Nokka-akselin kuntoarvio, kiitos.
Nokka-akselin kuntoarvio, kiitos.
En viitsi sotkea ässän kipinäongelmaa enää lisäongelmilla, laitetaan siis kuvat omaan topikkiinsa. Kuvailin nokkia jo aiemminkin, kuvien laatu herätti jupinaa, tekniikan miehenä pureuduin ongelman ytimeen ja luin joulupukin tuoman tikitaalikuvauksen koraanin nauttikaa lopputuloksesta :
http://i132.photobucket.com/albums/q36/ ... G_1569.jpg
http://i132.photobucket.com/albums/q36/ ... G_1570.jpg
http://i132.photobucket.com/albums/q36/ ... G_1571.jpg
http://i132.photobucket.com/albums/q36/ ... G_1573.jpg
http://i132.photobucket.com/albums/q36/ ... G_1574.jpg
http://i132.photobucket.com/albums/q36/ ... G_1575.jpg
http://i132.photobucket.com/albums/q36/ ... G_1578.jpg
Ja sitten päivän muihin aiheisiin:
Toisessa nokassa on tussilla turattu merkintä "T", samaan tapaan kuin romiksilla merkataan, vai onko? Onko nenäkeppi jo kertaalleen uusittu, vai onko kyseessä normaali valmistajan/tehtaan merkintä?
http://i132.photobucket.com/albums/q36/ ... G_1580.jpg
Entäs venttiilin jouset? Ne on merkattu punaisella jäykiksi(?) jo alunpitäenkin?
http://i132.photobucket.com/albums/q36/ ... G_1579.jpg
Loppuun kuva huohottimen jäätymisenestojärjestelmästä:
http://i132.photobucket.com/albums/q36/ ... G_1582.jpg
Nooh? Arvioita ja kommentteja?
http://i132.photobucket.com/albums/q36/ ... G_1569.jpg
http://i132.photobucket.com/albums/q36/ ... G_1570.jpg
http://i132.photobucket.com/albums/q36/ ... G_1571.jpg
http://i132.photobucket.com/albums/q36/ ... G_1573.jpg
http://i132.photobucket.com/albums/q36/ ... G_1574.jpg
http://i132.photobucket.com/albums/q36/ ... G_1575.jpg
http://i132.photobucket.com/albums/q36/ ... G_1578.jpg
Ja sitten päivän muihin aiheisiin:
Toisessa nokassa on tussilla turattu merkintä "T", samaan tapaan kuin romiksilla merkataan, vai onko? Onko nenäkeppi jo kertaalleen uusittu, vai onko kyseessä normaali valmistajan/tehtaan merkintä?
http://i132.photobucket.com/albums/q36/ ... G_1580.jpg
Entäs venttiilin jouset? Ne on merkattu punaisella jäykiksi(?) jo alunpitäenkin?
http://i132.photobucket.com/albums/q36/ ... G_1579.jpg
Loppuun kuva huohottimen jäätymisenestojärjestelmästä:
http://i132.photobucket.com/albums/q36/ ... G_1582.jpg
Nooh? Arvioita ja kommentteja?
Kyllä nuo vielä kelpo nokilta näyttää... Hieman on naarmuuntuneet mutta eiköhän nuo muutaman vuoden huoletta vielä mene. Ei kai ole paha rasti ottaa kansia auki noilla ajoilla vaikka vasta viiden vuoden päästä.
Vaihtaa ne öljyputkien muoviholkit niin eipähän pääse akselipukit leikkaamaan kiinni. Ja samalla putsaa ne nokille räkivät öljyreiät.
Vaihtaa ne öljyputkien muoviholkit niin eipähän pääse akselipukit leikkaamaan kiinni. Ja samalla putsaa ne nokille räkivät öljyreiät.
Huomasitko muuten, että öljyputkista kuskinpuoleinen on huomattavasti paljon p*skaisempi kuin jäkättäjän puoleinen? Vai tuliko ne pyyhittyä ennen kuvaamista?Mika.T kirjoitti:Kyllä nuo vielä kelpo nokilta näyttää... Hieman on naarmuuntuneet mutta eiköhän nuo muutaman vuoden huoletta vielä mene. Ei kai ole paha rasti ottaa kansia auki noilla ajoilla vaikka vasta viiden vuoden päästä.
Vaihtaa ne öljyputkien muoviholkit niin eipähän pääse akselipukit leikkaamaan kiinni. Ja samalla putsaa ne nokille räkivät öljyreiät.
Viittaako tämä tiivisteholkkien vuotoon vaiko mihin? Miten se öljy tuolla koneessa kiertää? Onko kuskin puolella enemmän painetta -ja täten vuotoa- kuin toisella puolella?
