Kylymä ko mikäki

Koeajot, tyyppiviat, kulutukset, rengasasiat jne...
Vastaa Viestiin
trapper
Viestit: 5
Liittynyt: 19.11.2021 19:39

Kylymä ko mikäki

Viesti Kirjoittaja trapper »

Kertokaas ny että mistä alakas parannusta kahtelleen kun cdi316 siis neloskonneella lämmöt ei nouse nimeksikkään ja termari vaihettu ja sitä pientä syyläriä ei oo :?:
Avatar
Mika.T
Mersutohtori
Viestit: 7081
Liittynyt: 02.10.2005 0:39

Re: Kylymä ko mikäki

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

651 koneinen sprintteri?

Keula umpeen. Eli peitä koko jäähdytin ja välijäähdytin.
trapper
Viestit: 5
Liittynyt: 19.11.2021 19:39

Re: Kylymä ko mikäki

Viesti Kirjoittaja trapper »

Kiitos laitoin pahvin jo maskin taa pitänee vielä sinne alempaan aukkoon laitella jos se sitten edes vähän lämpenis huolettaa vaan tuo kuluminen moottorissa kun ei taho ees viittäkymmentä astetta saada irti.
Avatar
Mika.T
Mersutohtori
Viestit: 7081
Liittynyt: 02.10.2005 0:39

Re: Kylymä ko mikäki

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Onkohan siellä joku merkitön tarvike termostaatti?

Ainakin vanhemmissa cdi myllyissä yleensä vain merkkituotteet on toimineet kunnolla.

Olikos tässä sähköohjausta termarille?

Rinttereissä se puskurin alareikä on kohta tärkeämpi peittää koska välijäähdyttimellä on ajotavasta riippuen tapana kerätä kondensiovettä joka jäätyy ja tukkii välijäähdyttimen, sulatessaan sitten vesi voi lähteä suurempina määrinä ahtoputkea myöten kohti konetta jolloin lohkon kyljestä tulee yleensä musta rauta kurkkimaan että kuka käski.
Avatar
Pappi
<b>Moderaattori</b>
Viestit: 10554
Liittynyt: 30.9.2005 17:14

Re: Kylymä ko mikäki

Viesti Kirjoittaja Pappi »

Volvolla kuulemma poraavat välijäähyyn pienen reiän ja sitä kautta saa kondenssiveden pois. Mersuun ei saanut näin tehdä ja tiedän yhden tapauksen, jossa auto odotti konetta reilun kuukauden. Kolinan kuuluessa on jo myöhäistä :twisted:
Skodillac: Kuva Origami: Kuva
Avatar
Mika.T
Mersutohtori
Viestit: 7081
Liittynyt: 02.10.2005 0:39

Re: Kylymä ko mikäki

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Pappi kirjoitti: 22.12.2021 11:02 Volvolla kuulemma poraavat välijäähyyn pienen reiän ja sitä kautta saa kondenssiveden pois. Mersuun ei saanut näin tehdä ja tiedän yhden tapauksen, jossa auto odotti konetta reilun kuukauden. Kolinan kuuluessa on jo myöhäistä :twisted:
Joo.
Mersu teki aluksi itsekkin näitä reikiä mutta ykskaks muka kielsikin homman. Eikä ole yks tai kaks vaan kymmeniä koneita jotka ovat posahtaneet palasiksi ko. veden kertymisen takia.
Lopputulema on se että kannattaa porata pieni reikä (2mm) välijäähdyttimen kuskinpuoleiseen päätyyn, alareunaan.
Tai sitten tosiaan peittää koko välijäähdytin pakkaskauden ajaksi.

Omasta peitin tuon välijäähdyttimen kokonaan, ahtolämmöt pysyy nyt koko ajan plussalla ja ajossa ovat siellä 25-30c eli huohotushöyryt ja kondensiovesi ei pääse jäätymään.

Kaverillahan rämähti kone viime talvena 12tkm ajetusta 519:sta,juuri tuon veden kertymisen takia...
Sai keräillä ämpärillisen rautaromua tienpäältä, oli männän, kiertokangen ja lohkon palasia.

Toki vissiisti enemmänkin W907 korimallin ongelma mutta on samaa vaivaa vanhemmissakin joilla körötellään pitkiä aikoja pintakaasulla.
Avatar
tähtikuljettaja
Mersuvelho
Viestit: 1912
Liittynyt: 05.11.2006 19:30
Paikkakunta: Lounais-Suomi

Re: Kylymä ko mikäki

Viesti Kirjoittaja tähtikuljettaja »

Pappi kirjoitti: 22.12.2021 11:02 Volvolla kuulemma poraavat välijäähyyn pienen reiän ja sitä kautta saa kondenssiveden pois. Mersuun ei saanut näin tehdä ja tiedän yhden tapauksen, jossa auto odotti konetta reilun kuukauden. Kolinan kuuluessa on jo myöhäistä :twisted:
Pojan Kia hyytyi parkkiin ja paikallinen korjaamo porasi välijäähdyttimeen reiän ja laittoi vähän lämmöneristystä jonnekin sinne. Kuulemma tyyppivika noissa (2020 mallinen ceed), vanhempi Kia ei lisäreikiä tarvinnut. Taitaa etelän pakkasilla olla kriittisempi? Sama auto toimi moitteitta Lapin reissun oikeilla paukkupakkasilla.
Avatar
Pappi
<b>Moderaattori</b>
Viestit: 10554
Liittynyt: 30.9.2005 17:14

Re: Kylymä ko mikäki

Viesti Kirjoittaja Pappi »

Vaikuttaako ilmankosteus veden kertymiseen? Nyt on ollut taas sen verran kuivaa, että liekkö lämmitykseen löytynyt ratkaisua. Itselläni on edessä työpäivät ja isäntä laittoi viestiä, että webasto on ajastettu tiettyyn aikaan. Pitänee mennä vähän aiemmin ja varmistaa, että auto on lähtökunnossa.

