C107 SLC Coupé -72 kuvatarinaa

Keskustelua veteraani-ikään ehtineistä mersuista.
Avatar
Sharedoc
Viestit: 372
Liittynyt: 30.8.2012 19:19
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Sharedoc »

Olen tarkasti kuunnellut auton käyntiä ja olen vahvistanut epäilyni ns. putkikuuntelulla että oikean sylinteririvin takimmaisen sylinterin pakosarjan tiivisteessä on vuoto joka kuuluu tsuptsup-äänenä tyhjäkäynnillä kylmänä. Lämpimänä tiiviste menee umpeen ja ääntä ei kuulu.

Yritän ensin tutkia endoskoopilla tarkemmin missä kohtaa vuoto on. Sitten tarvittaessa purkaa lämpösuojia ja muuta härpäkettä pois edestä, ja lopuksi puristaa pakoputken korjausmassaa tiivisterakoon vähän samaan tyyliin kuin hammaslääkärit laittaa muotin hampaan ympärille ja puristavat täytettä reikään. Tällä tekniikalla olen saanut tsupsutuksen vaiennettua turbo-Volvoissa, joissa pakosarjan tiivisteiden vuotaminen on yleistä.
C107 350 SLC -72 (MR), W123 300D -76 (MR), S123 300TDT autom -82, Fiat 600 -64, Monark Monarped -61
Avatar
Sharedoc
Viestit: 372
Liittynyt: 30.8.2012 19:19
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Sharedoc »

Sumuvalot saapuivat. Vielä on tulossa yksi uusi keltainen lasi. Eli nämä tulee autoon keltaisilla laseilla.

Kuva

Kuva
Viimeksi muokannut Sharedoc, 06.11.2020 16:01. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
C107 350 SLC -72 (MR), W123 300D -76 (MR), S123 300TDT autom -82, Fiat 600 -64, Monark Monarped -61
Avatar
Sharedoc
Viestit: 372
Liittynyt: 30.8.2012 19:19
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Sharedoc »

Irroitin ensin apparin istuimen.

Kuva

Kuskin stuimen takakiinnityksessä on ilmeisesti korkeussäätö. Hyvä asia koska penkki on ollutkin minulle aika matalalla. Kuskin istuin oli vaikeampi irtoittaa koska penkin alla on kaksi vaikeasti saavutettavaa ruuvia jotka olivat lisäksi olivat tiukassa.

Kuva

Sitten sain nostettua kuskin penkin kiskoineen pois.

Kuva

Kuskin penkin sisältä löytyi valmistusajankohta heinäkuu 1972.

Kuva
Viimeksi muokannut Sharedoc, 04.11.2020 13:29. Yhteensä muokattu 4 kertaa.
C107 350 SLC -72 (MR), W123 300D -76 (MR), S123 300TDT autom -82, Fiat 600 -64, Monark Monarped -61
Avatar
Sharedoc
Viestit: 372
Liittynyt: 30.8.2012 19:19
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Sharedoc »

Kick-down-kytkimestä on irronnut joku osa mikä voi selittää miksi kick-down ei toimi. Jousi vaan näkyy.

Kuva

Löysin irronneen muoviosan ja jonkinlaisen metalliosan kuskin jalkatilasta maton alta.

Kuva
Viimeksi muokannut Sharedoc, 04.11.2020 13:25. Yhteensä muokattu 3 kertaa.
C107 350 SLC -72 (MR), W123 300D -76 (MR), S123 300TDT autom -82, Fiat 600 -64, Monark Monarped -61
Avatar
Sharedoc
Viestit: 372
Liittynyt: 30.8.2012 19:19
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Sharedoc »

Jokaisesta ostamastani vanhasta autosta on löytynyt penkkien alta rahaa. Tässä tapauksessa 51 pfennig eli Saksan penniä. Molemmissa kolikoissa vuosiluku 1990.

Kuva
Viimeksi muokannut Sharedoc, 06.11.2020 21:01. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
C107 350 SLC -72 (MR), W123 300D -76 (MR), S123 300TDT autom -82, Fiat 600 -64, Monark Monarped -61
Avatar
Sharedoc
Viestit: 372
Liittynyt: 30.8.2012 19:19
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Sharedoc »

Nyt on apparin penkki vaihdettu kuskin puolelle. Kiskot vaan tarvitsi vaihtaa puolelta toiselle. Samalla nostin istuinta pari senttiä ylemmäksi säätöä käyttäen. Turvavyön lukon vaihdoin uuteen.

Kuva
Viimeksi muokannut Sharedoc, 04.11.2020 21:51. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
C107 350 SLC -72 (MR), W123 300D -76 (MR), S123 300TDT autom -82, Fiat 600 -64, Monark Monarped -61
Avatar
Sharedoc
Viestit: 372
Liittynyt: 30.8.2012 19:19
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Sharedoc »

Huutelin eBay.de etupenkkien alkuperäiset mustat nahkaverhoilut 2 kpl ja toiselta toimittajalta Bambus-267-sävytettyä nahkamaalia (500 ml).

