmä®
Viestit: 13054
Liittynyt: 29.9.2005 11:11
Paikkakunta: Hki-Utsjoki-Barentsinmeri
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ari66 »

Höps.. jaa että akunvaihdosta hajoaa auto :D
Mitäs sitten, jos akku pääsee talvella tyhjäksi, vaikka Webaston takia?
Sitten ostetaan aina kottikärrillinen ohjainlaitteita, vai?

* Adria Twin 600 SF *

http://www.mbclub.fi
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29110
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Omasta puolestani lupaan etten enää yritä auttaa akunvaihtoon liittyvissä asioissa tällä foorumilla :D
Avatar
tähtikuljettaja
Mersuvelho
Viestit: 1918
Liittynyt: 05.11.2006 19:30
Paikkakunta: Lounais-Suomi

Viesti Kirjoittaja tähtikuljettaja »

Ari66 kirjoitti:Höps.. jaa että akunvaihdosta hajoaa auto :D
Mitäs sitten, jos akku pääsee talvella tyhjäksi, vaikka Webaston takia?
Sitten ostetaan aina kottikärrillinen ohjainlaitteita, vai?
Siis ostatko aina uuden akun jos se pääsee tyhjäksi talvella, muusta syystä kuin vanhuuttaan? Eikä käsittääkseni kukaan sanonut että niitä ohjainlaitteita aina väistämättä menee rikki mutta jos oikein tulkitsin niin parikin foorumin herraa tuosta varoitti ja kummallakin kohtalainen kokemus aiheesta eli kyllä varomattomasti tehty akun vaihto/irrottaminen ja kiinnittäminen tietyissä malleissa herkästi rikkoo esim. taka-samin. Ei siinä kottikärryllistä ohjainlaitteita tarvita, lähinnä sen verran seteleitä.

Täällä foorumilla on helppo antaa ohjeita suuntaan ja toiseen mutta jos joutuisi vastuuseen ohjainlaitteen rikkoontumisesta virheellisestä ohjeesta johtuen niin mahtaisikohan kirjoittelun sävy vähän muuttua. Sekin ohje virran syöttämiseksi sytkärin kautta akun vaihdon ajaksi, ja tietenkin virta-avaimen kytkeminen päälle että sytkärin kautta yleensä pystyy jännitteen syöttämään.
Avatar
Ari66
Mesen Invaryhmä®
Viestit: 13054
Liittynyt: 29.9.2005 11:11
Paikkakunta: Hki-Utsjoki-Barentsinmeri
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ari66 »

#define varomattomasti tehty akun vaihto/irrottaminen

Mitä se tarkoittaa?
Sitä tietoa kai nimenomaan kaivataan?

* Adria Twin 600 SF *

http://www.mbclub.fi
meze1
Viestit: 626
Liittynyt: 21.8.2006 0:08
Paikkakunta: Kempele/koti

Viesti Kirjoittaja meze1 »

Tuossahan poijjaat meinaa kilipasille lähteä... :leidi: mutta itse olen kyllä sitä mieltä, että jos vain tekee kuten "maalaisjärki sanoo", niin ei ongelmia pitäisi tulla.

Eli itsellä aina ollut tapana olla ovet kiinni ja avaimet virtalukosta pois, sekä odotella ainakin tupakin verran, sekä työkalujen etsimisen verran ennenkuin lähden akkua vaihtamaan. Ja samalla suojaan muovihanskan sisään napojen päät, ettei mihinkään vahingossakaan niitä huseeraa vaihdon aikana...

Ja sitten taas jos noiden asioiden lisäksi pitää huomioida takajalkojen hyppelyt, irvistelyt naapureille TAI sulakeboksien releiden irrottelua, niin niistä en tiedä... ja tässä taas VARMASTI DEALER on oikea mies asiaa informoimaan....

Mutta siitä olen Arin kanssa samaa mieltä, että tuskin tarvitsee aivan mahdottomia kommervenkkejä normaaliin akun vaihtoon....
Ehkä malleissa kuten W215 tai W221 tai W219 saattaa asia olla toisin... mutta noiden ihmisten tuskin tarvitseekaan akkua itse alkaa vaihtamaan.... :kuningasajatus:

Ja toki itselle ainakin kaikki mahdolliset vihjeet ovat tervetulleita, mutta jotenkin asiaa "ehkä pitää irrottaa takarenkaat ja purkaa kojelauta tai muuten saattaa hajota 900€ boksi" turhauttaakin...
Turha liiallisen työn lietsominen aiheuttaa vain lisää päänvaivaa....
Ja siksi sinunkin DEALER pitää vain jaksaa vastata ammattilaisen sanoin... :ope: vaikka sitten se välillä aiheuttaa sullekin :kele: kohtauksia......

