Auton pesu & vahaus ym.puunaus-topic.

Keskustelua autonhoidosta.
Vastaa Viestiin
luokyio
aktiivimeseläinen
Viestit: 2447
Liittynyt: 20.10.2005 19:01
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja luokyio »

XUX63 kirjoitti:Tuommonen vaahtokapistus se vois olla kyllä mahtava. Onko se tosiaan niin, että ruiskuttelet painepesurilla enimmät pskat pois ja sitten tuo foam pintaan. Juot kahvit ja nautiskelet sikkaarit ja sitten kun ne on tuhottu, ruutaat toisen kerroksen painepesurilla ja that's it :shock:
Toisinpäin. Kuivalle pinnalle foamit pintaan. Jos kastelee ensin, niin ei puhdistu yhtä hyvin... Tuli alkuun tehtyä väärinpäin ja ero on huomattava. :roll:

edit: niin ja turha kuvitella, että p*skaisesta autosta saa kiiltävän puhtaan pelkällä foamilla. Kyseessä on pelkkä esipesu. Roadfilmi jää väkisin pintaan, josta ei kyllä päästä ilman kosketusta eroon.
X218 CLS 250 CDI Shooting Brake

entisiä mersuja: S213 E 220 d, W251 R 280 CDI, S124 E 280, V220 S 500 L, W115 220 D, W210 E 220 CDI, S211 E 220 CDI T Classic A, W204 C 200 CDI, W210 E 300 D Classic A, W202 C 220 Elegance A, W124 200 D
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29110
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Nimenomaan, vaahdolla ensin ne enimmät p*skat.
Hyvin valuu vaahdon mukana likaa, mutta eihän se mahdottomiin pysty.
Joissain tilanteissa riittää pelkkä vaahdotus ja huuhtelu.
Avatar
XUX63
<b>Ylläpitäjä</b>
Viestit: 9732
Liittynyt: 30.9.2005 10:55
Paikkakunta: 90560

Viesti Kirjoittaja XUX63 »

Tuommonen ois tallille ihan varteenotettava vaihtoehto. Nykyään oman auton pesu on pääosin ulkoistettu ja koskaan ei tiedä lopputulosta etukäteen. Viimeksi ajoin ABC:n pesukadun kahteen otteeseen läpi kun eka pesu meni ihan päin peetä ja auto tuli kivasti vaahdotettuna ulos. Menee sitä aikaa tuosssakin showssa.
Pirkka-Tesla eli Opel Ampera -12 sähkölelu.
MB 313 CDI Kasten -00.
Lavetti - yhteishuoltajuus :)
W126 300SD -84 talviunilla.
EQE Työautona.

Kuva
Avatar
sonikki
aktiivimeseläinen
Viestit: 3219
Liittynyt: 09.9.2007 10:19
Paikkakunta: Katko

Viesti Kirjoittaja sonikki »

Hyvän maalipinnan ja hyvät vahathan tuo foami tarvii myös, eli jos maalipinta raisk... peseskelty harjapesussa, niin myllytys samalla autolle kun tilaa foami kamat.
S212 E350 CDi -10
R230 SL500 -03
W639 116 CDi -11
Avatar
epk
Herrastuunari
Viestit: 2488
Liittynyt: 07.11.2005 0:07
Paikkakunta: 02

Viesti Kirjoittaja epk »

Mulla olis ylimääräisenä uus foam lance, bosch tai kärcher sovitteella, 49e.
Avatar
JaniH
Mestarikiillottaja
Viestit: 1578
Liittynyt: 01.10.2005 21:33
Paikkakunta: Eura

Viesti Kirjoittaja JaniH »

Vaahdotinta voi myös käyttää vaikka minkä pesuaineen levitykseen, esim. saunaa pestessä ruiskii mäntysuovan lancen läpi, samoin mattoja pestessä toimii hyvin vaikkakin Bilt Hamberin Autofoamilla tuli matot puhtaammiksi kuin mäntysuovalla.
Olen suihkinut varsinaiset pesuaineetkin usein vaahtona niin ei ole tarvinut kuin hanskan ja yhden ämpärin kanssa kiertää auto ympäri, samoin pesuhommia työkseni tehdessä ruiskin märkävahan vaahdottimen läpi niin sai pidemmän vaikutusajan ja paremman lopputuloksen kuin nesteenä suihkiessa sai.
S210 200
Nissan Maxima
Citroën Xantia
Volvo V70


