Toukokuun 2007 ensirekisteröintitilastotTenta kirjoitti:(joutilaat voivat lyhentää linkkiä)
Autoverotus ja hallitusohjelma
Eli ihanan kalliiksi tulevat vanhan 200D:n vuosimaksut, jos itse oikein kiireessä luin ja lukemani vielä ymmärsin.
No kyseessähän on vanha "energiatehoton" 1800kg kokonaispainoinen auto. Naftaakin syö melkein 6 litraa sataselle.
No kyseessähän on vanha "energiatehoton" 1800kg kokonaispainoinen auto. Naftaakin syö melkein 6 litraa sataselle.
=====================
- ex-Viesti-Lada owners club Finland -
® Mesen Porkkana-klubi
- ex-Viesti-Lada owners club Finland -
® Mesen Porkkana-klubi
Jaa, tuohan vaikuttaa hyvältä, tippuisi nykyiset maksut yhteen kuudesosaan kertaheitolla.
Kuka sekopää tuollaisia laskelmia onkaan keksinyt, verokertymäkin voisi laskea käytön osalta mukamas seitsemän vuoden takaiseen, ei tässä maassa.
Kuka sekopää tuollaisia laskelmia onkaan keksinyt, verokertymäkin voisi laskea käytön osalta mukamas seitsemän vuoden takaiseen, ei tässä maassa.
(ei minulla mitään alkoholiongelmaa ole, ongelmia alkoholin kanssa on vaan absolutisteilla)
Eikös siinä heti alkuun mainittu esityksen keskeinen sisältö, hiilidioksidipäästöt 160g/km jne... eli tuonne pienimmän pään mukaanhan tuo väyrynen suunnilleen menisi joka oli jotain reilu 100€/v....en muista mitä rekisteriotteessa tarkalleen päästöiksi sanottiin mutta tuohon suuntaan.isk kirjoitti:Missä kohtaa niin sanottiin?Boss kirjoitti:Jaa, tuohan vaikuttaa hyvältä, tippuisi nykyiset maksut yhteen kuudesosaan kertaheitolla.
Eli jos nykyinen käyttövoimavero ja käyttövero korvataan noin kuten esityksessä luki niin kuudesosaanhan se tippuu käytännössä.
(ei minulla mitään alkoholiongelmaa ole, ongelmia alkoholin kanssa on vaan absolutisteilla)
Tulipa tässä mieleen ... MJF ajelee ikivanhalla erittäin nopealla tiiselivolkkarilla jonka vero putoaisi esityksen mukaan minimiin.
No, eihän se savuakkaa eikä saastuta.
Vanhat tiiseli sunnyt, kolhvit ja pikku-audit ... niistähän tässä haluttuja autoja tulee jos ajatellaan pelkästään käyttökustannuksia. Näppärää.
Paljonkohan lavetissa (TDT -92) on hiilidioksidipäästöjä ?
Kilo kilometrille ?
No, eihän se savuakkaa eikä saastuta.
Vanhat tiiseli sunnyt, kolhvit ja pikku-audit ... niistähän tässä haluttuja autoja tulee jos ajatellaan pelkästään käyttökustannuksia. Näppärää.
Paljonkohan lavetissa (TDT -92) on hiilidioksidipäästöjä ?
Kilo kilometrille ?
- Kaapo
- <b>R.I.P.</b> <br>mese honorary member
- Viestit: 5070
- Liittynyt: 29.9.2005 11:11
- Paikkakunta: Tärviö
Itsekin odottelin näitä verotusuutisia, jotta päätöstä kiisselivetoisen vehkeen hankinnasta olisi voinut pohtia. Eipä tässä kannata ryhtyä kuin toimeen; jos "uudistuksen" (tarkoittaa virkamieskielessä aina maksujen nostamista, toimialasta riippumatta) toteutusaikataulu tarkoittaa vuotta 2010, aletaan käytännön perintäpuuhiin joskus 2012-15. Joten sen puoleen ei autolijan kannata paljoa siirrellä tekemisiään.
