126:n takapään kolina

Jousitus, iskunvaimentimet, nivelet, tukivarret
Vastaa Viestiin
ee500
Viestit: 21
Liittynyt: 15.5.2007 16:46

126:n takapään kolina

Viesti Kirjoittaja ee500 »

Osaiskohan täällä kukaan sanoa mistä kohtaa kannattaa tutkia kolinan syytä. Tuntuu tulevan "kolahdus" oikean takapyörän tienoilta (voi tietty tulla muualtakin) terävähköön kuoppaan ajettaessa. Auto on 500SEL -87 ja siinä on takapään tasonsäätö. Iskarin alanivel tuntui olevan ehjä ja iskari muutenkin asiallisen tuntuinen pöydällä kun sitä tutki. Katsastusmiestä pyysin tutkimaan väljyyksiä alustasta, muttei löytänyt.
touhottaja
Reikäklubin presidentti<br>MersupeRkaaja
Viestit: 6067
Liittynyt: 07.3.2007 17:55

Re: 126:n takapään kolina

Viesti Kirjoittaja touhottaja »

ee500 kirjoitti:Osaiskohan täällä kukaan sanoa mistä kohtaa kannattaa tutkia kolinan syytä. Tuntuu tulevan "kolahdus" oikean takapyörän tienoilta (voi tietty tulla muualtakin) terävähköön kuoppaan ajettaessa. Auto on 500SEL -87 ja siinä on takapään tasonsäätö. Iskarin alanivel tuntui olevan ehjä ja iskari muutenkin asiallisen tuntuinen pöydällä kun sitä tutki. Katsastusmiestä pyysin tutkimaan väljyyksiä alustasta, muttei löytänyt.
mulla teki samaa ja vika löyty etupään kynkästä,se iso kunkän nivel oli väljä :roll:
Avatar
Kaapo
<b>R.I.P.</b> <br>mese honorary member
Viestit: 5070
Liittynyt: 29.9.2005 11:11
Paikkakunta: Tärviö

Viesti Kirjoittaja Kaapo »

Tutkaise ne takakelkan isot kumilimput korin ja kelkan välistä, ovatko linttaantuneet, murtuneet tai väljät. Katsastusmies ei välttämättä niitä hoksaa katsoa ja paikallaan ollessa nuo ovat hankalat tutkittavat -> painava auto ja iso kelkka, ihan ruuvimeisselillä ei välystä saada selville, hyvä jos sorkkaraudallakaan. Ajossa tuo kuitenkin kolajaa kun kelkka elää montuissa.
W140 S 300 TD * V126 300 SEL * W460 230 GEA * Royal Enfield 1954
ee500
Viestit: 21
Liittynyt: 15.5.2007 16:46

Re: 126:n takapään kolina

Viesti Kirjoittaja ee500 »

Kiitoksia, tutkitaan...
touhottaja kirjoitti: mulla teki samaa ja vika löyty etupään kynkästä,se iso kunkän nivel oli väljä :roll:
Näin maallikkona pitää vielä kysyä, että siis tuota mikä nivel tarkalleen?
ee500
Viestit: 21
Liittynyt: 15.5.2007 16:46

Viesti Kirjoittaja ee500 »

Sorry, taisitkin tarkoittaa tota ylätukivarren niveltä, mistä tuossa aiemminkin kerroit!
Kelkan kumit tuntu ainakin omasta mielestä suht terveiltä. Auton alla ihmetellessä osu käsi vahingossa pakoputkeen, joka kolahti päin lämpösuojaa. Sain tehtyä sille enemmän tilaa, mutten vielä kokeillut ajaa. Olisko sitten tuosta tullut kolina.
Ja vasemman vetoakselin pyörän puoleisessa nivelessä tuntuu pyörimissuunnassa väljyyttä ja kolinaa. Ei liene normaalia?
touhottaja
Reikäklubin presidentti<br>MersupeRkaaja
Viestit: 6067
Liittynyt: 07.3.2007 17:55

