Myllytys

Keskustelua autonhoidosta.
Vastaa Viestiin
Avatar
goslar
Viestit: 84
Liittynyt: 25.2.2006 21:48

Myllytys

Viesti Kirjoittaja goslar »

Tuntuu mersun maali olevan keskimääräistä heikompaa. Naarmua on että hirvittää... Onko tuo "myllytys" mustalle värille turhankin kovakourainen käsittely. Itse en sitä tekisi, vaan tarkoitus olisi viedä ammatti fiksaajalle.

Onko kokemuksia?
Jube
Kemijärven Isäntä
Viestit: 4230
Liittynyt: 01.3.2006 18:55

Re: Myllytys

Viesti Kirjoittaja Jube »

goslar kirjoitti:Tuntuu mersun maali olevan keskimääräistä heikompaa. Naarmua on että hirvittää... Onko tuo "myllytys" mustalle värille turhankin kovakourainen käsittely. Itse en sitä tekisi, vaan tarkoitus olisi viedä ammatti fiksaajalle.

Onko kokemuksia?
No sanoisinko että mustasta pahoin naarmuuntuneesta väristä saa hetkellisesti siistin, mutta ei hirmu pitkäksi aikaa :(
Näillä mennään:
Toyota Corolla 1.8 hybrid -21
MB c124 230CE -90
MB s204 220cdi -08
BMW e39 528ia M-sport -00
BMW e34 525i -90
BMW e30 320i cabriolet -90
Avatar
Pappi
<b>Moderaattori</b>
Viestit: 10641
Liittynyt: 30.9.2005 17:14

Viesti Kirjoittaja Pappi »

Exäni myllytettiin liian kovalla kädellä. Ei hyvä, jäi pyörrejäljet näkösälle. Pitää olla aikuisten oikiasti ammattilainen jos mustaa myllyttää.

:)
Skodillac: Kuva Origami: Kuva
Avatar
Lucky-Dog
<b>Ylläpitäjä</b>
Viestit: 7715
Liittynyt: 19.9.2005 21:05
Paikkakunta: Alabama / Seinäjoki

Viesti Kirjoittaja Lucky-Dog »

Ei tarvi olla ammatilainen, mutta laiska ei saa olla :lol: :lol:

Sen hiovan myllytyksen jälkeen olisi syytä tehdä yksi välimyllytys hienommalla tahnalla ja sitten vasta vahaus 8) 8)
...muutoon se auto on ku "lehemä olis nuallu" :shock: :shock:

Musta tai tummat värit ylipäätäänkin ovat ne pahimmat :lol: :lol:
They call me....Lucky-DoOOOG every place where i go....
http://www.mbkoskinen.fi
Avatar
Tarmo
Judge Mese
Viestit: 1928
Liittynyt: 05.11.2005 13:22
Paikkakunta: Box

Viesti Kirjoittaja Tarmo »

En myllytyksestä tiedä, mutta Autoglymin paint renovatorilla saatiin ihan käsipelillä huomattava muutos parempaan pystärin mustassa maalipinnassa. :idea:
Avatar
J.T.S
Peräkylän pimentäjä
Viestit: 3429
Liittynyt: 30.9.2005 12:37
Paikkakunta: Syrjäkylä

Viesti Kirjoittaja J.T.S »

Mitäs ne on nämä "Brilliant" sun muut maalipinnan suojauskäsittelyt, joita mm. autohaarniska tekee? Niillä käsittelyillähän on takuukin. :roll: Mutta mahtavat olla arvokkaita. :roll:
Täytyy itsekkin todeta, että 203:n lakkapinta on aika pehmoinen, mutta nano-vahalla ja hellällä hoidolla tilanne pysyy hallinnassa. 2004:ljä vuonna taisi tulla mersuihin se "nano"-teknologiaan perustuva lakkapinta, ja kyseiset laitteet näyttävät ainakin kiiltävän hillittömästi. Todennäköisesti aika kova lakka. Seuraava kysymys kuuluukin, voidaanko tällainen "nano" lakkaus suorittaa jälkeenpäin?
BMW 318d -09
HVM

Viesti Kirjoittaja HVM »

Myllytystä ei muuten kannata teetättää ihan huvin päiten ja turhamaisuuttaan, auton maalipinta ei ole hionnan jälkeen entisensä, etenkään säänkeston osalta. :roll:
Avatar
Ruoja
Listeria-spesialisti
Viestit: 2752
Liittynyt: 28.7.2006 7:56
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja Ruoja »

jos 124:sta myllytetään kannattaa olla tarkkana korin vekkien kanssa, kuluu maali meinaan liian ohueksi...
Avatar
_Antti
Viestit: 142
Liittynyt: 23.4.2006 10:49
Paikkakunta: Laihia