Ja kun sinne viiden vuoden päässä olevalle etapille asti päästään, maailma on taas vallan erilainen. Yritetään rimpuilla jotenkin siihen asti.
PS. Tuo käyttöveron poistamisen tai alentamisen "unohtaminen" on kyllä erittäin luonteenomaista poliitikoille, jotka enimmäkseen valehtelevat asiassa kuin asiassa. Asia kuuluu niihin verukkeisiin, joilla kansa yritetään saada nielemään CO-pohjaiset verot autoilun verotuksen kokonaisrasitusta nostaen. Kun päästöverot on saatu läpi, ei dieselverojen tai varsinaisen autoveron alentamisella ole enää kiirettä seuraavaan 20 vuoteen
PPS. Topikin nimi on takuu- ja kuluttajansuoja-asiat... näyttää pahasti jälleen kerran siltä, että poliitikkoja koskevaa kuluttajasuojaa saatika takuuta eivät kansalaiset nauti, puoluepolitiikasta riippumatta.
Ja kun sinne viiden vuoden päässä olevalle etapille asti päästään, maailma on taas vallan erilainen. Yritetään rimpuilla jotenkin siihen asti.
PS. Tuo käyttöveron poistamisen tai alentamisen "unohtaminen" on kyllä erittäin luonteenomaista poliitikoille, jotka enimmäkseen valehtelevat asiassa kuin asiassa. Asia kuuluu niihin verukkeisiin, joilla kansa yritetään saada nielemään CO-pohjaiset verot autoilun verotuksen kokonaisrasitusta nostaen. Kun päästöverot on saatu läpi, ei dieselverojen tai varsinaisen autoveron alentamisella ole enää kiirettä seuraavaan 20 vuoteen
PPS. Topikin nimi on takuu- ja kuluttajansuoja-asiat... näyttää pahasti jälleen kerran siltä, että poliitikkoja koskevaa kuluttajasuojaa saatika takuuta eivät kansalaiset nauti, puoluepolitiikasta riippumatta.
W140 S 300 TD * V126 300 SEL * W460 230 GEA * Royal Enfield 1954
Mutta juurihan tuossa vaadittiin kiinteää minimimaksua autoille, joidenka CO2-päästöjä ei ole valmistajan toimesta ilmoitettu. Eli käytännössä tarkoittaa ajojahdin kohdistamista juurikin näihin vanhoihin nuukaakin nuukempiin autoihin, joiden omistaminen on vielä toistaiseksi ollut kannattavaa... Näihin "luokittelemattomiinhan" maksu määräytyy sitten tuon ehdotuksen perusteella kokonaispainon mukaan, eli 124-korisenkin kiinteät kulut kokevat melkoisen lisäyksen.dealer kirjoitti:Vanhat tiiseli sunnyt, kolhvit ja pikku-audit ... niistähän tässä haluttuja autoja tulee jos ajatellaan pelkästään käyttökustannuksia. Näppärää.
Paljonkohan lavetissa (TDT -92) on hiilidioksidipäästöjä ?
Kilo kilometrille ?
Toisaalta tuohan on "vain" autoalan keskusliiton näkemys asiasta, lopullinen ehdotus on sitten takuuvarmasti vielä astetta paria raskaammin autoilijan kukkarolle käypä.
=====================
- ex-Viesti-Lada owners club Finland -
® Mesen Porkkana-klubi
- ex-Viesti-Lada owners club Finland -
® Mesen Porkkana-klubi
No lopputuloksena on varmaankin se että käyttövoimavero pysyy nykyisellään tai siis nousee ja lisäksi sitten tämä käyttövero nousee, se taas jos nousee näillä ns. merkkaamattomilla vanhoilla autoilla painon mukaisesti niin maksaa sitten ensin sen 600€/v tiisseliveroa ja saman verran käyttöveroa, tuoreemmalla vähäpäästöisellä sitten säästää tuosta summasta sen muutaman sataa pois.
