Nokka-akselin kuntoarvio, kiitos.

HVM

Nokka-akselin kuntoarvio, kiitos.

Viesti Kirjoittaja HVM »

En viitsi sotkea ässän kipinäongelmaa enää lisäongelmilla, laitetaan siis kuvat omaan topikkiinsa. :idea: Kuvailin nokkia jo aiemminkin, kuvien laatu herätti jupinaa, tekniikan miehenä :roll: pureuduin ongelman ytimeen ja luin joulupukin tuoman tikitaalikuvauksen koraanin :arrow: nauttikaa lopputuloksesta 8) :

http://i132.photobucket.com/albums/q36/ ... G_1569.jpg

http://i132.photobucket.com/albums/q36/ ... G_1570.jpg

http://i132.photobucket.com/albums/q36/ ... G_1571.jpg

http://i132.photobucket.com/albums/q36/ ... G_1573.jpg

http://i132.photobucket.com/albums/q36/ ... G_1574.jpg

http://i132.photobucket.com/albums/q36/ ... G_1575.jpg

http://i132.photobucket.com/albums/q36/ ... G_1578.jpg

Ja sitten päivän muihin aiheisiin:

Toisessa nokassa on tussilla turattu merkintä "T", samaan tapaan kuin romiksilla merkataan, vai onko? Onko nenäkeppi jo kertaalleen uusittu, vai onko kyseessä normaali valmistajan/tehtaan merkintä?

http://i132.photobucket.com/albums/q36/ ... G_1580.jpg

Entäs venttiilin jouset? Ne on merkattu punaisella jäykiksi(?) jo alunpitäenkin?

http://i132.photobucket.com/albums/q36/ ... G_1579.jpg

Loppuun kuva huohottimen jäätymisenestojärjestelmästä:

http://i132.photobucket.com/albums/q36/ ... G_1582.jpg

Nooh? Arvioita ja kommentteja?

:roll:
Rässi66
Viestit: 4750
Liittynyt: 30.9.2005 1:04
Paikkakunta: Wempääwä

Viesti Kirjoittaja Rässi66 »

Katohan, kuvat parantu laakista 357%. :shock:
Eikai nuo nokat pilassa ole.
Pro HVM
Avatar
Mika.T
Mersutohtori
Viestit: 7121
Liittynyt: 02.10.2005 0:39

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Kyllä nuo vielä kelpo nokilta näyttää... Hieman on naarmuuntuneet mutta eiköhän nuo muutaman vuoden huoletta vielä mene. :D Ei kai ole paha rasti ottaa kansia auki noilla ajoilla vaikka vasta viiden vuoden päästä. :huh:

Vaihtaa ne öljyputkien muoviholkit niin eipähän pääse akselipukit leikkaamaan kiinni. Ja samalla putsaa ne nokille räkivät öljyreiät.
HVM

Viesti Kirjoittaja HVM »

Mika.T kirjoitti:Kyllä nuo vielä kelpo nokilta näyttää... Hieman on naarmuuntuneet mutta eiköhän nuo muutaman vuoden huoletta vielä mene. :D Ei kai ole paha rasti ottaa kansia auki noilla ajoilla vaikka vasta viiden vuoden päästä. :huh:

Vaihtaa ne öljyputkien muoviholkit niin eipähän pääse akselipukit leikkaamaan kiinni. Ja samalla putsaa ne nokille räkivät öljyreiät.
Huomasitko muuten, että öljyputkista kuskinpuoleinen on huomattavasti paljon p*skaisempi kuin jäkättäjän puoleinen? Vai tuliko ne pyyhittyä ennen kuvaamista? :roll:

Viittaako tämä tiivisteholkkien vuotoon vaiko mihin? Miten se öljy tuolla koneessa kiertää? Onko kuskin puolella enemmän painetta -ja täten vuotoa- kuin toisella puolella? :roll:

Nokat näyttää omaankin silmään ihan hyviltä, mutta mistä se sitten johtuu kun kone "rallattaa" aika ajoin? :? Nostajat (ja ohjurinkumit) vaihtoon? :roll:
Avatar
Kaapo
<b>R.I.P.</b> <br>mese honorary member
Viestit: 5070
Liittynyt: 29.9.2005 11:11
Paikkakunta: Tärviö

Viesti Kirjoittaja Kaapo »

HVM kirjoitti: mutta mistä se sitten johtuu kun kone "rallattaa" aika ajoin? :? Nostajat (ja ohjurinkumit) vaihtoon? :roll:
Mitään ei tarvitse vaihtaa. Ruuttaa niiden venakoppien sisäpuolelle sellainen 2-3 cm kerros uretaania. Jo vain loppuu rallatus :shock: .
Jos ei tokene sillä, huolla nokkaketjun kiristinrullan mekanismit :wink: .

