HPF tasonsäädön takamurikan purku ja kunnostus

Jousitus, iskunvaimentimet, nivelet, tukivarret
Vastaa Viestiin
supersepe
Viestit: 699
Liittynyt: 14.4.2008 8:07
Paikkakunta: Masku

HPF tasonsäädön takamurikan purku ja kunnostus

Viesti Kirjoittaja supersepe »

Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva

Tuollaista tänään puuhastelin , kun 560.sen perä meni maahan ja veikkaan ja toivon , että tuo yksi kuvattu listissa oleva o-rengas olisi kaiken syy mutta katsotaan
touhottaja
Reikäklubin presidentti<br>MersupeRkaaja
Viestit: 6067
Liittynyt: 07.3.2007 17:55

Viesti Kirjoittaja touhottaja »

tiivistehän näyttäs olevan huulitiiviste ja ntakuulla ei pellaa jos noin paljon kaksinkerroin, nyt kyllä auttas oikein selevä kuva ja myös uuden tiivisteen kuva ja jonkinmoinen kuva siitä suojakumista mikä oli kaiketi rikki :roll:
supersepe
Viestit: 699
Liittynyt: 14.4.2008 8:07
Paikkakunta: Masku

Viesti Kirjoittaja supersepe »

touhottaja kirjoitti:tiivistehän näyttäs olevan huulitiiviste ja ntakuulla ei pellaa jos noin paljon kaksinkerroin, nyt kyllä auttas oikein selevä kuva ja myös uuden tiivisteen kuva ja jonkinmoinen kuva siitä suojakumista mikä oli kaiketi rikki :roll:
Otetaan perempia kuvia ja tuo oli jopa hauskasti sanottu, että huulitiiviste, kyllä se todeliisuudessa on o-rengas :D mutta tosiaan koitan saada kuvaajan liikkeelle, itse muuten harjoittelin pinellä opsatuksella noiden kuvien laittoa tänne ja syyn olen kait jo kertonutkin :D , tuosta tiivisteestä tulee mieleen juttu jonka kuulin auton ensimmäisen omistajan autokuskilta eli nykyiselta TS yhtymän automuseon päälliköltä/hoitajalta, kun autosta tiedustelin ja kertoili, että siihen tehtiin heti vuoden päästä joku putkihomma alustaan eli jos oikein sanasta sanaan ymmärsin niin kaikki putket uusiksi :shock: :shock: , no minä vain kuuntelin tarinaa, sitten sanoi että auto toimi parhaiten alustan suhteen sen ensimmäisen vuoden ja korjauksen jälkeen ei sitten koskaan toiminut kunnolla :D :D , siis aprin millin auto ja ei toimi :D :D no kun tuon o-rankaan tänään näin, niin minulle vaan tuli heti mieleen se juttu, no aika näyttää mitä noiden o- renkaiden laitto parantaa kulkinetta, toisaalta olenhan kyllä muidenkin omistajien kanssa sanaa vaihtanut ja ei ne kyllä sanoneet, ettei olis toiminut, no juttuihin pitää suhtautua kriittisesti, koska ei aina tiedä mitä ne pitää sisällään , TS tyyppi muute pyysi minua joskus auton kanssa käymään museossa :D :D , siellähän on heidän entinen edustusauto museokunnossa :lol: :lol:
supersepe
Viestit: 699
Liittynyt: 14.4.2008 8:07
Paikkakunta: Masku

Viesti Kirjoittaja supersepe »

Kuva
Kuva

tuollaiset kuvat sybtyi mutta ei ne paljoa paremmat ole ja kyllä tuo yksi on normi o-rengas alkujaan ollut mutta yhdestä kohtaa toisaan pahasti painuneena ja sitten tuossa missä on teräväkohta,niin sen vierstä on suikale pois , sitte tuo isompi on se suojakumi siitä säätövivun vierestä eli on tuohon "laatikkoon " sitten lukitusrenkaalla kiinni, no tuo on sitten ihan säpäleinä ,vaikkei tuossa ehkä rikkinäisyyttä huomaakkaan
touhottaja
Reikäklubin presidentti<br>MersupeRkaaja
Viestit: 6067
Liittynyt: 07.3.2007 17:55

