Auton pesu & vahaus ym.puunaus-topic.

Keskustelua autonhoidosta.
Vastaa Viestiin
RATSUNI
Viestit: 300
Liittynyt: 06.3.2008 22:08

Viesti Kirjoittaja RATSUNI »

Ajan Megun loppuun ja sitten lisään ainetta tyynylle. Painetta tai jenkaa en anna liikaa tai tilanteen mukaan tietenkin. Olen pistänyt tuon kyllä merkille että joihin maalipintoihin tuo aine palaa kiinni ja toisiin samalla menetelmällä ei pala, hiukan helpottaa laikan vaihtaminen/peseminen hetkeksi
Nyt pitäisi tilata aineita lisää, mitä suosittelisitte? megun aineet on tuttuja ja hyväksi todettu mutta löytyykö parempaa? noitakun löytyy vaikka kuinka paljon. Aikoinaan käytin Wurthin aineita mutta noilla ei rahoille vastinetta saanut
Ihan hyvin sai kiillon aikaan megun aineilla E91 korin bemuun megun aineilla
Kuva
kuva huono titenkin by samsung
Sampo N.
Virallinen Oikolukija
Viestit: 6252
Liittynyt: 05.10.2005 8:35
Paikkakunta: Vantaa, melkein Kerava.

Viesti Kirjoittaja Sampo N. »

Scholliahan aika moni hehkuttaa nykyään. 3M on myös hyvää kamaa, pölisee vaan tosi paljon.
Kein siknatuur
Maikki
Mestarikiillottaja
Viestit: 169
Liittynyt: 20.10.2010 11:16

Viesti Kirjoittaja Maikki »

Sonaxit ei pölise. Cut Max on muuten hyvä mutta jää purevuudessa megun 101:lle. EX04-06 on aivan mahtava epäkeskolle. Puree paremmin kuin megun 205 ja jättää vähintään samantasoisen jäljen.
Avatar
Pappi
<b>Moderaattori</b>
Viestit: 10554
Liittynyt: 30.9.2005 17:14

Viesti Kirjoittaja Pappi »

Maikki. Annappa joku vinkki veneen puhdistukseen.

Silikonia ei saisi olla? Jos olen lukemani ymmärtänyt oikein.

Aattelin tuota venhoa puhdistaa ulkopinnoilta joku kerta. Pinta kestänee "myllytyksen" kun ei aja liian kuumaksi?
Skodillac: Kuva Origami: Kuva
Maikki
Mestarikiillottaja
Viestit: 169
Liittynyt: 20.10.2010 11:16

Viesti Kirjoittaja Maikki »

Pappi: lasikuituvene ilmeisesti?
Avatar
Pappi
<b>Moderaattori</b>
Viestit: 10554
Liittynyt: 30.9.2005 17:14

Viesti Kirjoittaja Pappi »

Kyllä. Oisko tuossa gelcoat pinnassa, luulisin näin. Yhdellä aineella jo aloittelin mutta vaatii kyllä hallin tai pilvisen päivän työstämiseen.

Eihän tuosta uutta saa, mutta aina nätimpi puhtaana.
Skodillac: Kuva Origami: Kuva
Maikki
Mestarikiillottaja
Viestit: 169
Liittynyt: 20.10.2010 11:16

Viesti Kirjoittaja Maikki »

Ei kokemusta gelcoatista...yksi tuttu oli purjeveneensä käynyt läpi ihan punaisella glymillä ja villalaikalla. Tosin parempiakin venekäyttöön tarkoitettuja vahoja ja myllytysaineita varmasti löytyy
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29054
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Glymillä oli ennen joku veneen myllytykseen tarkoitettu tökötti, pullossa beige etiketti.
Nykyään näemmä esim
http://www.meredin.fi/AutoGlym_Marine_Venevaha_Aqua
oulaistenliikenne.fi
Avatar
Pappi
<b>Moderaattori</b>
Viestit: 10554
Liittynyt: 30.9.2005 17:14

Viesti Kirjoittaja Pappi »

Pittää kahtoa mitä keksii tulevalla viikolla. Illat aikaa puunaukseen ja siivoukseen. Harrastus vaatii veronsa.