® Mesen linttaklubi
Maikki
Mestarikiillottaja
Viestit: 169
Liittynyt: 20.10.2010 11:16

Viesti Kirjoittaja Maikki »

XUX: onko se maalipinta pakko pilata swirl-o-maticissa? :protest:

Ainakin wash&go:ta voi suositella kun pesevät 2 ämpärin tekniikalla kuka lie opettanut :whistle:
OskuV
Viestit: 314
Liittynyt: 16.6.2008 22:02
Paikkakunta: Kouvola

Viesti Kirjoittaja OskuV »

JaniH kirjoitti: Olen suihkinut varsinaiset pesuaineetkin usein vaahtona niin ei ole tarvinut kuin hanskan ja yhden ämpärin kanssa kiertää auto ympäri

Ei se toinen ämpäri vissii ole pelkästään pesuainetta varten siinä 2 BM:ssä :wink:
Volvo V70 Drive Ocean Race
A3 1.6TDi S-Tronic

Ex. Omega, Focus, W203 200cdi, V40, W211 270cdi, W209 500
Avatar
JaniH
Mestarikiillottaja
Viestit: 1578
Liittynyt: 01.10.2005 21:33
Paikkakunta: Eura

Viesti Kirjoittaja JaniH »

OskuV kirjoitti:
JaniH kirjoitti: Olen suihkinut varsinaiset pesuaineetkin usein vaahtona niin ei ole tarvinut kuin hanskan ja yhden ämpärin kanssa kiertää auto ympäri

Ei se toinen ämpäri vissii ole pelkästään pesuainetta varten siinä 2 BM:ssä :wink:
No ei mutta joskus on vain improvisoitava kun pesujonossa on parikymmentä autoa ja kokoajan lappaa lisää porukkaa ovesta sisään...
S210 200
Nissan Maxima
Citroën Xantia
Volvo V70


® Mesen linttaklubi
Maikki
Mestarikiillottaja
Viestit: 169
Liittynyt: 20.10.2010 11:16

Viesti Kirjoittaja Maikki »

Testasin Silcon Multiwash turbon foam lancella

1 osa multiwashia ja 5 osaa vettä lancessa. Hyvin vaahtoaa ja lika irtoaa

Kuva

Bilt Hamber on vaahdoista edelleen ykkönen mutta tuo Silcon kama on todella monikäyttöinen: 1% seoksella esipesuun, 3% seoksella vannepesuun (pesuteho samaa luokkaa kuin bilberryllä) ja 5% seoksena moottorinpesuun.

Pinnoitetulla pinnalla vesi helmeilee iloisesti ja lähtee itsellään valumaan

Kuva

Testailin myös Sonaxin tuulilasinhionta-ainetta. Naarmut ei hirveän hyvin lähteneet vaikka käytössä oli sonaxin oma huopalaikka mutta lasi kuitenkin kirkastui kivasti. Pitää testata vielä kovalla alustalla kun nyt oli pehmeä alusta käytössä. Kunnon ennen/jälkeen kuvia en saanut otettua puhelimella :cry:
Avatar
JaniH
Mestarikiillottaja
Viestit: 1578
Liittynyt: 01.10.2005 21:33
Paikkakunta: Eura

Viesti Kirjoittaja JaniH »

Kova alusta ja aikaa, aikaa ja vielä hieman lisää aikaa. Ei sillä syvempää naarmua eikä kiveniskuja pois saa mutta hennot naarmut ja harmauden saa pois niin tekee jo aika paljon varsinkin aurinkoa vasten ajamiseen.
S210 200
Nissan Maxima
Citroën Xantia
Volvo V70


® Mesen linttaklubi
Arde
Viestit: 82
Liittynyt: 04.2.2007 6:37

Viesti Kirjoittaja Arde »

