Pystylampun ratti W123:seen?

Keskustelua veteraani-ikään ehtineistä mersuista.
Vastaa Viestiin
Avatar
Heavy
W123-Spesialisti
Viestit: 686
Liittynyt: 28.12.2005 13:54

Pystylampun ratti W123:seen?

Viesti Kirjoittaja Heavy »

Tekisi mieli saada sellainen kapeakehäinen pystylampun ratti W123:sen vanhan mallin ratin tilalle. Boorit eivät ilmeisesti ole samat? Mutta olisiko mitä tehtävä, että tällainen muutos onnistuisi?

Eli tällainen:

Kuva


Tällaisen tilalle:

Kuva
V123 & W123

V123 langin osia saa tarjota!



Kuva
Avatar
Sivonen
Viestit: 4939
Liittynyt: 20.9.2005 20:48
Paikkakunta: Jämsänkoski City
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sivonen »

Mitekähän ne boorit olikaan... Olen kyllä irroittanut pystärinkin ratin, mutta ei muisti oikein satarosenttisella varmuudella pelaa. :? W123:ssahan on boorit ja ratin kiinnitys pultilla. Jos oikein muistelen, niin W115:ssä on ratin akseli kuusikulmainen, ja kiinnitys mutterilla.

Olen ylläolevasta 99% varma, mutta jää siihen se yksi prosentti arvuuteltavaa. :roll:
® Mesen linttaklubi
-Jokaisella kukalla on juuret

Kuva
Avatar
Olli Lajunen
Mersutohtori
Viestit: 559
Liittynyt: 01.10.2005 13:52
Paikkakunta: Yppäri

Viesti Kirjoittaja Olli Lajunen »

Pystärin ratissa on tiheä boori ja 24mm mutteri. Akseli on lähes nelikulmainen, muoto on lähinnä pyöreää tankoa josta on veistetty ylä- ja alapuolelta siivut pois -> (_). Mulla on ulkonäöllisesti juuri samanlainen ratti kuin tuossa coupéssa.
W115 200D 2.4 sttppdic -75
W211 E 320 CDI T 4Matic -05
Ex: W202 220 -96
® Mesen linttaklubi
Avatar
Olli Lajunen
Mersutohtori
Viestit: 559
Liittynyt: 01.10.2005 13:52
Paikkakunta: Yppäri

Viesti Kirjoittaja Olli Lajunen »

Tuolla on pari kuvaa jossa rattiakseli pilkistää. Parempaa ei tällähetkellä ole käytettävissä. Avainkoko oli muistaakseni tuo 24mm tai 22mm, ristikkoavaimen isoimmalla "hylsyllä" olen tuota aukonut.

Edit: Niin ja akseli on tietysti boorin ja ratin läheisyydessä täysin pyöreä ja jalkatilasta simpukkaan (mm kokoonpainumisosa ym) em muotoinen, jos se jäi epäselväksi.
W115 200D 2.4 sttppdic -75
W211 E 320 CDI T 4Matic -05
Ex: W202 220 -96
® Mesen linttaklubi
Roisto
Herrasmies
Viestit: 5216
Liittynyt: 03.10.2005 16:12
Paikkakunta: Uuleopori

Viesti Kirjoittaja Roisto »

OT:
Olli Lajunen kirjoitti:Tuolla on pari kuvaa jossa rattiakseli pilkistää. Parempaa ei tällähetkellä ole käytettävissä. Avainkoko oli muistaakseni tuo 24mm tai 22mm, ristikkoavaimen isoimmalla "hylsyllä" olen tuota aukonut.
Ompas melkoinen teuhaaminen puhaltimen vaihdon kanssa, jos tuon verran on pitänyt autoa purkaa. Tulee mieleen isämiehen entinen takamoottori-Transportteri, josta piti purkaa koko kojelauta poispoikkeen puhaltimen vaihdon takia. :shock: Päivähän siinä taisi mennä. :D

t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
Avatar
Olli Lajunen
Mersutohtori
Viestit: 559
Liittynyt: 01.10.2005 13:52
Paikkakunta: Yppäri

Viesti Kirjoittaja Olli Lajunen »

Roisto kirjoitti:OT:
Olli Lajunen kirjoitti:Tuolla on pari kuvaa jossa rattiakseli pilkistää. Parempaa ei tällähetkellä ole käytettävissä. Avainkoko oli muistaakseni tuo 24mm tai 22mm, ristikkoavaimen isoimmalla "hylsyllä" olen tuota aukonut.
Ompas melkoinen teuhaaminen puhaltimen vaihdon kanssa, jos tuon verran on pitänyt autoa purkaa. Tulee mieleen isämiehen entinen takamoottori-Transportteri, josta piti purkaa koko kojelauta poispoikkeen puhaltimen vaihdon takia. :shock: Päivähän siinä taisi mennä. :D

t.
Risto
Tehtaalla ovat laittaneet puhaltimen ensimmäisenä raakakoriin kiinni ja sitten ovat kasanneet koko sisustuksen siihen päälle. Kätevää. 8)

Ei tuota kojelautaa välttämättä tarvitse irroittaa, mutta helpottaa kummasti ahtaassa paikassa äheltämistä jos ei halua esim irroittaa lämppärinletkuja.