Ai niin, se kysymys. Nokka-akselit ovat naarmuilla, joskin pienillä. Vain täysin peilisileä nokka on äänetön, jolloni öljykalvo pysyy ehjänä. Se ei tarkoita, ettekö noilla voisi ajaa vielä yhtä pariasataatuhatta.
W140 S 300 TD * V126 300 SEL * W460 230 GEA * Royal Enfield 1954
HVM

Viesti Kirjoittaja HVM »

Kaapo kirjoitti:
HVM kirjoitti: mutta mistä se sitten johtuu kun kone "rallattaa" aika ajoin? :? Nostajat (ja ohjurinkumit) vaihtoon? :roll:
Mitään ei tarvitse vaihtaa. Ruuttaa niiden venakoppien sisäpuolelle sellainen 2-3 cm kerros uretaania. Jo vain loppuu rallatus :shock: .
Jos ei tokene sillä, huolla nokkaketjun kiristinrullan mekanismit :wink: .
Jaha, Tärviön autotohtori strikes again. :shock: Nerokasta, kerrassaan nerokasta. :shock: Tämä "rallattelu" on selkeästi venttiiliperäistä, ei riimusta johtuvaa. Riimukin menee tottakai vaihtoon, kuten myös sen ympärille -lompakon turmiota ajatellen- rakennetut satelliitti-osat. :x

Suositus: Tunge se uretaaniopullo hanuriisi ja paina "liipaisinta" noin 40sek. :lol:
Avatar
Kaapo
<b>R.I.P.</b> <br>mese honorary member
Viestit: 5070
Liittynyt: 29.9.2005 11:11
Paikkakunta: Tärviö

Viesti Kirjoittaja Kaapo »

No nyt persiis hyvin ääni- ja lämpöeristettynä tuli mieleen, että voisiko rallatus juontaa jonkinlaisesta pienenpienistä öljynkierron häiriöstä öljyn ollessa viileää - vähän samanlainen ilmiö, jos olet huomannut lieviä ajatuskatkoksia kylmillä aivoilla :shock: .
Kun ne öljyputketkin ovat raportin mukaan hiukan eri tavalla toisistaan käyttäytyvät.

Täällä kyse on vajaamoottorista, mutta tietyissä oloissa saattoivat ne venttiilit pitää aavistuksen verran ylimääräistä, tosin vain omistaja-asteella erottuvaa, ääntä.
Oikean käyntilämmön alaisena liikoja rallatuksia ei ollut. Tästä viileänä rallatuksesta muuten päästiin eroon vaihtamalla öljy 5W-alkuiseksi... siellä kulmilla näin taitaa tosin jo ollakin.

Jos vaiva ei kuitenkaan rupea tokenemaan, niin suosittelen kuuntelemaan Innasen kappaleen "Paviaanijenkka". Sen jälkeen koneen rallatuskin on kuin musiikkia korville :shock:
W140 S 300 TD * V126 300 SEL * W460 230 GEA * Royal Enfield 1954
HVM

Viesti Kirjoittaja HVM »

Kaapo kirjoitti:
Jos vaiva ei kuitenkaan rupea tokenemaan, niin suosittelen kuuntelemaan Innasen kappaleen "Paviaanijenkka". Sen jälkeen koneen rallatuskin on kuin musiikkia korville :shock:
Kone on hiljainen kun öljyt ovat kylmät, rallattelee sitten kun rasvat ovat notkeat.

OT:n jälkeen asiaan:

Olikos tämä biisi se, jossa lauletaan "paviaanit r*nkkaa, paviaanit r*nkkaa, paviaanit r*nkkaa ja rallattaa..." :shock:
Avatar
Kaapo
<b>R.I.P.</b> <br>mese honorary member
Viestit: 5070
Liittynyt: 29.9.2005 11:11
Paikkakunta: Tärviö

Viesti Kirjoittaja Kaapo »