Viesti Kirjoittaja touhottaja »

minusta kun se ei näytä o-renkaalta vaan huuli tiivisteelätä, mikä ei ole poikkileikkaukseltaan pyöreä :wink: näkispä livenä :cry:
ton näköne suoja kumi vois löytyäkki
siis vapaa pituus ja molempien päiden reikien halkasija :?:
ruikku
Käyttöohjeuskovainen
Viestit: 380
Liittynyt: 19.10.2010 0:09

Viesti Kirjoittaja ruikku »

Taisitpa sepe osua suoraan käärmeenpesään :idea:
"Älykäs selviytyy tilanteista mihin viisas ei joudu"
supersepe
Viestit: 699
Liittynyt: 14.4.2008 8:07
Paikkakunta: Masku

Viesti Kirjoittaja supersepe »

ruikku kirjoitti:Taisitpa sepe osua suoraan käärmeenpesään :idea:
riippuu mitä sillä pesällä loppupeleissä tarkoitat :lol: :lol:
supersepe
Viestit: 699
Liittynyt: 14.4.2008 8:07
Paikkakunta: Masku

Viesti Kirjoittaja supersepe »

touhottaja kirjoitti:minusta kun se ei näytä o-renkaalta vaan huuli tiivisteelätä, mikä ei ole poikkileikkaukseltaan pyöreä :wink: näkispä livenä :cry:
ton näköne suoja kumi vois löytyäkki
siis vapaa pituus ja molempien päiden reikien halkasija :?:
Minun oli vielä oikeen otettava se o-rengas tarkasteltavalsi ja kyllä se o-rengas vaan on , huulitiivisteellähän kait tarkoitat sellaista jossa paine ajaa sen huulen eli reunan tiiviiksi jonnekin suuntaan, vai , sitten kun saan tuon tilalle uuden ,niin ei suurta vaivaa laittaa vaikka postipojan tuomaan tuo näytille sitten sen suojakumin mittoja , tuossa kun ihan kumitötsä huilailee,niin korkeus 2,5cm , isompi reikä 3,5cm ja siinä sitten 7mm reunus ja sinnne ulkoreunaan tulee metallirengas pitämään sen paikallaan ja siinä on sille renkaalle kolo ja huuli , toisen pään aukon halkaisija on noin 2,5 cm ja tuoosa kumissa on noita harjanteita pari kpl kyllä tässsä saattaa vielä jotain numeroitakin olla ,jos tarvii ja ottaa suurennuslasin käteen,
supersepe
Viestit: 699
Liittynyt: 14.4.2008 8:07
Paikkakunta: Masku

Viesti Kirjoittaja supersepe »

Nyt sitten sain kuution kasattua mutta epävarma olo jäi, kun seillä kannen alla on jouset ja pari osaa, joissa lovi ja toisessa tappi, mutta vaikka ne saa kädellä ok asentoon mutta sitten pitäisi se kansi heittää siihen päälle ja silloinhan jousi työntää ne miten sattuu, olen kuitenkin saanut ne sinne sisään ja kannen kiinni ja koittanut ruuvarilla sillen käännellä, että osat mensi kohilleen, mutta ihan haku ammuntaa ja siksi epävarmuus niskassa, jospa joku tietäisi paljonko se akselin kuuluu kääntyä, kun siitä päästä ruuvimeisselillä kääntää , se hahlo liikkku 1-2mm vain , niin mahtaako olla riittävä määrä, mutta hetkinen , kyllähän se silloin kädessä kääntyili paljon enemmän , otti siihen jalustaansa muuten kiinni äärilaidoissaan :oops:
touhottaja
Reikäklubin presidentti<br>MersupeRkaaja
Viestit: 6067
Liittynyt: 07.3.2007 17:55

