380SEL moottori aaltoilee tyhjäkäynnillä.

severi
Viestit: 138
Liittynyt: 30.9.2005 16:16

Viesti Kirjoittaja severi »

kari.t kirjoitti:
severi kirjoitti:Vas. sisälokarin päältä löytyy sytkäboksi eikö vaan, alumiinin värinen pieni laatikko, lähtee paksu kaapeli siitä. Siiihen ei tarvitse koskea, mutta siinä lähellä mikrokytkimen liitin painettuna pidikkeeseen.

Yleismittari olisi kova sana, vika löytyisi tuossa tuokiossa. Jännitteen seuraaminen lisäilmaluistilla kertoisi paljon.
Yleismittari löytyy. Kumpaahan sisälokaria meinaat. Kuski vai vänkäri? Tuleeko siihen normi akku jännite? Miten jännitteet pitäis reagoida ja pitääkö auto olla käynnissä vai sytytysvirta pelkästään päällä?
Vas. sisälokari eli kuskin puoli. Hommaan voisi päästä jyvälle siten, että auto kylmänä käymään ja samalla aletaan seurata lisäilmaluistin jännitettä. Kun auto lämpenee, kierrokset laskevat muutaman minuutin kuluttua ja jännite nousee. Mutta kuinka käy jännitteen, kun kierrokset ryntäävät? N.2000 kierrosta maksimi, silloin jännite nollassa eli lisäilmaluistille ei tule ollenkaan virtaa, eikö vain. Johto poikki tai boksi eli rele sökö.

Mikrokytkin on kiinni tyhjäkäynnillä. Voi mitata yleismittarilla tyhjäkäynnillä tai sammuksissa. Mitä tapahtuu, kun irrottaa liittimen tyhjäkäynnillä? Liitin on kaksinapainen, 2 pinniä. Kierrokset noussevat n. 1000 pintaan. Mitä tapahtuu, kun yhdistää manuaalisesti liittimen pinnit, kun kone ryntää tyhjäkäynnillä?
severi
Viestit: 138
Liittynyt: 30.9.2005 16:16

Viesti Kirjoittaja severi »

Ylijännitereleen sulakkeen voisi varmuuden vuoksi tarkastaa, taisi olla erillinen sulakerasiassa.

Niin se mikrokytkimen liitin on muistaakseni heti sytytysboksin vieressä oikealla puolella auton edestä katsottuna.
touhottaja
Reikäklubin presidentti<br>MersupeRkaaja
Viestit: 6067
Liittynyt: 07.3.2007 17:55

Viesti Kirjoittaja touhottaja »

severi kirjoitti:Ylijännitereleen sulakkeen voisi varmuuden vuoksi tarkastaa, taisi olla erillinen sulakerasiassa.

Niin se mikrokytkimen liitin on muistaakseni heti sytytysboksin vieressä oikealla puolella auton edestä katsottuna.
miltähän se mikrokytkin näyttää :roll:
mulla taas sytkä poksi aiheuttaa koneen ryntäilyn sillon tällön, jaa mutta voihan se olla ilimastoinnin relekki jos siinon vikkaa :wink:
ADHD
Viestit: 5
Liittynyt: 10.8.2012 12:50
Paikkakunta: pirkanmaa

Viesti Kirjoittaja ADHD »

Millanen jännite pitäis tyhjäkäyntimoottorin navoista löytyä, kun kaikki on kunnossa? Kierrokset reippaasti alle tuhannen olis hakusessa.

Nyt kuumana 1000-1200! :(
severi
Viestit: 138
Liittynyt: 30.9.2005 16:16

Viesti Kirjoittaja severi »

ADHD kirjoitti:Millanen jännite pitäis tyhjäkäyntimoottorin navoista löytyä, kun kaikki on kunnossa? Kierrokset reippaasti alle tuhannen olis hakusessa.