HVM kirjoitti: Olikos tämä biisi se, jossa lauletaan "paviaanit r*nkkaa, paviaanit r*nkkaa, paviaanit r*nkkaa ja rallattaa..." :shock:
Sama biisi, ja siinähän tuli 2,5-minuuttisen rallin koko lyriikkakin käytyä samantien läpi :shock: .
Saisikohan ne venat hiljaiseksi aivan öljyjä säätämällä. Ehkei, mutta se heitto venakumien vaihtamisesta ei ole pöllömpi - vasiten jos ne ovat alkuperäiset. Yksin kilometrit eivät niitä tapa, vaan myös aika. Halpa kokeilu, joten se kannattaa tehdä ensin ennen koko pannun perkaamista.
W140 S 300 TD * V126 300 SEL * W460 230 GEA * Royal Enfield 1954
Sampo N.
Virallinen Oikolukija
Viestit: 6252
Liittynyt: 05.10.2005 8:35
Paikkakunta: Vantaa, melkein Kerava.

Viesti Kirjoittaja Sampo N. »

Piti vielä tuosta huohottimenjäätymisenestojärjestelmänsuojamuovilämpöeristeestä kysyä, että onko se toiminut? Itellä on melko lyhyt kyllä se putki ja sijaitsee melko lähellä lohkoa muutenkin. Mutta millaiset kokemukset tuosta on sulla? Öljyt ilmeisesti ovat pysyneet sisällä :?.
Kein siknatuur
HVM

Viesti Kirjoittaja HVM »

Kaapo kirjoitti:
HVM kirjoitti: Olikos tämä biisi se, jossa lauletaan "paviaanit r*nkkaa, paviaanit r*nkkaa, paviaanit r*nkkaa ja rallattaa..." :shock:
Sama biisi, ja siinähän tuli 2,5-minuuttisen rallin koko lyriikkakin käytyä samantien läpi :shock: .
Joo, meikäläisellä on ilmiömäinen muisti kun laulunsanoista puhutaan. :shock:

OT: Öljymerkkiä on vaihdettu sen sata kertaa, nykyinen Castrollin Magnatec on lajissaan hiljaisin. Johtuuko se sitten siitä, että testien mukaan rasva muuttuu kynttiläksi huomattavasti korkeammissa lämpötiloissa kuin kilpasisarensa? :shock: Kynttiläntäyteinen nostin raplattaa vähemmän kuin öljuntäyteinen? :shock:
Avatar
Jani
Viestit: 1449
Liittynyt: 29.9.2005 18:45
Paikkakunta: Hämeenkyrö

Viesti Kirjoittaja Jani »

On nuo jo alkaneet kulua jonkin verran mielestäni :roll:

Suunnilleen samalta näytti oman mehumaijan nokat reilu vuosi sitten.
Paitsi kaks jotka oli jo selkeemmin kuluneet.
Syksyllä ne kaikki näytti jo tältä :x
Melko nopiaan tuntu menevän sitten kun alkuun pääsi.
Viimeksi muokannut Jani, 04.1.2007 17:10. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
:mrgreen:
www.mese.fi/seuranta

Kuva
250D -88
® Pro 702
mcee
Mr.Brazilian wax
Viestit: 1900
Liittynyt: 11.6.2006 18:35
Paikkakunta: Kultahammasrannikko

Viesti Kirjoittaja mcee »

Niistä punasista merkeistä, mulla on kanssa, ja tehtaan jäljiltä ovat takuuvarmasti, siis, ainakin mulla :wink:
Avatar
Mika.T
Mersutohtori
Viestit: 7121
Liittynyt: 02.10.2005 0:39

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Kerran olen elämässäni nähnyt livenä mersun kasin kannet irtaallaan. :D

En siis muista miten se öljy tuolla kiertää :D

Tuleeko öljy tuohon öljyputkeen juurikin noiden nokka-akseli pukkien kautta vai mistä..... :shock:

Niistä kansista oli oli akselipukkeja leikannut kiini. Voitelun vähyydestä. Jos öljynpaine suihkuaa hukkateille noista kovettuneista kumiholkeista niin laakeripinnat pyörii kuivana ja samaten nokat ei saa tarpeellista voitelua?
Avatar
Sivonen
Viestit: 4939
Liittynyt: 20.9.2005 20:48
Paikkakunta: Jämsänkoski City
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sivonen »

Janin kuvassa on kulunut nokka. HVM:n kuvissa ehjiä.
® Mesen linttaklubi
-Jokaisella kukalla on juuret

Kuva
Avatar
Jani
Viestit: 1449
Liittynyt: 29.9.2005 18:45
Paikkakunta: Hämeenkyrö

Viesti Kirjoittaja Jani »

Sivonen kirjoitti:Janin kuvassa on kulunut nokka. HVM:n kuvissa ehjiä.
Ja suunnilleen vuoden kesti kulua tuollaiseksi :roll:
Kun lähtökohtana oli HVM:n nokan kaltainen pikkasen naarmuinen pinta.
:mrgreen:
www.mese.fi/seuranta

Kuva
250D -88
® Pro 702
HVM

Viesti Kirjoittaja HVM »

Jani kirjoitti:
Sivonen kirjoitti:Janin kuvassa on kulunut nokka. HVM:n kuvissa ehjiä.
Ja suunnilleen vuoden kesti kulua tuollaiseksi :roll:
Kun lähtökohtana oli HVM:n nokan kaltainen pikkasen naarmuinen pinta.
Mika: Öljyn on tultava pukkien kautta tai sitten se siirtyy ajatuksen voimalla. :shock: Tiivisteet uusitaan, tottakai.

Jani ja Synnynnäinen idiootti: Rohkaisevaa ja päänvaivaa vähentävää. :shock:

No, katellaan nyt mitä tehdään, kipinä on tällä hetkellä se asia #1.

:kele:
Avatar
Sivonen
Viestit: 4939
Liittynyt: 20.9.2005 20:48
Paikkakunta: Jämsänkoski City
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sivonen »

Kyllä ne nokat sinun ajotahdilla vielä parisataatuhatta vuotta kestää. :lol:
® Mesen linttaklubi
-Jokaisella kukalla on juuret

Kuva
HVM

Viesti Kirjoittaja HVM »

Sivonen kirjoitti:Kyllä ne nokat sinun ajotahdilla vielä parisataatuhatta vuotta kestää. :lol:
Ainakin näillä kipinöillä. :kele:

:lol:
Avatar
Jani
Viestit: 1449
Liittynyt: 29.9.2005 18:45
Paikkakunta: Hämeenkyrö

Viesti Kirjoittaja Jani »

HVM kirjoitti:Jani ja Synnynnäinen idiootti: Rohkaisevaa ja päänvaivaa vähentävää. :kele:
Kunhan pelottelen ja maalailen :twisted: seinille :lol:
:mrgreen:
www.mese.fi/seuranta

Kuva
250D -88
® Pro 702
Avatar
Mika.T
Mersutohtori
Viestit: 7121
Liittynyt: 02.10.2005 0:39

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Jani kirjoitti:Ja suunnilleen vuoden kesti kulua tuollaiseksi :roll:
Kun lähtökohtana oli HVM:n nokan kaltainen pikkasen naarmuinen pinta.
Paljonkos tuli kilometrejä tuona aikana?

HVM:n ajoilla saattaa kestää 10vuotta. :happy:
Avatar
Jani
Viestit: 1449
Liittynyt: 29.9.2005 18:45
Paikkakunta: Hämeenkyrö

Viesti Kirjoittaja Jani »

Mika.T kirjoitti:Paljonkos tuli kilometrejä tuona aikana?

HVM:n ajoilla saattaa kestää 10vuotta. :happy:
Olisko joku 30tkm tullu :lol:
:mrgreen:
www.mese.fi/seuranta

Kuva
250D -88
® Pro 702
HVM

Viesti Kirjoittaja HVM »

Jani kirjoitti:
Mika.T kirjoitti:Paljonkos tuli kilometrejä tuona aikana?

HVM:n ajoilla saattaa kestää 10vuotta. :happy:
Olisko joku 30tkm tullu :lol:

4V / kenties 30tkm, viimeiset 2v a'3000 8) ja vähenemään päin, runsaasti vähenemään päin... 8)
Avatar
adenauer300
Viestit: 247
Liittynyt: 13.4.2006 8:47
Paikkakunta: ESPOO/Nöykkiö

Viesti Kirjoittaja adenauer300 »

Kannattaisi käydä pinnoittamassa uudelleen nuo nokat.
Kyllä niillä vielä ajelee tuollaisenakin, mutta keinuvivut tuppaa kulumaan kuitenkin aika nopeasti, varsinkin jos niiden pinta kuluu "puhki"
Jos pinnoitat ne, niin niillä ajelee sitten jo taas 200tkm helpostikkin.
Romuja on oma- ja sukulaisten piha täynnä, mutta lisää olisi saatava!!!!
HVM

Viesti Kirjoittaja HVM »

adenauer300 kirjoitti:Kannattaisi käydä pinnoittamassa uudelleen nuo nokat.
Kyllä niillä vielä ajelee tuollaisenakin, mutta keinuvivut tuppaa kulumaan kuitenkin aika nopeasti, varsinkin jos niiden pinta kuluu "puhki"
Jos pinnoitat ne, niin niillä ajelee sitten jo taas 200tkm helpostikkin.
Kaskas. Olisikos tietoa kustannuksista ja ehdotusta tekijästä? Pannu on tarkoitus aukoa jahka se saadaan käyntiin, joten tietoa kaivataan.
Roisto
Herrasmies
Viestit: 5209
Liittynyt: 03.10.2005 16:12
Paikkakunta: Uuleopori

Re: Nokka-akselin kuntoarvio, kiitos.