Kyllä tätäkin topikkia lukiessa täytyy vaan kateellisena todeta että joillain vaan on taitoa ja viitseliäisyyttä pitää autot upeassa kunnossa. Minä tuossa äskön kahtoin tuota ML mikä viimeksi kesällä pesty että aika surkeelta kyllä näyttää. Musta auto ja joka päivä saapi rapaista soratietä kotia sillä vääntää. Äääh ku pitäs varmaan jonnekki tuo haalata jynssäykseen ja saada joku pinnote tuohon pintaan. Toisaalta oon miettiny että käynkö teippauttaa tuon johonkin ravan väriseen teippiin.
Maikki
Mestarikiillottaja
Viestit: 169
Liittynyt: 20.10.2010 11:16

Viesti Kirjoittaja Maikki »

JaniH: ekaak ertaa tein niin harjoitteluahan tämä on. Ruåtsinlaivan tuulilasi menee uusiksi kun on muutama häränsilmä mutta ennen sitä olisi kiva saada rikkinäisen sulan jättämä rantu ja muutama naarmu pois.

Ihmeisiinhän tuulilasin hiomatahnalla ei pysty mutta parannusta kuitenkin saa aikaan.

Arde: myllytys ja pinnoite päälle... :contract:
Arde
Viestit: 82
Liittynyt: 04.2.2007 6:37

Viesti Kirjoittaja Arde »

Ei puutu ku se myllyttäjä ja pinnoittaja?? Minusta semmoseen oo. Tuo maalipinta kyl niin hirvee että paras vetää verreksiä telalla päälle =D
Avatar
sonikki
aktiivimeseläinen
Viestit: 3219
Liittynyt: 09.9.2007 10:19
Paikkakunta: Katko

Viesti Kirjoittaja sonikki »

Arde kirjoitti:Ei puutu ku se myllyttäjä ja pinnoittaja?? Minusta semmoseen oo.
Jos ainut puuttuva tekijä on luottamus itseensä, niin mitään vaikeaahan tuo ei ole, jos löytyy vähänkin mielenkiintoa asiaan ja selkeästi havaittava kädenjälki ruokkii motivaatiota :)
Harrastelijalle soppelit vehkeetkään ei maksa kovin paljoa enempää kun homma ulkopuolisella teetettynä, mutta jos homma on ajasta tai tiloista kiinni, niin sitten tietysti asia erikseen.
S212 E350 CDi -10
R230 SL500 -03
W639 116 CDi -11
Maikki
Mestarikiillottaja
Viestit: 169
Liittynyt: 20.10.2010 11:16

Viesti Kirjoittaja Maikki »

Tosin mersulla tai muulla saksalaisella ei kannata aloittaa...loppuu se vähäinenkin luottamus omiin taitoihinsa.

Subaruun tai Hondaan jos pääsisi testailemaan alkuun niin olisi hyvä. Niissä on niin pehmeä lakkapinta että punaisella glymilläkin saa epäkeskokoneella n. 70% naarmuista pois :lol:
Avatar
C-Klasse
Viestit: 918
Liittynyt: 27.1.2007 20:54
Paikkakunta: Lapua

Viesti Kirjoittaja C-Klasse »

Tänään repäisin kolmen tunnin urakalla (sen verran varasin TI-hallista aikaa) uudet vahat Mersun pintaan pitkällä kaavalla. Rautaa irtosi Korrosolilla paljon, pikeä autoon ei ollut tarttunut käytännös ollenkaan. Ensimmäistä kertaa käytinkin raudanpoistoa tähän autoon niin ei mikään ihme.