Kiitos vinkeistä.
Skodillac: Kuva Origami: Kuva
Avatar
JaniH
Mestarikiillottaja
Viestit: 1578
Liittynyt: 01.10.2005 21:33
Paikkakunta: Eura

Viesti Kirjoittaja JaniH »

Gelgoatti menee kiilloittaa ihan samoilla aineilla kuin autokin. Alkuun vain raakasti karvalaikkaa ja leikkaavaa tahnaa että saa hapettumat sun muut pois ja sitten viimeistely normaalisti.
S210 200
Nissan Maxima
Citroën Xantia
Volvo V70


® Mesen linttaklubi
Avatar
Pappi
<b>Moderaattori</b>
Viestit: 10554
Liittynyt: 30.9.2005 17:14

Viesti Kirjoittaja Pappi »

Mitenkäs silikoni ja gelcoat reagoi jos venettä joutuu maalaamaan. Aihetta kun olen kaivellut netistä niin silikonipohjaiset aineet muovissa vaikeuttavat korjausmaalausta? Pinta itsessään pitäisi kestää koneellistakin käsittelyä?

Varmaan niitä silikonin poistoon tarkoitettuja aineita on, mutta teettää turhaa työtä jos tulee tarve maalaukseen?

Tuossa voisi olla kokeilemisen arvoinen aine?
http://www.autodude.fi/tuote/collinite_ ... t_cleaner/
Pintaan?
http://www.autodude.fi/tuote/collinite_ ... _boat_wax/

Oikotie onneen?
http://www.autodude.fi/tuote/collinite_ ... _fleetwax/
Skodillac: Kuva Origami: Kuva
RATSUNI
Viestit: 300
Liittynyt: 06.3.2008 22:08

Viesti Kirjoittaja RATSUNI »

Iltavuoro vietetty mesen kanssa.
Reseptinä:
Liuotinpesu
Raudan poisto Dragon Breathilla
Savetus
Megun 105
Megun 205
Megun 16
Kumit ja muovit Megun aineilla
Lähtökohta suht uudeksi autoksi aika hirveä
Kuva
Eipä välivaiheista jaksanut ottaa kuvia, sen verran raskasta työtä, tässä kuitenkin samasta kohdasta ekan stepin jälkeen
Kuva
Holoja oli ihan kivasti ja meinasi ihan hermo mennä. Holot oli autoliikkeen "myllytyksen" jälkeisiä eikä 105 jälkeen tilanne ainakaan helpottunu. Tässä kuva valmiista autosta, järkkärissä enemmän ja parempia kuvia en nyt vaan jaksa asetella niitä tänne
Kuva
Kuva
Maalipinta oli minun mielestä aika kova
Tilaus lähti tänään kohti Autodudea ja Shineldiä odotellaan paketteja
Avatar
JaniH
Mestarikiillottaja
Viestit: 1578
Liittynyt: 01.10.2005 21:33
Paikkakunta: Eura

Viesti Kirjoittaja JaniH »

Pappi kirjoitti:Mitenkäs silikoni ja gelcoat reagoi jos venettä joutuu maalaamaan. Aihetta kun olen kaivellut netistä niin silikonipohjaiset aineet muovissa vaikeuttavat korjausmaalausta? Pinta itsessään pitäisi kestää koneellistakin käsittelyä?

Varmaan niitä silikonin poistoon tarkoitettuja aineita on, mutta teettää turhaa työtä jos tulee tarve maalaukseen?
Eikös helpoiten selviä moisesta murheesta sillä ettei käytä silikonia veneen hoidossa? Tosin ei se silikoonin poistaminenkaan kummoinen homma ole, suihkauttaa silikoninpoistoainetta pintaan ja pyyhkäisee rätillä pois.