Viesti Kirjoittaja touhottaja »

katoppas onko siinä kuutiossa jonkin putken reijän kohta sen männän laen ylitse kun mäntä on painettu alas, sillonhan vois käyttää jotain tappia millä lukita mäntä alas kokoomisen ajaksi :wink:
supersepe
Viestit: 699
Liittynyt: 14.4.2008 8:07
Paikkakunta: Masku

Viesti Kirjoittaja supersepe »

touhottaja kirjoitti:katoppas onko siinä kuutiossa jonkin putken reijän kohta sen männän laen ylitse kun mäntä on painettu alas, sillonhan vois käyttää jotain tappia millä lukita mäntä alas kokoomisen ajaksi :wink:
Juu täytyy katsoa ja purkaa vielä, en luota tilanteeseen ollenkaan, jos ottaisi sen tähän tietokone pöydälle ja oikeen rauhassa pyörittelisi sitä yhdenn illan :D
supersepe
Viestit: 699
Liittynyt: 14.4.2008 8:07
Paikkakunta: Masku

Viesti Kirjoittaja supersepe »

Jospa pitkästä aikaa laittaisi tasonsäädöstä jotain kuulumisia. Hommahan jäi kesällä silleen vaiheeseen, että kun tasonsäädön takamurikkaa purin ja kokosin, niin siinä sitten tuli se bensapumppuhässäkkäkin otettua kunnostettavaksi , kun taisi jossain kohtaa suodattimen juuresta suihkuttaa ja kun sain kasaan niin olikin jo väliputkessa pienen pieni reikä ja eikun sitä puteka tilailemaan ja tulihan saksasta putki sitten joskus mutta väärän muotoinen vaikka numerot piti olla oikeen. Sitten sain kaikki vihdoin paikalle ja eipä tuo tasonsaatö oikein parantunut, varoitusvalo paloi edelleen ja sammui kovilla kierroksilla. Mieleen sitten tuli se joka olisi heti alkujaan pitänyt tehdä eli ostaa painemittari 0- 250 bar , tänään sain sellaisen haettua ja pientä mittailua tehty. Havainnot noin karkeasti seuraavat, sisällä kun on se hanikka , joka perusasennossa on ajoasento ja näillä säädoillä mittari näytti 20 bar , sitten kun vetää yhden pykälän ulos eli huoltoasenttoon/nosturiasento, niin paineet nousee ensin 170 bar ja siitä sitten tippuu 160 baariin ja jää siihen, siitä kun vetäsee vielä pykälän ulos päin eli mökkitieasentoon, niin paineet tippuu 20 bariin aina tällä hetkellä olevassa vivun säädössä, no sitten mielenkiintoinen havainto jossain määrin on se, että jos huoltoasennosta 160 bar työtää hanikan sisään, siis ajoasentoon, niin varovasti kun työntää eli ei ihan loppuun ,niin paineet pysyy ja varoitusvalo sammuu kuten kuuluukin mutta jos työntää oikein loppuun eli muutama milli syvemmälle, niin paineet tippuu 20 bar ja varoitusvalo palaa kun paineet alhaiset, no jos mokkiasennosta, jossa paineet 20 bar , työntää hanikan ajoasentoon ja ihan sinne loppuun niin paineet tietty jää 20 bar ja valo palaa, mutta jos ei ihan loppuun työnnä, niin alkaakin paineet kivuta sinne 170 - 160 bar, no saako tästä selityksestä mitään tolkkua, nytpä kysyisinkin , että .....miksi huoltoasennossa paineet nousee 160 baariin ja mökkiasennossa laskee 20 baariin , niin ja ...no auto ei kyllä nouse eikä laske mutta on silleen hyvässä ryhdissä eli kait sentään noussut ylös :oops: , täytyt nyt vielä lukaista tuo ko asiasta oleva vihkonen läpi, jos sieltä jotain lääkettä tähän löytyy, no mittarin hankinta ainakin auttoi mielestäni siinä, että pumppu antaa painetta jossain vivun asennossa :D , eiköhäm se tästä , kun ei kiirehdi :oops:
touhottaja
Reikäklubin presidentti<br>MersupeRkaaja
Viestit: 6067
Liittynyt: 07.3.2007 17:55