Nyt kuumana 1000-1200! :(
Onko samanlainen moottori? Elektroninen tyhjäkäynninsäätö tuli tähän malliin muistaakseni syksyllä -81. En muista jännitteitä, mutta alle 12 voltin se on...

Ei muuta kuin käymään läpi aiempia vinkkejä.

Yksi mikä voi nostaa kierroksia lämpimänä on pielessä oleva ajoitus. Olisiko sitten yhteydessä ketjun venymiseen? Jakoketju on näissä V8-moottoreissa piiiitkä, kannattaa vaihtaa 100tkm välein. Jakoketjun saa paikallisesta tarvikeliikkeestä ja vaihto käy asiansa osaavalta nopeasti.
ADHD
Viestit: 5
Liittynyt: 10.8.2012 12:50
Paikkakunta: pirkanmaa

Viesti Kirjoittaja ADHD »

Joo motti on 560 ja vuosimallia -87, täytyypä tänään mitata jännite tk-moottorin navoista, kun lyö tallista käyntiin.
Tk-moottori on kyllä samanlainen kuin kuvissa edellä. Putsailtu on pariinkin kertaan ja letkuja tarkisteltu, mutta ei muutosta.
Viime kesänä kaikki oli vielä ok, mutta talven aikana jokin muutos tuli, kun kierrokset pompsahti yli tuhannen.
Autolla ikään nähden ajettu kohtuu vähän.
touhottaja
Reikäklubin presidentti<br>MersupeRkaaja
Viestit: 6067
Liittynyt: 07.3.2007 17:55

Viesti Kirjoittaja touhottaja »

jos se tyhjäkäynti moottori on vaan käyny vanhaksi ja haluaa eläkkeelle :wink:
tuoppiluo2
Viestit: 57
Liittynyt: 30.11.2011 16:11
Paikkakunta: Kokkola

Viesti Kirjoittaja tuoppiluo2 »

Itsellä kans huutaa kone tyhjäkäynnillä 1500rpm. Tyhjäkäynti moottori puhdistettu ja johdot. Kone käy ja irroittaa tyhjäkäynnin moottorille tulevan johdon, niin ei tapahdu mitään.
tuoppiluo2
Viestit: 57
Liittynyt: 30.11.2011 16:11
Paikkakunta: Kokkola

Viesti Kirjoittaja tuoppiluo2 »

Itsellä kans huutaa kone tyhjäkäynnillä 1500rpm. Tyhjäkäynti moottori puhdistettu ja johdot. Kone käy ja irroittaa tyhjäkäynnin moottorille tulevan johdon, niin ei tapahdu mitään. 1500 kiekat kokoajan.
severi
Viestit: 138
Liittynyt: 30.9.2005 16:16

Viesti Kirjoittaja severi »

ADHD kirjoitti:Joo motti on 560 ja vuosimallia -87, täytyypä tänään mitata jännite tk-moottorin navoista, kun lyö tallista käyntiin.
Tk-moottori on kyllä samanlainen kuin kuvissa edellä. Putsailtu on pariinkin kertaan ja letkuja tarkisteltu, mutta ei muutosta.
Viime kesänä kaikki oli vielä ok, mutta talven aikana jokin muutos tuli, kun kierrokset pompsahti yli tuhannen.
Autolla ikään nähden ajettu kohtuu vähän.
Voipi tyhjäkäyntimoottori (lisäilmaluisti) jumittaa, kuten touhottaja vihjasi. Näissä uudemmissa sileäkylkisissä on KE-jetronic ja enemmän hienouksia moottorin ohjauksessa ja sitä myöten enemmän mahdollisia vikapaikkoja. Vihjeitä tuli aiemmissa viesteissä. Selvä vikahan siellä on päällä ja periaatteessa helppo korjata, koska vika päällä koko ajan.