Tosin jotkut kiillotusaineet ja vahat sisältävät silikonia, muovinhoitoaineista puhumattakaan. Muista aineista en oikeastaan osaa sanoa mitään mutta Schollin kiilloitusaineet on silikonivapaita A15:sta lukuunottamatta ja taitaa ainakin paremman luokan vahatkin olla silikonittomia ja markettitavara lähes poikkeuksetta silikonipitoisia.
S210 200
Nissan Maxima
Citroën Xantia
Volvo V70


® Mesen linttaklubi
Mihkaili
Viestit: 8
Liittynyt: 14.7.2015 23:38

Viesti Kirjoittaja Mihkaili »

Toi nimimerkki Ratsuni juttu on kuin omasta autostani. Kyllä tuo musta väri on "ihana" (jos omistaa autofiksaamon)😜 Näkyy huolella kaikki naarmut jne....mutta vastaavasti on se komea kunnossa ollessaan. Omaani laitatin Lacroe-pinnoitteen ja vedin vielä Colliniten 915 vahan varuilta päälle...ainakin hetken aikaa on siisti.
RATSUNI
Viestit: 300
Liittynyt: 06.3.2008 22:08

Viesti Kirjoittaja RATSUNI »

Viime ilta/yö vietettiin uudehkon BMW 5 sarjalaisen kanssa, kuinka ollakkaan musta ei ollut musta kun liukkarit ja savetukset oli tehty
Kuva
Resepti:
Liukkaripesu
Raudanpoisto Purple Rain
Savetus
Megu 105
Megu 205
Megu #7
Megu #16
Kumit ja muovit Megun aineilla
Ekan stepin jälkeen oli jo vähän parempi
Kuva
Ja musta on musta kun se hyvin tekee
Kuva
Kuva
RATSUNI
Viestit: 300
Liittynyt: 06.3.2008 22:08

Viesti Kirjoittaja RATSUNI »

Kertokaapas mitä tein väärin tai mitä pitäisi tehdä :?:
Musta(perus) A6 audi olisko vm 05-06 oranssi hexi+megun 105 pinnasta tuli erittäin hyvä ja syvemmätkin naarmut lähti pois mutta holot :twisted:
Holoja ei tahdo saada millään pois, kokeilin sininen hex + megun205 eri nopeudella ja eri paineen yhdisteillä sitten vielä megun205 +flexipadin musta myös eri nopeuksilla ja paineilla. Parhaan tuloksen sai kun hiukan kannatteli koko laitetta mustan FB kanssa. Holot näkyi parhaiten kun pinnan pyyhin IPA:lla ja myllytysrasvat pois pinnasta.
Mitä tein väärin tai mitä muuta pitäisi tehdä? Koneena rotary..
Pinnasta tuli kuitenkin ainakin melkein holoton, katsotaan joutuuko tekemään uusiksi? :roll:
Ärsyttää kun muuten pinnasta tuli milelestäni todella hyvä, jopa itseni sain yllätettyä 8)
Maikki
Mestarikiillottaja
Viestit: 169
Liittynyt: 20.10.2010 11:16

Viesti Kirjoittaja Maikki »

Välivaiheena vaikka megun ultimate compound kiillotuslaikalla.

Joihinkin lakkoihin vain jää holoa ja toisiin ei vaikka sama laikka/ainecombo olisi käytössä
Avatar
JaniH
Mestarikiillottaja
Viestit: 1578
Liittynyt: 01.10.2005 21:33
Paikkakunta: Eura

Viesti Kirjoittaja JaniH »

Kuulostaisi siltä ettei 205 ja sininen hexi jaksaisi purra edellisen setin jälkiin, Maikkihan ehdottelikin jo ihan hyvää vaihtoehtoa mutta kun kerta parempaakin ainetta on hyllyssä niin vedä 105 ja sininen laikka yhdistelmällä väliveto ja sitten 205 ja musta laikka ja molemmilla yhdistelmillä siten että loppua kohden kevennät. Oikeastaan kaikki setit kannattaa ajaa "viimeistellen" niin seuraava vaihe helpottuu huomattavasti.
Itse kun ajelen pinnat schollin aineilla ja laikoilla niin nuissa schollin vaahtomuoveissa on kiva ominaisuus että laikan leikkaaminen loppuu siihen kun ei anna painetta pinnalle ja leikkaavuus jää pelkästään aineen harteille niin saa jopa leikkaavimmalla vaahtomuovilla melko kivan jäljen.
S210 200
Nissan Maxima
Citroën Xantia
Volvo V70


® Mesen linttaklubi
Maikki
Mestarikiillottaja
Viestit: 169
Liittynyt: 20.10.2010 11:16

Viesti Kirjoittaja Maikki »

Jotain pientä taas puuhasteltu...