Nokat näyttää omaankin silmään ihan hyviltä, mutta mistä se sitten johtuu kun kone "rallattaa" aika ajoin? Nostajat (ja ohjurinkumit) vaihtoon?
- Kaapo
- <b>R.I.P.</b> <br>mese honorary member
- Viestit: 5070
- Liittynyt: 29.9.2005 11:11
- Paikkakunta: Tärviö
Mitään ei tarvitse vaihtaa. Ruuttaa niiden venakoppien sisäpuolelle sellainen 2-3 cm kerros uretaania. Jo vain loppuu rallatus .HVM kirjoitti: mutta mistä se sitten johtuu kun kone "rallattaa" aika ajoin? Nostajat (ja ohjurinkumit) vaihtoon?
Jos ei tokene sillä, huolla nokkaketjun kiristinrullan mekanismit .
Ai niin, se kysymys. Nokka-akselit ovat naarmuilla, joskin pienillä. Vain täysin peilisileä nokka on äänetön, jolloni öljykalvo pysyy ehjänä. Se ei tarkoita, ettekö noilla voisi ajaa vielä yhtä pariasataatuhatta.
W140 S 300 TD * V126 300 SEL * W460 230 GEA * Royal Enfield 1954
Jaha, Tärviön autotohtori strikes again. Nerokasta, kerrassaan nerokasta. Tämä "rallattelu" on selkeästi venttiiliperäistä, ei riimusta johtuvaa. Riimukin menee tottakai vaihtoon, kuten myös sen ympärille -lompakon turmiota ajatellen- rakennetut satelliitti-osat.Kaapo kirjoitti:Mitään ei tarvitse vaihtaa. Ruuttaa niiden venakoppien sisäpuolelle sellainen 2-3 cm kerros uretaania. Jo vain loppuu rallatus .HVM kirjoitti: mutta mistä se sitten johtuu kun kone "rallattaa" aika ajoin? Nostajat (ja ohjurinkumit) vaihtoon?
Jos ei tokene sillä, huolla nokkaketjun kiristinrullan mekanismit .
Suositus: Tunge se uretaaniopullo hanuriisi ja paina "liipaisinta" noin 40sek.
- Kaapo
- <b>R.I.P.</b> <br>mese honorary member
- Viestit: 5070
- Liittynyt: 29.9.2005 11:11
- Paikkakunta: Tärviö
No nyt persiis hyvin ääni- ja lämpöeristettynä tuli mieleen, että voisiko rallatus juontaa jonkinlaisesta pienenpienistä öljynkierron häiriöstä öljyn ollessa viileää - vähän samanlainen ilmiö, jos olet huomannut lieviä ajatuskatkoksia kylmillä aivoilla .
Kun ne öljyputketkin ovat raportin mukaan hiukan eri tavalla toisistaan käyttäytyvät.
Täällä kyse on vajaamoottorista, mutta tietyissä oloissa saattoivat ne venttiilit pitää aavistuksen verran ylimääräistä, tosin vain omistaja-asteella erottuvaa, ääntä.
Oikean käyntilämmön alaisena liikoja rallatuksia ei ollut. Tästä viileänä rallatuksesta muuten päästiin eroon vaihtamalla öljy 5W-alkuiseksi... siellä kulmilla näin taitaa tosin jo ollakin.
Jos vaiva ei kuitenkaan rupea tokenemaan, niin suosittelen kuuntelemaan Innasen kappaleen "Paviaanijenkka". Sen jälkeen koneen rallatuskin on kuin musiikkia korville
Kun ne öljyputketkin ovat raportin mukaan hiukan eri tavalla toisistaan käyttäytyvät.
Täällä kyse on vajaamoottorista, mutta tietyissä oloissa saattoivat ne venttiilit pitää aavistuksen verran ylimääräistä, tosin vain omistaja-asteella erottuvaa, ääntä.
Oikean käyntilämmön alaisena liikoja rallatuksia ei ollut. Tästä viileänä rallatuksesta muuten päästiin eroon vaihtamalla öljy 5W-alkuiseksi... siellä kulmilla näin taitaa tosin jo ollakin.
Jos vaiva ei kuitenkaan rupea tokenemaan, niin suosittelen kuuntelemaan Innasen kappaleen "Paviaanijenkka". Sen jälkeen koneen rallatuskin on kuin musiikkia korville
W140 S 300 TD * V126 300 SEL * W460 230 GEA * Royal Enfield 1954
Kone on hiljainen kun öljyt ovat kylmät, rallattelee sitten kun rasvat ovat notkeat.Kaapo kirjoitti:
Jos vaiva ei kuitenkaan rupea tokenemaan, niin suosittelen kuuntelemaan Innasen kappaleen "Paviaanijenkka". Sen jälkeen koneen rallatuskin on kuin musiikkia korville
OT:n jälkeen asiaan:
Olikos tämä biisi se, jossa lauletaan "paviaanit r*nkkaa, paviaanit r*nkkaa, paviaanit r*nkkaa ja rallattaa..."