Sen lisäilmaluistin voi ottaa irti ja puhdistaa esim. kaasuttimen puhdistusaineella tai vastaavalla ja voidella jollain ohuella crc-tyyppisellä voiteluaineella. Muuttuuko tilanne, operaatio suoritetaan tietenkin omalla vastuulla. :roll: Tuo olikin ilmeisesti jo tehty.
severi
Viestit: 138
Liittynyt: 30.9.2005 16:16

Viesti Kirjoittaja severi »

tuoppiluo2 kirjoitti:Itsellä kans huutaa kone tyhjäkäynnillä 1500rpm. Tyhjäkäynti moottori puhdistettu ja johdot. Kone käy ja irroittaa tyhjäkäynnin moottorille tulevan johdon, niin ei tapahdu mitään. 1500 kiekat kokoajan.
Suriseeko tyhjäk.moottori tyhjäkäynnillä? Surina lakkaa, kun liittimen irrottaa. Jos ei surise, luisti voi olla jumissa, irrotus ja putsaus. Tai jännitettä ei tule ollenkaan luistille.
touhottaja
Reikäklubin presidentti<br>MersupeRkaaja
Viestit: 6067
Liittynyt: 07.3.2007 17:55

Viesti Kirjoittaja touhottaja »

ei mulla ainakaan surise, eikä se ole surissu koskaan :roll:
severi
Viestit: 138
Liittynyt: 30.9.2005 16:16

Viesti Kirjoittaja severi »

Tyhjäkäynnin nopeuteen vaikuttavista tekijöistä seuraavassa:

http://www.benzworld.org/forums/attachm ... 73-009.pdf
tuoppiluo2
Viestit: 57
Liittynyt: 30.11.2011 16:11
Paikkakunta: Kokkola

Viesti Kirjoittaja tuoppiluo2 »

severi kirjoitti:
tuoppiluo2 kirjoitti:Itsellä kans huutaa kone tyhjäkäynnillä 1500rpm. Tyhjäkäynti moottori puhdistettu ja johdot. Kone käy ja irroittaa tyhjäkäynnin moottorille tulevan johdon, niin ei tapahdu mitään. 1500 kiekat kokoajan.
Suriseeko tyhjäk.moottori tyhjäkäynnillä? Surina lakkaa, kun liittimen irrottaa. Jos ei surise, luisti voi olla jumissa, irrotus ja putsaus. Tai jännitettä ei tule ollenkaan luistille.
Moottori on puhdistettu. Ei tapahdu mitään jos johdot irroittaa. Toisessa autossa on ollut kiinni ja toiminut.
severi
Viestit: 138
Liittynyt: 30.9.2005 16:16

Viesti Kirjoittaja severi »

tuoppiluo2 kirjoitti:
severi kirjoitti:
tuoppiluo2 kirjoitti:Itsellä kans huutaa kone tyhjäkäynnillä 1500rpm. Tyhjäkäynti moottori puhdistettu ja johdot. Kone käy ja irroittaa tyhjäkäynnin moottorille tulevan johdon, niin ei tapahdu mitään. 1500 kiekat kokoajan.
Suriseeko tyhjäk.moottori tyhjäkäynnillä? Surina lakkaa, kun liittimen irrottaa. Jos ei surise, luisti voi olla jumissa, irrotus ja putsaus. Tai jännitettä ei tule ollenkaan luistille.
Moottori on puhdistettu. Ei tapahdu mitään jos johdot irroittaa. Toisessa autossa on ollut kiinni ja toiminut.
Eli vaikuttaisi, ettei tule riittävästi tai ollenkaan virtaa tyhjäk.moottorille. Johto hapettunut tai poikki?