Vinkki: älä maalaa autokatosta maaliruiskulla niin että auto on myötätuulen puolella :lol: Asiakkaalla kävi pikku hups ja oho. Puhdistaminen ei kyllä naurattanut yhtään. Ei lähtenyt laikalla, ei claybarilla. Loppupeleissä 3xrasvispesu tehosi

lähtökohta

Kuva

Kun maalipisarat olin saanut pois niin myllytys Menzernan 3.02:lla, Poorboys Black Hole ja vahaksi Sonax Protect & Shine

Kuva

Sitten -06 Jetta jota ei oltu koskaan vahattu

tästä lähdettiin liikkeelle

Kuva

Sonaxin cut&finishillä myllytys lake countryn oranssilla laikalla

jotain pientä eroa kun luulin että on perusmusta mutta olikin metallihohtomusta :D

Kuva

Kuva

toinen kierros megun 205:lla ja päälle megun #16

Kuva

Sitten ex:n nykyinen kulkine. -06 Focus jolla ajettu 50tkm. Tämäkin on viimeksi nähnyt vahaa vuonna 2010 seisoessaan vaihtoautorivistössä. Synkässä ja köyhässä kainuussa josta auto haettiin vanhalta mummolta ei tuhlata rahaa turhanpäiväisyyksiin kuten vahaan ja muutenkin on näköjään hyvä pestä harjalla :shock:

Kuva

Kuva

Tähän kokeilin TM testivoittajakomboa eli sonax extreme puhdistavaa vahaa ja uuden auton vahaa. Hiovan vahan levitin epäkeskolla, megun keltainen kiillotuslaikalla ja tulos yllätti

Kuva

Kuva

lopputulos kun uuden auton vahan levitin käsin päälle

Kuva

Kuva
RATSUNI
Viestit: 300
Liittynyt: 06.3.2008 22:08

Viesti Kirjoittaja RATSUNI »

Kun käytit tuohon Audiin tuota Black Hole ainetta niin muuttuiko maalipinta "syväksi" ja vielä mustemmaksi?
Megun#7 tekee ainakin tuollaista mustiin autoihin.
Maikki
Mestarikiillottaja
Viestit: 169
Liittynyt: 20.10.2010 11:16

Viesti Kirjoittaja Maikki »

Juu black hole on glaze kuten #7 sillä erotuksella että asteikolla 1-10 on hiovuudeltaan ehkä 1.5 eli vie samanverran naarmua kuin vaikka punainen glymi
luokyio
aktiivimeseläinen
Viestit: 2447
Liittynyt: 20.10.2005 19:01
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja luokyio »

Mitenkäs asuntovaunu pestäisiin oikeaoppisesti? Vesivahinkojen riskin takia ei ihan samalla tavalla pysty lutraamaan vedellä kuin autoja pestessä.

Ensimmäisen pesun tein laittamalla ensin foamit niskaan foam lancella, ja huuhtelin pois ihan puutarhaletkulla, ettei paine karkaisi vääristä paikoista sisään. Sen jälkeen kinnaspesu Big Orangella. Mustia valumajälkiä jäi vielä läheltä katsoen näkyville, eli jollain pitäisi ne saada hinkattua pois.

Pinta-alaa on sen verran rajusti, että hommaahan tuossa on. Ja mitähän tuohon päälle voisi laittaa kunhan saa kerran puhtaaksi? Ihan tavallista autovahaa? Etu- ja takaseinät on muovia ja kyljet kuulavasarapeltiä (mikä lie oikea nimi). Jääkö vaha niiden kylkien röpelöiden väliin?