KuvaKuva

Tarkoitus on kokeilla tehdä mustasta nahkaverhoilussa nahkamaalilla alkuperäisvärinen verhoilu ja vaihtaa se kuskin istuimen runkoon. Jos tämä onnistuu, kallista uudelleenverhoilua ei tarvitse teettää ulkopuolisella.

YouTubesta löytyy englantilaisen tekemä ohjevideo 107-istuimen verhoilun vaihtamisesta, jossa haukutaan saksalainen SJS-carstylingin jälkituotantoverhoilu, mutta ohjeistus on perusteellinen.

https://www.youtube.com/watch?v=jCMBYQk7zIA

Ilmoitin jo pakistanilaisille että voivat kutsua SLää etsivän possen takaisin.
Viimeksi muokannut Sharedoc, 05.11.2020 18:48. Yhteensä muokattu 9 kertaa.
C107 350 SLC -72 (MR), W123 300D -76 (MR), S123 300TDT autom -82, Fiat 600 -64, Monark Monarped -61
Avatar
Sharedoc
Viestit: 372
Liittynyt: 30.8.2012 19:19
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Sharedoc »

Olen yrittänyt tilata pakosarjan tiivisteitä oikean puoleiseen pakosarjaan. Löysin saksalaisen toimittajan jolla elringin tekemät tiivisteet 4 kpl tekee 24,50 eur. Mutta rahtia vaatii 96 euroa kun rahti tulee joka tiivisteelle. Olen lähettänyt jo neljä viestiä ja yhden kuvakaappauksen myyjälle että ratkaisisi jotenkin ongelman. Myyjä ei pystynyt ratkaisemaan ongelmaa koska se liittyy miten ilmoitus on asetettu eBayn järjestelmän puolelle ja koskee vain Saksan ulkopuolisia toimituksia, eikä myyjä uskalla mennä sitä muuttamaan. Täytyy etsiä toinen toimittaja.

———-

Sain ostettua toiselta eBay.de verkkokaupalta Ajusan tekemää tiivistettä 4 kpl rahteineen 30 eur. Ajusa ei ole minulle entuudestaan tuttu merkki.

Kuva
Viimeksi muokannut Sharedoc, 05.11.2020 18:53. Yhteensä muokattu 9 kertaa.
C107 350 SLC -72 (MR), W123 300D -76 (MR), S123 300TDT autom -82, Fiat 600 -64, Monark Monarped -61
Avatar
Sharedoc
Viestit: 372
Liittynyt: 30.8.2012 19:19
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Sharedoc »

Selvitin paljonko tulisi osat maksamaan jos jälkivarustaisi myös matkustajan istuimen korkeussäädöllä. Osat löytyisi siten että joutuu neljästä paikasta tilaamaan osia yhteensä noin 180 euroa ja neljä rahtia 80 päälle, kaikki yhteensä noin 260 euroa. Korkeussäädöllä on lisäetu että siinä kisko on kolmella pultilla kiinni lattiassa kun vakiokisko on vain kahdella pultilla. Tällä on iso turvallisuusmerkitys koska turvavyö on soljen puolelta kiinni tuolissa eikä lattiassa. Myös suvun naisväen kannalta korkeussäätö on hyvä olla olemassa, joten ei muuta kuin tilailemaan osia.

Sain tilattua kaikki yhtä osaa lukuunottamatta, jonka myyjä on lomalla 16.11 asti eikä vastaa yhteydenottooni joka liittyy rahtikustannuksen asettamiseen eBayssä. Muut toimittajat kyseiselle osalle ovat merkittävästi kalliimpia joten täytyy odotella.

KuvaKuva
Viimeksi muokannut Sharedoc, 06.11.2020 5:18. Yhteensä muokattu 5 kertaa.
C107 350 SLC -72 (MR), W123 300D -76 (MR), S123 300TDT autom -82, Fiat 600 -64, Monark Monarped -61
Avatar
Sharedoc
Viestit: 372
Liittynyt: 30.8.2012 19:19
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Sharedoc »

Hommasin nahankäsittelyaineita https://www.nahkatohtori.com/

Kuva

Tilasin työkaluja ja tarvikkeita https://aliexpress.com/store/900253122

Kuva
Viimeksi muokannut Sharedoc, 06.11.2020 15:44. Yhteensä muokattu 3 kertaa.
C107 350 SLC -72 (MR), W123 300D -76 (MR), S123 300TDT autom -82, Fiat 600 -64, Monark Monarped -61
Supa
Viestit: 744
Liittynyt: 18.4.2007 21:33
Paikkakunta: Kiviranta
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Supa »

Sharedoc kirjoitti:Olen yrittänyt tilata pakosarjan tiivisteitä oikean puoleiseen pakosarjaan. Löysin saksalaisen toimittajan jolla elringin tekemät tiivisteet 4 kpl tekee 24,50 eur. Mutta rahtia vaatii 96 euroa kun rahti tulee joka tiivisteelle. Olen lähettänyt jo neljä viestiä ja yhden kuvakaappauksen myyjälle että ratkaisisi jotenkin ongelman. Myyjä ei pystynyt ratkaisemaan ongelmaa koska se liittyy miten ilmoitus on asetettu eBayn järjestelmän puolelle ja koskee vain Saksan ulkopuolisia toimituksia, eikä myyjä uskalla mennä sitä muuttamaan. Täytyy etsiä toinen toimittaja.
Vastaavasta tilanteesta mulla on tarjota ratkasumalli.
Tilasin tuossa loppukesästä liettualaiselta toimittajalta nipun tarroja, sama homma että jokaisesta piti maksaa rahti erikseen.
Maksoin kiltisti kaiken, ja lähetettyään tarrat yhdessä kirjekuoressa myyjä palautti minulle "ylimääräiset" toimituskulut tavallaan partial refund-periaatteella. Tätähän voi vastaisuudessa ehdotella jos tulee samanlainen tilanne eteen.
http://www.mptiihonen.fi