Teoriassa tuon homman hoitaisi muutamassa tunnissa, mutta pariviikonloppua sitten vaihdoin uuden moottorin siivikkoineen tuonne niin viikonloppu ei meinannut riittää. Löytyi mm. pari reikää ja mikään minkä olisi pitänyt mennä paikoilleen ei suostunut ensimmäisellä kerralla menemään (vaikka olen tuota opraatiota harjoitellutkin useamman kerran). :whistle:
W115 200D 2.4 sttppdic -75
W211 E 320 CDI T 4Matic -05
Ex: W202 220 -96
® Mesen linttaklubi
Avatar
Heavy
W123-Spesialisti
Viestit: 686
Liittynyt: 28.12.2005 13:54

Viesti Kirjoittaja Heavy »

Sivonen kirjoitti:Mitekähän ne boorit olikaan... Olen kyllä irroittanut pystärinkin ratin, mutta ei muisti oikein satarosenttisella varmuudella pelaa. :? W123:ssahan on boorit ja ratin kiinnitys pultilla. Jos oikein muistelen, niin W115:ssä on ratin akseli kuusikulmainen, ja kiinnitys mutterilla.

Olen ylläolevasta 99% varma, mutta jää siihen se yksi prosentti arvuuteltavaa. :roll:

Joo, uudemmissa W123:sissa on ratin kiinnitys pultilla ja vanhemmissa mutterilla. Eikö se noin mene? No ainakin minulla on juuri tuossa vanhemmassa hylsyllä avattava ja uudemmassa pitää käyttää kuusiokoloa. Kesällä oli molemmista ratit irti. Pitää melkein käydä katsomassa tuosta vanhemmasta, että onko siellä mutteri vai pultti. Eli jos boorit on samat niin eikö se silloin pitäisi sopia? Mutta onko tuon akselin halkaisija sama jossa on boorit?
V123 & W123

V123 langin osia saa tarjota!



Kuva
Avatar
raul
Doctor Zhiguli
Viestit: 1864
Liittynyt: 30.9.2005 12:57
Paikkakunta: Etelävaltio

Viesti Kirjoittaja raul »

Heavy kirjoitti:
Sivonen kirjoitti:Mitekähän ne boorit olikaan... Olen kyllä irroittanut pystärinkin ratin, mutta ei muisti oikein satarosenttisella varmuudella pelaa. :? W123:ssahan on boorit ja ratin kiinnitys pultilla. Jos oikein muistelen, niin W115:ssä on ratin akseli kuusikulmainen, ja kiinnitys mutterilla.

Olen ylläolevasta 99% varma, mutta jää siihen se yksi prosentti arvuuteltavaa. :roll:

Joo, uudemmissa W123:sissa on ratin kiinnitys pultilla ja vanhemmissa mutterilla. Eikö se noin mene? No ainakin minulla on juuri tuossa vanhemmassa hylsyllä avattava ja uudemmassa pitää käyttää kuusiokoloa. Kesällä oli molemmista ratit irti. Pitää melkein käydä katsomassa tuosta vanhemmasta, että onko siellä mutteri vai pultti. Eli jos boorit on samat niin eikö se silloin pitäisi sopia? Mutta onko tuon akselin halkaisija sama jossa on boorit?
Käsittääkseni on, vaikkei pelkät käsitykset tässä taida auttaa. Mutta vanhemassa mallissa olen tommosen toteutuksen nähnytkin, tavallaan ihan magee vaikkei se siihen yhtään sovikaan :lol: Norsunluunvärinen? :wink:
Avatar
Heavy
W123-Spesialisti
Viestit: 686
Liittynyt: 28.12.2005 13:54

Viesti Kirjoittaja Heavy »

raul kirjoitti:Käsittääkseni on, vaikkei pelkät käsitykset tässä taida auttaa. Mutta vanhemassa mallissa olen tommosen toteutuksen nähnytkin, tavallaan ihan magee vaikkei se siihen yhtään sovikaan :lol: Norsunluunvärinen? :wink:
No jos olet kerran nähnyt tuollaisen pystärin ratin W123:ssa niin kyllä se sitten sinne mahtaa sopia. Eli ei muuta kuin rattia hommaamaan. Kellään ylimääräistä?

raul kirjoitti:Norsunluunvärinen? :wink:
Siis tällainen... :shock: :D No mustaa kyllä lähinnä ajattelin, kun on musta tuo laite muutenkin... 8)

Kuva
V123 & W123

V123 langin osia saa tarjota!



Kuva
Avatar
Antti M.
W123-Spesialisti
Viestit: 131
Liittynyt: 17.7.2006 13:52
Paikkakunta: Pietarsaari

Viesti Kirjoittaja Antti M. »

Poorit on erilaiset eli sovitusta joutuu tehä jos mielii saada laitettua.
Chevy C10 Pick Up 6.2d
Chevy K1500 Pick Up 6.2d
W126 500SEC
W115 300blowerturbodiesel-projekti
Kuva
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Oldtimers”