Vahana käytin Bilt Hamberin Finis Waxia. Pohjusteena käytin Bilt Hamberin Cleanser Polishia, varman päälle. Finis Waxin suuri purkki on paljon parempi käyttää ku se pieni, koska levityssieni sopii siihen täydellisesti. Kyllä nyt mennään kevääseen asti näillä aineilla. Finis Wax on ainakin yhtä kestävä vaha kuin Colliniten 476s.
Ex S204 220 CDI A Avantgarde
Vito W639 109 CDI
Roisto
Herrasmies
Viestit: 5209
Liittynyt: 03.10.2005 16:12
Paikkakunta: Uuleopori

Viesti Kirjoittaja Roisto »

Paljonko siellä maksaa TI-hallin tunti?

t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
Avatar
C-Klasse
Viestit: 918
Liittynyt: 27.1.2007 20:54
Paikkakunta: Lapua

Viesti Kirjoittaja C-Klasse »

Roisto kirjoitti:Paljonko siellä maksaa TI-hallin tunti?

t.
Risto
36 euroa multa veloitettiin Nesteen TI-hallista kolmesta tunnista. Otin siihen samaan kahvikupposen töiden päälle. Siitä ei tarvinnut maksaa ilmeisesti :) Seinäjoella on semmoinen halli, jonka saa koko päiväksi 50-65 eurolla viikonpäivästä riippuen, vkl kalliimpia http://www.ti-hallit.fi/

En nyt kuitenkaan lähde 25 km päähän, mutta jos useamman auton haluais hoidella niin sitte alkaa kannattamaan.

En tiedä, mitä fiksari tuosta hommasta ottaa. Tekisin kuitenkin itte ku on aineet, tarvikkeet ja aikaakin joskus.
Ex S204 220 CDI A Avantgarde
Vito W639 109 CDI
Roisto
Herrasmies
Viestit: 5209
Liittynyt: 03.10.2005 16:12
Paikkakunta: Uuleopori

Viesti Kirjoittaja Roisto »

OK. Oulussa revitään jo 24 € / tunti. Tuohon hintaan käyttää jo muuallakin puunauksessa. :(

t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
Avatar
C-Klasse
Viestit: 918
Liittynyt: 27.1.2007 20:54
Paikkakunta: Lapua

Viesti Kirjoittaja C-Klasse »

Taitaa olla liian vähän kilpailua sillä alalla Oulussa tai sitte automiehillä on enemmän ylimääräistä rahaa mitä täällä :shock:
Ex S204 220 CDI A Avantgarde
Vito W639 109 CDI
Maikki
Mestarikiillottaja
Viestit: 169
Liittynyt: 20.10.2010 11:16

Viesti Kirjoittaja Maikki »

Topicissa kun on ollut kuolemanhiljaista niin päivitellään jotain...

Isäukon Ocu kävi kolarikorjauksessa kun taksikuski helvetistä ei puhelinta/taksipäätettä rämpätessää huomannut punaisissa valoissa seisovaa ocua vaan ajoi perään. Henkiset vauriot oli suuremmat kuin peltivauriot joten takaluukun oikaisulla, takapuskurin muovihitsauksella ja molempien maalauksella selvittiin.

Sonaxin Polymer Netshield helmeili vielä iloisesti vaikka vedetty pintaan lokakuun alussa joten vahasin sillä vain uudelleenmaalatut osat

normisettiä eli silcolla esipesu:
Kuva

Iloisesti helmeilee
Kuva

valmiina
Kuva

Hyvin huomaa että 100km pohjoisempana suolataan paljon vähemmän kuin Oulussa. Maalipinnassa ei ollut juurikaan pikeä ja lika lähti nätisti jo esipesuaineella.

Huhti-toukokuussa sitten perusteellisempi käsittely
Avatar
eerola
Herrasmies
Viestit: 1674
Liittynyt: 23.1.2006 20:50
Paikkakunta: Pirkanmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja eerola »

Kiva kun taas näkyy aurinkokin, joten viikonlopun teema oli tämmöinen.

Kuva.