- Kaapo
- <b>R.I.P.</b> <br>mese honorary member
- Viestit: 5070
- Liittynyt: 29.9.2005 11:11
- Paikkakunta: Tärviö
Sama biisi, ja siinähän tuli 2,5-minuuttisen rallin koko lyriikkakin käytyä samantien läpi .HVM kirjoitti: Olikos tämä biisi se, jossa lauletaan "paviaanit r*nkkaa, paviaanit r*nkkaa, paviaanit r*nkkaa ja rallattaa..."
Saisikohan ne venat hiljaiseksi aivan öljyjä säätämällä. Ehkei, mutta se heitto venakumien vaihtamisesta ei ole pöllömpi - vasiten jos ne ovat alkuperäiset. Yksin kilometrit eivät niitä tapa, vaan myös aika. Halpa kokeilu, joten se kannattaa tehdä ensin ennen koko pannun perkaamista.
W140 S 300 TD * V126 300 SEL * W460 230 GEA * Royal Enfield 1954
Joo, meikäläisellä on ilmiömäinen muisti kun laulunsanoista puhutaan.Kaapo kirjoitti:Sama biisi, ja siinähän tuli 2,5-minuuttisen rallin koko lyriikkakin käytyä samantien läpi .HVM kirjoitti: Olikos tämä biisi se, jossa lauletaan "paviaanit r*nkkaa, paviaanit r*nkkaa, paviaanit r*nkkaa ja rallattaa..."
OT: Öljymerkkiä on vaihdettu sen sata kertaa, nykyinen Castrollin Magnatec on lajissaan hiljaisin. Johtuuko se sitten siitä, että testien mukaan rasva muuttuu kynttiläksi huomattavasti korkeammissa lämpötiloissa kuin kilpasisarensa? Kynttiläntäyteinen nostin raplattaa vähemmän kuin öljuntäyteinen?
On nuo jo alkaneet kulua jonkin verran mielestäni
Suunnilleen samalta näytti oman mehumaijan nokat reilu vuosi sitten.
Paitsi kaks jotka oli jo selkeemmin kuluneet.
Syksyllä ne kaikki näytti jo tältä
Melko nopiaan tuntu menevän sitten kun alkuun pääsi.
Suunnilleen samalta näytti oman mehumaijan nokat reilu vuosi sitten.
Paitsi kaks jotka oli jo selkeemmin kuluneet.
Syksyllä ne kaikki näytti jo tältä
Melko nopiaan tuntu menevän sitten kun alkuun pääsi.
Viimeksi muokannut Jani, 04.1.2007 17:10. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Kerran olen elämässäni nähnyt livenä mersun kasin kannet irtaallaan.
En siis muista miten se öljy tuolla kiertää
Tuleeko öljy tuohon öljyputkeen juurikin noiden nokka-akseli pukkien kautta vai mistä.....
Niistä kansista oli oli akselipukkeja leikannut kiini. Voitelun vähyydestä. Jos öljynpaine suihkuaa hukkateille noista kovettuneista kumiholkeista niin laakeripinnat pyörii kuivana ja samaten nokat ei saa tarpeellista voitelua?
En siis muista miten se öljy tuolla kiertää
Tuleeko öljy tuohon öljyputkeen juurikin noiden nokka-akseli pukkien kautta vai mistä.....
Niistä kansista oli oli akselipukkeja leikannut kiini. Voitelun vähyydestä. Jos öljynpaine suihkuaa hukkateille noista kovettuneista kumiholkeista niin laakeripinnat pyörii kuivana ja samaten nokat ei saa tarpeellista voitelua?
Mika: Öljyn on tultava pukkien kautta tai sitten se siirtyy ajatuksen voimalla. Tiivisteet uusitaan, tottakai.Jani kirjoitti:Ja suunnilleen vuoden kesti kulua tuollaiseksiSivonen kirjoitti:Janin kuvassa on kulunut nokka. HVM:n kuvissa ehjiä.
Kun lähtökohtana oli HVM:n nokan kaltainen pikkasen naarmuinen pinta.
Jani ja Synnynnäinen idiootti: Rohkaisevaa ja päänvaivaa vähentävää.
No, katellaan nyt mitä tehdään, kipinä on tällä hetkellä se asia #1.
- adenauer300
- Viestit: 247
- Liittynyt: 13.4.2006 8:47
- Paikkakunta: ESPOO/Nöykkiö
Kannattaisi käydä pinnoittamassa uudelleen nuo nokat.
