W108/W109 tietoutta kaivataan

Keskustelua veteraani-ikään ehtineistä mersuista.
Vastaa Viestiin
Avatar
PeteZX
Viestit: 2
Liittynyt: 18.8.2011 18:37

W108/W109 tietoutta kaivataan

Viesti Kirjoittaja PeteZX »

Morjensta

Haaveissa ollut jo pidemmän aikaa hankkia harrasteauto, johon 5-henkinen perhe mahtuu mukavasti.
Muina kriteereinä ollut nykyisiin Suomen kesiin lähes välttämätön ilmastointi, automaatti ja varaosien kohtuuhelppo saatavuus. Niin ja tietenkin hyvät kyydit. :wink:
W108/W109 korinen onkin aiheuttanut ylimääräistä autonmyyntisivustojen selailua koska on se vaan niin komia laite ja muutama kysymys olisikin nyt mallista enemmän tietäville. :)

Triangle Motorsilla on ollut pidempään myynnissä valkoinen 300SEL.
http://www.trianglemotor.com/fi/300sel.htm
Onko tuo nyt siis W109 korinen koska mallimerkintänä 300SEL ja ilmajousitus? Oma silmä ei kykene eroittamaan, onko tuo sen 10cm pidempi kuin 108W. :o
Tuossa kyseisessä autossa näyttää olevan sekä niskatuet että myös kolmipisteturvavyöt takana ja keskimatkustajalle lannevyö. Liekkö mistä vuosimallista saakka olleet saatavana ja ovatko ainoastaan 300SEL mallien varusteita vai kuuluvatko myös joihinkin 280SEL-mallisiin?
Miten muuten tuo ilmajousitus, onko hyvä rahareikä joten olisiko järkevämpää katsella suoraan 280SEL mallisia kun näyttävät olevan hinnoillenkin edullisempia. :)
T: "Mersukuumeeseen vakavasti sairastunut" :roll:
Avatar
Eldorado
remprantti
Viestit: 9577
Liittynyt: 29.5.2006 19:11
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Eldorado »

Kaikki 300 SEL mallit ovat W109 korikoodilla, näitä ovat 300 SEL, 300 SEL (2.8 moottorilla), 300 SEL 3.5, 300 SEL 4.5 (USA-malli) ja 300 SEL 6.3. Näissä kaikissa on se ilmajousitus vakiona.

W108 korikoodilla ovat sitten 250 S, 250 SE, 280 S, 280 SE, 280 SE 3.5, 280 SE 4.5 (USA-malli), 280 SEL, 280 SEL 3.5, 280 SEL 4.5 (USA-malli) ja 300 SE.

Noiden turvavöiden saatavuudesta en tiedä satavarmasti, mutta kuvittelisin MB:n turvallisuusorientoituneena valmistajana tarjonneen niitä varusteena myös muihin malleihin kuin W109:iin.

Niin, ja tervetuloa foorumille! :)
kulkupelit: Terässiipi vm.-89 "sininen salama" & jaaris vm.-02 "kikotin"
Avatar
Fenton
Jyllisti
Viestit: 3050
Liittynyt: 23.3.2008 21:35
Paikkakunta: Nastola

Viesti Kirjoittaja Fenton »

Ainakin W115:ssä oli jo tehtaan jäljiltä paikat turvavöiden kiinnittämistä varten, vaikkei vöitä ollutkaan kuin edessä reunapaikoilla.
Ville

Meillä ei ennään mennä jeepillä Vennään.
Avatar
Sergey
VanneSpecialisti
Viestit: 7836
Liittynyt: 18.11.2006 16:27
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Sergey »

JEP! turvavyön paikat on olemassa jokaikisessä 108/9 vaikka niitä ei olisi tarvinutkaan asentaa sinne. Turva oli lisävaruste tuohon aikaan.

Ihmeessä w109 jos vaan rahkeet riittää. Mutta miksi et ostais W111 coupea? sinnekin mahtuu koko perhe ja on kyllä tyylikäs!

Minun oma on kuulema raiskattu w108 280SE jossa 280S moottori. AJattelin sitten raiskata sitä joskus lisää ja kammeta ehkä jopa 3.6l AMG moottorin :) Nojoo mutta ruoste on pahin vihollinen. tarkista tarkkaan taka-akselisto ja tulipelti sekä lattiat. ne voi näyttää hyvältä...

Ilmajouset on potentiaalisesti kallis vehje jos se hajoaa. Samoten polttoaineen ruiskutuksen remontointiin ei pysty, ihme kyllä, euroopassa kukaan. Tuo 3.5l M116 moottori on nimenomaan tuo vaikea mekaaninen rivipumppu Bosch D-jetronic. Maailman ensimäinen :?: ruisku sähkösuuttimilla. Ameriikassa osaavat kyllä niitä korjailla suht edullisesti, n 1000eur + rahdit.

tuo linkin takainen auto näyttää ihan hyvältä mutta alkuperäiskunnossa se ei ole. Ja nuo amerikan valotkin iha plääh :(

Mutta kyllä, tämä on kurko kori malli. tästä ei mersut paljoa kauniimmaksi tule!

Mun raiskatusta romusta pari kuvatusta:
KuvaKuva
I started out with nothing. And I've still got most of it left!
S124 E220TCDI Aut.
C124 300CE-24 Aut.
W140 S350TD Aut.
A6 2.5TDI Quattro Man.
Avatar
eseestie
Viestit: 7288
Liittynyt: 27.6.2007 19:14
Paikkakunta: Lempäälä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja eseestie »

W109 tottakai. 8)
EX W115 280E TC -75 (Avatar)
S123 300TD -84 Antiikkiromu
W126 500SE -83 Antiikkiromu
® Mesen linttaklubi
® Mesen V8 Klubi

No fiberglass shit, just rusty steel!
Avatar
PeteZX
Viestit: 2
Liittynyt: 18.8.2011 18:37

Viesti Kirjoittaja PeteZX »

Suuret kiitokset neuvoista. :)
Nuo turvallisuusasiat kiinnostavat lähinnä siksi että kyydissä tosiaan tulisi olemaan kauniina kesäpäivinä kaksi aikuista ja kolme olemattoman perinnön perillistä. :lol:

Tuo W109 V8 tekniikalla kyllä kiinnostaisi ihan jo siksi että, no kun se on V8 :wink: mutta toisaalta vaikeasti huollettava tekniikka pistää miettimään...

Kulkeeko Sergeyn 108 keskimääräistä lähempänä tonttia kun ainakin kuvissa näyttää että pientä madallusta olisi noiden isompien vanteiden kanssa?
Oikein hyvälle tuo näyttää noilla isommillakin vanteilla, tosin omaa silmää miellyttää eniten noissa kuvissa 25-27 olevat MB:n omat vanteet. Lienevätkö normaalivanteita leveämmät...? Hyvin kyllä sopivat kera valkosivujen. :D

Huomasin vasta nyt että olisi näköjään ollut jo aiempi W108 tiedonkysely viestiketju tuolla toisen sivun lopussa joten olisinpa voinut sinnekin jatkaa omilla kysymyksilläni. Hyvää tietoa tietämättömälle tämän asian tiimoilta sieltäkin löytyi. :)
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Oldtimers”