--
Mersuja ei oo, Mondeolla mennään.
ex. W639 115cdi 4x4 -08 / W906 318cdi -08 / S211 220cdi -06 / W639 115cdi -05 / S211 280cdi -06 / W203 220cdi -01 / W124 250DT -93 / W124 200 -86
Avatar
Sharedoc
Viestit: 372
Liittynyt: 30.8.2012 19:19
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Sharedoc »

Olen miettinyt suunnitelmaa pakosarjan vuodon taklaamiseksi. Koska vuotoa on vain yhden sylinterin pakopuolella ja se on päädyssä, ei ihan heti kannata alkaa irroittamaan pakosarjaa, sillä riskinä on pultin katkeaminen tai pyöristyminen. Kun tilaa operoida pultin poraamiseksi ei juuri ole, sitten on väistämättä kone nostettava pois. Tämän shouvin välttämiseksi yritän tiivistää liitoksen ulkoapäin.

Suunnitelman vaiheet
- irroita lämpösuoja pakosarjan päältä
- harjaa ruosteet ja karstat tiivistepinnan ympäristö kapealla teräsharjalla (kuva)
- kastele tiivistepinta vedellä
- painele CRC-pakoputkikorjausmassalla noin 3-5 mm kerros massaa koko tiivistepinnan ympäri.
- avaa halkaisijaltaan riittävän suuri lemmari suoraksi ja pujottele se tiivistepinnan ympäri.
- kiristä lemmari ruuvimeisselillä (aikaansaa paineen massaan joka puristaa massaa tiivisteen aukkoihin, lemmari muodostaa metallipannan)
- kaavi lastalla tai ruuvimeisselillä lemmari alta pursunnutta ylimääräistä pakoputkimassaa pois
- anna kuivua yön yli
- käynnistä kone ja anna käydä vähän aikaa tyhjäkäyntiä että lämpenee vähän
- kuuntele hävisikin vuoto (jos ei, hyppää loppuun)
- kiinnitä lämpösuoja
- tarvittaessa uusi käsittely

Kävin ostamassa Puuilosta vain 15 mm leveän miniteräsharjasetin.

Kuva
Viimeksi muokannut Sharedoc, 08.11.2020 7:06. Yhteensä muokattu 5 kertaa.
C107 350 SLC -72 (MR), W123 300D -76 (MR), S123 300TDT autom -82, Fiat 600 -64, Monark Monarped -61
Avatar
Sharedoc
Viestit: 372
Liittynyt: 30.8.2012 19:19
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Sharedoc »

Samalla saksalaisella eBay myyjällä, jolla on myynnissä vielä puuttuva istuimen korkeussäädön osa, on myös myynnissä D-jetin kaasuläppärunko edullisesti. Laitoin siitä vielä lasketun vastatarjouksen sisään ja ehdotuksen että molemmat tuotteet tulisi samassa paketissa.


———

Myyntiin tuli tarvitsemani korkeussäädön osa toiselta myyjältä halvemmalla joten ostin sen ja ilmoitin tälle myyjälle myös. Myyjä virkosi lomaltaan ja teki kaasuläppärungon vastatarjoukseeni 60 eur vastavastatarjouksen 80 eur. Täytyy miettiä sitä vielä.

———

Mietittyäni asiaa tulin tulokseen että kaasuläpän väljyyden korjaaminen puslaamalla ei onnistu käytettävissä olevilla työkaluillani, sillä minulla ei ole pylväsporakonetta eikä tilaa sellaiselle. Joten en oikeastaan hyödy toisesta akseliltaan todennäköisesti myös väljästä läppärungosta. Tällä logiikalla päätän kysyä myyjältä onko akselissa väljää. Lähetin vastavastavastatarjouksen 61 euroa ja kysyin väljyydestä akselissa.

Kuva

———-

13.11.2020 päivitys

EBay.de tuli toiselta myyjältä tarjolle kaasuläppärunko 160000 km ajetusta koneesta kohtuu edullisesti. Tein vastatarjouksen, jonka myyjä hyväksyi. Tästä samasta autosta oli tarjolla myös MAP-anturi edullisesti, jonka myös ostin kahden vastatarjouskierroksen jälkeen. Tulevat samassa paketissa.
Viimeksi muokannut Sharedoc, 13.11.2020 18:41. Yhteensä muokattu 10 kertaa.
C107 350 SLC -72 (MR), W123 300D -76 (MR), S123 300TDT autom -82, Fiat 600 -64, Monark Monarped -61
Avatar
Sharedoc
Viestit: 372
Liittynyt: 30.8.2012 19:19
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Sharedoc »

Operaatio pakosarjan tiivistys alkoi irroittamalla akku pois tieltä. Silloin saa hyvän näkyvyyden pakosarjaan. Näkymä on vielä parempi kun irroitin sytytysjohdot. Takimmaisen sylinterin tulpanjohdon vaippa on mustunut mikä vahvistaa että tiiviste vuotaa.