Mitä tapahtuu, jos tukkii lisäilma-aukon, tukehtuuko moottori. Joko manuaalisesti tukkimalla tai antamalla virtaa akun navalta tyhjäk.moottorille (jos uskaltaa).
ADHD
Viestit: 5
Liittynyt: 10.8.2012 12:50
Paikkakunta: pirkanmaa

Viesti Kirjoittaja ADHD »

Testailin tk-moottoria seuraavin tuloksin
Tk-moottori irti ja puhdistus. Kytkin 12 volttia napoihin, tk-moottori sulkeutui täysin. Toimi kuin magneettiventtiili.
Tk-moottorin tiiveys tuli testattua, ei päästänyt ilmaa laisinkaan läpi jänniteen ollessa 12V. Painetta oli sen mitä näistä keuhkoista irtos (oli toki tiivis kumiletku välissä, ettei jää kieli väliin)

Tk-motti kiinni ja klemmarit kumiputkiin, kone käyntiin kierrokset nousi n.1000rpm vapaalla ja jännite tk-motin liittimissä n.4V. Tänään mitattu vanhalla mekaanisella yleismittarilla, joten mittatulos ei ole tarkka.
Tk-motista liitin irti ja kierrokset kohosi n.1500rpm, kytkin irtojohdoilla suoraan tk-moottoriin 12V ja moottori sammui heti. Ei päästä ilmaa läpi, joten päättelin tk-motin olevan kunnossa.
Eli jännite sais tod.näköisesti olla enemmän kuin 4V mutta vähemmän kuin 12V? Täytyy koittaa selvittää mikä vaikuttaa tk-moottoriin tulevan jännitteen määrään. Erillisellä säädettävällä jännitelähteellä oikea jännite ehkä selviäis?

Sitten vielä hauska tapaus tänään läksin kylille ja kesken matkaa meno hyytyi totaalisesti. Eipä käynnistynyt ja bensamittari näytti tyhjää perk..., unohdin tankata!!! Dementia vaivaa.
4km kävelyä ja toisella autolla bensaa tankkiin heti hörähti kun sai ruokaa, kärry kotiin. Emännän mankeli alle ja hakemaan toista autoa kotio :oops:
touhottaja
Reikäklubin presidentti<br>MersupeRkaaja
Viestit: 6067
Liittynyt: 07.3.2007 17:55

Viesti Kirjoittaja touhottaja »

jos mahollista, koitappa mahollisimman uuvella tyhjäkäynti moottorilla sitä koneen käyntiä, luultavasti asettuu :wink: vanha tk-moottori saattaa olla vanaha ja väsynyt :roll:
ADHD
Viestit: 5
Liittynyt: 10.8.2012 12:50
Paikkakunta: pirkanmaa

Viesti Kirjoittaja ADHD »

Olisko vinkkiä mistä ootte tuota uutta tyhjäkäynttimoottoria hommailleet?

Löytyyköhän tota harakiriosana kokeilutarkoitukseen? Orkkisosaan saattaa lompakko alkaa kapinoimaan!!!

Vai meneekö ihan ulkotuonniks, jotta pysyttäis kohtuuhinnoissa ja onkohan jotain suosikkia merkkien suhteen?
touhottaja
Reikäklubin presidentti<br>MersupeRkaaja
Viestit: 6067
Liittynyt: 07.3.2007 17:55

Viesti Kirjoittaja touhottaja »

ADHD kirjoitti:Olisko vinkkiä mistä ootte tuota uutta tyhjäkäynttimoottoria hommailleet?

Löytyyköhän tota harakiriosana kokeilutarkoitukseen? Orkkisosaan saattaa lompakko alkaa kapinoimaan!!!

Vai meneekö ihan ulkotuonniks, jotta pysyttäis kohtuuhinnoissa ja onkohan jotain suosikkia merkkien suhteen?
saksasta kaveri toi mulle uuven ja makso vajjaa 190€ :wink: samasta kaupasta mistä kl-varaossiin :lol:
missäs muuten asut, aattelin vaan jotta tuosta varaosa konneesta vois lainata kokkeilun ajaks sitä, että pääsis tottee onko siinä sulla vikkaa :idea:
ADHD
Viestit: 5
Liittynyt: 10.8.2012 12:50
Paikkakunta: pirkanmaa

Viesti Kirjoittaja ADHD »

560secci lymyää Tampereelta n.30km etelään ja vähä lounaaseen, Vesilahti D.C.