Leuka rintaan ja kohti uusia :sex:
220cdi 4matic W214
Jaguar XF 2.2D
EX-MB180 cgi W204
EX-MB 270cdi S211
EX-MB 200 komp. C209
EX-Toyota Yaris
EX-Volvo S60
EX-MB 200 cdi W211
EX-MB 270cdi W163
EX-MB 290TD W210
EX-BMW E34 520B
EX-MB 190 W201
EX-MB 230E W124
EX-Nissan Bluebird 2.0i
Avatar
-jorkki-
joka ecua sorkki
Viestit: 700
Liittynyt: 20.5.2006 23:35
Paikkakunta: Liminka

Viesti Kirjoittaja -jorkki- »

Ei kannattais tietävämpien puheita vähätellä.
meze1
Viestit: 626
Liittynyt: 21.8.2006 0:08
Paikkakunta: Kempele/koti

Viesti Kirjoittaja meze1 »

-jorkki- kirjoitti:Ei kannattais tietävämpien puheita vähätellä.
Olen kyllä samaa mieltä :!: :!: :!: Säästää pitkän pennin....
220cdi 4matic W214
Jaguar XF 2.2D
EX-MB180 cgi W204
EX-MB 270cdi S211
EX-MB 200 komp. C209
EX-Toyota Yaris
EX-Volvo S60
EX-MB 200 cdi W211
EX-MB 270cdi W163
EX-MB 290TD W210
EX-BMW E34 520B
EX-MB 190 W201
EX-MB 230E W124
EX-Nissan Bluebird 2.0i
Avatar
Fenton
Jyllisti
Viestit: 3029
Liittynyt: 23.3.2008 21:35
Paikkakunta: Nastola

Viesti Kirjoittaja Fenton »

Ja minä edelleen peräänkuulutan selkeitä ohjeita siitä, miten se oikeasti ja ammattimiesten toimesta tehdään.

Niitä varoitteluja kyllä tulee vähän joka tuutista, että mitä voi tapahtua ja todennäköisesti tapahtuu ja mitä nyt ei ainakaan saa tehdä.

Itsekin olen joskus kysynyt miten akku oikeaoppisesti paavosta irroitetaan, niin ei siihen kyllä vastausta tullut.
Ville

Meillä ei ennään mennä jeepillä Vennään.
juu-zo
Viestit: 373
Liittynyt: 25.12.2013 11:42
Paikkakunta: Mäntsälä

Viesti Kirjoittaja juu-zo »

Mites W202:ssa akun vaihto sujuu? Itse asiassa ei tarvitse akkua vaihtaa, mutta maadoituspiuha olisi tarkoitus vaihtaa tukevammaksi. Pitääkö syöttää apuvirtaa sillä aikaa jostain? Vai voiko ottaa huoletta miinus kengän irti ja vaihtaa piuhan paksumpaan?
Avatar
JiiTee_
Viestit: 2970
Liittynyt: 20.10.2010 0:43
Paikkakunta: Oulainen

Viesti Kirjoittaja JiiTee_ »

Ainakaan S202 200cdi ei tuonut ongelmia mukanaan akkua vaihtaessa.
® Mesen linttaklubi
® Mesen Porkkana-klubi

Mb s124 300tdt 4matic
Mb s124 300td

Ja etellisiä sen verran ettei millään jaksa luetella. :)
c-son
Viestit: 72
Liittynyt: 19.5.2007 19:13

Viesti Kirjoittaja c-son »

Eikös ne ongelmat monesti ole alkaneet juuri siitä apuvirran kanssa tuusaamisesta? Onko vielä kukaan saanut bokseja poltettua vain määrätietoisesti tempaisemalla akusta kontakti irti ja uuteen samalla lailla takaisin? Omaani W212 vaihdoin sillä tavalla ja hyvä tuli. Sitä ennen avain taskuun ja ovet kiinni. Muita taikoja voi tehdä oman maun mukaan, kunhan ei vain autoon koske.
Avatar
AK47
aktiivimeseläinen
Viestit: 5952
Liittynyt: 19.2.2007 23:05
Paikkakunta: 08/09

Viesti Kirjoittaja AK47 »

c-son kirjoitti:Eikös ne ongelmat monesti ole alkaneet juuri siitä apuvirran kanssa tuusaamisesta? Onko vielä kukaan saanut bokseja poltettua vain määrätietoisesti tempaisemalla akusta kontakti irti ja uuteen samalla lailla takaisin? Omaani W212 vaihdoin sillä tavalla ja hyvä tuli. Sitä ennen avain taskuun ja ovet kiinni. Muita taikoja voi tehdä oman maun mukaan, kunhan ei vain autoon koske.
Tuohan on helppo testata - niin ei tarvitse arvailla. Akunkenkä irti->kiinni->ajoa/testausta->irti->kiinni->ajoa/testausta->irti->kiinni->ajoa/testausta->irti->kiinni->ajoa/testausta-> n-kertaa kunnes on varma ettei se haittaa tai että se haittasi. Sitten korjaa auton jos se hajosi ja tekee saman testin antamalla apuvirtaa akunkengän irroittelun aikana......