Kuva

Seuraava vaihe olisi lämpösuojan irtoitus. Mutta tässä tökkää. Sillä heti ensimmäinen kiinnitysmutteri on niin tiukassa että kokemus sanoo että älä väännä enempää, menee vain poikki joten annan olla lämpösuojan ainakin tässä vaiheessa ettei tarvitse alkaa poraamaan katkennutta ruuvia pakosarjasta hankalassa paikassa. Eli täytyy yrittää tehdä tiivistusoperaatio lämpöpellistä huolimatta. Onneksi sylinteri on ihan päässä ja lämpöpelti ei yllä sinne asti.

Kuva


Pakosarjan liitospinnan puhdistus miniteräsharjalla onnistuu helposti keulan puolelta mutta perän puolella tulee automaattivaihteiston mittatikun putki ikävästi tielle. Täytyy löysätä kiinnikkeestä ja siirtää sivummalle. Mutta taas tökkää, sillä käytössäni olevat työkalut eivät sovellu ahtaassa paikassa olevan 13-millisen pultin avaamiseen. Ainoastaan 13-mm kiintoavain menee pultin kantaan kulmassa jossa se ottaa heti rintapeltiin kiinni joten ei pysty vääntämään.

Kuva


Seuraavaksi täytyy yrittää alakautta. Ei onnistu sieltäkään kun startti on tiellä. Startti on tarkoitus lähiaikoina käyttää pois ja laittaa sen alle shimmilevy joka ei ole vielä saapunut. Eli täytyy nyt keskeyttää tämä operaatio tässä vaiheessa. Starttia ei kannata nyt alkaa irroittamaan koska shimmilevy on tilattu vasta muutama päivä sitten kaasuvivuston puslien kanssa Niemölleriltä ja tavara ei ole edes vielä lähtenyt sieltä tulemaan kun odottavat nekin toimittajaltaan tilaamaani osaa. Auto säilyy ajokelpoisena kun annan startin olla paikallaan. Joskus autoharrastus vaatii kärsivällisyyttä. Täytyy nyt vaan laittaa sytytysjohdot ja akku takaisin paikoilleen.

——-

Tulin vielä uudestaan yrittämään purkamalla yläpuolelta härpäkettä pois, eli akun pohjalevyn ja sen alla olevan pellin, ja automaattilaatikon mittatikun putken, jonka sain irti hieman vääntämällä kiinnikettä, että sain lenkkiavaimen pultin päähän. Nyt paikat on jo sen verran auki, että pääsen yrittämään tiivistepinnan puhdistetusta ja siveltyä pakoputken tiivistysmassalla.

Kuva

Käytin rautasahan terää lastana sain yläpuolen päällystettyä massalla. Alapuolelle en päässyt levittämään massaa. Sitten pujotin lemmarin ympäri ja kiristin lemmarin pitäen sitä taltalla asennossa. Lopputulos kuvassa alla. Toivottavasti vuoto oli nyt tukitulla osalla. Jos vuoto on alapuolella, homma jatkuu kun saan laturin pois alta että pääsee alapuoleen käsiksi.

Kuva

Nyt massa saa kuivua yön yli ja sitten varovasti käyttö lämpimäksi että massa kovettuu täyteen lujuutensa.
Viimeksi muokannut Sharedoc, 08.11.2020 7:02. Yhteensä muokattu 14 kertaa.
C107 350 SLC -72 (MR), W123 300D -76 (MR), S123 300TDT autom -82, Fiat 600 -64, Monark Monarped -61
Avatar
Sharedoc
Viestit: 372
Liittynyt: 30.8.2012 19:19
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Sharedoc »

Lueskelemalla Hirschmannin antenneihin liittyviä viestiketjuja jenkki -107-foorumeilla sain vinkin että antenniin on pääsy kuskin jalkatilan sivupaneelin kautta. Moottoriantennin irroitus alkaa siis purkamalla sivupaneeli pois edestä.

Kuva

Kuskin jalkatilasta löytyy ylimääräinen kytkin, onko kaukovalokytkin vai radion vaiennuskytkin? Olen jostain lukenut että Becker Mexicon taksivarustukseen on kuulunut radion vaiennuskytkin jalkatilassa. Käytän sähköjä päällä akusta ja kytkin onkin pissapojan moottorin kytkin.

Kuva

Paneelin takaa löytyy musta muoviluukku.

Kuva

Muoviluukun alta paljastuu näkyviin moottoriantennin alaosa.

Kuva

Avaan antennin yläpään kiinnityksen lokasuojan päältä 17mm avaimella.

Kuva

Sitten alapään kaksi 8mm pulttia. Ja saan pudotettua alas itse moottoriantennin joka on muovinen ja näyttää tarvikeantennilta kuten epäilinkin. Kun irroitin antennin, johdossa oleva sulakerasia oli auki. Sulakerasian muovi oli murtunut eikä pysy enää kiinni. Se voi olla alkuperäinen vika minkä vuoksi autoon on asennettu toinen antenni takalokasuojaan.