Täytyy varmaan kans kattella tosta intterivepistä ja pistää tilluuseen!
Kyllä se varmaan jossain vaiheessa väsyy, vaikka nyt toimiskin.

Kiitos Touhottajalle testimahkusta, jos ei uutta löydy ni sitten testataan.
touhottaja
Reikäklubin presidentti<br>MersupeRkaaja
Viestit: 6067
Liittynyt: 07.3.2007 17:55

Viesti Kirjoittaja touhottaja »

no eihän sieltä mikkään pitkämatka meille mänttään ole, jos innostusta kokeilla tk-moottoria :wink:
kari.t
Viestit: 24
Liittynyt: 06.8.2012 10:19

Viesti Kirjoittaja kari.t »

Onko kenelläkään tietoa, missä on tyhjäkäynninmoottorin rele? Vänkärinpuolelta riisuttu kaikki, mutta ei löydy? onko kuvia?
severi
Viestit: 138
Liittynyt: 30.9.2005 16:16

Viesti Kirjoittaja severi »

kari.t kirjoitti:Onko kenelläkään tietoa, missä on tyhjäkäynninmoottorin rele? Vänkärinpuolelta riisuttu kaikki, mutta ei löydy? onko kuvia?
Jos kyseessä edelleen 380SE, niin rele on jarrutehostimen vasemmalla puolella auton edestä katsottuna. Pieni musta muovikotelo, kyljessä lukee Idle Speed Control.
kari.t
Viestit: 24
Liittynyt: 06.8.2012 10:19

Viesti Kirjoittaja kari.t »

severi kirjoitti:
kari.t kirjoitti:Onko kenelläkään tietoa, missä on tyhjäkäynninmoottorin rele? Vänkärinpuolelta riisuttu kaikki, mutta ei löydy? onko kuvia?
Jos kyseessä edelleen 380SE, niin rele on jarrutehostimen vasemmalla puolella auton edestä katsottuna. Pieni musta muovikotelo, kyljessä lukee Idle Speed Control.
Löytyi! Sen vahdoin ja purkasin puoli konetta ja puhdistin kaikki liittimet mitä löysin vain. Lähdin koeajaan ja nyt ei enään kone aaltoile. Kierrokset huutaa nyt 2000rpm (mikrokytkin otettu pois ja laitettu piuhat yhteen niin ei tapahdu mitään)
severi
Viestit: 138
Liittynyt: 30.9.2005 16:16

Viesti Kirjoittaja severi »

kari.t kirjoitti:
severi kirjoitti:
kari.t kirjoitti:Onko kenelläkään tietoa, missä on tyhjäkäynninmoottorin rele? Vänkärinpuolelta riisuttu kaikki, mutta ei löydy? onko kuvia?
Jos kyseessä edelleen 380SE, niin rele on jarrutehostimen vasemmalla puolella auton edestä katsottuna. Pieni musta muovikotelo, kyljessä lukee Idle Speed Control.
Löytyi! Sen vahdoin ja purkasin puoli konetta ja puhdistin kaikki liittimet mitä löysin vain. Lähdin koeajaan ja nyt ei enään kone aaltoile. Kierrokset huutaa nyt 2000rpm (mikrokytkin otettu pois ja laitettu piuhat yhteen niin ei tapahdu mitään)
Ei taida tulla ollenkaan jännitettä tyhjäkäyntimoottorille, kun noin huutaa. Kannattaa tarkistaa kytkennät... Oliko käytettävissä ehjäksi tiedetty vaihtorele?
kari.t
Viestit: 24
Liittynyt: 06.8.2012 10:19