Viesti Kirjoittaja touhottaja »

ee500 kirjoitti:Sorry, taisitkin tarkoittaa tota ylätukivarren niveltä, mistä tuossa aiemminkin kerroit!
Kelkan kumit tuntu ainakin omasta mielestä suht terveiltä. Auton alla ihmetellessä osu käsi vahingossa pakoputkeen, joka kolahti päin lämpösuojaa. Sain tehtyä sille enemmän tilaa, mutten vielä kokeillut ajaa. Olisko sitten tuosta tullut kolina.
Ja vasemman vetoakselin pyörän puoleisessa nivelessä tuntuu pyörimissuunnassa väljyyttä ja kolinaa. Ei liene normaalia?
tätä minä tarkotin :D

Kuva
takapalkin kumin ja vedon poistajan levyn välissä pitää olla sellanen 1.5cm väli :roll: jos kumityyny on levyssä melkein kiinni niin kumi on silloin sökö :cry:
kolina ilmeisesti tullut pakoputkesta kerta jo käsin heiluttelemalla kolisi
vetoakselin nivel alkaa olla silloin tiensä päässä,joko ajaessa jyrryyttää :?:
nivelhän on tällänen

Kuva
nivel on akselissa aika kovassa kiinni,lähtee kyllä lyömällä irti :idea: nivelessä pitäs olla sisällä öljy :idea: mutta vaseliinikin käy :D
ee500
Viestit: 21
Liittynyt: 15.5.2007 16:46

Viesti Kirjoittaja ee500 »

Kuvat on aina hyviä, vaan en vieläkään tajunnu, mistä toi nivel on!
Ei pidä suurempaa meteliä vetoakselin nivel vielä, mut taitaa osaltaan aiheuttaa kolahduksen R:ltä D:lle vaihdettaessa. Siis vetoakselin nivelenkö saa erikseen vaihdettua ettei tarvi koko akselia vaihtaa?
Kelkan kumit taitaa sittenkin olla lopussa. Vai saako kuvasta selvää?

Kuva
touhottaja
Reikäklubin presidentti<br>MersupeRkaaja
Viestit: 6067
Liittynyt: 07.3.2007 17:55

Viesti Kirjoittaja touhottaja »

ee500 kirjoitti:Kuvat on aina hyviä, vaan en vieläkään tajunnu, mistä toi nivel on!
Ei pidä suurempaa meteliä vetoakselin nivel vielä, mut taitaa osaltaan aiheuttaa kolahduksen R:ltä D:lle vaihdettaessa. Siis vetoakselin nivelenkö saa erikseen vaihdettua ettei tarvi koko akselia vaihtaa?
Kelkan kumit taitaa sittenkin olla lopussa. Vai saako kuvasta selvää?

Kuva
aivan :D poikkipalkin kumit on aivan sippi,ei muuta kun uusiksi vaan :idea:
kyllähän sen nivelen voi erikseenkin vaihtaa,kun ottaa perän sisästä vetoakselin lukkorenkaan irti ja sitten koko akseli alta pois ja vetää tai lyö nivelen irti,ennemmin kannattaa kattella jostakin käytetty akseli ja laittaa se paikalleen :roll:
tosta nivelestä :lol: kattoppa sillai että etu alatukivarresta lähtee vinosti tanko taaksepäin minkä päässä on sellanen alumiininen iso mötikkä,mikä on korissa kiinni kahdella ruuvilla :roll: kun se tanko loppuu niin nivel alkaa,ensin tulee suojakumi sitten itte nivel mikä on kynkässä helvetin kovassa kiinni,mikä kylläkin harvemmin menee väljäksi,paitsi jos suojakumi on menny rikki :idea:
ee500
Viestit: 21
Liittynyt: 15.5.2007 16:46

Viesti Kirjoittaja ee500 »