Kuva


Katselin eBay.de vastaavia tarvikeantenneja löytyy kolmenkympin päälle ja aitoon Hirschmanniin saa laittaa nollan perään joten yritän elvyttää tämän antennin nyt väliaikaisesti. Selvitän mikä on alkuperäinen Hitschmannin malli tässä autossa ja alan seuraamaan Hirscmanneja eBayssä ja yritän löytää kohtuuhintaisen.

Seuraavaksi täytyy käyttää radio irti kojetaulussa ja katsoa onko moottoriantenni kytketty radion takana ja tuleeko sähköt antennille asti. Veikkaisin että taka-antenni on kytketty radion antenniksi ja moottoriantennin ohjaukset on irroitettu.
C107 350 SLC -72 (MR), W123 300D -76 (MR), S123 300TDT autom -82, Fiat 600 -64, Monark Monarped -61
Avatar
Sharedoc
Viestit: 372
Liittynyt: 30.8.2012 19:19
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Sharedoc »

Radion irroitus oli vaikea koska se oli asennettu väärin. Vasen pystylukitustolppa oli luiskahtanut ylähahlosta ja oli vaikea saada hahloon takaisin. Becker Mexico on H-sarjaa. Näyttää siltä että automaattiantennin sähköliitäntä on lisäboksissa joka täytyy nyt etsiä seuraavaksi jostain kojetaulun takaa. Täytyy etsiä myös etuantennin kaapeli kojelaudan sisältä ja kytkeä radioon.

Kuva

Etuantennin kaapeli löytyi kojelaudan sisältä ja kytkin sen radioon jolloin radiosta alkoi kuulumaan ihan hyvin.

Löysin myös Beckerin lisäboksin hansikaslokeron takaa mutten löytänyt sieltä mitään irtonaisia johtoja.

Kuva

Mitailin moottoriantennin johdoista ja sinne tulee maa OK, ylös-signaali joka riippuu radion päälläolosta OK, mutta akkujännite 12 volttia puuttuu. Eli jossain on sulake todennäköisesti mennyt. Yritin katsoa sulakerasiaakin mutten sieltä huomannut kärähtänyttä sulaketta. Radion sulakkeena (sulake 3) oli lasiputkisulake joka korvasin tavanomaisella 5A sulakkeella.

Kuva

Löysin myös D-jetin boksin kojelaudan alaosasta apparin puolella.

Kuva

Täytyy nyt seuraavaksi tutkia missä moottoriantennin sulake on auton puolella sekä moottoriantennin kytkentäohjetta riittääkö sille mikä tahansa virtalukon kautta tuleva 12V. Ainakin pissapojan kytkin on ihan lähellä josta se löytyisi.

———

Sulake 1 on näköjään moottoriantenni. Kuvassa se on heti seuraava vasemmalle lasiputkisulakkeesta ja näyttää ehjältä. Täytyy käydä mittaamassa.

Moottoriantennille täytyykin olla +12V siten että se ei katkea virtalukon asennon mukaan jotta antenni tulee alas vaikka virta-avaimella virta katkaistaan nopeasti.
C107 350 SLC -72 (MR), W123 300D -76 (MR), S123 300TDT autom -82, Fiat 600 -64, Monark Monarped -61
Avatar
Sharedoc
Viestit: 372
Liittynyt: 30.8.2012 19:19
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Sharedoc »

Kävin läpi Hirschmann tarjonnan eBayssä. Tarjontaa on aidoista 70-luvun Hirschmanneista (F ja H -mallit) vähänlaisesti. Sain ostettua kunnostamattoman H-mallin 70 eurolla rahteineen Saksasta. Talveksi askaretta.

Kuva


Becker Mexico radioon löytyi myös uusi asteikkolasi lohjenneen tilalle eBaystä.

Kuva
C107 350 SLC -72 (MR), W123 300D -76 (MR), S123 300TDT autom -82, Fiat 600 -64, Monark Monarped -61
Avatar
Sharedoc
Viestit: 372
Liittynyt: 30.8.2012 19:19
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Sharedoc »

ATEn alkuperäisjarrupalat saapuivat.

Kuva
Viimeksi muokannut Sharedoc, 09.11.2020 19:30. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
C107 350 SLC -72 (MR), W123 300D -76 (MR), S123 300TDT autom -82, Fiat 600 -64, Monark Monarped -61
Avatar
Sharedoc
Viestit: 372
Liittynyt: 30.8.2012 19:19
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Sharedoc »

Antennin vika oli niin yksinkertainen, että +12 voltin jännitteen syötön molemmat sulakkeet olivat hapettuneita. Kun putsasin sulakkeiden päät hiekkapaperilla, alkoi antenni toimia.

Kuva

Radion asennus jäi kesken kun tökkäsin vahingossa kasettiaukon kanteen ja rikoin palautusjousen muovisen pidikkeen, joka lensi jonnekin eikä enää löytynyt. Liimasin mig-langan pätkän uudeksi jousen pidikkeeksi. Korjaus ei näy ulospäin ollenkaan. Täytyy seurata eBay jos löytyisi ehjä osa tilalle.

