
Mulla on vielä helppoo: 320tkm ajettu M111. Selvää on, ettei ehkä enää notkeinta "täys"synteettistä. Mutta olisko motonetin halpa osasynteettinen hyvä?
Nimenomaan se vaihtoväli on se perimmäinen keskustelunaihe mistä tahansa tribologisesta ilmiöstä puhuttaessa. Minäkin vaihdan moottoriöljyjä orjallisesti maks 10tkm vaihtovälillä, tiuhempaankin voisi vaihtaa.Mou kirjoitti:Öljyistä keskustellessa kannattaa myös sivuta aihetta vaihtoväli. Itse vaihtelen itsepintaisesti 10tkm välein. Joidenkin mielestä se on turhan tiheästi, mutta uskon että silläkin välttää pitkässä juoksussa kulumaa.
En tiiä mitä insinöörin ja varsinkin sen palkanmaksajan päässä liikkuu kun uusia autoja suunnitellaan, mutta kuvittelen mielessäni että uuden auton käyttöiäksi on ajateltu viitisen vuotta tai karkeasti 200tkm. Tuohon ajatukseen longlife istuu oikein hyvin.JuMu S kirjoitti: Longlife on vuosisadan kusetus.
Itellä myöskin tuo Fuchs Titan nyt koestuksessa. Sitä ennen oli Teboil Diamondia, jota söi ja Mobil Super 3000 5W-40 jota taas ei syöny...markoala kirjoitti:Nyt on myös Fuchs Titan Supersyn Longlife 5W-40 229.5 luokituksen takia jos se vaikka sattuu olemaan Mercedeksen bensamoottoreihin parempaa kuin Aral HighTronic 5W-40 jolla on 229.51 nykyisin. Tätä käytin bensapeleissä aiemmin.
Melko lailla aivan sama, jos öljyt vaihdetaan vuosittain ja laitteessa ei ole hiukkaspönttöä. Luokitus MB229.3 tai 229.5. Jos tulee kylmäkäynnistyksiä alle -20 celssiuksen lämpötilassa ilman esilämmitystä, niin suosittelen 0W- öljyä edellä mainituilla luokituksilla ja jos on hiukkaspönttö niin öljyt sitten sen mukaan, viimeiset numerot .31 tai .51.aaltojarvi kirjoitti:Tuo meijjän M111 on nyt viimeajat pureskellu jotakin motonetin GM genuine öljyä, ihan vaan siksi että sitä oli toista kannuu kotona. Ei hyvä, tuntuu maistuvan.
Mitä Sprinter 311CDI moottoriin? Ajettu 400tkm. Vuotuinen ajosuorite n.3000-5000km.