Viesti Kirjoittaja touhottaja »

eikös se vetonuppi siinä valokytkimen vieressä ole sähkötoiminen (tasonsäädön nuppi) jaa eipäs taida ollakkaan vaan mekaaninen mikä vaikuttaa venttiilikytkimen säätökatkasijaan, jos vaikka tän säätö nupin olisko se nyt vaijeri taikka jokin muu olis rivenny ja siksi säätää venttiiliä väärään asentoon ja paine putoo siihen 20 baariin :wink:
eli säätö nuppi S73 ja 3b eivät pelaa yksiin (sivu 13) rakenne/toiminta :roll:
supersepe
Viestit: 699
Liittynyt: 14.4.2008 8:07
Paikkakunta: Masku

Viesti Kirjoittaja supersepe »

Silleen säädin sen vaijerin nyt sitten, että normaali ajoasennossa ei päästä paineita 160.stä sinne 20.neen ja nyt valo pysyy sammuksissa kun paine nousee yli noin 80 baarin ja paine pysyy 160:ssä kaikissa muissakin asennoissa, mutta jos sitten liikaa vetää siellä toisessa ääripäässä, niin silloin myös tippuu 20 baariin,kun on siinä mökkiasennossa vipu, no olen tuossa tallissa vain kokeillut ja tokkopa se pitäisi nousta ja laskea siinäkin mutta sitä nyt vaan ei tee kumpikaan pää eli ....
supersepe
Viestit: 699
Liittynyt: 14.4.2008 8:07
Paikkakunta: Masku

Viesti Kirjoittaja supersepe »

Kerrotaanpas hieman tapahtumia aiheesta. Minähän sain painemittarin kiinni ja kuten kerroin paineet noisi ja pysyi melko ylhäällä muutaman päivänkin, ehkä olisi kauemminkin pysynyt. Auto oli jossain ryhdissä ja ei kun liikennekäyttöön ja työmatkoja ajelemaan että pysyy vetreänä ja olin suunnitellut, että jos vaikka joulukuun ajelisi, mutta eipä tarvinnut, kun vaihdoin talvirenkaat alle ja kun niiden mukana tulevista pulttiongelmista selvisin ja laitoin auton alas, niin lässähtipä perä tonttiin ja siellä taas tuntuu pysyvän :D , hieman olen taas perehtynyt ko jutun täältä saamiini hyviin monisteisiin, että jospa se homma avautuisi kunnolla minulle :D , olen tunkilla koittanut avustaa, että lähti pelittämään ja jos vaikka ilmaa jostain sai,niin silleen mutta eipä nouse ja mielestäni etupää ok, sellainen juttu tässä ainakin nyt on lisäski tullut, että sitä korkeampaa mökkiasentoa en nyt ole ollenkaan saanut aikaiseksi :oops: , silleen olen tätä itse kuvitellut, että nämä perusjutut olisivat vain kiinni siitä sailion päällä olevasta venttiilista ja sitten on etu ja takapäässä se tasonsäätömurikka ja sitten iskarit, jos näin on , niin ei pitäisi ihan mahdoton juttu olla ja sitten se magneettiventtiili hässäkkä olisi hieman eri juttua silleen, että on enemmän siihen nopeuteen sidoksissa, voisiko näin olla, kait tuo 160 baaria on riittävä painekin. mielenkiintoinen mutta haastava , ehkä joskus toimii.
Näiden kanssa ei ole kait kovin moni puuhastellut, kun ei paljoa ole kannanottoja tullut, no muutamakin on ollut jo tervetulleita vastauksia pohdittavaksi,
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W126 / R & C 107 alusta”