Kuva

Alla on kuva eBayssa myynnissä olevasta kannesta jossa jousen pidike oikeassa yläkulmassa on ehjä. Tämä kansi vaan ei käy kun siinä on väärä väritys ja teksti.

Kuva
C107 350 SLC -72 (MR), W123 300D -76 (MR), S123 300TDT autom -82, Fiat 600 -64, Monark Monarped -61
Avatar
Sharedoc
Viestit: 372
Liittynyt: 30.8.2012 19:19
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Sharedoc »

Kuskin jalkatilan pohjasta vasen etukulma jalkatuen alta löytyi ruuvimeisselillä tunnustelemalla ruostevaurio joka vaatinee toimenpiteitä. Täytyy purkaa lisää verhoilua, johtosarjaa ja käsijarruvaijeri tieltä että pääsee kunnolla näkemään.
C107 350 SLC -72 (MR), W123 300D -76 (MR), S123 300TDT autom -82, Fiat 600 -64, Monark Monarped -61
Avatar
Sharedoc
Viestit: 372
Liittynyt: 30.8.2012 19:19
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Sharedoc »

Olen perehtynyt D-jetin toimintaan https://jetronic.org/. Siellä suositellaan D-jet ECU-boksin irroittamista autosta kun autoa MIG-hitsataan ettei se vahingoitu. D-jet boksit ovat kalliita joten täytyy ottaa neuvosta vaari.

Täytyy myös katsoa D-jet ECU-boksin numero ja verrata yo sivuilla olevaan taulukkoon onko se alkuperäinen. Aion myös selvittää autossa olevat D-jetin anturit onko ne alkuperäiset ja onko uusimistarvetta.

MAP-anturi näyttää olevan alkuperäistä tyyppiä 0280100012.

Kuva

Virranjakajan alaosassa asustavat D-jetin ajoituskärjet (trigger points) ja polttoainepumppu ovat D-jetin kuluvia osia. Näille joudun hankkimaan varaosat hyllyyn, koska D-jetin osien saatavuus huononee jatkuvasti ja hinnat nousevat.

————

Ajoituskärkiä (Bosch 1230090009) ei enää saa Boschilta. Sen sijaan on myynnissä korjaussarjaa (Bosch 0001580119) jonka joutuu juottamaan alkuperäiseen osaan kiinni, hintaan 500-600 euroa. Etsiessäni ratkaisua löysin myynnissä olevan virranjakajan (Bosch 0231402001), jossa on kyseinen osa sisällä (toki käytetty) ja hinta on edullisempi kuin korjaussarjalla. Laitoin osasta vielä halvemman vastatarjouksen sisään.

Kuva

———

Sain hieman hinnasta pois ja tein kaupan koko virranjakajasta.

———

Bensapumppua onkin vaikeampi löytää. Australiassa on yksi käytetty toimiva alkuperäispumppu Boschin numerolla 0580464005 myynnissä eBayssä. Tein siitä vastatarjouksen joka meni läpi, joten pumppu tulee aikanaan tullin kautta. Suunnitelmana on purkaa pumppu, tarkastaa sen rullien kuluminen ja vaihtaa sinne tiivisteet ja takaiskuventtiilin kuula ja sen jälkeen pitää sitä varaosana mukana pitemmillä matkoilla.

Kuva
Viimeksi muokannut Sharedoc, 12.11.2020 22:54. Yhteensä muokattu 18 kertaa.
C107 350 SLC -72 (MR), W123 300D -76 (MR), S123 300TDT autom -82, Fiat 600 -64, Monark Monarped -61
Avatar
Sharedoc
Viestit: 372
Liittynyt: 30.8.2012 19:19
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Sharedoc »

Käytin autoa vähän aikaa tyhjäkäynnillä ja kuuntelin miten pakosarjan tiivistys onnistui. Onnistuuhan se osittain, eli tsupsutus vaimeni kovastikin mutta kuuluu edelleen vaimea tsupsutus ja lisäksi venttiilikoneisto pitää omaa ääntään. Kuuntelin putkella ja ääni kuuluu samasta liitoksesta alapuolelta. Lämpimänä liitos menee umpeen ja kuuluu vain venttiilikoneiston ääntä. Täytyy perehtyä niihinkin kunhan saan kylmänä vuotavan pakosarjaliitoksen tukittua alapuoleltakin.

———-=

Sain korjattua kick-down kytkimen ja nyt kick-down toimii. Vetää kick-down-päällä kierrokset punasen rajan yli joten täytyy muistaa olla varovainen sen kanssa. Kone ärjyy melkoisesti kun kierrokset nousee yli 5000RPM joten täytyy jossain vaiheessa miettiä äänieristysasioitakin. Moottorin, vaihteiston ja perän kannakekumit täytyisi vaihtaa uusiin koska ne on varmaan kovettuneita. Normaali matkanopeudessa ääntä tulee korin takaosasta joten äänenvaimentajan vaihto saattaa auttaa. Sisälokasuojat saattaisi myöskin auttaa rengasmeluun mutten tiedä saako tähän sellaisia.