Viesti Kirjoittaja kari.t »

severi kirjoitti:
kari.t kirjoitti:
severi kirjoitti: Jos kyseessä edelleen 380SE, niin rele on jarrutehostimen vasemmalla puolella auton edestä katsottuna. Pieni musta muovikotelo, kyljessä lukee Idle Speed Control.
Löytyi! Sen vahdoin ja purkasin puoli konetta ja puhdistin kaikki liittimet mitä löysin vain. Lähdin koeajaan ja nyt ei enään kone aaltoile. Kierrokset huutaa nyt 2000rpm (mikrokytkin otettu pois ja laitettu piuhat yhteen niin ei tapahdu mitään)
Ei taida tulla ollenkaan jännitettä tyhjäkäyntimoottorille, kun noin huutaa. Kannattaa tarkistaa kytkennät... Oliko käytettävissä ehjäksi tiedetty vaihtorele?
TK-moottorille tulee 12,04V. Rele otin toisesta projekti w126(Jossa huutaa kierrokset 1500rpm) oma rele antoi 1,60V vain...

Kaukalo, lämpöanturi ja termostaatin anturi ostettu ja vaihdettu.
severi
Viestit: 138
Liittynyt: 30.9.2005 16:16

Viesti Kirjoittaja severi »

Miten vaikuttaa kierroksiin releen vaihto? N.12 voltilla tyhjäkäyntimoottori pitäisi mennä kiinni ja moottorin sammua saman tien.
kari.t
Viestit: 24
Liittynyt: 06.8.2012 10:19

Viesti Kirjoittaja kari.t »

severi kirjoitti:Miten vaikuttaa kierroksiin releen vaihto? N.12 voltilla tyhjäkäyntimoottori pitäisi mennä kiinni ja moottorin sammua saman tien.
Siis tarkoitin, että oma tk-moottori antoi sen 1.60V. Tuolla voltti määrällä moottori ei pitäisi pelata? eikös niin? Relen vaihto vaikutti todella lupavalta, mutta heti kuin kone pääsi lämpimäksi niin kierrokset huutaa 2000rpm. Seosruuvia koitettu ruuvata, mutta eipä tapahdu mitään.
kari.t
Viestit: 24
Liittynyt: 06.8.2012 10:19

Viesti Kirjoittaja kari.t »

kari.t kirjoitti:
severi kirjoitti:Miten vaikuttaa kierroksiin releen vaihto? N.12 voltilla tyhjäkäyntimoottori pitäisi mennä kiinni ja moottorin sammua saman tien.
Siis tarkoitin, että oma tk-moottori antoi sen 1.60V. Tuolla voltti määrällä moottori ei pitäisi pelata? eikös niin? Relen vaihto vaikutti todella lupavalta, mutta heti kuin kone pääsi lämpimäksi niin kierrokset huutaa 2000rpm. Seosruuvia koitettu ruuvata, mutta eipä tapahdu sielläkään mitään.
severi
Viestit: 138
Liittynyt: 30.9.2005 16:16

Viesti Kirjoittaja severi »

kari.t kirjoitti:
severi kirjoitti:Miten vaikuttaa kierroksiin releen vaihto? N.12 voltilla tyhjäkäyntimoottori pitäisi mennä kiinni ja moottorin sammua saman tien.
Siis tarkoitin, että oma tk-moottori antoi sen 1.60V. Tuolla voltti määrällä moottori ei pitäisi pelata. Relen vaihto vaikutti todella lupavalta, mutta heti kuin kone pääsi lämpimäksi niin kierrokset huutaa 2000rpm. Seosruuvia koitettu ruuvata, mutta eipä tapahdu mitään.
Seosruuvia ei kannata ruuvailla. :roll: Äärettömän varovasti korkeintaan. Vaikuttaisi, että koneen lämmettyä jännite tyhjäkäyntimoottorille katoaa. Tapahtuuko kierrosten nousu hiljalleen lämmetessä vai yhtäkkiä?
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W126 / R & C 107 moottori”