Viesti Kirjoittaja _Antti »

Musta väri on paha myllyttää koska pintaan tahtoo jäädä hologrammit, eli juurikin pyörimis jäljet.
Mutta esim. Prestalta löytyy hyvä ja toimiva litku holojen poistoon.
http://www.signalpack.com/reg/shp/presc ... Product=15
mcee
Mr.Brazilian wax
Viestit: 1900
Liittynyt: 11.6.2006 18:35
Paikkakunta: Kultahammasrannikko

Viesti Kirjoittaja mcee »

Kuten tummat yleensäkin, itse olen myllyttänyt molemmat autot jo pariin kertaan, ei se maalipinta siinä kärsi, muuta kuin hieman ohenee eikä sekään ohene liikaa kun on malttia, vaikka sanoovatten että 3-4 myllytystä per auto, siis voi tehdä, että ei mene vielä ihan kortsun paksuseksi (0.06mm) mutta itse sanosin että kestää paikoin jopa enemmän, riippuu aineista välineistä ja tekijästä.

noissa vanhemmissa autoissa on vielä oikeaa maalia ja lakkaa, toista se on nämä nykyset vesiohenteiset.
Avatar
_Antti
Viestit: 142
Liittynyt: 23.4.2006 10:49
Paikkakunta: Laihia

Viesti Kirjoittaja _Antti »

BENZO kirjoitti:
noissa vanhemmissa autoissa on vielä oikeaa maalia ja lakkaa, toista se on nämä nykyset vesiohenteiset.

Mitä vikaa on vesiohenteisissä värimassoissa?
Haihtuvat vähän hitaammin ja ovat käyttäjälle myrkyllisempiä, ei sen kummempaa :roll:
Samat värit (toki on joitain poikkeuksia) niistä saa tehtyä kuin liukkareistakin :lol:
mcee
Mr.Brazilian wax
Viestit: 1900
Liittynyt: 11.6.2006 18:35
Paikkakunta: Kultahammasrannikko

Viesti Kirjoittaja mcee »

_Antti kirjoitti:
BENZO kirjoitti:
noissa vanhemmissa autoissa on vielä oikeaa maalia ja lakkaa, toista se on nämä nykyset vesiohenteiset.

Mitä vikaa on vesiohenteisissä värimassoissa?
Haihtuvat vähän hitaammin ja ovat käyttäjälle myrkyllisempiä, ei sen kummempaa :roll:
Samat värit (toki on joitain poikkeuksia) niistä saa tehtyä kuin liukkareistakin :lol:
Kovuus luokka ei ole samaa luokkaa kuin "liuotinväreissä", valitettavasti :shock:
Avatar
goslar
Viestit: 84
Liittynyt: 25.2.2006 21:48

Viesti Kirjoittaja goslar »

Benzo on kyllä valitettavasti oikeassa... Olen mustan värin ystävä ja autoni on ollut pitkälti mustia...(punainen paronikin oli...) Eli tiedän värin arkuuden, mutta mersun musta väri (vm -03) on turhan herkkää.
Avatar
adenauer300
Viestit: 247
Liittynyt: 13.4.2006 8:47
Paikkakunta: ESPOO/Nöykkiö

Viesti Kirjoittaja adenauer300 »

Tulipa tässä tänään myllytettyä tuo joukkojen kuljetus välineen metallinhohto sininen maalipinta. Alku lähtökohta oli todella masentavan näköinen 10 vuotta vanha naarmuinen ( aika ja pienten lasten käsittelyn jäljet ) pinta.