Ja kattoahan ei kukaan näe, mutta satuin kiipeämään muusta syystä talon katolle, ja näin miltä tuo vaunun katto näyttää... Ihan kamalaltahan se näyttää, tuskimpa koskaan kukaan on pessyt 12 vuoden aikana. Katolla vielä vähemmän uskaltaisi vettä käyttää, eli pitäisikö vaan antaa olla mustana. :oops:
X218 CLS 250 CDI Shooting Brake

entisiä mersuja: S213 E 220 d, W251 R 280 CDI, S124 E 280, V220 S 500 L, W115 220 D, W210 E 220 CDI, S211 E 220 CDI T Classic A, W204 C 200 CDI, W210 E 300 D Classic A, W202 C 220 Elegance A, W124 200 D
Avatar
Pappi
<b>Moderaattori</b>
Viestit: 10554
Liittynyt: 30.9.2005 17:14

Viesti Kirjoittaja Pappi »

Aika monessa on katto mustana. Rakennusteline tai hyvät a tikkaat vaunun viereen?

Tuolla keskustelua.

http://m.karavaanarit.fi/ajankohtaista/ ... 28=1920101

Kuvia rojektista jos alat pesemään...
Skodillac: Kuva Origami: Kuva
Avatar
Pappi
<b>Moderaattori</b>
Viestit: 10554
Liittynyt: 30.9.2005 17:14

Viesti Kirjoittaja Pappi »

Veneen kyljet hieroin tänään universal stone nimisellä aineella ja voi sitä lian määrää mikä irtosi käsityönä.

Maahantuojan sivuilla on käyttökohteita vaikka mitä ja helppoa tuolla on pintoja puhdistaa. Ei ne pinttyneimmät jäljet vesirajasta vielä lähteneet kokonaan mutta vaalenivat huomattavasti.

Laiturista jääneet jäljet lähtivät kerralla.
Skodillac: Kuva Origami: Kuva
luokyio
aktiivimeseläinen
Viestit: 2447
Liittynyt: 20.10.2005 19:01
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja luokyio »

Joo emäntä käyttää tuota universal stonea kutakuinkin kaikkialle. Toimii kyllä, mutta en koskisi mihinkään maalipintaan jonka kuuluu kiiltää. Uskoisin tulevan aika ikävästi naarmua sillä.

Pesaisin vaunun autoglymin Caravan Cleanerilla. Sammalet lähtee hienosti hankalista paikoista, mutta pinttyneimmät valumajäljet jäi yhä samalla tavalla näkyville läheltä katsottuna kuin edelliskerran Big Orangen jäljiltä. Kattoon en vielä koskenut kun ei ole telineitä...

Kamera ei oikein saa valumajälkiä esiin, mutta livenä näkyy ärsyttävästi kun läheltä tuijottelee:

Kuva

Kuva

Toinen "ongelma" on nuo karheat muoviosat, esim. tuo:

Kuva

Tuo on jo parempi versio Universal Stonen jälkeen, mutta kaukana vielä siitä valkoisesta mikä tuon pitäisi olla...
Viimeksi muokannut luokyio, 29.7.2016 10:51. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
X218 CLS 250 CDI Shooting Brake

entisiä mersuja: S213 E 220 d, W251 R 280 CDI, S124 E 280, V220 S 500 L, W115 220 D, W210 E 220 CDI, S211 E 220 CDI T Classic A, W204 C 200 CDI, W210 E 300 D Classic A, W202 C 220 Elegance A, W124 200 D
Avatar
Meissenkeri
Viestit: 3837
Liittynyt: 15.8.2006 2:10
Paikkakunta: pohjolan pääkaupunki

Viesti Kirjoittaja Meissenkeri »

Ei näy kyllä lukion kuvat.

Itsekin kaipaisin vinkkejä peräkärryn kuomun entisöintiin, kun siinä on kasvillisuus tai muu p*ska kasvanut syvälle muoviin, eikä lähe pelkällä painepesurilla.
Avatar
Pappi
<b>Moderaattori</b>
Viestit: 10554
Liittynyt: 30.9.2005 17:14

Viesti Kirjoittaja Pappi »

Tänään vuorossa puiden alla parkissa ollut hevoskoppi. Vitivalkoinen ja pinttyneessä liassa.

Kokeilin oven puhdistaa universal stonella ja eipä auttanut kuin hieroa koko koppi puhtaaksi. Pariin kertaan vielä pesu vahashampoolla vaahdottaen.