Viimeyönä -25c. :mrgreen:
Skodillac: Kuva Origami: Kuva
trapper
Viestit: 5
Liittynyt: 19.11.2021 19:39

Re: Kylymä ko mikäki

Viesti Kirjoittaja trapper »

Aika eriskummallisia ongelmia en kyllä oo kuullu tuommosista ongelmista koskaan mutta onhan nuo mahdollisia ite kyllä kaasuläppä kohtuu isolla ei kyllä taia kertyä vettä. Tohtisko termarista ottaa sähköjohdon pois jos lämmittellee ja aukeilee omia aikojaan vaa minkälainen toimintaselostus lie koko termarilla?
Avatar
tenutähti
Viestit: 155
Liittynyt: 31.12.2005 16:17
Paikkakunta: Tornio

Re: Kylymä ko mikäki

Viesti Kirjoittaja tenutähti »

Mika.T kirjoitti: 22.12.2021 11:07
Pappi kirjoitti: 22.12.2021 11:02 Volvolla kuulemma poraavat välijäähyyn pienen reiän ja sitä kautta saa kondenssiveden pois. Mersuun ei saanut näin tehdä ja tiedän yhden tapauksen, jossa auto odotti konetta reilun kuukauden. Kolinan kuuluessa on jo myöhäistä :twisted:
Joo.
Mersu teki aluksi itsekkin näitä reikiä mutta ykskaks muka kielsikin homman. Eikä ole yks tai kaks vaan kymmeniä koneita jotka ovat posahtaneet palasiksi ko. veden kertymisen takia.
Lopputulema on se että kannattaa porata pieni reikä (2mm) välijäähdyttimen kuskinpuoleiseen päätyyn, alareunaan.
Tai sitten tosiaan peittää koko välijäähdytin pakkaskauden ajaksi.

Omasta peitin tuon välijäähdyttimen kokonaan, ahtolämmöt pysyy nyt koko ajan plussalla ja ajossa ovat siellä 25-30c eli huohotushöyryt ja kondensiovesi ei pääse jäätymään.

Kaverillahan rämähti kone viime talvena 12tkm ajetusta 519:sta,juuri tuon veden kertymisen takia...
Sai keräillä ämpärillisen rautaromua tienpäältä, oli männän, kiertokangen ja lohkon palasia.

Toki vissiisti enemmänkin W907 korimallin ongelma mutta on samaa vaivaa vanhemmissakin joilla körötellään pitkiä aikoja pintakaasulla.
116CDI Vitosta ollu koko keula aika lailla tukossa koko talven. Meinasin uskaltautua tuon reiän poraamaan varmuuden vuoksi. Keulan meinasin antaa silti olla ummessa.
Mutta että: raatiko on sitä mieltä että mitään haittaakaan ei esim 2mm reiästä ole?
Tarkka sijainti? Coolerin pohjaan sinne päähän mistä putki lähtee moottorille? Kö?
S211 320CDI -04
Vito 116CDI -13
Fiat 680 -79

Eihän se haittaa jos lapsi on isänsä näköinen kunhan on muuten terve!
Avatar
Mika.T
Mersutohtori
Viestit: 7081
Liittynyt: 02.10.2005 0:39

Re: Kylymä ko mikäki

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

tenutähti kirjoitti: 30.12.2021 14:05 Mutta että: raatiko on sitä mieltä että mitään haittaakaan ei esim 2mm reiästä ole?
Tarkka sijainti? Coolerin pohjaan sinne päähän mistä putki lähtee moottorille? Kö?
Ei haittaa, muuten kuin saattaa sotkea vähän pihaa kun parkkiin jäädessä saattaa valutella paskaa kuulerista.
Voihan reikään vääntää vaikka ruuvin kun "tyhjennystä" ei tarvi.
Ja joo, välijäähdyttimen koneeseen lähtevään päähän. Sinne ilman virtaus painaa vedet.
Avatar
tenutähti
Viestit: 155
Liittynyt: 31.12.2005 16:17
Paikkakunta: Tornio

Re: Kylymä ko mikäki

Viesti Kirjoittaja tenutähti »

Kuinkas lämpimillä keleillä oletta vielä antaneet olla keulan täysin ummessa? 90 mittarinopeudessa lämpömittari suurimmaksi osaksi pykälän alle 100. Joskus käy 100 asteessa. Hetken kun käy tyhjää paikallaan niin pykälän-kaks kyllä putoaa…
Käykö liian lämpimän jos 100 asteessa? Paineellinen systeemi että ei kiehuakaan luulis, mutta ei kannentiivistettäkään haluttais kokeilla…
S211 320CDI -04
Vito 116CDI -13
Fiat 680 -79

Eihän se haittaa jos lapsi on isänsä näköinen kunhan on muuten terve!
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleinen tekniikkakeskustelu”