Ensin pesin auton pesuaineella ja sitten levitin Farcelan karkeampaa hiomavahaa pahimpiin naarmukohtiin märällä sienellä. Kiillotus koneeksi valitsin Gelb merkkisen Tarjoustalon ( 39€ ) ihmen säädettävällä ( 700-3900rpm) kierrosnopeudella ja aidolla lampaan talja laikalla ( vaahtomuovinen olisi ollut parempi vaihtoehto, muttakun tän SuloVilenin tallista sitä ei löytynyt) .
Ensin kävin läpi pahimmat paikat vähintään kolmeen suuntaan kiillottaen ja runsaasti vettä lisäen "tahnaan". Sitten otettiin hienoa Farcelan kiillotusvahaa ja levitettiin se märällä sienellä kokoauton pinnalle ja kiiloititettiin märällä laikalla auto kauttaaltaan kolmeen suuntaan kiillottaen.
Tämän jälkeen auto taas pestiin hyvin vahvalla pesuaine liuoksella ja huuhdeltiin hyvin. Kuivattiin ja otettiin tallin nurkasta löytynyttäperus Turtlevaxin kova vaha käyttöön. Levitys trasselilla kauttaaltaan ja annetaan kuivua. Ja ei muutakuin kiillotus koneella.
Kyllä nyt auto kiiltää kuin "PAPIN MULKKU" eikä sitä meinaa tunnistaa samaksi maalipinnaksi joka aamulla auton pinnassa oli.
Romuja on oma- ja sukulaisten piha täynnä, mutta lisää olisi saatava!!!!
Avatar
Heavy
W123-Spesialisti
Viestit: 686
Liittynyt: 28.12.2005 13:54

Viesti Kirjoittaja Heavy »

BENZO kirjoitti:Kovuus luokka ei ole samaa luokkaa kuin "liuotinväreissä", valitettavasti :shock:
Mutta se vesiohenteinen värimassahan jää sinne lakan alle. Kun tuon vesiohenteisenhan joutuu kuitenkin lakkaamaan normaalilakalla? Onko nuo vesikamat muuten tulleet jo yksikerrosväreihinkin?
V123 & W123

V123 langin osia saa tarjota!



Kuva
Avatar
Bousta
Viestit: 165
Liittynyt: 23.7.2006 22:50
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja Bousta »

adenauer300 kirjoitti:Tulipa tässä tänään myllytettyä tuo joukkojen kuljetus välineen metallinhohto sininen maalipinta. Alku lähtökohta oli todella masentavan näköinen 10 vuotta vanha naarmuinen ( aika ja pienten lasten käsittelyn jäljet ) pinta.

Ensin pesin auton pesuaineella ja sitten levitin Farcelan karkeampaa hiomavahaa pahimpiin naarmukohtiin märällä sienellä. Kiillotus koneeksi valitsin Gelb merkkisen Tarjoustalon ( 39€ ) ihmen säädettävällä ( 700-3900rpm) kierrosnopeudella ja aidolla lampaan talja laikalla ( vaahtomuovinen olisi ollut parempi vaihtoehto, muttakun tän SuloVilenin tallista sitä ei löytynyt) .
Ensin kävin läpi pahimmat paikat vähintään kolmeen suuntaan kiillottaen ja runsaasti vettä lisäen "tahnaan". Sitten otettiin hienoa Farcelan kiillotusvahaa ja levitettiin se märällä sienellä kokoauton pinnalle ja kiiloititettiin märällä laikalla auto kauttaaltaan kolmeen suuntaan kiillottaen.
Tämän jälkeen auto taas pestiin hyvin vahvalla pesuaine liuoksella ja huuhdeltiin hyvin. Kuivattiin ja otettiin tallin nurkasta löytynyttäperus Turtlevaxin kova vaha käyttöön. Levitys trasselilla kauttaaltaan ja annetaan kuivua. Ja ei muutakuin kiillotus koneella.
Kyllä nyt auto kiiltää kuin "PAPIN MULKKU" eikä sitä meinaa tunnistaa samaksi maalipinnaksi joka aamulla auton pinnassa oli.
Annoitko ton fareclan kuivua ennen kun kiillotit?
Ittellä oli vähän ongelmaa ton fareclan kanssa, kun en oikein tajunnu että miten sitä "käytetään" :oops:
Avatar
Jiitek
aktiivimeseläinen
Viestit: 2352
Liittynyt: 18.12.2005 11:10
Paikkakunta: Oulunseutu

Viesti Kirjoittaja Jiitek »

Vedellä täytetty suihkepullo on kätevä jos meinaa hiomatahna kuivahtaa kesken kaiken.
Avatar
adenauer300
Viestit: 247
Liittynyt: 13.4.2006 8:47
Paikkakunta: ESPOO/Nöykkiö

Viesti Kirjoittaja adenauer300 »

Farcela ei saa kuivua, muuten tulee pyörteitä /kulmat hioutuu puhki. Vettä suihkepullolla tai sitten märällä sienellä levitys.
Jos olet hionut maalipinnan 1500-1800 :sella vesihioma paperilla, on veden käyttö vieläkin tärkeämpää, koska hiomapaperin jäljiltä maalipinnassa on pyörteitä ja pinnan paksuus on jo ohuempi.
Romuja on oma- ja sukulaisten piha täynnä, mutta lisää olisi saatava!!!!
Avatar
viilu
Viestit: 5
Liittynyt: 18.10.2006 20:52
Paikkakunta: Pertteli