Tuo autoalan keskusliiton esitys vieläkin vaikka olen se lukenut jo kolmeen kertaan tarkoittaa minusta nimenomaan että käyttövoimavero poistuisi ja maksut sitten päästöjen mukaan tai kun niitä ei otteessa seiso niin massan mukaan.
Kyllähän tuota mieluummin kannattaisin, sitten tietenkin diisselin mittarihinta nostettaisiin sinne bensan tasolle ja tällä varmasti vähintäänkin kurottaisiin tuo puuttuva siivu kiinni.
Sama se minulle miten rankaisevat, periaatteessa maksaisin mieluummin enemmän litrasta soppaa tankatessa kuin erilaisina veroina nuo rangaistukset ylipäätään.
Tuo autoalan keskusliiton esitys vieläkin vaikka olen se lukenut jo kolmeen kertaan tarkoittaa minusta nimenomaan että käyttövoimavero poistuisi ja maksut sitten päästöjen mukaan tai kun niitä ei otteessa seiso niin massan mukaan.
Kyllähän tuota mieluummin kannattaisin, sitten tietenkin diisselin mittarihinta nostettaisiin sinne bensan tasolle ja tällä varmasti vähintäänkin kurottaisiin tuo puuttuva siivu kiinni.
Sama se minulle miten rankaisevat, periaatteessa maksaisin mieluummin enemmän litrasta soppaa tankatessa kuin erilaisina veroina nuo rangaistukset ylipäätään.
(ei minulla mitään alkoholiongelmaa ole, ongelmia alkoholin kanssa on vaan absolutisteilla)
- Kaapo
- <b>R.I.P.</b> <br>mese honorary member
- Viestit: 5070
- Liittynyt: 29.9.2005 11:11
- Paikkakunta: Tärviö
Katsotaan miten asia kehittyy. Ja sen kun nostavat verojaan vaan. Jo vanhastaan liputtaamani metodiin perustuen maksellaan sitten muita veroja vähemmän sitä mukaan kun autoilun veroja nostetaan. Sitten pitää ottaa asia seuraavan kerran pöydälle, kun ainoat maksetut verot ovat pelkkiä autonpitoon liittyviä maksuja . Siihen asti on varaa vastata v*ttuiluun samalla mitalla
W140 S 300 TD * V126 300 SEL * W460 230 GEA * Royal Enfield 1954
Niinkuntuota en muista mistä löytyvät CO2-päästö-taulukot enkä yhtään tiedä onko 124:ssä niitä ilmoitettu.Mutta juurihan tuossa vaadittiin kiinteää minimimaksua autoille, joidenka CO2-päästöjä ei ole valmistajan toimesta ilmoitettu. Eli käytännössä tarkoittaa ajojahdin kohdistamista juurikin näihin vanhoihin nuukaakin nuukempiin autoihin, joiden omistaminen on vielä toistaiseksi ollut kannattavaa... Näihin "luokittelemattomiinhan" maksu määräytyy sitten tuon ehdotuksen perusteella kokonaispainon mukaan, eli 124-korisenkin kiinteät kulut kokevat melkoisen lisäyksen.
Vaan sen mitä minä tuosta ymmärsin niin tarpeeksi vanha ja kevyt (lue: turvaton) auto = pienimmät verot.
- Meissenkeri
- Viestit: 3837
- Liittynyt: 15.8.2006 2:10
- Paikkakunta: pohjolan pääkaupunki
Kappas, mahtavassa suojatyöpaikassa olevat onnettomat nössöt saivat sitten alustavia summia esille. Kyllä on kannattanut nostaa palkkioita ja taputelle kavereita selkään taas..
Yllättävää ei sinällään ollut se, että suurin osa tulee aivan varmasti maksamaan kovempia veroja kuin aikaisemmin, koska suurin osa autoista on kuitenkin vanhempaa ikäpolvea. Toki saadaan paikattua jotain jäämiä näillä, mutta olisikohan aika suunnata rahoja myöskin teiden kunnostukseen.