Lopultakin alkaa mennä perille, eikä tarvinnu edes montaa kertaa selittää :D
Eikös se siis ole sen pitkittäistukivarren korinpuoleinen kiinnityskohta? Ja mullahan on tietty se kumi rikki, kun äsken kattelin! Väljyyttä en vielä löytäny.
Jaa, eipä tullu vapaa-ajan ongelmia heti alkuun eli kumit ja vetoakseli uusiks.
Ja kyllä sieltä etupäästäkin pientä kolinaa alkaa kuulua eli sinne sitten ton takapään kunnostuksen jälkeen.
Kiitoksia! Kyselen etupää-kysymyksiä sitten myöhemmin :wink:
touhottaja
Reikäklubin presidentti<br>MersupeRkaaja
Viestit: 6067
Liittynyt: 07.3.2007 17:55

Viesti Kirjoittaja touhottaja »

ee500 kirjoitti:Lopultakin alkaa mennä perille, eikä tarvinnu edes montaa kertaa selittää :D
Eikös se siis ole sen pitkittäistukivarren korinpuoleinen kiinnityskohta? Ja mullahan on tietty se kumi rikki, kun äsken kattelin! Väljyyttä en vielä löytäny.
Jaa, eipä tullu vapaa-ajan ongelmia heti alkuun eli kumit ja vetoakseli uusiks.
Ja kyllä sieltä etupäästäkin pientä kolinaa alkaa kuulua eli sinne sitten ton takapään kunnostuksen jälkeen.
Kiitoksia! Kyselen etupää-kysymyksiä sitten myöhemmin :wink:
pitkittäistukivarren,no sehän se,väljyyttä siitä ei hevillä tunnukkaan,siihen tarvii sellanen rauta "taaki" mikä laitetaan tukivarsien lomitse ja vedellään edestakasin ja vielä aika voimallisesti,ei se välys sieltä muuten löydy :idea:
kun hankit ne takapalkin kumit niin samalla kannattaa vaihtaa myös takatukivarren kumit,mitkä menee melkein käsin paikalleen :D
onkos sulla siinä vetoakselissa sisempi nivel isompi kuin ulommainen :?:
no etupäästä voi kolina kuulua raidetangojen nivelistä,ylä tukivarren nivelestä,apusimpukasta,taikka alapallo nivelestä :idea:
ja vakaajan kumeista :D
ee500
Viestit: 21
Liittynyt: 15.5.2007 16:46

Viesti Kirjoittaja ee500 »

touhottaja kirjoitti: kun hankit ne takapalkin kumit niin samalla kannattaa vaihtaa myös takatukivarren kumit,mitkä menee melkein käsin paikalleen :D
onkos sulla siinä vetoakselissa sisempi nivel isompi kuin ulommainen :?:
Kyseleminen alkaa taas! eli missäs nuo kumit sitten ovat? Onko ne siinä takapalkin kumien yläpuolella?

Mun mielestä vetoakselin nivelet olis yhtä suuria suunnilleen, ulompi ja sisempi siis. Onko noissa ässissä erilaisia vetoakseleita? Meinaan jos käytettyä hankkii.
touhottaja
Reikäklubin presidentti<br>MersupeRkaaja
Viestit: 6067
Liittynyt: 07.3.2007 17:55

Viesti Kirjoittaja touhottaja »

ee500 kirjoitti:
touhottaja kirjoitti: kun hankit ne takapalkin kumit niin samalla kannattaa vaihtaa myös takatukivarren kumit,mitkä menee melkein käsin paikalleen :D
onkos sulla siinä vetoakselissa sisempi nivel isompi kuin ulommainen :?:
Kyseleminen alkaa taas! eli missäs nuo kumit sitten ovat? Onko ne siinä takapalkin kumien yläpuolella?