———-

Viimeistelin kasettikotelon kannen palautusjousen asennon ja asensin kannen paikalleen. Nyt radio on täysin toimintakuntoinen moottoriantennilla etulokasuojassa. Täytyy vielä irroittaa takalokasuojassa olevan antenni ja ostaa kromattu peitelevy reiän tukkeeksi.

Kuva

——

Kävin ostamassa antennin peitelevyn Biltemasta.

Kuva

——-

Irroitin taka-antennin ja asensin tilalle peitelevyn.

Kuva
Viimeksi muokannut Sharedoc, 11.11.2020 14:13. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
C107 350 SLC -72 (MR), W123 300D -76 (MR), S123 300TDT autom -82, Fiat 600 -64, Monark Monarped -61
Avatar
Sharedoc
Viestit: 372
Liittynyt: 30.8.2012 19:19
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Sharedoc »

Melutason alentamiseseksi tilasin uudet (Meylen valmisteita)
- moottorin tukikumit 2 kpl (1072412313),
- vaihdelaatikon tukikumi (1232420413)
- kardaanin tukilaakerin (1234101081)

Toimittaja eBay.de db-debot, jolla on aika hyvin keskeistä 107-korisarjan varaosaa OEM-toimittajilta kohtuuhintaan.

Perän kannakekumi minulla on jo hyllyssä kun se on sama kuin 123-sarjassa.

Kuva
C107 350 SLC -72 (MR), W123 300D -76 (MR), S123 300TDT autom -82, Fiat 600 -64, Monark Monarped -61
Avatar
Sharedoc
Viestit: 372
Liittynyt: 30.8.2012 19:19
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Sharedoc »

Kokeilu ex-kuskinistuimen nahkaverhoilun ehostamisesta alkaa. Vaihe 1 on korjata repeämät liimaamalla repeämien kohdalle nahkakuvioinen Mbtex-tekonahka, joka on peräisin eBaystä ostamastani Bambus-värisestä w123-penkin takalevystä.

Lähtökohta: penkin reuna kulunut tavanomaisesta kohdasta ja repeillyt pahasti.
Kuva

eBay.de kautta hommasin Bambus-värisen istuimen takalevyn.
Kuva

Leikkasin sopivan kokoisia soiroja takalevyn Mbtex-tekonahasta.
Kuva

Pujottelin soirot nahkan taakse repeämien kohdalle. Joko värisävy ei ole ollutkaan sama tai oikea nahka on tummunut koska tausta näyttää vaaleammalta.
Kuva


Puristin verhoilua muotoon vetämällä nippusiteillä.
Kuva


Liimasin soirot kiinni nahkaan repeämien reunoilla nahkan takapintaan. Liiman levitin terävällä puupuikolla.
Kuva

Repeämien reunat on nyt liimattu taustaan ja istuin näyttää ehyemmältä.
Kuva

Annan nyt liiman kuivua ja muodostaa pitävä liitos. Seuraavassa vaiheessa tarkoitus on täyttää kolot sävytetyllä paikkausmassalla ja hioa pinta sileäksi. Paikkausmassa minulla on jo, mutta Bambus-värinen nahkamaali sävyttämiseen ei ole vielä saapunut.
C107 350 SLC -72 (MR), W123 300D -76 (MR), S123 300TDT autom -82, Fiat 600 -64, Monark Monarped -61
Avatar
Sharedoc
Viestit: 372
Liittynyt: 30.8.2012 19:19
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Sharedoc »

Istuimen revenneen sauman liimaus kiinni tuettuna.

Kuva

Istuimen jatkokorjaus hyötyisi suuresti jos löytyisi puuttuvien revenneiden nahkapalasten tilalle saman väristä ja paksuista nahkaa. Nahkaa ei tarvitse olla paljon. Katselin löytyykö istuimen alta taitoksina ja myös takaistuimen reunat muttei sieltäkään löydy yhtenäistä riittävän isoa palasta. Sitten on istuimen sivuverhoilut, joista tiedän, että monessa autossa ne on kannibalisoitu istuinten paikkaukseen, mutta tässä autossa se ei käy, kun on museopeli. Katselin sitten ebaytä sillä silmällä ja löysinkin istuimen sivuverhoilun, joka on todennäköisesti samaa väriä, eikä hintapyyntikään ollut kova, rahteineen vähän yli 21 eur. Sivuverhoilu on auringon vaalentama, mutta alapuolelta näkyy alkuperäinen väri. Nahka täytyy irroittaa metallipohjasta, johon se on liimattu reunoista.