Viesti Kirjoittaja Roisto »

HVM kirjoitti:Toisessa nokassa on tussilla turattu merkintä "T", samaan tapaan kuin romiksilla merkataan, vai onko? Onko nenäkeppi jo kertaalleen uusittu, vai onko kyseessä normaali valmistajan/tehtaan merkintä?
Todennäköisesti ihan originelli. Tuolla T:llähän merkataan nokka-akselin asennusasento. Kuvassa oleva keppi on asennettu oikein päin, koska T eli "top" on yläpuolella. Alapuolelta pitäisi löytyä peilin kanssa tihrustettaessa B eli "bottom". Itäautoissa sama merkitään E "east" ja W "west" kirjaimilla ja asennus suoritetaan kompassin avulla.

:wink: :D

[on topic]
Ei ole taidettu hirveän pitkillä öölinvaihtoväleillä kuitenkaan ajella, kun on joka paikka noin siistin vaaleanruskeaa. Omasta löytyy jopa peloittavan mustia saostumia. :x
[/on topic]

t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
Avatar
Aki P
Mersuvelho
Viestit: 6069
Liittynyt: 06.11.2005 13:35
Paikkakunta: Überwiesca

Viesti Kirjoittaja Aki P »

Aivan turhaan noilla ajomäärillä / naarmuilla menee nokkia uusimaan.
Todennäköisesti naputtaa siksi vähän niinku eukkokin kun ei poleta tarpeeksi :lol:

Öljynmerkin/ laadun vaihtokaan ei aina heti vaikuta.
Muutama dieseli on naputellut "liruöljyllä", Koneeseen jotku 10w/40 öljyt ja reipas tuhat kilsaa monoa ja moottorista on hävinnyt rumiakin ääniä :wink: >raktoriin raktorin öljyä :idea:
Tuotakin konetta kun on tehty niin 0w öljyjä ei ole vielä ollutkaan ja 5w on ollut vielä ihmeöljyjä.

Joku tuolla on kuitenki voitelua häirinny, koska noita naarmun alkuja on :? Noihin leveisiin "tärpättikoneisiin" kun ei ole tarvinnut tai päässyt perehtymään , niin eipä tuosta voi oikeen olla mieltäkään...
HVM

Viesti Kirjoittaja HVM »

Öljymerkkejä on kokeiltu useampiakin, Castrollilla on hiljaisin. No, pitää nyt tuumata, mutta mielen päällä se rapina on. Nostajat vaihtoon? Ohjurinkumit vaihdattaa ainakin. No sitten on nokatkin irti? Viikko koneistamolla pinnoituksessa ja ehjänä kasaan? :roll:
Avatar
jarski
W123-Spesialisti
Viestit: 585
Liittynyt: 01.10.2005 2:53
Paikkakunta: Karstula

..

Viesti Kirjoittaja jarski »

Kun vaihtaa nokka-akselin laakeripukkien voiteluputken nupikoita, niin kannattaa tarkistaa, että nupikat tulee painettua pohjaan saakka :!: Ovat aika tahmeat menemään sinne. Omaan autoon vaihdoin tuossa yks ilta.
-98 290TDT-lang
-90 290DT Ambulance
-84 500SE ♠
-82 200D 3.0 (tallissa)
-97 312D
® Mesen linttaklubi
+muutama w115,123,124,201...
HVM

Re: ..

Viesti Kirjoittaja HVM »

jarski kirjoitti:Kun vaihtaa nokka-akselin laakeripukkien voiteluputken nupikoita, niin kannattaa tarkistaa, että nupikat tulee painettua pohjaan saakka :!: Ovat aika tahmeat menemään sinne. Omaan autoon vaihdoin tuossa yks ilta.
Mistä ostit, mitä makso ja saako niitä lilana? :idea:
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W126 / R & C 107 moottori”