Seuraavaan kertaan hommaan joko rälläkkämallin koneen tai toiset laikat bilteman koneeseen. Sen verran tuota pinta-alaa että kävi työstä.

Rehellisyyden nimissä tunnustan, että oven jälkeen ulkoistin pesun rouvan harteille. Hiukan lämmintä hommaa.

Tuohon vaunun katon pesuun mietin, että löytyykö "lukion" alueelta rekkapesua? Ainakin täällä on hyvät telineet ko paikassa,joilla pääsee korkeammalle ilman kikkailua.
Skodillac: Kuva Origami: Kuva
luokyio
aktiivimeseläinen
Viestit: 2447
Liittynyt: 20.10.2005 19:01
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja luokyio »

Meissenkeri kirjoitti:Ei näy kyllä lukion kuvat.

Itsekin kaipaisin vinkkejä peräkärryn kuomun entisöintiin, kun siinä on kasvillisuus tai muu p*ska kasvanut syvälle muoviin, eikä lähe pelkällä painepesurilla.
Jahas, oppia ikä kaikki, nuo googlen autobackup-kansiot ei siis toimikaan muille. :oops: Siirretty nyt toiseen kansioon.

Kuomua suosittelisin kokeilemaan tuolla AutoGlymin Caravan Cleanerilla, vähän aikaa kun antoi vaikuttaa, niin sammalet lähti ihan puutarhaletkulla. Kuomukärriä kun uskaltaa vielä painepesurillakin paukuttaa, niin varmasti lähtee vielä paremmin.
Pappi kirjoitti: Tuohon vaunun katon pesuun mietin, että löytyykö "lukion" alueelta rekkapesua? Ainakin täällä on hyvät telineet ko paikassa,joilla pääsee korkeammalle ilman kikkailua.


Hyvä idea, pitääpä selvittää. Eipä tuota tarvitse varmasti joka kerta pestä, joten jos kerran vuoteen vuokraisi moisen paikan niin pysyisi riittävän puhtaana kattokin. Etenkin kun tuota tulee säilöttyä koko ajan katoksessa, niin ei pitäisi yhtä pahasti edes kertyä enää likaa katolle.
X218 CLS 250 CDI Shooting Brake

entisiä mersuja: S213 E 220 d, W251 R 280 CDI, S124 E 280, V220 S 500 L, W115 220 D, W210 E 220 CDI, S211 E 220 CDI T Classic A, W204 C 200 CDI, W210 E 300 D Classic A, W202 C 220 Elegance A, W124 200 D
Avatar
Pappi
<b>Moderaattori</b>
Viestit: 10554
Liittynyt: 30.9.2005 17:14

Viesti Kirjoittaja Pappi »

Tai sitten lakki kourassa, vehnäspitko kainalossa paikallisen linja-auto yrittäjän juttusille. Heilläkin on yleensä pesutilat käytössä ja osaavat ainakin neuvoa paikan missä pääsee pesemään?

Muoks. Tästä tikkaasta saa tehtyä telineen jolla pääsee pikkusen ylemmäs.
http://www.ikh.fi/fi/tikas-monitoimi-16 ... um---at16u
Skodillac: Kuva Origami: Kuva
RATSUNI
Viestit: 300
Liittynyt: 06.3.2008 22:08

Viesti Kirjoittaja RATSUNI »

Nyt on meidän perhevankkuri saanut hellää käsittelyä. Eipä tuota turhan usein ole tullut pestyä, kiitos hyvän värivalinnan jossa lika ei näy. Täydellistä ei haettu mutta välttävää ja pyöränsarvinaarmut poistettua pintaa joka olisi helppo pitää puhtaana.

Reseptinä:
-clay
-kuivaus
-naarmuihin keltainen FP + Megun #105
-koko auto kauttaaltaan sininen HEX+ Megun #205
-ennen vahaa Megun#7 glaze
-vahaksi Megun#16
-renkaat/kumit/muovit (yllätys,yllätys) Megun Endurance
-valoumpiot edestä ja takaa sai saman käsittelyn
Kuva
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Pesu, puunaus & fiksaus”