Ei kerta homoksi tee - tuskimpa yks akunvaihtokaan mitään todistaa vai miten se nyt oli...

Mitä tulee akun hiipumiseen tyhjiin vaikka talvella niin hiipuminen ei ole äkillinen virran häipyminen, toisaalta täyden akun takaisin laittaminen on selvä virtapiikki. Se onko auton sähköjärjestelmässä osia jotka ei kestä äkillistä piikkiä ylös tai alaspäin tai jos vaikka onkin herkkä sille että jännite laskee tai nousee hitaasti speksattuihin tai pois speksatuista raja-arvoista. Mutten minä sähköstä muuta tiedä kun että se saattaa sattua.

Kuka uskaltaa sanoa että rikki meni tai ettei mennyt vaikka töppäsi?

Itsellä tullut kokeiltua 201/202 malleissa akun vaihtoa vaikka miten. 201 vaan irti ja takas, mitään ei ole havaittu menevän rikki - tämähän nyt onkin selvä asia. 202 kokeiltu sekä apuvirralla(laturi) että ilman ja kaikki säilynyt ehjänä. Mutta näissä nyt ei ole pahemmin niitä herkkiä laitteita. 202 -98 kerran sain tökättyä apuvirta akun pimeessä väärinpäin kun luulin korkin + mallista ruuvarin koloa plussaksi ja zäp.... Ei mennyt mitään rikki muttei mikään korjaantunutkaan....
Herrasmies ei kahta vaihda - Toinen on Mersu ja toinen on vaihde.
c-son
Viestit: 72
Liittynyt: 19.5.2007 19:13

Viesti Kirjoittaja c-son »

AK47 kirjoitti:Tuohan on helppo testata - niin ei tarvitse arvailla. Akunkenkä irti->kiinni->ajoa/testausta->irti->kiinni->ajoa/testausta->irti->kiinni->ajoa/testausta->irti->kiinni->ajoa/testausta-> n-kertaa kunnes on varma ettei se haittaa tai että se haittasi. Sitten korjaa auton jos se hajosi ja tekee saman testin antamalla apuvirtaa akunkengän irroittelun aikana......
Tämähän kuulostaakin älykkäältä, mutta eikö lopputulos ole sama ja helpompaakin, kun vain paikallaan räpsyttelee akun kenkää kiinni niin kauan, että lopulta jotain hajoaa? Ja koko operaation opetus oli..?
Avatar
AK47
aktiivimeseläinen
Viestit: 5952
Liittynyt: 19.2.2007 23:05
Paikkakunta: 08/09

Viesti Kirjoittaja AK47 »

c-son kirjoitti:
AK47 kirjoitti:Tuohan on helppo testata - niin ei tarvitse arvailla. Akunkenkä irti->kiinni->ajoa/testausta->irti->kiinni->ajoa/testausta->irti->kiinni->ajoa/testausta->irti->kiinni->ajoa/testausta-> n-kertaa kunnes on varma ettei se haittaa tai että se haittasi. Sitten korjaa auton jos se hajosi ja tekee saman testin antamalla apuvirtaa akunkengän irroittelun aikana......
Tämähän kuulostaakin älykkäältä, mutta eikö lopputulos ole sama ja helpompaakin, kun vain paikallaan räpsyttelee akun kenkää kiinni niin kauan, että lopulta jotain hajoaa? Ja koko operaation opetus oli..?
No, pelkkä räpsyttely ei täytä tieteellisen lähestymistavan kriteereitä....

Tieto jää välillä testaamatta laihaksi.

Yhden auton osalta kyseinen testaaminen antaisi kyseisen mallin osalta luotettavampaa tietoa kuin jonkun Reiskan kommentti että laitoin matti 4A laturin sumuvalon liittimeen ja vaihoin akun - hyvä tuli. Tai että Erik toteaa ctek-laturin olevan kiinteänä asennuksena ainoa oikea tapa. Ja näistä kimpaantuneena Aarne sanoo että ei jouva pelleilemään vaan kiskasee akun pois ja heittää hankeen ja laittaa uuden tilalle ja painuu kaljalle. Tiina taas kyselee että missä se akku on ja saako siwasta uusia ja montako tarvitsee?

Mikä opetus?
Herrasmies ei kahta vaihda - Toinen on Mersu ja toinen on vaihde.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleinen tekniikkakeskustelu”