Kyllä niillä vielä ajelee tuollaisenakin, mutta keinuvivut tuppaa kulumaan kuitenkin aika nopeasti, varsinkin jos niiden pinta kuluu "puhki"
Jos pinnoitat ne, niin niillä ajelee sitten jo taas 200tkm helpostikkin.
Kyllä niillä vielä ajelee tuollaisenakin, mutta keinuvivut tuppaa kulumaan kuitenkin aika nopeasti, varsinkin jos niiden pinta kuluu "puhki"
Jos pinnoitat ne, niin niillä ajelee sitten jo taas 200tkm helpostikkin.
Romuja on oma- ja sukulaisten piha täynnä, mutta lisää olisi saatava!!!!
Kaskas. Olisikos tietoa kustannuksista ja ehdotusta tekijästä? Pannu on tarkoitus aukoa jahka se saadaan käyntiin, joten tietoa kaivataan.adenauer300 kirjoitti:Kannattaisi käydä pinnoittamassa uudelleen nuo nokat.
Kyllä niillä vielä ajelee tuollaisenakin, mutta keinuvivut tuppaa kulumaan kuitenkin aika nopeasti, varsinkin jos niiden pinta kuluu "puhki"
Jos pinnoitat ne, niin niillä ajelee sitten jo taas 200tkm helpostikkin.
Re: Nokka-akselin kuntoarvio, kiitos.
Todennäköisesti ihan originelli. Tuolla T:llähän merkataan nokka-akselin asennusasento. Kuvassa oleva keppi on asennettu oikein päin, koska T eli "top" on yläpuolella. Alapuolelta pitäisi löytyä peilin kanssa tihrustettaessa B eli "bottom". Itäautoissa sama merkitään E "east" ja W "west" kirjaimilla ja asennus suoritetaan kompassin avulla.HVM kirjoitti:Toisessa nokassa on tussilla turattu merkintä "T", samaan tapaan kuin romiksilla merkataan, vai onko? Onko nenäkeppi jo kertaalleen uusittu, vai onko kyseessä normaali valmistajan/tehtaan merkintä?
[on topic]
Ei ole taidettu hirveän pitkillä öölinvaihtoväleillä kuitenkaan ajella, kun on joka paikka noin siistin vaaleanruskeaa. Omasta löytyy jopa peloittavan mustia saostumia.
[/on topic]
t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
Aivan turhaan noilla ajomäärillä / naarmuilla menee nokkia uusimaan.
Todennäköisesti naputtaa siksi vähän niinku eukkokin kun ei poleta tarpeeksi
Öljynmerkin/ laadun vaihtokaan ei aina heti vaikuta.
Muutama dieseli on naputellut "liruöljyllä", Koneeseen jotku 10w/40 öljyt ja reipas tuhat kilsaa monoa ja moottorista on hävinnyt rumiakin ääniä >raktoriin raktorin öljyä
Tuotakin konetta kun on tehty niin 0w öljyjä ei ole vielä ollutkaan ja 5w on ollut vielä ihmeöljyjä.
Joku tuolla on kuitenki voitelua häirinny, koska noita naarmun alkuja on Noihin leveisiin "tärpättikoneisiin" kun ei ole tarvinnut tai päässyt perehtymään , niin eipä tuosta voi oikeen olla mieltäkään...
Todennäköisesti naputtaa siksi vähän niinku eukkokin kun ei poleta tarpeeksi
Öljynmerkin/ laadun vaihtokaan ei aina heti vaikuta.
Muutama dieseli on naputellut "liruöljyllä", Koneeseen jotku 10w/40 öljyt ja reipas tuhat kilsaa monoa ja moottorista on hävinnyt rumiakin ääniä >raktoriin raktorin öljyä
Tuotakin konetta kun on tehty niin 0w öljyjä ei ole vielä ollutkaan ja 5w on ollut vielä ihmeöljyjä.
Joku tuolla on kuitenki voitelua häirinny, koska noita naarmun alkuja on Noihin leveisiin "tärpättikoneisiin" kun ei ole tarvinnut tai päässyt perehtymään , niin eipä tuosta voi oikeen olla mieltäkään...
..
Kun vaihtaa nokka-akselin laakeripukkien voiteluputken nupikoita, niin kannattaa tarkistaa, että nupikat tulee painettua pohjaan saakka Ovat aika tahmeat menemään sinne. Omaan autoon vaihdoin tuossa yks ilta.
-98 290TDT-lang
-90 290DT Ambulance
-84 500SE ♠
-82 200D 3.0 (tallissa)
-97 312D
® Mesen linttaklubi
+muutama w115,123,124,201...
-90 290DT Ambulance
-84 500SE ♠
-82 200D 3.0 (tallissa)
-97 312D
® Mesen linttaklubi
+muutama w115,123,124,201...