Lisää täällä.
-T

Kuva
Häksä
Viestit: 4
Liittynyt: 30.7.2015 8:24

Viesti Kirjoittaja Häksä »

36 euroa multa veloitettiin Nesteen TI-hallista kolmesta tunnista. Otin siihen samaan kahvikupposen töiden päälle. Siitä ei tarvinnut maksaa ilmeisesti Smile Seinäjoella on semmoinen halli, jonka saa koko päiväksi 50-65 eurolla viikonpäivästä riippuen, vkl kalliimpia http://www.ti-hallit.fi/
Tuollainen päiväksi varattava halli on hemmetin hyvä! En ymmärrä miten PK-seudulla ei ole vastaavaa. Tai ehkä en ole löytänyt. Ti-Klubilla on kutakuinkin sama idea, yksi halli hyvin varustein jonne aika varataan netistä. Sinne pitää kuitenkin solmia jäsenyys ja kuukausittainen tuntimäärä jonka haluaa ostaa. Itse kävisin mielelläni kertakorvauksella ilman mitään jäsenyyksiä, mutta liityin nyt kuitenkin kun en löytänyt vastaavia vaihtoehtoja.
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29110
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Vanhaa kuvasaastetta, ennen ja jälkeen ... vaikka itse sanonkin niin hyvä lopputulos, kun jopa peltivanteet + pölärit sai fiksissä muuttumaan aluvanteiksi :mrgreen:

Kuva

Kuva
wiimax.fi
RATSUNI
Viestit: 300
Liittynyt: 06.3.2008 22:08

Viesti Kirjoittaja RATSUNI »

Hiljaiseloa näköjään tällä saralla :shock:
Tässä eilisen Hiacen myllytys, kohdetta ei vahattu msailman aikoihin ja pesty pesty harjakoneen läpi jo useamman vuoden
Tässä lähtökohta kuvat paskoja by samsung
Kuva
Kuva
1 stepin jälkeen toivoa ilmassa ja 3h jälkeen näytti jo tältä
Kuva
Myös laikkaan tarttui tavaraa ja neljä laikkaa meni tukkoon ekan stepin aikana, tuo meni muutenkin roskiin
Kuva 8)
Monien vaiheiden jälkeen homma valmis ja 6tuntia myöhemmin oltiin voiton puolella
Kuva
Kuva

Aineina megun 105 ja 205 myllytyksessä ja päälle megun 16" kumit ja muovit myös megun aineilla
Pihalla luonnon valossa näytti paljon paremmalle kuin hallissa ja huonolla kameralla, tiedätte varmasti mitä tarkoitan. Lopputulos yllätti jo minutkin ja omistaja oli "hiukan" positiivisesti yllättänyt
Maikki
Mestarikiillottaja
Viestit: 169
Liittynyt: 20.10.2010 11:16

Viesti Kirjoittaja Maikki »

"aavistuksenomainen" ero havaittavissa :lol: Toivottavasti omistajalla on intoa vahailla sillointällöin niin killto säilyisi.

Akryylivärit on tosiaan siitä tympeitä että sotkevat laikat mutta onneksi maali lähtee pesemällä laikoista. Noitahan ei oikeastaan tule vastaan kevyemmässä kalustossa tänäpäivänä kuin joissakin pakettiautoissa ja perusvärisissä autoissa joita on uudelleenmaalattu jostain syystä.
RATSUNI
Viestit: 300
Liittynyt: 06.3.2008 22:08

Viesti Kirjoittaja RATSUNI »

Maikki tietääkseni kiillottelee autoja vähän enemmänkin niin tietäisitkö onko mikä vikana kun myllytysaine palaa maalipintaan kiinni, itse epäilen laikan tukkiutumista. Tuon Hiacen kohdalla kävi useasti tuollalailla..
Sampo N.
Virallinen Oikolukija
Viestit: 6252
Liittynyt: 05.10.2005 8:35
Paikkakunta: Vantaa, melkein Kerava.

Viesti Kirjoittaja Sampo N. »

Liikaa painetta, liian kovat jengat? Kanttasitko koneella? En oo mekuja ajanut, kuuluuko ne ajaa loppuun asti?
Kein siknatuur
Maikki
Mestarikiillottaja
Viestit: 169
Liittynyt: 20.10.2010 11:16

Viesti Kirjoittaja Maikki »

Välillä maalipinta on sellainen että tahtoo palaa kiinni jollakin aineella ja toisella ei. Itsellä esim. tonnaria kiillotellessa Megun ultimate compound ja sonax cut&finish leikkasi jatkuvasti kiinni mutta Menzerna 3.02 toimi kuin unelma.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Pesu, puunaus & fiksaus”