Mun mielestä vetoakselin nivelet olis yhtä suuria suunnilleen, ulompi ja sisempi siis. Onko noissa ässissä erilaisia vetoakseleita? Meinaan jos käytettyä hankkii.
no takatukivarren kumit ovat tukivarren ja taka palkin välissä ja niitä on kummassakin varressa kaksi kpl:tta :D
tässä takatukivarsien kumien sijainti :lol:

Kuva
se vetoakselin sisimmäinen nivel varmaankin vaihtuu vähän nuoremmassa sisimmäinen nivel isommaksi,sen kyllä erottaa kun kurkkaa alle,mutta akseleitten pitäs kyllä sopia keskenään,ittellä ainakin sopii :idea:
Avatar
jaagou
Viestit: 288
Liittynyt: 13.8.2007 18:05
Paikkakunta: vaasa

Viesti Kirjoittaja jaagou »

mulla ainaki pitää iskarit ääntä(tasonsääto) terävissä möykyissä, syy on se että automadallettu ja iskarit ei säädöissä..... :wink: jos nostaisi perää ylemmäs iskareilla että joutuisivat tehdä "työtä" ja kolina loppuisi(kokeiltu on).... :roll:
- Chervolet Camaro Z28
- Volvo S40
touhottaja
Reikäklubin presidentti<br>MersupeRkaaja
Viestit: 6067
Liittynyt: 07.3.2007 17:55

Viesti Kirjoittaja touhottaja »

eikös siitä jo kannattas ottaa tason säätö pois ja laittaa kaasuiskarit tilalle :?: ne sylinterit menee ihan ite eestään siellä takana kun pohjaavat tuon tuostakin ja myyvä tason säätö pois taikka vaihtaa jonkun kanssa ne vaikka uusiin iskareihin (esim. touhottajan kanssa)
ee500
Viestit: 21
Liittynyt: 15.5.2007 16:46

Viesti Kirjoittaja ee500 »

Jaaha, mullakin on nimittäin madallettu jonkin verran. Oon kyllä koittanu tota tasonsäädän korkeutta muuttaakin, en o huomannu eroa, ei se silti tarkoita etteikö eroa ois ollu! Noiden iskareiden alapäässähän on pallonivelet, nekin kai voi väljentyessään alkaa pitää ääntä?
Jotenkin haluis pysyy alkuperäisyydes, eli aattelin yrittää löytää vakiojouset jostain. Sillon kai toimis niinku pitäis?
Toisaalta vähän madallettuna näyttää omaan silmään paremmalta auto. Vaikeita ratkaisuja pitäis tehdä :)
ee500
Viestit: 21
Liittynyt: 15.5.2007 16:46

Viesti Kirjoittaja ee500 »

Jaa niin, pitääkö muuten ottaa jouset irti kun vaihtaa noi tukivarren kumit? Sellaisenkin ohjeen näin, että koko taka-akseli irti autosta ja sitten vaihdetaan kumit!
touhottaja
Reikäklubin presidentti<br>MersupeRkaaja
Viestit: 6067
Liittynyt: 07.3.2007 17:55

Viesti Kirjoittaja touhottaja »

ee500 kirjoitti:Jaa niin, pitääkö muuten ottaa jouset irti kun vaihtaa noi tukivarren kumit? Sellaisenkin ohjeen näin, että koko taka-akseli irti autosta ja sitten vaihdetaan kumit!
helppohan se koko taka-akseli on puottaa alas ja siinä vaihella kaikki kumit samalla :idea: ne isot lätyt ja tukivarren kumit,sekä vakaajatangon nivel tapit ja samalla siinä menee myös jousien ja alus kumien vaihot :D
ei sitten tartte puhjata jälkeen päin muitten osien kanssa :roll:
omasta mielestäni kannattaa laittaa aivan uudet jouset ja alus kumit :!:
hommaa L-D:tä tuliterät jouset ja muut tykötarpeet :idea:
sitten takasin laitossa muistat vaan rasvata joka ruuvin ja mutterin paikalleen laitossa :arrow: saa myöhemminkin osat suosilla irti :idea:
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W126 / R & C 107 alusta”