Kuva
Viimeksi muokannut Sharedoc, 13.11.2020 8:53. Yhteensä muokattu 9 kertaa.
C107 350 SLC -72 (MR), W123 300D -76 (MR), S123 300TDT autom -82, Fiat 600 -64, Monark Monarped -61
Avatar
Sharedoc
Viestit: 372
Liittynyt: 30.8.2012 19:19
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Sharedoc »

Nyt kun on hieman perehtynyt nahkaistuimiin ja niiden entisöintiin, on alkanut katsomaan tarjolla olevia vanhoja mersuja ihan eri lailla. Esimerkiksi nettiautossa myyntiin tulleessa W108 mersussa on upea nahkasisutus. Ainoa puute mikä kuvissa näkyy on kuskin ovessa kyynärpään kuluttama reikä.

https://www.nettiauto.com/mercedes-benz/s/11754628
C107 350 SLC -72 (MR), W123 300D -76 (MR), S123 300TDT autom -82, Fiat 600 -64, Monark Monarped -61
RH
Viestit: 308
Liittynyt: 24.11.2006 10:05
Paikkakunta: Salon seutu

Viesti Kirjoittaja RH »

Tätä on kyllä mukava seurata :D .
Kuvien tulva on sitä luokkaa, ettei tarvi itse tallin ovea availla. Tässä pääsee mukavasti kanssaelämisen tunnelmaan näinkin 8) .
Avatar
Sharedoc
Viestit: 372
Liittynyt: 30.8.2012 19:19
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Sharedoc »

Otanpa nyt puheeksi remppaamisen ajoitukseen liittyvää asiaa jatkoksi aiemmin käsittelemälleni varaosalogistiikalle.

Olen oppinut sellaisen autoharrastustyylin, että en aloita isompaa remppaa, jos minulla ei ole itsellä tarvittavia osia, tai varmuutta, että saan osat paikallisesta liikkeestä hakemalla. Tämä siksi, että saan auton liikkeelle ja pois remonttipaikalta rasvamontulta kohtuu nopeasti, jos tulee tarve saada toinen auto montulle. Syynä tarpeelle on neljän harrasteauton ylläpito. Käyttöautona on vuorollaan joku näistä harrasteautoista, joten myös ajan niillä oikeasti eikä vaan tapahtumiin ja hupiajoa.

Isommille kulusosille pyrin hommaamaan etukäteen alkuperäisen käytetyn osan halvalla, jonka laitan kuntoon etukäteen, tai kun tarvetta alkaa ilmenemään, ja sitten tarvittaessa asennus paikalleen on nopeaa, eikä auto jää varaamaan remppapaikkaa kunnostuksen ajaksi. Tämän vuoksi hommasin jo sylinterinkannet, virranjakajan ja bensapumpun. Startti ja laturi on samaa kategoriaa, mutta ne on tässä autossa yleisesti saatavilla olevia joten niitä ei tarvitse olla jemmassa. D-jetin keskeisiä osia olen ajatellut hankkia varalle kun niitä vielä löytyy.

Toinen johtava periaate on, että etten pidä samassa autossa kovin montaa remonttikohdetta yhtäaikaa työnalla, koska siinä alkaa helposti mennä osat sekaisin ja ei enää muista miten purku tapahtui, että osaa kasata oikein takaisin. Lisäksi vaarana on että korjausten sivuvaikutukset voivat mennä sekaisin, eikä enää tiedä mikä uusi vaiva johtuu mistäkin korjauksesta. Eli työtapani on ”näykkimistä”, ota kohde, tee se loppuun, kasaa auto ajokuntoon, käy ajamassa ja varmista että toimii. Sitten seuraava kohde. Ja aina väleissä tilata osia ennakoiden jo seuraavaan remppakohteeseen. En väitä että tämä on ainoa ja paras tapa tehdä asioita, mutta minulle tämä tapa sopii.

En siis levitä autoa hajalle atomeiksi ja anna sen olla pitkiä aikoja levällään ja sitten ala kokoamaan sitä hankkien tarvittavia osia kun aikaa, mielenkiintoa, jaksamista ja pesetaa löytyy. Joillakin harrastajilla se voi toimia, minulla ei. Käytännössä tämä tarkoittaa varmistamista jo autoa ostaessa että auto liikkuu omin voimin ja ettei ole liian ruostunut. Rajaahan tämä tietysti jonkin verran mahdollisia kohteita.

Samaten, jos joutuu moottoria tai vaihdelaatikkoa peruskorjaamaan, ostan alkuperäistä vastaavan toimivan käytetyn ja tarvittaessa kunnostan tai kunnostutan sen valmiiksi, ja sitten asennan sen rikkinäisen tilalle. Museoautossa on rajoitus moottorin suhteen, kun se on numeroitu, joten alkuperäinen on pidettävä tallessa.
Viimeksi muokannut Sharedoc, 13.11.2020 23:14. Yhteensä muokattu 10 kertaa.
C107 350 SLC -72 (MR), W123 300D -76 (MR), S123 300TDT autom -82, Fiat 600 -64, Monark Monarped -61
Avatar
Sharedoc
Viestit: 372
Liittynyt: 30.8.2012 19:19
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Sharedoc »

Kusti polki osia
- nokka-akseleiden öljyohjarit 2 sarjaa
- venttiilikoppien tiivisteet 2 kpl
- polttoainesuodatin
- pakosarjan tiivisteet 4 kpl
- imuletku lisäilmaluistille
- suuttimien kumikaulukset 2kpl
- ilmansuodattimen kopan alatiiviste
- korkeussäädettävät istuinkiskot


Kuva
C107 350 SLC -72 (MR), W123 300D -76 (MR), S123 300TDT autom -82, Fiat 600 -64, Monark Monarped -61
xin811
Viestit: 656
Liittynyt: 06.8.2007 14:05

Viesti Kirjoittaja xin811 »

Mikset vie istuinta verhoilijalle?
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Oldtimers”