Teiden kunnostus kun tuntuu olevan nykypäivänä sellaista, että luonnollisen poistuman kautta yritetään saada käyttäjämäärät pienemmiksi, kuten Hämeenväylällä kävi, jossa tien hoitajat tietoisesti murhasivat moottoripyöräilijän..
Toki luvattiin helpotuksia myöskin auton (uudemman ja vähäpäästöisemmän) ostoon, mutta s*atanan lahopäät ovat sen sitten unohtaneet, koska helpotuksia ei ole tulossa itse autoveroon!!!!
Toisaalta, kuinka suuri on se hiilidioksidikuorma joka syntyy siintä, kun tehdään uusi auto? Eli jos halutaan ajaa ihmiset ostamaan uutta autoa, niin pitäisikö tuo yhyttää samaan veroon mukaan, eli kuka tekee auton luontoystävällisimmin, niin saa rabattia myös suomalaisilta veron imijöiltä. Mutta veikkaan ettei järjen juoksu ja muutenkaan ajatukset riitä näillä kerran löylytetyillä siihen asti. Vai huomataanko tässä kohtaa se, että onkin halvempi ajaa vanhoilla autoilla, kuin rakentaa uusia. Toki nykyaikainen yhteiskunta tarvitsee näitäkin uusien autojen rahoja, eikä käy kieltäminen etteikö markkinavoimat pyöritä nykypäivän maailmaa.
Mutta kyllähän itsesuojeluvaisto on huono näillä päättäjillä. Jos tuo vero itselläkin Mersussa nousee, niin toivon syvästi, että "päättäjät" törmäävät jonkun riittävän isoon nyrkkiin kulkiessaan kaupungilla kerrankin ilman oman virka-auton tuomaa turvaa. Toisaalta kun katsotaan heidän virka-autojaan, niin eipä taida monetkaan mennä pienimpään veroon..
Itse aloitin jo autotallin etsimisen, johon mersu menee levolle, kun uudet verot tulee voimaan. Jääköön nykyinen halli käyttöautoille ja veron ulkopuolelle jääville moottoripyörille.
Yllättävää ei sinällään ollut se, että suurin osa tulee aivan varmasti maksamaan kovempia veroja kuin aikaisemmin, koska suurin osa autoista on kuitenkin vanhempaa ikäpolvea. Toki saadaan paikattua jotain jäämiä näillä, mutta olisikohan aika suunnata rahoja myöskin teiden kunnostukseen.
Teiden kunnostus kun tuntuu olevan nykypäivänä sellaista, että luonnollisen poistuman kautta yritetään saada käyttäjämäärät pienemmiksi, kuten Hämeenväylällä kävi, jossa tien hoitajat tietoisesti murhasivat moottoripyöräilijän..
Toki luvattiin helpotuksia myöskin auton (uudemman ja vähäpäästöisemmän) ostoon, mutta s*atanan lahopäät ovat sen sitten unohtaneet, koska helpotuksia ei ole tulossa itse autoveroon!!!!
Toisaalta, kuinka suuri on se hiilidioksidikuorma joka syntyy siintä, kun tehdään uusi auto? Eli jos halutaan ajaa ihmiset ostamaan uutta autoa, niin pitäisikö tuo yhyttää samaan veroon mukaan, eli kuka tekee auton luontoystävällisimmin, niin saa rabattia myös suomalaisilta veron imijöiltä. Mutta veikkaan ettei järjen juoksu ja muutenkaan ajatukset riitä näillä kerran löylytetyillä siihen asti. Vai huomataanko tässä kohtaa se, että onkin halvempi ajaa vanhoilla autoilla, kuin rakentaa uusia. Toki nykyaikainen yhteiskunta tarvitsee näitäkin uusien autojen rahoja, eikä käy kieltäminen etteikö markkinavoimat pyöritä nykypäivän maailmaa.