Viesti Kirjoittaja viilu »

No täällähän mielipiteitä!
Ei niitä nuolu jälkiä (pyörteitä) jää kun vaha levitetään myös koneella.
Muistakaa tarkistaa että aineet on tarkoitettu koneelliseen kiillotukseen.
Älkää hyvät ihmiset lyökö karkeaa fareclaa pintaan!!!!!!!.
Prestalta löytyy hyviä ammattikäyttöön tarvittavia aineita sekä laikkoja. :D :wink:
Avatar
JaniH
Mestarikiillottaja
Viestit: 1578
Liittynyt: 01.10.2005 21:33
Paikkakunta: Eura

Viesti Kirjoittaja JaniH »

hyvä vaihtoehto myllytykselle on Korrekin kliineri, ainaki haalea punainen muuttui takaisin kiiltäväksi sillä...
S210 200
Nissan Maxima
Citroën Xantia
Volvo V70


® Mesen linttaklubi
Avatar
_Antti
Viestit: 142
Liittynyt: 23.4.2006 10:49
Paikkakunta: Laihia

Viesti Kirjoittaja _Antti »

viilu kirjoitti: Prestalta löytyy hyviä ammattikäyttöön tarvittavia aineita sekä laikkoja. :D :wink:
Prestalta löytyy myös paketti mihin kuuluu 1200w kone, tarralaikka, kiillotuslaikka, kennolaikka, 3 pikku purkkia eri karkeuksisia hiomatahnoja, pieni purkki hologrammien poistoon, kiillotusainetta myöskin pieni puteli, 1L nopeavaha, 2 levitys 'sientä' ja mikrokuituliina :)
Ja hinta ei päätä huimaa, 160€

Vallan toimiva paketti näin kotimyllyttelyyn, aineet ovat suht riittosia, ei tarvii läträtä.
Ainut miinus tos paketis on toi kone, mikä on aika surkea, mut mitä nyt voi odottaa ton hintaselta paketilta, ei hirveen korkeelta tipahda, jos vielä firaapelina tekee pari autoa ja sillä saa paketin maksuun... :roll:
Kuva
Avatar
Generig
Vibrageneraattori
Viestit: 2800
Liittynyt: 02.10.2005 20:18
Paikkakunta: Mansesteri

Viesti Kirjoittaja Generig »

Heavy kirjoitti: Mutta se vesiohenteinen värimassahan jää sinne lakan alle. Kun tuon vesiohenteisenhan joutuu kuitenkin lakkaamaan normaalilakalla? Onko nuo vesikamat muuten tulleet jo yksikerrosväreihinkin?
Näinhän se on. Vesiohenteinen on pelkkä värimassa joka jää aivan tavallisen lakan alle joka edelleen on liuotin ohenteinen. Se massa on kyllä ohkainen mutta eipä sillä pintaa vedetäkkään vaan vain väri.

Sehän oli aikasta pian muuten kun piti vesiväreihin siirtyä.
/Neuvoja etsivät vähiten ne, jotka niitä eniten tarvitsisivat.

/Change is only constant
Avatar
Heavy
W123-Spesialisti
Viestit: 686
Liittynyt: 28.12.2005 13:54

Viesti Kirjoittaja Heavy »

Generig kirjoitti:
Heavy kirjoitti: Mutta se vesiohenteinen värimassahan jää sinne lakan alle. Kun tuon vesiohenteisenhan joutuu kuitenkin lakkaamaan normaalilakalla? Onko nuo vesikamat muuten tulleet jo yksikerrosväreihinkin?
Näinhän se on. Vesiohenteinen on pelkkä värimassa joka jää aivan tavallisen lakan alle joka edelleen on liuotin ohenteinen. Se massa on kyllä ohkainen mutta eipä sillä pintaa vedetäkkään vaan vain väri.

Sehän oli aikasta pian muuten kun piti vesiväreihin siirtyä.
Joo, mutta eihän näissä yksikerrosväreissä eli lakkaamattomissa siirrytä vesikamoihin. Niillä ns. haisoliittiväreillä voi vieläkin vetää entiseen malliin. Muutenhan olisi hankala juttu esimerkiksi paikkailla liuotinpohjaisella maalattua lakkaamatonta autoa.
V123 & W123

V123 langin osia saa tarjota!



Kuva
Avatar
Generig
Vibrageneraattori
Viestit: 2800
Liittynyt: 02.10.2005 20:18
Paikkakunta: Mansesteri

Viesti Kirjoittaja Generig »

Heavy kirjoitti:[
Joo, mutta eihän näissä yksikerrosväreissä eli lakkaamattomissa siirrytä vesikamoihin. Niillä ns. haisoliittiväreillä voi vieläkin vetää entiseen malliin. Muutenhan olisi hankala juttu esimerkiksi paikkailla liuotinpohjaisella maalattua lakkaamatonta autoa.
Ei minunkaan käsitykseni mukaan yksikerros väreissä olla vielä minnekkään siirtymässä. Tiedä sitten koska se aika koittaa että niihinkin on muutoksia tehtävä.
/Neuvoja etsivät vähiten ne, jotka niitä eniten tarvitsisivat.

/Change is only constant
mcee
Mr.Brazilian wax
Viestit: 1900
Liittynyt: 11.6.2006 18:35
Paikkakunta: Kultahammasrannikko

Viesti Kirjoittaja mcee »

Vesiohenteiset maalit tulevat suurimmilta osiltaan uusien autojen pintaan tehtaalta käsin, muualla käytetään vielä pää-osin liuotinpohjaisia, onneksi, ainakin toistaiseksi, kunnes eu määrää toisin, direktiivi sieltä on tulossa, mutta koska :shock:
audimies
Mopomiesten kuningas
Viestit: 3068
Liittynyt: 17.11.2006 18:42
Paikkakunta: 300km turusta, hesasta ja oulusta
Viesti:

Viesti Kirjoittaja audimies »

HVM kirjoitti:Myllytystä ei muuten kannata teetättää ihan huvin päiten ja turhamaisuuttaan, auton maalipinta ei ole hionnan jälkeen entisensä, etenkään säänkeston osalta. :roll:
Miksi ei?
Autoissa on yleensä ns. "täyskiiltävä" Maali. Siis pinnasta pohjaan....(ei keinohartsi)
Sitä voi kiilloittaa niin kauan , kuin pikmenttejä löytyy.( ei ei tule pohjamaali)

esim :musta kiiltää yhtä kauan kuin uusi , jollei hio puhki!

Ai niin en mä tiijä....
big jopo
jpp
Viestit: 44
Liittynyt: 16.12.2006 21:37
Paikkakunta: riihimäki

presta

Viesti Kirjoittaja jpp »

on hyvä provahana mutta pienin pakkauskoko on 3litraa.ota prestan hiontavaha mikä poistaa 1500:sen jäljen ja vedä myllykoneella.puhdistus rasselilla.vahat ylle ja viimeinen voitelu autoglymin ultra deep shinella palauttaa mustan mustaxi.värivahat voi heittää suoraan roskakuiluun ellei ole myymässä autoa.....ainakin w210 on normaali mustanakin lakattu eli se on vaan lakkapinta mikä on nuhjaantunu joten värivaha ei tässä tapauksessa edes auta ainakaan pidemmän päälle.
Daimler
Laksatiivi-spesialisti
Viestit: 3246
Liittynyt: 19.9.2005 20:21

Viesti Kirjoittaja Daimler »

JaniH kirjoitti:hyvä vaihtoehto myllytykselle on Korrekin kliineri, ainaki haalea punainen muuttui takaisin kiiltäväksi sillä...
Totta mutta ei kannata toimia kuten eräs kaverini sukulainen teki;kehuttiin sille sitä kliinerivahaa ja sitten äijä eräänä aurinkoisena kesälomapäivänä levitti koko pullolisen kliineriä haalistuneeseen maalipintaan.Oli kuulemma jämähtänyt "hieman" tiukkaan kiinni.Sanoi vaan että ei vahaa autoa enää ikinä..Kehotettiin tutustumaan käyttöohjeisiin.. :roll:
Mika71
Viestit: 10
Liittynyt: 02.10.2006 15:51
Paikkakunta: Keskisuomi

Viesti Kirjoittaja Mika71 »

Mikäs se olisi sitten se paras tämmösen tavan tallaajan hiontavaha! Omani jyystin jollain Mirkan mönjällä. Jostain olis mukava saaha ihan tarkkoja ohjeita ko. hommaan! Anteeks nyt että olen tyhmä, mutta paljonko sitä keskimäärin pitää levittää ja onko tarkotus hiontakoneella jo saada vaha ns. näkymättömiin vai hinkataanko vielä käsin..
Häh...! Neuvokaa nyt tyhmää......
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Pesu, puunaus & fiksaus”