Mutta kyllähän itsesuojeluvaisto on huono näillä päättäjillä. Jos tuo vero itselläkin Mersussa nousee, niin toivon syvästi, että "päättäjät" törmäävät jonkun riittävän isoon nyrkkiin kulkiessaan kaupungilla kerrankin ilman oman virka-auton tuomaa turvaa. Toisaalta kun katsotaan heidän virka-autojaan, niin eipä taida monetkaan mennä pienimpään veroon..
Itse aloitin jo autotallin etsimisen, johon mersu menee levolle, kun uudet verot tulee voimaan. Jääköön nykyinen halli käyttöautoille ja veron ulkopuolelle jääville moottoripyörille.
W124 500E
W903 316cdi
W903 316cdi
Turun Sanomien pääkirjoitus 20.6.2007: Autoverotuksen uudistamisessa aika päästä sanoista tekoihin
Turun Sanomien muitakin kuin Massisen kirjoituksia kannattaa lukea. Muutama ote:
”Esityksestä on lisäksi unohdettu kokonaan dieselautot. Vuosittaisen dieselveron oikeutus on kyseenalainen, kun nykyaikaiset dieselautot saastuttavat vähemmän kuin bensiiniautot. Biopolttoaineiden kehittelykin dieselmoottoreihin etenee nykyään vauhdikkaammin kuin biobensiinin. Tällä hetkellä dieselvero rankaisee ympäristöystävällisemmän auton ostajaa.”
”Tässä tilanteessa autoveron kokonaisuudistus olisi syytä viimein laittaa työn alle. Hallitusohjelmakaan ei sitä estä. Ohjelman mukaan Matti Vanhasen toinen hallitus haluaa "nopeuttaa ajoneuvojen verotuksen muuttamista vähäpäästöiseen suuntaan".
”Korkea hankintavero ohjaa autoilijoita tällä hetkellä monella tavalla. Kun uusien autojen hinnat ovat pilvissä, autokanta ei uudistu ja ajetaan saastuttavammilla ja turvattomimmilla autoilla. Jokaisesta turhasta vammautumisesta tai kuolonkolarista lähtee lasku myös yhteiskunnalle, vaikka valtio maksaakin sen eri momentilta kuin autoveron tuotosta.”
”Korkea vero kannustaa lisäksi hankkimaan auton ulkomailta, kuten noin 30 000 autoilijaa joka vuosi tekee.”
http://www.turunsanomat.fi/mielipiteet/ ... :0:0:0:0:0:
Turun Sanomien muitakin kuin Massisen kirjoituksia kannattaa lukea. Muutama ote:
”Esityksestä on lisäksi unohdettu kokonaan dieselautot. Vuosittaisen dieselveron oikeutus on kyseenalainen, kun nykyaikaiset dieselautot saastuttavat vähemmän kuin bensiiniautot. Biopolttoaineiden kehittelykin dieselmoottoreihin etenee nykyään vauhdikkaammin kuin biobensiinin. Tällä hetkellä dieselvero rankaisee ympäristöystävällisemmän auton ostajaa.”
”Tässä tilanteessa autoveron kokonaisuudistus olisi syytä viimein laittaa työn alle. Hallitusohjelmakaan ei sitä estä. Ohjelman mukaan Matti Vanhasen toinen hallitus haluaa "nopeuttaa ajoneuvojen verotuksen muuttamista vähäpäästöiseen suuntaan".
”Korkea hankintavero ohjaa autoilijoita tällä hetkellä monella tavalla. Kun uusien autojen hinnat ovat pilvissä, autokanta ei uudistu ja ajetaan saastuttavammilla ja turvattomimmilla autoilla. Jokaisesta turhasta vammautumisesta tai kuolonkolarista lähtee lasku myös yhteiskunnalle, vaikka valtio maksaakin sen eri momentilta kuin autoveron tuotosta.”
”Korkea vero kannustaa lisäksi hankkimaan auton ulkomailta, kuten noin 30 000 autoilijaa joka vuosi tekee.”
http://www.turunsanomat.fi/mielipiteet/ ... :0:0:0:0:0: